Pentagonul tocmai ce s-a hotarat sa mai lanseze o comanda ferma pentru inca 99 de aparate V-22 Osprey dedicate USMC -92 de bucati si SOCOM-7 bucati, intr-un contract intins pe o perioada de sase ani. Pana acum au fost produse 160 de Osprey la un cost per bucata de 88 milioane de dolari.
Anul trecut USMC a intrat in posesia primului V-22 Block “C”, acesta avand performante imbunatatite la radarul meteorologic, avionica cabinei, sistemul de camera TV care permit pilotului sa vada in jurul aparatului. Pana acum atat Infanteria Marina cat si SOCOM (Special Operations Command), principalii utilizatori de V-22 sunt foarte multumiti de acest aparat si mai ales de siguranta in explotare de care a dat dovada pana acum.
Un V-22 are ca principale carateristici viteza cu peste 120km/h mai mare decat a unui elicopter, cuplata cu posibilitatea de zbura la punct fix, fiind ideal pentru trupele special si pentru infanteristii marini.
Un V-22 Osprey “B” cantareste pana la 27 de tone, are o viteza de croaziera de 445km/h si o autonomie de 3,5 ore, fara alimentare in zbor si poate transporta pana la 32 de militari sau 9 tone de marfa.
Numai ca daca din punct de vedere militar, al utilizatorului final adica, nu prea sunt multe de reprosat aparatului, costurile cu mentenenta flotei sunt un cosmar pentru bugetul Pentagonului. Astfel necesarul de mentenenta este foarte ridicat si scump, iar pe de alta parte diponibilitatea flotei este undeva la 55-60%, destul de departe de cei 82% promisi de producatori (Boeing & Bell).
Problema mentenentei rezida tocmai din mecanica extrem de complicata care permite aparatului sa fie pana la urma ceea ce este, dar sumele foarte mari si disponibilitatea redusa au facut ca USMC sa nu renunte de tot la mai batranul lor cal de lupta, elicopterul CH-53, din care au fost deja comandate 200 de bucati in varianta “K”.
Deocamdata costul per total al flotei de V-22 Osprey, pe intreaga durata de viata prognozata, a tot crescut si a crescut, ajungand astazi sa fie estimat la numai putin de 121 miliarde de dolari, cu 64% mai mare decat atunci cand aceasta aeronava a fost programata pentru intrarea in dotare, astfel ca varianta cu elicopterele CH-53 nu si-a pierdut inca interesul, desi batranul cal de lupta este ceva mai lent decat pur-sangele Osprey…
Noi ce putem sa spunem, decat : bine ca au de unde alege.
Sursa: strategypage
GeorgeGMT