Pana la urma US Navy si Boeing au semnat un memorandum de intentie in programul Carrier Onboard Delivery (COD) privind viitorul aparat de transport pentru portavioanele marinei americane. Astfel Boieng si Textron au convins marina de avantajele V22 Osprey, care spre deosebire de rivalul C 3 Viking al Lockheed Martin are posibilitatea de a putea opera si pe alte nave ale flotei nu numai pe portavioane, datorita capacitatii V 22 de decola si ateriza pe verticala.
In discutie pentru inlocuirea C-2A Greyhound al Northrop Grumman au mai fost, pe langa V 22 Osprey si modernizarea sau chiar fabricare de avioane noi C-2A, folosind insa tehnologia si avionica E-2D Advanced Hawkeye Airborne Early Waring and Control (AEW&C) – foarte apropiat conceptual de C-2 ca si veteranul C-3 Viking care nu este nici el un avion nou ci mai putin cunoscutul vanator de submarine sovietice din timpul razboiului rece “S-3 Viking”, avioane retrase din serviciul operativ in 2009. Astazi LM ofera 35 – din 91 disponibile – modificate pentru cargo, modernizate si aduse la zi cu avionica.
C-3 Viking are unele avantaje fata de un Osprey: pretul mult mai mic, ora de zbor mult mai ieftina, o raza de trei ori mai mare decat un V 22 si o masa utila transportabila dubla. Mai mult decat atat C-3 poate lua la bord motorul F 135 al JSF – o cerinta esentiala – in timp ce pentru V 22 Boeing inca incearca sa gaseasca o solutie, deorece in acest moment F 135ul nu incape in Osprey.
22-ul are si el avantaje, in ciuda pretului piperat de operare. In primul rand va fi folosit intensiv de USMC in al doilea rand poate prelua si unele dintre sarcinile executate astazi de elicoptere si una peste alta s-ar reduce diversitatea aeronavelor folosite in cadrul flotei.
GeorgeGMT