Si este o surpriza pana la urma, daca ne gandim ca in noiembrie 2023 Michael Schoellhorn, director general al Airbus Defense & Space si presedinte al asociatiei industriei aerospatiale germane – BDLI, a iesit public declarand ca industria aerospatiala germana dar si cea europeana este in pericol mai ales datorita lipsei de comenzi pentru Eurofighter si ca pana cand programul franco-german pentru avionul de generatia a VI-a va deveni realitate exista riscul sa se piarda competenta si forta de munca calificata.
Domnul Schoellhorn avea evident dreptate, dar din noiembrie 2023 pana in iline 2024 lucrurile s-au schimbat, chiar daca nu radical, in bine pentru Eurofighter.
Mai intai, Germania a fost de acord cu livrarea potentiala a 48 de aparate catre Arabia Saudita dar nu avem inca un contract ferm semnat, ce avem insa este o crestere a comenzilor pentru avioane EF 2000 din partea tarilor membre in consortiul care produce avionul de lupta pan-european.
Astfel, Germania va mai comanda inca 20 de aparate Tranche 5, iar Italia s-a hotarat brusc sa ordone si ea 24 de avioane. De asemenea exista posibilitatea ca si Spania sa mai comande avioane.
Astfel, germanii tin steagul sus cu 58 de noi aparate comandate, din care 53 deja aprobate de parlament (38 aparate de lupta +20 anuntate oficial), Spania vine destul de tare din urma cu 20 de aparate comandate deja in 2022 si inca 25 aprobate de govern, dar exista zvonuri in presa spaniola ca o alta comanda pentru Eurofighter este luata in considerare de Madrid.
Daca in cazul germanilor, aparatele Eurofighter trebuie sa inlocuiasca atat Eufighter Tranche 1 cat mai ales avioanele Tordano ECR/IDS, in cazul spaniolilor problema se numeste F/A-18 Hornet, avioane destul de batraioare si care trebuiesc inlocuite cu ceva. Iar Spania detine in jur de 80 de aparate americane, asadar pana cand SCAF-ul va deveni realitate zburatoare ceva trebuie sa puna in loc.
In cazul italienilor lucrurile pareau transate: Eurofighter, F 35A/B si parteneriat cu japonezii si britanicii pentru viitorul avion de generatie a VI-a, doar ca lucrurile s-au schimbat la Roma si cum au si ei destule aparate Tornado si EF 2000 Tranche 1 (28 de avioane cu care nu au ce face) iar cele 60 de F 35A comandate deja nu sunt suficiente.
Astfel mai multe surse foarte credibile anunta ca Italia va comanda inca 24 de Eurofighter Tranche 4+ sau 5 in toamna acestui an. EF 2000 Tranche 4 are la baza radarul AESA ECRS Mk1 – European Common Radar System Mark 1 in timp ce Tranche 5 va dispune de un pachet de modernizari sub numele de LTE – Long-Term Evolution.
LTE inseamna modernizarea motoarelor Eurojet EJ200, o noua arhitectura a sistemelor, sisteme de aparare avansate, un singur ecran tactil mare si cuprinzator in cockpit, integrarea de noi sisteme de armament ca si unele modificari de structura si aerodinamica.
Daca adunam comenzile ferme si cvsai-ferme avem deja un numar rezonabil de avioane: Germania cu 58 de unitati, Spania cu 45 si se spera la inca o comanda, Italia cu 24 de aparate si se asteapta Arabia Saudita.
Deocamdata spectrul incetarii activitatii consortiului Eurofighter din lipsa de comanzi pare a fi sters, dar daca SCAFul nu vine repede sa preia locul EF lucrurile s-ar putea complica. Deocamdata s-a mai tras o gura zdrvana de aer in piept.
GeorgeGMT