Romania Military

Vedeta Shaldag – o scula buna la toate.

Partea a III-a – nava de sprijin si nava de debarcare

 

Astazi continuam cu alte variante.

Ca de obicei, reiau imaginile cu actualele configuratii ale celor doua tipuri de Shaldag:

 Shaldag MkII

 Concept Shaldag MkV

 

I. Nave de sprijin

Navele de sprijin vor fi multifunctionale putand fi utilizate, cu minime schimbari de echipament pentru: escorta si sprijin cu foc pentru navele de debarcare, lansare / recuperare de barci pneumatice/RHIB pentru desant si FOS, nave baza pentru ROV-uri destinate operatiunilor de deminare, lansare / recuperare de drone navale, operatiuni de minare.

 

Shaldag MkII Nava multifunctionala de sprijin :

 

Shaldag MkII, vedeta de sprijin, cu platforma incarcare RHIB/drone

 

De la prova spre pupa:

–          Saab 601 ASW;

–          Teleoperabila Typhoon (27mm + 2NLOS + 2 Mistral);

–          Bloc optoelectronic pe catarg telescopic;

–          Iron Fist APS;

–          Teleoperabila Mini-Typhoon (12,7mm + 4NLOS + 2 Mistral) – 2 bucati;

–          Platforma (peridoc) pentru incarcare RHIB/drone navale;

 

Observatii:

–          nava este aceeasi cu cea destinata patrularii costiere, am scos doar lanstorpilele;

–          Saab 601 ASW l-am pastrat ca, vorba aia, mai dai peste un submarin, mai detonezi niste mine (marine sau de pe mal), mai bombardezi o pozitie de pe coasta si fugi (in functie de ce tip de munitie adaptezi pentru el – am vorbit in articolul precedent);

–          elementul nou este platforma, demontabila, pentru imbarcarea de RHIB/drone navale cu lungime maxima de 7m si greutate totala de pana la 2,5 tone. Platforma va trebui sa fie usoara si usor de montat / demontat, in functie de specificul misiunii si al ambarcatiunii transportate (barca pneumatica, RHIB/drona cu coca deep/shallow V);

–          nava pastreaza Iron Fist pentru ca opereaza in aceleasi tipuri de zone ca si patrula de coasta;

–          din aceleasi motive va trebui prevazuta cu kituri de blindaj usor, cel putin in zonele esentiale;

Acelasi Shaldag MkII, pentru operatiuni de minare

Observatii

–          am dat jos platforma de imbarcare si am pus pe vedeta cele mai mari mine marine pe care le-am gasit in pozele cu Marina Romana;

–          probabil ca face baldabac cu 6 bucati (nu stiu cat cantaresc) dar ar trebui sa poata imbarca mine marine in limita a 3 tone;

–          tot varianta asta va putea servi si pentru transportul echipelor de deminare, ROV-uri si tot tacamul, servind si ca punct de coordonare;

–          toate cerintele privind kituri de blindaj si reducerea amprentei sonore i se aplica si acestei nave;

Greutatea totala a armamentelor de la bord, fara platforma si RHIB/drona/ROV etc, se situeaza in jurul a 2,7 tone  si, coroborat cu calibrarea rezervei de carburant pentru 400 mile marine, ii lasa o marja serioasa de greutate pentru incarcare si pentru kituri de blindaj;

Costul estimativ al unei astfel de nave, complet inarmata, la fel, fara platforma si RHIB/drona/ROV s-ar situa in jurul sumei de 8,2 milioane $.

 

 

Shaldag MkV – Vedeta de sprijin:

Shaldag Mk V – Vedeta de sprijin

 

De la prova spre pupa:

–          Saab 601 ASW;

–          Teleoperabila Mini-Typhoon (12,7mm + 4Lahat + 2 Mistral) – 2 bucati;

–          Bloc optoelectronic si radar pe catarg telescopic;

–          Teleoperabila Mini-Typhoon (12,7mm + 2 NLOS+2 Mistral);

 

Observatii:

–          nava are aceleasi utilizari ca si varianta MkII, doar ca poate incarca RHIB/drone navale pana la 9m lungime si 4 tone masa totala, pentru operatiuni la distante mai mari, pe caile de comunicatii si in apropierea bazelor inamicului;

 Protector USV, posibil client pentru transport cu Shaldag MkV

 

Greutatea totala a armamentelor de la bord, fara platforma, drone/RHIB/ROV se situeaza in jurul valorii de 1,4 tone si, coroborat cu calibrarea rezervei de carburant pentru 500-600 mile marine, ii lasa o marja mare de greutate pentru incarcare si kituri de blindaj, pastrand si o viteza ridicata;

Costul estimativ al unei astfel de nave, complet inarmata, la fel, fara platforma si RHIB/drona/ROV s-ar situa in jurul sumei de 10.3 milioane $.

 

 II Nave de debarcare

 Pana de curand, cele mai cunoscute tipuri de nave rapide de desant au fost CB90, realizat de suedezi http://www.youtube.com/watch?v=9I42PVJtOlc (se vad caile de lansare pentru mine, la pupa), si Marsun, realizat de thailandezi http://www.youtube.com/watch?v=RxVOETDJ0LM:

 CB90

 

Tot CB90

 

  M18 Marsun

 Dupa ce au calarit CB90 vreme de peste 20 de ani si i-au evaluat performantele dar, in special limitarile (lipsa protectiei impotriva armelor usoare, nivel ridicat de zgomot al motoarelor, stabilitate scazuta pe mare montata – max 20 noduri pe o mare cu valuri de 1,5m), suedezii au trecut la dezvoltarea lui CB 2010M (lungime 24,1m, latime 5,24m, pescaj 1,17m, deplasament 56 tone, viteza maxima 37 noduri), protejat impotriva armelor usoare, o nava cu dimensiuni aproape identice cu Shaldag MkII, cu o suprastructura redusa, rampa de debarcare a desantului, la prova, si nelipsitul Amos pe care suedezii il pun pana si pe biciclete 🙂 )))))

 

 CB 2010M Fast assault boat

 Asa ca, luandu-ma dupa ei, am luat Shaldag MkII, varianta cu slip, i-am taiat partea inaltata a suprastructurii si a iesit asa ceva:

 Shaldag MkII Fast assault boat

 

De la prova spre pupa:

–          Rampa mobila pentru debarcare desant (25-30 oameni )

–          Bloc optoelectronic pe catarg telescopic;

–          Iron Fist APS;

–          Teleoperabila Mini-Typhoon sau Samson JR (7,62mm + 1Lahat) – 2 bucati;

–          Platforma (peridoc) pentru incarcare RHIB max 7m & 3to ;

–          Teleoperabila Mini-Typhoon (12,7mm + 4Lahat + 1 Mistral) – 2 bucati;

Observatii:

–          vedeta va putea opera cu/fara rampa de la pupa, in functie de ce transporta (RHIB/barca pneumatica);

–          va fi protejata impotriva armamentului usor;

–          in functie de misiune (lansare barci asalt sau debarcare directa) va putea atasa kituri suplimentare de blindaj de tipul celui instalat pe AAV-urile USMC;

–          se va acorda o atentie speciala reducerii amprentei sonore si IR;

 

AAV – de remarcat blindajul lateral

 Greutatea totala a armamentelor de la bord, fara platforma pupa si RHIB se situeaza in jurul valorii de 1,2 tone si, coroborat cu calibrarea rezervei de carburant pentru 400 mile marine, ii lasa o marja mare de greutate pentru incarcare desant si kituri de blindaj, pastrand si o viteza ridicata;

Costul estimativ al unei astfel de nave, complet inarmata, la fel, fara platforma pupa, RHIB si kiturile de blindaj susmentionate s-ar situa in jurul sumei de 6.5 milioane $.

 Eroul Bula

 

Exit mobile version