Vesti proaste pentru europeni. Astfel, australienii s-au hotarat sa scoata din dotare elicopterele MRH90 Taipan (varianta locala a NH 90) cu zece ani mai devreme decat durata de exploatare prognozata (vor fi retrase incepand cu 2028) dupa o durata de exploatare de doar 20 de ani, in loc de 30 cum era planul.
In locul MRH 90 se vor achizitiona aparate UH-60M Black Hawk de la Sikorski/Lockheed Martin.
NH 90, versiunea sa australiana a intrat in dotare in 2008 (ultimul elicopter a fost livrat in 2017). Australia a cumparat 47 de aparate din care patru au venit direct din Europa, iar restul de 43 au fost asamblate local de catre Aerospace in Brisbane.
Se pare insa ca australienii sunt la fel de multumiti de Taipan precum sunt si de elicopterul de atac Tiger si astfel s-au hotarat sa le scoata mai repede din inzestrare. Pe lista nemultumirilor se afla aprovizionarea lenta si defectuoasa cu piese de schimb, necazuri de multe feluri pentru aeronava in configuratie australiana, astfel incat procentul de aparate operationale este foarte scazut si una peste alta sunt destul de des defecte si stau in remize in loc sa zburde peste deserturile tarii lor de adoptie.
Presa a titrat cu aceaasta ocazie: “Australia dumps troubled European-designed Taipan.”
Si, din pacate pentru europeni, NH 90 va fi inlocuit cu UH-60M Black Hawk, tot asa cum Tiger a fost inlocuit cu AH-64E Apache Guardian.
“Cangurii” au de gand sa cumpere de la americani 40 Black Hawk pentru armata si 12 Seahawks pentru marina, totul estimat la sapte miliarde de dolari.
Daca aceasta schimbare are si conotatii politice nu stim, se poate sa aiba, se mai poate – in acelasi timp – si ca australienii sa faca tot ce pot pentru a fi cat mai interoperabili cu americanii, principalii lor aliati in zona Pacificului.
Doar ca daca in cazul submarinelor mai putem discuta, in cazul elicopterelor europene lucrurile sunt mai putin nuantate, probleme cu NH 90 si Tiger au anuntat si armatele din tarile care produc aceste aparate.
Ori ca sunt scoase prea repede de pe planse si trimise la zbor prematur, ori ca lipseste experienta proiectantilor, ori ca fondurile nu sunt suficiente, cert este ca francezii au cumparat avioane de transport C-130 J Hercules in asteptarea A 400M de la Airbus, iar germanii se gandesc sa renunte si ei la elicopterele de atac Tiger, tot (probabil) de bune ce sunt, ca de scump de operat stim sigur ca sunt.
Pacat…
Si ca-i pacat este, dar daca Airbus nu-si vine in fire pe zona militara o sa ajungem cu totii sa cumparam de la Lockheed Martin si elicoptere si avioane de transport. Este imposibil ca Airbus sa reuseasca sa proiecteze si sa construieasca elicoptere militare de calitate, un avion de transport (A400M) fara atatea necazuri, un avion multirol care sa nu fie campion mondial la costurile de intretinere (Eurofighter)? Pentru ca daca nu poate ar trebui ca anumite persoane de acolo sa fie, asa, un pic date afara.
Sau poate nu este vina fabricantului ci a clientilor europeni care vor sa-si puna toate ouale intr-un cos si in loc de elicopter decent iese o chestie cu totul si cu totul nemultumitoare. Pentru ca NH 90 nu este o exceptie ci dimpotriva cam toate produsele militare europene sunt fix la fel: scumpe si dificil de operat.
PS Dar este foarte adevarat ca spre deosebire de Tiger, NH 90 s-a vandut mult mai bine si are in continuare comenzi, numai putin de 13 natiuni il opereaza (unele in ambele variante: TTH – transport tactic, NFH – elicopter naval la bordul navelor de lupta), dar si aici sunt probleme.
Belgia va renunta la cele patru NH 90 TTH datorita costurilor de exploatare prea mari, Finlanda a avut mari probleme cu piesele de schimb ajungand ca in 2014 sa aiba doar 19% din flota operationala si oricum a anuntat ca aeronavele au probleme serioase de fiabilitate.
Cu toate acestea NH 90 nu este deloc un elicopter rau, ba dimpotriva este o aeronava frumoasa, incapatoare si, fata de UH 60M americane, are trapa in spate, un lucru foarte important. Probabil ca mai are nevoie de unele finisaje pana cand va deveni principalul elicopter de transport militar european.
GeorgeGMT