Mikhail Pogosyan, directorul executiv al United Aircraft Corporation (UAC), a anuntat ca Tupolev a terminat faza initiala a proiectarii viitorului bombardiuer strategic rusesc – PAK DA, precizand ca avionul este gata “pe hartie”.
Urmatoarea faza a dezvoltarii aeronavei va fi translatarea proiectului catre stadiul de prototip cu inceperea fabricarii anumitor componente, in paralel cu dezvoltarea aparatului in sine si a sistemelor de avionica aferente. Pogosyn a refuzat insa sa confirme sau sa infirme daca viitorul PAK DA este un avion de tip “aripa zburatore”, lasand in ceata design-ul de baza al aparatului.
Referindu-se la celalalt program de dezvoltare al companiei – PAK FA/T 50 – seful UAC a precizat ca cele cinci prototipuri continua sa zboare intensive, iar la orizontul anului 2016 se asteapta ca Suhoi T-50 sa intre in productie in sistemul “Low rate production”, iar aparatele sa devina operative. In acelasi timp Pogosyn a fost foarte ferm in a afirma ca Suhoi 35 S “Flanker E” va fi considerat “coloana vertebrala” a a VVS-ului pentru mult timp de acum incolo, fara insa a spune clar daca cele doua aparate vor fi operate impreuna sau Su-35S va fi operat doar pana cand T-50 va fi diponibil intr-un numar suficient de mare, desi este exclusa inlocuirea actualei flote de Su-27/30 la o paritate de 1:1 cu T 50.
In alta ordine de idei, referindu-se la arhitectura noului T 50, Pogosyn a spus ca avionul este special proiectat pentru a putea ingloba in viitor noi sisteme de avionica si noi tehnologii, fiind din acest punct de vedere un aparat cu o arhitectura deschisa, atat pentru avionica cat si pentru modificari structurale, proiectantii sai asteptndu-se ca Suhoi PAK FA sa fie operational, in diferite variante, foarte mult timp in viitor.
Astfel Suhoi 35S si derivatele sale ulterioare vor ramane in productie pentru uzul VVS cel putin inca 10 ani de acum incolo. Pana in prezent Rusia a comandat 48 de Su 35S, cu 12 aparate livrate deja, 12 bucati vor intra in dotare in acest an si 24 sunt asteptate in 2015, fiind sanse foarte mari ca in curand ca VVS-ul sa comande alte loturi de Su35S pentru inlocuirea mai batranelor variante Su-27/30.
Fata de viitorul unui avion de suprematie multirol usor, Pogosin a fost ceva mai evaziv, astfel el a declarat ca planurile companiei sale nu prevad dezvoltarea unui inlocuitor pentru MIG 29 in viitorul apropiat, Mikoian concentrandu-se acum pe dezvoltarea de variante pe baza modelului MIG 35, dar ca un avion multirol usor – cu un singur motor – ar putea fi, in viitorul ceva mai indepartat, o varianta de luat in calcul.
Tot la capitolul “MIG”, VVS-ul a mai comandat recent inca 16 MIG-29SMT, a anuntat pe 15 aprilie Russian Aircraft Corporation MiG (RAC MiG). Contractul, in valoare de 473 milioane $, are in vedere atat aparatele in sine cat si sustinerea la sol a acestora, urmand ca primul avion din aceasta serie sa intre in dotare in 2016.
Comanda este privita de catre industrie ca un colac de salvare pentru cei de la MIG si in acelasi timp ca o cale de finantare pentru dezvoltarea in continuare a modelului MIG 35S, model de la care MIG asteapta comenzii incepannd cu anul 2016, atunci cand aparatul si sistemele sale de avionica vor fi gata de exploatare. In total Russian Aircraft Corporation MiG spera sa primeasca o comanda de 100 de avioane MIG 35S. In acest moment Rusia detine o flota de 28 MIG-29SMT, comandate initial de Algeria, dar refuzate pana la urma, avioane intrate in dotarea VVS intre 2009 si 2010.
Teoretic orice MIG 29 clasic poate fi adus la standardul “SMT”, pachetul de modernizare fiind oferit tuturor detinatorilor de 29.
GeorgeGMT