Guvernul suedez si compania Saab au semnat un contract care prevede proiectarea, dezvoltarea si – in final – achizitia a unui numar nespecificat inca de corvete Visby de noua generatie.
Se mai are in vedere si modernizarea celor cinci nave Visby aflate deja in exploatare, practic o operatiune de tip MLU – mid-life upgrades.
Visby Generation 2 este de fapt o Visby versiunea 5, o dezvoltare a primei generatii de corvete Visby, cu plecare de la ultima nava a seriei – HSwMS Karlstad.
Spre deosebire de prima generatie, acum se are in vedere dotarea navelor si cu ceva protectie anti-aeriana, pe langa rachetele anti-nava RBS 15 Mk III (posibil Mk IV), torpile Saab Lightweight Torpedo, tun etc.
HSwMS Karlstad SAU Visby No. 5
Visby a facut istorie pe acest site, multora dintre voi vi s-a aratat in vise ? , din pacate nu s-a pus niciodata problema unei astfel de achizitii exotice, de fapt nici n-au fost exportate catre vreun client.
Ramane acum sa vedem daca suedezii vor merge pana la capat de aceasta data si vor dota navele asa cum scrie la caietul de sarcini, primele cinci nave ramanand orfane de rachetele anti-aeriene Umkhonto si de sistemul reactiv anti-submarin ALECTO, destul de similar conceptual vorbind cu RBS-ul sovietic.
Doar ca Visby are propulsie de tip CODOG cu doua motoare de tip jet, ori astea fac o galagie fantastica, greu de vanat submarine cu asa fanfare in sala motoarelor, dar probabil ca in cazul luptei impotriva submarinelor nava poate naviga la viteze mult mai mici si mult mai putin galagioase, folosind o parte din echipaj pe post de vaslasi ? …
De prisos sa mai spunem ca Visby a intrat in cultura populara – mai ales – ca fiind una dintre primele nave operationale stealth.
De remarcat cum cresterea anuntata a cheltuielilor militare isi face deja simtita prezenta in Suedia: constructia unei noi generatii de corvete, modernizarea primelor cinci nave (avem asadar o crestere a numarului navelor de lupta), constructia a doua noi submarine A 26 si modernizarea navelor din clasa Gotland (care nu sunt disponibile la vanzare), sistemul Patriot, sisteme SHORAD noi, Gripen E/F intr-un numar foarte mare, pentru o tara atat de mica dpdv al populatiei si pastrarea a destul de multe aparate Gripen C/D active sau in rezerva.
La nivel de flota, Suedia ramane insa printre foarte putinele tari importante riverane Marii Baltice fara nave de suprafata la nivel de fregata sau macar de corveta mai musculoasa (2500-3000 de tone) si, alaturi de Finlanda, are o alta filosofie de aparare pe mare. O nava Visby are un deplasament de peste 600 de tone, intrand cu greu in categoria corvetelor asa cum le cunoastem noi – 3000 de tone.
GeorgeGMT