Macheta prototip – versiune cu al 3-lea galet
Proiectul VK 1602 Leopard a fost demarat in 1941 avand ca scop inlocuirea PZkw II cu un mijloc de recunoastere prin lupta (Gefechtsaufklärung) semnificativ mai bine echipat si protejat (grosime blindaj pana la 80mm), dotat cu o putere de foc superioara dar si beneficiind de mobilitate ridicata datorita senilelor late de 350mm. Un astfel de blindat ar fi contribuit si el la inceputul cavaleriei grele blindate, a recunoasterii prin lupta, actualmente reprezentate de IFV Puma, Scout SV sau M3A3 Bradley.
Fata prototipului
Spatele prototipului
Sasiul trebuia construit de firma MIAG in timp ce noua turela de catre Daimler-Benz.
Au fost puse in dezbatere 2 variante, ambele bazate pe un sasiu compact de PzKW V Panther si blindaj inclinat, dupa ce initial referinta a fost un PzII Ausf.L ce urma a fi dotat cu un tun cal.50mm al Pz III:
- o varianta usor superioara PanzerII (leicht), cu mobilitate ridicata, masa de 18-21 de tone si dotata cu un tun 5 cm KwK 39 L/60 care dota si Panzer III M;
- o varianta mai grea de 26 de tone (schwer), mai bine protejata si initial cu acelasi tun, pastrand insa si optiunea unui tun mai puternic, 5cm Kwk41, aceasta ultima varianta fiind cea pastrata in vara lui 1942. La momentul respectiv rolul ar fi fost aproape similar cu al tancului, in locul recunoasterii. Ar fi inlocuit practic variantele tarzii de Panzer IV (incepand cu H), dar care avea deja nisa sa si era produs in cantitati mari fata de restul tancurilor german;
Concept Panther varianta tarzie cu turela Schmalturm, cu care ar fi semanat, la o alta scara, varianta grea de Leopard
versus Panther Ausf.F
Propulsia era asigurata de un motor Maybach HL157P cu 12 cilindri si putere de 550CP care ii permitea sa atinga pe drum o viteza de pana la 60km/h si o distanta de165km, datorita rezervorului de 560 de litri.
Sasiul Leopard urma a fi refolosit si pentru sisteme antiaeriene autopropulsate, cum ar fi 20 mm Flakvierling (afet cvadruplu cu tunuri cal. 20mm) sau sistem antiaerian cal. 37mm. Rheinmetall dorea sa reutilizeze sasiul pentru un tun autopropulsat 105mm leFH (Waffentrager Leopard ) dar si pentru un tun de asalt Leopard (dotat cu tun 75mm KwK L/70 ).
Macheta
„Panzerprogramm 41” planificase producerea a 339 exemplare Leopard: 105 pana in decembrie 1943 si altele 150 pana in vara lui 1944.
Proiectul a fost oprit in ianuarie1943, inaintea finalizarii primului prototip si intrarii planificate in productie in luna aprilie, datorita masei excesive si a puterii de foc relativ reduse pentru a infrunta la nevoie tancurile aliate moderne, desi ar fi putut face fata cu succes tancurilor usoare sau amfibii. Sasiurile nu mai erau de asemenea disponibile pentru acest nou proiect, ele fiind necesare productiei de tancuri PzV Panther pentru sustinerea operatiunii Citadela.
Panzer II L (Luchs)
Si spatele acestuia..
A fost in cele din urma inlocuit in productie de serie mica pana la inceput de 1944 de Panzer II Ausf. L „Luchs”, singura versiune a PzII cu galeti juxtapusi si senile mai late, si in rol de recunoastere usoara de 8×8 Puma. SdKfz 234/2, ultimul preluand turela si tunul de 50mm, inlocuit ulterior cu unul de 75mm KwK 37/ L/46 PaK 40. Toate aceste vehicule au fost construite in serii mici de pana in 100 de bucati, armata germana fiind practic penalizata dupa 1943 in misiunile de recunoastere ceea ce a dus uneori la pierderi insemnate de tancuri in ambuscade.
Posibila versiune tarzie, cu turela diferita
Ar fi fost o mica bestie… dar a avut ghinion.
Marius Zgureanu
Surse:
http://forum.warthunder.com/index.php?/topic/178371-vk1602-leopard/
http://en.wikipedia.org/wiki/VK_1602_Leopard
http://www.blulana.com/tag/vk-16-02-leopard
http://www.achtungpanzer.com/vk1602-leopard-reconnaisance-tank.htm