Demonstratorul Lockheed Martin X-59 QuessT (Quiet SuperSonic Technology) … in sfarsit a parasit hangarul… in iulie 2023:
Lockheed Martin X-59 finally unveiled in hangar rollout – YouTube
iar la acest inceput de ianuarie beneficiaza de lansarea … publicitara
iar primul zbor… in curand.
Aeronava experimentala X-59 a NASA, o aeronava destinata zborului supersonic si nivel redus de zgomot a fost pregatita pentru primul sau zbor, programat pentru 2024. Proiectantul aeronavei X-59 este celebrul birou de proiectare Skunk Works al Lockheed-Martin, lucrand in cadrul Air Force Plant 42 din Palmdale, California.
Zborul initial de testare fusese prevazut la inceputul lui 2023 insa programul a avut intarzieri ale testelor de la baza din Palmdale, ce au dus la reportarea datei pentru 2024. Aceasta este o amanare suplimentara, initial primul zbor fiind planificat pentru 2021.
Se asteapta ca noua aeronava sa fie capabila de zbor de croaziera la viteza Mach 1,42 la o altitudine de 16800 metri, creand un bang sonic perceput la sol la un nivel sonor de pana la 75 de decibeli, pentru a se incadra in normele de transport aerian civil ale SUA.
Prototipul X-59 nu este o structura complet noua, NASA refolosind piese de aeronave retrase si stocate la 309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group. Astfel, i-a fost instalat trenul de aterizare al unui F-16, sistemele sale de sustinere a vietii la bord au fost preluate de la un F-15, cupola cabinei apartine unui T-38 al NASA, sistemul de propulsie apartine partial unui Lockheed U-2 iar mansa de pilotaj este a unui F-117. Cei de la General Electric au livrat si ei 2 motoare (principal + rezerva) catre NASA, in versiunea F414-GE-100s, special adaptata lui X-59.
Culoarea verde deschis a structurii inaintea acoperirii cu vopsea se datoreaza stratului de protectie termica al aeronavei. Aripile din aliaj de aluminiu sunt prinse in partea superioara a fuselajului iar carlinga cu pozitie retrasa in fuselaj pentru o mai buna aerodinamica beneficiaza de un sisteme de camere de luat vederi (eXternal Vision System) pentru a imbunatati vizibilitatea.
La scurt timp dupa anuntarea reprogramarii primului zbor in 2024 au fost instalate ultimele elemente ale structurii ampenajului de coada ale X59. Aceasta a permis finalizarea cablajului electric si trecerea la faza de teste critice la sol, in zona liniei de asamblare. Ulterior aeronava trebuia mutata la linia de teste structurale specifice zborului.
De indata ce aeronava va fi testata in zbor si va demonstra stabilitate, maturitate si siguranta in evolutiile sale aeriene, se va trece la survolarea mai multor zone locuite pentru a studia reactiile umane la zgomotul produs de bang-ul sonic al X-59. Ulterior NASA va impartasi informatiile studiului cu autoritatile aeronautice locale si internationale pentru a incerca ajustarea regulilor care in prezent interzic zborul supersonic al aeronavelor civile comerciale deasupra uscatului.
Daca rezultatele testelor cu aceasta aeronava experimentala vor fi satisfacatoare, am putea spera la o noua aeronava comerciala supersonica care sa preia stafeta de la Concorde, retras de doua decenii (26 noiembrie 2003). Dar de aceasta data probabil ca constructorul nu va mai fi european.
Marius Zgureanu
Surse:
NASA Targets 2024 for First Flight of X-59 Experimental Aircraft – NASA