Romania Military

XM 30

Concept artistic

Americanii fac progrese in dezvoltarea demostratoarelor tehnologice in programul XM 30. Pentru cine nu stie, acest program are rolul de a dezvolta viitoarea masina de lupta a infanteriei americane, inlocuitoare a MLI Bradley.

In competitie au mai ramas doua companii: American Rheinmetall si General Dynamics Land Systems (GDLS), fiecare cu conceptul sau. Principalele criterii care stau la baza viitoarei MLI americane sunt trei:

La nivel de calendar, US Army se asteapta ca versiunea castigatoare sa fie anuntata in 2027, iar doi ani mai tarziu sa intre in productia de serie. Contractul va fi unul imens, peste 40 de miliarde de dolari si deocamdata nu se cunoaste exact numarul de unitati dorite, dar daca luam in calcul cate IFV Bradley au astazi americanii putem presupune ca cifra s-ar invrati in jurul a 3000 de MLI-uri, evident construite in ani si ani.

Viitoarea MLI americana va dispune din standard de un sistem activ de protectie si probabil si de sisteme asociate cu inteligenta artificiala asta pentru ca echipajul va fi redus de la trei (cat are astazi cam orice MLI: conductor, comandant si operator turela) la doar doi oameni.

Ce frapeaza este calibrului tunului, pur si simplu enorm pentru un MLI si stai si cugeti cam la ce ar fi de folos un astfel de calibru? Astazi calibrul tunurilor de pe MLI-uri variaza intre 25mm (modele mai vechi) si 40mm in cazul britanicilor cu Ajax, dar 30 si 35mm sunt cele mai des intalnite calibre, iar motivul este relativ simplu de explicat.

Un tun de 30mm are o putere de foc foarte mare mai ales daca luam in considerare “prada” pentru care a fost gandit: alte MLI-uri, transportoare de trupe, alte vehicule etc, iar in practica se stie ca o MLI de 40 de tone n-are multe sanse in fata unui tun de 30mm, mai ales daca este lovita din lateral sau de la o distanta de sub 500 de metri. Calibrele de 35 si 40mm sunt deja mai mult decat ti-ar trebui intr-o infruntare reala si in general au legatura cu o distanta de angajare mai mare.

Practic calibrele cuprinse intre 30 si 40mm pot distruge cam tot ce le iese in fata (conteaza si distanta de angajare) cu exceptia tancurilor, dar MLI-ul nu este proiectat sa angajeze tancurile cu tunul pentru asta are rachete AT, asa ca ce vor americanii sa faca cu un tun de 50mm?

Sigur ca ne putem gandi ca in viitor MLI-urilor vor evolua spre mase de +40 de tone, dar lucrurile sunt mai complicate pentru ca deja masa atinsa este cam mare si se apropie de cea a unui tanc mediu, cu toate neajunsurile care decurg de aici: motorizare mai puternica, costuri mai mari, mobilitate redusa etc.

Pe de alta parte, proiectilele calibrul 50mm sunt foarte mari si incap mai putine in vehicul, fata de un proiectil de 30mm. Sigur ca americanii au ei un plan in minte si nu cred ca s-au aruncat precum pestele la momeala, dar surprinde calibrul mare avut in vedere.

Reducerea echpajului la doar doi membrii, aduce semne de intrebare cu atat mai mult cu cat cei trei militari au roluri bine stabilite: soferul conduce, comandatul da ordine si tine legatura cu restul unitati, iar operatorul turelei sta cu ochii pe tinta. Daca scoatem un om din ecuatia, acesta nu poate fi decat tragatorul si atunci comandatul va trebui sa-i preia sarcinile: ia hotarari, apreciaza situatia tactica, tine legatura cu restul unitati si in acelasi timp opereaza si tunul, mitraliera si – eventual – racheta AT, ba mai sta si cu ochii cat cepele pe ce se intampla in zona lui de responsabilitate, casca ochii dupa inamic etc.

Din cate stiu eu, exista astfel de militari cu o putere neobisnuita de face mai multe lucruri in acelasi timp, dar astia sunt pilotii de vanatoare si merg la academie, ani de pregatire si sunt extrem de atent selectionati. Asa ca US Army spera sa gaseasca oameni extrem de capabili si pentru a comanda o MLI, adica caporali?

PS Ar mai fi de remarcat ca la americani MLI-ul este MLI si transportorul blindat pe senile este cu totul altceva. In acest sens, US Army are deja in dotare (si comenziile curg in continuare) AMPV – Armored Multi-Purpose Vehicle care inlocuieste legendarul transportor pe senile M113. Si nu face nimic altceva decat sa transporte ce este de transportat: XM1283 – varianta pentru uz general, poate transporta si militari si orice altceva ar fi nevoie, XM1284 – evacuare medicala (de remarcat ca US Army a respins oferta celor de la GDLS cu Stryker sustinand ca senile este superioara dpdv al mobilitati si ca in cadrul unitatilor mecanizate nu ar face fata), XM1285 – vehicul pentru tratamentul ranitilor, XM1287 – vehicul dotat cu mortier de 120mm pentru sustinerea trupelor cu foc indirect si XM1286 – vehicul de comanda. Se mai afla in dezvoltare si o varianta destinat reparatiilor si tractarilor.

Dar pentru unitatile mecanizate americanii au tancuri, MLI pe senile, transportor pentru trupe tot pe senile. Pe roti sunt doar camioanele pentru aprovizionare.

 

GeorgeGMT

Exit mobile version