Romania Military

Zuhai airshow

j-31_800-300x179

La targul aeronautic care se va deschide in noiembrie in China vor fi surprize frumoase pentru toata lumea.

Astfel este de asteptat sa fie expus avionul greu de transport Y-20 Xian, dar si mai important, este asteptata prima aparitie in public a avionului multirol J – 31. China International Aviation & Aerospace Exhibition din Zuhai va fi locul unde avionul stealth chinezesc, destinat deocamdata doar exportului, va zbura pentru prima oara in fata publicului, iar zborul este sigur, atat timp cat a fost anuntat pe canale oficiale.

Shenyang J-31 se afla acum inca in faza de prototip, asteptandu-se ca primul avion de serie sa vada lumina zilei cam in cinci ani. Aparatul, mai mic si mai usor decat J 20, este gandit ca aparat multirol cu baza la sol, insa exista speculatii, mai ales datorita dimensiunilor mai mici, ca in viitor am putea sa vedem si o varianta navalizata a J 31 zburand de pe noile portavioane chineze, desi –stim deja – s-a anuntat ca va exista  o varianta navalizata a lui J 20.

Desi poate parea un avion de generatia a V-a, chinezii il declara unul de generatia 4++ si probabil ca stiu ce vorbesc, atat timp cat avionica si sistemele de la bord sunt similare ca performante unui avion 4++. In prezent aparatul foloseste motoare rusesti RD 93, dar se asteapta ca in fazele ulterioare de dezvoltare sa fie folosite motoare chinezesti WS- 13A, care i-ar asigura un plus de putere de pana la 20%.

Pe langa cele doua avioane mentionate mai sus – Y 20 si J 31 – la Zuhai vom putea vedea evoluand in zbor si noul J-10B, avion deja operational in cadrul fortelor aeriene. Un alt exponat va fi J-15  “Fei Sha” (Flying Shark), destinat exclusiv uzului pe portavioane, ruda destul de apropiata cu Suhoiul 33 rusesc.

Ca avion multirol bi-motor, chinezii vor aduce la expozitie Shenyang J-16, varianta modernizata a J 11, copie la randul lui a Suhoi 30. J 16 are in dotare un radar AESA si dispune de o avionica si sisteme de armament special gandite pentru lupta BVR, primele avioane J 16 intrand in serviciul operational in luna mai a acestui an.

J 16

Haios a fost cand in 2012 am primit o invitatie pentru a particpa la China International Aviation & Aerospace Exhibition. Evident am multumit frumos si am explicat ca un drum dus-intors Ro-China este destul de mult peste posibilitatile mele financiare J . Anul acesta n-am mai primit invitatie…

GeorgeGMT

Exit mobile version