„AGILIS” (TBT 8×8) Fabricat in Romania de catre Romanian Military Vehicle Systems

saur-2

SAUR 2 a murit, traiasca AGILIS!

Asadar un transportor blindat 8×8, cu drive-lineul de la Rheinmetall (si alte tehnologii dezvoltate de consortiul german care fabrica Boxer IFV 8×8), carcasa si solutii de protectie romanesti…restul chiar nu mai stiu.

Ce stiu insa absolut sigur este ca noul TBT 8×8 romanesc „Agilis” va fi un transportor blindat amfibiu, asta inseamna ca nu va ajunge nici macar aproape de masa „varului” sau neamt – 34 tone.

Transportorul va fi unul dezvoltat de catre compania (joint-venture) – Romanian Military Vehicle Systems (nu-i asa ca suna macar frumos?!), iar MApNul va semna un contract de achizitie cu noua companie pentru noul transportor.

Romania Military Land Systems are ca actionari in proportie egala (50%-50%) UM Moreni si Rheinmetall. Astfel o parte din UM Moreni va forma noua companie RMVS, iar restul se va transforma in Centru National de Mentenanta pentru toate vehiculele blindate pe roti ale MApN: 8×8, 4×4.

Deocamdata cam acesta ar fi planul, se lucreaza pe repede inainte pentru definitivarea actelor si asteptam infiintarea oficiala a noii companii, apoi contractul cu MApN, pana atunci haideti sa nu deschidem sticla de sampanie.

Nu inca.

PS – Nemtii si Moreniul m-au sunat deja si mi-au oferit doi covrigi si un iaurt pentru dreptul de folosire a numelui de „Romania Military” dar io, incoruptibil cum ma stiti, am refuzat iaurtul si covrigii, am cerut si eu macar un TAB 4×4 cand s-o face si ala, sa nu ma mai sperie asigurarea, ca ce sa-ti faca unu’ cu BMWul inmatriculat in Bulgaria daca tu ai un TAB 4×4?! 🙂 🙂

Dumnezeu sa ne ajute sa ne iasa de data aceasta!

Asa cum v-am promis ieri: GeorgeGMT

235 de comentarii:

  1. A dat Domnul! La mai multe si mai bune si sa urmeze UMB-ul cu KMW-ul si TR 2000+++ sau cum s-a numi el! 🙂

  2. Ma credeti ca am ramas masca in urma afacerii cu corvetele si acum cu TAB-uri?
    Imi pierdusem de mult speranta ca mai putem noi, ca tara, sa facem astfel de afaceri, de bun simt, in loc de tepe la foc continu.

    Ma bucur ca mi-a fost dovedita gresita ideea 🙂

  3. Hehe, de ieri seara tot pandeam sa vad cand te tii de cuvant cu informatiile promise (nume TAB plus nume firma). Sa fie intr-un ceas bun.
    As avea o intrebare daca se poate: daca trenul de rulare vine de la nemti, probabil cel de la Boxer, care nu este amfibiu, ce solutie se va folosi pentru deplasarea prin apa? Propulsorul dezvoltat deja pt SAUR? Au nemtii alta solutie (parca aveau un 6×6 amfibiu)?

    • Indiferent ce solutie ar avea, solutia folosita de SAUR2 mi se pare cea mai buna pentru conditiile noastre.

      • eroule tu esti ala adevaratul sau ti-a furat careva nickul ?
        N-ai mai suda nimic nimic la el, un tun de 155, 2 lansatoare de rachete, o fanta decupata cu flexul pe undeva, inca o pereche de roti, orice – dar sa fie „altfel” ? 🙂

    • Cel mai probabil, asa cum spune si Eroul Bula, solutia propulsiei pe apa va fi cea adoptata la SAUR 2 – pump-jet – cea mai performanta solutie dintre toate TABurile care au fost propuse Romaniei (Pirahna IIIC, Patria sau Iveco).
      In cazul trenului de rulare, nu acesta este amfibiu ci carcasa, cred ca drive-lineul se va putea adapta destul de facil.
      Boxerul este penalizat in primul rand de masa foarte mare – mai mult MLI decat TAB – iar daca exista vointa inginerii stiu ce au de facut.

      • George, Eroule, multumesc de raspunsuri. Intrebasem pentru ca ma gandeam ca ar putea face ceva modular, interschimbabil. Adica daca ai nevoie sa duci Agilis-ul in Iraq sau Afganistan, unde nu prea ai nevoie sa fi amfibiu, dai jos propulsorul, si mai adaugi ceva blindaj (in limita suportata de trenul de rulare desigur). In felul asta, daca dai de un ied (a se citi Improvised Explosive Device) ai sanse mai mari sa scapi intreg.

  4. Ăla cu behamveul înmatriculat pe bulgaria are volan pe dreapta , de aia e invidia mare printre cocalari .
    Noroc cu AGILIS 8×8 , ca e de-al nostru , strămoșesc de-acum , și baga spaima în străini !

  5. Am si o intrebare, putin off-topic.

    Se stie ceva legat de inlocuirea/sporirea numarului de Jderi? 99 sau cati mai sunt mi se pare putin.

    • Vor fi 99 de bucati. Nu stiu cate MLI 84 nemodernizate mai avem, initial s-au construit 400 de bucati parca.

      • Cioloș spunea că doar o parte din corvete vor fii construite în Romania, ce știți despre asta?

      • MLI 84 M – erau vreo 70 modernizate si mai aveau pe stoc inca vreo 60 sau 70 tunuri oerlykon 25mm

        • 99 M
          http://www.rumaniamilitary.ro/ce-mai-vinde-in-aceste-zile-armata-romana
          Exista inca in stoc un lot de 67 de turele OWS-25R echipate cu tun cal.25mm si lansator de rachete antitanc Maliutka M2T sau Spike LR, destinate initial modernizarii parcului de MLI-84 la versiunea M, modernizare oprita dupa realizarea a 99 de bucati potrivit datelor oficiale. Turelele au fost scoase la licitatie de catre Romtehnica in 25 iulie 2013, alaturi de tunurile aferente si, printre altele, un lot de 50 de bucati tunuri antiaeriene S-60 cal.57mm AZP (ajungem si la ele mai incolo), insa fara succes. Si tot la acea licitatie au fost oferite 72 de tunuri M46 cal. 130mm (in varianta A412 Model 1982), tunuri pretabile la instalarea pe sisteme autopropulsate de tip ATROM si pentru care exista si solutie a Soltam Systems Ltd de schimbare ulterioara a calibrului la 155mm/L45mm, concretizata in M-46S sau cea sarbeasca M46/84 cal.155mm/L45 cal.
          http://www.rumaniamilitary.ro/reutilizarea-armamentului-existent-solutii-stop-gap

          • Deci nu am avut 2 batalioane pana acum, ci 3 a cate 33 bucati fiecare, iar acum il modernizeaza pe al patrulea?
            Si de ce o structura cu 33 de elemente ((3×3+1)x3+3, banuiesc), si nu una cu 40 ( [(3+1)x3+1]x3+1 )?

      • Pentru noi cica s-au facut 178 cu licenta. Desi sursa respectiva nu are dreptate de fiecare data, le nimereste de cele mai multe ori.
        http://prntscr.com/d92qhy
        Sursa:
        http://armstrade.sipri.org/armstrade/page/trade_register.php

      • Eheeeee bucurie mareeee in finaaal !!!!!! daca iasa afacerea asta+aia cu 4 corvete de la Damen Galati pt FNRo si castiga alegerili pcsd-ul (c de la comunisti) impreuna cu alde-ul, fereasca Dumnezeu!, iar stangistii renuntza la contractile astea, cat de socialist sunt io, sa moara ciumpilidix, io ii tai mustata lu’ dragnea si ii sparg caucicurili la masina lu’tariceanu, aia cu care s-a oprit pe dreapta in trafic la universitate in Bucuresti !!!! sa incerce RMLS sa faca si varianta 6×6 pt ca e buna sa puna pe ea mortier de 120 mm plus pt alte tipuri de misiuni si noul TBT sa fie modular!

    • De ce, ai auzit tu ceva?

      Nu cred sa-i inlocuiasca prea curand deoarece anul acesta tocmai au platit integrarea Spike pe al 3-lea batalion (33 masini) de MLI-84M. Pana acum doar 2 batalioane (66 masini) puteau folosi Spike, cel de-al treilea, mai vechi, vea integrat doar Maliutka-M….

  6. Salutare!
    O gugaleala rapida dupa agilis, romania military land systems, tbt8x8 nu mi-a dat nimic.
    Info sunt reale sau numai „wishful thinking”? Ca parca suna prea frumos sa fie adevarat dupa atatea dezamagiri.

    • George are relatii in MAPN 😉

      • Nu are la MApN dar ar putea avea o usa larg deschisa la Moreni, daca se face afacerea. 🙂

      • La MApN?! Acolo poate sa am promisa o bataie buna, ca la defilarea de 1 Decembrie ma duc mascat sa nu scape vreunul volanul din labute si sa se suie cu Gepardul pe …dupa pe mine 🙂 🙂 🙂 .

        • Sa ai grija ca daca te prind aia o sa te puna sa cureti de rugina toata tehnica veche a armatei. O sa iti ia vreo 593 de ani.

        • #George GMT sa dea draq sa se ia aia din MApN de tine, da nu fac io rost de ursi polari si morse da la Nunavut si pun lighioanele polare sa ii buseasca si sa ii haleasca.
          sper sa se continue cu realizarile de genul asta si in curand sa apara stirea cu TR-20XX, ATROM-155, LMV 4×4, camioanele, pusca de asalt de 5,56×45 mm, IAR-99 SoiM, elicoptere usoare si medii, rachete de toate tipurile, ca sa amintesc decat ceea ce s-a zis mai de mult ca se va vrea sa se produca in tara si pe care MApN-ul at vrea/trebui sa le achizitioneze.
          ceea ce ar trb modernizat urgent s-a tot scris aci pe site, sunt cele 2 frigate Type 22 si submarinul Delfinul Kilo class. in parallel trb facute si achizitii din exterior dar cu off-set si la in pret rezonalbl.

          • stii vorba aia: „greu la deal cu boii mici”? 🙂
            Hai s-o luam pe alese achizitiile, una cate una, nu de alta, dar nici decidentii nu sunt obisnuiti cu asa ritm!

            • ook da tu ai dreptate dar, daca era sa se faca niste achizitii de masini de lux pt guvernanti sau parlamentari si nu mai stiu eu ce chesti ar avea ei nevoie, care s-at face prin firmele lor pe banu public, ia sa vezi ca at face acele achizitii pt ei la foc automat si la gramada, plus pe preturi supraevaluate, ca deh e pe banii de la bobor.
              sI,daca, Doamne freste, ii apuca pe rusi strechea sa incerce sa vada cat de unita e NATO, si dau o intepatura prin Marea Neagra in Romania, bine asta ar fi putin probabil, dar rusii mereu au fost imprevizibili ??? pana apare toata shleahta NATO, daca o aparea, noi cu ce ne aparam la repezeala?

    • 🙂 Pai noi suntem primum – primimus care dam stirea, unde s-o gasesti?!

  7. Adica, dupa cate spume am facut atatia ani ca sa reporneasca industria de aparare, macar cu atat sa ne alegem si noi: „Romania Military Land Systems” 🙂 )))
    Dupa ce lanseaza compania, noi vom fi considerati „Trustul media al RMLS” ? 😉

    • 🙂 Daca nu ne omoara MApNul pana atunci, pt ca de luni incepem o noua serie despre cum a fost distrusa ind de aparare, desi existau tehnologie, comenzi, contracte semnate, bani…
      Groparii sunt atat politicieni cat si mai-marii armatei.
      Fara nume, doar cu documente.

  8. Editat, cu multa …tandrete. Hai bre sa ne vedem de siteul nostru si sa fim toti sanatosi.

  9. Am asteptat stirea asta emotionat ca un copil. Sa fie oare adevarat? sau ramanem cu un gust amar asa cum a fost si cu TR 2000?
    Acum despre nume ce sa zic? Land Systems? sa devenim oare „Tara” (Land) care poate produce tehnologii cu pedigree Romanesc? 🙂 (ok, ok, macar jumatate)
    N-ar fi rau sa mai visam si noi 🙂
    Hai sa fie intr-un ceas bun

  10. Super anuntul , dar un covrig as fi luat ca mare pofta am de unul din Romania noastra.

  11. De armament se stie ceva sau o sa fie doar o cațea cu telecomanda ca pe saur 1 sau benoacle ca pe fregate?

    • Sa iasa masina ca scule gasim sa punem. Deja s-au anuntat cateva versiuni, la fel cum se intampla la toate transportoarele 8×8.

    • Depinde strict de ce doreste armata, de cati bani vor aloca, etc, asta nu-i problema.
      Eu sa vad „docomentul” semnat si apoi respir adanc, ma duc pana la Moreni si beau pana cad sub masa.
      Nu m-or lasa sa dorm in drum 🙂 .

  12. Sa dea domnu’ …

  13. „Land Systems”..George, in momentul ala n-ai vrut sa-i zici sursei, „bre, faci misto de mine?”

  14. George, sa-ti dea D-zeu sanatate cu vestile astea bune.

    • Multumesc si sa ne dea la totii sanatate si Tarii asteia magnifice un viitor cat mai frumos!

      • Frumos spus Georgica, „Tarii asteia magnifice un viitor cat mai frumos”! As mai adauga ceva -un viitor frumos si copiilor nostri in aceasta Tara magnifica. Desi n-are nicio legatura cu articolul, fata mea nu doreste sa plece de aici, vrea sa ramana.
        @Agilis e o raza de speranta…Poate acolo sus, undeva, cineva se gandeste si la Tara asta. Daca da, dai-ar D-zeu sanatate si viata lunga! Abia astept sa-l vad pe roti.
        @In privinta armamentului, din semnalele pe care le am, se doreste trecerea la calibrul 30 mm. Inclin sa cred ca se va merge pe RWS Samson echipat cu Spike+tun de 30 mm+mitraliera calibrul 12,7 mm/mitraliera coaxiala de 7,62 mm. Nu se are in vedere aruncator automat de grenade de 40 mm, insa varianta mortier mobil de 120 mm e avuta in vedere. Cel mai probabil va fi complet automatizat, ACTTM are un astfel de proiect, exista si un prototip -a fost prezentat la o editie anterioara a Expomil. Vor fi si variante MEDEVAC si punct de comanda mobil -acestea sunt dorite de catre MApN. Daca Agilis va avea o constructie modulara, toate acestea se pot implementa relativ usor. Sa dea D-zeu sa iasa totul bine!

  15. Drive line-ul nemțesc este foarte avansat .
    Toată lumea știe ca BOXER are inclusiv veceu inclus … dar TAB-ul mioritic avea veceul in fundu’ curții 🙂 .
    Oare cum vor împăca capra , lupul si varza ?

  16. Una peste alta, o stire excelenta care incheie o saptamana de munca pe rupte (la mine 🙂 )

  17. Un TBT 8×8 Low Cost? Adica, ceva adaptat la cerintele si portofelul clientului?

  18. Sa fie intr-un ceas bun!

  19. Cum ramane cu respectarea legislatiei privind achizitiile… Iarasi cumparam prin incredintare directa fara offset de care ati vorbit aici de ne-am saturat…..Bun dar atunci sa avem niste motive legale.

    Ce va zpune DNA peste cativa ani?

    • Ce offset daca TABul este construit de o companie romaneasca?! In fapt este un fel de offset prin transferul de tehnologie cu care nemtii isi aduc aportul la capitalul RMLS.
      Articolul ala, din respectivul ziar, este o mizerie, nu trebuie promovat in nici un fel.
      Pur si simplu cineva incearca sa saboteze aceste doua programe de dotare…
      Chiar va rog, cu prietenie, sa nu raspanditi astfel de articole rau-voitoare, ei au ce au cu faptul ca TBTul va fi fabricat – chiar si partial – in Romania.

      Ce se uita este insa faptul ca pe langa tehnologia partiala de fabricatie, Romania va dispune si de propria sa capacitate de mentenanta si de modernizare/integrare viitoare pt flota de AGILIS.
      Ori costurile cu intretinerea pot egala cu usurinta – in 20 de ani – costul de achizitie, nu mai vorbesc de eventualele modernizari pe care le vom putea face in tara.

      Odata ce AGILIS 8×8 va deveni operational putem incerca sa dezvoltam si o varianta 4×4, care sa fie si „mai construita in Ro” decat 8x8ul, iar pe viitor putem creste gradul de integrare, peste 25 de firme 100% romanesti au cu ce sa participe la acest program.

      • Poti enumera acele firme si cu ce pot participa ele?

        • @Volk. Alea 25 – de fapt 28 de companii romanesti – nu stiu daca vor participa in cadrul acestui program, era vorba de faptul ca in 2010 s-au identificat acest numar de firme care sa fie cooptate in programul de dezvoltare al unui nou transportor.
          Din pacate la vrea respectiva nu s-a facut aboslut nimic, dar economia romaneasca are cu ce sa participe, pe diferite paliere, nu cum spun unii ca nu mai suntem in stare de nimic, hai sa importam Pirahna IIIC …

    • Pe domeniul securitatii nationale, asta cu achizitiile prin libera competitie nu tine pentru ca factorul politic-strategic este mai important decat cel strict economic si al liberei concurente.
      E ca la Schengen: e o decizie politica.

  20. A raspuns George la intrebarea mea @Aldocan. O manarie. Eu l-as lua pe ziaristul ala, l-as bate bine sa spuna cine l-a pus sa scrie asa ceva. Usor de tot i-as putea demonta toate argumentele, doar ca nu doresc sa-l fac celebru.
    Un idiot.

    De cate ori facem si noi ceva cum trebuie apar viermi din specia in cauza care incerca sa ne traga inapoi.

  21. Doamne ajuta nenea George ,instalam si cazan de tuica pe tab!

  22. Carcasa va fi ceva de genul Boxer adica WEST sau Saur adica EAST (BTR)?…e important si asta….cred ca toti ne dorim despartirea de design-ul sovietic!

  23. mai fratilor..luna aprilie nu e,,deci..sper..sper sa nu fie o pacaleala..desii am tot avut parte de asa ceva..proiectul se anunta ok..firma aleasa..e super competenta..nu gen uti..nemtii dak vin..vin sper tot seriosi cum ii stim..nu de nemti mi e teama..ci de ai nostrii..sa nu o coteasca ca la ploiesti..vin alegerile..sper sa nu fie iar cum amai fost..vrem spitale si drumuri nu arme..lozincile astea idioate..numa bine..sper sa semneze asocierea in curand..o veste buna pe sfarsit de an..sper sa nu ne deziluzioneze din nou

  24. Sa dea domnul .
    Puteai sa ceri un tab , mi-l donai si faceam o tura cu el pe bulevardele spaniole

  25. Vedeti ce inseamna stabilitatea politica ,ne au laudat chiar si unele tari din Asia ,vor sa investeasca masiv in Romania . Sper sa nu ni se urasca cu binele,inclusiv ce s a angajat Ciolos de anul viitor 2% pe aparare.

  26. „TBT 8×8 romanesc „Agilis” va fi un transportor blindat amfibiu
    Asta doream sa citesc pt. mine este, un mic, indiciu ca nu va fi „dezarmare prin inarmare” ci chiar se doreste dotarea, pe acest segment, cu ceva capabil. Aici se poate observa si de ce: Romania este o adevarata fortareata a apelor asa ca cel mai simplu ca sa ii reduci enorm utilitatea era sa il faci neamfibiu:
    https://www.romaniadigitala.ro/jurnalul-hartii/jurnal-arhiva/retea-hidrografica/

    Sa se semneze.

  27. Cea mai frumoasa veste de week-end.
    Am vazut pe digi o stire ca s-ar lua bani de la armata ca sa se dea in alta parte.
    Sper sa nu fie asa

  28. Mi s-a facut pielea de gaina…ca sa parafrazez…

    Doamne ajuta!

  29. mai tovarasu george cand am vazut stirea am sarit in sus de bucurie sper si ma rog la cel de sus sa fie adevarat ma-m saturat de tepe, multe dezamagiri dar ca parere personala cred ca erea mai bun iveco tinand cont ca pe langa super av mai produc un alt blindat care se chiama frecia, un tanc pe roti centauro un alt blindat 6×6 pentru armata braziliana

  30. Tare mie ca dupa alegeri se va renunta la asta….

  31. Ministerul Apararii Nationale a identificat 359,8 milioane de lei , bani care nu mai pot fi utilizati pana la finele anului pentru cheltuieli cu bunurile si serviciile si cheltuieli de capital. De asemenea, se propune majorarea creditelor de angajament cu suma de 5 miliarde de lei pentru demararea achizitiilor de tehnica si echipamente specifice.

    • Pt semnarea contractelor.
      Sa le vedem odata semnate!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • Aceasta ultima rectificare bugetara si neasteptata pe deasupra, face parte din ‘echilibrarea’ bugetului dupa multele pomeni electorale ale partidelor de pana il alegeri. Banii luati de la armata pot coincide in parte cu modernizarea fregatelor, care pare sa s-a anulat complet si unde se vor relua procedurile, de data asta putin altfel. Adica tot cu olandezii si legat si de contractul pentru corvete!

  32. Sa dea Dumnezeu sa fie chiar adevărat, ca și eu sunt destul de circumspect când vine vorba de vesti bune în campania electorala. Dacă înmulțeam distanta autostrăzii Iași -Târgu Mureș cu numărul de dăți când ni s-a promis construirea ei în campaniile electorale, rezulta cred o autostradă Iași -New York. Da hai sa nu stric fericirea celor de aici care se bucură ce prezumtiva veste buna și sa zic și eu un ” Doamne-ajută! ” de incurajare.

    • Pai tu crezi ca eu nu stau cu pumnii stransi pana vad cele doua semnaturi pe hartie?!

    • Acolo din pacate Ciolos a luat-o putin razna si s-au dat ordine la studii de fezabilitate si mi se pare chiar si exproprieri, demararea cerintelor pt autorizatiile de mediu si de constructii pentru segmentul Tg Mures – Ditrau. Ala e destul de lung si destul de costisitor.

      Nu asa trebuia inceput ci cu segmentul Iasi – Tg Neamt. O autostrada din Moldova spre vest era mult mai buna, scurta distanta catre Iasi, Bacau etc pt companiile vestice si in acelasi timp si distantele parcurse cu tirul sau masina dinspre/catre Republica Moldova.

      Deocamdata au lasat balta de tot partea aia si vor Tg Mures – Ditrau, de asemenea sunt in faze avansate planificarile pt Suplacu de Barcau – Mihaiesti, ceea ce inseamna ca Romania ca tara se screme la maxim sa faca autostrada Ungaria-Ditrau pana in 1918 sau 1920 in loc sa lege ambele Moldove de vest.

      Pentru cine nu stie, la Ditrau e o adunare anuala foarte mare de oameni care sub acoperirea religiei (ceva sarbatoare catolica, chiar nu ma intereseaza) agita lozinci autonomiste, „independentiste”, steaguri, Ungaria mare si asa mai departe.

      De asemenea segmentele Ogra – Sighisoara – Brasov care reprezinta accesul multor judete catre Bucuresti, una dintre cele mai circulate rute din tara si de asemenea una dintre cele mai periculoase (multi morti, multe accidente grave) este lasata balta complet de 12 ani, nu exista nici o planificare sau intentie pentru ea inclusiv dupa 2030. Abandonata complet, stearsa de pe orice lista.

      Se pare ca statul roman lasa balta accesul Moldovelor catre vest si accesul ardelenilor catre Bucuresti, dar in schimb se concentreaza pe Autostrada Autonomiei.

      Pacat !! Ne-o facem cu mana noastra.

  33. Doamne ajuta. Ieri cand am vazut stirea am pregatit prunele pentru cazan, noaptea asta fac tuica, daca se semneaza ….o dau gata!

  34. cu toate ca traiesc de ani buni in occidentul plin de putregai vorba lui nea nelu am desfacut deja o sticla de vin bun romanesc cred ca de data asta vom merge pe calea cea dreapta adica vom avea un nou blindat pentru armata romana apropo cati dintre voi primiti un salariu egal cu pensia care o primesc acei revolutionari smecheri si ne mai minunam ca romania merge cum merge

  35. Intradevar MApN pierde suma de 359,8 milioane de lei, bani pe cae nu-i mai poate cheltui pana la sfarsitul anului. Suma este reprezentata de cheltuieli cu bunurile și serviciile și cheltuieli de capital.

    Pacat, mai ales ca banii astia puteau fi folsoiti pt achiziti:
    Definitie cheltuieli de capital: cheltuieli efectuate din bugetul de stat cu lucrari de investitii, achizitii de utilaje si echipamente, pentru cresterea rezervelor materiale nationale si de mobilizare.

    Si mai apoi ne plangem ca nu avem bani, iar cand ii avem deja bugetati nu suntem in stare sa-i cheltuim…

    • George, ce opreste MAPN-ul sa modernizeze baze aeriene pt potentiale avioane noi? Alea 6 MLU-uri care au mai ramas au si ele un acoperis deasupra canopy-ului?

      • Bazele aeriene, cele trei, sunt aproape gata modernizate, in rest nu stiu ce i-a oprit sa faca ceva cu banii.

      • @Kenny buna intrebare, niste raspunsuri la fel de bune ar putea fi incompetenta si dezinteresul total.

        @GeorgeGMT cele trei baze din pacate nu sunt aproape gata, la cea de la Fetesti se mai lucreaza si mai e destul de lucru fiindca s-a lalait treaba in stil romanesc ani de zile. Trebuia sa fie gata. Iar la Campia Turzii pista nu e din asfalt, nu exista hangare individuale pentru eventualele F-16 si asa mai departe. La Bacau asfaltarea nu e completa si e facuta pe banii unei companii private, care cine stie ce va cere daca va vedea trafic militar intens pe pista asfaltata pe banii lor, in plus nici la Bacau nu exista hangare individuale sau alte instalatii si echipamente pentru vreo 12 sau 16 avioane F-16.

        Pierd anual bani multi dar nici nu fac lucrurile de mai sus plus multe alte lucruri „din lipsa de bani”. Asta cum se numeste? Doar incompetenta sau dezinteres, altcumva n-are cum.

    • Asta inseamna ca undeva exista niste incompetenti, care nu au reusit sa si daca temele la timp. Cred ca multora de la MAN li s-a osificat in creier idea ca nu sunt bani si nu mai sunt capabili sa gandeasca in termeni de achizitie de tehnica moderna.

      As indrazni sa zic ca o parte nici nu au competenta si skills-urile necesare pentru proiecte >12 bucati ;-).

      Sper totusi sa poata fi numiti in functii cheie oameni competenti si lasati sa lucreze. Jumijuma cu una din cele mai experimentate firme in domeniu e ceva si asimilarea mentenantei in tara e si mai si. Plus ca orice modernizare se poate face mult mai usor in tara.

      Asa ca … Doamne Ajuta sa se apuce inginerii de treaba si sa apara comenzile.

  36. Veste buna, ca-i ” Black Friday” ! O s-avem un TBT romanesc, cu tehnologie germana, la pret redus … ca-l facem noi! Chiar si numele-mi place …Agilis. Poate gasesc astia o solutie rezonabila si cu escadila 2. Deja incep sa cred ca dracu’ nu-i asa negru prin MApN…Sa speram ca n-o s-avem schimbari radicale dupa alegeri…

  37. incepe sa se vada ca este CIOLOSI prim ministru!

    in sfarsit se misca ceva… in Romania, in domeniul militar!

  38. George se stie sigur daca carcasa si podeaua … sunt made in Romania? Si pe model Saur2? Sau pe ceea ce au lucrat la TBT?
    Ma gandesc daca merg pe modelul sovietic, vechi si lipsit de protectie sau … pe stilul occidental?
    Sunt ceva informatii in acest scop?
    Intreb nu pentru a fi carcotas, ci efectiv dintr-o curiozitate bine intemeiata:)))

  39. Iustinianus Augustus, renovator Romaniae

    Sa fie intr-un ceas bun!

  40. Modelul sovietic e nativ superior la capitolul de protecție , dar pierde la ergonomie .
    Modelul vestic compensează slaba protecție nativa prin blindaj adăugat .
    Sunt convins că se va alege o varianta intermediară , ca sa aibă și protecție si ergonomie .

  41. Tare-mi e teama ca, dupa alegeri, slugoii rusilor revin la butoane si se duce dracului toata treaba. Pina nu se semneaza ceva concret eu nu-mi fac mari sperante. Sufli si-n iaurt dupa atatea RFI-uri si PDF-uri. Pare-mi-se ca nici STAVKA din MAPN nu e foarte fericita.
    Doamne’ajuta!

  42. O veste minunata. Doamne ajuta! sa vedem actele semnate, si sumele alocate inainte de alegeri.

  43. si poate cu timpul sa ia contur si asta http://i65.tinypic.com/6443zr.png este desenat d e mine inca nu este gata

  44. No deocamdata , sa fie intr-un ceas bun si sa-l vedem si pe ”Agilica ” cat de curand …!

  45. tocmai ce m-am bagat in pat sa citesc ultimele postari de aici, dupa o zi de munca si o sticla de barbera…..opsss!!!
    acu’ ma duc sa mai desfac una
    Sper sa se implineasca ce scrie George aici.
    toate cele bune.

  46. citesc o stire despre rectificarile bugetare programate ptr finalul anului. nu pricep eu cum e treaba la „invartirea” banilor, dar parca suna bine ultima parte:

    „..MINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALE a identificat 359,8 milioane de lei, bani care nu mai pot fi utilizați până la finele anului pentru cheltuieli cu bunurile și serviciile și cheltuieli de capital. De asemenea, se propune majorarea creditelor de angajament cu suma de 5 miliarde de lei pentru demararea achizițiilor de tehnică și echipamente specifice….”
    http://www.digi24.ro/stiri/economie/a-doua-rectificare-bugetara-cine-primeste-si-cine-pierde-bani-615442

    • hopul mare e 11 decembrie, daca vine pesedeu’…….mumu cat cuprinde

      • @kattdrago. De asta imi e si mie frica, PSD reloaded! Astia, prin „traditie”, primul lucru pe care-l fac e marirea salariilor bugetarilor, nu conteaza de unde sutesc banii. Ii doare-n cot de Armata, popularitatea sa le creasca. Dupa cum bine zici, „mumu” cat cuprinde! Eu sunt bugetar si nu-s mandru de asta, vai mama lui de sistem clientelar cladit pe pile si relatii.

    • Mai primesc unii plimbareti de hartii o stea, problema rezolvata.

  47. Sa fie intr-un ceas bun! Cam ultimul ceas…………
    Mortii mamii lor de nenorociti,in loc sa demareze proiectele astea prin 2007-2009 cand erau bani,se apuca acu’….cand mai este putin si bubuie economia.
    De la inceputul anului este o jale imensa in economie (lucrez in comert) iar anul ce vine nu pare mai bun.Deja cei de la fisc pleaca in controale cu jandarmii dupa ei si nu mai stiu cum sa recupereze sumele restante.
    Acu’ sincer sa fiu suna bine Corvette,TBT-uri,da de unde bani?
    Basca ca de la anu’ vor sa creasca salarii,mai niste pensii…… astia nu o sa mai aiba bani de sadit panselute!

  48. Doamne’ajuta , sa fie primit si sper sa semneze astia contractu pana in alegeri
    Si mai sper sa se realizeze cat mai repede sa nu treaca iar 10 ani pana vom vedea prototipul . Chestia asta se putea face mai demult , pacat de munca oamenilor de la Moreni care s-au chinuit si au scos Saur de unii singuri si nu au primt un ” bravo ” . Macar au castigat experienta , tot e ceva

  49. Upsss..rectificare bugetară.ati ghicit de unde tai3.de la armata si transporturi

  50. mie imi place numele de botez ales.noi suntem buturuga mica ce trebuie sa impiedice ursul ,alti se vor ocupa de lovitura decisiva.atuurile noastre trebuie sa fie viteza ,mobilitatea si inteligenta.
    cat despre numele companiei sper sa fie la fel de serioasa treaba pe cat e numele.
    ps.cred ca inghit cam greu numele cei din meapene plus cativa rivali online ai forumului.
    pss.asta nu inseamna ca treaba e gata.ministerul trebuie destelenit de mentalitatea paguboasa in care se afla plus reformat in continut si substanta✊

  51. Se are in vedere un termen pana la omologarea/evaluarea prototipului….banui ca armata va dori sa-l testeze s-au comanda va fi ferma din momentul demararii proiectului si pentru cate bucati?

    Mai poate armata sa zica PAS daca prototipul nu va corespunde si totul se va duce pe apa sambetei?…….., ca asa ceva la noi n-ar fi de mirare..

    Se stie cate vor fi fabricate anual, banuiesc ca Moreniul nu poate fabrica in primul an de la demararea fabricatiei mai mult de 50-80 de bucati.

    Ma gandesc ca se are in vederea inlocuirea TAB-ului model 71 si cred ca sunt vreo 700-800 in dotare.

    Cel mai corect ar fi o comanda ferma cu un calendar clar de livrare iar proiectul sa fie supervizat de cei din armata in fiecare faza si sa fie ceva de genul ,,asta ai cerut asta ti-am dat” dar si ceva de genul din partea fabricanutlui ,,noi recomandam…”.

    Se stie ceva George?

    • Cereti prea multe detalii care inca nu sunt publice…
      Din ce s-a scris si ce am mai inteles eu, este ca Rheinmetall intra in asociere cu Moreni pentru a finaliza proiectul TBT, cel pornit pe cerintele MApN.
      Din ce am mai inteles, nu doar min. economiei a participat la discutii, ci si MApN.
      Ce-o fi, cum o fi, daca o fi… vom vedea.

    • TAB-71M sigur deoarece mai sus s-a scris ca exista o versiune de punct de comanda mobil.

      Inlocuirea tuturor TAB-71 ma gandesc eu ca ar fi logic deoarece sunt cele mai vechi si cele mai slabe din dotare. Insa nu cred ca sunt 800 in serviciu activ, poate stocate sau nici acolo. Am citit tot felul de cifre care nu seamana intre ele si nu stiu sa-ti zic sigur cate TAB-71 sunt in serviciu activ, dar personal nu cred ca cifra trece de 200 deoarece mai avem vreo 255 TAB-77, vreo 60-70 de B-33 Zimbru plus cele 31 de Piranha in serviciu activ.

      • Exista cel putin 3 variante de PC pe TAB-71/TAB-71M .
        Ma rog, 3 am vazut eu , si nu detin adevarul absolut .
        PC regiment si batalion .
        Cea mai avansata varianta de care am cunostinta , varianta modernizata a PC batalion , adica varianta veche adusa la paritate cu PC-ul batalion pe transportor TAB-77 , era dotata cu un sistem de transmisie de date indigen , destul de avansat pentru acum 30 de ani . Cuplat la statiile de radio din dotare , permitea transmisia numerica , cifrata . Cifrata, nu secretizata .
        Doritorii de amanunte pot cauta pe net cu cuvintele-cheie R-1450 , R-1451 , R-1452 . Plus variantele modernizate , adaugand sufixul M .

        • @Nicusor. Neaaparat Nicule maine sa intri pe site, neaparat, o sa ai ce citi un articol deosbit, pe sufletul tau!

          • Multumesc mult pentru cele 2 articole .
            Ce ati facut tu si MariuZ pe site cu seria de articole privind dezastrul si tradarea in domeniul inzestrarii si resursei tehnice nationale de aparare este intr-adevar un lucru de curaj deosebit pentru Romania de astazi .
            Mi-a redat increderea in RoMilitary , dupa seria de articole ale lui Razvan Mihaeanu, in care se ridica mingea la fileu detractorilor unionistilor. Cred ca la rubrica de comentarii de atunci s-a separat graul de neghina , s-a vazut cine sunt patriotii si cine sunt tradatorii idealului .

        • Ma refeream doar la platforma pe roti, am vazut niste TAB-71 scoase din buncar care aratau ca niste Panzere scoase din mlastina dupa 70 de ani 🙂 Unde mai pui motorul ala vechi samd. E cea mai veche dintre cele 4 aflate in dotare (TAB-71, TAB-77, B-33 si Piranha IIIC) si ar trebui inlocuita prima.

          • Daca ati pomenit de varianta PC a TAB 71 , am crezut de cuviinta sa aduc o completare .Acesta a fost sensul comentariului meu .
            Sincer, cred ca nu trebuie casate transportoarele de acest tip , intrucat in conditiile utilizarii armei termobarice sunt nepretuite pentru protectia personalului , cel putin pana avem cu ce le inlocui , numeric ma refer .
            Au fost putin utilizate , carcasa ( barca blindata in limbaj tehnic ) se gaseste in conditii destul de bune , transmisia idem, iar motoarele se pot inlocui . O nota se impune , numeroase motoare sunt descompletate , iar la altele cu putine ore de functionare veti avea surpriza sa gasiti piese ( pompa de injectie, electromotor etc ) uzate , care prezinta aspectiul unei utilizari indelungate .Asa , fara rusine .
            O armata dupa chipul generalilor ei , de la mic la mare .
            Cat despre aspectul de vehicul scos din mlastina de acord cu dumneata , se inscrie pe linia ” conservarii ” in ploaie si lipsei de interes fata de factorul tehnic manifestate in ultimii 25 de ani .

  52. Gully – sună bine.
    Așteptăm în mai multe variante, poate si o serie mai mică a uni model ” heavy” Boxer, nu neapărat ” înotător ” , dar cu un tun mai puternic,35, 40 , si nivel mai înalt de protecție.

  53. Reiau si aci: se pare ca o sa BEllim niste Viper ,,,, (si cred ca o sa fie si Vipere si agile .. ca parafrazand o celebra romanta ca frica le e de secure ca Donald!)

  54. AGILIS este un nume excelent. Se poate face marketing international cu brandul asta. Practic in orice tara ai incerca sa-l vinzi numele AGILIS suna bine si cel putin prima impresie – doar la auzul numelui – va fi buna. Mai trebuie ca numele sa fie dublat si de performante tehnice reale.

  55. Initial am crezut ca este o „gluma” si ca spuneti cum v-ati dori voi sa se deruleze proiectul… Dar sincer, suna prea frumos sa fie adevarat, mai ales ca de dimineata am vazut ca din cate se pare Cholo a taiat putin de la armata…

  56. taiat intre ghilimele…practic idiotii din mapn nu i-au cheltuit…cred ca trebuie demisi cativa de p’acolo neaparat…
    Nu pot sa uit de vechea metoda aplicata, cea cu bani la aparare dar care raman necheltuiti si se reintorc frumusel la buget. la rectificari.
    asta-i marca inregistrata a PSD-ului mai ales. din trecut…

    • Eu nu inteleg cum poate armata sa nu cheltuie bani cand are atatea lipsuri. Exact asta e ideea, bani dati la armata de „ochii lumii” si cu mentiunea „sa nu dea dracu’ sa va atingeti de ei”… Ca pana acum… Nimic nou sub soare zic eu…

  57. E marca inregistrata de toti politrucii Romaniei….eu personal nu am incredere in niciun politician indiferent de culoarea politica, nu-i posibil ca o tara cu un PIB de 175mld euro sa nu-si permita o aparare corespunzatoare, asta arata dezastrul in care ne-au adus toti politicienii !!!… sa nu uitam ca in aceeasi situatie am fost in pragul ambelor razboaie, doar priceperea si devotamentul ostasilor a facut diferenta!

  58. Mie AGILIS imi suna a slab blindat. Buna viteza si aglitatea, dar mai trebuie sa si supravietuiesti daca te loveste ceva mai…dedicat. Ramane de vazut daca numele exprima o realitate faptica sau doar una comerciala.
    Denumirea companiei care il va produce echivaleaza cu o decoratie de merit pentru acest site. Iar eu, care va citesc zilnic, consider ca meritati chiar mai mult. Desi nu se constientizeaza, demersul pentru o industrie proprie de aparare si pentru intretinerea tehnicii de lupta in tara este unul patriotic de tip nationalist. Iar in aceste timpuri globaliste, nationalismul decent este singura cale.
    ***
    Cat despre Ciolos=omului lui Soros, eu nu m-as entuziasma deloc pentru coada asta de topor.
    Nu el a decis inarmarea. Decizia s-a luat in afara tarii, iar alegerea lui Trump a declansat planurile de rezerva pregatite din timp. Ciolos este doar functionarul local care reprezinta centrul. Centrul a decis inarmarea, iar centrul o sa implementeze si sabotarea referendumului pentru familie si a tuturor initiativelor de acest gen pentru mentinerea Romaniei traditionale. Iar la final tot centru asta o sa implementeze si legalizarea casatoriilor gay, a prostitutiei si a consumului de droguri usoare. Pentru ca doar naivii isi inchipuie ca s-au chinuit sute de ani sa stearga memoria traditonala a occidentalilor, pentru a-i pregati de globalizare, pentru ca pe noi sa ne ierte.
    Cine il confunda pe Ciolos cu un nationalist se inseala amarnic. Omul impus de Bruxelles dupa atentatul de la Colectiv, printr-o mascarada de consultare a ”societatii civile” sorosite nu este omul nostru, este omul lor. Iar cand se va impute treaba va ghida Romania dupa interesele geopolitice ale centrului. Iar centru vede Romania ca pe un pion sacrificabil, nu ca pe ceva pentru care sa lupti pana la moarte. Noi trebuie sa nu lasam ursul sa treaca Carpatii pana vine ”the cavalry”, daca mai si supravietuim…asta nu prea conteaza pentru ei.
    Este bine sa avem o armata decenta, dar daca aceiasi oameni distrug cultura nationala traditionala in favoarea unei globalizari infectata in principal de neomarxisme eu o sa aplaud doar partea cu armata. Armata trebuie sa apere natia romana si valorile ei milenare, altfel, chiar fiind cea mai performanta de pe glob nu isi are rostul.

    • da men,ciolos este motivul dezastrului in care ne aflam…si efectul de sera.

      • Bre, nu e el devina pentru ca suntem in situatia in care suntem, dar nici mai breaz ca restul nu e. Acelasi jeg de politician, doar ca serveste alte grupuri de interese. Ce mi-e PNL ce mi-e PSD, aceeasi mizerie!

        • Pai voteaza cu pesesereul daca e.tot un drac.

          • Bre, eu nu votez PSD si nici nu am votat vreodata… desi intre noi fie vorba, in momentul asta as fi preferat sa castige acum doi ani… Eu votez oricum pe unii care nu fac pragul, dar barem am constiinta impacata ca nu am votat niste lepre 🙂

            Serios, ma amuza cei care cred ca El Cholo si PNL-ul sunt diferiti de PSD si ai lor…

    • N-a mentionat ce este centrul, e Bruxelles sau e altceva? Ce anume e.

    • Omule ai o problema.
      Tot timpul alti sunt de vina, nu noi. Pana acuma Ciolos a fost un premier ok, in comparatie cu ce am avut in ultimii ani.
      Prefer oricand un destept impus de UE decat un prost din PSD sau alt partid.

  59. La marea Parada Nationala din 1 decembrie 2018 ar trebuie sa vedem vreo 10-20 de Agilis sau sunt prea optimist???Spor la semnat si la treaba!!

  60. Ciolos e de departe cel mai ok dintre toti care sau perindat la putere…si mai cred ca e si bine intentionat, Sper sa ramana cativa ani ca prim ministru:)
    iar legat de soroistii ce sa mai zic…sunt o gramada si in psd.:)) asta e mai mult propaganda prorusa.

  61. “Efectuarea testelor s-au facut pe banii Automecanica. Anul acesta minisitrul Tudose a promis că vom primi o finaţare de 3,9 mil lei pentru cercetatre, însă, armata românâmă nu este. La nivel de laude ne-au săturat de ei. Acesta este un transportor de clasă mare. Este comparabil cu ce fac nemţii de la Rheinmetall din Germania, primii din Europa. Vecinii noştri se mişcă mult mai bine. Sârbii au dat ordin industriei de apărare şi şi-au făcut propriul transportor blindat deşi nu aveau o istorie bogată ca noi în acest domeniu. Acum îl vând în Bangladesh. Cehii la fel au şi ei blindatul lor. Armata noastră mergem pe zero. De ce să funcţioneaze industria românească şi să nu meargă bine alţii?” se întreabă mâhnit Constantin Bucuroiu, liderul de sindicat de la Uzina Automecanica Moreni şi totodată secretarl naţional pe probleme de securitate şi apărare la Sindicatul „Solidaritatea Metal”.
    adev.ro/nowtld – 2015

  62. Știe cineva dacă s-ar putea amplasa pe un transportor dinăsta un sistem MANTIS ? https://www.youtube.com/watch?v=50bUzbnS39U

  63. fara sa fiu lingau sau carcotas,cred ca ”George” e mai frumos decat ”Agilis”.Sau Moreno

    • „George” nu este un nume cu origini romanesti :). Ai fi preferat, ce-i drept, un alt nume, mergand pe traditia denumirii vehiculelor noastre dupa animale: cum „Lupus” nu-l puteam numi -din cauza bolii cu acelasi nume, „Marten” cred ca ar fi mers = jder in latina, mai mult decat „Agilis”, dar pana la urma 8×8 sa fie, performant, construit in Romania, sa-l vedem in dotare in sute de exemplare si sa fim mandri de el!

      Poate mergea si „Falx”…

      • In general denumirile care incep cu o consoana sunt mai rezonante decat cele care incep cu o vocala. Ideea functioneaza de minune pentru cateva consoane mai puternice (de exemplu, nu cu S ci cu B, T, etc). La fel e cu poreclele pilotilor de vanatoare, n-o sa prea auzi „Eugene” sau „Eleanor” daca e femeie, dar auzi Booster, Rooster, Coach, Bash, Daemon, Teacher, Pacman etc.

        As fi preferat Marten sau Falx in loc de Agilis… da’ ma rog… sa se semneze o data, sa se faca cu sutele si sa fie foarte bun.

      • Si DRACO ar fi fost ok! Balaurul cu cap de lup si trup de sarpe al dacilor. Suna altfel dupa parerea mea, dar nu mai conteaza, sa-l vedem mai repede pe roti, frumos ar fi pe 1 Decembrie 1918. Poate, poate, anul UNIRII, al re-UNIRII. Stiu, visez frumos!

        • Draco este deja subiectul unei denumiri comerciale in Statele Unite , si anume a unei arme semiautomate produse la Cugir . Personal cred ca ultimul lucru pe care si l-ar dori Moreniul este un proces .
          Si sa nu uitam de Draco Malfoy , nu ?

  64. Sau Morenar.Ghirdoveni, de unde se trage neamul meu nu stiu zau…

  65. N-ar fi fost rau totusi daca Moreniul ar fi primit o comanda de sa zicem 100 de bucati pentru SAUR2, ca si model de tranzitie pentru noul TBT, asta ar fi aratat ca un angajament ferm pt. achizitia ulterioara.

    Din cadrul ROMARM cred ca cei de la Moreni au miscat cel mai mult in comparatie restul, mai ales cu cei de la Cugir care sunt prafff….mie SAUR2 mi se pare chiar un produs bun chiar daca la design pastreaza linia BTR.

    Cat despre Ciolos si Iohannis,…proaste declaratii in legatura cu Coalitia pentru Familie, i-i credeam mai cuminti dar vad ca m-am inselat….daca fundamentul nu-i solid nu mai putem vorbi in termeni prea buni de restul.

  66. adevarul e ca avem nevoie ca de aer de transfer tehnologic la noi in tara..fie ca vb de tancuri tab uri rachete,vapoare arme usoare..etcfabricile nostre au strunguri masini unelte anii 80..90..ce sa ne asteptam de la ele?deci..transfer tehnologic.,mentalitate munca ca in germania..:))spor

    • Ciprian , tu ai lucrat vreodata in vreo intreprindere din Romania care produce ceva , altceva decat borduri , grilaje pentru primarie sau panselute ?
      Nu cred , pentru ca ai fi cunoscut nivelul de disciplina in munca/calitate/plata .
      Mentalitate munca ca in Germania ?
      M-am lamurit repede si cu tine , stiu acum cui ii lipseste .

      Si iti adresez si tie intrebare pusa lui Sergey, cu care va aruncati mingea la fileu : te-ai uitat pe site-uri sa vezi dotarea uzinelor ?
      Sau trebuie neaparat sa subliniati afirmatia ” reziduuri ale industriei de aparare ” ?

      • nicusor..eu vad produsul terminat..care iese la vanzare/dotare..si asta ma dezamageste.si nu inteleg de te ai lamurit cu mine?mentalitate munca salarii..ca in germania.degeaba ma uit la dotarea uzinelor..eu vad doar ce iese pe poarta.degeaba au ultimele imprimante 3 d,tehnologii laser..si ei scot md86 ak?L:))

  67. Ciprian,.. sa stii ca nu-i chiar asa de greu sa faci ce spui tu doar sa vrei, acum CNC-urile (frezezele, strungurile etc) chiar si imprimantele 3D sunt la costuri rezonabile, cat despre capitalul uman la fel, avem in tara companii multinationale cu birouri de proiectare/cerecetare pt. ca la noi inginerii inca sunt multi si ieftini ….acesti oameni pot fi atrasi si in proiecte romanesti.

    Important e sa gandesti totul ca un business, doar ca in idustrie e mai complicat sa faci bani dar daca i-ti doresti ceva in timp durabil te dezvolti si industrial nu doar comercial si pe servicii.

    Parerea mea…

  68. adevarat..este ceea ce spui..si eu stiu chestia asta..ma gandeam in principal la cei de la cugir..si nu numai..tot acelasi pm si ceva inbunatatiripe el..cica noua arma de asalt..:))imi vine sa rad cand vad ce arme scot croatii,nemtii,cehii..deaia ziceam..cu strunguri de acu 50 de ani..scoti arme pe masura..anilor..70..80.si da adevarat..sa se vrea..ei se bucura ca exporta pm uri in state..asta e o solutie pe termen scurt..ar trebui retehnologizare masiva..

  69. Asa e ai mare dreptate…ma gandesc ca o solutie pe langa retehnologizare ar fi si cresterea concurentei dintre uzinele romanesti ….nu inteleg de ce UM SADU nu mai fabrica arme ci doar munitie, arme de infanterie ar putea fabrica si UM TOHAN nu doar munitie de artilerie.

    I-ti imaginezi cum ar fi daca RoArmy ar lansa o licitatie spre exemplu pt. o arma de asalt, o arma semi-automata, o arma cu repetie etc. si ar participa 3-4 uzine din Ro….cred ca ar fi ceva interes din partea participantilor, asa vrei nu vrei bea Grigore aghiasma ..de CUGIR

    Apropos cei de la TOHAN stau mult mai bine la capitolul utilaje decat cei de la CUGIR….cred ca ar fi iesit un TAVOROM de isprava!!!

    • ” Carcasa va fi ceva de genul Boxer adica WEST sau Saur adica EAST (BTR)?…e important si asta….cred ca toti ne dorim despartirea de design-ul sovietic! ”
      La ce te referi ?

  70. Daca legislatia ar permite firmelor private sa produca in Romania armament de orice fel … concurenta ar fi foarte vizibila pe toata planeta .
    Nu ma refer la concurenta intre firmele cu capital de stat .

    • din cate stiu legislatia nu mai opreste sa faci armament in Romania de vreo 10 ani. Birocratia este tipic romaneasca.
      Nu uita insa ca sunt produse de nisa si trebuie cumva sa si vinzi ceea ce faci.

      • Uluitor , de când am ieșit la pensie s-au schimbat schimbat așa de multe … prea multe .
        Acum există codul CAEN2540 .
        În afară de AGILIS , ar trebui să existe și ceva asemănător cu renault SHERPA , în opinia mea cele două ar putea fi complementare .

  71. Nicusor, ma refeream la design, pana la urma Saur2 la acest capitol pastreaza linia BTR-urilor…..cam cum a fost cu Dacia 1410 Berlina din 1999 care a avut ca baza de design Renault 12 (de fapt cam toata masina a fost o evolutie a acestui model din 1968).

    Pe mine ma interesa daca ne despindem odata si odata de designul armamentului sovietic care nu ma deranjeaza prea mult, dar mi se pare normal sa luam si noi exemplul Poloniei si al Cehiei care deja au facut acest lucru.

    • ” Nicusor, ma refeream la design, pana la urma Saur2 la acest capitol pastreaza linia BTR-urilor ”
      De fapt voiai sa trollezi , si ti-a reusit .
      Pur si simplu , nu mai am rabdare cu voi , cei care rasariti ca si ciupercile dupa ploaie , si denigrati tot ce s-a realizat in tara aceasta .
      Care design sovietic ? Sau ” EAST (BTR)? ” cum spuneai ?
      http://www.uamoreni.ro/fise/Saur2RO.pdf
      http://www.army-technology.com/projects/saur-2-8×8-armoured-personnel-carrier/
      Design -ul sovietic a fost intr-adevar deosebit in anii raboiului rece fata de cel vestic pentru transportoarele pe roti .
      Te referi la usa spate pentru desant ?
      BTR-152 a fost ultimul care a avut usa spate pentru accesul desantului .
      Au urmat BTR-60/BTR-70 care nu au mai avut-o , datorita faptului ca era imposibila montarea in partea fata a doua motoare in paralel .Oficial, doua motoare pentru redundanta . Personal, cred ca nu au avut un motor suficient de performant si de usor si au montat doua in paralel , urmand exemplul lui T-70 din anii razboiului .
      De-abia cu BTR-80 s-a rezolvat problema motorului unic , dar s-a pastrat forma din considerente de evitare a recunoasterii gresite amic/inamic .Si a reducerii pretului de cost , dar aceasta nu se spune decat cu jumatate de gura .
      In Romania problema accesului desantului pe usa spate s-a rezolvat cu TAB-C-79 , si am vazut la EXPOMIL si un prototip de Zimbru echipat cu motorul de pe MLI-84 modernizat care si el avea usa de acces spate .
      Te-ai uitat unde are amplasate usile SAUR-2 , spre exemplu ?
      Daca te referi la motorul amplasat in fata , iarasi ai facut o afirmatia nereala .
      Unde are amplasat SAUR , fie 1, fie 2 motorul ?
      Oricum, si rusii au trecut la motor fata in ultimii ani .
      Te referi la mecanica ?
      Motorul SAUR-2 este un MAN Euro3 de 326 CP , iar transmisia automata Allison .
      Te referi la protectia oferita de blindaj ?
      Blindajele TAB-urilor si BTR-urilor fabricate la Moreni erau superioare blindajelor occidentale . Masa se pastra scazuta prin reducerea inaltimii blindatului , cu efect secundar reducerea probabilitatii de observare /lovire . Ma rog, cu pretul confortului echipajului . SAUR-ul pastreaza linia de blindare superioara , iar blindajul de otel este neinflamabil .
      Te referi la protectia echipajului ?
      AI vazut masurile luate la SAUR 2 ? Scaune, podea dubla , sistem stingere etc.
      AI facut un calcul, sa vezi cati militarri au iesit vii in Afganistan/Irak dintr-un TAB sub care a explodat ceva , si cati dintr-un Hummer romanesc , spre exemplu ?
      Eu unul imi amintesc de batjocura la adresa Moreniului , dupa revelatia rezistentei la IED a Piranja : pai teroristii o sa puna acum mai mult exploziv .
      Deci, pana la urma de ce este similar design-ul SAUR cu cel sovietic ?

      • Daca tot ai deschis discutia, si vad ca numai de dragul discutiei , Tavor doar urma sa fie asamblat la Tohan . S-a spus ca doar pentru inceput .
        Tohan nu are dotare pentru arme usoare .
        Oricum ,Tsahal nu l-a adoptat in masa .
        Ma mir ca nu ai adus in discutie si faptul ca urma sa fie asamblat si Glock la Cugir .
        Inainte de a face aceste afirmatii , ai consultat dotarea uzinelor ?
        Se poate vedea pe site-urile lor .

        Iar Sadu nu fabrica arme de infanterie pentru ca statul roman nu le cumpara . Si a fabricat in serie mica arme cal. 9×19 mm , si prototipuri cal. 5,56×45 mm , ultimele in colaborare cu ATM .

        • Păcat , până la urmă cineva ar trebui condamnat pentru sabotarea industriei de apărare și punerea în pericol a siguranței naționale …

        • Un celebru armurier american (i-am uitat numele) utilizeaza un strung Atlas fabricat in perioada interbelica. Personajul este si autorul unor manuale pentru strungari, inclusiv pe DVD.
          Unealta este doar o unealta, omul este cel care conteaza.

          • RD , azi-vara l-am intalnit pe strada pe un fost profesor din liceu . Profesor de rezistenta materialelor .
            Invatamantul tehnic-profesional este mort in Romania , mi-a spus el .
            Ma intreb , cine o sa ii mai pregateasca pe strungarii de nivelul de care imi spui dumneata ?
            Caci am vazut si la noi in uzina , in cea din Romania ma refer strungari de acest nivel .
            Ca dovada recenta, Airbus a trebuit sa sponsorizeze o scoala profesionala pentru a putea recruta personal .

            • Pai acest gen de specialisti au devenit rari si datorita reglajelor pietei.
              De pilda, fabrica mare din Romania, produce pompe si nu mai stiu eu ce naiba. Rebuturi la greu. Intreb pe unul dintre directori: care e necazul, ca doar orasul asta a tot avut fabrici de masini unelte. Si el imi spune: si ce daca X a fost strungar in urma cu 10 ani?!! Daca a fost apoi paznic, a mai uitat cate ceva, in plus si-a mai pierdut si deprinderile.
              Pe de alta parte, strungarul clasic devine rar in buna masura din cauza ca piata nu mai are nevoie de el. CNC-ul scoate oamenii din fabrici si meseria din om. Asta e, o sa ramanem cu o mana de oameni foarte bine pregatiti si cu o mare de prosti. Si peste tot e la fel. Scoala de Stat va fi pentru poolime; cine vrea mai mult pentru copii sai ii va trimite la privat. Pacat, mare pacat. Copii destepti sunt peste tot, trebuie doar ajutati si stimulati.

      • Sunt curios de ce sunt superioare blindajele de la Moreni, s-au folosit materiale speciale? Din cate stiu ar trebui sa reziste la 12,7 mm frontal si schije…sunt mai serioase de atat?

        • Otel inalt aliat , sudurile tratate corespunzator .
          Reducand inaltimea ( ergonomia !! ) s-a putut folosi un blindaj mai gros la aceeasi masa . S-au folosit foarte putin suprafete neinclinate , pentru favorizarea ricoseurilor . S-a recunoscut dupa incheierea razboiului rece in mediile tehnice militare acest fapt .
          Nu s-au folosit aliaje de aluminiu inflamabile , care favoriza reparabilitatea vehiculelor lovite pe campul de lupta .O nota relativ la acest aspect, motoarele si cutiile de viteza erau de tipul celor folosite in domeniul civil – fapt normal in tratatul de la Varsovia – , tendinta care mai apoi s-a preluat in vest . Asa ca multe BTR-uri au fost folosite multi ani in conflictele din fosta URSS si Orient fara probleme, existand surse numeroase de aprovizionare cu piese de schimb .

  72. Si George , chiar nu vrei sa ne mai spui nimic de noua arma de asalt sau vrei sa vii din nou cu o surpriza de proportii cum a fost cu TBT-ul?

  73. Hei, Nicușor inca odata calmeaza-te omule ce te-ai aprins asa ….ma refeream strict la DESIGN..repet DESIGN.
    Daca pentru unii ca tine depărtarea de tot ce e sovietic nu contează pentru mine da ….si intrebarea nu-ti era adresata decat doar daca stiai răspunsul.
    Restul comentariilor tale cu iz de istericale ti le voi trece cu vederea….ma abțin sa-ti răspund pe acelasi ton.
    Eu ma refeream la faptul ca țări ca Polonia, Cehia, Croatia au adoptat un design vestic pt. tot ce inseamna echipament militar, nu au păstrat sau dezvoltat designul existent .

    Si indiferent de ce am crede aspectul contează, toate aceste schimbarii ale aspectului arata apartenența la ceva diferit fata de momentul schimbarii.
    Cum ar fi fost spre exemplu pastrarea ținutei sovietice, salutului militar, a păsului de defilare etc. ca doar AK-ul i-l avem?… cu mici diferente sa recunoastem!…pana acum toate celelalte le-am schimbat mai ramane Ak-ul , BTR-ul, BMP-ul si vom arata din nou ca o armata nesovietizata, eu asta-mi doresc.

  74. Hei, Nicușor inca odata calmeaza-te omule ce te-ai aprins asa ….ma refeream strict la DESIGN..repet DESIGN.
    Daca pentru unii ca tine depărtarea de tot ce e sovietic nu contează pentru mine da ….si intrebarea nu-ti era adresata decat doar daca stiai răspunsul.
    Restul comentariilor tale cu iz de istericale ti le voi trece cu vederea….ma abțin sa-ti răspund pe acelasi ton.
    Eu ma refeream la faptul ca țări ca Polonia, Cehia, Croatia au adoptat un design vestic pt. tot ce inseamna echipament militar, nu au păstrat sau dezvoltat designul existent .

    Si indiferent de ce am crede aspectul contează, toate aceste schimbarii ale aspectului arata apartenența la ceva diferit fata de momentul schimbarii.
    Cum ar fi fost spre exemplu pastrarea ținutei sovietice, salutului militar, a păsului de defilare etc. ca doar AK-ul i-l avem?… cu mici diferente sa recunoastem!…pana acum toate celelalte le-am schimbat mai ramane Ak-ul , BTR-ul, BMP-ul si vom arata din nou ca o armata nesovietizata, eu asta-mi doresc.

    • ” ma refeream strict la DESIGN..repet DESIGN. ”
      Deci dupa ce ti se explica pe larg, in cuvinte , tot nu intelegi .
      Ti se explica, pentru ca pornisem de aici :
      ” Nicusor, ma refeream la design, pana la urma Saur2 la acest capitol pastreaza linia BTR-urilor ”
      ” EAST (BTR)? ”

      Uite, niste desene frumoase aici :
      http://www.tanks-encyclopedia.com/cold-war-tanks.php
      Iti arat niste desene pentru ca vorba regretatului, plecat prematur dintre noi, fie-i Tehnomilul usor , sunteti cativa carora chiar trebuie sa va deseneze omul ca sa pricepeti .

      Deci dupa ce ai lansat informatii false, ai calomniat , cine ti-o spune in fata este isteric .
      Da , se vede vin alegerile, ca vad ca va inmultiti aici pe site .
      Uite , o reteta sigura pentru ca sa nu-ti mai spuna lumea ca vorbesti prostii : nu mai vorbi prostii !

  75. Ceea ce este bun trebuie păstrat !
    Un proverb spune : mai binele binelui este răul .
    De ce să înlocuim ceea ce este bun ?
    AKM 7,62×39 este aproape perfect , doar tehnologiile de fabricație trebuiesc înlocuite .
    Spre exemplu , țeava cu cele 4 ghinturi poate fi modernizată cu o țeavă poligonală , șine standard pentru optica moderna , valva de reglaj pentru cantitatea gazelor recuperate , pârghia selectorului de foc / siguranței ambidextră , dispozitive de ochire mecanice iluminate cu tritiu și fibra optică , pat telescopic + rabatabil etc . Arma va avea același principiu de funcționare , aceeași simplitate , aceeași fiabilitate .
    Consider o dobitocie gravă trecerea la un calibru mai mic de 7,62 .
    Excepția ar fi 5,45×39 , dar este o excepție în zona NATO .
    Prefer 7,62×51 , ca doar e calibru NATO !

    • 7,62x39mm mai este folosit doar in esaloanele 2 unde nu s-a schimbat deja. Deja din 1998 5,45×39 era cam prin toate unitatile de linia 1.

  76. De acord dar cutia mecanismelor o poți face spre exemplu din plastic turnat nu din tabla ambutisata, fara asamblari nedemontabile (nituri), un pic mai multa grija la aliaje ma refer aici mai mult la țeava, ….nu zic AK-ul e perfectibil, dar n-ar fi mai ok o arma noua concepția pur românească asa cum a fost cândva Orita?..
    De ce cehii, polonii si croații pot si noi nu..nu-i vorba aici de denigrare ci de evolutie, daca vrei sa progreseze trebuie sa ai standarde inalte nu mediocre.

    Si daca tot facem Ak-uri măcar sa le facem la nivelul bulgarilor sau a sarbilor….

    • AK-urile bulgaresti si sarbesti sunt mai de calitate decat cele produse de Cugir?

      • da, dar si mult mai scumpe si mai grele decat cele standard.
        Bulgarii merg pe cutie frezata iar sarbii nu prea respecta dimensiunile AKM si drept urmare nu este chiar interxhimbabil cu celelalte AKMuri de pe piata.
        Depinde ce vrei sa faci cu ele.

  77. Plasticul … în opinia mea , nu prea are ce căuta pe o armă serioasă , decât la construcția patului dar și acolo doar ca umplutură ) .
    Chiar și varianta militară ,adică plasticul armat cu fibre nu îmi inspiră încredere suficientă .
    În plus , un plastic serios este mai greu decât lemnul stratificat , la calități mecanice echivalente .
    Din tabla ambutisată se pot realiza niște minunății de arme , uite un exemplu de la HK : http://www.thefirearmblog.com/blog/2016/09/26/firearm-showcase-heckler-koch-mp5-pip-improving-greatness-high-res-pics/

    Scuze pentru offtopic , dacă e posibil va rog să mutați ultimele comentarii în subiectul cu PSL-ul .
    Voi continua acolo discuțiile pe tema armelor derivate din AKM .
    Mulțumesc pentru înțelegere .

  78. Glock nu a intenționat să folosească arma sa în lupta corp la corp , în loc de bâtă etc .
    O armă trebuie să fie nemuritoare , la fel ca piramidele 🙂 .

  79. Si nici HK ☺’. ….

    AK-urile celor de la ARSENAL nu mi-au părut atât de grele, dar pot garanta ca au o calitate a fabricatiei cu mult peste ale la noastre, poate ZASTAVELE or fi, nu stiu.

  80. Nici nu cred ca e nevoie de vreun plastic special, ABS-ul utilizat spre exemplu la carcasele bormasinelor sau a flexurilor a de ajuns…..eu n-am vazut inca carcasa de Makita sau DeWalt crapata pana acum.

    • Dupa cat s-a discutat pe site, dupa cate link-uri s-au pus catre rapoarte tehnice privind probleme de functionare a armelor de constructie mixat plastic/metal imi vine greu sa cred ca cineva cu o pregatire tehnica reala mai poate sustine lucruri de acest tip .

      • Nici nu ar trebui sa se puna problema de „plastice”, o arma trebuie sa fie in primul rand fiabila si sa sti ca are aceleasi caracteristici si cand se incalzeste nu ca la H&K G36 care dupa ce tragi 2 incarcatoare incepe sa aibe probleme cu precizia datorita unor polimeri care se incalzesc prea tare.

  81. Sper ca blindajul sa reziste la gloante cal 12,7 – 14,5 pe lateral , spate si trenul de rulare, iar fata sa suporte cel putin proiectile cal 30 .
    Desigur , e o dorinta …

    • Nu am cunostinta de APC-uri amfibii pe roti care sa reziste la 30 mm AP ..poate la distanta mare dar nu cred.

      „Marten” sunt misto, parca mai bine ca „Agilis” insa nu ma plang, se putea si mai rau (n-am inteles niciodata care-i treaba cu „Bison”).

      Mie partea cu drive-line-ul de la Boxer mi se pare cea mai interesanta si de perspectiva. Dat fiind ca este construita pentru 25-35 tone si este foarte manevrabila, pe un APC amfibiu (20 tone) ar trebui sa fie si mai interesanta si probabil s-ar putea ajunge la specificatiile cerute de MApN in trecut (cat era, 110 km/h?). Kituri suplimentare stiu ca facem, deci in functie de misiune ar putea sa-i creasca protectia si poti sa-l faci si MLI.

      Pana la urma un APC este pentru suportul unitatii de infanterie, nu e tanc sa atace frontal sa aiba nevoie de blindaj foarte puternic. Un AGL si tun de 20 mm maxim ar fi foarte bine pentru transportor, probably 30 mm/40 mm si ATGM pentru o varianta MLI.

      Nu cred ca va mai merge doar cu 12,7 mm nici macar pe transportor.

      Dar cel mai interesant mi se pare faptul ca dintr-un drive line care poate suporta pana la 40t (parca aici se preconizeaza a se ajunge cu niste variante de Boxer) poti sa faci diverse chestii, inclusiv SPG 155 mm, SPAAG, mortier, tank destroyer gen Centauro.

      Apoi, daca merge cu 4 roti sigur merge si cu 4 sau 6 deci s-ar putea dezvolta pe acelasi drive line si varianta de cercetare si ce mai avem noi nevoie, numai bunavointa sa fie. Deci cred ca au fost si ceva minti luminate pe acolo cand s-au gandit la ce achizitioneaza, produsul finit Iveco AV sau oferta germana, parca ultima permite mai multa libertate de miscare. Iar sa ai toate platformele pe acelasi sasiu (ma rog , cu modificarile de rigoare pentru 4×4 sau 6×6) mi se pare mare lucru dpdv logistic.

      Eu sunt optimist, parca se misca in directia buna, nu cred ca-s numai tradatori pe acolo.

  82. Pai … ar fi fost bine să reziste la cal 30 .
    Boomerang se pare ca va avea cal 57 adică overkill pentru orice mișcă în teatru și nu este tanc …

    • Ar fi bine, s-ar putea sa se intample frontal de la o distanta mai mare, eu stiu insa ca-s putine blindate pe roti care sa fie capabile de o astfel de protectie.

      Solutia cu cal. 57 mm rusesc nu cred ca e cresterea protectiei (sau poate trecem pe un concept Namer/Achazarit) ci mai degraba suportul apropiat al infanterie (e.g. mortiere cu viteza de reactie, cu munitii inteligente, atgm-uri capabile de top attack). E o problema intr-adevar tunul ala daca-l vor folosi pe scara larga, 30 mm pare mitraliera pe langa el.

      Mie mi-ar placea ca sasiurile alea de tanc pe care le mai avem sa fie folosite pentru niste platforme, stiu ca-s vechi dar inca pot face treaba, au costat bani, nu-s de acolea plus ca pe un Achazait poti sa pui ce te taie capul. Stiu ca nu-i amfibiu dar poate ar merge cu snorkel…evident va fi probabil imposibil pentru raurile mai mari si mai adanci dar o brigada mecanizata cu astfel de IFV/APC ar fi destul de bine protejata, inclusiv la artilerie cluster (ma rog, cat de cat).

      Infanterie mecanizata cu un MLI solid ne trebuie, nu putem sta doar cu roti, parerea mea si o conversie a T-55-urilor sau TR-urilor pe care nu le vom mai folosi cred ca ar scuti niste bani, oricum nu avem nevoie de mai mult de 200 (2 brigazi pe senile) cred eu si ar exista o gramada de piese de schimb. In plus, poti face toata treaba aici.

      Apropos, MLI-urile au ceva blindaj diferit de BMP-1 ?

  83. care e diferenta dintre SAUR 2 si noul transportor blindat?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *