De curand Ucraina a introdus in productie un nou tip de vehicul 4×4 blindat usor, Dozor B, care a constituit varful cercetarii ucrainene in domeniu in ultimii ani, alaturi de un alt vehicul – Kozak. Acestea sunt raspunsuri ale industriei ucrainene la o problema pe care o avem si noi, asa cum am mentionat si in articolul anterior « Moreni si vehiculul 4×4 “multirol” ».
Ceea ce mi-a atras atentia este insa o evolutie ruseasca a unei linii mai vechi de vehicule incluzand BTR-40 si BTR-152 (ultimul retras din serviciu de Romania in anii ‘90), materializate in variantele 4×4 si 6×6 – Kamaz Bulat SBA 60k2 si care au de fapt la baza o linie de camioane Kamaz. Astfel intram de fapt intr-o familie de 4×4 si 6×6 grele, oarecum diferite de vehiculul de teren 4×4 usor blindat si oarecum apropiat de transportorele blindate amfibii dar si cu posibilitati de configurare intr-un vehicul de patrulare rezistent la dispozitive explozive si ambuscade.
Aceasta este o platforma de camion Kamaz 4×4 (BPM-97/ KAMAZ-43269 Vistrel) sau 6×6, configurata pentru uz militar si protectie cu blindaj usor. Cei de la Corporatia Defence din Rusia au demarat acest proiect din fonduri private in 2011, dezvoltarea si testarea fiind terminate in luna septembrie 2013 iar vehiculul a fost prezentat de Zaschita Corporation la expozitia Russia Arms EXPO 2013 organizata de Uralvagonzavod.
Kamaz – 43269 Vistrel cu instalatie rachete sol-aer
Caroseria este monococa din otel sudat cu profil V in partea de dedesubt pentru o protectie sporita impotriva minelor si are motorul asezat in fata, urmat de compartimentul soferului si al comandantului si apoi de compartimentul de trupe. Blindajul transportorului nu este echivalat NATO STANAG 4569 ci foloseste sistemul 6 GOST R 50963-96, protectia putand urca pana la nivelul 6, echivalent proiectilului penetrant cal.7,62mm al SVD Dragunov.
Bulat preia motorizarea, transmisia si suspensiile de la Kamaz. Suspensia fata este una conventionala, pe arcuri, cea spate fiind montata pe arcuri semi-eliptice cu bare. Exista 2 motorizari V8 turbodiesel: una euro3 de 240CP si una Euro4 cu 280 CP, ambele variante fiind cuplate la o cutie si o transmisie manuale. Exista si o varianta premium, cu un motor de 400CP, cutie de viteze automata, ceea ce ii confera vehiculului, cu un rezervor de 2×210 litri si cu o masa maxima de 19t, o viteza maxima de 90km/h si o distanta maxima de 800km.
Compartimentul interior beneficiaza de spall-liner, usi care se pot deschide manual sau hidraulic (la cererea clientului), porturile de tragere pot beneficia de protectie suplimentara, cele 6 chepenguri din plafon pot fi reduse pentru instalarea diverselor sisteme de arme iar scaunele sunt configurate pentru a proteja in caz de explozie.
Vehiculul mai poate beneficia de cauciucuri cu sistem de umflare din mers, de aer conditionat, sistem de suprimare incendiu, navigatie prin GPS, incalzire suplimentara dar si de camere video la 360 pentru cresterea gradului de perceptie a mediului inconjurator.
Kamaz Bulat SBA 60k2 cu RWS (statie de arme telecomandata)
Kamaz Bulat SBA 60k2 inseamna o intoarcere la bazele ideii de transportor blindat de trupe asa cum era perceputa la finele ultimei conflagratii mondiale, bazata pe un sasiu de camion usor de produs si ieftin de exploatat si care poate fi configurat si protejat in diverse configuratii in functie de cererea clientului, putand avea roluri diverse, de la transportorul de trupe, la vehicul de recunoastere sau chiar MRAP.
Pornind de la experienta Autocamioane Brasov si a celor de la Moreni cu ABI si apoi cu AM-7M, nu ar fi posibila realizarea unei variante similare de camion blindat, care in versiunea 4×4 ar putea suplini parcul de vehicule de recunoastere, gen TAB-C79 ? In plus, o astfel de platforma dedicata dar flexibila ar putea inlocui achizitiile dedicate in numar redus de vehicule Cougar, MaxxPro sau Wolf, platforma pretandu-se si uzului Ministerului de Interne.
Similar cu ceea ce s-a facut in cazul Kamaz-ului, vehiculul ar putea fi inlocuit cu diverse platforme teleoperabile de calibru mic (7,62mm / 12,7mm), asa cum este RCWS-RO, sau rachete sol-aer/anti-tanc (ex. : STAR-80L sau CA-94M).
Video – Kozak APC :
Video -Kamaz Bulat:
Video – KAMAZ-43269 Vistrel 4×4:
KAMAZ-43269 Vistrel cu kit-uri suplimentare de blindaj
Vom reusi oare sa mai producem astfel de vehicule sau viitorul apropiat, in special pentru MapN, inseamna achizitii/donatii de echipamente in uz ale parcului SUA din Afganistan?
Marius Zgureanu
Are ceva parfum de Aro ,cojacul cu liniile planurilor , in rest destul de anost . In schimb Kamazul prezentat mi-a placut de la prima vedere .Aici i-o cam taiat rusii pe multi la design ,[ arata si modern ] mai ales ca vesticii au venit mai de curand cu scule a caror linii si fatete par incarcate cu furca pe sasiu .
Kozak mi se pare a fi o copie dupa LMV
Video -Kamaz Bulat:
Foarte interesant tipul de blindaj – minutul 1.05 – 1.18 din cel de-al doilea clip youtube de mai sus.
nimic nou sub soare…tipul acela de blindaj, cu bile din material ceramic încastrate între 2 straturi de blindaj, a fost pus la punct pentru T-64, acum cîteva zeci bune de ani…se pare că au reușit să îl adapteze și pentru bindaje mai ușoare…
părerea mea, hîc…
Oricum, obiectiv vorbind, în materie de blindate ușoare rușii sunt tăticii lor.
Chestii precum Mowag Piranha, LAV sau Stryker sunt niște cazane greoaie, slab înarmate și protejate comparativ cu tărăboanțele lui Ivan…
parerea mea in schimb e ca vestici ii bat la capitolul tehnica militara in toate domenile…
din cate stiu EU(Franta) vinde nave Mistral si nu invers…
doar Sukhoirule le admir in rest pfff
Sa discutam despre roti.Daca ai 4 roti si iti distruge una ramai in pana ,vehicol scos din lupta.Daca ai vehicolul rusilor Bulat si iti ia foc o roata din spate o sa arda amandoua si pa,.Daca distruge roata din fatza la fel scos din lupta deci nu e bun.
Cel mai bine 3×3 sau 4×4 cu conditia ca rotile sa fie distantate si separate una de alta prin aparatori ca in caz ca arde una sa nu arda toate.
Te asigur eu ca rotile alea nu ard chiar asa usor ,,,
O corcitura intre AM-7M si ABI sa rezulte un ‘semicaminon’ blindat cu altceva decat prelata dar si sa aiba posibilitatea sa reiposteze ar fi strict necesar mai ales in tipirile actuale de conflict unde nu mai exista o demarcatie clara a liniei frontului.
Totusi cred ca trebuie regandit nr. maxim de soldati transportati intr-un vehicul (mai ales caminoane neblndate) pt. a limita pierderile in caz de ambuscada.
In privinta TABC-79 reevaluat rolul as vedea (si) o versiune regandita (editie limitata?): un IFV compact (cat se poate de aproape de o camioneta) si rapid capabil sa lupte in oras pe strazi inguste, un distigator de tehnical care sa reziste cel putin la mitraliere cal. 14.5mm, STANAG4 fara kit-ul de blindaj iar cu sa reziste la 25mm. Un echipaj de 2-3 persoane si un tun de 20-25mm + STAR80L sau daca nu se poate mitraliera de 14.4mm + STAR80L.
Ideal sa fie amfibiu pt. noi.
Kozakul ucrainean duce spre CUCV sau Hummer… ceea ce avem si noi nevoie… un cazan 4×4, neblindat sau foarte usor blindat, de transportat lucruri sensibile si generali si colonei printre baraci… BTR-152, Kamaz Vistrel si Kamaz Bulat, mi se par niste exagereri, prea mari, prea grele pt. nevoile reale, dar asta au facut dintotdeauna rusii, nu au fost capabili sa produca niciodata, tehnologie fina de dimensiuni reduse… de asta au dat faliment intr-un bun final…
ori nu stie asta sa conduca , ori este greoi vehiculul , s-a impotmolit ca placinta ……