O evolutie a General Dynamics European Land System (GDELS) Steyr Pandur II austriac sub sigla MSM Group din Slovacia, de fapt un TBT 8×8 aerotransportabil conceput pe cerintele fortelor armate slovace.
La o masa complet echipat de 19,8 tone (similara cu LAV-Stryker) si o sarcina utila de 9,5 tone, vehiculul ofera o protectie balistica de baza STANAG 4569 Nivel 2 si una la explozii STANAG 4569 Nivel 3A/B, protectie care poate fi imbunatatita cu blindaj ceramic suplimentar aplicabil la nivel 3 sau chiar 4 STANAG 4569.
Video:
Vehiculul are dimensiunile 7,43 x 2,67 x 2,95 m si o garda la sol de 0,45 m, fiind operat de un echipaj de 3 oameni si poate transporta o grupa de infanterie de 6 militari. De asemenea detine protectie NBC cu filtru de tip FVZ-98M si aer conditionat, detector de agent toxic RAID XP si trusa de decontaminare OS-3M.
Motorizarea Cummins ISLe HPCR diesel turbo de 450CP (335 kW la un cuplu de 1637 Nm) permite o viteza pe sosea de 115 km/h la o autonomie de 650 km, impreuna cu o capacitate amfibie cu o viteza de inot de 10 km/h.
Armamentul este instalat in turela Turra 30 produsa de EVPU, turela pe care o cunoastem de la BMP-MEXCA/BVP-M2 SKCZ, turela echipabila cu tunuri automate sovietice 2A42 sau Bushmaster Mk 44 american, alaturi de mitraliera coaxiala cal. 7,62 mm sau 12,7 mm si 2 rachete antitanc 9M113 Konkurs (NATO AT-5 ‘Spandrel’) sau Rafael Spike LR.
Un mic video cu versiunea CZ a Pandur II:
Asta pentru a intelege de ce li se ofera si slovacilor o versiune de Pandur II …
Marius Zgureanu
Specificatiile suna destul de bine, dar ca design tot aminteste de vechile transpirtoare sovietice (cel putin din fata).
Astept sa vedem cerintele MApN pt Agilis.
Nu chiar asa vechi… de pe Wiki:
„Pandur II 8×8 is an improved modular all-wheel-drive version of the Pandur 6×6 APC wheeled armoured vehicle. It was developed as a private venture by the Austrian company Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeuge and is currently in production for the Portuguese Armed Forces. Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeuge is part of General Dynamics European Land Combat Systems, which is also the parent company of MOWAG of Switzerland and Santa Bárbara Sistemas of Spain.”
„the construction is an all-welded steel hull with optional armour upgrades. The basic armour package is designed to protect against 7.62 to 14.5 mm (0.300 to 0.571 in) armour-piercing rounds (customers may select a choice of armour thickness). „
La toate transportoarele din lume văd turela cu tun de 30-35mm și rachete antitanc. Numai noi în Armata Română avem Pirania cu mitraliera de 7.62mm. Mâine o să avem transportoare cu pistol Carpați ca nu cumva să-i deranjăm pe ruși.
Tunul de 30mm+ rachete, asta e o varianta de echipare ca si MLI/IFV. In versiunea APC cam asta e echiparea standard: mitraliera cal. 12,7 sau 7,62mm + eventual AGL. Inclusiv Stryker, in versiunea initiala, era cu miotraliera. Acum introduc o varianta cu tun cal. 30mm.
Uite Pandur II cu mitraliera:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e3/VBR_Pandur.JPG/300px-VBR_Pandur.JPG
http://www.militaryvehicle-photos.net/images/pf-military-vehicle/8398.jpg
http://www.militaryvehicle-photos.net/images/pf-military-vehicle/8401.jpg
E la fel de adevarat ca polonezii au comandat Rosomak in cea mai mare parte la standardul IFV (tun + rachete)…
Ale cehilor, versiunea CZ, care sunt si customizate si bine echipate, in versiune 2006, se apropie de 5 mil.$ bucata
„In June 2006, the Czech Republic ordered the Pandur II, with a requirement for 199 (plus 35 options) vehicles to be delivered between 2007 and 2012, including 63 infantry fighting vehicles.”
https://www.youtube.com/watch?v=NAOvlSAUcjo
uite diferenta la capacitate de transport pt. Pandur:
„With the turret the vehicle can carry 6 infantry. Without the turret, it can carry 12.”
Rusii nu se deranmjeaza ptr o amarata de mitraliera de 7,62 (insa daca este cazul fac sucar asa de ai dracului … cum a fost cazul unui pifan care s-a amuzat „tindind” granicerul soviectic. Pufanau s-a amuzat mai putin cad l-a ####t ofiteru de serviciu de pe vas care era si mai putin amuzata ca fusese mutata discioplinar)
Insa daca avem doar 7,62 pe Pirania .. asta este ptr ca Pirania nu erau ptr treburi serioase ci ptr patrula de jandarmerie coloniala
Piranha are 12,7mm, Browning 50 cal.
M2M sau M3 ?
M2. M3 este numai pentru aplicatii „airborne” manusa termica din jurul tevii preclude schimbarea ei, iar rata de foc este dubla, undeva pe la 1200 de boabe pe minut.
„Motorizarea Cummins ISLe HPCR diesel turbo de 450CP (335 kW la un cuplu de 1637 Nm) permite o viteza pe sosea de 115 km/h”
V. max. >100 km/h… deci se poate! 🙂 🙂 🙂
Iarta-ma Marius, imi adusei aminte de vechi discutii… 🙂
dar dar tot nu e 120 km/h, deci?! 🙂
Corect! 🙂 Dar ce mai conteaza 5 km/h, ii dregem din eroarea vitezometrului! 🙂
Oricum, e greu sa sustii viteza maxima a unui vehicul pe perioade foarte lungi de timp. Dar e bine sa ai rezerve de putere, si mai ales de cuplu.
pai tocmai ca la un astfel de vehicul conteaza mai mult cuplul si presiunea pe sol, care sa-ti permita s amanevrezi pe teren framantat si nu viteza pe autostrada 🙂
Asa si.unde i dilema?ne punem sa ne ducem spre vest..ca acolo is autostrăzile..ca la noi si la est..cu noua guvernare..:)
Ne uitam la chestii slovake ca sa mai uitam de a-l nostru AGILIS care pare-se ca nu se va mai face……..poate pana la urma vin astia de GENERAL DYNAMICS sa faca ei un PANDUR si-n felul asta rezolvam problema TBT-ului.
Pacat de AGILIS……sau poate nu.
LIVE now! Amphibious Combat Vehicle 1.1 rollout ceremony with the U.S. Marine Corps.
https://www.facebook.com/BAESystemsInc/videos/1198889193480602/
Adeca… Iveco SuperAV 🙂
bai frate americanii astia nici cafeau nu si-o beau fara sa auda imnul inainte?
Pare OK scula slovacilor… polonezii au si ei scule ok… spaniolii, italienii, austriecii, nemtii, elvetienii, suedezii, danezii, belgienii, finlandezii, slovenii, croatii, lituanienii, olandezii, turcii, portughezii, cehii, estonienii si bineinteles francezii si englezii toti au scule… grecii nu au inca bunaciuni… si gata cu partea asta de lume…
Case closed… Lipseste cumva din lista vreo tara care merita mentionata? Vreo tara membra NATO serioasa? Nu-mi suna ca lipseste cineva…
Aaaaa ce surpriza! Ne uitam pe harta si vedem ca parca lipseste… Romania?!
Are ce cauta Romania langa celelalte? Cam in 5 ani (doamne-ajuta) cand ‘om fabrica si noi ceva acatarii: orice licenta/AGILIS/SAUR (aici mare doamne-ajuta) mai are sens sa mai socotim ca mai avem cui sa mai vindem noi din productia masiva care o vom face pe segmentul asta? Mult dupa spartul targului se vor inghesui oare cei de mai sus, cu mic cu mare sa repare tehnica in „mare centru regional de mentenanta” numit Romania? A facut cineva din astia vreodata mentenanta la ceva in Romania? Sigur ca era cat pe ce sa Lancerizam vreo 4 Mig-uri la croati…
Sunt absurd sau realist?
Nici englezii nu au
Eglezii sunt intr-o situatie un pic speciala: nu au pentru ca momentan nu e clar daca vor… nu au avut niciodata 8×8 si i-a durut fix in basca…
Si la un moment dat au lansat cerere de APC greu pe roti; brobabil la teste a iesit ok VBCI-ul frantuzesc… iar ei cand au vazut asta si-au luat Ajax (Scout SV) adica IFV greu pe senile… Eu cred ca britii or sa mai astepte pana vor aranja sa faca un 8×8 la ei (eventual in colaborare… un AGILIS al lor) si ii cred ca prefera sa si moara decat sa ia scule frantuzesti/nemtesti… nu prea le place sa depinda de astia… 🙂
Poi englezi au cumpărat vreo 2000 de camioane de toate tipurile de la nemți, MAN-uri. Și 8×8 cumpără parcă au licitat deja pt 8×8.