M1000 HET
Americanii au o problema, care in aparenta poate parea banala, dar care in realitate este mai importanta decat programul JSF, iar acesta problema se numeste logistica. Mai exact US Army are un parc de vehicule grele de transport rutier si vagoane de cale ferata destinate transportului greu foarte imbatranit. Si cum fara logistica nu ai practic nici un fel de armata, problema poate fi extrem de serioasa.
Dupa cum stim vehiculele de lupta grele, mai ales cele senilate si in particular tancurile, trebuie transportate spre zona frontului sau in poligoane pe calea ferata, in vagoane special construite, sau pe sosea cu ajutorul unor trailere de mare capacitate. Optiunea marsului pe proprile senile, pe distante mari, nefiind viabila datorita faptului ca trenul de rulare nu rezista multi kilometri, in principal datorita masei forte mari pe care respectivele vehicule o au.
Astfel optiune este ca dislocarile masive de tehnica sa se faca pe calea ferata, iar mai apoi cu ajutorul camioanelor de mare tonaj, numai ca aici apare principala problema a armatei.
Parcul de vagoane de cale ferata a fost achizitionat majoritar incepand cu 1960 si astazi este destul de uzat atat tehnic cat si moral. Aici, la nivelul vagoanelor special construite pentru transportul tancurilor, situatia este cea mai proasta. Din totalul de 6000 de vagoane disponibile, 1500 apartin de Departamentul Apararii, fiind cumparate spre sfarsitul anilor “60 si desi au fost foarte putin folosite, varsta a inceput sa-si spuna cuvantul, vagoanele fiind pe moarte din cauza de batranete.
Alte 4500 de vagoane apartin companiilor de cale ferata private, dar Departamentul Apararii a platit sume consistente pentru ca aceste vagoane sa fie din constructie suficient de puternice pentru a transporta incarcaturi de pana la 80 de tone. Din pacate si acest parc de vagoane are probleme, in sensul ca cele 4500 de vagoane detinute de companiile private sunt la randul lor uzate tehnic, datorita faptului ca ele sunt folosite in mod curent de companii pentru transportul unor marfuri generale.
Pe langa problema parcului de vagoane, nici la capitolul transport rutier lucrurile nu sunt mult mai roze. Astfel DoD dispunea de aproximativ 2000 de sisteme de transport greu M1000 HETs (Heavy Equipment Trailers), sisteme care constau dintr-un cap de tractor (remorcher) si un trailer. Din pacate datorita folosirii intensive a acestor vehicule in razboaiele din Golf, actuala flota de vehicule de transport greu a scazut la 1500 disponibile, iar dintre acestea majoritate au un grad de uzura ridicat necesitand dupa caz casarea sau o reconditionarea totala.
Pretul unui M1000 HET este mare si se apropie de suma de 400 de mii de dolari. Camionul-tractor M 1070 cantareste 20 de tone si are o cabina pentru sase oameni, in idea sa poata transporta si echipajul tancului in conditii cat mai bune. Trailerul are o lungime de +16 metri si o masa de 25 tone.
Aceasta capacitate de transport, ne referim mai ales la cea de pe calea ferata, a fost gandita in ipostaza unui razboi major cu URSS, razboi in care divizile de tancuri americane ar fi fost trimise, pe calea ferata, in regim de urgenta spre porturile de la Atlantic, transbordate pe nave si aruncate impotriva armatelor de tancuri sovietice. Cele 6000 de vagoane ar fi permis US Army sa-si proiecteze intreaga putere a blindatelor sale peste Atlantic din cateva drumuri.
Astazi un astfel de scenariu nu mai este posibil si cel mai probail capacitatea de transport greu pe calea ferata va fi drastic diminuata, desi SUA mentine inca un parc de aproximativ 8000 de tancuri Abrams gata de lupta…
Sursa: strategypage
GeorgeGMT
sa ne doneze cateva tancuri din alea 8000 decat sa rugineasca degeaba …. le punem un motor pe motorina si avem cu ce ne lauda….
Ce crezi ca la noi nu uginesc 🙂 ? si mult mai repede ca la ei … 🙂 macar ei le stocheaza ca lumea nu ca noi care le lasam in voia sortii pe afara si vara si iarna , iar de consumabile sa nu mai vb.. pt cateva bucati nu se merita…