Varianta georgiana a romanescului “Aurora” (un Aro dotat cu lansator de rachete) are la baza un 4×4 blindat – Didgori 1 – si un lansator MLRS cu raza scurta si dotat cu un numar variabil de rachete in doua lansatoare multiple.
Rachetele care pot fi folosite sunt cele de calibrul 57, 80 si 107mm, intrega turela fiind controlata din interiorul masinii. Vehiculele blindate Didgori sunt produse in Georgia de catre compania de stat Delta, iar georgienii au dezvoltat o intreaga familie a acestui vehicul.
Pana la urma nu-i cine stie ce, o masina blindata cu niste lansatoare de rachete, insa este de remarcat incapatanarea cu care micul stat fost sovietic incearca sa fabrice si el ceva acolo, iar din acest punct de vedere tot respectul pentru georgieni, atat timp cat noi n-am fost in stare sa fabricam nici macar o amarata de masina blindata…
O masina blindata inseamna un sasiu 4×4 plus o cutie din tabla mai groasa pusa pe sasiu si – hai sa fim generosi – o amarata de mitraliera (ce calibru vreti voi) montat pe acoperis intr-o amarat de turela comandata din interior sau actionata de un gorobete mai entuziast…
Dacia Duster cu exoschelet nu se pune pentru ca aia nu-i masina militara oricat de patriotic m-as uita eu la ea, ci doar o caricatura care daca pe langa turela, comandata printr-un laptop tinut in poala de un militar, mai pui pe ea munitia de rezerva si inca 2 soldati complet echipati nu poate rula decat pe asfalt.
Iar daca ii mai adaugi si ceva blindaj nici nu mai pleaca de pe loc, daraminte s-o poti folosi pe teren greu.
GeorgeGMT
La Duster Army se toooot lucreaza…. ! Mai ceva ca la noua arma de asalt 😉 🙂
Se lucreaza?
Dar… e tot Duster? Atuncie clar.
…………
Masinuta asta Georgiana despre care spui ca nu e cine stie ce… eu cred ca e o masina frumoasa.
Imi place desig-nul masinii. Lansatoqrele alea de 57mm… chiar ca nu-s cine stie ce.
Dar la 80mm si 107mm deja lucrurile se schimba.
AI VREA SA VEZI IN ARMATA ROMANA, IN LOC DE ACELE ARO4X4, O ASTFEL DE MASINA?
La Duster nu se lucreaza ca nu l-a cerut nimeni! L-a facut institutul ala de la Titu, ca tema de cercetare. De promovat, l-a promovat UMB, ca ei au dat turela, de fapt pe aia o promovau!
Iar la noua arma de asalt, le-a dat cu virgula la teava! S-a cao dus pe la 7000 de boabe!
Deci are 7-8 tone si motor „double turbo diesel” de 450 cp…
Nu stiu de ce, mie imi aminteste mult de Otokar Cobra, care pleaca insa de la Humvee, pe cand Didgori are la baza sasiul de Ford F:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_F-Series
Cand spui „varianta georgiana a romanesculi Aurora” se intelege ca ne-au copiat si au facut o varianta locala.
„de remarcat incapatanarea cu care micul stat fost sovietic incearca sa fabrice si el ceva acolo”, sa faca si ei ceva acolo parca suna a treaba facuta de mantuiala, ceva la modul ca au bifat ceva. Ma intreb noi ce pl.m facem ca sa fim macar pe aceiasi treapta cu astia pe care ii luam de sus, iar „micul stat” georgian, nu e decat de vreo 3 ori mai mic ca Romania care nu e mare deloc, decat daca o socotim in raport cu alte state mai mici decat al nostru.
Daca te uiti la Didgori-2 (construit pe aceeasi platforma) seamana cu VBL-urile frantuzesti, desi mai degraba cu VBR (8 tone, cara 2.5 tone, deci 10.5 total; motor de 325 cp)
Daca tot am batut palma cu Panhard (PVP), am putea cumpara si niste VBR-uri sau…. CRAB! 🙂
CRAB era in faza de prototip cand am luat Panhard PVP. Iar contractul de achizitie se cam incheie, cu livrarea ultimelor buc. de anul asta. e ca in film. Au fost 16!
Georgianul e mai colturos, are mai multe unghiuri decat Panhard VBR (preferatul meu ca APC), plus alt profil si unghi al botului la care se aseamana mai mult cu BTR 152 rusesc care pare sa semene foarte mult cu germanul Sdkfz
(Sonderkraftfahrzeug = special purpose vehicle).
Am zis Didgori-2 nu Didgori-1.
Corect, mea culpa, l-am comparat cu Didgori 1 din poza.
@Raptor. Ai un mod foarte ciudat de a intelege articolul. „varianta georgiana” nu presupune ca gruzinii s-ar fi inspirat de la noi, este doar o expresie, iar prin „micul stat gruzin” vroiam doar sa arata ca o tara cu problemele Georgiei reuseste sa faca totusi ceva pe cand noi nu.
„Mic” aici cu sensul de tara cu probleme, poate ar fi trebuit sa dau si un glosar cu definitia unor expresii.
@George
Sunt sigur ca si Singapore, Malta, Luxemburg sunt „tari cu probleme, deoarece si ele sunt tot „mici” conform lu matale.
Pana nu scoti glasorul e greu acum sa inteleg sensul in care vrei matale sa explici definitia unor expresii.
@Raptor, lasa bre ca multa lume nu intelege si traieste foarte bine…
hoți+spioni=un stat esuat.Suntem sclavi la straini.Nu mai producem nimic.
Dacă tot e vorba de (ne)înțelegeri, mă bag și io puțin în eamă, ca să stîrnesc zîzania. bre, din amintirile mele, „clasorul” se folosea pentru păstrarea timbrelor, iar definițiile cuvintelor/expresiilor le găseam prin niște chestii numite „dicționare” . Tot așa e și acum???
Părerea mea, hîc…
Vroiam sa scriu glosar, se gaseste pe la sfarsitul cartilor. Scuzele mele ca nu m-am exprimat corect. Am luat literele in combinatie de cate cinci 🙂 .
Sunt obligati de situatie .Nu fac parte din Nato si au granita comuna cu Rusia.
O situatie deloc de invidiat si care nu admite greseli
Mie mi-a ramas gandul la Renault Sherpa , fabricat la noi daca se poate .
Era vorba ca la Mizil se va face… Nu ?
Al II-lea vehicul pare a avea un sistem 9K31 Strela-1 incorporat
http://s17.postimg.org/g7o8loyrj/525d65dbf9ce408ee29e1f56eea57cf1.jpg
off topic http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Actualitate/Stiri/Zborul+Bucuresti-Beijing+franat+de+Moscova+Surse+Rusia+nu+a+acor
Asta-i o prostie titpic ruseasca, culoarele de zbor sunt libere pt oricine si Moscova va fi obligata sa dea drept de survol daca nu vrea sa fie actionata in judecata. Nu hotaresti tu cine zboara pe culoarele aeriene internationale.
mai multe imagini cu didgori,cu lansator de rachete,dar si alte modele facute de firma delta.Didgori with universal rocket module mount ( 57, 80. 107 mm )
http://4.bp.blogspot.com/-Pbavt1NthD…0/IMG_3256.JPG
http://4.bp.blogspot.com/-aA2PbQs2xY…0/IMG_3254.JPG
http://3.bp.blogspot.com/-Um5NFop8aj…0/IMG_3172.JPG
New features on the desert-warfare configurated Didgori APC- additional HD cameras.
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net…43248062_o.jpg
http://b.pix.ge/i/lut2x.jpg
http://4.bp.blogspot.com/-mL5nhX4ifU…0/IMG_3350.JPG
http://3.bp.blogspot.com/-yU4DeAefmy…0/IMG_3215.JPG Upgraded BRDM-2 with 23 mm 2A14 autocannon
http://1.bp.blogspot.com/-6MNL_pQcTQ…0/IMG_3169.JPG
http://2.bp.blogspot.com/-liaik1oJwA…0/IMG_3343.JPG
http://2.bp.blogspot.com/-Vi1UMfSZ12…0/IMG_3344.JPG Didgori-3. Vehicle suited for 120 mm mortar platform mount
http://4.bp.blogspot.com/-oY3VoiW_D1…0/IMG_3221.JPG The new Didgori medevac conversion has room for 4 wounded servicemen.
http://1.bp.blogspot.com/-sMi_sB4sCi…0/IMG_3277.JPG
http://2.bp.blogspot.com/-40gr5qY9r2…0/IMG_3211.JPG
http://2.bp.blogspot.com/-ieZ1Aky70b…0/IMG_3213.JPG
http://delta.gov.ge/en/productcategory/armored-vehicles/
Scaunele vad ca sunt prinse in podea si nu in tavan…
http://delta.gov.ge/file/2014/10/IMG_2444.jpg
Partea asta e cel putin rautacioasa:
„Dacia Duster cu exoschelet nu se pune pentru ca aia nu-i masina militara oricat de patriotic m-as uita eu la ea, ci doar o caricatura care daca pe langa turela, comandata printr-un laptop tinut in poala de un militar, mai pui pe ea munitia de rezerva si inca 2 soldati complet echipati nu poate rula decat pe asfalt.
Iar daca ii mai adaugi si ceva blindaj nici nu mai pleaca de pe loc, daraminte s-o poti folosi pe teren greu.”
Duster Army e doar un concept urban, nici vorba de un vehicul dedicat, militar. Pentru plimbatul pe langa cazarma e mai mult decat decent.
Exista suficiente concepte de light scout fara absolut nici un blindaj, doar cu 2-3 soldati si eventual o turele cu o mitraliera. In fine… model MadMax care probabil nu o ajunge niciodata pe un teatru de razboi adevarat.
In fine… boala romanului, comparatul prunelor cu mere.
Sa facem cunostinta, numele meu este Didgorii 1 si am fost invatat sa rezist la 7.62×54 AP si 6-8kg de explozibil (de fapt este mai degraba Stanag 3) totul la 7t. Asta deoarece am avut parinti inteligenti care au folosit blindajul inclinat care reduce greutatea (pt. aceeasi protectie la 30 grade 1/2 fata de cel „drept” – la 90 grade – ) si poate minimiza avarile produse in timpul luptei (ricoseu) astfel incat sa nu am nevoie de mentenanta excesiva (mai putini bani pt. producator dar asta este). De asemenea pot sa car mitraliera cal. 12.7mm, aruncator anutomat de grenade 40mm, ATGM si acum lansatoare de racheta.
Masinuta este interesanta si cred ca s-ar descurca bine intr-un conflict dar tot mai castigat cred ca iesi daca ai face un 4×4 amfibiu, capabil sa transporte trupe dar si sa lupte plecand de la un APC cu Stanag 2 si de acolo kituri pt. protectie (Saur2 varianta 4×4). Asta ar usura mentenanta si logistica foarte mult iar situatiile in care sa fie prea greu ar fi destul de putine.
Sunt dese situatiile in care soldatii au nevoie de ceva care sa ofere o putere de foc mai mare sau sa poata bombarda/satura o zona (inlature, rapid, un obstacol/punct intarit, sa satureze o zona unde se afla inamicul, etc). Un lansator de rachete pus pe un APC ofera multe avantaje trupelor atunci cand tragerea indirecta, la un anumit unghi, nu este necesara.
Pt. noi proiectarea unora de 80mm (STAR80L) si 122mm (varinta scurta – asta pt. ca sa mai ‘suplinim’ LAROM) + mitraliera puse pe SAUR2 sunt absolut necesare. Mai pui si un mortier de 120mm intr-un SAUR2 si ai artileria care sa ofere suport imediat soldatilor.
Faptul ca Romania care era un reper al producerii de APC-uri importa unul in timp ce produsul romanesc este respins pe criterii care nu s-au folosit si la cel importat, fabrica noastra inregistreaza pierderi iar noi dam bani pt. mentenanta erorii de proiectare si fiabilitate numita Piranha, nu este doar o rusine/umilinta nationla ci si un semn al gradului de nefunctionare al acestui stat.
Didgori e putin alta clasa fata de BRDM2 amfibiu, care pleaca de la 7t si urca pana spre 9t, unde se afla si TAB-C 79 al nostru.
http://delta.gov.ge/en/product/modernization-of-brdm-2/
http://www.armyrecognition.com/kadex_2014_official_news_show_daily_coverage/brdm-kz_reconnaissance_4x4_armoured_vehicle_jointly_developed_by_russia_and_kazakstan_2505141.html
http://www.rumaniamilitary.ro/textron-land-systems-tapv-si-variante-pentru-romania-2
Deja astea amfibii si dedicate cam trec de 10 tone in variante mai moderne… deci joaca in alta liga.
In categoria de 7 tone, ideal ar fi sa avem o dezvoltare a platformei de 2,5 tone, asa cum au turcii binomul Humvee-Cobra.
http://www.rumaniamilitary.ro/moreni-si-vehiculul-4×4-multirol
La +10 tone, ar trebui preluata platforma SAUR2/TBT si in versiune 4×4. Exista un concept (modelizare) denumit SAUR4, probabil derivat din SAUR2, dar care a fost retras de pe pagina Moreniului…
http://www.cdep.ro/interpel/2009/2r282B.pdf
Intrebarea este daca ai un vehicul 4×4 amfibiu pe la 10t mai este necesar ceva care sa umpli golul dintre 5 pana la 10t?. Evident ca ideal ar fi sa ai, mai ales pt. FOS, dar avand in vedere bugetul, complicarea logisticii si cate limitari vin de la greutatea mai mare se mai merita?. Pana la urma daca un pod nu rezista, in multe situatii poti ocoli sau traversa apa ca doar este amfibiu, costa mai mult utilizarea lui dar s-ar putea sa nu fie chiar asa de mari diferentele avand in vedere ca simplifici lantul logistic (transportul ar putea fi mai costisitor).
Nu este ideal, pot fi situatii in care nu le poti folosii dar poate fi un comprimis avand in vedere bugetul (cum am scris: „Asta ar usura mentenanta si logistica foarte mult iar situatiile in care sa fie prea greu ar fi destul de putine. “).
Daca se merita ar fi o ideea interesata ce au facut turcii cu Humvee-Cobra. Ar mai fi o discutie cu necesitatea unor MRAP-uri…
da, este nevoie de vehicule 4×4, pentru ca alea sunt mai ieftine, mai usor de operat si ti le permiti in cifre de cateva ori mai mari decat TAB-urile 4×4.
Mai ales daca ai si platforma cat de cat comuna cu 4×4 de pana la 3-4 tone…
Datele date mai sus sunt pe vechile standarde… Acum daca te uiti cu atentie, inlocuitorul Humvee la categoria MRAP pare sa fie cel putin partial Oshkosh M-ATV, care deja urca la peste 12 tone…
AMZ TUR polonez se apropie de 6 tone, la fel ca si Oshkosh_L-ATV:
https://en.wikipedia.org/wiki/AMZ_Tur
La fel, TAB-urile 4×4 se duc cu protectie extra spre 15 tone… uneori pierzand o parte din capacitatea amfibie.
http://www.defence24.com/237020,ampv-the-german-offer-of-a-multi-purpose-vehicle