Inainte de a mai face temenele in fata miracolului economic chinezesc ar trebui sa cunoastem fundamentele acestui miracol si din pacate bazele economice pe care se sprijina avansul Beijingului care sunt destul de subrede.
In principiu China isi bazeaza economia pe exporturi, iar acestea la randul lor se bazeaza pe forta de munca foarte ieftina, pe lipsa a aproape oricaror drepturi pentru salariati, care de multe ori nu au nici asigurare medicala, nici drept de pensie, concediu medical, de odihna, etc.
Se mai bazeaza China si pe un curs al yuanului tinut artificial sub control, subapreciat cu peste 40% fata de un curs lasat liber (iar acest curs artificial tinut jos loveste drastic in nivelul de viata al chinezilor si in puterea lor de cumparare). China aplica in continuare taxe vamale mari, subventioneaza exporturile, nu are practic nici o politica de protectie a mediului (cu exceptia ursilor Panda), poluarea dincolo de intelegerea noastra este la ea acasa in China, etc, etc, etc.
Ori tinand cont de acesti factori economia chineza ar trebui sa fie performanta si China o tara bogata.
Dar putini dintre voi cred ca isi imaginau ca de fapt China este datoare vanduta, peste nivelul de indatorare al Statelor Unite.
Statele Unite pe care multi dintr noi le credeam datoare pana la gat in fata Chinei. Ei bine realitatea nu-i chiar asa.
De curand Bloomberg a facut public nivelul de indatorare al Chinei pe toate cele trei segmante: datorii de stat, ale corporatiilor si ale populatiei, iar nivelul acestei datorii cumulate se ridica la 28 de trilioane de dolari, adica 282% din PIBul Chinei.
Nici americanii nu stau mai bine cu o datorie totala (bugetara+corporatista+privata) de peste 29 de trilioane de dolari adica peste 170% din PIB…
Dar acest articol nu are legatura cu China sau SUA (cifrele sunt oricum relative) ci are legatura cu noi toti. Daca am avea rabdarea sa verificam primele zece economii ale lumii, poate primele 20 sau primele 50, vom remarca acelasi tipar: datoria totala a fiecarei tari (a statului, a corporatiilor si a cetatenilor) depaseste cu mult si de cateva ori PIBul respectivei tari.
Cu alte cuvinte fiecare natiune are o datorie totala imposibil de platit vreodata si aici ajungem la problema fundamentala a economiei globale.
Din anii “70 incoace cresterea economica globala a fost fulminanta si neverosimil de constanta. Au aparut noi ramuri economice, serviciile au generat foarte mult din aceata crestere, ITul, etc.
Dar eu nu cred ca serviciile chiar pot fi factor real de crestere economica sustenabila si nici industria IT nu cred ca este cu adevarat o creatoare de plusvaloare pe termen lung (poate fi doar pe anumite segmente si pentru un procent foarte redus din populatie), dar poate eu sunt de moda veche, insa una peste alta intreaga planeta traieste pe bani care in realitate nu exista si ne cam imbatam cu apa rece, tiparind bani “falsi” si achizitionand din ce in ce mai multe produse care nu trebuie, avand un nivel de trai fals si ne-sustenabil pe termen lung, consumand energie si resurse intr-un ritm frenetic si totul folosind bani “falsi” (aruncati in piata fara acoperire reala), tipariti in nestire, in acelasi mod in care FEDul american a “reusit” in 2014 o crestere record a economiei americane (desi somajul ustura in America si orasele sunt pustii), in acelasi mod in care BCEul il face acum aruncand 1100 de miliarde euro in piata pe model american si generand astfel inflatie si o falsa senzatie de crestere economica…
Cat va mai tine acest tip de economie falsa si mincinoasa care ne permite tuturor sa consumam mai mult decat producem in mod real?! Cat timp consumul va mai fi “zeul” suprem al economistilor?!
Nu China este problema, nici Statele Unite sau UE ci sistemul pe care niste “baieti destepti” l-au pus in aplicare in anii “60 si l-au perfectionat in anii “70, iar spre sfarsitul secolului trecut sistemul a prins viteza.
Nu cred ca este neaparat o conspiratie ci cel mai probabil lacomia unor prosti ajunsi in posturi inalte si lasati nesupravegheati, dar si noi suntem la fel de complici si acum singura intrebare ramasa este: cand se va prabusi castelul din carti de joc?
Acesta nu este un articol impotriva bancilor, bancherilor ci este un articol impotriva noastra. Situatia Greciei ne paste pe toti atat timp cat cam toata lumea traieste pe credit (mult mai bine decat si-ar permite in realitate). Imprumutam distorsionand astfel intregul ciclu economic natural.
Atunci cand imprumutam bani ne obligam de fapt sa muncim mai mult (dobanda), obligam companiile sa vanda mai mult, generand astfel economia consumerista care pune pe primul loc consumul cu orice pret, orice fel de consum, consum sa fie, pentru ca fara o crestere constata a cererii nu vom putea faptic sa ne achitam (la nivel de societate) imprumuturile angajate.
De fapt nu vom putea sa ne achitam imprumuturile oricat am consuma, dar acest sistem de tip “Caritas” pare sa functioneze atat timp cat creditul merge si consumul urca. Adica atat timp cat tiparnitele functioneza si inflatia nu omoara pe nimeni.
Ce se va intampla daca la un moment dat consumul va stagna, sau va avea macar o prognoza de stagnare?! Ce se va intampla atunci cu obligatiunile guvernamentale (prognoza negativa pe incasari la buget), cu datoriile corporatiilor (prognoza negativa pentru cresterea vanzarilor/productiei), cu datoriile private (prognoza negativa privind siguranta slujbei si a cresterii veniturilor), atunci cand nimeni nu va mai crede ca este posibil ca macar dobanda la imprumuturi sa fie platita?!
Imprumutam si consumam de multe ori produse pe care nu ni le putem permite, produse de care nu avem nevoie (doar credem ca avem, exemplul telefoanelor inteligente si al tabletelor fiind doar un exemplu) si totul intr-o spirala sinucigasa atat din punct de vedere economic cat si ecologic. O astfel de societate are nevoie de resurse intr-o cantitate din ce in ce mai mare, de mai multi oameni, are nevoie ca oamenii sa traiasca ne-natural de mult, are nevoie de crestere perpetua, in timp ce fundamentele sociale de duc dracului: sanatatea tinerei generatii este mai subreda decat a precedentei, nu mai avem bani de pensii, sistemul de asistenta sociala este de mult nesutenabil, poluarea creste, iar resursele scad, dar sarabanda imprumuturilor este de neoprit, pentru ca daca se opreste ne prabusim…
Cine-i de vina? Pai noi toti, iar daca credeti ca voi personal sunteti la adapost, pentru ca sunteti cumpatati, va inselati foarte profund!
Chiar daca voi nu va imprumutati, se imprumuta statul vostru, primaria voastra, vecinii vostri, iar de platit platim cu totii prin inflatie, prin scaderea generala a serviciilor oferite de sistemele nationale: sanatate, invatamant, etc…
Astfel ca situatia Greciei este doar un avertisment pentru viitor, indiferent ce tara din lumea asta mare ati alege, situatia generala este exact aceeasi: datoria total acumulata depaseste PIB national de 2-3-4 ori, astfel ca este practic imposibil ca cineva s-o plateasca vreodata, iar daca nu poate s-o plateasca singura solutie este sa faca alte imprumuturi si cum de fapt nimeni nu plateste nimic (vorbim la nivel macro) bancile centrale trebuie sa pompeze in economie bani “falsi” (rostogolind datoriile), adica sa emita moneda, o moneda care stiu foarte bine ca nu are acoperire in viata reala si mai mult decat aceasta moneda este si ea purtatoare de dobanda…care dobanda, la fel ca si moneda, nu vor mai fi niciodata restituite, pentru ca efectiv este imposibil sa fie restituite, iar creditele sunt rostogolite si iar rostogolite pana la sfarsitul lumii.
Din pacate daca va uitati la modul de formare a PIB (la orice natiune industrializata) veti remarca ca industria si agricultura au o pondere din ce in ce mai mica, in timp ce serviciile tot cresc. Bineinteles ca serviciile sunt extrem de importante, dar banii intr-o economie sunt produsi doar de industrie si agricultura, in timp ce serviciile nu fac decat sa invarta banii produsi de cele doua ramuri, astfel ca te intrebi, daca ponderea agriculturii si industriei tot scade de unde bani pentru cresterea economica?! Din imprumuturi niciodata rambursate…
GeorgeGMT
chiar mi-a placut articolul asta! toate felicitarile!
cea mai mare prostie este sa traiesti pe datorie…sau din consum!
o economie sanatoasa trebuie sa fie sustinuta de industrie si de agricultura
Fain articol! Uite asa se spulbera si mitul Dragonului…
ma baieti!
cand veti gandi si voi normal si sa puneti o intrebare simpla!
cui dracu sunt indatorate toate statele lumii?
asta e intrebarea si poate vedeti si voi padurea de copaci!
De fapt statele lumii nu sunt indatorate nimanui. In realitate creditul inseamna o „dezvoltare” prin epuizarea resurselor pentru lucruri care nu produc plus-valoare. Creditul mai inseamna si cresterea orelor muncite saptamanal – pt acopearire unor „nevoi” induse de care de fapt nu avem nevoie, etc, etc…
Acest gen de dezvoltare impune in mod constant cresterea eficentei astfel ca in loc sa traim muncim. Nu suntem satisfacuti cu ce avem, dorim mereu mai mult.
comcluzia?
oamenii se transforma si nu mai sunt ceea ce trebuie sa fie!!!
cine stie ce „trebuie” sa fie oamenii ??!!! o intrebare pe linga subiect – asta pentru ca este la baza problemelor. Nu stim ce sa facem in viata de aiai ne-o umplem cu diferite obiecte si vise care pe masura trecerii timpului ne dam seama de inutilitatea lor .. in final 🙂
referitor la datoria americana cam 70% e interna adica interagencies.
pe de alta parte USA e o tara mare si bogata, are si petrol si gaze si agricultura.
SI cea mai tare industrie americana e USD pe care muncesc fratii chainizi sa il mentina tare…plus petrodolarii
FED-ul nic macar nu tipareste moneda…incarca un dropdown cu $$$ si face transfer interbancar. De ce sa taiem copacii sa tiparim $$$?
statele sint datoare unele catre altele
atita doar ca unele sint mai indatorate decit altele
sau sint indatorate la mai multe state, vezi cazul nostru
Imi amintesc cum, prin anii 90, ni se explica, si noi credeam ca prostii, ca economia Romaniei trebuie reformata pentru ca toate tarile avansate se bazeaza pe sectorul tertiar (servicii) care devine sector majoritar al economiei in timp ce doar tarile mai inapoiate se mai bazeaza pe industrie.
Ok, economia trebuia reformata pentru ca unele ramuri erau supradimensionate dar asta nu inseamna ca trebuia sa ne ingropam industria.
Trebuia modernizata, e drept, pentru ca pierdusem contactul cu tehnologiile de varf dupa instalarea cortinei de fier dar asta insemna cooperare cu firmele occidentale si nu inlocuirea centrelor de productie cu mall-uri.
se explica la TV dar de catre cine?de oamenii care aveau interes de a scapa de industrie si ptr ca Romania sa devina o piata de desfacere!
Rezolvarea tuturor acestor probleme e simpla!
Se creaza WW3 ,dispare o mare parte din populatie raman baietii din umbra cu cine trebuie sa ramana,se ecologizeaza si pamantul, si uite asa se da un RESET!
cam asa e. adica e foarte evident ca sa e, dar nu prea vad toti:
Baietii lucreaza pe mai multe paliere:
– diminuarea populatiei prin controlul hranei sau prin impunerea unui anumit tip de hrana
– selectarea viitoarelor zone de restrictie( numine Global 200 Ecoregions) – un program al unor organizatii de mediu – gen WWF sau GreenPeace in care vezi doamne numai pot ei de protejarea a nu stiu ce specii si habitate- de fapt e foarte simplu sunt viitoarele zone in care „clasa conducatoare” se va lafai dupa curatarea planetei de cei 6-7 miliarde de „untermenscheni” .
– superfinantati cu fonduri garla de la UE ,USDA,UN,etc in toate tarisoarele sub-dezvoltate – cele 2 organizatii eco-fasciste aduca sute de „usefull idiots” naivii in marea lor majoritate care le fac jocul
– Bagand in fata niste concpete ecologice inexistente – baietii isi fac salasuri- interzic accesul populatiei, constructia de drumuri,etc – sub-pretexul protejarii a nu stiu ce specii
– in general toate aces Global 200 Ecoregions sunt – zone pline de resurse naturale, ce se vor pastrate dupa „marea curatare”
A nu draga. Nu toti „credeam” ca mai eram destui „reactionari” si „conservatori” de lata parere da noi eram cica „comunisti” …
Si ia de mai vezi ce scrii pierdusem contactul cu tehnologiile de varf dupa instalarea cortinei de fier Ntz baiatu. Dupa 1950 Romania (Romania a adevarata nu populara, socialitsa sau cum mai vrei tu) a facut un efort gigantic ptr tehnologizare .. Dintr-o tara periferica (sens Braudel) reusise sa se plaseze in partea superioara a semiperiferiei economiei mondiale .
Produceam tractoarele noastre (este drept dupa licenta FITA din anii 60), Camionalele noastre (dupa licente Ford – SR si carpati/Bucegi erau Ford 4 si V8- si MAN) , Ne reconceatsem cu industria aeronautica si priducema dupa licente RR motare (cam vechi insa tehnologia era buina si am fi putut sa cautam o modernizare), eram capaibili sa producem centralele noastre nucleare (dupa licenta CANDU , jun efort incredibil). Aveam deja o industrie electronica – nu cine stie ce da ERA! Si in materie de instaltii petroliere eram .. in amterie de materila de extractie ram pe locu 3 in lume!! Locu 3, adica SUA, URSS si Romania!! Si se zice ca asa zisele capete de eruptie romanesti erau pe locu 1 (putin folosite ca deh numa daca sperai la o eruptie mare l;uai cap romanesc ) In anii 70 cand memoria claculatoarele insema ferita ei ei … materiale din astea petroliere se vindau o tona contra de 20 de electronice!!!!
Nu era raiul .. nu eram cine stie ce dar peste grecotei si portughhezi (v Portaro)
Am distrus titca uni ca tine zbierau „comunism” si „servicii” ….
A da.. ia un eexmplu sa zic asa didactic. De la plecarea Mariţei – bric 110 tone suropinzatior cu civandiera nu cu foc! – prima corabie ropmaneasca sib pavilon muntenesc a urmat un elfrot greu si lent.. Care a dus la infiintare Serviciului Maritim Ropman iainte de 1900. Flota romaneasca – inclus a comerciala era si o dambla pesonala a lui Carol I eul si nimerni nu ar fi idraznit sa lase arestat un vapor SMR 9se aleghea cu dusmania personala a regelui.. ) Au urmat ani de eforturi nationale, SMR devenind in marea Neagra si Estu Mediteranie o „marca de calitate” sau cum ziceti azi „brand” . Cam unicu caz in care s-a facut bici din nu scriu ce . Si dupa 1047 desi efortul s-a mutat de la nave de pasageri la nave de marfuri .. marina romana a crescut …
Azi ?!
In timp de cativa ani efrotul de peste un secol a fost anulat!!!
Ca deh Statul nu avea de ce sa aiba NAVROM
Da de SMR cine sa auda ?!
Ad a. Cum sa va zic nu sunt chiar atat de nsotalgic. Insa cand am terminat d eplatoit datoriile ce am facut?! Am taiat si am vandut l;a fier vechi capacitail;e ptr care ne indatorasem!!!
da exact. altcineva o sa vina si ne matura parful din casa … o sa ne spele hainele, chiar o sa ne dea haine etc.. si ele sunt facute din nimic – credite…
Pai Ceausescu a fost dat jos de la putere in anul in care a anuntat ca Romania a terminat de platit datoria externa.
Noi asa suntem…nu ne convenea sa consumam alimente rationalizate, preferam sa traim prezentul si sa nu gandim in perspectiva….etc
Asta cu datoriile si creditele o sa tzina la infinit 🙂
Si or sa ruleze mii de miliarde de mii de miliarde datorie
They are just numbers
La fel aia cu devalorizarea „valutelor” 🙂
Or sa printeze mii de miliarde de mii de miliarde de orice moneda
De fapt nici n-or s-o mai printeze, se tot marseaza sa scoata cashul si incep incet incet sa nu mai accepte plata cu cash
Daca vrei sa stochezi ceva valoare nu stochezi moneda, ca e worthless, cumperi argint, platina, aur, teren, chiar si ceva imobile, un autoportret fara ureche etc
Consumul n-o sa stagneze atat timp cat populatzia de aurolaci creste constant si cat pretentziile de trai cresc constant, are Maritza zmartfon o sa-si cumpere si Ken-Liiiiii-Budi-Budi-Budaut-Iuuuuuuu, ca ce’, Marizta e mai jmechera si ea nu?
consumul e bazat pe lacomie si vanitate,mai putin pe necesitate.necesitatea e la produsele de.baza,dar alea incep sa aiba o pondere tot mai mica in consum,cel putin in statele dezvoltate. important acum e za smartfone cu j’de mii de aplicatii inutile care iti arata cand trebuie sa te pishi,geaca da pele da firma,masina da fitze gageturile care iti „imbogatesc” viata.
baietii de la marketing cunosc toatea astea si tot ce fac ei e sa exploateze lacomia si vanitatea. e de ajuns sa vezi cum dorm hipsterii in fata la un apple store ,cand mai scot aia un ifon care are aplicatie pt tras apa la toaleta.
asta e motorul economiei:consumul.
hartiile pe care le tiparesc pe post de bani au fix valoarea hartiei pe care sunt imprimati.
sutele de miliarde datorii pe care le au diferite state,sunt apa de ploaie banii aia nu exista fizic,nici nu au cum.
problema e la butoane,cine le invarte. daca vor in cateva zile ne saracesc pe toti ,dar asta inseamna ca nu mai consumam si nu le convine.
daca se decid ca 6 miliarde inseamna prea multa populatie se.apuca de invartit la butoane si sa vezi apoi razboaie..
asa ca….nu mai.cumparati hartie igienica
Baietii de la marketing se folosesc de lacomia noastra dar apeleaza si ei la ceva care tine de structura noastra din subconstient. ..ei se folosesc de neuromarketing. Nu fac doar o simpla reclama, ti=o introduc in subconstient si e mai greu sa ti=o scoti de acolo…ma refer la nevoia de a accesa acel obiect.
Nu o sa tina la infinit pt ca productivitatea muncii si resursele nu sunt infinite. Inca nu s-a inventat omul care sa munceasca 25 de ore pe zi, asadar la un momentdat consumul va frana din cauze ergonomice si atunci va veni sfarsitul acestui tip de economie in care consumi mai mult decat produci.
Su atunci te vor omora…
Ca deja unii vibresc ca iotimu ar fi de cca 1 miliard .. Eu am unele iudei cum s-ar ajunge la asda ceva .. as incepe cu variola
Aici te înșeli. O să țină chiar cât trăiește specia umană, căci universul este infinit, zic unii, deci resurse există, iar populație muncitoare din belșug, la care se adaugă deja roboții.
De fapt este impropriu – consumi mai mult decât produci – este un non sens atât timp cât ai de unde completa cu resurse.
Buba cea mare o reprezintă crearea de bani artificiali (gen împrumuturi bancare) care dau peste cap piața. Dacă nu s-ar injecta constant aceste împrumuturi piața se va stabiliza singură.
@Stefan
Bre nu se insala, matale te inseli. Injectiile de capital au rolul de a „stimula consumul” 🙂 Daca nu s-ar face injectiile sistemul ar colapsa imediat.
Teoria pietei care se stabilizeaza singura nu e valida vezi 2008 si interventia statului pe motive de too big to fail. Paulson ameninta prin Congres ca vor apara bancile cu tancurile.
da, si atunci vine din nou natura si aplica legile ei – care normal o sa ne ia prin surprindere si iar o sa ne vaitam ca de ce suntem asa prosti si dumnezeu asa nedrept….
Adevarat.O populatie de aurolaci sau mai bine zis de $laci.
Daca toti suntem datori inseamna ca imprumuturile au fost acordate de bancile nationale, cele care emit moneda.Daca aceste banci ,in mod ipotetic, ar cere toate sumele inapoi atunci nu ar mai ramane nici o moneda in circulatie si cu toate aceste am mai ramane de platit si dobanzile aferente creditului. Sistemul economic actual functioneaza pe principiul rostogolirii datoriilor. Adica faci datorii noi si mai mari ca sa le platesti pe cele aflate la scadenta si sa-ti mai ramana si pentru functionarea economiei.Cei care vor pierde vor fi statele mici care n-au nici un cuvant de spus si sunt obligate sa plateasca tot. Statele bogate vor putea acumula datorii oricat de mari fara riscuri atat timp cat ele mentin sistemul economic mondial in functiune.
George, toata lumea datoreaza bani la toata lumea. Asta face ca solutia pe care o vor gasi la momentul potrivit baietii destepti sa fie nu o moneda unica, globala, de compensare a acestor datorii, ci un drept comercial (sau de achizitie) universal care va inlocui monedele. In acest fel, dupa ce fiecare stat va face balanta datorat / ce mi se datoreaza, datoriile de nivel 178% din PIB se vor restrange la valori mici, gen 25%. Acest drept universal care nu va cunoaste devalorizare, pentru ca nu va fi o moneda in sine, dar va da o adevarata putere de control in mainile celor care le vor genera, pentru ca se vor genera. Cine le genereza? Un organism unic. Moneda la nivel de cetatean va fi dreptul de cumparare.
Paranoicul din mine spune ca ai perfecta dreptate.
Acest drept, cum ii spuii tu, se va devaloriza si el pe masura ce resursele si productivitatea muncii ( orele lucrate pe zi) nu vor mai putea sa cresca si atunci totul se va devaloriza.
Asa cum exista inflatie pe aur, exista pe orice.
Felicitari George ptr. articol.
Dupa cum spune si gm se creeaza premizele ptr. un ww3 de toata frumusetea. ca sa se dea reset. O sa tot rostogolesti datoriile dar ele se fac exponential mai mari. Si saracia va creste implicit. Semnele apar pe aici pe acolo…vezi baltimor, Ferguson <Detroit,..toate revoltele au aparut in zonele de saracie…gestul politiei a fost doar scanteia…
Eu va recomand sa nu va faceti credite de consum ptr. toate tampeniile…gen telefoane, TV smart, masini smechere care dau bine, etc, etc.
Se poate trai si mai modest, va spun din proprie experienta.
Cel mai bun credit e cel pe care nu-l ai ….
Iar p’asta cu smartphones chiar ca n-ai nimerit-o 🙂
„produse de care nu avem nevoie (doar credem ca avem, exemplul telefoanelor inteligente si al tabletelor fiind doar un exemplu)”
Smartphones pe langa faptul ca ai internetul in buzunar, si nu cred ca realizezi ce inseamna asta, au tot felul de utilizari foarte practice, de la scanat documente, pozat tzatze in autobuz, navigatie GPS, email-comunicatii, poti sa-ti editezi un document si sa-l trimiti pe mail, pana la tot felul de aplicatii medicale, pt plati etc etc etc etc etc etc etc
Si ca bonus poti sa vorbesti si cu nevasta-ta 🙂
Ai un minicomputer multifunctional conectat in buzunar, ce vrei mai mult
Piata pt PCuri si chiar laptopuri scade constant, piata pt smartphones si tablete va creste
Ah, ca lu’ Maria care se sterge cu ziarul in WCul din fundul curtzii nu-i prea este necesar, adevarat, dar astia sunt dinozaurii care acuma dispar…
Rasa noua este conectata 😉
Eu zic ca in cativa ani fara un smartphone in buzunar mai ales prin marile aglomerari urbane esti practic in afara societatii
Am mai scris, ce ma ingrijoreaza e ca se marseaza puternic pe scoaterea monedei, iti iau posibilitatea sa platesti cu cash, sa stochezi cash etc
asa teapa o sa ia rasa noua….tocmai interconexiunea o sa-i faca vulnerabili..cel putin mintal. Tu ai fost la tara in ultima vreme?E o liniste , simti cum foscneste padurea, vezi o veverita, etcetcetc. si aia sunt rupti din societate. dar aia ne hranesc pe noi…si aia sunt mai fericiti …cel putin mai fericiti ca mine care sunt atata de ancorat in ziua de azi si in societate de ma puca greata. Sincer.
„Tu ai fost la tara in ultima vreme?”
toata Irlanda e „la tzara” si Dublinul e un sat mai mare si plicticos, cu cateva ulitze mai acatarii si cateva magazine mai rasarite pe marginea santzului, insa tzaranii are smartphoane si p’aici 🙂
veveritze vedeam la birou daca intorceam capul la geam, aici langa mine la gardul viu sunt si niste copaci, acum au cam disparut, cred ca le-au halit niste pisici
au mai ramas numai cateva veveritze mai mari si cam grase dar cu tzatze mari
asta iarna in vreo cateva dimineti cand veneam mai devreme pe semi-intuneric dadeam peste o vulpe care infuleca nu stiu ce p’aici, a disparut si aia, probabil au mancat-o tot pisicile 🙂
nu stiu daca taranii aia cu sapa si trei cartofi si doua rosii va hranesc pe voi
am facut si eu sport d’asta cu bunica-mea cand eram copil, cu ce scoteam din gradini de abia ne hraneam pe noi si ai nostri, eh, vremuri
tot agricultura industrializata cu mutatii genetice si pesticide va hraneste
Pai toata ideea cu moneda virtuala plimbata prin fibra optica/eter este de trasabilitate.
Fiecare om folosind banii virtuali este controlabil.In felul asta ti se poate face traseul 24 din 24 doar pe baza folosirii banilor virtuali.
Apoi cu cash-ul…nici nu sunt igienici.Numai „balauri” pe hartii.
Daca vrei sa stochezi, stocheaza in valori perene(aur,diamante,opere de arta,pamant…).Sa stochezi bani…azi 1 euro este 1 euro maine poate fi 0.1 euro si te stergi cu ei la dos.Dar cu un Michelangelo…
@gsg9 Cati dintre cei care au smartphoane chiar au nevoie de el?! Eu de exemplu nu am nevoie desi am telefon cu internet. Si chiar daca nimeni pe palneta nu ar avea asa ceva ce crezi ca s-ar intampla?!
dar daca nimeni pe planeta asta n-ar avea internet, ce crezi ca s-ar intampla?
am trai in continuare fara probleme…
dar e mai bine ca e…
asa si cu smartphoanele 🙂
poti trai fara ele, dar daca unora le face viata mai usoara, sau mai interesanta, mai putin plictisitoare…
bre, asa poti sa traiesti fara orice, mai putin apa si mancare
insa in marile capitale si la job sunt suficient de necesare si in timp vor deveni si mai necesare, asa incat in viitor in anumite cercuri vei fi un paria daca nu ai…
o sa te urci in autobuz, n-o sa potzi plati cu cash, o sa vrei sa cumperi cartela, automatul n-are cartele momentan dar poti plati cu telefonul pe site daca ai telefonul, internetul si appul, poti sa ai un app cu un bilet-cod de bare si treci de bariera (am vazut asta la ryan air)
viitorul va merge pe mobile devices, din ce in ce mai puternice si mai versatile
sau mergi fara bilet, ca se practica pe aici 🙂
Io ma refeream la telefoane cu internet nu la web in sine.
era o extrapolare 🙂 la intrebarea ta „Si chiar daca nimeni pe palneta nu ar avea asa ceva ce crezi ca s-ar intampla?!”
@gsg9
Relax, vei plati cu microcipul din mana.
sper sa nu ajungem chiar la implantat in mana, sau macar nu obligatoriu 🙂
si acum tot cu cipul din mana platesti 🙂 ori ca e in card ori ca e in telefon tot in mana il tzii
@gsg9
Cred ca singura intrebare e „cand” va deveni un fenomen de masa, nu „daca”. Probabil in cateva decenii. 2-3?
https://youtu.be/EcHQGno4EHQ
http://www.ce.org/i3/Features/2015/Implantable-Microchips-are-the-Ultimate-Wearable.aspx
Rasa asta nopua o sa o ia in mana ..
Ca este imbecila.. daca cade retau sau curentu nici sa sterga la fund nu stie!!
Si in gnl te asigir ca poti trai f bine si fara smarphon.
De fpat calitatea vietii era mai buina inainte cand in loc sa stai ca … u’ la confuter si sa te discuti cu naiba stie cine de und enaiba o fi jucai o tabal sau un remi cu vecinii…
Si am vazut cionectai din astia … in 3 ore fara ii apuca amocu’ ..
Eu de partea cu vorbitul cu nevasta (si ca bonus si cu mama) pot sa ma lipsesc…
Consumul in exces este o caracteristica inascuta a vanatorului carnivor care are tendinta sa vaneze mai mult decat strictul necesar,distrugand habitate si fiind mereu in cautare de prada!cosmarul lui este un pradator mai puternic care i poate lua locul in lantul trofic!de aici filmele cu extraterestrii invadatori,monstrii etc!sunt reflectia propriului ego! Deosebirea intre noi si pradatorii solitari cum sunt leii,etc este data de sistemul social tip stup/roi, impropriu oricaror alte mamifere pradatoare!convietuirea intr un astfel de sistem presupune incredere in sistem si supunere aproape totala! autonomia din cadrul societatii gentiliare,tip mani pulite tinde sa dispara treptat! Demonizarea do ut des ului gentiliar tribal este o consecinta a globalizarii speciei umane care are nevoie de reguli din ce in ce mai rigide pt a pastra gradul ridicat de incredere al societatii in ea insasi! Moare increderea,moare consumul,moare societatea! Acest lant trofic nu este determinat de aspecte morale,culturale,etc ci de unul f simplu: demografia ! Cu cat suntem mai multi cu atat vrem mai mult,ca un roi de lacuste! pt lacuste limita expansiunii lor sunt marginimile acestei planete! noi suntem obligati sa depasim aceste marginimi altfel vom disparea ca civilizatie! Foarte simplu!
era in matrix un dialog foarte interesant in care agentu’ Smith ajungea la concluzia ca omenirea nu se incadreaza la categoria mamifere, ci la virusi 🙂 🙂
Dar sa nu uitam pentru cine lucra agentul Smith.
In vremea cealalta se spunea ca Romania are o societate socialista multilateral dezvoltata si nu o societate de consum la fel ca in tarile capitaliste. Dupa 1989 am vrut sa avem si noi o societate de consum, acum ca am intrat in hora jucam, fie ca ne place fie ca nu.
Suntem legati de sistemul globalist si nu vom fi lasati sa scapam. suntem captivi.
Bine zis! +1 😉
Mici corectii & completari:
„Dar putini dintre voi cred ca isi imaginau ca de fapt China este datoare vanduta, peste nivelul de indatorare al Statelor Unite.”
Datoria publica a Chinei este de 32% din GDP iar datoria publica US este de peste 100%.
„Statele Unite pe care multi dintr noi le credeam datoare pana la gat in fata Chinei. Ei bine realitatea nu-i chiar asa.
De curand Bloomberg a facut public nivelul de indatorare al Chinei … nivelul acestei datorii cumulate se ridica la 28 de trilioane de dolari, adica 282% din PIBul Chinei.”
Pe aceeasi metodologie Germania si US au o datorie de 279%. Dar diferentele in cifre macro economice sunt enorme(cel putin cat timp nemtii mai vand in lagarul euro) Conteaza foarte mult ponderea datoriei publice in cadrul datoriei cumulate, si mai ales viteza cu care aceasta creste pentru a intelege directia in care se indreapta un stat.
PIGS sunt la 400%.
Iar castigatorii concursului: UK si Japonia sunt la 500%. (aplauze va rog! :))
„Cine-i de vina? Pai noi toti..”
Principalele cauze sunt
– mecanismul printarii banilor detinut de FED(entitate privata) care pentru fiecare dolar printat cere dobanda.
– petrodolarii care fac ca primul mecanism sa aiba o influenta globala.
– trecerea la capitalismul de tip neoliberal in care profitul trebuie facut indiferent de costuri sociale sau de mediu.
Despre vina… noi prostimea suntem de vina pentru ca ne complacem in sistemul impus de elita bancara, si vom plati cu siguranta pentru asta.
La final cand se stinge lumina… vesticii raman cu industria serviciile iar ailalti(asiaticii in special) cu capacitatile de productie….
Pe un cerc de 10.000 de mile traiesc 4 miliarde de oameni. Acolo s-a mutat si continua sa se mute capitalul, investitiile, economia globala. Iar China este centrul de greutate al aceste miscari globale.
China produce mai multi absolventi de facultate decat are US vorbitori de limba engleza. Intre 2008 si 2011 China a turnat mai mult beton decat US in tot secolul XX.
@ watcher
„China produce mai multi absolventi de facultate decat are US vorbitori de limba engleza.”
Boss, depinde si ce calitate profesionala au miliardele de catralioane de studenti ciainizi. Dupa cum prea bine stii, si la noi s-au produs dupa `89 jeneratii intreji de studinti, jeneratii care mai de care mai valoroase……Fabricile de diplome functionau perfect, banii curgeau, somaju` la fel…Nu poti produce „la infinit” studinti pt ca nici economia cianiza nu-i va putea absorbi pe toti.
De cealalta parte, pe langa proprii absolventi, americanii au fo` – mai intotdeauna – mari importatori de creiere si nu cred ca strategia lor – un real succes – se va schimba vreodata.
2. „Intre 2008 si 2011 China a turnat mai mult beton decat US in tot secolul XX.”
Boss, onor Domnia Voastra nu stia oare ca Ciaina avea de recuperat un decalaj imens in infrastructura??? Vedeti Dvs, cand in Ciaina se implementau politici „de mari succesuri” , gen Marele Salt Inainte, in America se cam finalizau marile rute de autostrazi, rute ce-mpanzeau tara pe de-a lungu` si de-a latu`ei.
De asemenea, poti turna mult beton – multa mai mult decat celebrul Anton – insa s-ar putea sa te alegi cu rezultate gen „city of Ordos” 😉
1. China nu e Romania. China are inteligenta si motivatia sa isi foloseasca forta de munca nu sa o trimita afara la cules capsuni. Nu am vazut oficiali chinezi sa le zica la ai lor… stati afara ca la noi e nasol. Nici sa le zica medicilor sa plece sau ca scoala scoate numai prosti ( vezi Basescu )
Cat despre importat… nush daca mai importa asa multi:
http://www.huffingtonpost.com/2009/02/04/reverse-brain-drain-talen_n_163913.html
http://www.huffingtonpost.com/2014/04/16/science-brain-drain_n_5161295.html
http://www.pbs.org/newshour/making-sense/the-immigrant-brain-drain-how/
2. E bine ca le-au terminat demult da sa le mai ia oleaca la pila si poa le mai da si niste ciocane…
http://tinyurl.com/mel98jp
http://www.cbsnews.com/news/falling-apart-america-neglected-infrastructure
ma faci sa rad….
mai cade cate un pod in marea America dar avem jde mii..
soselele pe care merg eu zilnic au cam 7 benzi pe un sens de mers…intre care 2 linii express. Interlopuri de iti cad plombele…masini super…
aia cu betoanele e o prostie…noi incercam sa nu turnam betoane ca strica mediul.
am vazut un reportaj cum s-au dus cercetatori chainizi in antartcica intreg reportajul s-a focusat pe cum turnau ei betoane si dadeau la lopata…LOL
pe de alta parte cela mai bune universitati din lume sunt in USA, cred ca 50% din primele 100 sunt americane
@adyr
bre noi am mai avut discutia asta… iti repet acum ca si atunci, cand ai 92 de milioane de americani pe bonuri de masa… masinile alea scumpe nu demonstreaza bogatie iti demonstreaza inechitate sociala extrema.
„aia cu betoanele e o prostie…noi incercam sa nu turnam betoane ca strica mediul.”
Hai bre ma lasi… tot secolul trecut ati fost ecologisti. Gazele de sist nu sunt o problema doar la betoane faceti economie?! :))
Tampiti sunt peste tot iar unii se pare ca ajung si in Antartica 🙂
Bre eu nu am contestat calitatea invatamantului american am spus doar ca chinezii manifesta un interes major in educatie.
Incearca 46 de milioane care sunt benficiari ai bonurilor de masa…poate mai iei in considerare si faptul ca 82% sunt batrani, copii sau persoane cu handicap, deci nu exact partea societatii care este activa sau producatoare de ceva.
@Alex
Daca matale ai raporte/situatii cu 46 de milioane poate asa e.
Nu mai gasesc linkul original dar puteti folosi ca informatie si ce scrie mai jos:
http://washington.cbslocal.com/2014/05/02/report-more-than-92-million-americans-remain-out-of-labor-force/
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2537585/More-Americans-not-working-92-million-people-workforce.html
http://overpassesforamerica.com/?p=5912
Ia de aici direct de la gura calului si casca o geana: http://www.fns.usda.gov/sites/default/files/pd/SNAPsummary.pdf
@Alex
Corect sunt 46 de milioane.
Cei 92 de milioane de americani la care ma refeream de fapt lipsesc din campul muncii conform linkurilor postate mai sus.
Eu nu ma iau dupa linkuri sau nu stiu ce statistici. Eu spun ce vad cu ochii mei, America asa cum o vad in jurul meu.
Aici sunt o gramada de emigranti, america de sud, asia, europa si de unde mai vrei matale si mai toti se realizeaza. De ce nu se realizeaza un american crescut aici care stie cum stau lucrurile si vorbeste limba la perfectie? Nu o pune cu educatia ca multi emigranti fac studiile aici.
raspunsul e fff simplu oamenii NU sunt egali, altii mai muncitori mai ambitiosi, nadusesc mai tare…altii nu prea.
Tu ai viziune socialista chiar comunista a lucruilor si imi arunci pe asta cu bonurile de masa. Da omule capitalist inseamna ca ai atat cat muncesti. Oamenii NU sunt egali inca odata iti spun. Ne realizam noi emigranti de prima mana si nu se realizeaza aia cu bonurile de masa…
Ce in RO toti sunt egali?
despre problema podurilor iar aberezi…sunt vechi pentru ca sunt construite pe la 1900 cand la tine la ulita nea gheorghe mergea cu caru cu boi. E normal ca fierul sa mai cedeze mai ales la traficul de aiici si masini grele multe. Ideea e ca pe americani ii preocupa si mai ales au bani sa si le repare.
pb cu betoanele o dai in gard…noi aici locuim in paduri imense cu caprioare si ce mai vrei vrem sa pastram mediul cat mai natural. La mine in stat NU se exploateaza gazele de sist si suntem un stat fff bogat si prosper.
Ia spune-mi inteleg ca esti oltean cum merge Fordul? Va fura capitalistii astia nemernici munca? Cate locuri de munca creaza? Dupa aia te intreb si altceva
Bre matale vezi doar ce e in jurul matale. Mergand la extrema cealalta daca erai in Ferguson, Detroit, Baltimore poate ne scriai alte impresii.
Statisticle daca sunt corect facute iti ofera imaginea de ansamblu.
Nu am zis ca tre sa fie lumea egala in distributia averii, am spus ca nivelul de inechitate sociala in America a devenit extrem in ultimii ani. Cand unii putini au foarte mult si multi au foarte putin. Dar daca nu te uiti pe statistici nu ai cum sa vezi lucrurile astea.
Bre eu nu am aberat cu nimic v-am dat un link unde se povesteste o situatie. Oamenii spun acolo ca situatia infrastructurii in speta 61000 de poduri necesita niste ciocane acolo o pila o sudura…
Punctul matale de vedere e valid in statul matale, dar pe ansamblu sa zici ca in US nu turnam betoane ca suntem eco si pe de alta parte aduci gaze de sist e un pic hilar.
tu care iei ca sursa de informare russia tuday..ce sa zic
pe langa Baltimore Bucurestiul e o cocina
eu merg in Baltimore cam lunar. Nu e cazul sa le plangi de mila, au cel mai bun spital din lume Johns Hopkins Hospital, au si un harbour frumos, e un oras frumos. Lumea buna nu locuieste in oras ticsit ca sardinele, traiesc in suburbii considerat top ten locuri de trait in USA.
Columbia has consistently ranked in the top ten of CNN Money’s Best Places to Live in America
http://en.wikipedia.org/wiki/Columbia,_Maryland
in suburbii isi permit case single family mari situate in spatii inverzite…
si in zona mea Washington DC propriu zis zona de est e cam ghetou imediat in spatele Capitoliului… Lumea buna locuieste in suburbii dincolo de potomac in Virginia ca si in Maryland statul cu Baltimore in zona DC vei vedea case de milioane de USD.
Somajul pe la mine e <5% a fost cam 7% in perioada crizei si trebuie sa fii prea fraier sa nu iti gasesti un loc de munca. Aia din Baltimore de le plangi de mila au iesit pentru abuzurile politiei nu pentru ca sunt saraci. Am vazut azi ca intre demonstranti era cu Carmelo Anthony star NBA cu vreo 20 mil de USD pe sezon.
De poduri sosele samd iti postez aia de spuneam…
http://en.wikipedia.org/wiki/Interstate_495_%28Capital_Beltway%29
astea sunt soselele de le plangi tu de mila…no more comments…
despre Detroit la fel orasul a falimentat, aia din suburbii o duc bine. E ca la Buc lumea buna nu sta in ferentari, balta alba, militari sau berceni.
@ watcher
1. „China nu e Romania. China are inteligenta si motivatia sa isi foloseasca forta de munca nu sa o trimita afara la cules capsuni.”
Boss, lasa deoparte vrajala cu grija si inteligenta partidului vis-a-vis de soarta muncitorului cianiz, pen` ca macane rau di tat 😉 Nici tu n-o crezi; o spui doar asa, in treacat, s-in calitatea matale (absolut intrinseaca) de parereolog. Au fo` destule cazuri prezentate in presa, cazuri in care zeci de galbiori se sinucideau datorita conditiilor de munca si viata din fabricile cianize….
2. ” E bine ca le-au terminat demult da sa le mai ia oleaca la pila si poa le mai da si niste ciocane…”
Boss, cand ai vreo 80.000. de km de autostrada, adicatelea cam de 6x mai mult decat Jarmanica (Zeita-mama a autobahnului european), mai apar si probleme.
Vezi matale, o cantitate record de beton nu inseamna nicidecum un fenomenal succes, ci poate insemna si esecuri – vezi orasele fantoma de genul celui pe care ti l-am exemplificat.
P.S.
Boss, daca chiar doresti sa-ti ocupi timpul cu ceva util incearca sa faci o comparatiune tare comparatioasa intre economia cianiza si cea ruseasca, avand ca punct de pornire fatidicul an 1991 😉 Hai ca merita, parol! 🙂
@Jimmy
1. Bre ai adus ca exemplu problema diplomelor din Romania. E posibil sa fie cum zici matale. Diferenta majora e ca economia chineza e capabila sa integreze absolventii aia scosi pe banda in campul muncii pe cand ai nostrii ii trimit la cules de capsuni. Problema nivelului de trai sau a conditiilor de munca e arhicunoscuta dar nu o vad relevanta.
2. Bre una e sa ai probleme si alta e sa ai probleme structurale la 61.000 de poduri. Sunt multe discutii in societatea americana despre lipsa fondurilor alocate infrastructurii.
Incearca 66.000, dar a avea o deficienta structurala nu este echivalent cu lipsa de siguranta…pentru asta podul respectiv trebuie clasificat „functional invechit”
@Alex
Am folosit linkul asta. Nu am afirmat ca stau sa cada… da un ciocan in plus nu le-ar strica 🙂
http://www.artba.org/2015/04/01/no-april-fools-day-joke-over-61000-u-s-bridges-need-structural-repair-new-analysis-of-u-s-department-of-transportation-data-finds/
Ia de aici direct de la American Society of Civil Engineers, cei care fac acest raport despre infrastrucutura SUA an de an: http://www.infrastructurereportcard.org/a/#p/bridges/overview
http://www.infrastructurereportcard.org/grades/
Daca este sa ne luam dupa baietii astia nici apa de baut nu am avea. Asta se numeste hai sa-i bulversam pe fraieri cu sperietoarea.
Bre nush ce evaluari anuale fac inginerii matale ca ultimul raport e din 2013 daca inteleg bine. Peste asta faptul ca pun C nu imi spune nimic.
Aia de la ARTBA insa spun asta:
„Source: All data is from the 2014 National Bridge Inventory, released in January 2015 by the Federal Highway Administration. Number includes all bridges classified as structurally deficient without taking into consideration the year a bridge was built or reconstructed.”
http://www.artba.org/economics/bridges/
Numarul real este 68.597 direct de la guvern: http://www.fhwa.dot.gov/bridge/nbi/no10/posting14.cfm
@Alex
Desi e irelevant ca sunt 61, 66 sau 68 in contextul discutiei cu jimmy argumentul ramanand valabil, am adunat totusi toate podurilor cu deficiente structurale din linkul pus de tine si la final ies 61.361
Nu este relevant, dar ar trebui sa folosești și putina perspectiva pentru a nu induce în eroare cititorul despre scala problemei. Când sunt 540.000 de poduri în folosință, asta însemna 12%-13% din total. Deci, ce mai ne cad podurile în cap și noi stam ca prostii și nu facem nimic. Greșit. Poate încerci un exercițiu similar cu Germania. S-ar putea sa ai surprize.
@ watcher
Boss, iti sunt dator cu o mica (dar esentiala) precizare. Mie imi sunt tare dragi cianizii pt ca muncesc pe branci si pt ca, datorita muncii asteia absolut colosale, au ridicat niste metropole extrem de prospere si-o economie; si asta in doar 25 de ani….Ii respect intru toata fiinta mea pt lucrul asta!
De asta ti-am spus ca ar fi ff faina o aprofundare a unui subiect de genul „economia rusa vs cea chineza”, despre felul in care au evoluat 2 imperii (ex)comuniste.
Bine, ce-i drept, cianizii au si pedigree-ul necesar unei dezvoltari economice, pedigree care rusilor le cam lipseste cu desavarsire…Spre ex, o varianta rusa a lui Lee Kwan Yeu ar putea exista doar intr-un roman de-al lui Stanisław Lem 😀
P.S.
In ceea ce priveste comparatia politici guvernamentale ciainize vs tembelenia romaneasca, sunt de acord cu tine 🙁 Ce dreacu` sa mai zic?! 🙁
@jimmy
Cred ca noua ne-ar fi prins bine un Lee Kwan Yeu in anii 90 macar.
Despre comparatie o sa ma mai gandesc, exista diferente mari totusi intre cele 2 in termeni de populatie, resurse, atractia capitalului, modul cum au tranzitat spre noi forme de guvernare.
”Nu poti produce „la infinit” studinti pt ca nici economia cianiza nu-i va putea absorbi pe toti”
Ii vor absorbi alte economii emergente care au nevoie de studenti dar nu prea stiu a-i produce.
„nici industria IT nu cred ca este cu adevarat o creatoare de plusvaloare pe termen lung (poate fi doar pe anumite segmente si pentru un procent foarte redus din populatie)”
La IT intra si telecomul (IT&C), iar industria IT iti coordoneaza si linii de productie, le eficientizeaza si robotizeaza. IT-ul iti este acum „in toate”, de la administratie, la finante, explorare spatiala, medicina, agricultura, industrie grea si constructoare d emasini iar in urmatorii ani componenta asta isi va creste tot mai mult aportul.
Industria IT si-a cam consumat mare parte din aportul de plus valoare asa cum si industria feroviara si l-a consumat in secolul XIX.
inca nu… sistemele devin tot mai inteligente si mai complexe. Acum depinde ce intelegi prin IT, eu nu inteleg doar programarea.
IT-ul e o necesitate cam in toate domeniile dar pe ansamblu ce se intampla e ca un bussiness vechi e inlocuit de un bussiness nou.
ziare online – vs hartie + tipografie + transport + comercializare
Blockbuster vs Netflix
Spotify & Itunes vs labelurile clasice & muzica pe cd
Kodak si Polaroid vs aparate digitale
Nokia vs smartphone
si lista poate continua
Dar toate astea ofera o crestere economica insuficienta. La ora actuala avem nevoie de ceva nou care sa fie cum a fost IT-ul in anii 90, industria feroviara in secolul XIX care sa atraga interes, energii, bani, inteligenta.
@Watcher Cosmos, spatiu…
Nu, nu inca. Sunt foarte multe lucruri ramase de informatizat, in finate, medicina, scoli, administratie transport etc. Ca sa nu mai vorbesc in cercetare noi material, noi metode obtinere a lor, noi metode de crearea energiilor de orice tip si de stocarea lor etc. Plus modernizarea celor actuale. Deja sistemele info de acum 4-5 ani sunt depasite si isi arata limitele si greselile care le contin. Vor fi inlocuite de altele cu alte greseli si limitari si asa mai departe.
Domeniile alea sunt informatizate deja. Poate nu peste tot in lume, si nu la fel de eficient.
@Marius Z. 🙂 Mie nu-mi place IT-ul poate si pt ca sunt bata in domeniu. Da in linii mari IT-ul este o industrie de nisa.
Intreabai pe cei de la UPS…suntem o companie de IT care incidental are una dintre flotele cele mai mari de avioane si vehicule din lume.
Industria IT este dependenta de cererea din partea altor industrii. Iar cererea pentru IT nu poate creste la nesfarsit. Sau tu crezi ca in viitor vom ajunge sa teleportam containerele cu marfa in loc sa le ducem cu trenul sau cu vasul?
s-ar putea sa fii pe aproape cu teleportarea aia.
Iar unele containere nu vor mai trebui transportate – vezi printarea 3D care tot componenta de IT are.
Cresterea cererii de IT se va face pe componenta tot mai mare pe care o va avea in orice produs sau serviciu.
Si eu sunt fan Jules Verne :))
Printarea 3D are limitarile ei, motiv pentru care nu a penetrat sectorul industrial pe cat s-a preconizat. La fel si in cazul roboticii.
deocamdata nu insa mai trece timpul si probabil revine pe o alta nisa si sub o alta forma. Tehnologia evolueaza…
iar biotehnologiile si nanotehnologiile au si ele nevoie de IT. tot mai mult.
oameni buni!!!!
IT-ul va fi totul ! It-ul va cunoste o dezvoltare fantastica!
retelele neuronale cand vor aparea ptr public vor schimba foarte multe!
Ma intorc in timp in 1997 cand aparusera cele doua retele de 900 MHz si cum aratau tel celulare si cum arata acum in ce frecvente se lucreaza si ce poti face cu un telefon simplu
Ganditiva la GPS -in anii 70 doar in echipamentele militare il gaseai iar acum il gasesti si pe telefon!
Stiinta este mult mai evoluata decat stim si decat credem noi oamnii de rand!
Exista echipamente militare care pot distorsiona timpul si spatiul!
sa tragi ca nebunul intr-un tanc sa crezi ca este acolo dar el sa fie cu xm in fata sau in spate!
IT -ul este viitorul
Despre imprimante 3d -vor domina industria!!!!
„Industria IT este dependenta de cererea din partea altor industrii. Iar cererea pentru IT nu poate creste la nesfarsit”
puterea de calcul va creste constant, niciodata nu va fi destula, iar pt putere de calcul ai nevoie si de software, so…
aplicatii sunt cam peste tot, si bune si rele, de la trenurile fara conductori din Paris (destul de freaky), la genetica, cancer, fizica atomica , robotica, micro-pico-nano tehnologie, cercetare cosmica- cacand s-or termina resursele pe aici trebe sa luam de altundeva, Luna e deja vanduta 🙂 ca si-au tot cumparat deja astia terenuri pe acolo 🙂 🙂 etc etc etc
la McDonalds, deocamdata au aparut doar touch-screenuri unde iti selectezi meniul avec le deschetul si platesti cu cardul, dar in cativa ani nea Gica-Androidul o sa-ti si serveasca punga cu delicatese, cu pierderea respectivelor locuri de munca, dar daca mecanicii conductori din metroul parisian au supravietuit or sa supravietuiasca si fostii vanzatori la McDonalds
io zic ca suntem dea abia in zorii informatizarii si e departe de final
Dar putini dintre voi cred ca isi imaginau ca de fapt China este datoare vanduta, peste nivelul de indatorare al Statelor Unite
CUI?!
Ca ma cauta in limkurile alea si nu am gasit
Si unele dintre datoriile din vest sunt .. cam dubioase sa nu zic altfel.
Adica banca centrala, nationala emite bani pe care ii da bancilor comerciale care vor imoprumuta guvernele si vor primi dobanda…. Si deci societatea se imprumuta .. de la cine ? De la banci ? Da de unde au bancile bani?!
Mie mi se pare cam asa .. in loc sa ii dau direct fiului meu niste bistari dintai dau bistarii aia vecinului Nae care va imprumuta pe fiul meu contra dobanda. Eu urmand sa dacu fiului meu banii pe carei cu caresa plateasca datoria si dobanda ptr Nae …. Cand si daca Nae imi va reyurna banii isi va pastra dobanda. Tampita cestie nu ?!!!
Dar asa se procedeaza. In loc sa se zica „tampitra cestie” se zice „independenta”, „respinsabilitate” si alte cacaturi din astea . Adevarul este ca bancile comerciale azi nu mai dreneaza banul care „zace” (banu ptr urgenta .. ala ptr inmoprmantare sau „daca este nevoie”) si il repune in criculatie ci imprumuta bani primoti (cu dobanzi ultramodice) de la guverne (care emit banii) sau mai rau bancile „creaza” bani ex nihilo (banca are 10 milioane depozite .. si da credite de 30 milioane. De unde neica 30 milioane cand depozitele si fondurile bancii sunt de sa zicem 15 milioane?1)
Daca treaba tine .. este bine!! Daca treaba nu tine … toata lumea va cotiza sa acopere paguba bancii iar bacherii vor primi si ptr asta prime!
Scuze dar asta este un mecanism de spoliere. Adica incetu cu incetu banu este erodat si transferat. Adica acu de nu se stie unde au parut inca 1000 pe langa aia 1000 dar nu sunt la depunator ci la jmecheu care i-a scos din joben (eu sa zicem sunt un tip responsabil. Nu cheltui ca tampitu am o rezerva.. Nu ma ating de ea .. dar fiindca bancile lanseaza bani ex nihilo,, adica pe baza depozitului meu imprumuta de 7 ori mai mult, imi vad depozitu diminuat prin devalorizarea monedei.. Cumparam un porc acum cumpar o gaina .. Diferenta este insa acu la banca)
Asa pana la urma nu se ajunge la razboi ci la trafsferul de proprietate … adica aveai o casa .. nu o vei mai avea! Aveai o sa zicem generic „facilitate” ( garaj, teren agricol sau parcare sau atelier, pravalie) va trece si ea la banca fiindca rezervele tale devin ZERO dar intr-o prosta zi inevitabil vei avea nevoie de ele (iti moare nevasta/sotul Locuinta trebuie sa fie reparata. Ai un accident. ) si neavand rezeve vei fi silt sa iei un credit pe care nu il vei putea returna ..
Sau si mai bine.. vazand cum banii tai devin tot mai „nesnemnificativi” te apuci sii ii cheltui – cumperi in covor persan desi ala al tau ar mai tine 14 ani .. te duci intr-o excursie mai lunga sau excursie in Tailanda sau.. . Si mai bine te imprumuti ptr prostii din astea (un televizor de 112 cm sau o noua prostie smart absolut inutila ) si incepi sa ingrasi banca .. iar in ziua in care da beleaua peste tine .. te imprumuta si te evacueaza..
Scuzati Galitia anilor 1860-1890 (ntz nu o luati chiar „etnic”. Ca 1 din 3 camatari galitieni erau „buni crestini” fara sange „strain” )
Na de o plilda Anglia. Cica 1000 de lire de acu 40 de ani azi ar fi … 25.000!!!!! (acum 40 de ani un RR Silver Shadow facea maxim 10,00 de sterline azi cu 10.000 cumperi un Duster!!! A da ,,in anii 67-69 celebrisimu Jaguar E facea doar vreo 2000 lire … si era masina de im ajun cu bani in exces ) Acum insa de stai sa vezi cine are grosu … pai cum cine ? Altii!!!! Nu aia din 1970!!
Bizoane, matale descoperisi apa calda mah 🙂 ?
Economiile 🙂 populatiei (aia care mai apuca sa mai economiseasca ceva) sunt descurajate
Pe aia nu-i intereseaza sa-tzi tzii matale cei 5000 in banca cand ei mai scot din pix 100.000.000 si-i arunca pe piata la credite
Daca-i tzii, e problema matale, in 10 ani valoreaza 500 si dupa alti cativa ani…50…
Si nu intereseaza pe nimeni sa ramai matale bogat pt ca altii sunt interesati sa se imbogateasca ei si sa saracesti matale
Acuma mUE se puse pe un quantitative-easing in La-Minor major si anuntzara amu la TeVe pe Iuroniuz cu mari surle si trambitze ca a revenit inflatia, asa incetisor si timid, dar a ravenit, uraaaaaaaa, ca de deflatie le e cam frica 🙂 , s-a devalorizat muero in raport cu lira si dolaru si deja chitzaie uratzii aia din insula ca le-au devenit exporturile scumpe si sa vezi ce-si mai devalorizeaza lira 🙂 o sa fie batalie pe care se devalorizeaza mai tare
Daca vrei sa stochezi ceva valoare cumperi ceva aur, argint, terenuri, un apartament sa-l inchiriezi etc ori iti deschizi o banca 🙂
Sau mai bine faci ca mine, te duci si-i investesti la blonde cu cracii lungi, buze tari si tzatze mari si gata ai rezolvat problema mah 🙂 !
Aia cu banii dati vecinului nu este asa timpita si sa iti spun de ce. S-au creat niste organisme care sa fie interesate fiecare sa il urmareasca pe celalat fara sentimentalism ca altfel nu mai face nimic lenesul de fiu sau mai bine zis fii ca sunt mai multi. Cred ca asta este filozofia. Daca ii dadeai direct incepea bataia ca nu il iubesti pe fiul cel mare ca ti cu ala micu, ca etc.
aia faceau regii sau imparatii pe timpuri si multimea de cersetori si lingai astepta la porti sa li se dea mura in gura discreditar. De aia au aparut organisme care sa dea conform unor principii pentru care lupta omenirea 2000 de ani. Altfel simplu. Ne intoarcem la dictator, ala emite ce vrea si cui vrea si tu primesti cat ti s-a masurat de nebunul din fruntea satului impreuna cu sleahta lui.
aia cu banii devalorizati este logica. Se emite mai multa moneda. Si exista multe motive dar unu este foarte simplu: este un numar de bani pe cap de locuitor. Cum capul de locuitor se inmulteste creste si numarul banilor.
haion
nu prea exista nici o logica …
Findca vezi tu .. nu pra exista nici intelegere asupra a ce este „valoarea”. A da stim ce este „pretul” – e fraier ala care da nu care cere- sau „pretul de cost” dar „valoare” ? De vreo 200 de ani s-au scris multe tomuri destepte dar din pacate auctorii se contrazic intre ei (gurile rele zic ca unii resusesc sa se contrazica si singuri).
Asa este si cu moneda.. De cand nu mai este moneda metalica (ai atata aur sau argint ai atata moneda) se discuta despre ce esste si cata trebe sa fie.. Si in anii 90 in Rusia, Moldova si Bulgaria s-a ap-licat scoala monetarista – adica moneda trebe sa fie „tare” deci nu trebe emisa .. si astfel tarile asteau au fots relegate trocului ..
Faptul ca am o crestere anumarului de lcuitori nu inseamna ca trebe sa cresc si cantitaea de moneda in cuirculatie … sau s ao cresc proprotional …
Da am o curiozitate .. care or fi principiile la care te gandeai cand scriai De aia au aparut organisme care sa dea conform unor principii pentru care lupta omenirea 2000 de ani Dupa cate tin minte acum 2000 de ani in Roma Antica lupate se terminase – invinsese Augustus, se inatirase Principatul, Egiptul fusese ocupat iar bataile din Germania nu erau legate de vre=un principiu al distributiei sau redistributiei . Si cand Cotys mai trecea Dunarea in scop de jaf o facea doar in virtaiutea principiului sabiei. Care guverna si relatiile intre Imperiul Persan si cel Roman… Daca pot sa ti-o trag ti-o trag ca asta este voia zeilor era un „principiu” valabil si acu 900 de ani si acu 300 si cand europenii au colonizat Africa … Ma rog numele zeilor se maio schomba da nu obiceiul de a lua prada…
Deci dragule ca care principii ?!
Insa ai taoat „aprecierea” pentru cetia cu Aia cu banii dati vecinului nu este asa timpita si sa iti spun de ce. Ramand in cadrul familiar si de palier de bloc cum sa iti zic.. Adica vecinu Nae betivu devine ” organism insarcinat” DE CATRE CINE?!
Care sa ma tina din scurt ca dau prea mult fiului meu. Care poa nu este atat de puturos cat minor … si care totusi mai imi este de folos cateodat – il mai trimit sa imi cumpere sifoane, cartofi, bere si de 3-4 ori pe an bate covoarele .. Insa vecinu Nae al ce imi este bun? Ma va astruca el? Ma va pomeni el ?! L-am facut eu?! Am o obligatie catre el? Nu tin minte.. Insa atunci de ce sa ii dau o parte din castigul meu ?! Da „sa ma fara sentimentalism ca altfel nu mai face nimic lenesul de fiu sau mai bine zis fii ca sunt mai multi” in stilu „tu-i in ##r pe Bizoni ca manca si beau fara sa imi dea si mei o bere?!” Si ca pana la urma nu se va multumi cu o bere din cand in cand ci imi va lua casa?! Pentru care serviciu ?
Asa si cu bancile.. de cand au fost „insarcinate” cu dracu stie ce ..datoriile au crescut ca la balamuc ..
ia de aici :
https://www.youtube.com/watch?v=jFiHOe0lx5w
A se observa o magarie .. Prin rezerva fractionara INAINTE se intelegea ca nu puteau da credite care sa egaleze titatul banilor de care dispuneau (bani prorpii, deposite si atrasi) si ca trebuiau sa pastreze o rezerva ptr plati curente . Azi .. invers se intelege ca pot depasi de cateva ori disponibiliatile!!
Tarile occidentale sunt indatorate de mult timp si tot in varful piramidei au ramas pt ca datoria lor inseamna investitii in cercetare,educatie,sanatate si infrastructura iar asta e un act de curaj . Exemplul Greciei e cum sa nu faci,adica sa te imprumuti si sa cumperi arme ,salarii uriase ,coruptie,etc. Viitorul va fi a tariilor cu cele mai bune conditii de viata,cu cele mai multe si bune universitati, si cu cei mai educati,interprinzatori si sanatosi locuitori…restul e can-can
Dintai – ce intelegi prin „tari occidentale”?
Ca daca ma uit pe harta si Portugalia si Haiti sunt in occident, Ins aprima dupace a lansat carvela nu a mai avut de-a face cu varful priamidei si de Haiti ce sa mai zic …
In plus se pare ca traim „vremuri interesante”. Chinezi zic ca e mai bine sa nu traiesti in „vremuri interesante” . Oti place sau nu riscam (mai ales cei tierni de vreo 30 de ani) sa pauce sa vada cum o „zona” o ia inaintea alteia . Este dre[pt ca cei nasuti in 1890 , daca au trait pana in 1960 au vazut cum Anglia a tecut de pe locul I in locu 2 in c epriveste economia in gnl si cum Germania a trecut de la cea mai dezvoltata tehnologic pe locul 2 .. insa cununita ramane in zona s azicem „crestina si alba” Eu am „vazut” cum „marea promisiune” sovietica (eru totusi pe locul 2 in 1960!) a ajuns pe in spatele Frantei …
Insa acum se schimba „zona”.. adica se pare ca vestul oceanului Pacific va prevala . Deja acolo sunt cei mai multi bani !!
Si in materie de educatie .. scuze dar „occiodentul” de ani de zile este cel putin dezamagitor.. Tineri din Estul extrem al Asiei sunt per medie mai bine educati si au o atitudine mai pozitiva fata de studii. Nu ma refer la sociologioe, filozofeala si alte cestii de dat din gura!! Iti dau un singuir exemplu – in Japonia sunt cateva reviste de traduceri. Numa articole de prima mana din reviste stiointifice de cel mai mare prestigiu traduse in nipona. Traduse de profesionisti (lingvisti plus specialisti) . Cica unstident bun japonez primeste o informare pe caere cu greu o poate egala un specialist occidental (o da.. multe articole sunt tradise din engelza.. ins amai sunt traduse si in germana, franceza, rusa ) Asta este o cestie impoprtanta ,, cum imi exploca careva – cica dintai te infromezi cum au gresit ceilalti ca sa cauti calea ta spre greseala. Si daca ai noroc ..nu vei gresi!! A da .. cu au gresit ceilalti -adica ce solutii au ales .. fiinda solutii gresite sunt multe dar numa una corecta!!!
O epoca ce se anunta interesanta ..
Occident poate nu e bine spus. Ma refer la tarile cu democratie autentica indiferent unde sunt plasate pe glob.cetatean educat nu inseamna doar sa aiba facultate ci sa inteleaga locul lui in societate cum functioneaza democratia pe cine sa voteze ,sa puna de exemplu familia pe primul plan .Dar ca sa te ridici deasupra tuturor trebuie sa risti iar datoria acestor tari e riscul asumat de dezvoltare.Deocamdata reusesc(SUA,Germania,Japonia,Corea,Marea Britanie etc.) Educatie,Sanatate,Infrastructura
George, foarte bun articol. Felicitari!
Sunt „n” discutii pe tema asta…. majoritatea ajung la aceleasi concluzii si nimeni nu misca nimic. Ne complacem in aceleasi cuvinte „asa-i sistemul”. Dar cand o sa se schimbe? Si cine? Probabil cand folosindu-ne de acest sistem ajungem sa descoperim, sa creeam unul mai bun… sistemul ala de vis unde nu mai exista bani, robotii fac toata munca grea si toti oamenii au asigurat un trai decent (de lux) muncind intr-o armonie deplina la dezvoltarea si perpetuarea speciei pe diferite statii spatiale, alte planete, alte sisteme solare si alte galaxii… NU???!!
da ,dar nu ptr noi!!!!!!!
“Anyone who believes in indefinite growth in anything physical, on a physically finite planet, is either mad or an economist.”
Kenneth E. Boulding
interesant articol
cand voi avea timp voi studia amanuntit postarile
Putin off topic http://www.paginaeuropeana.ro/cat-castiga-un-postac-platit-de-rusi-kremlinul-baga-milioane-in-propaganda-pe-internet/
Chiar ma mir ca nu prea sunt azi pe aici…eh,1 Mai,zi sfanta pentru ei.
Nu am reusit sa am rabdare sa citesc toate postarile, dar in anii ’90 un consultant extern, mi-a spus chintesenta investitiilor externe: o tara este mai atractiva daca este indatorata.
@George GMT.
Incerc si eu de doi centi. Fie ca ne place, fie ca nu, viitorul este doar al IT-ului.
Deja il folosesti in fiecare secunda fara sa stii asta.
Iti dau un exemplu foarte banal: cand te urci intr-un taxi si nea Caisa ii da cheie, un microcontroller masoara timpul si decide cata benzina sa injecteze in cilindru. Si e al naibii de inteligent, cat ii ia pistonului sa urce pana la punctul mort superior, injecteaza si se opreste de vreo patru sau cinci ori. Iti dai seama, undeva cineva a scris software-ul care face minunea asta. Si asa ajunge Loganu sa consume 5l/100km.
Iar viitorul va fi doar in drectia aceasta, mai mult software, tot mai mult software in tot ce tine de viata ta.
Si bien-mtel;s sofutu asta nu are nevoie de hard.
Si hardul de electicitate.
Si taxiul de petrol.
samd
De fpat de vreo 20 de ani lumea s-a „vituzalizat”. Din pacate unele lucuri raman a naibii de reale: petrolul, glontul, moartea…
Un citat edificator care va explica cam ce se intampla in jurul nostru
„În 1930, John Maynard Keynes a prezis că, la finalul secolului, tehnologia va fi avansat suficient astfel încât ţări ca Marea Britanie sau Statele Unite să îşi poată permite o săptămână de lucru de 15 ore. Toate datele arată că a avut dreptate. Condiţiile tehnologice ne arată că, într-adevăr, am fi putut ajunge aici. Şi totuşi, acest lucru nu s-a întâmplat. Dimpotrivă, tehnologia este manevrată şi condusă, la drept vorbind, pentru a găsi căi prin care să fim făcuţi să muncim chiar şi mai mult. Pentru a putea face asta, a fost nevoie de fabricarea unor slujbe noi, care sunt, efectiv, lipsite de sens. Imens de mulţi oameni, în Europa şi America de Nord mai ales, îşi petrec întreaga viaţă îndeplinind sarcini despre care, nemărturisit şi în sinea lor, ştiu că nu ar trebui făcute, de fapt, deloc. Distrugerea morală şi spirituală provocate de această situaţie este profundă. Este o cicatrice adâncă în sufletul nostru colectiv. Şi cu toate acestea, nimeni nu discută despre aşa ceva. De ce utopia promisă de Keynes – care a fost aşteptată cu ardoare să se împlinească şi în anii ’60 – nu s-a materializat niciodată?
Citez iara: defapt e un mesaj ptr GSG care ne spune cat de important e smartphonul si beneficiile lui:
„În acelaşi timp, numărul „muncitorilor liber profesionişti, managerilor, funcţionarilor, agenţilor comerciali şi al celor din servicii” s-a triplat, ajungând de la „un sfert la trei sferturi din totalul forţei de muncă disponibile”. Cu alte cuvinte, slujbele productive, aşa cum era anticipat, au fost reduse de automatizare într-o mare măsură (chiar dacă numeri câţi oameni lucrează în industrie pe tot globul, inclusiv masele de truditori din India şi China, numărul acestor muncitori nici măcar nu se apropie de un procent atât de mare din populaţia lumii aşa cum era cazul în trecut).
Dar, în loc să permită o reducere masivă a orelor de muncă pentru a elibera populaţia lumii ca oamenii să-şi vadă de proiectele lor proprii, de plăceri, de viziuni, de idei, vedem o umflare articifială nu atât de mult a sectorului de „servicii”, cât a sectorului sectorului administrativ, care ajunge până la şi include crearea unor industrii cu totul noi, cum ar fi serviciile financiare, sau de tele-marketing, sau expansiunea fără precedent a sectoarelor cum ar fi dreptul corporatist, administraţiile academice şi de asistenţă medicală, resurse umane, şi relaţii publice.
Şi aceste cifre nici măcar nu reflectă numărul total al oamenilor ale căror slujbe sunt de a asigura suport administrativ, tehnic sau de securitate pentru aceste industrii, sau, dacă tot a venit vorba, grămada de industrii de ajutoare (cei care spală căţeii de companie, oamenii care distribuie pizza pe timpul nopţii) care există doar din cauză că toţi ceilalţi petrec atât de mult din timpul lor, muncind în alte sectoare. Acestea sunt ceea ce eu aş numi „slujbe de rahat”.
E ca şi cum cineva s-ar ocupa special să inventeze slujbe lipsite de sens doar cu scopul de a ne ţine pe toţi ocupaţi să muncim din greu. Şi exact în asta stă tot misterul. În capitalism, asta e exact ce ar trebui să nu se întâmple. Sigur, în vechile state socialiste şi ineficiente ca cele din Uniunea Sovietică, unde a avea o slujbă era considerat atât un drept cât şi o datorie sacră, sistemul era construit din atâtea slujbe câte erau necesare menţinerii sistemului ca atare (acesta e motivul pentru care într-un magazin sovietic era nevoie de trei vânzătoare pentru a vinde o bucată de carne). Dar, desigur, acesta e tocmai acel tip de problemă pe care competiţia de pe piaţă ar trebui să o rezolve. Potrivit teoriei numerice, cel puţin, ultimul lucru pe care îl va face o firmă care caută să facă profit e să se apuce să arunce bani pe angajaţii pe care nu ar trebui cu adevărat să-i angajeze.
Şi totuşi, cumva, tocmai asta se întâmplă. În timp ce corporaţiile recurg la reduceri de personal nemiloase, tăind în carne vie, concedierile şi mărirea cantităţii de muncă invariabil cad tot pe umerii acelei clase de oameni care, de fapt, sunt cei care fabrică, produc, repară şi menţin lucrurile în mişcare; pe când, printr-o stranie alchimie pe care nimeni nu o poate explica, numărul salariaţilor care plimbă hârtii creşte din ce în ce mai mult, şi din ce în ce mai mulţi angajaţi se trezesc, nu chiar ca muncitorii sovietici, că muncesc 40 sau chiar 50 de ore pe săptămână pe hârtie, dar că, în realitate, de fapt, muncesc efectiv 15 ore aşa cum a prezis şi Keynes, din moment ce restul timpului şi-l petrec organizând sau participând la seminarii motivaţionale, îşi updatează profilurile pe facebook sau caută pe net ultimele tipuri de televizoare de pe piaţă.
Răspunsul în mod clar nu e unul economic: e moral şi politic. Clasa conducătoare şi-a dat seama că o populaţie fericită şi productivă, care mai are şi timp liber să poată face ce doreşte, reprezintă un pericol mortal (gândiţi-vă la ce s-a urnit din loc când asta situaţia asta era abia doar la început în anii ’60). Şi, pe de altă parte, există şi sentimentul că munca e o valoare morală în sine, şi că oricine care nu doreşte să se supună unei discipline intense a muncii, pe durata a celor mai multe ore pe care le petrece treaz, nu merită nimic, iar acest sentiment este extraordinar de convenabil pentru cei din clasa conducătoare.
În momentul în care m-am gândit la creşterea aparent infinită a responsabilităţilor administrative din departamentele academice britanice, în faţa ochilor mi s-a desfăşurat o imagine de iad. Iadul e o colecţie de indivizi care îşi petrec cea mai mare parte din timpul lor muncind pentru o sarcină pe care o detestă şi la care nu se pricep în mod special. Să spunem că au fost angajaţi pentru că ar fi fost nişte tâmplari excelenţi, ca pe urmă să descopere că îşi petrec cel mai mult timp prăjind peşte. Nimeni nu face în realitate ce trebuie făcut – cel puţin, există numai un număr limitat de peşti care trebuie prăjiţi, de fapt. Şi totuşi, cumva, toţi devin atât de obsedaţi de resentimente când se gândesc că unii dintre colegii lor ar putea să-şi petreacă mai mult timp făcând mobilă, şi că nu îşi îndeplinesc partea lor de responsabilităţi privind prăjirea peştelui, că nu peste mult timp vor apărea grămezi imense de peşte care e prăjit prost, iar aceste grămezi se vor tot mări până vor inunda tot locul acela de muncă. Cred că asta e o descriere destul corectă a dinamicii morale a economiei noastre.
***
Acum, îmi dau seama că un asemenea aranjament se va lovi imediat de următoarele obiecţiuni: „Cine eşti tu să spui care slujbe sunt într-adevăr „necesare”? Până la urmă, ce înseamnă necesar? Eşti un profesor de antropologie, cine are nevoie de „asta”? (Şi, într-adevăr, foarte mulţi cititori de tabloide vor privi existenţa slujbei mele ca fiind definiţia exactă a risipei cheltuielilor sociale.) Şi la un nivel, asta e evident adevărat. Nu poate exista nici o valoare obiectivă de măsurare a valorii sociale.
Nu aş spune cuiva care e convins că ceea ce face el reprezintă o contribuţie importantă pentru lume că de fapt nu e aşa. Dar cum rămâne cu acei oameni care ei înşişi sunt convinşi că slujbele lor sunt lipsite de sens? Nu cu mult timp în urmă, m-am reîntâlnit cu un fost coleg de şcoală pe care nu l-am mai văzut de când aveam 12 ani şi am rămas uimit să aflu că între timp el a fost mai întâi poet, apoi solist principal într-o trupă de rock indie. Ascultasem câteva dintre cântecele sale la radio fără să am nici cea mai mică idee că solistul era de fapt cineva pe care-l cunoşteam. E un om foarte inteligent, inventiv, şi munca sa fără îndoială a luminat şi a îmbunătăţit vieţile oamenilor din toată lumea. Totuşi, după câteva albume care nu au avut succes, şi-a pierdut contractul, şi împovărat de datorii şi de creşterea fetiţei sale care abia venise pe lume, a sfârşit, aşa cum s-a exprimat chiar el, „să ia calea sigură a atâtor oameni care rătăcesc lipsiţi de direcţie: facultatea de drept”. Acum era un avocat corporatist care lucra la o firmă foarte puternică din New York. El a fost primul care a recunoscut că slujba sa este total lipsită de sens, că nu reprezintă în realitate nici o contribuţie pentru nimeni, şi, că, după estimarea sa, nici nu ar trebui să existe de fapt.
„
tatucu vantu
https://www.youtube.com/watch?v=iJfQQOCNtrM
Are perfecta dreptate. din pacate si-a cam pierdut credibilitatea dar are dreptate 100 %
Stiti cat este castigul producatorilor la noi? Infim. De pilda, la un produs banal, paste fainoase, este de 0,5%. Asa ca…rostogolim datorii.
Niște pseudo economiști au scornit măgăria asta cu stimularea consumului pentru creșterea producției. În mod normal se produce pentru a acoperi niște necesități reale. Așa se tot umflă economia în mod artificial până crapă de tot. Până și domeniul IT se va opri cândva cu expansiunea asta pentru că nu poate merge la nesfârșit așa. S-au dezvoltat enorm serviciile, care nu sunt productive. Dacă există dezvoltare reală trebuie stimulate investițiile în ceea ce este productiv, în industrie.
„The socialists love to tout that 1% of the world’s population will own more wealth than the other 99%. From the socialists’ viewpoint, this justifies stealing from one group to give to another, despite this model failing in the past. It is also in clear violation of the Ten Commandments. But why does this trend even happen? Is it that the 1% suppress the 99%? Or could it be that government suppresses the 99%?
We have to look closely at how wealth is even measured. This is not cash in the bank, but market value of assets. In other words, unrealized gains. It was this way of thinking that destroyed the independent farmers. The land values soared and estate taxes came into play, the government valued the land at levels as if it was stripped mined for housing. Farmers had to sell off land to pay the taxes.
This standard of measuring wealth is really dangerous for it amounts to unrealized gains, not cash. I donated my time trying to save Social Security by transforming it into a real investment account back in the 90s. The money should have been invested in equities. The Dow Jones Industrials would have been about 3500. The rich get richer from investments – not salary. I was trying to transform Social Security into an investment fund. I gave up because politicians could not agree on who the managers would be because they effectively wanted kickbacks. Social Security is now broke; the 99% paid into the fund and now its gone. Had the money been invested in equities rather than pretend U.S. government debt, they would have made almost 500%. There would have been real assets for individual retirement.
The 99% cannot get richer because government robs them every day. What should have been put into savings and investments, was squandered as usual by politicians. So is it the fault of those who actually invest on their own? The socialists want to blame the rich and rob them, handing more and more assets to the political class who waste it on themselves.
Occupy_Wall_Street_September_28_2011The 99% need to wake up. It ain’t the 1% – It is those who pretend to be on your side who deprive you of your real right to economic freedom.”
Luat de aici: http://armstrongeconomics.com/armstrong_economics_blog/
lucrurile sunt simple!
nu suntem decat niste sclavi dar nu ne stim stapanii!
cu cvasilibertatea pe care o avem ,cu lanturile care ne leaga si nu le vedem(ma refer la slujbe,facturile de utilitati,facturile de hrana,credite ptr case ,masini,scoli ptr copii,concedii etc) nu ne indreptam decat spre dezastru!
Daca oamenii ar munci mai putin ar avea timp sa gandeasca si sa puna probleme sistemului!Ar crea perturbatii si ar pute destabiliza sistemul!
Problema e foarte complexa si greu de gasit o solutie!
Au existat nebuni care au incercat sa destabilizeze ,sa se opuna acestui sistem dar au platit cu viata!
cest sistem functioneaza de mii de ani chiar daca omenirea a progresat!
Nu ni se serveste decat PAINE SI CIRC!
de mii de ani!
Pentru cine are rabdare : ” https://www.youtube.com/watch?v=FUvEYIlKe_s ” .
Salutare, imi permit sa ma bag si eu un seama. Eu cred ca sistemul economic actual isi traieste ultimile clipe (la scara istorica). Asta nu mai poate continua. Sa ne imaginam cum va evolua tehnologia in urmatoarele zeci de ani: Totul se robotizeaza, se informatizeaza iar locul lucratorului uman este luat in mare masura si din ce in ce mai rapid de tehnologie. De exemplu industria auto, mai concret DACIA care mai nou investeste din ce in ce mai mult in roboti. Cati lucratori avea la inceput si cat are acum cand probabil productia este la cel mai ridicat nivel? O economie, indiferent ce produce trebuie sa produca pentru cineva, pentru consumator (deasta economia de consum mi se pare un pleonasm). Deasta cred ca nimeni nu are interesul ca populatia sa scada, cineva trebuie sa cumpere. Sa revenim la automatizare, oamenii vor gasi din ce in ce mai greu de munca si nu vor mai avea puterea financiara sa cumpere produsele industriei, atunci se va ajunge la o criza „tehnologica”. Cum se va rezolva? Care va fi rolul omului, muncitorului de astazi in acest sistem economic ultramodern? Voi ce credeti?
Acu’ e bucurie mare, mare de tot, ca nu mai exista sistem concurent pentru capitalism (ca ala Chinez tot aia e, da’ mai mascat)…asa ca-corporatii cat cuprinde, globalizare, robotizare, fiscalizare etc..Toti sa plateasca online, totul sa fie conectat (si supravegheat, ofcourse)…banu sa fie unde trebuie si la fel si turma (in banca ei, conectata)
Acu’ 3 decenii, era lata mamaliga…erau niste boi in Est ca aveau alt sistem, da’ si ala mai prost…buba era ca boii aia nu prea le aveau cu corporatiile …si daca venea taranu’ (neconectat la net, ofcourse) si dadea peste tine & mobilul tau corporatist, cu o janghina de tanc? Ce te faceai ? Nasol…
Da’ cum aia erau niste ratati si s-au dus in cap….Party !! 🙂
Si ca orice lucru si ca orice sistem de genul asta, the happy times will come to an end…exact in secunda cand turma o ia razna si nu mai are chef de Iponuri..si atunci..Poc-Poc..Pac-Pac..:)