F-16 portugheze romanesti

  1. 15121 – livrat catre USAF 1983 iunie, ajuns in Portugalia in iunie 1999
  2. 15122 –  livrat catre USAF in august 1983, ajuns in Portugalia in iunie 1999
  3. 15123 – livrat catre USAF in septembrie 1983, ajuns in Portugalia in iulie 1999
  4. 15124 – livrat USAF octombrie 1983, ajuns in Portugalia in iulie 1999
  5. 15125 – livrat USAF octombrie 1983, ajuns in Portugalia in iulie 1999
  6. 15126 – livrat USAF ianuarie 1984, ajuns in Portugalia in iulie 1999
  7. 15127– livrat USAF februarie 1984, ajuns in Portugalia in iulie 1999
  8. 15128 – livrat USAF martie 1984, ajuns in Portugalia in august 1999
  9. 15129 – livrat USAF aprilie 1984, ajuns in Portugalia in august 1999

Mai multe date despre aceste avioane gasiti pe F16.net  si bineinteles urmeaza ca Statele Unite vor livra Portugaliei inca trei F 16B (duble) care vor fi livrate si ele tot Romaniei via Portugalia (ce isi va inlocui probabil 15131 15137, 15138 si 15139).

 

 

56 de comentarii:

    • rusine sa le fie celor din minister si din guvern, luam aviane de 30 de ani vechime , in loc sa inzestram armata aviatia in special (cum au facut ungurii), cu avioane noi.
      bine ca banii se strica pe campanii electorale, si pe idiotenii.
      pilotii nostri meritau ceva mai bun si de actualitate.
      f-16 e ok , dar variatele is ff vechi , nu aparatura va fi o problema , ci rezistenta materialelor, puls din cate stiu avioanele americane sint scumpe la mentenanta si fff sensiblile…
      va aduceti aminte cu siguranta de mig 29 al nostru era mult mai bine daca era improspatat ca si lancerul in 2000 cind trebuia aveam acu avioane si mult mai bun decat F-ul.
      rusine inca odata, ne-am fraierit…

  1. Sa traiesti Razvane! La cele de mai sus ar putea fi adaugate, conform unui document portughez si avioanele cu numerele 15130 si 15131, astfel din cele 11 aparate vor fi selectate cele 9 „simple” ale Romaniei, toate cele 11 F 16 fiind astazi trase pe „dreapta” in aviatia portugheza.

  2. Sunt bine venite .
    Dar desi gasim datele pe internet trebuia sa dati si caracteristici tehnice Caracteristici generale:
    Echipaj: 1
    Lungime: ()
    Anvergură: ()
    Înălțime: ()
    Greutate (gol): ()
    Motor: 1× Pratt & Whitney F100-PW-220 sau 1× General Electric F110-GE-100 postcombustie turboventilator, ()
    Performanțe
    Rază de acțiune: 3,200+ km ()
    Rază de luptă: 550 km () într-o misiune sus-jos-sus cu șase bombe de 454 kg (1000 livre)
    Armament
    Tunuri: 1× M61 Vulcan 20 mm Tun Gatling
    Rachete neghidate: CRV-7
    Rachete ghidate:
    Aer-aer: 6× AIM-9 Sidewinder sau 6× AIM-120 AMRAAM sau 6x Python-4
    Aer-sol: 6× AGM-65 Maverick sau 4× AGM-88 HARM
    Antinaval: 4× AGM-119 Penguin, 2x AGM-84D Harpoon (Singapore/Israel F-16D)
    Bombe: 2× CBU-87 cu fragmentare, 2× CBU-89 mine, 2× CBU-97, 4× GBU-10 Paveway, 6x GBU-12 Paveway II, 6x bombe din seria Paveway ghidate prin laser, 4× JDAM, 4× Seria Mk 80, precum și bombe nucleare cum ar fi Bombă nucleară B61.

  3. Și când se estimează că vor deveni operaționale? Post ww3 probabil…

    • Dumnezeu stie, pt ca pe spusele lui alde Dusa nimeni intreg la cap nu poate pune baza. Cel mai probabil vor sosi in tara la orizontul anului 2016.

      • si o sa fie aduse treptat, sau toate o data?

        • Cred ca vor veni destul de repede toate odata, pana la urma sunt doar o escadrila…Pe hartie doar, pentru ca in realitate nu cred sa fie operationale mai mult de 4-6 aparate.

        • mda…afacerea secolului

        • De operationale o sa fie toate operationale…ca le duc in USA sa le modernizeze. Presupun ca la „modernizare” schimba tot ce e mai uzat (mai putin scheletul) si mai pun ceva chestii noi pe ele.

        • @LionHeart stii…romanii sunt obisnuiti sa isi mentina tehnica de lupta operationala prin canibalizare…probabil o perioada de un an maxim o sa zboare toate 12 avioanele, dar dupa o sa inceapa sa apara problemele si incet incet probabil o sa mai mentinem o celula pentru politie aeriana si 1-2 duble…ca asa merge treaba

        • Va fi foarte complicat si foarte scump sa se mentina operationale aparatele astea.

          Polonia are timp de asteptare la piese de schimb 300 de zile plus – veti vedea ce belea va fi.

          Ca sa mentina 2-4 aparate functionale vor trebui sa canibalizeze in draci – si vor trebui sa faca stocuri foarte mari si scumpe de piese care se defecteaza mai des.

          Vor trebui si sa creeze o structura de reparatii in tara pentru ca defectiunile apar la vreo 3 ore de zbor.

          Pilotii nu e clar cat vor apuca sa zboare pe ele, depinde de ce buget va fi disponibil si de organizarea logisticii si reparatiilor la nivel de forte aeriene, industrie locala si suportul de la dealer (Portugalia) si de la producator si ceilalti furnizori.

          Nu ii invidiez pe cei care vor avea misiunea sa mentina aparatele astea functionale – va fi foarte complicat.

        • @alex Timp de asteptare de 300 de zile pentru piese de schimb? Serios? Daca ar fi sa luam acest numar la valoarea lui reala, asta ar insemna ca F-16 poloneze cu o “availability rate” de 70% (ma indoiesc ca acesta cifra vehiculata aici este adevarata cand USAF cu o vairetate mult mai mare de aparate F-16 are o rata undeva la nord de 80%) ar fi o imposibilitate statistica. Nici la bunuri capitale cum ar fi un intreg motor nu ai o perioada asa de mare de asteptare in in lantul de logistica.

        • exista date exacte, am vazut un raport care mentioneaza peste 300 zile asteptare in cazul Poloniei. dar la o cautare sumara pe google am gasit chestia asta – zice aici si de Olanda care are probleme similare.

          http://www.f-16.net/f-16-news-article2505.html

          disponibilitatea avioanelor depinde insa si de stocuri, nu numai de viteza livrarii pieselor de schimb – inseamna ca daca vrei sa zbori trebuie sa ai stocuri mai mari (si mai scumpe) cu piesele care se strica des.

          vom vedea cum se vor descurca, in special in materie de mentenanta locala. nimic nu e imposibil. au optat insa pentru o solutie cam proasta

        • @Alex Acest raport nu cred ca exista. Am access to Aviation Command Management Logistics System si aceste cifre mentionate de tine sunt nite gogosi, iar articole din F-16.net nu le dau mai multa credinta decat hartia pe care teoretic ar putea fi imprimate. Piese de schimb sunt…bani sa ai sa le cumperi sunt o alta chestie, iar de aceasta variabila nu se tine in cont in „aircraft availability rate.” Pe scurt…no money, no funny.

        • @ Alex- cel care spune despre piesele avioanelor F 16 din Polonia ca au intarzieri de 300 de zile- este foarte interesant faptul ca Venezuela a mentinut acest avion in serviciu activ la 20 de ani de embargo USA deci nu este chiar asa de nefiabil si rata de atritie la F 16 MLU este mai mica decat la Block 25. Pe de alta parte acum exista mult mai multe metode de a obtine piese decat acum 10 ani sa zicem.
          Daca te uiti pe site al GOM engineering vei vedea acolo un scanner 3D care iti reintregeste piesa prin suprapunere de imagini. Ceea ce este mai interesant este ca noi folosim procedura ( in Romania) pentru a analiza abaterile dimensionale la Initial Sample Report. – deci procedura este precisa si exacttitatea metodei o recomanda.
          Faza este ca nu mai tin scuzele gen ca producatorul X nu mai fabrica decat piesele de Block 50+ singura explicatie este ca nu ai oameni la logistica capabili sa iti asigure fluxul de piese necesare desfasurarii misiunii.

      • Asta era un motiv bun de iesit in strada. Cheltuirea de bani de la buget in mod iresponsabil ar trebui taxata.

        • cu cine sa iesi? cu uniti salvam? 🙂 ei mai repede ar iesi in strada ca sa nu cumpere niciun fel de avioane

        • @robi: cheltuirea banului public in mod iresponsabil se vede mult mai bine intr-o sumedenie de proiecte locale – Bucurestiul poate oferi material excelent de studiu in acest sens. De la acest nivel trebuie inceputa implicarea civica.

          @vioniribu: dar ce te impiedica pe tine sa iesi in strada pentru ceea ce sustii? De ce ai nevoie de „uniti salvam”?

        • Hai bre te-a apucat acum constiinta civica?! Dupa 25 de ani de furt continuu a devenit o normalitate cu care ne-am obisnuit.

          Fara un partid in spate, ONG-urile lu Soros, sau o galerie nu faci nici un protest.

  4. Probabil vor sosi decalat, pe masura ce le fac portughezii revizia si poate Mlu la unele. Ca sa ai efectiv o escadrila operationala ai nevoie de 14-18 aparate, sa compenseze atritia. Polonezii au 16×3, noi.

  5. Le tot numarati si tot nu va ies mai mult de 12 , nu? 🙂 🙂 🙂

    Si tot nemultumiti, tot cu carcoteala, avea dreptate Flogger ca aveti voi o problema.

    Ca sa nu mai spun de baiatul ala din ‘sistem’…

    Va cumpara le monsieur gouvernement o gramada de avioane aproape noi, din 99 🙂 🙂

    Si voi…tot depresivi…

    Toata problema vine de la faptul ca aveti voi o problema de perceptie 🙂 relativ la Farsele Aeriene Romane…

    Nu a zis nimeni ca mai avem aviatie de lupta ci ca le iau numai pt Pulitia Aeriana: 2 la DGPI, 2 la Frontiera, 2 la Pasapoarte, 2 la 0215, 2 la Permise si 2 la Casa de pensii MAI.

    Nu trebuie sa fie toate 12 operationale, deci sunt suficiente, nu pt razboi, ca nu pt asta le-au cumparat. Si mai avem si cateva LanceRe.

    Doo celule, una la Luna plus una la Fetesti si ajung sa intorci autobuze ratacite sau sa te zburlesti la vreun Tupoleev dezarmat care oricum nu avea de gand sa-ti incalce frontiera ci doar sa se zburleasca si el un pic pe acolo ca sa nu uite lumea de maretia fortelor aeriene imperiale tzariste.

    Si daca se mai milogesc la Alianta or mai veni sa ajute: „ajutaaaaati un biet cersetor” Totul e sa ai imaginea potrivita si tonul cat mai sfasietor si te ajuta lumea. Uite ca deja venira 6 canadience mai miloase 🙂

    Deci:

    -Politie aeriana.

    4 avioane in alarma le sunt suficiente.
    Daca mai au inca 4 de backup pt situatii mai nasoale, la genul vin 2 Tupoleevuri, e deja lux.

    – Si de o parada.

    – Daca e razboi, Alianta.
    Daca nu, alea 12 stau parcate si merem la discutii.
    Nu stiu de unde intelegeti voi ca astia lupta singuri cu rusii, cand ei v-au spus clar, Alianta 🙂

    Si razboi cu cine? Poate cu ranitza aia a lui Flogger.

    Deci toata lumea e multumita.

    Ai nostri nu dau banii pe avioane (sau tancuri, rachete, nave de lupta, TBTuri , artilerie etc) si le raman bani de salarii la 2000 de colonei si la generali de baze aeriene cu 6 avioane.

    Intrucat suntem dependenti de Alianta ca sa mai aparam ipotetic ceva, trebuie sa facem ce trebuie or else…deci si Alianta e multumita.

    Acu cacu mpararam avioane noi, din 99 🙂 , sa speram ca modernizeaza si AG9urile alea, cu telemetre laser, calculatoare de balistice, jammere, towed array decoys, AESA si RBS15FMk3.

    Ca de cumparat altele nu se intrevede la horizont, ca pe astea daca le vopsesti bine tin o vesnicie. Asta-i viitorul, tevile bine vopsite care tin o vesnicie 🙂

    • e jale intr-adevar…
      DAR, hai sa primiv dintr-o alta perspectiva care am auzit-o acu vreo 2-3 zile,.

      „Tarile mai putin educate toarna copii inconstient in timp ce tarile cu o populatie mai educata este mai responsabila si asteapta momentu’ cand are posibilitatea de a intretine un copil, 2, 3, fara prea mare grija”. 🙂

      Oricum, la noi cred ca ar putea ajuta chiar si gradinite, scoli, centre medicale, transport public in sate/comune….

      • M.C

        asa este dar mai este si alta chestie
        nu vreau sa fiu rasist sau sa discriminez
        alta rasa dar realitatea este ca natalitatea rasei albe a decazut in ultimul secol datorita si celor doua razboaie mondiale, si a sistemului economic in care ne aflam
        daca nu se vor lua masuri pentru a relansa natalitatea in rasa alba vom ajunge la fel ca si indieni vom trai in rezervati

        iti recomand sa citesti planul kalergi

    • MUSTATA LIVIU

      Cati din cei 8 milioane vor fi romani , si cati rro …

  6. Chiar ca buna…m-am uitat si eu mai demult pe F-16.net si am vazut date asemanatoare da’ nu mi-am dat seama sa le pasez 🙂

  7. Da , deci livrate la americani ‘ 83 , portugheji ’99 , rromarlani 2016-…18 [ dupe facultati ] , bune de casat 2019-2020 …dupa aia poate mai pun de ceva ”phantoame ” sau f-105 -uri [sefu-tundrei ] sa fie treaba coshera si mai le iau si ceva girofare americanie , ca radar au pt. politie aeriana

  8. MIG-21 Lancer, pe care le avem sunt livrate de fosta URSS aprox. începând cu anul 1975 sub varianta MIG-21 MF, care , ulterior au fost modernizate de firma ELBIT, începând cu 1995 în varianta MIG-21 Lancer. Aceste F-16 de proveniență portugheză sun dintr-o generație de avioane proiectate începând cu 1970 deci cam cu 15-20 de ani după anii de proiectare a avioanelor MIG-21, care de-a lungul timpului au trecut prin serii nenumărate de versiuni și modernizări(MIG-21F13, MIG-21PF, MIG-21RFM, MIG-21RFMM, MIG-21C, MIG-21M, MIG-21MF, MIG-21 LANCER, toate achiziționate de Aviația Militară a României, în diverse etape). Ca rază de acțiune și înarmare aceste F-16 de proveniență portugheză sunt net superioare MIG-urilor, o escadrilă de avioane F-16 fiind echivalentă la capacitatea ce luptă cu 2 până la 3 escadrile de MIG-21 LANCER, în funcție de variantele de înarmare și misiunile de luptă, cu mențiunea că MIG-21 în nicio variantă nu poate îndeplini cu succes misiuni antinavă, ceea ce F-16 poate face cu acuratețe și precizie. Se mai poate menționa aerodinamica net superioară a lui F-16 față de MIG-21, acesta din urmă având o aerodinamică instabilă la regimuri de viteză sub 550 km/oră, ceea ce a fost o cauză a numeroaselor accidente petrecute de-a lungul timpului, atunci când piloții n-au putut să gestioneze corect această restircție și involuntar au introdus avionul în evoluții necontrolate soldate cu catastrofe. același lucru se poate spune despre fiabilitatea satisfăcătoare a motoarelor R-11-300 sau R-13-300, dar având o tracțiune insuficientă pentru scoaterea avionului din evoluțiile critice(o altă cauză a catastrofelor aeriene cu avioane MIG-21). Deci se poate spune că dacă avionul MIG-21 proiectat în anii 1960, a rezistat în serviciu aprox. 50 de ani, până să fie scos ,,la pensie,, ne putem aștepta și de la avionul F-16 la o durată de serviciu până în anul 2025-2030(cu reparații, modernizări și adaptări) ceea ce pentru România este satisfăcător …

    • F-16 e o solutie de moment.
      Din 2018-2020 va veni F-35 si toata lumea va fi multumita.

      • trebuie mentionat ca o sa fie si doo escadrile 🙂

      • @Gabriel.Intrarea unui nou avion in dotare inseamna parcurgerea unor etape obligatorii, adica incheierea contractului, anumite intelegeri, crearea infrastructurii necesare si altele, inclusiv scolarizarea pilotilor. Uneori asta inseamna intre 3-6 ani daca totul merge bine, daca exista interes si fonduri alocate, numai negocierile dureaza ceva timp. 2018-2020 n-are cum sa fie perioada de intrare in dotare a F-ului 35, si-asta fiindca Romania si-a manifestat doar intentia de a achizitiona acest avion, NU EXISTA la acest moment nicio intelegere oficiala in acest sens, nici macar negocieri nu sunt, despre fonduri nici nu mai vorbim. Cel mai probabil ca din 2016-2018 sa mai vina niste F-uri 16 sh/th, putin probabil sa fie noi. Cu astea vom defila cel putin pana in 2030, si-apoi mai vedem daca mai vrem POLICE AIR FORCE!

      • Iar te tii de glume. Foarte putin probabil ca Romania sa-si permita F-35 in 2018-2020. Simplul fapt e ca economia romaneasca nu este suficient de performanta pentru a putea finanta o armata dotata cu echipament de ultima generatie in cantitati cat de cat acceptabile. Daca Austriecii gasesc cu greu finantare pentru un numar rezonabil de ore de zbor pentru pilotii lor pe Eurofighter, crezi ca noua ne va fi mai usor cu F-35? Pana si F-urile Portugheze au fost cumparate bombanind(s-a tot zis ca se puteau face scoli, spitale,strazi,plati pensii si salarii etc etc). RoAF va vedea F-35 in 2020 numai daca fac presiuni Americanii si ne ofera finantare pe termen lung ca sa le cumparam (asa cum le-au oferit Polonezilor cand au luat F-16 in 2003).

    • Ce spui tu este corect ……… doar ca noi nu cumparam F-16 ca sa lupte cu adversari dotati cu MIG21. Avand in vedere in ce hal se fura la noi, e buna si escadrila asta, pentru inceput, ca sa aiba pilotii pe ce sa se antreneze.
      Mai departe trebuie sa facem eforturi (sa alocam mai inteligent, sa furam mai putin etc) ca sa mai aducem cel putin inca doua escadrile, in versiune mai noua (minim 50-52).
      Aia cu F35 in dotarea RoAF e o gluma, baza vor fi tot F16.

      • La ce cost al orei de zbol au aceste F16A resapate, se vor antrena foarte putin pilotii nostrii pe ele.Mult mai putin ca si pe MIG21.Tare mi-ar placea sa ma insel.

    • Daca va fi cazul, crezi ca F16A va face fata unui SU35 sau SU PAK FA T50?Cu acest gen de avioane ar trebui sa se ia la tranta bravul nostru F16A.

  9. re. populatie, este mare nevoie de masuri inteligente de incurajare a oamenilor care muncesc sa faca copii – crese, gradinite, scoli, niste spitale mai acatarii, concediu de maternitate/ paternitate, zile libere pentru ingrijirea copiilor cand sunt bolnavi, cresterea deductiei fiscale pentru cei care au in intretinere copii, etc.

    in 2010 s-au taiat drastic indemnizatiile pentru mamele care contribuisera la sistemul de indemnizatii de stat. asta nu s-a compensat prin masuri fiscale, gen sa crestem deductiile pentru copii in intretinere.

    Masura a lovit exact in populatia care era productiva si putea sa aiba grija buna de copii, sa-i educe bine, scoli, universitati – iar ca sa economisesti 500 milioane de lei pe moment la buget, cat au scos ei atunci s-au facut niste pagube imense pentru viitor – ar fi fost nevoie de oamenii aia super calificati sa contribuie la sistemul de pensii, la PIB.

    speram ca s-au invatat niste lectii din greseala aceea – e ca si cum un meserias care are probleme financiare de moment isi vinde echipamentul cu care lucreaza, in loc sa-si vanda televizorul.

    chiar mi-a ramas in cap dezbaterea si Base care argumenta ca devenim tara de bebelusi:

    „In orice caz, in ultima vreme am observat ca Romania nu mai are femei, are mamici. Si nu mai are copii, are bebelusi. Toata tara asta a devenit o tara de mamicute si bebelusi” – a spus Traian Basescu, intr-un interviu acordat televiziunii publice.

    De altfel, a mai mai precizat presedintele Romaniei, chiar si sotia sa, Maria, a stat acasa doar trei luni, dupa ce a nascut, in cazul ambilor copii.
    In ceea ce priveste economiile care se vor face la bugetul de stat prin aceasta masura, Traian Basescu a spus ca va fi voba despre 100 de milioane de lei in 2011 si de 500 de milioane de lei in 2012.

    un articol bun pe tema asta aici:

    http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-15425705-criza-din-romania-natalitatea-cine-plati-pensia.htm

  10. Sa dea Dumnezeu sa nu avem nevoie de ele ! Dar, daca va fi cazul , atunci important va fi ca avem avioane si nu de unde sunt sau cat am dat pe ele !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *