Firmele britanice, si nu doar ele, interesate de industria de aparare romaneasca

01_m1

Acum o saptamana a avut loc, sub auspiciile ambasadei Marii Britanii in Romania, o suita de intalniri intre 15 companii britanice din domeniul militar si aproximativ 30 de companii romanesti din acelasi domeniu.

 

Britanicii sunt interesati in primul rand de domeniul comunicatiilor si CRBN, dar ar mai dori si alte colaborari cu cateva din cele 30 de companii romanesti. Iata si cateva exemple:

  • Modernizarea Type F22, motiv pentru care BAE Systems au pus ochii pe santierul Constanta (Mangalia). La aceasta s-ar putea adauga programul corvetelor si puitoarelor de mine. Iar interesati nu sunt numai ei ci si o firma israeliana.
  • MAN Diesel & Turbo UK doresc colaborare cu uzina SERVICE FAUR de material rulant, iar discutiile pentru identificarea oportunitatilor au demarat in cadrukl evenimentului.
  • O posibila colaborare este cea dintre firmele romanesti Condor si Stimpex vs firmele britanice BCB International Ltd si Aish Technologies Ltd, pe domeniul CRBN.

In incheiere s-a propus ca dupa aproximativ 2 luni sa se re-verifice starea de lucruri si progresul in discutiile dintre posibilii parteneri.

In cadrul discutiilor a avut loc si o prezentarii a starii de fapt si perspectivelor din punctul de vedere al MAPN/DPA (Departamentul Pentru Armamente), pentru ca firmele britanice sa inteleaga mai bine contextul si potentialul. Astfel s-a alcatuit un clasament al programelor de inzestrare, dupa cum se vede mai jos:

 

Programe DPA – total:

  • 6 programe cu contracte de achizitie in curs;
  • 3 proiecte de inalta prioritate;
  • 6 programe strategice;
  • 6 programe cu colaborari internationale;
  • 12 programe finalizate, aflate in faza de monitorizare;
  • 52 de programe oprite/amanate din lipsa de fonduri probabil re-demarabile dupa 2020.

 

Proiecte prioritare DPA:

  • TBT(Transportor Blindat de Trupe) si eventual programele mai vechi Saur2 si Saur1;
  • Arma de asalt cal. 5.56 ;
  • UAV Boreal 5, drona de recunoastere de dimensiuni medii;

 

Programe majore de achizitii, aflate in diverse faze, in perceptia DPA:

–          TR-85M1 – tanc romanesc modernizat pentru necesarul unui singur batalion

–          MLI – 84M – masina de lupta pe senile a infanteriei (3 batalioane)

–          PIRANHA III C – transportor auto blindat (8 x 8)  pentru trupe

–          GEPARD – artilerie antiaeriana autopropulsata pe senile de 35 MM

–          LAROM – lansator multiplu de rachete autopropulsat

–          VAMTAC 53 – vehicul 4×4 neblindat/blindat usor

–          C 27 J SPARTAN – avion de transport scurt/mediu curier

–          IAR – 99 SOIM – modernizare avion de antrenament avansat / sprijin apropiat

–          IAR 330 L „PUMA”/ SOCAT – elicopter de transport modernizat cu sistem SOCAT

–          IAR 33O „PUMA NAVAL„- elicopter naval destinat operarii pe fregatele Type22

–          GAP FILLER – radar de supraveghere pe altitudini joase si medii

–          CNMN /RTP – retea nationala de comunicatii militare

–          CNMN /RADIO – retea nationala de comunicatii militare mobile

 

Programe strategice ale MAPN/DPA:

Forte terestre:
Vehicule blindate de transport trupe (TBT)
– Vehicule de teren neblindate/blindate usor

Fortele aeriene:
– Avionul de lupta multirol
– Capacitati de aparare anti-aeriana cu raza lunga

Forte Navale:
– Corvete multifunctionale
– Puitoare de mine/deminoare

 

Dupa cum se vede, exista niste pesperctive interesante legate de achizitiile armatei romane, probabil bugetabile in urmatorii ani, aceasta fiind probabil si explicatia pentru care firmele britanice, israeliene, frantuzesti sau germane au inceput sa miste in cercurile mai mult sau mai putin guvernamentale. Iar ceea ce se intampla este perfect normal, deoarece interesul firmelor straine de a semna astfel de contracte este unul pur economic.

RumaniaMilitary considera aceste semnale ca fiind incurajatoare, putand genera perspective sanatoase pentru colaborari, transferuri de tehnologie, privatizari de firme de stat romanesti sau implantarea in Romania a unor firme straine de renume.

 

Insa ceea ce nu trebuie sa uitam, este exemplul programului multianual de achizitii publicat aici in decembrie 2012, program care stabilea alocarea unui cuantum minim de comenzi anuale pentru aproape toate firmele de stat  ale industriei de aparare, care sa permita re-luarea activitatii, reutilarea si angajarea si formarea de personal tanar in conditii optime. Astfel, in locul focalizarii achizitiilor pe 5-6 categorii de tehnica timp de mai multi ani in care majoritatea firmelor romanesti de aparare ar fi vitregite de orice fel de comenzi, offsetul si creditarea avantajoasa, cu perioada de gratie ar fi permis atat achizitionarea imediata a tehnicii de varf si foarte scumpe in domenii critice cum este avionul multirol, apararea anti-aeriana sau navele de lupta, dar si comenzi in crestere graduala pentru majoritatea industriei de aparare romanesti.

 

 Marius Zgureanu

 

 

 

 

10 comentarii:

  1. Multe lucruri interesante. M-as opri la un prim aspect, cel referitor la colaborarea cu firmele cele britanice.
    Oricat de simpatic ne-ar fi ambasadorul britanic, ei ne-au tras o mare teapa cu programul de offset pentru fregate. Au facut achizitii intr-un procent infim din plafonul stabilit prin contract si apoi au motivat, senini, ca n-au avut ce cumpara.
    Asta inseamna ca, ori au semnat contractul de offset fara sa aiba habar despre industria romaneasca de aparare (lucru imposibil), ori au semnat ca magarii, stiind sigur ca nu-l vor respecta.
    Astia nu sunt parteneri cu care sa mergi pe o colaborare serioasa pentru ca-ti vor trage teapa ori de cate ori vor avea ocazia.
    Pentru a dezvolta o cooperare cu ei nu vad decat doua cai:

    1. Sa-si ia dracului fregatele inapoi si sa ne dea banii, eventual le facem un discount de 10-15% ca le-am calarit. Dupa ce ne-au intrat banii in cont ne intalnim si discutam despre cooperare.

    sau

    2. In urmatoarele conditii (simultane) :
    a. decretizeaza dosarul spagii pentru fregate si ne ofera informatii complete despre traseul si destinatarii spagii de 8 milioane de euro. Aici nu vorbim numai de ocazia ca unii politicieni sa le dea in cap altor politicieni ci vorbim despre persoane publice (demnitari) care, nedeconspirate, vor influenta (direct sau indirect) deciziile de achizitii in favoarea firmelor britanice, deoarece sunt santajabile de britanici/recunoscatore acestora.
    si
    b. britanicii executa un program intens de achizitii din industria romaneasca de profil pana la indeplinirea plafonului stabilit prin contractul de offset.
    La fel, dupa ce sunt indeplinitie aceste conditii, ne asezam la masa si discutam despre cooperare.

    • „a. deSEcretizeaza dosarul …..”

    • Nici unul din cele 2 puncte nu se vor intampla vreodata, nu cred ca e caz in istorie in care vre-un stat sa-si fi cumparat inapoi armamentul vandut altui stat, dupa 10 ani de folosire, fie si cu 10-15% discount si cu atat mai mult cu cat era second-hand 🙂 Eu unul nu cunosc asemenea caz, cel putin din 1945 incoace.

      Cat despre desecretizarea spagii, ai vazut ca atunci cand – culmea – britanicii si nu sauditii au sarit in sus la pretul pentru cele 72 de Eurofightere pentru Arabia Saudita, pret dublu fata de vremea respectiva, sauditii au spus ca daca se deschide investigatie ei anuleaza contractul. Parca si pentru fregatele noastre era sa inceapa o investigatie dar s-a inchis, astea toate sunt old news si nu se vor mai intampla a doua oara.

      N-am idee cat era spaga in contractul cu fregatele dar daca era doar 8 milioane din cele cateva sute care s-au platit de-a lungul anilor pentru ele e zero barat, alte contracte au avut comisioane mult mai mari procentual vorbind si n-a iesit atata scandal.

      La punctul 2 b) iti amintesti ce scandal a iesit in UK cand a aflat presa si populatia ca armata lor isi modernizeaza elicopterele in Romania, in careva an au si anulat contractul, insa din fericire pt noi au revenit apoi cu cateva exemplare. Stiind lucrul asta, cred ca un program intens de achizitii din industria noastra este exclus, intr-un fel au si ei dreptate nici nu ar avea multe de cumparat si da, stiau asta foarte bine cand au semnat 🙂 Da, e teapa, da, am platit sute de milioane pe 2 fregate nedotate iar cu banii aia fabricam in tara 2 corvete Stealth si ieseam infinit mai bine, dar „asa e la razboi” iar acum dupa 10 ani degeaba mai venim cu pretentii ridicole gen achizitii britanice din industria romaneasca, investigatii, recuperari de spaga (doar 8 milioane ? hmmm) sau cu atat mai mult sa-si cumpere ei fregatele inapoi, asa ceva e de neauzit.

      Mie imi place ce scrii si consider ca esti foarte avizat in domeniul apararii, tocmai de-asta ti-am raspuns pentru ca m-a socat chestia asta cu cumparatul inapoi al fregatelor, adica nu cred ca tu chiar crezi ce ai scris acolo 🙂 🙂 Si eu mai zic uneori ca in ce hal suntem acum, 2 soldati albanezi cu un pistol Carpati furat dintr-un depozit al Politiei ar cuceri Romania, desi nu cred asta ad-literam 🙂

      • Evident ca faza cu returnarea fregatelor era la suparare.
        Faza cea mai simpla si mai corecta este sa le dam un flit sa nu se vada, pe domeniul cooperarii militare. Cu gainari ca astia nu trebuie sa faci afaceri. Modernizarea catorva Pume e doar praf in ochi, ca sa uitam ca n-au respectat contractul de offset.
        Daca totusi vor neaparat sa inchidem subiectul si sa pupe comenzi, dezvaluirea destinatarilor spagii si completarea achizitiilor pana la plafonul prevazut in contractul de offset sunt conditii minime, de bun simt, pentru a-i mai putea considera parteneri valabili. Daca le-am fi facut noi asta, ne-ar fi tarat prin tribunale si am fi platit despagubiri de ramaneam in fundul gol, si noi si urmasii nostri.
        Daca-i vad pe escrocii de la BAE bagati in vreun contract inseamna ca ori decidentii nostri sunt imbecili ori sunt unii din destinatarii spagii de 8 milioane.
        Cu atat mai putin vreo modernizare a fregatelor. Astea nu sunt rentabile nici macar ca OPV-uri (mai bine i le inchiriaza lui Mazare sa organizeze carnavaluri itinerante pe Marea Neagra si pe Mediterana).
        Ancheta privind spaga a fost inchisa de autoritatile britanice, ale noastre nici n-au deschis-o, atunci, dar acum DNA-ul si-ar baga nasul in dosar cu mare voiosie.

        • Asa e, ai dreptate in tot ce spui. BAe e cunoscuta la nivel mondial pentru afacerile sale bazate pe coruptie, au fost scandaluri de coruptie cam la tot ce au vandut ei prin lume in ultimii ani buni.

    • BAE Systems e firma mai mult americana decat britanica in prezent, cu bunele si relele ei. e contractor principal la F-35, e prime la submarine nucleare, nave de lupta. Nu prea au dat chix in sensul de a livra produse proaste. Nu stiu ce a fost cu offsetul in Romania la fregate, si in general nu am nicio idee de offsetul de aici pentru ca site-ul nu prea a fost updatat in 5 ani.

      http://www.acats.gov.ro/ocats/

      in orice caz, nu trebuie generalizat de la o firma catre intreaga tara – sunt multe firme britanice, mici, mijlocii si mari si au tehnologie superioara in multe domenii pe care s-au axat.

      daca nu ma insel, bugetul de procurement al Marii Britanii e pe locul 2 in lume, dupa SUA deci firmele britanice din aparare au din ce sa traiasca si sa se dezvolte si sunt multe firme din alte tari care vor sa intre pe piata britanica – de ex. Saab, dar si firme din Franta (exista Thales UK), Germania (Cassidian UK), etc.

      pana in anul 2022, britanicii au in plan cumparaturi militare de 200 miliarde de euro. Daca romanii s-ar lipi si ei la acest buget, eventual printr-un program de offset bine gandit si facut la un program cu britanicii – ar putea sa beneficieze industria de la noi.

      cu britanicii m-as axa pe zonele unde sunt ei lideri europeni – marina si aero, unde s-a colaborat foarte bine si pe vremea lui Impuscatu’.

  2. Tzeapa pe care ne-au tras-o cu offset-ul ma face sa am indoieli serioase cu privire la intentiile englezilor.
    Eu as merge mai degraba pe mana nemtilor.

  3. -Îhî… Leoparzii patriei socialiste scrie pe noi, dacă e de bine.

  4. Eu tot cu francezii as merge in cazul colaborarilor militare… Oricat mi-ar place nemtii, britanicii, americanii, italienii… daca ma uit la bruma de lucruri fabricate la noi in ultimii 50 de ani tot la frantuzisme ajungem…

  5. Pingback:Rheinmetall BOXER UK: Battlefield Champion - Romania Military

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *