Flota iraniana de Mirage F1 renovata in totalitate

 

Istoria avioanelor F1 din Iran, incepe in Irak.

Irakienii foloseau Mirage F1Qs pentru interceptarea avioanelor inamice, atacuri la sol si atacuri impotriva navelor maritime.

Prima intalnire a unui F1 cu un F-14 iranian a avut loc in noiembrie 1981, data la care a fost doborat primul aparat francez de acest tip, ce lupta sub culorile Irakului.

Acel incident a fost inceputul unui dezastru pentru pilotii irakieni, in urmatoarele luni, 45 de Mirage F1 au fost doborate de F-14S iraniene si inca doua de F-4, pana la finalul razboiului.

De stiut ca inaintea revolutiei islamice, pilotii IRIAF au fost pregatiti de americani la standarde NATO.

In 1983 doua avioane turcesti de tip F-100F Super Sabre au penetrat spatiul ariean irakian, unul dintre aceste aparate a fost doborat de o racheta Super 530 trasa de un Mirage F1 irakian. Pilotii turci au supravietuit si s-au intrors in Turcia, dar incidentul a fost tinut secret pana in 2012 cand a fost publicat in contextul controversatului F-4 doborat de Siria.

La 17 mai 1987, un F1 irakian a tras cu Exocet intr-o fregata americana (USS Stark), provocand un incendiu la bordul navei, in urma caruia 37 de marinari au fost ucisi si 21 raniti.

 

Incidentul s-a produs ca urmare a unei confuzii. Guvernul irakian si-a cerut scuze, iar americanii nu au luat masuri impotriva lui Saddam. Aici fac o paranteza, amintind ca americanii nu au fost afectati nici de incalcarea drepturilor omului, atunci and  „Chemical Ali” (Ali Hassan al-Majid) gaza femei, copii si batrani, in nordul Irakului sau cand Armata Irakiana folosea arme neconventionale impotriva Iranului.

 

In timpul Razboiului din Golf (Irak-SUA/NATO) intr-un proces verbal este mentionat ca un avion de tip F-111 (neinarmat) pilotat de James Denton si A. Brent Brandon D a reusit sa invinga un Mirage F1Q.

 

http://www.youtube.com/watch?v=vPzFXW2KT2I

 

Mai multe F1 au fost doborate de avioanele coalitiei, doua dintre acestea au fost interceptate de un F-15C din SRAF (Fortele Aeriene Royale Arab Saudite).

 

Un lot de 24 de aparate Mirage F1EQ si F1BQ s-au refugiat in Iran inca din timpul razboiului din 1991. Iranienii au fost impresionati de capacitatile acestui aparat si pana in 2012, cu sprijin cel mai probabil din China, au reusit sa repuna toata flota ,,pe picioare” in conditiile in care la inceputul anului mai aveau doar 7 aparate operationale.

 

Nici Guvernul irakian nu si-a luat gandul de la aceste ,,pasari” si intentioneaza sa readuca in serviciu 18  Mirage F1 din ~100 de aparate pe care le detineau la inceputul razboiului cu Iranul.

 

 

Surse: Wikipedia

 

 

NeroFlash

10 comentarii:

  1. George lamureste-ma si pe mine cu ceva, e a doua ora cand mentionezi de aviane care s-au refugiat in iran”. Ce relatii existau sau exista intre cele doua state avand in vedere conflictul din anii 80???

    • In timpul razboaielor din Golf cu Irakul, mai ales cel din 1991, relatiile erau foarte incordate, cu toate astea un numar semnificativ de avioane irakiene, decloau din Irak si dezertau spre Iran. Am crezut atunci ca se incearca salvarea unor aparate, care sa fie recuperate mai tarziu, numai ca nici un avion nu a mai fost inapoiat catre Irak. Ce s-a intamplat atunci exact, nu stiu, insa migrarea avioanelor militare irakiene, catre Iran, in timpul razboaielor, este un fapt.

    • lista avioanelor irakiene care s-au refugiat in Iran:
      9 Mig-uri 23 – toate scoase din uz
      Su-20/22 toate in depozit/conservare
      cateva MIG 25 – scoase din uz
      24 de Su-24 – toate operationale si modernizate de Rusia
      7 Su-25K/UBK – in prezent folosite de Garzile Revolutionare
      2 avioane IL-76AEW (Adnan-1) – sunt in uz la IRIAF. Irakul a avut 2 avioane de acest tip, unele sit-uri spun ca doar unul a supravietuit in Desert Storm fugind in Iran, Wikipedia spune ca ambele s-au refugiat.
      cateva Mil Mi 24S – IRIAF le-a conservat

  2. Intrun raspuns de al tau George,cu tema Humvee-urilor si soferul si mitraliorul lui:
    Mitraliorii de pe Humvee fac parte din grupa la asta te refereai cand ai zis echipaj nu?Si soferii fac parte din grupa?Zimi daca te referi la asta.Atunci de exemplu daca Humvee-urile is puse sa transporte trupele la un anumit punct,si apoi sa plece de acolo,ce se intampla cu soferul,sau daca Humvee-ul pleaca,pleaca fara protectie,fara machinegunner acolo sus sa apere convoiul?
    Si inca o intrebare,cam cati soldati au loc in TAB-urile,MLI-urile din armata romana,2+8?De aia intreb,eu tot caut si pe mai multe limbi,ba 2+9,ba 2+8,ba 3+8,ba 3+7,ba 2+7.

    • Bre nu confunda Humvee cu un TAB-ul sau MLI-ul. Vehiculele de tip Humvee nu sunt transportoare de trupe, din locul A, in locul B, ci sunt o arma in sine. Mitraliorul face parte din echipajul Humvee, iar acest echipaj nu va pleca nicodata fara masina. Sunt daca vrei echivalentul modern al cavaleriei usoare de recunostere.
      In TAB -urile romanesti incap 10 oameni, cu echipaj cu tot. Acum ca sunt 3+7 sau 2+8….dar in general sunt 2+8!

  3. Mirage F1 este un avion uzat moral.Ce sanse ar putea sa aiba acest avion in fata unor avioane de talia F15E/F, FA18, F22 , Eurofighter sau Rafale?Eu zic ca sanse minime.

  4. Irakienii nu au avut piloti capabili sa exploateze acest aparat la capacitate maxima.

    Asa cum am specificat in seria Countdown nici eu nu cred ca Iranul va obtine suprematia aeriana, dar Mirage este al III-lea in IRIAF surclasand Chengdu F-7, F-4 Phantom II si F-5.

    Aparatele astea ce sanse au in fata lui F15E/F, FA18, F22?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *