Romania lanseaza competitia pentru sisteme de rachete AA cu raza lunga?
Noroc cu rusii ca s-au hotarat sa-i „elibereze” pe ucraineni ca altfel nu mai vedeam noi nimic nou in dotarea armatei. Astfel dupa anuntul cu modernizarea unei fregate si a submarinului ACTTM – Agentia de Cercetare pentru Tehnica si Tehnologii Militare a publicat RIF – Request For Information pentru sisteme antiaeriene de rachete cu raza lunga, iar ofertele tehnice sunt asteptate pana pe 20 martie!!!
Termenul este nu scurt ci neverosimil de scurt semn ca morcovul cu tot frunze (iertata sa-mi fie expresia 🙂 ) este adanc si foarte profund infipt. Nu stim deocamdata cate astfel de sisteme are in vedere Ministerul Apararii sa cumpere, daca are chiar intentia sa cumpere, si nici despre ce sume vorbim. Pe vremea cand s-a lansat competitia pentru 48 de avioane multirol noi, se vorbea despre un minim necesar de sase baterii AA (Long Range Surface – to – Air Missile System – HSAM), iar ca bani de aproximativ un miliard de euro, suma ce pare foarte mica pentru sase baterii, dar este posibil sa fie avute in vedere si sisteme Patriot second-hand.
Practic in acest moment Romania face doar o cerere de oferta tehnica si de pret, urmand ca daca lucrurile merg mai departe sa se treaca la negocieri directe cu fiecare partener in parte. Pe acest segment de tehnica de lupta ofertele sunt destul de restrictive, alegerea putend fi facuta intre americanul Patriot si galicul Aster 30.
Asa cum spuneam mai demult doar o criza zdravana la hotarele Romaniei le mai poate baga mintile in cap tomberonezilor locali.
GeorgeGMT
http://www.ziare.com/international/ucraina/razboi-la-granitele-romaniei-ce-isi-doreste-putin-live-1286019
„Hillary Clinton – E la fel cu ce a facut Hitler pentru germanii din Romania”
Interesanta comparatia!
In cazul asta sa speram ca mai tzine „criza” in Ukraina macar pana apucam sa le platim…macar sa ne alegem si noi cu niste ‘fiare’ sa moara mama lu RI de magnetita acuta…
Asta cu ofertele pana in Martie o fi asa de ochii licitatiei publice…probabil or fi si comandate la cine trebuie 🙂
Daca tot suntem la capitolul „speranta”, ca vad ca toti speram 🙂 , eu sper sa nu patim ca in cazul VL Mica& Mistral si…sa apucam sa le scoatem la o parada. 🙂
Sunt sigur ca asa o sa fie.
Uimitor, cum s a anuntat ca suntem pe crestere economica, cum apar astfel de oferte si idei.
Cumva urmeaza un transfer de „bunastare” din Romania catre alte tari partenere NATO prin plata acestor sisteme?
Decat arme mai bine ne am orienta spre colaborare economica cu vecinii.
Relatiile diplomatice cu Georgia lipsesc cu desavarsire.
PS: aliatii NATO nu au dat doi bani pe romani, de ce ar da acum?
sper sa mearga pe patriot….sper doar sa nu faca cum au facut cu hawk-ul, si sa asteptam 10 ani pana il fac sa mearga
Eu as mere pe MBDA ASTER-30…
Cat despre compatibilitate cu Hawk, nu mi-e clar cam cum anume ar trebui sa fie… cam ca si aia cu scarile de F-35?
Aici o analiza mai veche, da nu foarte veche, cu grafice de raza de actiune si altitudine:
http://www.rumaniamilitary.ro/variantele-sam-ale-romaniei-pseudo-analiza-comparativa
Rezulta ca nou ni s-ar cam potrivi:
variante pentru sistemele cu raza lunga de actiune:
• MIM-104D Patriot PAC-2 (probabil cumparate la mana a 2-a, deoarece nu se mai produc, eventual modernizate ulterior)
• MIM-104F Patriot PAC-3 MSE (Missile Segment Enhancement) (producator Raytheon)
• Barak 8 NG (producator Israel Aerospace Industries)
• MBDA Aster 30 (producator MBDA)
2.) variante pentru sistemele cu raza medie de actiune:
• MIM-23 Hawk 21 (modernizare cu Raytheon) + modernizare ulterioara, la expirarea resursei Hawk, cu NASAMS II (Norwegian Advanced Surface-to-Air Missile) derivat din AIM-120 AMRAAM folosit pe avioanele F-16 (producator Kongsberg Defence&Aerospace) – cea mai probabila varianta
• SA-6 – modernizare cu RIM-162 ESSM (cu participarea WZU Polonia si Raytheon) – de asemenea probabila
• MIM Patriot PAC-3 (producator Raytheon)
• MBDA Aster-15 (producator MBDA)
• Spyder MR (producatori Rafael Advanced Defense Systems si Israel Aerospace industries) – foloseste un mix de rachete Python (deja in inzestrarea RoAF) si Derby
si o poza pentru LRAD:
f) tactical ballistic missiles (TBMs); Desirable
In legatura cu asta ce putem sa asteptam?
adeca Patriot…
s-or fi speriat de un posibil iskander in transnistria… mai stii ce are in cap putin?
@Vioniribu
Un Iskander in Transnistria il faci cu IMI Extra plus cercetasi la fata locului ca sa-i dea coordonatele, in caz ca nu le primesti de la un satelit prieten.
il faci daca-l vezi si stii unde e. alea-s mobile si pana la
o escaladare de conflicte stau sigur f bine protejate
si camuflate. cand ies de- acolo merg pe roti, trag si auguri.
deci nu-s deloc usor de gasit nici macar cu sateltii sua.
@Eroul Bula
am auzit solutia asta de atat de multe ori incat incep sa ma intreb daca nu cumva asta se vinde, doar verbal, ca sa se suplineasca lipsa de tehnica si sa se mareasca in mod artificial moralul.
Singurele diferente erau ca in loc de IMI Extra erau aruncatoare de 82mm, rachete Hellfire, obuze tip Copperhead (chiar atat de veche este ideea!), sau chiar proeictile lansate din satelit (sic! pe bune, am auzit inclusiv asta!).
Eroule, esti cumva fost membru al bravei si nedotatei (vorbim de tehnica) Armate Romane? Numai pe acolo toata lumea viseaza trupe cercetare-diversiune.
Casa faci ceea ce spui in primul si in primul rand iti trebuie o cercetare beton (satelit, avion, drona , trupe, etc) care …… nu sunt! Avem ceva trupe dar la cati viseaza la scenarii de genul asta oamenii aia nu or sa mai doarma nici daca vor trebui clonati de trei ori.
In al doilea rand trebuie ceva mijloace de lovire. cercetasul poate face el multe chestii dar sa nu exageram. Este totusi un om, chiar daca foarte bine pregatit (sper din tot sufletul, pentru ca stiu cum se fac filmarile de promovare, am fost la doua). Acele mijloace de lovire sunt avioane (putine catre nimic), artilerie cu raza lunga (scoasa la pensie) si proiectile macar aerodinamice si cu tehnologie bleed base (nothing, nada, nimic, pauza) si nici macar nu am pretentii de proiectile ghidate.
Cu alte cuvinte PAUZA.
Poate la anul si daca se lungesc lucrurile in Ucraina (mila mi-e de tine, dar de mine mi se rupe inima de mila), ceva mai repede.
@M.C
Yeap…mi se pare mie sau mai degraba „s-a nimerit” criza ucraineana cu cerintele pentru siguranta bazei Deveselu ?
🙂
Spasiba Rossiya!..pentru acest „timing” de „groundhog day”. S-au trezit marmotele si pe la noi…
aici s-au dat ca variante HSAM MIM-104 Patriot si Aster 30 correct. ar mai fi Barak 8 dar inca nu este in serviciu. de ar intra morcovu si mai rau undeva la politrucii nostrii ca sa doteze armata Romaniei cu toate cele necesare…I-am ierta si daca si-ar trage unele shpagi…!
Anul trecut, mai pe la inceputul lui, si prin 2012, se vorbea despre interesul Romaniei si al Poloniei pentru sistemul israelian ‘Prastia lui David”. El era prezentat ca fiind mai precis si mai ieftin decat concurenta, fiind de altfel cel mai nou dintre ele. Termenul pentru finalizarea proiectului era anul 2014. Deci…..ar putea fi selectat asta avand in vedere colaborarea puternica cu Israelul. Insa ma pune pe ganduri ce au facut evreii in 2008 in razboiul din Georgia, atunci cand i-au vandut pe gruzini la rusi. Daca o vor face iarasi si cu noi in caz de bumbaceala!? Ramanem din start si fara avioane si fara antiaeriana. Cred ca de asta nu se are in vedere modernizarea vechiturilor F 16 achizitionate de la portughezi cu ei, sau este macar este unul dintre motive! Shalom! 🙂
Sper ca faza cu ASTER sa fie o gluma. Dupa ce ii pupa in cur pe rusi si le livreaza Mistraluri, plus programe comune pentru dezvoltarea de APC-uri, ne apucam sa le dam bani pentru sisteme de rachete FOARTE SCUMPE.
Nici macar nu ai garantia ca nu le vor transmite rusilor frecventele de lucru, codurile si alte „mici detalii” care ar face inutile sistemele in cazul unui conflict, ca sa nu mai vorbesc ca s-ar putea „sa nu aiba stocuri suficiente de rachete pentru realimentarea sistemelor” tot in cazul unui conflict cu rusii.
As merge pe Patriot, cu ceva modernizari, pentru ca nu se pune problema stocurilor de rachete in caz de utilizare intensiva.
Problema este ca sunt scumpe si asta m-ar face sa ma indrept spre David’s Sling (racheta Stunner are costa undeva intre 400-600.000 $ fata de 2 milioane $ Patriot block 3), dar nu stiu in ce faza de dezvoltare a sistemului se afla israelienii. In cazul asta ar fi nevoie de asimilarea in productie a rachetei pentru ca nici israelienii nu le produc in cantitati mari.
O alta varianta ar fi Barak 8, mai scump decat Stunner dar mai ieftin decat Patriot, in plus, cu avantajul ca este usor de integrat atat ca sistem terestru cat si pe nave.
Din pacate, pare sa aibe raza de actiune la 100km+… ceea ce in cazul nostru, cu doar 5-6 sisteme, e important, ca sa acoperi cat mai mult.
Dar probabil mergem catre Patriot, poate chiar SH
Patriot PAC2, ca raza de actiune, are putin peste Hawk XXI…
Pe cand un Super-Hawk taiwanez Tien Kung-1 (Sky Bow) bate la aproape 100km:
http://www.rumaniamilitary.ro/super-hawk
Integrarea ESSM in bateriile HAWK da posibilitatea utilizatorilor actuali ai HAWK de a moderniza sistemul cu o racheta cu raza medie de actiune, moderna, aflata in productie. Exista intentia de integra si racheta AIM-9X pentru a oferi si optiunea ghidajului pasiv in infrarosu, o prima lansare fiind executata la sfarsitul anului 2011. Se are in vedere si modernizarea ESSM prin adaptarea capului de ghidare radar activ de la AMRAAM care l-ar inlocui pe cel actual, de tip semi-activ, noua racheta fiind denumita SL-AMRAAM-ER (Extended Range).
Semnificatia pentru Romania a disponibilitatii ESSM, AMRAAM si AIM-9x de a fi integrate in bateriile HAWK este ca ar avea o alternativa la solutia MBDA sustinuta de Bumar pentru Polonia (Aster/MICA) si la care se pare ca Romania vrea sa se alinieze,cel putin in ceea ce priveste componenta SHORAD, prin cooperarea dintre Bumar si UTI.
ESSM ar fi disponibila si pentru o eventuala modernizare a fregatelor, ca si MICA, dar in plus poate fi folosita si pentru inlocuirea rachetelor din cadrul bateriile SA-6, aici solutia concurenta de la MBDA fiind Aspide.
http://www.tehnomil.net/2012/06/23/hawk-xxi-lanseaza-essm/
Dracul n-ar fi prea negru nici in varianta asta daca avem in vedere ca Raytheon coopereaza cu israelienii pentru dezvoltarea sistemului David’s Sling si incearca sa integreze racheta Stunner pe sistemul Patriot.
Am luat de pe wiki:
Patriot Advanced Affordable Capability-4 (PAAC-4)
In August 2013, Raytheon and Rafael Advanced Defense Systems began to seek funding for a fourth-generation Patriot intercepting system, called the Patriot Advanced Affordable Capability-4 (PAAC-4). The system aims to integrate the Stunner interceptor from the jointly-funded David’s Sling program with Patriot PAC-3 radars, launchers, and engagement control stations. The two-stage, multimode seeking Stunner would replace single-stage, radar-guided PAC-3 missiles produced by Lockheed Martin. Government and industry sources claim the Stunner-based PAAC-4 interceptors will offer improved operational performance at 20 percent of the $2 million unit cost of the Lockheed-built PAC-3 missiles. The companies are seeking $20 million in U.S. government funding to demonstrate cost and performance claims through a prototype PAAC-4 system. Israeli program officials have said that a previous teaming agreement between Raytheon and Rafael would allow the U.S. company to assume prime contractor status, and produce at least 60 percent of the Stunner missile in the United States. The Missile Defense Agency has said that the U.S. Army is considering use of the Stunner as a potential solution to future U.S. military requirements.[15]
Pana la urma merge si varianta cu sisteme Patriot sh, cu modernizare si integrare Stunner. Tinta lor este sa scoata Stunner la 400.000 $ dar, cum se intampla de obicei, cred ca se va duce la un 600.000$, adica 30% din pretul unui Patriot PAC3 la o raza de actiune muuult mai mare.
Practic am avea PAC 2+ acum si vom sari direct la PAC-4 peste 5-8 ani…
„Din pacate, pare sa aibe raza de actiune la 100km+”
Bre, treziti-va 🙂 🙂
Ce-i tot dati cu raza de 1.000.0000 de km si acoperit tot teritoriul…
Ce sa mai acoperi?
Industrie si unitati militare nu mai avem prin toata tara la toate colturile de strada.
Acoperi niste zone de interes, puncte sensibile.
Sa zicem Galati-Braila-Focsani, Bucuresti, Constanta-Cernavoda.
Sau sa ai un batalion de Patriot sa duci repede intre Chisinau si Tiraspol daca ai nevoie.
Ce sa acoperi la Borosoaia, Amarastii de Jos, Dabuleni sau Furculesti?
Cine sa dea cu Iskander si dupa ce, dupa pepenii lu stimabilu?
Dupa pepenii de la Deveselu….pardon, dupa lubenite! 🙂
Stunner are raza de 250km. Cu asa ceva chiar acoperi teritoriul cu 5-6 sisteme.
Eroule, l-o acoperi 🙂
Da’ ce incercam eu sa zic ca nu are rost sa pazesti pepenii de la Dabuleni…
Acoperi niste zone de interes si cam atat. Eu cred ca asa se gandeste.
Altfel e risipa de acoperire 🙂
Plus ca raza aia de 250km, sau 100km la alte modele e bataia maxima teoretica in anumite conditii de viteza, directie, altitudine si manevrabilitate a tintei.
Daca vrei kill garantat, probabil pe la mai putin de jumate…
nu va suparati ca va intreb. o baterie de rachete AA inseamna 2 lansatoare a cate 4 rachete/lansator(asta in cazul MIM-104 Patriot)?multumesc mult de raspuns!.
Inseamna intre 4 si opt lansatoare.
Era in comentarii mai sus:
Improved Patriot (PAC-2+) Battery: $350-400 million for radar, control systems, 4 launchers,
& 32 GEM-C/T missiles – (rough estimate )
4 lansatoare cu 8 rachete fiecare…
Sincer si mie imi este un pic frica de franci…
N-are de ce , francii erau germanici 🙂
Cu astia de-si zic amu’ francezi de-ai lui De Gaulle, e putin alta poveste…
Pai de astia a lu’ De Gaulle bre mie frica, ca aia de zici tu sunt morti de mult. 🙂
Da de ce ti-e frica de ei?
Pentru ca io sunt patit si am memorie buna. Am incredere doar in straini care au aceleasi interese cu mine si in aia doar ocazional. Eu my friend am incredere doar in mine si in ai mei…
Ca sa nu ma intelegi gresit, nici in yankeii nu am mai multa incredere, doar ca eu cred ca acum interesele noastre coincid mai mult cu SUA decat cu Parisul, care intre noi fie vorba este cel mai frumos oras din lume…
@Bula
„Dupa ce ii pupa in cur pe rusi si le livreaza Mistraluri, plus programe comune pentru dezvoltarea de APC-uri, ne apucam sa le dam bani pentru sisteme de rachete FOARTE SCUMPE.
Nici macar nu ai garantia ca nu le vor transmite rusilor frecventele de lucru, codurile si alte “mici detalii” care ar face inutile sistemele in cazul unui conflict,”
Subscriu. Daca e sa ne luam dupa ultimele afirmatii ale lui Talpes (si nu vad de ce ar minti referitor la asta) in 89 in Romania, francezii si rusii au fost actorii principali (francezii tinand partea ungurilor cu reviziurea granitelor, cu nedreptatea de la Trianon, etc). Asa ca ne putem astepta oricand la surprize din partea lor. Si cica romanii sunt curve….
Asa ca ne place sau nu, tot de la americani trebuie sa cumparam.
Asa este…rational dpdv tehnic si economic ar trebui achizitionate sistemele israeliene ‘Prastia lui David’. Dar daca gandim la rece, tot cele americane ne vor ajuta mai mult intr-un eventual razboi cu rusii. De francezi nici nu are rost sa mai pomenim….
La fel de logica era si achizitia de Gripen noi, nu F 16 TH…dar gandint logica parteneriatului de securitate(nu doar spaga), este logica achizitia! Doar numarul de aparate si vechimea lor este nesatisfacatoare. Dar cine stie, odata cu criza asta, poate se vor grabi lucrurile si se va purcede la achizitia de inca 1 – 2 escadrile in viitorul apropiat!
„Subscriu. Daca e sa ne luam dupa ultimele afirmatii ale lui Talpes (si nu vad de ce ar minti referitor la asta) in 89 in Romania, francezii si rusii au fost actorii principali (francezii tinand partea ungurilor cu reviziurea granitelor, cu nedreptatea de la Trianon, etc). Asa ca ne putem astepta oricand la surprize din partea lor. Si cica romanii sunt curve….”
Daca te iei dupa Talpes…. Tu ai citit istoria? Romania n-ar fi avut granitele actuale fara sprijinul francezilor la Trianon, daca era dupa Wilson & Co. cu dreptu popoarelor (dar numia unele) Ungaria ar fi inglobat si Transilivania.
Cat despre comportamentul francezilor la sfarsitul erei Ceausescu, era un cui personal pe care il avea Miteran impotriva lui Ceausescu petru ca avea impresia ca fusese inselat.
@ Arhengel
Nu vad unde si cu ce ma contrazici, desi asta incerci sa faci. Sau e problema ta cu contrazisul de dragul contrazicerii. Ca n-ar fi prima data. De stil nu mai vorbesc.
Nu stiu cat am citit eu istoria si oricum nu e treaba ta, dar stiu ca din ’20 pana in ’89 sunt 69 de ani si ca Mitterrand n-a fost Clemenceau, asa cum Ceausescu n-a fost Vaida Voevod. Interesele s-au schimbat intre 1920 si 1989, tot asa cum s-au mai schimbat si intre 1808 si 1920 (tot la relatiile ruso-franceze ma refer).
„Cat despre comportamentul francezilor la sfarsitul erei Ceausescu, era un cui personal pe care il avea Miteran impotriva lui Ceausescu petru ca avea impresia ca fusese inselat.”
Aici deja imi dai dreptate. Ma intereseaza prea putin motivele lui Mitterrand si ale francezilor. Ce conteaza sunt actiunile lor.
In privinta americanilor, poate nu au reusit cu Transilvania, dar au reusit cu rep Moldova, cand desi erau constienti ca era teritoriu romanesc cu populatie covarsitor majoritar romanesca, au considerat ca era mai bine sa revina aliatului URSS inca dinainte de ww2. Intre timp….si interesele lor s-au mai schimbat.
@Adrian
Pai tocmai de actiuni vorbeam, care sunt actiunile Frantei impotriva Romaniei? Privatizarea Dacia? Au distrus fabrica aia. Acum a devenit un brand international produce un milion de masinii pe an si s-a extins in 10 tari cu fabrici de asamblare, ba francezii mai investesc inca 137 milioane de euro ca sa extinda uzina de la Colibasi cu o noua fabrica de motoare si sa nu mai spunem ca contribuie la PIB-ul Romaniei cu 10% adica vreo 20 de miliarde de Euro pe an. Sigur submineaza intergritatea statala a Romaniei cu asta. Sau ce? Faptul ca le vand Rusilor purcoi de bani, 2 nave care nu sunt nimic altceva decat niste feriboturi cu hangar? Sau ca ne fac tigani? Pai chiar ei se cearta intre ei pe tema asta. Cum zice un francez de dreapta cuvintele Romania si tigani in aceasi fraza cum sare un francez de stanga la gatul lui facandu-l incult.
Fa-ma si pe mine sa inteleg care e motivul pentru care tu si mare parte din cei ce posteaza aici considerati Franta ca una dintre cele mai mari amenintari la adresa securitatii Romaniei cand actiuni ale Marii Britanii, Germaniei si SUA pot fi interpretate la fel de rau.
@arhengel nu e vorba de asta, noi ne refeream la rachete, ca ar putea sa dea frecventele la rusi, o parte din tehnologia franceza o preiau si rusii etc…dar daca stam sa ne gandim in ww1 misiunea militara franceza ne-a ajutat sa castigam la marasti-marasesti-oituz, iar anul trecut francezii s-au prezentat la parada noastra, aratandu-si sustinerea…in timp ce alte tari au refuzat invitatia…tarile care au venit la parada sunt singurele care ar avea un cuvant de spus in apararea noastra…dar acum sa nu cadem nici in cealalta extrema…si francezii ne-au facut cateva magarii, dar ne-au si ajutat…la fel se poate spune despre fiecare „aliat” al nostru
@vioniribu
cine a refuzat? 🙂
„cine a refuzat? 🙂 ”
Bulgarii de pilda parca.
Pai bulgarii n-au avut bani de gaz pan’ la Bucuresti.
„noi ne refeream la rachete, ca ar putea sa dea frecventele la rusi, o parte din tehnologia franceza o preiau si rusii ”
De ce ar da Francezii frecventele folosite de un aliat NATO la un potential inamic? Care e logica?
Cat despre tehnologie francezii nu prea au ce sa-i invete pe rusii cu privire la rachete, in schimb spere sa invete despre vehicule tot teren la care rusii sa fim seriosi sunt cei mai buni si sa le dea in schimb tehnologia pentru feriboturi cu hangar de elicopter ca altceva Mistralul nu este, adica ceea mai Low tehnologie din arsenalul NATO.
Cat despre magarii, totcmai asta spun, francezii ne-au facut cele mai putine magarii in istorie compartiv cu britanicii, turcii, sarbii, germanii, americanii si alti aliati NATO pe care acum ii consideram mai de incredere.
Serbia nu e in NATO si nu e aliatul Romaniei si nu fost niciodatapentru ca in 1919 cu greu au fost izgoniti din Timisoara si la diktat de abia asteptau sa intre in Romania cu trupe. Pacat ca nu se face un Kosovo in Timoc,
Deci au refuzat bulgarii, si mai cine ?
din cate stiu si nemtilor li s-a facut oferta, parca si slovacilor, am auzit ca s-au facut oferte aproape catre toate statele NATO
ce jegosi…
asta am citit-o intr-un ziar…si dusa a spus(dupa ce deja era confirmata participarea SUA,franta,turcia,polonia) ca mai asteapta raspunsul de la niste parteneri…l-a primit…acum unii nu or fi venit din considerente financiare, dar totusi…
Ce considerente finaciare frate ca am impresia ca li se platea tot.
Sunt tarile cu care avem parteneriate strategice.
Un sincer MULTUMESC tovarasului Putin !
Pana la anu pe vremea asta le trece.
Tot cu chilotii in vine o sa fim…
Am gasit date despre costul unei baterii cu 6 lansatoare si al unei rachete ASTER-30. 400-450 milioane$ sistemul si 2,5 milioane$ racheta. Scump, domne, scump 🙂 )))))
Detalii aici
http://therealsingapore.com/content/rsaf-acquire-aster-30-sam-system-costing-multiple-millions
Nimic nu e EFTIN in domeniul asta 🙂
Republic o lista mai veche, pusa altadata pe acilea de un clasic de-al nostru, sa vedem daca se sesizeaza 🙂
Pe net preturile sunt diverse, dar asa orientativ merge, cam astea sunt scorurile:
SAMP/T Battery: ~$400-450 million for radar, command systems, 6 launchers, & 96 Aster 30
missiles – (based on costs of similar systems & Aster missile)
Aster 30 SAM : ~$2.5 million – (based on Aster 15 cost & similar weapons)
Aster 15 SAM: $1.25 million – (based on this info)
Improved Patriot (PAC-2+) Battery: $350-400 million for radar, control systems, 4 launchers,
& 32 GEM-C/T missiles – (rough estimate based on below)
NASAMS II: ~$165 million per fire unit – (based on Finnish contract)
SLAMRAAM: $1.55 million per missile, including provisions to mount system on fixed or mobile launch units – (based on UAE sale)
RIM-116B RAM Block IA: $950,000 – (based on Egyptian order)
RAM Block 1A CIWS: $30 million for Mk.31 launcher & 21 missiles – (based on missile and
launcher costs)
SeaRAM CIWS: $25 million for automated launch system & 11 missiles – (based on Phalanx Block 1B and RAM missile costs)
Spyder-SR SAM Battery: $35-40 million for radar, command unit, 4 quad launchers, 32 missiles – (based on Indian buy)
Mica AIM: $1.5 million
Avem nevoie de baterii long range (ASTER30/PAC2+ ?)
Avem nevoie de baterii medium range(HawkXXI/NASAMS ?)
Mijloace mobile (Crotale NG/HUMRAAM?)
Short range(VL-MICA/Spyder/Mistral/STAR80L/CA94 modernizat ?)
La scorurile de mai sus, astea costa miliarde.
ASTER30/Patriot nu cred, ca vreo 2 baterii costa miliardul.
La RIM116 am gasit pretul de 440.000 $ bucata.
In privinta VL-MICA, chiar daca nu-l am la inima pe SRS, cred ca mai bine ca nu le-am luat.
La o raza de actiune similara lui RIM116 sau Barak-1 costa de 3 ori mai mult, cel putin.
„pusa altadata pe acilea de un clasic de-al nostru, sa vedem daca se sesizeaza :)”
Daca nu ma insel, parca i-o v-am pus-o 🙂 🙂
ie, te sesizasi…
Nu scap nimic bre 🙂
o sa fiu dubios, dar de ce nu am urmari traseul Turciei?
Au ceva chinezii care sa intre in specificatiile astea?
si ei dadeau un buget de 1 miliard 🙂 ne incadram doar daca era la mana a 4-a 🙂 Patriot SH scrie pe noi, dar sincer nu ma supar
Pai am scris mai jos ca eu consider ca mergem catre Patriot… cu cerintele anti-balistice si compatibilitatea cu Hawk. Pt. raza medie, Hawk+SA-6 ar putea fi modernizate destept,cu ESSM/SL-AMRAAM-ER (Extended Range), eventual completat ulterior cu modelul taiwanez, ramanand sa luam si un sistem SHORAD, dupa cum spune si George. Pe Vshorad, fie luam licenta GROM fie mai imbunatatim CA-94 si 95M.
Cat despre numar de baterii, in prima faza ar trebui minim 2 (sa inlocuiasca 1:1 Volhov-urile) sau 3, deci ne-am incadra in 1 mld. euro – vezi lista de preturi:
http://rumaniamilitary.files.wordpress.com/2012/06/poza_11.png
La pretul de nou, PATRIOT 2 – Improved Patriot (PAC-2+) Battery: $350-400 million for radar, control systems, 4 launchers… deci cred ca ne-am incadra cu 4-5 baterii in 1 mld. euro… la care ar urma modernizare ulterioara, sau 2-3 baterii cu tot cu modernizare.
De dorit ar fi 4 sau max. 6, sa protejam si Constanta, Turda si Bacau, sa incercam sa le interconectam cat de cat intr-o retea…
ASTER – scumpe, pretenia franco-rusa, stocuri
Evreii ar mai fi o varianta, insa si astia pot fi santajati de rusi si sa dea informatii la schimb.
Si mai ales te tot chinui sa-i aduci pe americanci in zona pt ca sunt singurii care pot sa-ti asigure ceva securitate (Franta, UK, Germania niste curve sifilitice la concurenta intre ele pe centura care sa presteze mai bine la tiristii sovietici) dar cand ai nevoie te duci sa cumperi rachete de la evrei sau francezi. Pai ce mesaj e asta?
Patriot ar fi singura varianta decenta, restul numa’ de forma pe lista pt licitatie.
Variante destule, rachete destule.
Lasa Eroule ca „money’s no object” la noi.
Sincer….n-avem bani …ha ha ha …
„Economie, natalitate si justitie” sa avem, ca bani gasim 🙂
100% de acord…la fel a fost si cu F-16…acum ca am fost noi prosti si le-am luat de la portughezi e alta poveste…
Pai si eu ce-am zis …. de fapt am zis mai multe. Luam Patriot sh si le upgradam prin integrare de Stunner, dezvoltata de americani si israelieni pentru David’s Sling. E bine asa?
Ai zis bine Eroule 🙂 stai linistit.
De la americanci tre luat, pe evrei nu i-as baga totusi in seama.
Si bani sunt, mai scoate Ooooodrea dintre fante 🙂
Acuma suntem cu sangele in cap…numa sa ia ceva dreacu, sa nu ne desumflam mai incolo…
Pai deja cum e formulata cererea, cam e pt. Patriot, ca sa fie compatibil cu Hawk + capacitate anti-balistica … 🙂
Pe site-ul Tehnomil la art. asta este si un link catre un site polonez unde spune cam care este short-list-ul lor:
* Patriot
* MEADS
* SMAP/T (ASTER 30)
* Israelienii cu un pachet mai larg – probabil nu au putut acoperi cu un singur sistem toate cerintele.
M-am uitat un pic pe net la MEADS pe care il credeam mort si ingropat si am vazut ca nu e chiar asa. De fapt sistemul are configuratia deja definita si doar lipsa banilor a facut sa nu fie cumparat dar US si Germania vor sa foloseasca tehnologiile dezvoltate pentru a moderniza PAC 2 -urile din dotare. Pe partea de racheta are integrata PAC 3 MSE care este un pic mai agila si mai ieftina decat PAC 3 originala care oricum era destinata mai mult ca anti balistica si mai putin pentru avioane / elicoptere si alte zburatoare.
Cred ca va trebui sa ne uitam atent la Polonia ce va achiz pt ca ar fi cea mai inteligenta treaba sa luam acelasi tip si sa reusim sa integram cumva cu ajutorul americanilor cele 2 sisteme. O alta treaba este ca polonezii vor o integrare locala cat mai mare ceea ce inseamna ca daca luam la fel la noi n-o sa mai fie cazul, oricum nu ne placea off-set-ul.
Dupa cum spuneau multi pe aici e foarte clar ca pe achizitie va scrie made in USA altfel chiar nu are logica.
Ar merge Patriot PAC 2 cu Hawk modernizat si obligatoriu ceva SHORAD noi. Geopolitic vorbind americanii sunt unicul furnizor.
In privinta banilor n-ar fi o problema, maine am de gand sa public un articol al prietenuluio nostru Alex despre sistemul de achizitii din SUA, sistem care poate fi foarte usor si ieftin folosit de catre Romania.
Ne referim bineinteles la un sistem financiar destinat aliatilor SUA.
Da chiar, daca tot le-au taiat cascavalul egiptenilor, n-am putea sa intram noi in programul de sprijin?
Asta zic si io 🙂
Facem o petitie catre guvernul SUA + Congres ? 🙂
Si s-o scrie GSG9 in engleza-irlandeza, ca la americani da bine chestia cu Irlanda 🙂
daca o scriu in spaniola ne da afara din NATO 🙂 ))
Lasa-l pe GSG9, ca el se exprima mai plastic, chiar si in irlandeza 🙂
Mariuse, io cu irlandeza mai greu.
De irlandeze ma cam feresc, da’ pt voi ma sacrific intr-o seara intr-un pub si pun una beata sa v-o traduca 🙂
Poate va alegeti si cu niste boomere si CVNuri!
FACEM 🙂
Eroule banii destinati egiptenilor se intorc inapoi la trezorerie in caz ca ei nu sunt distribuiti. Ca sa aveti parte de donatii mai mari trebuie sa trimiteti pe aici niste capuchehaie care stiu cum se pupa inelul atat la Consiliul de Securitate Nationala cat si pe holurile Congresului ca sa le explicati de ce o astfel de investitie ar fi recomandata pentru SUA. Din pacate pentru voi acest fel de oameni sunt aproape inexistenti in Ro. si europenii in general nu prea au avut success in acest domeniu. La ora actuala Ro. benficiaza de aproximativ $13,7 milioane in donatii pentru anul fiscal 2013.
Alex,
Ce e aia „capuchehaie” ? 🙂 un fel de Chupacabra, in traducere libera, mexicana?
@Marius. Asa se numeau pe vremuri ambasadorii de pe langa Sublima Poarta.
No’ ca asta n-o stiam 🙂
Da’ il putem retrimite pe Geoana, la reciclat… 🙂
Pe „Mihaela Dragostea Mea”? Nu cred ca ar fi o alegere prea fericita. Mai bine il puneti pe Cap de Melc (Basescu) sa faca chestia asta. Eu cred ca are un raport mult mai bun decat a avut Geona vreo data in Washington cu cine conteaza.
daca vin americanii cu barcile sper sa aiba la bord si vreo 400 Abrams romanesti………………
Numai suflatul filtrelor de pe ele ne lasa fara buget la aparare 🙂 )))
🙂 ))
nu bro, problema aia de care spui tu, cica apare in desert din cauza nisipului, in Romania nu ar fi bai 🙂
Nu te grabi cu concluziile. Dac vor trebui sa opereze in zona strategica Dabuleni ce faci ca e desert acolo ?
Lasand gluma la o parte, ai o problema de rezolvat: nu se mai fabrica turbinele pentru Abrahms, de asta le duc in uzinele alea si le reconditioneaza.
Daca am gasi o solutie de inlocuire cu un motor clasic ar fi altceva.
„General Dynamics has been working on a drop-in diesel engine to replace the gas turbine engine. It is smaller than the turbine, 14% cheaper to operate per mile, and has a four-fan cooling system which is to greatly reduce the tank’s heat signature.”
de pe wiki…eu unul as vrea sa facem o intelegere cu americanii sa ne dea abrams, ideal ar fi sa ne dea 200 si sa ne ajute sa ma construim 400 in tara…au dat licenta catre egipteni, deci cred ca nu ne-ar refuza…desi, sincer cred ca romania o sa mearga pe leopard, pentru ca e cel mai intalnit in alianta, il au si polonezii, si turcii etc..
@vioniribu
Discutia despre Abrahms era pur teoretica. Pana nu reusesti sa detii controlul spatiului aerian sau macar sa contesti de o maniera credibila superioritatea adversarului nu are rost sa ingropi banii in tancuri pentru ca nu faci decat sa oferi tinte adversarului.
Pentru controlul, cat de cat, al spatiului aerian ideala e combinatia de avioane plus sisteme antiaeriene dar, daca n-ai bani, o iei mai usor si iti pui pe picioare un sistem antiaerian credibil, apoi, la adapostul lui iti achizitionezi alte sisteme de aparare.
O dotare cu 200 Abrahms, chiar si cu un sistem de credit guvernamental american, cu multi ani de gratie, dobanzi mici, tot de da pe spate cu costurile de exploatare. Hai ca aduci de un batalion (stii faza cu ridicatul piciorului la copac) dar, mai departe trebuie dramuiti banii foarte atent.
@eroul da, dar nu tebuie sa neglijam fortele terestre,pentru ca la urma urmei tot infanteristii si tanchistii o sa duca greul luptei intr-un eventual razboi… ar trebui investitii constante in toate categoriile de forte, dar sa dam o oarecare atentie marita catorva segmente, si aici s-au gandit relativ bine:
-fortele navale(delfinul si fregata inarmata- ar fi frumos sa vedem harpoon)
-fortele aeriene(acum alea 12 avioane sunt cam…mda…dar mai departe achizitia de avioane o sa fie ieftina, o escadrila sh nu cred sa ne coste mai mult de 200 de milioane)
-aparare AA
dar in continuare trebuie sa investim si in TBT-uri/tancuri etc…a promis dusa ca o sa cumpere si Saur 2, sa vedem daca se tine de promisiune…daca isi respecta toate promisiunile nu mai fac misto de deception 🙂
In acest contest si tinand cont de potentialul financiar al Romaniei, tara noastra trebuie sa se orienteze prioritar pentru tehnica moderna de lupta AA si AT.
@vioniribu
Evident ca trebuie investit in mai multe domenii. De asta am si spus ca axarea pe un program masiv si scump de dotare (cu tancuri in cazul asta) ar pune pe butuci alte programe si trebuie cantarit bine.
Nene, nu stiu ce dreaq se intampla cu morcovu’, da’ la Cta au inceput de dimineata cu bubuituri si pocnitori…
Poti sa detaliezi?
Detaliez: bum-bum / pauza / bum-bum / pauza / bum-bum…si o tin asa de pe la 09:30. acum a stat. Prima data am zis ca s-au ciocnit 2 pe DN 2A….
Am auzit si eu acum vreo 2 ore parca o bubuitura puternica. Sincer m-am gandit sa nu fi explodat vreo butelie pe undeva, ca ieri la Medgidia.
http://www.antena3.ro/romania/un-judet-din-romania-trebuie-sa-intocmeasca-bugetul-pentru-razboi-245959.html
Romania isi intocmeste buget pentru razboi. Aceasta hotarare va fi luata in viitoare sedinta a CSAT, iar aceste ordine au fost deja transmise in teritoriu. Primul judet vizat este Botosaniul…intamplator la granita cu Ukraina. Prea multe ‘intamplari’ care se succed intr-o rapiditate ametitoare! Cred ca, daca pana acum puteam sta cat de cat linistiti in grijile noastre cotidiene, lucrul asta ne poate pune pe ganduri serios……inclusiv disperarea din ceasul al XII-lea al autoritatilor de a procura armamentul care ne lipseste cu precadere. Asta imi aduce aminte de reactia autoritatilor romane din 1938, atunci cand regele Carol al II-lea a ordonat, nu cu prea mult cucces, din pacate, inarmarea Romaniei si semimobilizarea si efectuarea unui inventar al armatei, in vederea unui eventual viitor conflict. Problema e ca, la fel ca atunci, si acum suntem la fel de nepregatiti…poate chiar mai mult decat atunci si suntem si o tara mai mica acum fata de 1938. In schimb, avem acelasi tip de aliati care dau mai mult din gura, decat din maini si din arme! 🙁
Pe langa rachete cu raza lunga de actiune, ar fi bine ca Romania sa cumpere un stoc consistent de rachete portabile, altele decat Strela si Igla.
Daca ar fi dupa mine, as lua imediat cat mai multe Chiron-uri (KP-SAM Shin-Gung) sau macar Stingere variante noi.
Inca de pe timpul razboilui din Afganistan rachetele portabile au fost o surpriza nasoala pentru rusi cand au pierdut o multime de Hind-uri si avioane Su-25.
Fiind mici, portabile si greu de detectat aceste rachete pot produce pagube inamicului mult mai mari decat o baterie clasica AA cu raza lunga.
exact, avem nevoie de GUSTAV AT SI STINGER AA cat cuprinde….
Variantele cele mai bine pozitionate pentru sistemele cu raza foarte scurta de actiune VSHORAD ar cam fi astea:
• CA-94M – greu modernizabil, la capatul vietii.
• Grom / 9K38 Igla (similar cu CA-94M) – (producator Mesko, Skarżysko-Kamienna)
• FIM-92 Stinger F/ RMP Block II ( producator General Dynamics )
• Mistral (producator MBDA) – cel mai greu cap de lupta – 3kg
• RBS-70 NG ( producator Saab Bofors Dynamics) – cea mai performanta, insa mai greu de operat, cu masa mare
• Star-Streak (producator Thales Air Defence)
De aruncat un ochi si pe asta, e laudata ca e mai buna ca Stinger:
http://en.wikipedia.org/wiki/Chiron_(missile)
putem sa listam noi ce vrem 🙂
standardul SUA de curand, este Gustav pentru AT si pentru AA Stinger, deci, noi momentan suntem cum eram inainte de ’89, made in rusia, acu’ o sa fie made in USA…
Cerinta g): artilery and large calibre rockets;
Cred ca astia vor direct Iron Dome.
Da, nu-mi dau seama, mai degraba s-ar referi la sistemele de artilerie cu bataie lunga si la Smerch / Uragan, decat la katiusele de tip Hezbollah sau bombe de aruncator.
cum aproape e clar ca o sa fie Patriot SH, ce spuneati voi pe aici mai demult ca Patriot nu loveste niic? ca am vazut si eu niste procente de te sperii….. 🙂 )
cu rachetele e mai naspa, dar cred ca poate sa dea jos Su-24/Su-25/Su-27 si MiG-29, sau cel putin sa ii faca sa se gandeasca de 7 ori inainte sa treaca pe aici…acum e naspa cu F-16-le alea…vin abia din 2017, poate daca ar grabi procesul de achizitie…
Sa nu fie o furtuna in paharul cu apa , pai micul si litrul de ulei nu trebuie dat la pomana electorala ?? Va spun eu este mult mai important ciolanul si cum la noi sunt alegeri banii se vor duce pe ulei si zahar ca de galeti nu mai au bani , nu cred ca se achizitioneaza nimic ne garanteaza securitatea Angel Merkel ce dracu plus varul ei Putin , de ce sa cumparam sisteme AA ?? Nu avem dusmani suntem inconjurati de prieteni , numai miere ce sa mai , daca se cumpara ceva probabil mergem pe mana americanosilor si este foarte bine asa , sa speram ca americanosi vin si ei cu ceva donatii altfel ne mananca prietenii astia de ne inconjoara
Mai exista o varianta , ca Basescu sa forteze achizitia de armament cat mai mult acum avand o scuza situatia din Ucraina , achizitiile se vor face din bugetele alocate pomenilor electorale , in felul asta se curata si politica din Romania si armata mai primeste ceva inzestrare , cica nu sunt bani pt inarmare , dar pt pomeni electorale se gasesc bani :)) poate le face bucata Base si-i lasa fara bani :))))))))))))))))))
Adica…le sterpeleste banii de la marirea accizei? 🙂
Rachete ca rachete dar ati vazut ca s-au speriat cand le-am spus ca trebuie pus FPS-117 pe Kogalniceanu ? 🙂 )))
Au transmis cerere de informatii privind radar cu bataie mare (400km) MOBIL.
Da’ ce bre, vor si Erieye? 🙂
Acum? 🙁
Nu, vor ceva cu baza la sol 🙂
Eu is mai aerian de felu’ meu… 🙂
Eroule, eu traiam cu impresia (se pare falsa ?) ca la MK se afla deja un FPS 117, ma insel ? Daca nu, ce radar e acolo, ca altceva nu imi inchipui, P18 ?
din cele 5, ar trebui sa fie unul
FPS 117 trebuiau modernizate anul trecut, dar oferta pentru licitatie a fost neconforma si refuzata:
http://www.dpa.ro/images/buletinul_contractelor/2013/bc2013_1.pdf
Ms Marius, stiam eu ceva… bun, sa speram ca vor sa cumpere ceva cu adevarat mobil… speram noi, aeromobil 🙂
PS: interesanta si amanarea aia… de fapt lunile astea s-au petrecut lucruri mai multe si mai interesante decat in ultimii 20 de ani la un loc, in partea asta a lumii
http://stirile.rol.ro/lockheed-martin-ne-a-modernizat-doua-radare-de-mare-distanta-143012.html
http://www.militaryaerospace.com/articles/2008/08/lockheed-martin-completes-first-upgrades-of-long-range-radars-for-romania.html
@sorin2
Din ce stiu, avem unul la Mangalia si, daca e adevarat, n-ar avea niciun sens sa punem unul si la MK, ca sa fie unul langa altul.
http://www.dcnews.ro/2014/03/washington-post-propune-manevre-nato-romania-pentru-speria-rusia-lui-putin/
Pe gandul se transmite live o conferinta de presa a unui reprezentant al noii puteri.
Un ziarist polonez l-a intrebat, in engleza, cum se va desfasura de acum inainte relatia Ucraina-Polonia pentru ca Polonia i-a ajutat cand a fost revolutia portocalie, apoi regimul portocaliu a dispretuit Polonia, pe polonezii din Ucraina („You shit on Poland”), acum Polonia ii ajuta din nou si o parte importanta din electoratul polonez ii intreaba pe oficiali si pe ziaristi ” Sunteti prosti? Imediat ce-si vor alege un guvern stabil se vor purta la fel cu polonezii”.
Oficialul a balmajit ceva, n-am inteles, dar mai mult a cotit-o spre paranoia ucrainenilor legata de o interventie a rusilor !?
generalul degeratu vine cu ideea trimiterii de trupe NATO (romane si poloneze ) la Donetk . O asemenea actiune ar duce la trecerea intregii armate ucrainene de partea lui Putin in mai putin de o saptamana.
O bazaconie. Trimiti trupe NATO care ce sa faca? Sa se bata cu demonstrantii prorusi din zona? Si cand nu mai fac fata cu munitie neletala trec si-i impusca direct cu munitie de razboi?
Degeratu mi s-a parut tot timpul cam sarac cu duhu.
Ma intreb daca e chiar asa sau daca asta nu ascunde faptul ca lucreaza pentru altii.
DEGERATU NU MAI STIE NIMENI CE NAIBA CAUTA ACOLO.
ESTE UN PROTEZOZAU CAE AU CONSIDEAT CA DA BINE LA IMAGINE,DA SARACUL A LUAT-O RAZNA.
L-AU UITAT ACOLO SI ACUMA TAG PONOASELE/
O solutie ar fi implicarea ONU pentru detensionarea situatiei si trimiterea unor soldati originari din tari non-NATO, aflate in relatii foarte bune cu Ucraina si Rusia.Chinezi, sud-americani, elvetieni, samd.
Pentru calmarea spiritelor, NATO nu are ce cauta acum in Ucraina in schimb ONU este ok din toate punctele de vedere.
Ideea e macar tampita! NATO nu are jurisdictie decat in cazul in care o tara membra este atacata! Din acest motiv sunt trupe NATO in A-stan dar nu in Irak.
In Ucraina poate trimite trupe orice tara membra NATO dar sub steag propriu nu al Aliantei, Degeratu ori nu stie in ce alianta a facut partea ca general, ori manipuleza la un nivel jenant de slab.
Pentru a primi o oferta de pret termenul de 7 zile este mai mult decat decent cand vorbim de firme decente.Cu toata birocratia specifica fiecarei entitati juridice, in 2-3 zile se poate face o oferta de pret mai ales cand este vorba de un singur produs la pachet cu accesoriile aferente.
Sper din suflet sa se cumpere ce trebuie.Sper.SA-2 Volhov la casat sau la export, daca este posibil.
Nu au trimis cerere de oferta ferma ci cerere de informatii.
Corect,
RFI = Request For Information
urmeaza RFP – Request For Proposal
Privind caracteristicile tehnico-tactice si pretul de achizitie al tehnicii vizate?
caracteristicile tehnico-tactice => RFI
caracteristicile tehnico-tactice nr. sisteme +pret (eventual creditare, offset, etc) => RFP
Situatia noastra actuala o vad pe de-o parte mai proasta decat in 1940, iar pe de alta mai buna. Adica proportional vorbind, la inzestrare cred ca stam mult mai prost decat atunci, insa la vremea aceea desi s-a dorit o inzestrare rapida pe ultima suta de metri, nu s-a putut pentru ca nu mai vindea nimeni. Acum insa desi stam mai prost, se poate remedia situatia daca se baga adanc mana in buzunar. Asta doar teoretic, practic nu cred ca are rost sa ne facem iluzii. Daca mai tinem cont si de faptul ca daca te straduiesti un pic poti inghesui intregul personal al armatei pe Stadionul National, situatia este chiar maro.
http://www.rumaniamilitary.ro/armata-romana-1940-vs-2014
uite aici un articol mai vechi…in 1940 stateam mult mai bine, barem aveam o industrie aeronautica de top…
Dream ON !
in 2015 cand o sa scoata „David’s Sling” cica vor sa scape de Patriot si HAWK…wikipedia 🙂
David’s Sling si Iron Dome nu sunt deloc de ignorat
„Iron Dome is a point defense against low level attack. The Sling is like the Patriot. The Arrow will be an anti balistic missile.”
http://www.youtube.com/watch?v=lGRRfJ2Q_GY (scuze da’ nu mai am mail-u’ cu „tutorialu” 🙂 )
O intrebare : in Romania se pot produce rachete AA pentru aceste baterii ?
Ar trebui sa fie mai ieftine decat cele din import .
NU.
Pentru ca au matrasit fabrica de pulberi necesare ca sa facem motoare.
Nici nu incep discutia despre electronica.
Parca au conservat echipamentele, sau asa imi place mie sa visez…
ie, cre’ ca da 🙂
Doar daca se importa tehnologie, sau daca e vorba de o cantitate suficient de mare de rachete ca sa merite asa ceva, mai degraba ca si investitie a producatorului strain…
Dar nu cred ca e cazul la noi. nu vor cumpara atat de multe. Noi putem incerca cate ceva pe domeniul SHORAD si VSHORAD… tot ar fi ceva.
Ramane problema pulberilor/motorului… si a ghidajului 🙂
Fabrica si utilajele „e” oale si tigai …la propriu! 😉
http://www.indaparare.ro/CNR/SC-Fabrica-de-Pulberi-SA-Fagaras.html
intrebare catre Vosganian din martie 2013, cand aveau inca peste 200 de angajati:
http://www.cdep.ro/interpel/2013/i350A.pdf
Între 1991 și 2000 au fost retehnologizate mai multe linii de producție a explozivilor de mare putere, iar în anul 2000 a fost pusă în funcțiune o instalație de nitrare, unde poate fi produs TNT
La Crângul lui Bot se afla Întreprinderea de producție și reparații a tehnicii de rachete (complexul antiaerian autopropulsat CA-95, rachete antitanc Maliutka, proiectile reactive nedirijate PRN-80, rachete aer-aer A-90 și A-91, rachete aer-sol A-921), adeca Electromecanica Ploiesti.
Probabil te referi la asta:
http://www.rumaniamilitary.ro/iai-pregateste-extra-pentru-lansare-din-aer
Vali (Edit)
Post Time 17 martie 2012 la 16:48 – Răspunde
LR273 are o mare problema, nu (mai) putem produce motorul in tara.
De altfel, noi nou producem nici motoarele pentru rachetele 122mm cu bataie marita (de la 20km la 40km), astea sint import Franta, probabil Roxel, iar rachetele LAR 160mm sint import Israel, IMI.
In momentul asta putem produce doar pulberi simpla/dubla/tripla baza care sint folosite la rachete cu diametru pana la 122mm.
Ca sa producem motoare racheta de diametru mai mare sau acelasi diametru dar cu perfomante imbunatatite, avem nevoie de pulberi compozite dar linia de productie a fost dezafectata de ceva timp, data la taiat si anul trecut a fost vandute si ce mai ramasese:
Din anuntul de lichidare: “Instalatia ALN 300A PULBERI COMPOZITE UPS FAGARAS a fost pusa în functiune în anul 1988 si a functionat pâna în anul 1994, când a fost trecuta în conservare.La momentul punerii in functiune, instalatiile erau de ultima generatie.Produsul final reprezenta combustibilul pentru racheta si facea parte din strategia nationala de inzestrare a armatei.Tehnologiile de fabricatie reprezinta secrete de stat.”
http://www.infodip.ro/?id_activ=97&id=vanzari_lista_all_detaliu
Fie ne apucam sa re-construim linia tehnologica si nu stiu daca putem sa facem asta fara ajutor extern deci practic mai cumparam tehnologia o data sau continuam sa importam si atunci IMI reprezinta furnizorul logic, din motive de compatibilitate cu LAROM.
Ma refeream la IPRS.
As vrea sa inteleg…ce defensiva are estul tarii, pana la Carpati? E englijabila regiunea aceasta din cauza reliefului permisiv in cazul unui atac pe un front larg, cat granita cu Moldova?
chiar ca merita sa cumparam acele baterii lansatoare de rachete rusesti…problema este sa nu se autolanseze accidental si sa se prabuseasca in baza de la Deveselu.
apropo de asta, chiar, adica nu putem face un „firewall” sau ceva de genu pentru chestii importate care pot fi manipulate?
Meanwhile in Black Sea … http://www.turnerradionetwork.com/news/340-pat
Și totuși…se pare că a ajuns în M. Neagră…
(17:09) Nava amiral de razboi a Statelor Unite ale Americii, USS George Bush (CVN 77) a primit permisiunea autorităţilor turce de a traversa Strâmtoarea Bosfor, informează publicaţia Hürriyet Daily News.
Bre daca am citit amandoi acelasi articol din Hurriet, turcii tocmai asta spuneau ca nava americana NU este portavion!!!!!! Cel mai probabil un distrugator ca in cazul Gruziei…
un distrugator din ala are cateva zeci de tomahawk la bord(am si eu o fixatie cu rachetele de croaziera)…deci poate sa puna probleme serioase
Bre probleme poate sa faca, insa intrebare aproape retorica este cui?! Ce sa faci cu cateva To-uri dalea impotriva Rusiei, singur-singurel in Marea Neagra?! Pai ce americanii au trimis USS Little Red Riding Hood?! 🙂 ))))))))))))))))
pai doar nu sunt prosti sa il lase singur pe acolo…sau sunt? 🙂 🙂 🙂 oricum, toate tomahawkurile de pe doua distrugatoare fac praf baza de la sevastopol+aeroportul militar, cu alte cuvinte ar cam putea sa lase crimeea in paragina…
http://adevarul.ro/international/europa/nava-razboi-americana-libera-marea-neagra-capabilitati-maritime-sua-regiune-1_53172b150d133766a8a1686d/index.html?utm_source=antena3&utm_medium=http://adevarul.ro/international/europa/nava-razboi-americana-libera-marea-neagra-capabilitati-maritime-sua-regiune-1_53172b150d133766a8a1686d/index.html&utm_campaign=CrossPromo
Iar de la portavion nuclear cu grup de lupta la 1-2 distrugatoare e cale lunga. Cred ca rusii au si inceput sa evacueze Crimeea si fug spre…Kiev 🙂 !
Io cred ca rusii fug spre Romania, sa ceara azil politic 🙂
…macar sa existe posibilitatea integrarii in cadrul industriei(revitalizate, retehnologizate) romanesti…
partial off:
s-a schimbat comandantul brigazii 81 mecanizata, aia din nordul transilvaniei…ce moment prielnic…
Se intampla mai multe lucruri ciudate per unitate de timp decat s-au intamplat la Revolutie
de la inceputul anului au fost foarte multe schimbari de sefi de unitati…
au fost vreo 40 parca, pensionati, nu cred ca e ceva iesit din comun
N-are nici o legătură…Foștii comandanți au fost trecuți în rezervă pe 1 Decembrie, anul trecut(ca și apropos, chestia asta se aștepta din vară, de prin iunie-iulie), așa că trebuiau numiți alții în loc…Cum birocrația e la loc de mare cinste, chestia asta a durat ceva, așa că s-a nimerit acum numirea asta…și nu numai la 81 Mc. 😉
De astea ce ziceti?
http://rt.com/news/estonia-confirm-leaked-tape-970/
http://www.vm.ee/?q=en/node/19353
Fratilor, un prieten mi.a spus ca sa auzit sirena antiaeriana in Brasov langa gara, dar a fost numai un zvac dar destul cat lumea sa caute cu privirile de unde vine zgomotul, curios e ca asta nu sa mai intamplat de cel putin 7-8 ani!
O fi fost vreo locomotiva 😉
Cred ca toata lumea intelege ca Patriot PAC 2 n-are ce face fara o protectie cu mijloace SHORAD/VSHORAD serioasa si moderna. Adica orice baterie de rachete cu raza lunga are nevoie de „garda”, cu rachete cu raza medie si scurta.
Iar la acest capitol stam cam fel ca in cazul SA-2 Volhov. SA-6 si SA-8 sunt bune fix de aruncat la gunoi, iar modernizarea Hawk-ului nu rezolva problema decat pe jumatate.
Vom avea nevoie urgenta de sisteme cu raza medie de tip VL Mica si Mistral, pentru angajarea tintelor care ataca la altitudini mici spre medii si prin surprindere: rachete de croaziera, Su-24/25/34, elicoptere de atac, altfel n-am facut nimic.
am putea sa luam la pachet cu MIM-72, si sa terminam de modernizat hawk-ul, si asa zic ca ne-am aranjat…
ca o combinatie gen Iron Dome si David’s Sling 🙂
multe am putea ok ii contactam noi pe furnizori sa le dam specificatiile sa nu ne trezim ca luam ceva la mana 3 a de prin somalia sau de ce nu Portugalia?
Hah.. amuzanta noutate)))) chiar ieri am scris despre Patriot…
S-a dat putin liber la zgarda? Nu se mai strica echilibrul strategic? Asta ar trebui sa-i sperie pe rusi.. daca nu sunteti cuminti ai lasam pe romani sa-si refaca armata si vedeti voi! Acu’ Doamne’ajuta sa ne alegem cu ceva din asta.
Intrebare de 10 puncte
Noi(cica) vrem sa ne inarmam cu neste rachetutze dar oare dambo(ii)vitenii nostri dragi au primit noi ordine? Intrebarea e aproape retorica stiind ca mai vin inca cateva intrebari ala fel de „stupide”. Aparent!
Daca da, de la cine?
Daca baietii au primit ordine de la stabii USA&UE sa cumpere artificii, strategia mare e sa nu vina hoarda rusa peste lumea finuta din vestul batranei doamne?
De ce nu se cumpara pocnitori de la beligerantul atomic in paralel cu targuire la sange cu frau merkerel? Multumesti 2 dementi si le spui fiecaruia ce vrea sa auda in timp ce tu iti pazesti rozeta.
(22:16) Mâine la Bruxelles va avea loc summit-ul UE unde va fi discutată criza din Ucraina. Ministrul de externe al Poloniei, Radoslaw Sikorski prefațează pentru BBC ce urmează să se întâmple: „UE trebuie să decidă dacă îi oferă dreptul unei țări să intervenă militar pe un teritoriu învecinat sub pretextul protejării minorităților naționale. „
Sa nu ne imbatam cu apa rece, la noi „urma alege” intotdeauna! Sa speram ca „frica” ne este de aceasta data „Aliat”, si chiar vor misca ceva.Indiferent ce vor achizitiona, daca vor achizitiona, oricum vor fi net superioare a tot ceea ce-avem acum. Doamne-ajuta, da-le mintea cea de pe urma!
http://www.zf.ro/business-international/distrugatorul-uss-truxtun-vine-in-portul-constanta-12209407
Au gresit poza (se mai intampla) 🙂 …numai ca au pus-o pe a „crucisatorului” nuclear in loc de Arleigh Burke class.
I mean, holy shit!
De fapt nu au gresit fotografia. Fotografia reprezinta CGN-35 USS Truxtun. Crucisator cu propulsie nucleara, casat candva prin anii 1990.
http://www.hotnews.ro/stiri-esential-16744301-titus-corlatean-face-luni-vizita-kiev.htm
Parlamentul local din Crimeea a decis că această republică autonomă a Ucrainei va intra în componenţa Rusiei
http://www.publika.md/parlamentul-local-din-crimeea-a-decis–autonomia-va-intra-in-componenta-rusiei_1832491.html
mai fac un referendum formal pe 16, si dupa e oficial…sa vedem daca ucrainia reactioneaza in forta…
Cu siguranta ca asa va fi.Asta isi doreste Rusia in actualul contest politic din Ucraina.Vazand ca nu mai poate controla Ucraina, cu sprijinul deschis al etnicilor rusi aflati majoritar in partea din este si sud-est, anexeaza aceste teritorii.Sigur ca de dragul democratiei se va apela la dreptul la autodeterminare, se va organiza referendum, iar populatia majoritara va vota pentru alipirea provinciei lor la patria mama, Rusia.
http://timpul.md/articol/presedintele-lituaniei-privind-agresiunea-rusiei-dupa-ucraina-urmeaza-moldova-56162.html
Astia o cauta cu lumanarea in Transnistria, sau poate vor sa infiinteze ore de lb. romana in toate scolile de acolo 🙂
http://deschide.md/elevii-romani-din-transnistria-fortati-sa-se-mute-la-scoli-subordonate-separatistilor/
Pretinsele autorități de la Tiraspol presează părinții să-și mute copii de la școlile cu predare în limba română. Asociația Promo-Lex susține într-un comunicat de presă că 13 elevi înmatriculați în diferite clase cu predare în limba română au fost nevoiți să părăsească instituția de învățământ, transferându-se la gimnaziul din Dubăsari subordonat administrației de la Tiraspol.
“Aceste transferuri sunt rezultatul acțiunilor de presiune şi persecutare din partea administrației din stânga Nistrului care are ca scop final lichidarea acestor instituții de învățământ”, susține Promo-Lex.
Anterior administrația Liceului “Lucian Blaga” din Tiraspol a fost în repetate rânduri contactată și amenințată cu aplicarea diverselor sancțiuni pentru neprezentarea datelor despre angajații instituției. Ulterior trei angajați ai liceului au fost privați ilegal de libertate, iar pe numele directorului a fost pornit un dosar administrativ. O situație similară a avut loc și la Liceul „Evrika” din Rîbniţa, unde administrația instituției a fost somată să prezinte mai multe documente contabile ale instituției, detalii aici.
Promo-Lex constată cu regret lipsa unor eforturi vizibile și eficiente atât din partea autorităților constituționale, cât și din partea Misiunii OSCE, care a publicat un raport confuz, necoordonat şi neacceptat de către Ministerul Educaţiei, instituţiile vizate din regiunea transnistreană şi societatea civilă preocupată de problemele acestor şcoli.
http://deschide.md/elevii-romani-din-transnistria-fortati-sa-se-mute-la-scoli-subordonate-separatistilor/
Vor face tot felul de porcarii pentru a atrage Moldova in incidente, si ei si gagauzii.
🙂
http://observator.tv/eveniment/china-vrea-sa-anexeze-teritoriile-rusesti-120781.html
Bre M.C, nu mai ranji cu subinteles, ca sunt destui si pe aici care pun botu’; eu inteleg ca e ziua ploiasa peste tot, dar nici chiar averse cu cacao in halul asta! 🙂
Cred ca se negociaza la sange cu Rusia acum. Crimeea e ca si pierduta, acolo nu mai sunt sanse. problema este daca ii potolesc pe rusi cu Odessa, Donetk si Harkov. la cum au prins curaj ucrainenii (procese pentru separatism, steagul ucrainean inapoi pe cladirile administrative) pare ca Vestul (SUA, nu carnatii din Vestul Europei) a cam pus piciorul in prag. Distrugatorul de mai sus face parte din grupul de lupta al portavionului din Marea Egee (e la 2 pasi turma lui, ajunge in lighean imediat daca se incalzeste apa pe aici). Partea cu adevarat nasoala ar fi ca rusii sa negocieze toate teritoriile cu acces la Marea Neagra adica inclusiv Odessa in schimbul celor 2 din Est pentru ca atunci ar face jonctiunea cu Transnistria. Probabil de asta ne-am trezit si noi acum ca vrem sa fim in echipa de negociere.
Un punct de vedere interesant fata de actuala situatie politica din Ucraina.
http://timpul.md/articol/apte-idei-gresite-despre-criza-din-ucraina–56041.html
am si eu o intrebare…de ce transportoarele Piranha (cele mai „noi” si „bune” transportoare din dotare) sunt tot la craiova? nu ar fi trebuit sa fie deja dislocate pe granita de est? intreb si eu asa, ca cineva care nu face parte din statul major general…avem sub 100 de transportoare cu care am putea sa mergem la razboi, si aproape jumatate din el sunt in cealalta parte a tarii…sau le poate le face unul poza pe drum si zice lumea ca ne pregatim sa invadam rusia cu 30 de TAB-uri?
Lotul nu e complet… ultimele din cele 31 se livreaza anul asta 🙂
Dupa ce „abea” le-am platit si receptionat intre 2008 si 2014 vrei sa le mute pe granita ca sa le pierdem in cateva ore ? 🙂 asa ai grija tu de bunul platit din banii contribuabilului? 🙂
Acum, pe bune, habar n-am unde sunt si poate e mai bine asa 🙂
da, avem grija de bunul platit de contribuabil, dar trimitem soldatii sa moara in TAB-71/77 mda…parca trebuiau sa mai vina 7…nu? dar totusi, nu se dadeau mari cu ele la parada? vin rusii si zic: „bah, noi credeam ca ne batem cu niste piranha, unde dreacu sunt?” 🙂 si ii dezamagim 🙂 chiar vreti sa ii dezamagiti pe rusi? 🙂
Unul dintre elementele esentiale in razboi este surpriza 🙂
Si „surprize” vor avea I did! Cand vor venii aia cu Su 35S pe sus si cu T-90MS pe jos, si vor vedea 21le ca inca zboara iar T-55 inca trage… sa moara, vor avea surpriza vietii lor! Poate din mila fata de bunicii lor, care au lucrat la „21/strabunicii la T-55, nu le vor dobora/da foc din prima…
Yanukovici asta joaca la amatori. Trebuia sa sune la un profesionist cu state vechi, taica Ilici Nemuriciu si ar fi aflat ca nu trebuie sa tragi in oameni ci sa chemi minerii, slava domnului ca in bazinul Donului sunt gramada. De multe ori coada de topor e mai eficienta decat glontul. Curatau maidanul de nu se vedeau, apoi pe la sefii opozitiei acasa apareau droguri de mare risc si uite asa toate se rezolvau. De aici si zicala „Cine n-are batrani sa-si cumpere”.
http://images.arhiblog.ro/poze/2014/02/iliescu.jpg
se potriveste 🙂 🙂 🙂
Știe cineva ce s-a decis?
Oricum, ar fi un precedent extrem de periculos…prietenii noștrii secui atât așteaptă…
http://timpul.md/articol/summit-la-bruxelles-presedintele-basescu-s-a-oferit-sa-conduca-negocierile-kiev–moscova-56181.html
aici se poate urmari
si cine sa intervina la noi? mongoloizii? 🙂
E haios Basescu 🙂 . In linii mari nu se va intampla nimic. SUA au inghetat bunurile catorva ucraineni si au anuntat ca le vor bloca si pentru toti cei care au contribuit la preluarea puterii in Crimeea.
Asta mi s-a parut chiar ironica! Adica ii cauta pe aia cateva mii de…voluntari dupa buletin si le blocheza contruile din America?! Pai amaratii aia au conturi in State?!
Haios si Obama asta, toti sunt haiosi astazi, dar ciudat este ca in Harcov rusii se pare au dat inapoi…
in ucraina chiar e bai cu minoritatile, Romania e depaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarte de a discrimina sau fugarii minoritatile
o noua TZEAPA intergalactica , probabil o achizitie dubioasa pentru niste sisteme vechi sau nefunctionale.Parca vad ca luam niste baterii de Patriot 1 sau 2 uitate pe la dreacu in nu stiu ce stoc al SUA cu 500 mil coco dupa care , o sa constatm ca nu fucntioneaza ( co „tomberonezii ” uimiti de cadoul de vreo 100 mil nu se vor mai preopcupa serios sa mai intrebe daca si funcitoneaza) …dupa care vin niste americani de la Rayethon sau evrei de la Elbit le mai dam vreo 600-700 mil.de coco sa le fac funcitonala( va fi deja anul 2025) iar rusii vor fi ocupat toata UE dar pe noi ne vor lasa in pace ca si asa ne-o tragem singuri nu trebuie sa ne-o traga cineva
bingoooo asta e scenario plus ca-si mai trag niste lipitori de prin ministere shpagili de rigoare si correct TZEAPA va scrie pe rumanashi. pacate amarate am fost, pacate amarate vom fi….ma refer la clasa politica, atarnatori si lipitori, ciupitori. sa fim sinceri rusi ca oameni sunt ok , conducerea lor e dilie, dar patrioata!
http://www.youtube.com/watch?v=SSBBRzHBwz8
Se poate intampla asta ?? Am gasit pe youtube din intamplare aceste siumulari cu harta europei , sunt unele si mai drastice , am vazut o simulare unde in europa mai raman 3 tari :)) evident Rusia cu desavarsire , avand in vedere pohta lui Putin sa ne asteptam se devenim vorbitori de limba rusa ??
Asta-i parte intunecata a „Fortei”, adica a dreptului la libera opinie 🙂 ! E plin netul de imbecili cu diploma…
Din aceasi colectie cu Meningita RI(P), ala cu portavionul aka F/A-18 aka „sursele mele”.
http://www.mediafax.ro/politic/basescu-am-aprobat-in-consiliul-european-participarea-romaniei-la-misiunea-osce-din-ucraina-12213093
http://www.armyrecognition.com/weapons_defence_industry_military_technology_uk/ukrainian-made_mr-1_radar_system_able_to_detect_air_targets_made_under_stealth_technology_.html
http://www.armyrecognition.com/march_2014_global_defense_security_news_uk/south_korea_to_purchase_patriot_pac-3_air_defense_missile_system_from_united_states_next_year_130314.html
sincer, cred ca ar fi de preferat achizitia unui sistem nou, cu toate sistemele modernizate la zi, si cu posibilitate de utilizare de pe mare (ceva gen sistemul aster 15/30; desi nici eu nu prea mai am incredere in francezi, englezi si nemti;nici in americani sau evrei). la achizitia unor sisteme noi se poate face offset, banii se intorc in economie. si utilizarea aceleiasi rachete atat pentru lansatoare terestre cat si pentru marina ar putea fi un avantaj logistic si financiar. am putea spera ca la un numar mare de rachete fabricate s-ar putea negocia o fabricatie, cel putin partiala, locala.
20 Martie a trecut. Se mai aude ceva de HSAM? Impresia mea e ca ai nostri (i)responsabili cu inzestrarea armatei se aseamana cu niste pusti care nu au bani sa cumpere nimic de pe iTunes, si atunci singura lor activitate pe programul ala e sa treaca albume si cantece pe „my wish-list”. Patetic!
Patriot PAC-2 si PAC-3MSE, scump, dar util si necesar…
Acum, în contextul amenințărilor Rogozinului cu Tu-160 ar fi ultra-necesare acele sisteme, indiferent cât de scumpe sunt.
Da’ chiar, ce se mai aude cu achizitia acelor baterii HSAM?
Nu stiu, nu ma intreba pe mine, habar nu am, cred ca GeorgeGMT sau altii stiu mai multe…
http://www.armyrecognition.com/may_2014_global_defense_security_news_uk/turkey_extends_the_bids_for_the_purchase_of_a_new_air_defense_missile_system_0205141.html
http://www.armyrecognition.com/british_united_kingdom_missile_systems_vehicles_uk/camm_common_anti-air_modular_missile_air_defense_system_data_sheet_specifications_pictures_video.html
În războiul modern contează în primul rând aviaţia şi rachetele. Infanteria chiar susţinută de tancuri este ineficientă în faţa atacurilor aeriene, dacă nu are acoperire aeriană. Al doilea război mondial a fost un exemplu de ducere a operaţiunilor combinate. Hawk urile, Volhovurile, SA 6 şi SA 8, CA 94 sunt vechi şi ineficiente, la rachetele antiaeriene ruseşti moderne din dotare am renunţat din prostie, fabricile de rachete de la Crângul lui Bot şi Electromecanica Ploieşti le-am distrus. Suntem o armată de baionete.