Gripen pentru Slovacia

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Se pare ca negocierile dintre Slovacia si Suedia, in privinta inchirierii de catre slovaci a unui numar de 8 avioane multirol Gripen C/D, se apropie de final, convenindu-se si asupra numarului orelor de zbor pe care un aparat inchiriat le poate zbura in perioada convenita –  1200.

Astfel slovacii au anuntat ca deja negocierile au cam fost terminate, cele doua parti ajungand la un acord de principiu, pe modelul celui incheiat de cehi.

Discutile oficiale au inceput practic de un an iar o deciziei formala va fi luata dupa alegerile parlamentare si Slovacia din luna martie a acestui an.

Suma implicata ar fi proportionala fata de ceea ce platesc cehi, adica 53 milioane de dolari pe an pentru 2200 de ore de zbor/an pentru toate cele 14 aeronave..

In acest moment slovacii opereaza o flota compusa din sase aparate MiG 29A si doua “duble MiG 29UB, avioane care au cam ajuns la varsta pensionarii.

In acelasi timp si Pakistanul a anuntat ca a semnat un acord cu Sri Lanka pentru livrarea a opt aeronave JF 17 Thunder (cel putin deocamdata). In acest moment Sri Lanka are in dotare (nu stim daca le mai si opereaza) avioane MiG 27, IAI Kfir si Chengdu F-7.

GeorgeGMT

91 de comentarii:

  1. ‘seara!
    1 comentariu macar pentru ca articolul asta e la fel de neutru ca Suedia-SAAB-Volvo…

  2. slovensko vs huni cum o fii prin aer? sa tina ochii deschisi să nu se amestece avioanele între ele!

    • Nu-ti face griji, astora le-a venit mintea la cap. Acum cateva luni, nationalistii maghiari si slovaci din Slovacia au demonstrat impreuna impotriva colonizarii in Slovacia a „refugiatilor” din Orientul Mijlociu.

  3. Nu mi se pare o mare afacere.Slovacia cu numai 8 aparate nu poate face decat politie aeriana ori atunci cel mai inteligent era sa achizitioneze un aparat cat mai ieftin nu sa inchirieze.
    Deci cel mai potrivit aparat pentru ei eu spun ca era KAI T-50 Golden Eagle la 1,5 match si numai 30 mil$ nou.Nu e Gripen nu e f-16 dar pentru politie aeriana era suficient.Sunt curios cum arata partea financiara a intelegerii

  4. OFF Topic.
    Va mai aduce-ti aminte de articolul „JIHADUL SEXUAL ȘI CADAVRUL LOGICII PROGRESISTE” si dezbaterile aprinse legate de acest subiect?.
    ce sa intimplat in Germania…Cologne…, acum citeva zile, la sfirsit de an, cind marea majoritate a cetatenilor, sarbatoreau sfirsitul anului , iaca ca cineva a avut dreptate.Adica forumul acesta si GMT.
    peste 90 de femei , au fost „agresate”…sa nu care cumva sa pomenim „violate”..de catre bravii noi veniti emigranti, noi sau vechi…..autoritatile…nici nu indraznesc sa arate cu degetu…dar sa si condamne pe chihabi, colorati ce au indraznit sa muste din fructele coape ale teutonilor.
    Chestia e SAD…….si dovedeste din nou ca tanti Europa e pierduta definitiv.

    • interesant chiar azi dimineata am vazut ca britanicii au facut un videoclip in care indeamna femeile sa reclame la politie cand sunt agresate, dar agresorul era alb si femeie neagra. De ce cand majoritatea infractiunilor sunt comise de africani sau asiatici?

      • Pentru ca in cultura lor primitiva bărbatul are dreptul sa abuzeze o femeie iar femeile sunt considerate ca fiind inferioare barbatilor.
        In acest moment pericolul real pt Europa este sa fie colonizata masiv de migrantii musulmani având ca si efect negativ arabizarea si islamizarea Europei in următoarele decenii.

    • Din pacate asta-i doar inceputul…

      • Inceputul sfarsitului pentru multiculturalism

        • e bine ca aurolacii aia se dau in stamba si se scandalizeaza lumea, poate asa se mai potoleste si vaka aia ari@na cu importurile de forta de munca din siria

          ma gandesc ca poate intentionat or fi lasat politzaii nemtzalai lucrurile sa se desfasoare, asa un mic sabotaj prin neimplicare, sa lase ideea asta de „refugiat” si multiculturalism sa se compromita sin’guritza

          • Ei se dau in stamba de mai multa vreme doar ca politicienii si presa de mare audienta din tarile respective au pus batista pe tambal ca sa nu-i ofenseze pe imigranti.
            Au tot fost incidente in Italia, Spania si Franta, nu e o practica noua.

            • da, numai ca alea or fi fost cazuri mai izolate, acuma au comis’o grav in grup mare si cu multe victime, cam greu de acoperit si cu impact media si emotzional mai mare, d’aia zic ca s’or fi saturat vreunii din politzie sa acopere la ordin politic si cu un pic de sabotaj prin neimplicare au lasat rahatul sa iasa sa pluteasca bine la vedere, „baga frate ca e de bine” 🙂

              in fond si la Al-Parij pana nu au facut’o aia lata-lata-lata nu s’a miscat nimic

              • Iar acum,totul iese la iveala in ciuda eforturilor autoritatilor germane de a musamaliza evenimentele.50 de plangeri pt atacuri sexuale intr-o singura zi in Hmburg,3 Sirieni arestati pt violarea unor fete de 14-15 ani,Koln,etc,etc…..e ca o avalansa

              • Si ca sa fie si mai macabru,raportul politistilor din Koln „scurs” azi in presa arata ca se asteptau si la fatalitati de dimineata.

                • Marturii ale victimelor din Koln : emigranti care le hartuiau :”Tre’ sa fii draguta cu noi,suntem musafiri,d-na Merkel ne-a invitat”…..asa se duce cariera acelei vite incaltate.

    • Niste articole care vorbesc despre cenzura din mass media germana legata de acest eveniment si aparatul de cenzura creat pt comunicari online, cum ar fi pe Facebook.

      http://www.vdare.com/articles/the-long-silence-the-cologne-sex-attacks-and-the-german-media

      http://newobserveronline.com/media-conspiracy-over-cologne-mass-sex-attack/

      „In the very first Cologne police report of the events of New Year’s Eve, as published on their official website, it was said that the evening had gone off “in a relaxed atmosphere” and the celebrations in the city’s cathedral square had been “largely peaceful.”
      The incredible lies spouted by the police in Cologne can still be seen on their website here, but the New Observer has taken screen shots of that page just in case they see fit to take it down after reading this exposé.
      The relevant part of the official police report, dated January 1, 2016, and timed at 08:57—in other words, hours after the nonwhite-refugee mass sex attacks, rapes, robberies, thefts, and public violence had ended—went as follows:
      Shortly before midnight, the station forecourt in the area of the stairway to the cathedral had to be evacuated by uniformed officers in order to prevent a stampede caused by the firing of pyrotechnic munitions by about 1000 revelers. Despite the unplanned celebration break, the situation was relaxed, because the police were well placed at critical locations and showed their presence.”

      • Tocmai am vazut asta:

        http://www.bbc.com/news/world-europe-35248601

        „Police in Germany will have to rethink their tactics following attacks on women in the city of Cologne on New Year’s Eve, a senior official has said.

        Ralf Jaeger, interior minister for North Rhine-Westphalia, said police had to “adjust” to the fact that groups of men had attacked women en masse.

        Mr Jaeger also warned that anti-immigrant groups were trying to use the attacks to stir up hatred against refugees.

        “What happens on the right-wing platforms and in chat rooms is at least as awful as the acts of those assaulting the women,” he said.”

        Va dati seama? Sa spuna o figura oficiala asa ceva. Si sunt sigur ca vorbea serios, iar definitia lor de platforma extremista include si locuri civilizate ca acest site. Se joaca cu focul cand vine vorba de germani.

  5. Slovacii au dat dovada de pragmatism deoarece le va simplu cu exploatarea Gripenului care se afla in dotarea vecinilor sai,Cehia si Ungaria.

  6. Nici nu le trebuie mai mult de 8 aparate, la surafata lor…
    si aceste aparate asa… ca sa tina si ei 8-10 piloti in forma.
    ma gandesc ca… le-ar fi stat bine si 8-10 aparate Hawk 200, slovacilor…

    Mai auzim maine poimaine si de rep Moldova ca iau 6-8 Gripen-uri.
    Numa Romania rateaza orice sansa….

    • Nu au moldovenii bani de gripen. Pana nu o sa se uneasca cu noi moldovenii nu o sa aiba avioane de vanatoare in cer.

    • Nu,asta n-o sa se întâmple! Moldovenii n-au bani de Aviatie,nici măcar sa inchirieze câteva trainere. Acum vreo doi ani se gandeau sa scolarizeze cativa piloti la noi,dar cum n-au gasit resurse pentru aeronave au renuntat. Se vehicula posibilitatea de a opera câteva IAR-99,dar cred ca era doar un zvon,nici noi n-aveam de unde sa le dam/inchiriem. La ei nu mai zboară niciun MIG-29,desi unul mai are ceva resursa însă il folosesc doar in caz de nevoie. Vreo 2-3 MI-8/17 mai zboară,unul fiind ex-escadrila speciala a lui Ceausescu,pe care-l folosesc in zboruri VIP. Asta-i situatia!

    • da stiu ..ce sa spun , sansa cea mare a romanilor era gripen
      era panaceea dezvoltarii

      • Da Niko nu era panaceu universal dar putea aduce o gura de oxigen unei industrii destul de muribunde…ai citit chestiile ale cu offset ratat, ai citit si ceea ce ni s-a propus. Cu F 16 MLU nu avem toate acestea si nu le avem nu pentru ca USA nu le-ar fi oferit dar am avut negociatori extrem de slabi. Asa avem avioane comparabile cu 12 Gripen C/D + ceva doatare la armament aer-aer si am cheltuit cam tot ca si cand am fi cumparat avioane noi. Nu este un moft sa ai flota noua, nu este un moft sa ai arhitectura deschisa, si mai ales nu este un moft sa mai ai ceva industrie in plus chiar daca nu are nicio treaba cu cea militara. Industria civila aduce know how, aduce specialisti, fixeaza niste oameni in Romania, ii duce la specializari, workshop-uri, se platesc salarii, diurne, oamenii aceia cheltuie bani in tara – toate acestea aduc bani la bugetul de stat, bani pe care sau de care se va folosi si MApN-ul – nu este tot una 2% dintr-un PIB de 500 de miliarde sau din 550 de miliarde.( dau exemplu suma fiindca nu am facut niciun studiu serios de impact economic al investitii).

  7. adica 24000 de coco ora de zbor
    Le „inchiriaza” si ceva pushcoace la bord in banii astia ?
    daca da, cum termina leasingul la o racheta care o trag din te miri ce motive ?

    • @paul. Din cate stiu ungurii si cehii au restrictii la folosirea rachetelor,trebuie sa ceara aprobare de la suedezi,exceptand autoapararea. Deci,ciuciu scop ofensiv! Au liber la folosirea tunului de bord. Leasingul presupune conditii,iar swedish is pacifisti. Probabi,daca-i asa,regula sa se aplice si slovacilor,ai dar sa-mi ceri voie!

      • Astea de unde le-ai mai scos mister? Ca nu le-am vazut in niciun contract….

        • Le-am citit intr-o publicatie straina,pare-mi-se ca-n Military Technology,acum cativa ani. Contractele au si clauze confidentiale,sunt sigur ca sti asta!

      • Normal ca nu ii lasa Suedia sa se duca la dracu in praznic sa dea cu bombe aiuria prin Libia sau Mid East asa fara motiv si ca i s-a nazarit unuia dintre politicieni peste noapte.

      • Una din marile chestii lipsa ale gripenului (si ale EF) e lipsa lui „combat proven”, rafalele a dat cu scalp si alte chestii pe ici pe colo prin libia siria si unde a mai fost nevoie prin africa, a dat cu ceva si intr-un biet galeb la aterizare, gripenul n-a facut in schimb acte de bravura decat in poligoane
        F16 a fost frecat in toate partile lumii
        Poate ca nu sunt asa de restrictivi cine stie daca e treaba organizata de ONU sau Nato, si ei au fost la pozat prin Libia sa arate ca sunt interoperabili, chiar daca la modul pasnic si au facut doar cateva iesiri de poze

        • F-16 este si a fost cea mai logica varianta…dar nu in modul in care am achizitionat noi(12 avioane mana a III-a si fara offset).
          Si daca am fi avut bani de EF, mai bine luam F-15 🙂 .
          Adica in momentul de fata americanii sunt singurii pe mana carora poti sa mergi.

          • @vioniribu,

            – personal prefer Gripen sau Mirage 2000 in loc de F-16 daca ar fi vorba de avioane mono-mitor

            – si prefer EF, Rafale sau F-18 in loc de F-15 daca e vorba de avioane bi-motor

            • @Ciprian Cum asa?
              -Gripen si Mirage sunt mai proaste cam din toate punctele de vedere fata de ultima versiune de F-16, sa nu mai zic de factorul politic(parteneriatul cu SUA) si de faptul ca in caz de razboi doar Statele Unite iti pot acoperi pierderile prin livrari de noi aparate…Suedia si Franta nu prea, pentru ca nu vor sa supere ursul si nici nu prea au de unde sa iti dea.
              -Iar in cazul F-15 vs EF si Rafale voi aduce aceleasi argumente:
              1) factorul politic
              2) inlocuirea pierderilor in caz de razboi
              Plus faptul ca, deocamdata, F-15 este singurul avion care a fost testat in lupta si a castigat toate bataliile aeriene…niciun F-15 nu a fost doborat intr-o lupta aeriana! Ba chiar un pilot a reusit performanta sa aterizeze cu un F-15 care isi pierduse o aripa intreaga!
              Iar la F-15 vs F-18 este discutabil…din cate stiu F-18 este mai ieftin de intretinut(poate ma insel) dar ca avion de suprematie aeriana F-15 castiga detasat din nou.

      • Cred ca stii gresit. Daca exista interdictia asta, nu mai aveai grifoni cehi si unguresti (parca) in misiuni de Politie Aeriana NATO.

        • Interdictia exista in sensul ca pentru a iesi cu avioanele din spatiul aerian al NATO tara respectiva are nevoie de acordul Suediei, tara care este propietara de drept a avioanelor respective, care avioane sunt si asigurate pe timpul leasingului. La fel ca la automobile.
          Se stia asta de mult timp.

          • Interdictii de genul asta, care nu-s totusi interdictii, exista in cazul tuturor sistemelor de armament. Daca, de exemplu, polacii vor sa plece la razbel prin Siria sau dracu’ stie, au nevoie de acordul americanilor sa utilizeze F-urile.

            • Nope, nu exista asa ceva. Polacii pleaca unde vor ei cu F-urile si noi cu MiG-urile si cine mai vrei tu cu ce are el prin ograda. Polacii nu pot vinde F-urile altcuiva fara acordul americanilor, este singura interditice si se aplica in general pe toata piata tehnicii de lupta.
              Situatia Ungariei si Cehiei are legatura cu cine-i de fapt propietarul aparatelor ( si mai are lagatura si cu asigurarea avioanelor) si daca ei vor sa le foloseasca dincolo de limitele contractului initial au nevoie de permisiune, daca insa in contract se prevede ca tara respectiva are dreptul sa participe cu avioanele la misiuni externe sub steag NATO, UE, ONU, etc, atunci nu-i nici o problema.
              Noi nu cunoastem contractul insa…

              • Binenteles ca exista asa ceva. MiG-urile noastre (si ale lor) nu se compara cu situatia avioanelor noi, pentru care exista acord de offset. Polonezii, ca si turcii, portughezii si cine mai vrei, sunt obligati prin contractul de achizitie sa utilizeze avioanele intr-un registru destul de strict, foarte departe de a face ce vor cu ele.

                Din acest motiv un client extern nu poate dispune de avionul teoretic al lui dupa bunul plac, neavand acces pentru a controla toate echipamentele instalate pe el.

                Sigur ca practic, intr-un caz pur teoretic, daca polonezii se decid maine ca vor sa trimita F-urile sa atace Myanmarul sau Swazilandul, americanii nu ii pot opri fizic. Insa le pot opri anumite echipamente esentiale pentru misiunile de lupta si pot face avioanele inutilizabile.

                • Bre hai sa nu oferim o intelegere trunchiata a realitatii. Poti face ce crezi tu de cuvinta, doar ca nu poti sa le vinzi. Risti sa ramai cu ele pe pista daca devii o tara-problema – gen Iran, daca iti ataci vecini.
                  La nivelul unei tari normale, ca Polonia, poti face ce vrei cu ele, pt ca se presupune ca ceea ce vei face va fi o actiune de bun simt si in conformitate cu legile internationale. Adica te obligi sa fii o tara respectabila, altfel te paste Consiliul de Securitate si alte alea.
                  Daca Polonia va ataca Romania sau SUA vor avea probleme.

                  In privinta avioanelor unguresti acestea nu pot juridic sa iasa din tara fara acordul Suediei.
                  Alta gasca-n alta traista!
                  Diferenta intre propietar (Polonia) si utilizator (Ungaria). Oricum Leasingul mi se pare o tampenie, in materie de echipamente militare, singurul avantaj este ca nu mai trebuie sa bagi bani in echipamente la sol, contractul dintre Suedia si cehi/ungurii fiind asemanator cu leasingul operational pentru firme.

                  E ca si cum ai spune ca atunci cand iti cumperi o arma n-ai voie s-o folosesti intr-o talharie. Corect, dar astea-s reguli general aprobate intre oameni si state, dar Polonia poate merge cu avioanele in Siria pt ca acolo este in curs o actiune NATO, dar n-are voie sa atace Cehia, atunci ar fi tara agresoare, asadar ideea ca nu poti face ce frei cu un avion al carui propietar esti este un truism: n-ai voie sa faci rau 🙂 trebuie sa respecti Carta ONU!.

                  • Daca prin „faci ce vrei cu ele” intelegi ca le zbori unde vrei in tara ta, da. Dar daca intelegi ca le utilizezi in actiuni de lupta dupa cum si te taie si fara sa intrebi pe nimeni, si aici ma refer la vanzator, te inseli.

                    Diferenta pe care o sesizezi tu e una de forma, nu de fond. Avioanele in leasing au nevoie de acordul proprietarului pentru anumite actiuni, insa acordul ala e unul pur formal, prestabilit si trecut in contracte. Daca ungurii vor sa faca politie aeriana in Slovenia suedezii nu se pot opune oricat sunt ei de proprietari. Si nu se pot opune nu pentru ca-i o chestie de bunt simt a lor, ci pentru ca exista prevederi in contract fix pentru asemenea situatii.

                    Altfel, in privinta utilizarii armamentului si echipamentelor, restrictiile sunt destul de asemanatoare pentru client si chirias.

              • Da George da risti sa zbori cu ele doar de placere pana acolo
                si sa vrei sa angajezi o tinta si sa nu o poti face
                cre ca doar turcaletzii care au platit pentru codul sursa si si-au bagat degetele pe acolo prin IFF calc de misiune etc
                si cele ale evreilor care au mai mult electrocaznice proprii la bord
                doar astea pot angaja orice de capul lor

                • @Paul Sa-mi spui si mie care client F 16 a primit codul-sursa ( si le cod ne referim, la ce echipament?) si-l mananc cu fulgii cu tot (nici macar evreii nu dispun de tot la F 16). In alta ordine de idei poti folosi avionul si fara permisiune SUA doar ca nu vei mai avea acces la modernizari si reparatii, sau piese de schimb, iar aceste neajunsuri iti vor aduce intreaga flota la sol in mai putin de un an. Asta-i tot.

              • @Marius,
                Polonezii sunt proprietarii avioanelor F-16, din cate stiu eu…
                in timp ce Ungurii, slovacii si cehii au luat avioanele in Leasing. Adica proprietarul este statul suedez.

                Fiind proprietarul avionului, te ducui cu el unde-ti taie capu…
                inca ceva… polonezii… daca vor in Siria… se pot duce cu Mig-urile. (trimit 6 miguri si gata)

                • Stii bine, dar din punct de vedere al operarii avioanelor nu exista diferente semnificative intre achizitie si leasing. Ba chiar as zice ca un mare avantaj al leasingului este ca daca dai cu avionul de pamant din motive tehnice primesti altul in loc, pe cand in cazul proprietarului de avion trebuie sa cumperi altul 🙂

                  • Mariuse tu n-ai avut masina in leasing, se vede treaba 🙂 . Leasingul este de fapt mai scump si mai restictiv, per total, dar este folositor pentru companii care pot avea un numar mai mare de utilaje platind o suma relativ mica, dar crede-ma leasingul nu-i mai ieftin decat o achizitie cu banii jos. Pt o tara mica este o afacere si de fapt, ca sa fiu corect, conteaza mai putin ce scrie in contract. Pe timp de pace nu-s probleme, iar in caz de razboi nu mai conteza contractul.

                    Si vreau sa fiu foarte clar! Ungurii si cehii au facut o afacerea foarte, foarte buna, cu avioane noi, cu offset, noi am fost talambii.

                    • Mai scump ma cam indoiesc ca e. Ungurii si cehii se duc pe la 1-1,2 mld. de euro pentru 20-22 de ani de utilizare. Noi am platit 680 de milioane pentru mai putine avioane, care au un orizont de utilizare similar, dar carora le vom face mentenanta pe bani. Si daca cedeaza vreun surub si pica F-ul, nu ni-l inlocuieste nimeni 🙂

                      Repet insa, din punct de vedere al utilizarii, nu exista lucruri pe care polonezii proprietari de F le pot face cu avioanele lor, iar cehii si ungurii chiriasi de Gripen nu. Alegerea tipului de contract e subiectiva, dar ambele vin cu restrictii de folosire a „materialului”, asta spuneam 🙂

                    • Pai atunci de ce nu inchiriaza toata lumea?! Doar nu crezi ca suedezii le subventioneaza pretul? Practic pretul de achizitie a fost intins pe multi ani, dar suma platita include amortizarea avioanelor, dobanda si profitul Saab, restul se plateste separat: combustibil, piese de schimb, armamenet, etc.
                      iar daca propietarul si-a si asigurat avioanele, cehii ar iesit probabil mai ieftin, per total, daca faceau un credit si cumparau direct avioanele.
                      Leasingul este o solutie intermediara, de care eu n-am mai auzit pana la Saab si care ofera doar un avantaj: poti renunta la avioane dupa terminarea contractului, in rest tot rate plateau si daca le cumparau prin creditare, dar pentru ca pot renunta la el, eu cred ca afacerea este de fapt mai scumpa.
                      Stai relas ca alea doua Gripene unguresti care vor fi inocuite pe banii ungurilor nu pe ai suedezilor 🙂 .http://www.janes.com/article/57002/hungary-will-sign-agreement-covering-loss-of-two-jas-39-gripens

                      Si la sfarsit platesti avionul, sau o buna parte din el, dar nu-i al tau, adica nu ramai cu el, asa ca io zic ca-i mai scump.

  8. Stai ca o sa vina unii sa ne explice avantajele extraordinare ale cumpararii de F 16 MLU, fara offset si vechi ca e mai bine sa fii tara bananiera si sa nu cumva sa produci ceva cu ajutorul investitiilor din offset.
    Noi suntem saraci de prosti ce suntem! Asta e realitatea!

    • N-am fost si nu sunt adeptul sh-ului! Sincer,eu preferam EF-ul cu toate ca-i colosal de scump la toate capitolele,dar asta-i visul meu. Intre F-16 si Gripen,ambele noi,prefer Viper-ul,din motive arhicunoscute si rasdiscutate pe blog.

      • Na eu preferam orice avion care venea cu offset serios! Trebuie cumparat orice echipament militar care aduce plus valoare industriei proprii altfel o sa fim tot donatori de bani fara sa ne permitem vreodata sa ajungem la zi cu tehnologia.

        • Pai si cu F-16 putea sa vina offset serios(ex:polonia) daca nu aveam niste tomberonezi la guvernare.

          • vioniribu procepe odata si matele ca din principiu NOUI REFUZAM dezvoltarea industriala!! Si pricpiu (al celor 15.000) noi , romanii trebe sa stam la coada dnei Vaka si dnei Szapa pen.cas in 1907 aveam moneda de aur!!!

            Ca deh! cine zice altfle e vabndut rusilor..

            Da nu prea se observa ca singura tara ex pact de la Varsovia care a cunosct o contractie comparabila cu a noastra .. a fost fosta URSS!!! A mai este si Vilgaria cu cateva nunate mai specifice.

      • La cati bani s-au scurs si se vor mai scurge am fu putit avea Super Hiornet noi boute cu „de toate” incepnd cu AAMRAM uri ..numa vreo 48
        A si cum zice Sielesorin si vreo 8-10 KAI . Ptr politie aeriana

      • poate urmatoarea comanda de F-16 va fi cu offset sau… avioane noi…

        acum nu mai trebuie sa platim bani suplimentari pe scolarizarea pilotilor, sau pe amenajarea infrastructurii…
        aaaa imi scapase… faptul sa s-a amenajat infrastructura doar la Fetesti si noi mai avem inca 2 aeroporturi… de fapt… se mai pot „ciordi bani” si pentru Campia Turzii si Bacau.

  9. la ce va asteptati cand apar brusc milioane de refugiati barbati tineri in majoritate, cu hormonii pana la gat si frustrati sexual de lipsa…oportunitatilor?

  10. Huuuhhh. In sfarsit o noutate nu despre Polaci 🙂

    • ))))))Ai de capul meu, daca stiam din timp nu-mi mai faceam asigurare degeaba! Interesant cum chestia asta cu laserul apare periodic, si mai interesant este faptul ca unii chiar cred, ba chiar sustin c-au „vazut/participat/cunosc/stiu pe cineva care”…Eh, fiecare cu credinta sa! Mie-mi place povestea!

  11. http://nuclearsecrecy.com/nukemap/ simulari in caz de atac nuclear, destul de interesant 😉

  12. „In acelasi timp si Pakistanul a anuntat ca a semnat un acord cu Sri Lanka pentru livrarea a opt aeronave JF 17 Thunder”

    Asta sper ca e o gluma. :))))))))

    • Nu e gluma este pe bune ! Sri lanka are sa cumpere avioane noi chair daca cele mai slabe avioane de generatia a 4-a.

      • Amandoua foloseau pana deunazi J-7. Cum ala nu se mai fabrica si avand nevoie de ceva mai bun au luat la ochi inlocuitorul. Mie JF-17 mi-se pare un avion decent. Nus ce tot aveti cu el. N-o avea senzori si armament de top, dar se poate rezolva cu Elbit daca e neaparat nevoie. Singura parte nasoala e ca furnizorii chinezi nu prea sunt in stare sa isi sustina clientii cu piese de schimb. Nu-i de mirare ca vand greu pe afara.

    • Nu-i nici o gluma, ba si Nigeria a anuntat ca doreste sa cumpere trei (3) JF 17 Thunder.

  13. Nu ne-o dona Uncle Sam vreo 2-3 escadrile de A-10, asa, ca sa-i scapam de costurile si hartogaraia casarii…?:-)
    https://www.youtube.com/watch?v=o7JM82fa5ZY

    • Ca sa-ti doneze trebuie sa ceri,pupi,te lingusesti,apelezi la Parteneriat,la bunele relatii,faci lobby si apelezi la relatii,etc. Deocamdată este prea greu pentru noi,”suntem pregatiti sa facem fata oricăror provocari” si,pentru asta,avem de toate. Mini-Smart Defence,adica,cu nimic facem fata!

    • Nu iti da pentru ca „porcii” nu sunt pentru export. La capitolul donatii poti spera la niste F-16.

      • Daca porcii nu sunt pentru export de ce vroiau sa-i retraga in desertul Arizona? Ma gandesc ca daca sunt obsolete pot fi exportati.

        • Au retras F-117. Nici ala nu era pentru export. Vor retrage B-1, nu spera la donatii. Porcii nu au fost si nici nu vor fi exportati. Daca vrei ceva similar, vand georgienii Su-25.

  14. Un lucru mai bun decât face România. Gripen este un avion nou, care va zbura mai mult decât F 16 și este un avion mai simplu decât sofisticatul F 16 și deci mai ieftin de operat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *