IAI pregateste EXTRA pentru lansare din aer

Racheta EXTRA, varianta sol-sol

Pe noi ne intereseaza aceasta dezvoltare,  pentru ca racheta Extra ar putea fi folosita si de Romania. Deja s-au facut trageri experimentale cu aceasta racheta de pe sisteme romanesti LAROM,insa  deocamdata nu se stie daca rachetele de tip EXTRA chiar se afla in vederile Fortelor Terstre. EXTRA are o raza de actiune de 150km, un diametru de 300mm si o greutate de 430kg (din care 150kg este incarcatura de lupta).Ghidarea se face printr-un sistem inertial asistat de GPS.

Sistemul de navigatie al rachetei are acum o capacitate de lovire a tintei de sub -+10 metri, iar versiune EXTRA care va fi lansata din aer va putea primii cooordonatele in timpul zborului prin data link, sau acestea pot fi programate inainte de lansare. Datorita sistemului dual de navigatie, GPS si inertial(IMU), racheta este foarte rezistenta la bruiaj si contramasuri menite sa-i deranjeze traiectoria.

In varianta aer-sol, EXTRA va fi dotata cu un focos mai mic, de 100kg, de tip MPR 500. Varianta sol-sol are o raza de maximum 150km, dar deocamdata nu se cunoaste raza acestei  variante.

Viitoarea EXTRA aer-sol va putea fi lansata si de F-16, F-5 si va putea folosi, ca si varianta mai terestra, o larga gama de munitie: bombleti AT/AP, munitie anti-pista, mine, etc.

Ciudat si incurajator as spune este faptul ca EXTRA ar fi efectuat deja trageri de proba de pe platforma LAROM si cum stim ca proiectul de racheta calibrul 273 mm s-a cam impotmolit, cum stim ca Armata vrea si rachete tactice cu raza de 150km, s-ar putea ca EXTRA sa fie pana la urma cea mai buna solutie.

Sistem LAROM folosind rachete EXTRA

Cu o raza de foc cuprinsa intre 20 si 150km, ar putea suplini si racheta de 273mm( raza de 80km) si pe cea viitoare cu raza de 150km, iar in plus am avea, pe aceeasi platforma, si o racheta de croaziera lansabila din aer, foarte precisa si usor de intretinut, datorita largii sale intrebuintarii atat in Fortele Tersestre, cat si de catre ROAF.

Citit si Viitorul LAROM

sursa: defense-update

12 comentarii:

  1. Asta-i ideea, platforma comuna de arme!
    Doar sa reusim sa o producem la noi, ca sa putem asigura necesarul de munitii in stoc.

    La raza de 150 de km pe care o are, oare nu poate fi modificata, prin schimbarea sistemului de ghidare, si pentru actiuni anti-nava? La eroare de 10 m, ghidajul nu este destinat pentru a recunoaste si lovi tinte in miscare, fiind destinat lovirii tintelor fixe. Focosul este insa si el cam mic pentru misiuni antinava…

    Ar fi nevoie de destul modificari pornind de la platforma asta pentru misiuni antinava, insa produsul final s-ar putea sa fie o varianta ieftina si nepretentioasa de racheta antinava, pentru a fi folosita in numar mare, in tandem cu RBS/Harpoon…

  2. Fotografia este un trucaj.Fotografia originala reprezinta lansarea unei rachete LAR cal.160 mm .
    Racheta LAR nu apare pe site-ul UM Tohan ,si nu am reusit nici sa o gasesc pe site-ul Mirsand , atatat cat da rezultate Google .Deci nu cred ca se produce in tara .Urmand logica ultimilor ani , daca Extra va intra in dotare, va fi de import .Pe bani grei .Bine ca am dat noi gratis( ba am si platit )rachetele tip LUNA .Afaceri tip ” s-au intanit hotul cu prostul ” . Proiectul national rachetei cu raza de actiune mai mare de 80 km cal.273 mm , pare mort si ingropat .Ma intreb , de ce ?
    Si iar mi se face scarba, a la Emil Constantinescu ……

    • LR273 are o mare problema, nu (mai) putem produce motorul in tara.
      De altfel, noi nou producem nici motoarele pentru rachetele 122mm cu bataie marita (de la 20km la 40km), astea sint import Franta, probabil Roxel, iar rachetele LAR 160mm sint import Israel, IMI.
      In momentul asta putem produce doar pulberi simpla/dubla/tripla baza care sint folosite la rachete cu diametru pana la 122mm.
      Ca sa producem motoare racheta de diametru mai mare sau acelasi diametru dar cu perfomante imbunatatite, avem nevoie de pulberi compozite dar linia de productie a fost dezafectata de ceva timp, data la taiat si anul trecut a fost vandute si ce mai ramasese:

      Din anuntul de lichidare: „Instalatia ALN 300A PULBERI COMPOZITE UPS FAGARAS a fost pusa în functiune în anul 1988 si a functionat pâna în anul 1994, când a fost trecuta în conservare.La momentul punerii in functiune, instalatiile erau de ultima generatie.Produsul final reprezenta combustibilul pentru racheta si facea parte din strategia nationala de inzestrare a armatei.Tehnologiile de fabricatie reprezinta secrete de stat.”

      http://www.infodip.ro/?id_activ=97&id=vanzari_lista_all_detaliu

      Fie ne apucam sa re-construim linia tehnologica si nu stiu daca putem sa facem asta fara ajutor extern deci practic mai cumparam tehnologia o data sau continuam sa importam si atunci IMI reprezinta furnizorul logic, din motive de compatibilitate cu LAROM.

      • ” s-a putut dar nu se mai poate ” , „realizat pe vremea lui Ceausescu ” , ” vandut ” , „taiat si dat la fier vechi ”
        Aceasta este istoria contemporana a industriei romanesti ,inclusiv a celei de aparare.
        In perioada interbelica devizele erau ” nu se poate” , „nu sunt bani ” , ” nu avem industrie ” , „s-a furat aviatia „.Intrarea Romaniei in razboi dupa directia vantului a fost rezultatul unei politici prostesti , de-a dreptul tradatoare de nepregatire a Romaniei pentru apararea hotarelor sale .Politicienii acelor vremuri insa au sfarsit la Canal, Sighet ,Aiud . Cum se zice prin partile noastre , Dumnezeu nu bate cu bota , dar plateste la fiecare . Sper ca trepadusii politicienilor actuali care ne citesc sa le comunice stapanilor lor acest adevar .

      • Pana la urma instalatia ALN 300A PULBERI COMPOZITE UPS FAGARAS a fost vanduta ?
        Eu am impresia ca a fost un jaf programat !

        • Din anunt reiese doar ca au fost scoase la vanzare cladirile si terenul, banuiesc ca instalatiile au fost vandute sau taiate mai demult. Slabe sanse sa fi fost depozitate in alt loc, daca aveau in plan sa conserve linia atunci cel mai logic era sa o lase pe amplasamentul original (aici poate ca gresesc eu si costurile ar fi fost mai mari).
          Oricum, vanduta, taiata sau dezasamblata si depozitata undeva, cert este ca linia nu mai exista si nu mai avem capacitatea de a produce motoare racheta performante. De unde si problemele cu LAR273.

      • Ar putea fi si unul din motivele pentru care nu s-a mai dezvoltat RAV-RS sau pentru care acum incercam o cooperare cu Bumar (probabil modernizarea CA-94).

  3. Cat o costa sculele astea si cat la % din ele o sa fie fabricate in Romania ?!

  4. am observat cam pe toate blogurile si comentariile care se fac multe dintre idei care sint pe blog sint foarte bune .acuma se pune intrebarea cine tine cont de iseile si comentariile care se fac pe blog Am vazut acuma ca chinezii vor sa investeasca la noi in tara in domeniul energetic am putea profita din plin in primul rind am putea lua niste miguri de la ei mai putin zburate care ar putea si ar suporta upgradare cu motoare mai noi in al doilea rind am putea incepe construirea unui avion supersonic la costuri mult mai mici cum ar fi jin 10 sau jf17 cu un motor mai puternic .dar cind la noi se pune problema sa trecem la fapte numai avem vointa sa facem ceva . Politica asta a diferitelor partide sa dovedit in ultimii 20 de ani a fi cea mai dezastruasa posibil pentru romania .Am vazut un comentariu in care se vorbea de modernizarea rachetelor c a 94 si 95 care nu se mai merita cum si un alt comentariu care in programul lancer 2 ar trabui modificate migurile cu motoare mai noi ceeace nu e posibil din cauza resursei prea vechi de exploatare niste miguri mai putin zburate de prin anii 2004 salut ideea asta cu tot respectul dar astea ale noastre nu se mai merita sa bagi bani in ele . eu cred ca intro zi aceste idei si comentarii vor fi luate in seama

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *