România şi vecinii săi. O comparaţie economică

O evoluție puțin cunoscută s-a produs în perioada crizei, adică în ultimii trei ani. România și-a sporit foarte mult relevanța în comerțul regional inter-țări. Suficient de mult ca să devină al doilea client pentru trei dintre vecinii noștri. Nu este o evoluție neașteptată, dat fiind faptul că economia românească este mai mare decât economia oricărui vecin.

Dar să trecem la cifre.* Pentru comerțul exterior, datele de care dispunem pentru cei cinci vecini ai noștri sunt pe primele 10 sau 11 luni din 2011, așa că le vom folosi pe acestea. Începem de la ora 6 dimineața pe ceasul nostru geografic, adică de la Bulgaria.

Pentru vecinul de la sud suntem al doilea client, în urma Germaniei. Bulgarii au exportat în primele zece luni din anul trecut mărfuri de 2,03 miliarde de euro în Germania și de 1,55 miliarde euro în România.

Germanii au luat 12,1% din exporturile bulgărești, iar noi 9,2%. Evoluția este interesantă pentru că România a depășit în trei ani Turcia, Grecia sau Italia în rândul clienților Bulgariei, deși acestea sunt pieţe teoretic mai mari și mai atractive.

Trecem la ora 8 pe ceasul geografic, Serbia. Pentru ei, suntem a cincea piaţă. Concret, 6,9% din exporturile lor ajung la noi. Nu pare mult, dar creşterea din ultimii doi ani este foarte mare. Şi aici, am depăşit Rusia sau Ungaria, cu care sârbii făceau în mod tradiţional mai mult comerţ.

La orele 12  sau 14 nu are rost să comentăm: ucrainienii sunt încă încapsulaţi în naveta Soyuz-CSI, comerţul lor e îndreptat spre Rusia în cea mai mare parte. Totuşi, exporturile noastre în Ucraina au crescut cu 75% în 2011, ceea ce ar putea fi un început de deschidere.

Moldova este o economie prea mică ca să insistăm: PIB-ul lor e cât cel al unui judeţ mediu de la noi, iar piaţa e minusculă. Avem o pondere importantă în comerţul lor exterior, dar nu prea au marfă de calitate să vândă la noi şi nici bani să cumpere mai mult din România, deşi ei ar cam vrea.

Surpriza vine când ajungem la ora 10. Pentru Ungaria, ţară ce traversează o situaţie economică dificilă de câţiva ani, am ajuns a doua piaţă. Trebuie spus că economia ungară este una mai mică decât a noastră, dar mai deschisă: exporturile lor anuale înseamnă aproape 80% din PIB.

Fac parte din hinterland-ul economic german, pentru că  din 4 euro încasaţi din exporturi, unul vine din Germania. O dependenţă care se poate dovedi sufocantă uneori. Economia Ungariei pare să fi ajuns la o limită peste care îi este greu să treacă.

Acum câţiva ani, ungurii visau să fie centrul acestei regiuni periferice a UE. Erau activi în penetrarea zonei, se extindeau în mai toate statele vecine şi nu numai, urmându-i, la o distanţă politicoasă, pe austrieci.

Din tot acest vis s-a ales praful. Mol n-a reuşit să depăşească stadiul de mic jucător fără relevanţă într-o regiune în care au pătruns câţiva jucători petrolieri mari. Are nevoie de o alianţă cu cineva mare ca să supravieţuiască. Intrând sub umbrela OMV, Petrom a devenit mai profitabilă şi are afaceri mai solide decât Mol, de exemplu. OTP Bank geme sub povara creditelor neperformante şi nu deţine poziţii cheie nicăieri în afara Ungariei. Iar bursa din Budapesta e acum controlată de austrieci……..

…..continuarea articolului pe RomaniaEconomic

* datele sunt de pe site-urile serviciilor de statistică naţionale ale statelor respective, cu echivalarea valorilor în euro

Franck

3 comentarii:

  1. Faptul ca suntem o piata mare de desfacere este una dintre ratiunile pt. care ne-au vrut in UE dupa ce am fost obligati sa inchidem majoritatea facilitatilor de productie iar cele ramase au fost cumparate de firme straine.
    Nu vad nimic de laudat in asta, poate doar faptul ca a crescut putin puterea de cumparare a populatiei, ceea ce permite tarilor din jur sa exporte la noi.

    In acest moment ar trebui sa ne orientam la nivel de industrie, agricultura, servicii etc. ca sa acoperim si piata noastra si sa fim mai putin dependenti de importuri. O directie de crestere economica, in cazul intrarii in criza a unor parteneri externi, ar fi exact re-cucerirea pietei interne!

    Mie mi s-ar parea mai interesant sa vedem urmatorii indicatori economici:
    1. incotro merg exporturile noastre? Banuiesc ca Germania si Italia sunt printre primele locuri. Se pare ca exporturile noastre au inceput sa scada serios in decembrie 2011 si va trebui sa ne re-profilam si catre alte piete, mai putin afectate de criza sau care ies din criza (SUA de ex.)

    2. Dintre importurile astea de la vecini, cat la suta sunt materie prima si cat sunt produse finite? Daca o mare parte din importuri sunt materie prima pt. industria noastra, atunci, da, am putea fi mandri!

    3. Cat de mare este potentialul pietei interne romanesti? Care este nivelul de “toxicitate” pentru relansarea mediului de afaceri in Romania, adica: fiscalitate, coruptie, birocratie, finantare “prietenoasa” din partea bancilor, energie ieftina, accesul la materii prime, gradul de calificare al populatiei, procentul de populatie activa, randamentul muncii depuse comparativ cu alte tari din zona, impozitarea muncii si a profitului? Eu am impresia ca mare parte din cresterea economica din 2010/2011 tine de export si nu de mediul economic intern! Acesta ar trebui sa fie un semnal de alarma pentru guvernanti!

    4. Care sunt fondurile totale disponibile Romaniei in urmatorii 2-3 ani pentru a finanta lucrari majore de infrastructura, credite ieftine pentru mediul privat si “pachete de ajutor” pentru firme de importanta strategica in cazul in care zona europeana intra din nou in criza?

    • Si asta ar trebui sa ne dea de gandit – Adevărata faţă a comerţului românesc- România, ultimul loc in UE
      http://www.ziuaveche.ro/business-2/economic/adevarata-fata-a-comertului-romanesc-romania-ultimul-loc-in-ue-79464.html

      Tara noastra este pe ultimul loc in UE dupa valoarea exporturilor pe cap de locuitor. Astfel, exporturile romanesti au avut o valoare de doar 2.000 de euro pe cap de locuitor in 2010. Ceea ce ne plaseaza pe ultima pozitie in UE. Aceasta pozitie spune mult despre dezvoltarea si eficienta economiei romanesti.

      Exporturile sunt unul din principalele motoare ale economiei, iar o valoare scazuta a acestora, raportata la numarul locuitorilor, inseamna automat un nivel de trai destul de scazut. Iar acest lucru se observa in Romania si in toate tarile cu exporturi reduse pe cap de locuitor. Chiar si Bulgaria, o tara cu o economie mai slaba decat a noastra, sta mai bine decat noi la valoarea exporturilor. Cu 800 de euro mai mult decat noi.

      Dar sa vedem cum se prezinta si zona laureatior. Pe primul loc se claseaza Luxemburg, cu o valoare a exporturilor de 106.400 de euro pe cap de locuitor. De peste 46 de ori mai mult decat livrarile externe ale romanilor! Bineinteles, populatia Luxemburgului este destul de mica. Totusi, pozitionarea Luxemburgului arata ca firmele din aceasta tara produc si exporta bunuri si marfuri cu o valoare ridicata. Pe locul doi se situeaza Irlanda, cu o valoare de patru ori mai mica (35.200 de euro), in timp ce urmatoarele pozitii sunt ocupate de tarile scandinave. Dar iata cat valoreaza exporturile in toate tarile Uniunii Europene (valoare exporturi pe cap de locuitor):

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *