Cei mai darnici suporteri ai Georgiei, in conflictul din 2008, au fost SUA si Ucraina, condusa de Viktor Iuscenko. Nu se stie daca este implicata si Iulia Timosenko, dar rapoartele indica faptul ca Ucraina a livrat armament sofisticat armatei georgiene la ordinul direct al fostului presedinte.
In arsenalul livrat se gaseau 90 de tancuri (o parte din acestea la standardul OPLOT-M), 10 avioane L-29 de atac la sol, 4 elicoptere Mil Mi 17, 10 sisteme BUK-M1 conectate la 4 sisteme Kolchuga si un radar 36D6-M.
36D6-M este cea mai importanta piesa livrata Georgiei. Sistemul este unul dintre cele mai avansate radare de pe piata. 36D6-M are o raza de actiune pana la 150km, altitudine 20km, frecvență 2-4GHz, consum 67 kW energie electrica si timpul de functionare la nivel mediu depaseste 400 de ore.
Sistemul a fost conceput sa beneficieze de mobilitate cu ajutorul unui tractor KrAZ.
3 zile s-au chinuit rusii sa invinga acest radar, propaganda ruseasca afirma ca succesul apartine prototipului Su-34.
Senzorul pasiv Kolchuga este descris in propaganda ucraineana ca principalul instrument de creat panica si isterie in randul pilotilor USAF.
In realitate Kolchuga era folosit pentru detectarea si doborarea avioanelor rusesti.
Senzorul a fost conectat la sisteme BUK-M1, reteaua fiind responsabila de prabusirea a 3 Su-25 rusesti si un Tu-22M.
Rapoartele au indicat ca georgienii au folosit mercenari ucrainieni si operatori fara experienta.
Rusia a capturat cateva lansatoare BUK.
Dupa schimbarea puterii din Ucraina rusii au tinut seama de faptul ca Kolchuga a fost conceput sa detecteze avioane USAF si a vandut Iranului acest tip de radar. Umor Putin style!
P.S. Nasul lui Basescu este José Manuel Barroso.
Citeste si
Rusia- Saakasvili o amenintare la adresa pacii
NeroFlash
„10 avioane L-29 de atac la sol” ?!
Poate a vrut sa scrie L-39 🙂
Rapoartele prezentate de rusi au indicat 10 avioane Aero L-29 Delfín, care pot cara pana la 200kg bombe sau rachete
Și ce voiau să facă cu ele? Niște avioane vechi și total nepregătite pentru rolul de atac la sol. Faptul că poate căra armament acroșat, recte bombe sau PRND-uri și că poate da cu ele după dușmani nu-l face un avion de atac la sol dedicat. Iar în timpurile pe care le trăim folosirea lui L-29 în acest rol înseamnă inconștiență. Georgienii aveau piloți kamikaze? La ce le-or fi trebuit? Nu au fabrică de Su-25?
@Ștefan
Nu stiu prietene ce se intampla cu tine!
Te deranjeaza faptul ca georgienii au folosit avioane inadecvate in razboi!?
Nu mă deranjează nimic. Doar mă miram de această achiziție.
Pai au cumparat si ei ce au putut… iti dai seama ca atunci cand stii ca razboiul e iminent, te apuca disperarea sa cumperi armament si munitie. Si evident ca atunci cand inamicul e infinit mai influent ca tine, el va incerca sa iti blocheze toate achizitiile. Nu ramane decat optiunea de a achizitiona ce poti, si desigur… ce-ti permiti.
Nu cred ca erau multe tari dispuse sa vanda tot felul de bunatati exotice Georgiei, la fel cum nu cred ca o tara atat de mica (si pana la urma saraca) ar fi avut bani sa le cumpere, indiferent cat la suta din PIB dadeau pentru aparare.
Asa ca avand in vedere situatia, au cumparat tot ce au apucat. Poate Ucraina a vandut aparatele alea la pret de nimic, chiar daca sunt intr-adevar total inadecvate pt atacul la sol. Spre comparatie, eu as fi fost disperat sa cumpar L-39, cat de multe pot… e net superior fata de L-29. Dar poate n-au putut!
Cand stii ca e aproape sigur ca incepe razboiul, preferi o armata fara nimic sau una dotata cu AK-uri din 1954, cu L-29 de atac la sol, rachete SA-2 si SA-3 aproape de expirare si TAB-71 ? Decat o prastie si o bata de baseball, eu le prefer pe alea ante-enumerate 🙂
,,eu as fi fost disperat sa cumpar L-39″
Nu aveai ce sa faci cu ele, sunt avioane depasite intr-o lupta cu rusii, la fe si Su-25.
Suprematia aeriana instaurata de Georgia a durat ~24 de ore pana cand au adus rusii BUK M1 si OSA la standardul AKM.
http://www.youtube.com/watch?v=tKbSpECCCek
http://www.rumaniamilitary.ro/viespea-belarusian-style
Marina georgiana a fost desfintata imediat dupa razboi (georgienii sustin ca au unit-o cu paza de coasta) si Georgian Air Force s-a desfintat prin 2010. Au vrut sa cumprere cateva C-130 sa schimbe flota de An-12, dar rusii nu au permis tranzactia.
Referitor la fabrica de Su-25 in prezent nu mai are capacitatea de productie a acestui avion
http://translate.google.ro/translate?hl=ro&sl=en&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-25&prev=/search%3Fq%3Dsu-25%26hl%3Dro%26biw%3D1024%26bih%3D629%26prmd%3Dimvns&sa=X&ei=mLqTUPXXEcrmtQaitYCwCA&ved=0CCkQ7gEwAA
Ma refeream ca as fi cautat L-39 in loc de L-29. Se preteaza la atacul la sol mult mai bine decat predecesorul sau. Evident ca e depasit, normal ca nu-i trece cuiva prin cap sa considere ca s-a aranjat pe partea de close air support cu niste L-39 second-hand dar eu vorbeam in contextul blocadei economice si a capacitatii financiare slabe.
Pe principiul „decat L-29, mai bine L-39”. Ambele aparate se gasesc in numar mare pe piata second-hand internationala, inclusiv la operatori privati din State, iar diferenta de pret nu te omoara. Performantele insa sunt mai bune la Albatros decat la Delfin, ca dovada ca L-39 este inca folosit ca avion de atac la sol si chiar politie aeriana prin Africa si Asia, in schimb L-29 deja se scoate din dotare ca avion de antrenament. Deci diferenta intre ele la capacitati este mult mai mare decat diferenta la pret, oricum ambele sunt ieftine, si ambele sunt disponibile in numar mare.
Asa ca de ce sa iei L-29 in loc de L-39 cand te pregatesti de razboi si n-ai bani ? La asta ma refeream 🙂