Daca nu demult am scris despre turele adaptabile pentru masinile de lupta ale infanteriei, dar si pentru transportoarele Saur2 respectiv TBT8x8, continuam astazi cu o nisa mai ingusta de calibre si studiile aferente, dezvoltand unele aspecte din articolul precedent.
Pornind de la tunul antiaerian cal.57mm S-60, pare sa se confirme ipoteza folosirii unui derivat al acestuia pe transportorul ATOM, turela AU-220 si sistemul de armament fiind folosite anterior si la un studiu de modernizare a tancului amfibiu PT-76.
PT-76 modernizat cu turela AU-220 si schita acesteia
Cu o lungime de 4,4m, tunul este operat prin recul si este capabil sa loveasca tinte terestre la 4km distanta, avand o viteza la gura tevii de 1020m/s si o capacitate de penetrare a 130mm otel laminat omogen la o distanta de 1km.
Terminatia superioara a caruselului, in zona alimentarii tunului si rezerva de 20 de lovituri
Tunul S-60 cu alimentarea pe partea stanga
Turela are o masa de 3,5 tone iar in varianta cea mai echipata si protejata poate atinge si 4 tone, fiind operata de 2 persoane, comandantul si tragatorul. Modelul AU-220 este probabil sa aibe mai multi derivati care vor echipa mai multe clase de vehicule pe langa PT-76 si ATOM, cum ar fi BTRT, Boomerang, BMP-2 si 3, BTR-90.
Variante ale turelei AU-220
Alimentarea este fara interconectare intre proiectile, sistemul urcand din cosul turelei loviturile catre tun prin intermediul unui carusel. Alimentarea a fost astfel modificata, astfel ca s-a trecut de la setul de 4 proiectile in varianta initiala AA a tunului la un set de 20 de lovituri. Proiectilele pot fi trase cu o cadenta de pana la 120 de lovituri pe minut, aproape dublul rezervei existente in cosul turelei si sistemul de alimentare. In cosul turelei exista in carusel o rezerva de 73 de lovituri care alimenteaza in plan vertical rezerva de 20 de lovituri «active».
De curand a aparut stirea conform careia Rusia va furniza Emiratetelor Arabe Unite un nou derivat al turelei pentru arma S-60 57x347SR calibre, si anume AU-220M, o turela complet automatizata si controlabila distant, produsa de catre Burevestnik Central Research Institute, parte a concernului Uralvagonzavod. Contractul a fost semnat de Rosoboronexport si UAE Defence Technology la targul international IDEX 2015 din Abu Dhabi.
Turela AU-220M la IDEX 2015
Practic contractul prevede integrarea turelei pe un vehicul blindat al EDT construit local, 8×8, posibil noul Enigma. In varianta sa navala, arma este capabila sa loveasca in tragere orizontala tinte aflate la maxim 12km iar in plan vertical pana la 8km inaltime.
Sistemul de control al tragerii permite angajarea tintelor cu armele cal. 57mm si 7,62mm ale turelei din pozitie statica, din mers sau din deplasare in apa, titntele fiind detectate de un sistem combinat de camere TV/termic stabilizat in 2 axe alaturi de un telemetru laser.
Protectia in arcul frontal al turelei rezista pana la cal. 30mm penetrant (STANAG nivel V) ia restul turelei este protejat la cal. 7,62mm (STANAG nivel III).
Munitie cal. 57mm vs Bofors cal. 40mm
Munitia nu a tinut pasul cu schimbarea rolului tunului S60, si anume combaterea tintelor la sol, fiind posibil ca in viitorul apropiat sa apara noi game, in special in domeniul celei perforante. Daca este sa comparam proiectilul S60 perforant cu cel Oerlikon APFSDS cal.35mm, acesta din urma poate penetra 120mm otel la aceeasi distanta de 1km, apropiat de cei 130mm ai cal.57mm, avand insa o masa de doar 22% din cea a proiectilului cal. 57mm.
Detaliile turelei A220M. In prezentarea de mai sus se vede ca tunul este denumit in continuare S-60
Ramanand la cal. 57mm, insa de aceasta data Bofors, pornind de la tunul naval au creat un derivat utilizabil si pe vehicule terestre. Astfel in 1977 a existat un studiu de vehicul de lupta si sprijin cu foc derivat din Marder, si anume MICV Begleitpanzer Marder, echipat cu tun Bofors Mk1 L70 cal.57mm (57x438R calibre). Acesta a fost un proiect privat al companiilor Thyssen-Henschel şi Bofors.
Se spune ca aceasta varianta de tun Bofors Mk1 L70 avea aceeasi putere de penetrare ca si cel cal.75mm care echipa tancul Panther in al doilea razboi mondial.
Pentru a amplasa turela mai voluminoasa, la Marder s-au eliminat trapele din acoperis ale compartimentului trupei, acesta fiind restrans. Rezerva de proiectile in sistemul de incarcare era de 48 de lovituri, la acestea adaugandu-se 6 rachete ghidate antitanc (posibil Milan). Turela era stabilizata, echipata cu telemetru LASER, vizor panoramic stabilizat si luneta zi/noapte – termic, cu canal paralel de date si pentru afisajul comandantului.
Begleitpanzer Marder cu Bofors Mk1 cal.57mm (foto Harry Zertner)
Tot in aceeasi categorie, Otobreda Italia si IMI Israel au dezvoltat un sistem de tragere Oto Melara calibru 60mm (munitie 60x410R) cu autoincarcare pentru vehicule terestre: HVMS 60 (High-Velocity Medium-Support) 60x410R ammunition. Acest sistem a fost instalat ca si demonstrator pe masina de lupta Dardo.
OTO Melara 60mm HVMS pe Dardo IFV
Tunul Oto Melara cal.60mm se pare ca a fost vandut doar in Chile, intr-o varianta cu incarcare manuala, echipand tancuri mai vechi Sherman si M41si apoi o masina blindata 6×6.
Video versiune navala automatizata pentru Bofors cal.57mm – evident voluminoasa iar sistemul de incarcare automatizat:
https://www.youtube.com/watch?v=rldn9Hvzih4
Pentru noi este interesanta o standardizare a calibrelor si turelelor pentru masini de lupta pe nisele 25mm (Oerlikon KBA-07 instalat pe MLI-84M, turela putand primi ulterior si cal.30mm)/ derivatii AA A436 cal.30mm /35mm Viforul/Oerlikon GDF si eventual pe cal.57mm al tunului S-60, daca acesta poate fi transformat pe un model similar celui realizat de rusi. Calibrele 30/35mm pot fi instalate fie pe o turela teleoperabila de tip Samson RCWS 30 israeliana fie pe un derivat cu cos interior de genul celui pregatit de cei de la Oerlikon pentru Marder, si anume KDA – Oerlikon GDD-A cal.35mm, destul de asemanatoare celei OWSR-25 a Jderului nostru.
Turela instalata GDD-A pe Marder
Tunurile pot fi acompaniate si de un lansator de rachete antitanc cu raza medie din categoria Maliutka M2T, Milan-ER sau TOW ER, alaturi de varianta mai scumpa – Spike LR prezenta pe MLI-84M, iar grupa de infanterie ambarcata poate avea in dotare si un lansator multirol cu raza scurta din categoria AG-7 sau Karl-Gustav, crescand si mai mult puterea de foc a vehiculului.
Vedere laterala a turelei GDD-A cal. 35mm
Solutiile de mai sus sunt aplicabile atat MLI-84 si unor MLI-uri grele cat si unor variante 8×8 de vehicule de lupta, cum e cazul SAUR2 si mai ales al viitorului TBT.
In fapt, poate n-ar fi un lucru nepotrivit, ca inainte sa vorbim de noi solutii, sa se reia programul de conversie a MLI-84 la standard M pentru restul parcului ramas nemodernizat, mai ales ca turelele destinate acestei conversii si probabil si mare parte dintre motoare, zac pe stoc, neputand fi vandute. Si poate cu aceasta ocazie s-ar putea integra si unele mici imbunatatiri la sistemul de armament (cum ar fi integrarea unui lansator STAR-80L , MILAN-ER/ TOW-ER sau Maliutka M2T radio/TEMRAD, precum si o turela cal.7,62 teleoperabila pe plafonul compartimentului trupe – similar Marder) dar mai ales la protectie, dupa cum sugeram aici (apropiindu-ne de BMP MEXCA), dar si la electronica, incluzand un sistem de management al luptei si comunicatii performante. S-ar obtine astfel un nou standard, MLI-84M+, la care sa fie adus si restul parcului deja modernizat.
S-ar putea creste relativ rapid, semnificativ si cu fonduri putine capacitatea de lupta a fortelor terestre, totodata echipajele si infanteria fiind familiarizate cu operarea acestui tip de vehicul de lupta.
Incheiem cu o galerie de imagini continand – etapele asamblarii unui mockup ATOM 8×8 in hala –se observa inelul turelei si turela A220 :
Surse:
http://de.wikipedia.org/wiki/Begleitpanzer_57_AIFSV
http://www.quarryhs.co.uk/WLIP.htm
http://defence.pk/threads/new-russian-ifv-boomerang.279101/
http://warfaretech.blogspot.fr/2014_07_01_archive.html
http://3.bp.blogspot.com/–ifVu4EDWZw/U70DBIDGHfI/AAAAAAAAA-w/Wba_C1qLoI0/s1600/au220+turret.jpg
Citeste si:
http://www.rumaniamilitary.ro/reutilizarea-armamentului-existent-solutii-stop-gap
http://www.rumaniamilitary.ro/mli-84-m2-posibilitati-de-modernizare-suplimentara
http://www.rumaniamilitary.ro/marder-2-o-masina-de-lupta-a-infanteriei-de-categorie-grea
http://www.rumaniamilitary.ro/masina-grea-de-asalt-a-infanteriei-o-noua-moda
http://www.rumaniamilitary.ro/kurganets-25-noul-standard-de-mli-rusesc
http://www.rumaniamilitary.ro/noua-ce-ne-lipseste
http://www.rumaniamilitary.ro/sisteme-aa-romanesti-evolutii-i
http://www.tehnomil.net/2012/12/31/evolutii-episodul-1/
http://www.rumaniamilitary.ro/oportunitati-si-atmos-ul-polonez
http://www.rumaniamilitary.ro/alegerea-corecta-sistemul-antiaerian-marksman-versus-ghepard
http://www.rumaniamilitary.ro/genealogia-turelelor-telecomandate-romanesti
http://www.rumaniamilitary.ro/saur-2-o-necesitate
http://www.rumaniamilitary.ro/bmp-mexca-modernizare-bazata-pe-bmp-1
http://www.rumaniamilitary.ro/lockheed-martin-testeaza-turele-pentru-rachete-antitanc
http://www.rumaniamilitary.ro/conceptul-agm-176-griffin-star-80l-si-posibilitatile-romaniei
http://www.rumaniamilitary.ro/nimeni-nu-e-profet-in-tara-lui
http://www.rumaniamilitary.ro/star-80l-descriere
http://www.rumaniamilitary.ro/t-34-masina-de-lupta-a-infanteriei-intr-o-istorie-alternativa
http://www.rumaniamilitary.ro/reinfiintati-arma-cavalerie-inlocuirea-tunului-antitanc-cal-100mm
Tot la capitolul tun mediu pe sasiu usor: de studiat, experimentele americane de la sfarsitul anilor 70 si inceputul anilor 80 privind tancuri usoare aeropurtate echipate cu tun ARES de calibru 75mm, respectiv tun standard cal 76mm pentru varianta de export. Munitia APFSDS a tunului ARES 75 mm se pare ca era la fel de penetrata ca munitia APFSDS a tunului de 105mm.
http://jedsite.info/tanks-hotel/hotel/hstvl_series/hstvl-series.html
http://jedsite.info/tanks-hotel/hotel/hstvl_series/prototype/prototype-intro.html
http://jedsite.info/tanks-hotel/hotel/hstvl_series/concept/concept-intro.html
http://jedsite.info/tanks-hotel/hotel/hstvl_series/pilot/pilot-intro.html
http://www.jedsite.info/tanks-romeo/romeo/rdf_series/rdf-series.html
http://www.jedsite.info/tanks-romeo/romeo/rdf_series/rdf/rdf-intro.html
http://www.jedsite.info/tanks-romeo/romeo/rdf_series/lt/lt-intro.html
http://www.jedsite.info/tanks-romeo/romeo/rdf_series/cat-lcv/cat-intro.html
http://www.jedsite.info/tanks-romeo/romeo/rdf_series/export/export-intro.html
da, il stiu, l-am pomenit aici 🙂
http://www.rumaniamilitary.ro/reinfiintati-arma-cavalerie-inlocuirea-tunului-antitanc-cal-100mm
Pacat ca le-au abandonat americanii. Imagineaza-ti cum ar arata un tanc atarnat sub un CH-47 Chinook sau CH-53 Sea Stallion
Asa poti sa atarni un Chinook deasupra unui Abrams, numa ca o sa zboare cam jos 🙂
Pe post de ce? War-bling-bling:
Mâncați-as!!!! Ia uite ce halicopter misto mi-am atarnat la gat si asta pen’ca ma doare fix undeva de tine si de tancul tau ca nu-i asa misto ca Abrams-ul meu. 😛
ieggzacli 🙂
Tunul asta de 57mm face ferfelita orice transpoetor blindat. chiar si transportoarele grele dar nu are nici o sansa in fata tancurilor.
Ar sta bine in armata romana pe MLI-uri sau pe SAUR.
masini speciale care sa insoteasca batalioanele de tancuri.
Acum…. turelele astea au si mitraliera 6,62mm? sau 12,70mm? cred ca este esential minim 1 mitraliera 6,62mm si inca 1 mitraliera AA 12,70mm
chiar daca are tun de 57mm, fara mitraliera, este vulnerabil in fata infanteriei.
pai citeste articolul si studiaza pozele, sa vezi daca au si mitraliere 🙂
„turelele astea au si mitraliera 6,62mm? sau 12,70mm? cred ca este esential minim 1 mitraliera 6,62mm”
O fi esentiala dar de 6.62mm cred ca sigur n-au, ca noi n-avem calibrul ala exotic 🙂
Rau esti vere, rau de tot… 🙂
Ma refeream la 7,62….
Chiar ca esti rau.
Acum sa nu cadem in pacat dar cu ce calibru sa preasinucis acel Boris acum 3-4 zile ?? A cazut cum spunea cineva de 6 ori si glontul a fost de 6.62 mm , nu este o gluma doar o intamplare cu aceasta potrivire de numere fatidice 🙂
6×6,62mm… 🙂
Pai inseamna ca mai urmeaza inca unu’…
Salutare oameni buni! Imi cer scuze ca ce postez nu are legatura cu articolul, dar am dat peste ceva interesant. Spor la lecturat!
http://www.presalibera.net/interviu-cu-generalul-ion-costas-s-ar-putea-realiza-un-schimb-de-teritorii-intre-transnistria_1822316.html
Interesant, deci i-am ajutat cu tot ce au cerut, in conflictul din transnistria, dar nu am avut tupeul de a incerca unirea 🙁
mai bine vizionati clip-urile, spune ceva si de filat
da, e chiar interesant 🙂
Interesant interviul cu Dl General. Costas .