Contractul a fost pus in practica prin virarea de catre arabi a primei transe din cei 6,3 miliarde de euro, cu doar cateva zile in urma. Astfel Dassault va livra 24 de aparate, iar suma include si pregatirea a 36 de piloti, tehnicieni, sisteme de armament si – cel mai probabil – aparatele vor avea mentenanta asigurata tot de francezi.
Primul aparat va fi livrat in 2017. In acest moment francezii au asigurate comenzi pentru 84 de aparate Rafale (Egipt – 24, Qatar -24 si India cu 36) excluzand aici comenzile pentru fortele aeriene franceze, care intre timp s-au trezit cu livrarile amanate pentru ca Dassault sa poata face fata comenzilor pentru export.
Daca insa comenzile pentru Rafale vor creste in viitor, este posibil ca linia de fabricatie sa fie recalibrata pentru cresterea capacitatilor de productie.
Alegerea celor din Qatar nu este chiar atat de surprinzatoare, Franta avand in zona Golfului relatii pe zona tehnicii militare bine “batatorite”, aparatele din familia Mirage fiind aici foarte cunoscute. Astfel cei din Qatar au operat de-a lungul timpului Mirage F1, Alfa Jet si Mirage 2000, asadar alegerea Rafale are logica.
Insa “Marele contract” in aceasta zona sta sa vina si are legatura cu Emiratele Arabe, tara care doreste sa-si inlocuiasca flota de Mirage 2000-9 (60 de aparate) cu alte 60 de Rafale, afacerea (daca va fi semnata) fiind una tip de buy-back, in care partea franceza se obliga sa rascumpere cele 60 de Mirage 2000-9 (sau sa le gaseasca un cumparator), astfel ca pretul aparatelor Rafale noi va fi mai mic cu valoarea negociata a celor 60 de Mirage 2000-9.
De remarcat ca aparatul Mirage 2000-9 este cel mai modern Mirage 2000 in exploatarea actuala, mai avansat chiar decat Mirage 2000 aflate astazi in dotarea Armée de l’air.
Ar mai fi de remarcat si un al doilea lucru, Rafale este singurul avion de generatie 4,5 cu adevarat multirol si ajuns la maturitatea „omnirol”. ET inca mai are ceva pana sa ajunga la nivelul „francezului”, iar americanii pot oferi doar avioane mai „batrane” pe post de multirol.
Deocamdata nimeni nu cunoaste cu adevarat ce poate acest avion, singurii care ar putea contesta „singularitatea” Rafale pe zona de multirol de generatia 4,5 ar fi rusii cu Su 35S (care nu-i un avion nou ci tot o dezvoltare a Su 27) si poate americanii cu F 15E Silent Eagle, avion care insa nu este nici el nou ci o adaptare (modernizare) a F 15.
GeorgeGMT
Daca nu isi iau si piloti adevarati ,tot degeaba.
Bine ca dispun de resurse financiare….
Linia de asamblare poate fi usor dublatà în candentà la 22 de Rafale pe an, în loc de 11. Doar trebuie asiguratà logistica furnizorilor (Thales, Sagem, Safran).
Mai mult de 22, schimbàrile vor fi destul de mari si Dassault nu se va investi usor fàrà comenzi substantiale.
Cât despre Rafale propriu-zis, este o categorie aparte si clasificàrile tip generatia 14-a sunt irelevante. A fost croit special pentru nevoile franceze si dupà criteriile impuse de configuratia si doctrina militarà frncezà; bimotor mediu spre usor, discret (prin design, materiale, contramàsuri electronice), optimizat pentru joasà si medie altitudine (aerodinamicà si calibrare motor) si „omnirol”.
Cele 60 Mirage 2000-9 sunt în adevàr cele mai avansate Mirage din serie. Din punct de vedere electronic au chiar un sistem de arme si misiune precursoare lui SPECTRA. Cum au încà resursà suficientà si sunt perfect întretinute, arabii tin tare de pret si va fi destul de greu lui Dassault sà gàseascà un cumpàràtor în SH fàrà sà piardà la negocierea Mirage-lor.
ar fi bune shi pt FARO 24 de Dassault Rafale shi ar fi bine venit sa ii ajutam pe francezii de la Dassault cu o capacitate de productize, cea de la Craiova de exemplu, ca sa produca/asambleze avionul de lupta multirol Rafale in Romania pt a mari candentza de productize shi cu implicarea industriei de profil romaneshti. shi in timp sa mai luam inca 24 de Rafale. imaginatzi-va cum ar arata FARO-fortzele aeriene romane, cu 48 de Dassault Rafale, 24 F-16 ABM Falcon, 24 F-15 ABM Eagle sau F/A-18 EF Super Hornet shi 24 EF Typhoon!!!
Trololo! Trololo! Lolo!
@dobra.horia. Ce frumos visezi, SF curat ce spui matale! Banuiesc ca-ti dai seama ce inseamna operarea atator tipuri de aeronave, ce sume si ce resurse umane si materiale uriase. FARO, chiar si in vremurile „bune” (sa zicem asa), avea probleme cu operarea MIG-21/23 (aeronave relativ apropiate ca tehnologie), iar astazi se carpeste cu ce poate de banii care-i are, adica cu F-16 sh. Rafale asamblat la Craiova!!?? Pai la tehnologia astuia, Millenium Falcon curat, si-apoi linia de asamblare implica muulte -investitii, scolarizarea tehnicienilor, etc. Dassault n-are atata Forta alaturi de ei si nici nu si-ar justifica investitia -RO nu-si permite in veci sa cumpere 48 de Rafale. Eu ma indoiesc c-or sa ia, candva, si F-35, dupa „bunele intentii” cu care se laudau mai amu’ 5 ani. 48 Rafale, 24 F-15/18, 24 EF, Doamne-Dumnezeule, ne-am mutat cu Tara cumva in SUA si-am devenit mare putere? Sa-mi trag palme ca sa-mi revin!
Bre si niste B 52 nu ar trebui uitate 🙂 .
Nu uita de B-1B, fo 42, produse la Drăgășani – dăsigur!
Deși, dacă cujet bine mai bine 33 și ceva B-3 făcute la Romaero în bucale, toate motorizate de Turbomecanica și echipate de Aerostar.
De asemenea, să fie niște Manguste la IAR, nu multe, maxim 50… așa și…
Nu bre de-astea ca-s vechi! Mai bine niste B-2 Spirit, asa, de complezenta, sa moara ruskii da’ spaima)))) De ce nu si niste carriere d-alea ca se potrivesc in Black Sea? Cu F-35B pa ele, desigur!
@Flogger. B-unurile alea vor fi facute in renumitele vii de Dragasani? Apai amu’ daca pe-acolo, CALITATE n-altceva!
Oare unia pe aici is niste super-psiho-trolli iscusiti care deviaza orice discutie serioasa mai ceva ca blindajul Burlington ca nu cumva sa se ajunga la discutii la obiect?
Sunt niste programe experimentale care se agatza de cuvinte cheie gen „avion”, „romanesc”, etc si incearca sa emuleze comunicarea umana?
Civilizatii extraterestre care incearca sa transmita ceva codificat in mesaje aparent fara noima?
Sau asa i-a facut mama lor?
In orice caz „ridica la cer” calitatea discutiilor…mare pacat mai ales cand trantesc chiftele de-astea dupa cate un articol interesant.
Ma refer la aia care viseaza la bombardiere stealth cu motor de Mobra, asamblate in spatele blocului. Sau sa le dam vreo mana de ajutor la prapaditii aia de la Lockheed sau Dassault ca nu se descurca sa faca fatza la comenzi.
@gogu de la pascani. Ai pus punctul pe „I”, dar au si ei „farmecul” lor, destind…atmosfera. Multi sunt bine intentionati (precum dobra horia. Eu cel putin asa simt), si eu mi-as dori multe pentru Armata Romana, insa am incetat a mai visa -chestie de gandire, de cunoastere, de experienta (din pacate, de la lansarea blogului, ne-am convins de „maretele” planuri de achizitii, vorbe fara continut, idei fara finalitate, si cate si mai cate). Uneori optimismul lor este ca o infuzie de normalitate, insa realitatea-i crunta!
Remarcati va rog faptul ca trimit la instruire doar 36 de persoane IN TIMP CE NOI AM TRIMIS 80 PENTRU UN APARAT MAI SIMPLU CONSTRUCTIV.
De aici poti trage concluzia ce importanta acorda aviatia romana intretineri aparatelor din dotare,altfel de mult trageam pe dreapta MIG-ul 21
Probabil că arabii trimit doar pilotii şi personalul de aerodrom care să se ocupe cu plinul de carburanţi, acrosarea munitiei şi remorcarea avionului în/din hangar. Restul va fi făcut de francezi.
Noi vom avea piloti instruiti si pentru celelalte aparate F16, sigur, tot SH, care vor fi achizitionate sper, fara sa stiu de la cine, in anul 2016 sau cel tarziu in anul 2017.
Citeste mai atent! ,,36 de piloti, tehnicieni, sisteme de armament…”. Doar pilotii sunt 36; fara tehnicieni. Altfel ar trebui sa bagi si sistemele de antrenament tot in numarul celor 36 de piloti , tehnicieni.Ce te mai grabesti tu sa gasesti ceva de criticat la romani!
,,sistemele de armament” vroiam sa zic .Eram cu gandul la altceva. Scuze.
cum necum au reusit sa-i faca o piata de desfacere.ca si colegi francofoni puteam specula mult mai bine aceasta relatie si experienta lor in acest domeniu,pacat.
Nu mai suntem in sec 19-inceptul sec 20.Franta ne-a abandonat demult ca si aliat.Chiar ne-au sabotat destul dupa 1990.
Alte precizàri :
Primul Rafale pentru Quatar va fi poate produs în 2017, dar probabil va fi livrat doar în 2018. Vor fi 6 Rafale B (biloc) si 18 Rafale C (monoloc).
În contract sunt incluse si arme diverse si în cantitàti „suficiente”:
MICA IR si EM, Meteor (când va fi disponibil si integrat pe Rafale), racheta de croazierà Scalp-EG, bombe cu ghidaj laser GBU, bomba planantà AASM.
Containerul de desemnatie laser si recunoastere nu va fi Damocles ci Sniper-ul lui LM, Dassault asigurând integrarea pe Rafale.
Cât despre formatia personalului, este o noutate, Qatarul a fàcut un contract direct cu Armée de l’Air, pentru 36 de piloti si 100 de mecanici.
Cum adica au facut un contract direct?! Le dau francezii pilotii si tehnicienii?
Pai decat sa-si prinda aia slapii prin palonier mai bine le zboara francezii 😉 .
Nu este o noutate. Arabia Saudita procedeaza la fel, pilotii de pe avioanele lor fiind straini.
Nu asa. De obicei instruirea se include în cadrul târgului global, vânzàtorul de avioane dând mai departe contract de instructie la terti. Dar de data aceasta, si pentru prima datà, Armée de l’Air are un contract direct cu Qatarul, inclusiv la platà, ei au primit un acont distinct de contractul global. Militarii au fost sfàtuiti pe parcursul negocierilor de càtre „Agence du patrimoine immatériel de l’État”. Si confirm, sunt 36 piloti si 100 mecanici prevàzuti trimisi de Qatar la instructia Armatei Aerului franceze.
GeorgeGMT, daca ar fi posibil, intre Rafale, SU35S si F15 Silent Eagle,pentru care ai opta?Care crezi ca este cel mai performant?Multumesc.
Rafale! Su 35S nu avem cum sa luam si deocamdata nu cred ca rusii si-au rezolvat tarele din epoca sovietica, in timp ce F 15SE este un avion de suprematie transformat intr-unul multirol.
Totusi, F-15 va ramane(in toate variantele sale) pentru mult timp unul dintre cele mai bune avioane din lume. Strike Eagle-ul si-a facut treaba pe unde a mers, din cate stiu varianta clasica nu a pierdut nici o lupta aeriana, iar Silent Eagle zic eu ca va avea un viitor alaturi de F-35 in tarile aliate cu SUA.
Si sa nu uitam asta:
https://www.youtube.com/watch?v=M359poNjvVA
Daca scoatem din ecuatie forta politico-militara americana si ne referim strict la avioane, as prefera Rafale. Este mai nou, multirol dedicat, etc.
In mod realist as cumpara F 16 noi 🙂 , cele doua bimotoare sunt extrem de scump de intretinut.
Corect, singura optiune realista pentru Romania pe moment este F-16. Dar poate in 20 de ani, cand ni se va mai dezvolta economia, ne vom permite si un avion „mai cu greutate”, nu ca F-16 nu ar fi un avion care merita respect.
Ei tot baga placa aia ca viitorul fantasmagoric al RoAF este F-35, dar sincer, chiar daca am avea banii de F-35, as prefera sa luam F-15. 🙂 Luand in calcul toti factorii, economici, politic si militari…Cu rafale a zis si Gsg-ul: e avion frumos, e bun, multirol, face tot ce vrei, dar are acelasi neajuns ca si Gripen…in razboi de unde completezi pierderile?
fara suparare, dar idea cu avionu` monomotor cred ca este o greseala grava de strategie,
dupa cum stiti ai nostri capabili conducatori au decis ca nu se justifica modernizarea lui Mig 29,
polonezii mult mai nepriceputi ca noi, au in continuare acest avion desi au F 16 de generatii la care noi nici nu visam,
bimotoru` de interceptare – vanatoare are rolu` lui in conflict, ca nu a fost proiectat degeaba;
la noi, care nu mai avem nimik
nu se justifica nici un avion mai de doamne ajuta, numa` ce arunca altii.
personal nu cred in amprenta redusa radar a lui Rafale,
de principiu, o tara fie ea Franta nu poate produce fara cercetare serioasa in spate un avion cu amprenta foarte redusa radar ca n`au cunostinte si materiale
la americani microbservabilitatea este o tema de studiu de mult timp, vreo 50 de ani sau dupa unii chiar mai mult,
personal prefer un f 15 SE care duce mai mult armament, mai repede si va avea probabil sisteme de lupta superioare – nu este intamplator ca relativ recent canadienii si israelienii au anuntat ca ar prefera F 15 SE in locu ` F 35,
se stie ca canadienii nu au cumparat F 16, preferand F 18,
cred ca putem face reduceri la multe lucruri, da cred ca este gresit sa facem reduceri la achizitia de tehnica de varf, polonezi asa fac si nu cred ca degeaba;
noi stam mult mai bine ca polonezii avem scut si axa…
Dacă realațiile politico-diplomatice ar fi altele, dacă după 88 nu s-ar fi ***ușurat pe noi și pe francofonia noastră, ce client fain aveau pt multe sisteme de armament.
M2000/9 sunt echipate f.f.bine, chit că sunt scumpe la întreținere, adică mai scumpe decât F-16 și incomparabil față de LanceR.
Vrei să spui francofilie.
Da, da, de-aia zic!
Contractul include si o optiune pentru 12 aparate suplimentare, la o adicà.
in ani 50-60 israelul a folosit avioane franceze si sau comportat foarte bine in luptele cu avioanele sovietice deci cred ca francezi sunt mai superiori la tehnologie militara decat rusi
OFF-TOPIC Coliva pentru T-50
Vizita primului ministru al Indiei la Moscova a fost prezentata cu mare bucurie si fast de presa aservita Kremlinului. Contracte fabuloase pentru rusi, prietenie de nezdruncinat, in fine tot tacamul sovietic.
Din lista lunga de colaborari lipsea … T-50. Rusii n-au scus un cuvant, asa ca am cautat la indieni.
Prin urmare, aflam ca rusii au facut o noua oferta: Insia sa dea $3.7 miliarde in loc de 6, cate erau la inceput, cu promisiunea ca le vor spune indienilor tot know-how-ul, basca 3 avioane prototip incluse in suma.
Numai ca IAF nu mai vrea. Nu mai vrea pentru ca avionul a devenit prea scump, in opinia lor, si nu mai au incredere ca va fi ceea ce rusii spuneau ca va fi.
http://indianexpress.com/article/india/india-news-india/pm-modi-leaves-for-moscow-russia-offers-new-cheaper-deal-on-sukhoi-fighter-jets/
Ar fi o lovitura grea pentru T-50, una care ar duce acest proiect in uitare.
F-35 pentru India ? 🙂
http://www.indiandefensenews.in/2015/08/idn-take-why-india-should-buy-f-35.html
Grande fête!!!
Au vandut au#rol@cii … numa 2 escadrile 🙂 🙂 iar aia de la marketing presteaza si in weekend
Si la doo escadrile deja trebuie sa’si dubleze c@ca’pacitatea liniei de asamblare si a furnizorilor pe horizontala ca sa faca fatza la mega-comanda asta 🙂 🙂
Iti dai seama, sa’i asteptzi pe b@buinii din emiratele franceze unite sa te ajute cu ceva in caz de conflict cu rusii, pai una, ca’s deja imprumutatzi politic la banca rusa si suna telefonul si a dooa ca trebuie sa mai construiasca fabrici ca sa’tzi trimita si tzie 3 cartuse 🙂
Acuma are si asta ce manca un an-doi 🙂 ca afacerea cu partidu n’a mers prea bine, in final n’au mai castigat mare lucru iar banii tre sa’i dea inapoi rusilor candva 🙂 🙂
Sau poate ca presteaza tinerele din partid servicii 🙂 🙂
„Ar mai fi de remarcat si un al doilea lucru, Rafale este singurul avion de generatie 4,5 cu adevarat multirol si ajuns la maturitatea „omnirol”. ET inca mai are ceva pana sa ajunga la nivelul „francezului”, iar americanii pot oferi doar avioane mai „batrane” pe post de multirol.”
Cum adica mai „batrane”, ca’s din aceeasi generatie
Si cum ai ajuns la mareatza concluzie ca americanii n’au ce sa’ti ofere, ca r@hatul ala e „omnirole” blah blah blah
Astea’s frectzii de marketing de la arabii din Al’Pariji, toate fac aceleasi misiuni, si F15/16/18 si Suhoi si EF
Si intre lesinatzii astia care trebe sa’si mareasca cacapacitatea sa livreze doo escadrile si americani as cumpara americane fara sa ezit
Sunt avioane din aceeasi generatie si conteaza doar ce ai instalat pe ele
Iar intre radarele, echipamentele, podurile, ecmurile si vastul armament american si lesinaturile frantzuzite clar alea americane
Numai fa o lista cu ce radare, echipamente si ce armament american poti sa instalezi pe un F16 si ce armament au francezii: o MICA, un AASM, un Exocet, un SCALP, un pod Damocles si gata, ca s’a cam terminat „lista” 🙂 🙂 🙂
Ah, si sa nu uitam b@shina aia de SPECTRA, ca cu asta mai umbla postacii lor in gura, insa americanii si evreii le dau clasa si la razboiul electronic
Plus ca libraria de threats la francezi este mult mai redusa si not up’to’date ca a americanilor
Dupa aia daca faci prostia sa cumperi de la lesinatzii aia devii client captiv pe armament frantzuzesc si ai nevoie urgent de inca 100 de MICA si 100 SCALP … stai ase ca dureaza vreo doi ani sa le fabricam si vezi ca sindicatul intra in greva 🙂
Pe scurt, daca ai de ales intre complexul militar industrial american in care se toarna mii de miliarde si tehnologia/cercetarea tot progreseaza si fabricutza aia din Emirate care fabrica artizanal 11 avioane nu prea vad motive sa stai pe ganduri, americanii chiar au ce’tzi oferi
Francezii chiar n’au ce’tzi ofere, capacitate de productzie redusa, armament putzin, protectzie politica si militara practic inexistente
Or sa vanda cate 2-3 escadrile prin lumea a treia
La fratzii lor cu burka din Quatar nu conteaza ce cumpara, la aia e de sanchi ca nici aia nu se bat cu nimeni, si daca eventual ai ocupa careva vin americanii si’i elibereaza ca pe Kuweit, ca doar nu i’or elibera francezii 🙂 🙂 , aia sunt armata momentan ocupata pe strazi ca sa’i apere de cutzitele b@buinilor 🙂 🙂
In primul rand Sarbatori Fericite la toata lumea!
…si pentru gsg9
…nimic
Sarbatori Fericite la toata lumea nu mai urez, ca le’ai urat matale si au deja
asa ca Sarbatori Fericite pt Razvan Mihaeanu 😉
Esti matale cam rautacios dar aici trebuie sa-ti dau dreptate.
Imagineaza-ti ca faci contract cu ei sa iei 24 de Rafale.
Daca ajungi inaintea arabetilor, prinzi 11 aparate dupa un an, inca 11 dupa inca un an si ultimele 2 in al treilea.
Intr-un conflict sa zicem ca pierzi 8-10 bucati si, cand sa le inlocuiesti, xxLA ! Linia e ocupata cu alte comenzi asa ca astepti programare peste 3 ani sau astepti sa se construiasca noua fabrica, adica tot vreo 3 ani pana ti le livreaza.
Daca te duci sa cumperi si ai nimerit de la inceput dupa arabeti, ai luat XXLA din prima ca astepti 2-3 ani sa le livreze arabilor sau sa ridice noua fabrica.
Nu mai vorbesc aici ca o comanda de Mistrale sau alt contract banos franco-rus iti pot amana livrarea pana dupa razboi.
Tot pe considerentul capacitatii de inlocuire a pierderilor am zis ca-i mai bine sa mergem acum cu F-16 in loc de Gripen desi „suedezele” imi plac de mor dpdv costuri de exploatare, simplitate in intretinere si capacitate de a decola de unde vrei si de unde nu vrei.
am o poza cu linia de asamblare pentru F16, care se intinde pe ,,one mile-long production line,, Asta spune totul despre capacitatea de a scoate pe banda jucariile astea
stai linistit Eroule, ca pana sa se apuce cacareva sa numere ce facilitati mai au libere si ce munitie prin depozite…suna telefonul de la Moscova
sau de la Moscova via Berlin…
si nici nu se mai apuca sa numere facilitatile si stocurile de munitie…
doar se apuca sa’ti compuna un raspuns ca momentan nu se poate 🙂
si te trimit sa discutzi amical cu rusii la tratative
vad ca postacii tot vehiculeaza p’aici informatzia ca devin disponibile niste Mirage 2000-9 si se pare ca nu gasesc fraieri sa le plaseze
numa ca noi am luat F16 si o sa mergem tot cu F16, ca alternativa mai buna la americani pt noi in zona asta nu prea exista
@Eroul. Stai taica linistit, pt ca astazi, in caz de trozneala adevarata si de mari proportii, fiecare vine cu ce are, fara sa mai conteze „linia”…
Un avion modern se construieste in mult luni de zile, chiar la vreme de razboi, asa ca nu prea mai conteaza decat ce ai operational si in ce mai gasesti prin rezerva.
Pai exact pe ideea asta, cu ce se mai gaseste prin rezerva, am mers cand am zis ca mai bine F-16, chiar si mai batranel.
In caz de buleala, pe langa ce-si aduc ei, iti pot transfera si tie, pentru completarea pierderilor, si, in paralel, sa inceapa transferul spre Europa de avioane din State si sa demareze revitalizari si modernizari la cele pe care le au depozitate.
Cu Rafale sau Gripen, daca le-ai pierdut ai luat mielu’ ca altele n-au de unde sa-ti transfere asa ca trebuia sa-i chemi tot pe americani sa-ti acopere zona cu avioanele lor si sa te apuci sa inveti de la zero pilotaj si intretinere pentru noile avioane.
Strict dpdv tehnic Rafale este singurul multirol din generatia lui si nu-i din aceeasi generatie cu F 16 si F 15, F 18 (avioane proiectate in anii „70” este ambarcat si nu ajunge chiar la nivelul Rafale, fiind destul de vechi, Su 35S o fi da nu rasare, ramane doar F 15E care nici ala nu-i facut de ma-sa multirol, fiind un aparat contemporan cu Su 27 si adus la zi.
Si F 15 si Su 35 sunt de fapt avioane proiectate in anii „70 si modernizate pana in ziua de astazi, daca n-ar fi nici o diferenta si modernizarea este solutia magica am zbura si astazi pe F 86 Sabre si MiG 15. Americanii si-au facut F 22 si F 35, ivanii trag si ei de T 50, germanii si britanicii si-au construit ET, asa ca nu-i totuna sa ai un avion proiectat pt ceva si unul adaptat…
Francezii vand si ei cat pot, cata influenta politica au, ca scule foarte bune au, tehnologie au, da n-au forta politica a americanilor si nici forta militaro-economica. Francezii nu pot oferi nici suportul, nici „spatele” pe care yankeii il ofera, basca un intreg sistem de lupta, dar asta nu inseamna ca avionul in sine nu-i de fapt foarte bun si cam singurul multirol veritabil.
Adica sa nu confundam posibilitatile strategice ale Frantei cu calitatea unui avion si apropo de calitate, tehnica de lupta franceza este astazi, dupa cea americana, cam cea mai buna si chiar egala cu ce au yankeii pe anumite zone. Nu exista nici un motiv sa rada cineve de tehnica lor de lupta, ba dimpotriva Franta trebuie aplaudata ca a reusit sa ramana relativ autonoma pe acest segment in timp ce restul importa.
Pana la urma urmei francii sunt singurii, dupa americani si rusi, care au o tehnica de lupta integrata la ei in tara, Franta importa foarte putine pe zona militara si numai de nisa. Franta este singura tara, dupa Rusia si SUA, care isi construieste propriile submarine nucleare, propriile rachete SLBM si ICMB (britanicii le cumpara impreuna cu tot compartimentul rachetelor de la americani), singura tara care are un sistem integrat AA si anti-racheta dezvoltat si construit de ea – Aster, adica au americanii Patriotul si francezii cu Asterul si…cam atat, etc, etc, etc…
Mai vrei si alte exemple de „arme proste” frantuzesti?!
Baga si tu la cap, ca pe zona tehnicii de lupta serioasa exista doar trei „mari” in lumea asta, in ordine: SUA, Rusia si Franta…
nu mai conteaza ce F16 au proiectat aia in anii 70 si au fabricat in 80
daca vrei acum sa cumperi F16 noi (noi adica noi, nu noi ca ale noastre 🙂 ) alea nu mai au multe in comun cu F16 din anii 70-80
sunt motoare de conceptie noua, radare noi, echipamente electronice noi, armament nou etc
vezi F16 Sufa sau F16 Block 60 UAE sau variante moderne de Block52+
pt F16 ai jdemii de capabilitatzi de upgrade la motoare, radare, echipamente, armament, e o piata mare de upgradeuri de la diversi furnizori pt ca flota de aparate disponibile este inca foarte numeroasa
la Rafale ai numai ce itzi ofera francezii stoc
„Baga si tu la cap, ca pe zona tehnicii de lupta serioasa exista doar trei „mari” in lumea asta, in ordine: SUA, Rusia si Franta…”
Franta scoate’o din lista aia de „mari”, mai bine lasi numai 2 sau bagi China in lista aia, chinezii au JL-2 pe Type 094
englezii merg pe „buy american” pt ca stiu ca pt ei e za best bang 4 za bac, daca tot fac francezii de ce nu cumpara de la ei 🙂
ASTER e facuta de francezi plus englezi plus italieni si astia sunt si singurii mari cumparatori, restul au cumparat Patriot 🙂
Sa mori tu ca nu conteza anul proiectarii celulei si a avionului in general 🙂 ?! Pai atunci la ce dracu s-or mai chinui unii sa scoata noi generatii de avioane?! La ce s-or mai fi ambalat francezii sa scoata Rafale daca veau deja Mirage 2000 (o celula mai mult decat buna)?
Orice inginer stie ca upgrdarile alea merg si ele o perioada, dupa aia se schimba paradigma campului de lupta si trebe o alta platforma…
O sa scot Franta si o sa bag China abia atunci cand chinezii or avea ceva cu adevarat modern. Pai tu compari Type 094 chinezesc, care nici macar nu-i operational:) , cu Triomphant class?! Si Jl 2 cu M 51 SLMB?! Breee tre sa fi intr-o ureche sa compari cele doua submarine lansatoare de rachete 🙂 🙂 🙂 .
Apropo francii au patru boomere operationale (adica nave care fac patrule de lupte in mod constant), chinezii cate au?! Sa ma anunti si pe mine cand or iesi chinezii cu Type 094 in patrula, pentru ca in mod sigur sub-ul se va auzi din Irlanda 🙂 . Bine macar ca nu compari si reactoarele nucleare care propulseaza cele doua submarine ca atunci chiar ca lesinam de ras…
Aster este frantuzeasca de fapt, ailalti au pus doar bani si nu cumpara nimeni pt ca francii au armament scump si din acelasi motiv pt care se cumpara F 16 sh si nu Mirage 2000-9 sh: forta politica si militara americana, aici iti dau dreptate, dar dpdv al calitatii armamentului francez stai relash ca n-ai argumente.
Putem sa mergem si spre fregatele FREMM, spre distrugatoarele din clasa Horizon, spre sub-uri nucleare, spre sisteme AA cu ce raza vrei tu, spre tancuri, TAB-uri, etc,e tc, Franta are cea mai dezvoltata tehnologie militara dupa SUA si Rusia.
Comparatia cu China este macar hilara, daca tinem cont de HQ16, o clona veche si vai mama ei dupa Crotale frantuzesc, daca tinem cont ca sub-urile chineze au inca in dotare sonare frantuzesti, daca ne aducem aminte ca elicopterele de atac chinezesti sunt clone dupa alea frantuzesti de acum 30 de ani, etc, etc…
Ai uitat, băi, să cerți bietu om și pe motiv că francii te lasă cu jucăriile dezactivate, pardon fără sprijin logistic / licență de operare. F-16 venezuelene zburdă, Tomcat iraniene ibidem… Americansky nu vor demasca frecvențele și ciclii radarelor cum făcură rusnacii bieților clienți (irakieni, sârbi șamd).
Deci, te rog, ia-te calumea dă bietul Mircea, nu așa de bambus!
nu stiu despre care „Mircea” vorbesti
6,3 miliarde ptr 24 aparate, o fi mult, o fi putin?! Imi aduc aminte, era prin anul 2007 cind am citit prima data un lung articol in ziar despre nevoia acuta de a se achizitiona 48 avioane de lupta multirol, ptr care Romania trebuie sa investeasca 4,5 miliarde. Printre ofertele prezentate, cu poze, caracteristici si performante figura si Rafale. Se pare ca am pierdut trenul cu preturi mici, chilipirul e amintire
Suedezii de la SAAB imbunatatesc si ei continuu al lor JAS 39 Gripen si ar fi vrut sa intre in hora pentru a acoperi necesitatea Romaniei. Problema mea este ca nu am incredere ca Suedia va livra piese de schimb etc in cazul unui razboi, indiferent de beligeranti. Nu si-ar permite sa supere Rusia. Dar asta daca nu cumva anul asta adera la NATO ( cam tot nordul bate la poarta aliantei, „vizitele” facute de „necunoscuti” anul trecut pe sus si pe jos i-a bagat in boale…