Cu un an in urma, Northrop Grumman, la acea data fiind in competitie cu Lockheed Martin and Boeing pentru LRS-B ( Long Range Strike-Bomber), a dat publicitatii o ”reclama” care ”ne-a sicanat” cu forma urmatoarei generatii de bombardier .
Azi, mai devreme, gigantul aerospatial a lansat un nou clip ce ne arata clar, pe langa B-2 si X-47B UCAVs, trei 6th Gen. fighters: noul tailless concept, deja banuit datorita unor randari de anul trecut, ce are ca trasaturi ale aripii de “cranked kite” design care e in moda Northrop Grumman, responsabil pentru construirea iconicelor B-2 stealth bombers ale USAF si X-47B naval killer-drone demonstrator precum si pentru inca secretul U(C)AV de supraveghere aeriana RQ-180.
Asa numitul concept Next Generation Air Dominance tinteste spre un avion mult mai mic si mai agil, presupus a fi supersonic, cu raza lunga, cyber-resilient impotriva amenintarilor lumii interconectate a viitorului si capabil sa care arme laser.
The Aviationist
Iar o sa ceara astia drept la replica pentru PAK-urile lor…
Ma gandesc la baietii astia de la Northrop,daca au facut publice imaginile astea,cred ca avionul e deja in faza de proiectare
Pe la 00.07 au bagat ceva cloaking sau mi s-a parut mie? 😉
da, pai chiar exista un material care poate face un avion invizibil ochiului doar ca e inca in faza de prototip. imi scapa numele, pusesem un link cu el acum ceva vreme pe site.
Le au cu marketing-ul 🙂
Ma rog, asta e doar un trailer facut pe calculator…dar au anuntat cumva ca vor un avion supermanevrabil? 🙂 Ar fi interesant sa vedem o schimbare de doctrina 🙂
Vor sa distraga atentia de la reusitul F-35. N-o sa mai scoata avioane noi americanii pana nu se vor convinge ca tehnologia lui F-35 isi face treaba. Ceea ce e cam greu de crezut. Un F-35 o sa stea cu AWACS-ul in cur si cu o gasca de F-16 prin preajma. Dar bineinteles, o sa asistam in curand la primele misiuni F-35 efectuate cu succes impotriva daesh. 🙂
Macar F35 zboara ,pe cand pak fa-ul rusesc… .mai asteapta vreo 2 ani motoarele.
Nu ma intereseaza asa mult PAK FA si nu stiu de ce pomenesti de el. Dar daca tot ai facut-o, poate ca acelasi lucru ar fi trebuit sa-l faca si americanii cu F-35. Acum nu mai e ca in anii 40 cand primele versiuni de Mustang nu promiteau nimic si apoi au fost remotorizate sau ca in primii ani ai conceptului F-15 care la inceput era plin de deficiente. Acum daca F-35 nu va functiona la parametri – prost motorizat si fara sanse de dogfight, nu atat de stealth incat treaba asta sa fie un diferentiator, sisteme multiple supracomplexe si vulnerabile – nu o sa aiba ce sa-i mai faca. Va fi doar un bomber usor cu capabilitati stealth. Foarte bun in Tunisia, A-tan, Libia si alte tari dotate cu arme de „ultima generatie”.
Măăăi, da toți sînteți experți în platforme de aviație militară modernă???
Tu-i muma ei treabă!
F35 din cate stiu eu nu e submotorizat,iar la dogfight nu prea ar trebui sa ajunga.
Zboara insa nu este operational.
Avionul american F-35 – performant, dar încă neoperațional
Aparatele respective ‘riscă să nu îndeplinească criteriile’ necesare pentru a fi declarate operaționale, estimează documentul Biroului testelor operaționale și de evaluare.
Cauza acestei întârzieri o constituie sistemul informatic extrem de complex al aparatului F-35, care prezintă în continuare ‘deficiențe’.
Deși corpul pușcașilor marini a declarat operaționale primele sale 10 avioane F-35 cu decolare și aterizare verticală primite în vara trecută, acestea — primele declarate apte pentru serviciul militar — rămân în realitate departe de a fi perfect pregătite pentru luptă, subliniază raportul.
Imperfecțiunea sistemului informatic de la bord — în continuare în curs de dezvoltare — provoacă ‘ambiguități în afișarea amenințărilor’ pentru pilot.
Raportul indică, de asemenea, o problemă majoră la scaunul ejectabil, care riscă să-l rănească la gât sau chiar să-l ucidă pe pilot în cazul catapultării.
Această problemă, care ar putea necesita un an pentru a fi rezolvată, a dus la interdicția ca piloții având o greutate sub 61 kg să preia comenzile avionului, subliniază raportul.
Într-un comunicat de răspuns, echipa responsabilă din partea Pentagonului cu dezvoltarea avionului a respins riscurile unor noi întârzieri ale acestui program.
‘Echipa noastră și-a probat capacitatea de a depăși provocările tehnice și și-a îndeplinit la timp angajamentele’, a declarat generalul Chris Bogdan, care conduce această echipă.
F-35 este cel mai costisitor program de armament lansat vreodată de Pentagon, cu o finanțare estimată la 398,6 miliarde de dolari pentru 2.443 de aparate, adică 163 de milioane de dolari pe unitate.
Acest avion ‘invizibil’, construit de Lockheed Martin și declarat a fi de a cincea generație, este proiectat să fie de șase ori mai eficient decât avioanele actuale în misiunile de luptă aeriană și de supraveghere și de opt ori mai eficace în atacul la sol, potrivit celor care l-au conceput.
http://www.agerpres.ro/externe/2016/02/04/avionul-american-f-35-performant-dar-inca-neoperational-raport–11-06-50
De retinut ca un aparat F35 costa 163 milioane USD(Romania nu isi permite sa cumpere un asemenea avion) si este proiectat să fie de șase ori mai eficient decât avioanele actuale în misiunile de luptă aeriană și de supraveghere și de opt ori mai eficace în atacul la sol.Cu alte cuvinte, in luptele clasice aeriene este mai ok decat ultima versiune de F16V.
Tot o ardeti vad cu manevrabilitatea dar nu intelegi ca avioanele viitorului or sa aiba lasere. Nimic nu e mai rapid ca viteza luminii 😉
dupa ce au facut un f35 „swissknife„ si bombardier si elicopter si fighter si jammer ,americanii au realizat poate ca au doar 186 de avioane manevrabile f22 .asa ca poate va apare primul „bombardier„ dogfighter supermanevrabil din istorie .
Din prezentare pare ceva gen MARVEL Studios :), or fi avand probabil niste machete …ceva…, chiar daca nu au inca nu au nici o cererere oficiala de la oficialitati. Au grija sa aiba pe „hartie” niste solutii viitoare in caz ca apare oportunitatea unui contract.
Imi place forma noului concept , mai putin prizele de aer pe extrados si faptul ca e mai supermanevrabil in randare decat va fi in realitate , daca vor folosi tot mijloacele clasice de comenzi . Odata datorita aripii delta , fara parti mobile integral , si apoi plasarii foarte apropiate a motoarelor si dispunerii evacuarilor care-I va permite vectorizare doar in plan orizontal .
Asta daca ma refer strict la avion , fara sistemul de arme care probabil va fi si el mai avansat cu o generatie si mai rezistent la bruiaj .
aripa nu este propriu zis un delta,
de fapt s`a plecat de la un delta mai ascutit, ceea ce presupune ca va opera la o viteza mai mare decat o aripa delta clasica,
are acele intranduri pe fiecare aripa, au rolu` de a crea instabilitate si manevrabilitate,
modu` de dispunere a eleroanelor este interesant si este o evolutie fata de B 2 la care eleroanele erau dispuse pe deasupra prizelor de admisie,
puterea de calcul a calculatoarelor a crescut foarte mult in ultimii 20 de ani si posibilitatea de a manevra o astfel de aripa,
sunt anumite legaturi cu YF 23, ma refer la modu` de dispunere a ajutajului cu o prelungire sub motor care are rolu` de a reduce probabilitatea de descoperire a jetului din ajutaj si implicit a aparatului,
daca`i supersonic il vei detecta dupa ce a trecut prin dreptu` tau si se indeparteaza, va fi probabil too late
un aparat frumos, mai frumos decat F 35,
Cu ceva zile in urma, Pentagonul nu prevedea, in bugetul pe 2017, nicio finantare pentru dronele UCLASS.
Curios, avand in vedere succesul programului X-47B.
Decizia pare una surprinzatoare, dar daca ne uitam ca LRS-B va fi de generatia a 6-a, cheia raspunsului ar putea fi aici.
Vom avea si un LRS-B „unmanned” ? Foarte posibil.
PS In bugetul pe 2017 sunt prevazute sume pentru cumpararea mai multor F-35C.
http://breakingdefense.com/2016/02/good-bye-uclass-hello-unmanned-tanker-more-f-35cs-in-2017-budget/
„PS In bugetul pe 2017 sunt prevazute sume pentru cumpararea mai multor F-35C.”
Dà si paharul gol, nu numai cel plin.
Dacà bugetul prevede cumpàrarea mai multor C si B, în schimb se vor cumpàra mai putine A.
„The Air Force reduced the F-35A buy in FY-17 from a planned 48 aircraft to just 43, according to one source. It is not clear if the Air Force will reduce the overall planned buy of 1,763 aircraft.
These figures do not take into account the total F-35 buy across the US armed services or purchases by international partners. In fact, the Pentagon’s overall budget submission will include money to purchase 10 additional F-35C models for the Navy and 3 F-35B models for the Marines over what had been planned.”
http://www.defensenews.com/story/breaking-news/2016/02/03/us-air-force-cuts-five-f-35-fighter-jets-budget-request/79769342/
de fapt problema e f35a,un avion mai slab manevrabil decat avionul pe care il inlocuieste ,adica f16.
in schimb f35c e aproximativ egal cu avionul pe care il inlocuieste -f18,iar f35b e net superior lui harrier.
E inferior lu F16 ca stirea aia a fost data de niste noobi cu interese anti F35. E net superior lu F16, pierde doar in dogfight. Dar daca ai ajuns la dogfight cu F35 esti mancat oricum ca n-a fost proiectat sa fie avion de suprematzie aeriana. Americanii au si au avut de f. mult timp o strategie pe aviatie de tip Low-High (performance). F15 (high) + F16 (low), F22 + F35. Unu face cover acopera partea de anti-air, celalalt ataca la sol si se descurca mediocru daca intra in kkt, bazandu-se pe fuga pana vine fratisu mai mare si mai rau sa-i bata pe golanii cei rai care l-au deranjat. Americanii in orice lupta au suprematie numerica semnificativa. Ei isi dezvolta aviatia plecand de la premiza asta si totusi F22 face fatza lejer 1 vs 4 cu majoritatea avioanelor.
orice discutie despre proiectele nord americane in aviatie ajunge inevitabil la F35.
saracul avion,cu ce a gresit si ce pacate plateste de nu e lasat in pace.e greu drumul pe golgota operationalizarii dar si cand il termina…
Modelele alea nu o sa le vezi zburand. Cel putin nu in forma aia. In primul rand au gurile de absorbtie pentru motare dispuse deasupra ceea ce ar face avionul sa nu poata sa aiba unghiuri de atac mari ca se opreste motorul. Apoi bordul de fuga si suprafetzele de control sunt cam aiurea si non-stealthy da hai sa zicem ca e ceva aerodinamic nou multi-surface. Apoi frontul/bordurile de atac au 2 unghiuri cu diferentza minora intre ele deci poate se scoteaumai bine cu o singura linie gen B2 sau nEUROn. Nu mai vorbim de lipsa oricaror ajutatoare de portantza gen LERX da hai sa zicem ca are aripa foarte mare (desigur cu drag mare). Si apoi ai problema aterizarilor, astept sa vad cum or sa manevreze avionul la viteze mici si motorul in idle ca nu pot sa foloseasca thrust vectoring la aterizare.
Ori americanii au gasit cum sa functioneze in afara legilor fizicii ori au designeri 3D cu simt artistic pronuntzat. Ce sa zic, modelele astea seamana mai mult cu avionul AI din filmul „Stealth” decat cu ceva care are sanse sa zboare.