5 avioane IAR-99 SM modernizate la Fabrica de Avioane de la Craiova sunt pregătite să intre în dotarea Ministerului Apărării.
Ieri, 12 martie, la Craiova, a fost prezent ministrul Apărării Naționale, Angel Tâlvăr (n.r. – însoțit de șeful Statului Major al Forțelor Aeriene, generalul-locotenent Leonard Baraboi), care a participat la demonstrația de zbor a două dintre aeronave.
Avioane Craiova trebuie să modernizeze 10 avioane IAR-99 Standard Modernizat (SM) pentru MApN, în baza unui contract de 275 de milioane de lei, fără TVA, semnat în august 2020. Termenul de livrare a aeronavelor a fost luna februarie 2024, însă până în acest moment nu s-a livrat niciun avion, termenul fiind prelungit până la finalul acestui an (n.r. – întârzierea inițială fiind cauzată de pandemie și războiul din Ucraina, conform firmei israeliene Elbit System Ltd, responsabilă pentru echipamente de avionică).
Sursa: Facebook – Vasile P. Dorin-Cosmin, Președintele Consiliului Județean Dolj
La intarziere adaugati si scandalul de pe la sfarsitul lui 2018, cu CMC Electronics Aurora LLC, fiind preferata ”pe sest” de noul – la acea data – director general adjunct Dragos-George Sandu (provenit de la INCAS, CCIZ… si devenit director general in scurt timp), in dauna Lockheed Martin si Elbit.
Doamne ajuta
Dar nu cred că vorbim de un succes.
Sa intarziat extrem de mult acest program și problema cred că se află în curtea Avioane Craiova . Soluția cred că este privatizarea de urgență a întreprinderii, altfel nu o să vedem progrese acolo
Io ”m-am certat” cu Marius D. de la Aviatia Magazin, in a doua jumatate a anului trecut, cand a publicat un articol in care exagera intarzierile (lucru surprinzator pt. mine, pt. ca Marius e foarte in tema), i-am spus clar ca, dupa ce se termina zborurile de teste cu 715 in 2024, modernizarea o sa fie foarte rapida in 2025.
Sincer, nu stiu la ce „progrese” va asteptati, tinand cont de specificul ”low rate” al companiei. Nu ca am vreo flebete pentru AC, atat conducerea cat si sindicatul ma cam calca pe nervi, dar daca politicul/economicul si Armata nu decid pentru cine stie ce productii de drone sau mai stiu eu ce neverosimila zburatoare de atac (sau anti-drone, patrulare)… ce rost are privatizarea?
https://www.rumaniamilitary.ro/iar-sc-xt-sau-nimic-la-avioane-craiova
Trebuie să vină cu un produs nou care să asigure recapitalizeze societatea și să permită retehnologizarea.
Cum și ce produs nu sunt în măsură să spun.
La ora asta sunt înțepeniți în tehnologii vechi de 50 de ani , o forță de muncă îmbătrânită, neavând un produs care să se vândă și să facă societatea sustenabila imediat ce vor termina banii încasați după modernizarea asta vor începe să acumuleze iar datorii .Nu poți trăi la nesfârșit din reparațiile a 21 Șoimi și să și progresezi.
Să dezvolte singuri sau cu Incas un produs care să aibă succes puțin probabil.De 30 de ani bat pasul pe loc.
Singura soluție privatizarea
După modernizarea asta de la Armată altceva decât reparații nu o să vină următori 20 de ani
Sa vedem cu ce ne antrenam pentru… F-35.
Fără a lucra în domeniu mă gândesc că în 2030 Iar 99 va avea în jur de 35 de ani vechime deci nu cred că se va mai preta la o modernizare.Un nou IAR x ar însemna un nou produs și ar fii pasul înainte așteptat
Intervine și problema cantității.
De câte aparate are nevoie armata și dacă rentează o serie mică
Prea multe neclarități și incertitudini .
Olguța zici că e din Tomb Raider
E „buffed” precum Sydney Sweeney din acelasi motiv, e mica de statura, 1,55 metri.
She… smoll.
Metre, eu zic ca uite, se face, nu-i dreaku chiar asa de negru.
Olguta mai degrabă arată a gărzile republicane ale lui Saddam, să nu uitam ca are și cureaua neagra la karate cu niște Dani, nu spui mai mult să nu intre la idei nea claude mandea…
Oricum, dacă ea are 1,55 și ceilalți din poza sunt din ținutul de mijloc, nu 1,90 ca joianis care de asta a ajuns presidente conform țânțarului geli din Pipera😊
I hate the b’tch.
Metoo😅
Salut, IAR99 SM, are radar AESA? nu il putem vinde si la export? Si Croatii au realizat unul, modernizat si deja au clienti.
Nu, doar RWR (Radar Warning Receiver).
„Modernizarea include si un sistem radar virtual constand dintr-un datalink dedicat, care conecteaza grupul de antrenament intr-o retea de comunicatie network permitand pilotilor care se antreneaza sa exerseze radarul multimod fara a avea acest sitem instalat pe avion….”
IAR-99 TD „Zăgan” era preconizat cu asa ceva, dar implica modificari de design pentru a include radarul Vixen 500E:
https://www.rumaniamilitary.ro/iar-99-td-urmas-al-iar-99-soim-si-precursorul-unei-noi-generatii
Nu cred nici in privatizare daca se face cu aceasi oameni care de ani de zile mimeaza munca si cer bani de la bugetula armatei fara sa produca decat scuze.
1. Amuzant ca-n poza cu admirabil imbracatii conducatori nu se vede in hala nici un 99! Sunt la zbor 🙂
2. Admirabila podeaua halei, cred ca-i data cu epoxy. Iata un adevarat progres.
3. La ceremonia 50 de ani de la zbor IAR 93, a luat cuvintul si actualul dir Craiova si ne-a vorbit de 99, desi nu avea legatura cu subiectul. Cica ar fi avut probleme cu livrarea unor componente… da de acuma gata, merge struna!
Pe vremuri, multi rautaciosi vorbeau de necesitatea de a reda terenul uzinei agriculturii!
Eu cred ca a-ti incurcat razboiele, elbit nu livreaza in ucraina,ca e de porc,le strica relatiile cordiale cu rusia