5 avioane IAR-99 SM modernizate la Fabrica de Avioane de la Craiova sunt pregătite să intre în dotarea Ministerului Apărării.
Ieri, 12 martie, la Craiova, a fost prezent ministrul Apărării Naționale, Angel Tâlvăr (n.r. – însoțit de șeful Statului Major al Forțelor Aeriene, generalul-locotenent Leonard Baraboi), care a participat la demonstrația de zbor a două dintre aeronave.
Avioane Craiova trebuie să modernizeze 10 avioane IAR-99 Standard Modernizat (SM) pentru MApN, în baza unui contract de 275 de milioane de lei, fără TVA, semnat în august 2020. Termenul de livrare a aeronavelor a fost luna februarie 2024, însă până în acest moment nu s-a livrat niciun avion, termenul fiind prelungit până la finalul acestui an (n.r. – întârzierea inițială fiind cauzată de pandemie și războiul din Ucraina, conform firmei israeliene Elbit System Ltd, responsabilă pentru echipamente de avionică).
Sursa: Facebook – Vasile P. Dorin-Cosmin, Președintele Consiliului Județean Dolj
La intarziere adaugati si scandalul de pe la sfarsitul lui 2018, cu CMC Electronics Aurora LLC, fiind preferata ”pe sest” de noul – la acea data – director general adjunct Dragos-George Sandu (provenit de la INCAS, CCIIZ… si devenit director general in scurt timp), in dauna Lockheed Martin si Elbit.
Doamne ajuta
Dar nu cred că vorbim de un succes.
Sa intarziat extrem de mult acest program și problema cred că se află în curtea Avioane Craiova . Soluția cred că este privatizarea de urgență a întreprinderii, altfel nu o să vedem progrese acolo
Io ”m-am certat” cu Marius D. de la Aviatia Magazin, in a doua jumatate a anului trecut, cand a publicat un articol in care exagera intarzierile (lucru surprinzator pt. mine, pt. ca Marius e foarte in tema), i-am spus clar ca, dupa ce se termina zborurile de teste cu 715 in 2024, modernizarea o sa fie foarte rapida in 2025.
Sincer, nu stiu la ce „progrese” va asteptati, tinand cont de specificul ”low rate” al companiei. Nu ca am vreo flebete pentru AC, atat conducerea cat si sindicatul ma cam calca pe nervi, dar daca politicul/economicul si Armata nu decid pentru cine stie ce productii de drone sau mai stiu eu ce neverosimila zburatoare de atac (sau anti-drone, patrulare)… ce rost are privatizarea?
https://www.rumaniamilitary.ro/iar-sc-xt-sau-nimic-la-avioane-craiova
Trebuie să vină cu un produs nou care să asigure recapitalizeze societatea și să permită retehnologizarea.
Cum și ce produs nu sunt în măsură să spun.
La ora asta sunt înțepeniți în tehnologii vechi de 50 de ani , o forță de muncă îmbătrânită, neavând un produs care să se vândă și să facă societatea sustenabila imediat ce vor termina banii încasați după modernizarea asta vor începe să acumuleze iar datorii .Nu poți trăi la nesfârșit din reparațiile a 21 Șoimi și să și progresezi.
Să dezvolte singuri sau cu Incas un produs care să aibă succes puțin probabil.De 30 de ani bat pasul pe loc.
Singura soluție privatizarea
După modernizarea asta de la Armată altceva decât reparații nu o să vină următori 20 de ani
Sa vedem cu ce ne antrenam pentru… F-35.
Fără a lucra în domeniu mă gândesc că în 2030 Iar 99 va avea în jur de 35 de ani vechime deci nu cred că se va mai preta la o modernizare.Un nou IAR x ar însemna un nou produs și ar fii pasul înainte așteptat
Intervine și problema cantității.
De câte aparate are nevoie armata și dacă rentează o serie mică
Prea multe neclarități și incertitudini .
Daca ai F-35 pe post the main bau-bau/bogey-man… un al doilea trainer/light-combat/etc cu vreo 15% mai mic decat Gripen si dual-seat… de genul KAI T-50 Golden Eagle, e perfect.
Ai draq poloneji!
Da, s-au miscat bine. Sper sa luam si noi KAI-T50.
Nu mai bine trecem direct la KF-21 Boramae? Nu ne-ar strica vreo 50 de aparate din acestea pe langa F35.
https://m.defenseromania.ro/avioane-craiova-bate-toate-recordurile-si-inregistreaza-intarzieri-mari-la-intarzieri-mapn-va-percepe-penalitati-in-programul-de-modernizare-iar-99_632847.html
da așa e, noroc cu războiul din Ucraina că se putea întârzia 10 ani, ca la Craiova… deci cu războiul de 4 ani la graniță și mai vii și cu scuze… ce să mai comentăm…
bineînțeles că colectivul de acolo, de oameni de bine va improviza obișnuitul cor de chirăieli sindicale când vor pierde orice contracte și când se vor importa sau se vor construi avioane în altă parte
Olguța zici că e din Tomb Raider
E „buffed” precum Sydney Sweeney din acelasi motiv, e mica de statura, 1,55 metri.
She… smoll.
Metre, eu zic ca uite, se face, nu-i dreaku chiar asa de negru.
Olguta mai degrabă arată a gărzile republicane ale lui Saddam, să nu uitam ca are și cureaua neagra la karate cu niște Dani, nu spui mai mult să nu intre la idei nea claude mandea…
Oricum, dacă ea are 1,55 și ceilalți din poza sunt din ținutul de mijloc, nu 1,90 ca joianis care de asta a ajuns presidente conform țânțarului geli din Pipera
I hate the b’tch.
Metoo
foarte “utility-tactical” tanti….
Portugalia a anulat comanda pt avioanele F35, Suedia ii va urma exemplul. Australia+Noua Zeelanda isi replanifica achiziții le militare
Suedia nu a avut vreodata comanda de F 35, Portugalia nu a comandat F 35 era in discutii. Australia si Noua Zeelanda sunt pe alta parte de glob.
Si nu stiu de ce dar nu reusesc sa vad legatura cu discutiile depre IAR 99 SM
Lasă l!! Saracu’ habar nu are că Șoimul nu are radar!
Salut, IAR99 SM, are radar AESA? nu il putem vinde si la export? Si Croatii au realizat unul, modernizat si deja au clienti.
Nu are radar . Nici aesa,nici clasic. Că nu ai unde să îl bagi. Jamba anterioară se escamotează in față. Adică botul(și așa micuț) e ocupat complet.
Nu, doar RWR (Radar Warning Receiver).
„Modernizarea include si un sistem radar virtual constand dintr-un datalink dedicat, care conecteaza grupul de antrenament intr-o retea de comunicatie network permitand pilotilor care se antreneaza sa exerseze radarul multimod fara a avea acest sitem instalat pe avion….”
IAR-99 TD „Zăgan” era preconizat cu asa ceva, dar implica modificari de design in „cioc” pentru a include radarul Vixen 500E:
https://www.rumaniamilitary.ro/iar-99-td-urmas-al-iar-99-soim-si-precursorul-unei-noi-generatii
O întrebare dacă nu e cu supărare. Pot fi integrate pe IAR-99 podurile Lightning de pe Mig21? Nu prea sunt mult detalii însă nu văd de ce nu am face asta. Le avem deja, ar fi foarte bune pentru atac la sol sau chiar și aer, recunoaștere, șamd. Nu e radar însă cred ca “the next best thing” fără schimbări de structură. Nu mă pricep, insa întreb, ar pute ghida o rachetă IRIS-T sau echivalent?
IRIS-T-ul are propriul cap IIR, care poate acrosa direct tinta.
Pe un IAR 99, de regula doi piloni sunt ocupati cu rezervoare suplimentare. Cel de sub burta e greu ocupabil. Mai raman 2 piloni. Eu ma gandeam la o integrare IRST la IAR99, eventual un container + rezervor integrat ca CFT sub burta. Asa ai 4 piloane disponibile sub aripi. Frumos ar fi fost sa poate ranforsa aripile pentru a adauga 2 mini piloni de capat de aripa…
https://www.rumaniamilitary.ro/sprijin-la-sol-si-antidrona
Sa te duci la export cu un aparat așa de vechi tehnologic ….?
Mă îndoiesc că o țară să-și dorească vechitura românească ….
Sa nu mai punem la socoteală că nici un aparat nou nu a mai ieșit de pe poarta întreprinderii de 1000 de ani .
Nu mai avem cele necesare (know-how )pt a produce avioane …nici măcar de training!
Vedem cum se câcâie sa revitalizeze aceste aparate existente….. dar mite sa produci aparate noi, pt o piata unde găsești rivali precum T50 kai….. Vise umede !
Nu cred nici in privatizare daca se face cu aceasi oameni care de ani de zile mimeaza munca si cer bani de la bugetula armatei fara sa produca decat scuze.
1. Amuzant ca-n poza cu admirabil imbracatii conducatori nu se vede in hala nici un 99! Sunt la zbor
2. Admirabila podeaua halei, cred ca-i data cu epoxy. Iata un adevarat progres.
3. La ceremonia 50 de ani de la zbor IAR 93, a luat cuvintul si actualul dir Craiova si ne-a vorbit de 99, desi nu avea legatura cu subiectul. Cica ar fi avut probleme cu livrarea unor componente… da de acuma gata, merge struna!
Pe vremuri, multi rautaciosi vorbeau de necesitatea de a reda terenul uzinei agriculturii!
se vede în dreapta…
Se vad doua cel putin in dreapta
Eu cred ca ati incurcat razboiele, elbit nu livreaza in ucraina,ca e de porc,le strica relatiile cordiale cu rusia
E vorba de livrari celor ca noi, mai la est, langa parjol.
Ocupati cu munca pana-n gat, gagii…
Pt fraieri ca noi sunt livrarile oprite din cauza de gaza,de aia nu e bine cu lesinati care au conflicte militare in curte
Marţi, 11 martie, în Baza 71 Aeriană „General Emanoil Ionescu” din Câmpia Turzii a avut loc ceremonia prilejuită de finalizarea înzestrării cu aeronave F-16 Fighting Falcon a Escadrilei 48 Vânătoare, unitate nou înființată în cadrul Bazei 71 Aeriană „General Emanoil Ionescu”.
FB link
off topic – cine naiba a imbracat-o asa pe duduia aia. Serios?
Vara-sa… April O’Neil din TMNT.
april era bunoaca rău …
De toată jena cei de la Avioane Craiova. Nu înțeleg de ce nu încearcă si ei sa vi a cu o drona (chiar mai multe)? De asemenea, noi încă suntem cu YAK-52, de ce se lucrează la un IAR-825 Triumf? Și acolo ar fi de lucru pentru ei. Long term ar putea să ne asociem cu turcii sau coreeni poate facem și noi ceva TAI Hurjet? Șoimul nostru e cam premiat ca model și potențial de dezvoltare și nu cred ca suntem noi în măsură să facem ceva singuri. Am putea încerca ceva și cu cei din Ukraina ca și ei au nevoie de trainer și pot veni cu motoarele… opțiuni sunt însă noi de 3 ani nici măcar pulberi nu suntem capabili să facem…
Amice, unde lucrez eu si facem piese forjate pentru industrie, e plin de batrani, zici ca e azil, de unde p–a mea personal? Am un junior de 22 de ani, proaspat iesit din facultate, mai sta pana pe 26 Martie si pleaca in UK. Sta in Sacuieni nu in Oradea si ar avea nevoie de cca. 1000 de lei pentru combustibil, astia ii dau 70. VEzi de ce nu putem, fiindca nu tinem oamenii care ar putea sa faca ceva in tara, ii pregatim si le dam un sut in cur. De asta nu se poate. Eu am 31 de ani, mai sunt cativa baieti de 25 si cam atat, restu’ din fabrica sunt peste 40=50 de ani, avem si pensionari.
Tu chiar nu incerci sa intelegi.
Ai vazut ca e firma de stat? Ca putinii muncitori si specialisti sunt aproape de pensie? Ca nu au cine stie ce utilaje?
Ia fa o scrisoare la ministerul economiei si intreaba nelamuririle tale!
Am fost de mai multe ori în vizită la Aerostar Bacău, nu înțeleg de ce nu au făcut modernizarea acolo, au tot ce le trebuie, ai experiență.
Daca vreodată se vor mai produce avioane in România, doar ei mai sunt capabili
Eu constat ca Olguta a primit upgrade. Gata sa urce in carlinga si sa puna mina pe mansa.
Sau doar să pună mâna.
Io sunt gata s-o ridic în slăvi pe Olguța dacă îmi trimite o macheta de 99
Văz că au multe pe masă
Aștept!
Dacă îmi trimite și una de 93 atunci o declar femeia anului
Iar-99 e ultimul mohican al industriei militare comuniste. Ceausiste, da, vechi, fara tehnoligie moderna, dar cu buni specialisti.
Asta era ideea, unde nu-s bani sa fie inteligenta.
Si era.
Este singurul produs militar complex de top mondial, fabricat in Romania.
Nu l-am vazut pe IAR 99 ca fiind un prdus de top, pana la IAR 99 Soim era doar un trainer cu calitati aerodinamice bune dar cu „defectul” unui motor cu o generatie mai veche care se simte in cintmatica avionului.
IAR 99 Soim a venit cu multe inovatii si cu radarul acela virtual pentur antrenamente era deja o varianta foarte buna pentur low cost ca sa iti pregatesti pilotii sa faca trecerea la MIG 21 Lancer sau F 16 – lucru care s-a si intamplat in Fortele Aeriene Romane.
Acum mai mult decat atat cat s-a scos din avionul acesta nu prea vad sa se poata face, eventual un Pod cu un senzor IRST care sa poata puna in valoare rachetele aer-aer si care sa poata sa ii dea avionului si o componenta reala de atac la sol sau misiuni anidrona.
Totusi trebuie sa spunem ca noi l-am vrut tot tmpul pentru antrenamentul primar al pilotilor si aci face treaba excelenta.
Numarul mic de celule si fpatul ca IAR Craiova nu are un centru de proiectare adevarat fac insa ca fabrica in sine sa fie incerta pe termen mediu.
Sincer cred ca cea mai buna solutie este calea spre FA 50 Golden Eagle sau M 346 FA asamblate din kit-uri si integrarea fabricii in fluxul KAI sau Alenia – alta posibilitate fiind sa integram fabrica in grupul Baykar si sa putem noi intretine Bayraktar TB -2-ul
Spune-mi atat: cine mai priducea cand a iesit? Si apoi, ce produs militar autohton ai avut, facut de la zero, comparabil cu produsele vremii?
usurel ca esti pe langa rau cu ” produs militar autohton, facut de la zero”.
Are in el o groaza de licente cumparate pe bani grei de Statul Roman, licente care nici pe lumea cealalata nu se vor amortiza.
IAR 93, IAR 99, RomBac 1-11 au fost niste esecuri economice monumentale, in o tara care nu avea 1/2 litru de lapte pentru fiecare copil, s-au platit sute de milioane pe licente care nu se vor amortiza niciodata.
Daca spui ca au conceput si produs un airframe de la 0, aici te apropii, cu toate astea nu cred ca stii, dar proiectul IAR 93 (de la care a preluat) a venit mai mult pe filiera Yugo -Franta (Jaguar) cu care dealtfel seamana izbitor. Restul componentelor erau in mare parte licente (motor, scaun, sevomecanisme, armament etc).
Si cu Yak-urile de la Bacau a fost tot teapa, ca le vindeau in pierdere la rusi.
Singurul proiect bun si viabil au fost elicopterele IAR 330 si 316. Mai exista inca un fail epic si aici cu licenta de Kamov (utilitar).
Daca vrei povesti se success, ia exemplul cehoslovacilor.
L 39; L 159 de la cehi, MB 339 Aermacchi, apoi Apha Jet-ul; Hawk-ul, imi vin foarte rapid in minte.
Cel mai de succes Hawk-ul s-a si vandut cam peste tot inclusiv la US Navy….dar asa este eram acolo aproape de marii producatori.
A mai fost si Swift, 109, btw, au bagat avionica. Nu s-a vandut.
problema IAR 99 sau IAR 109 Swift a fost intodeauna motorul, uita-te numai ce viteza ascensionala poti avea cu el, acolo e problema asta pe langa faptul ca fiind proiectat cat mai mult ca trainer nu prea poti face altceva cu el, si nu il poti zbura agresiv in rol de agresor asa cum o fac altii dotati cu Hawk sau Alpha Jet.
„…si nu il poti zbura agresiv in rol de agresor..”
Agresor poate nu… dar agresiv stie sa fie.
Il vad de peste 3 decenii pe cerul Craiovei, in toate variantele, facandu-si de cap.
Am uitat de Super Galeb G4 al vecinilor din Yugoslavia….
S-au facut ca muncesc – tipic comunist si pe urma apar in fata plebei cu spinarea garbovita de munca adevarata – „Noi meritam”
La fel ca si gargaunii cu Romania putere nNUCULARA – sunteti multi pe site ca de altfel in Ro care nu aveti minim educattie economica si financiara.
Primul pas cand te apuci de un proiect: asigurare finantare.
Dar nu model autocrat, cu infometat populatie pentru niste utopii.
Fara noi proiecte de drone si un nou trainer pentru F35, AV Craiova moare odata cu iesirea la pensie a actualilor angajati. Dar pentru asta trebuie retehnologizata fabrica, unita cu INCAS si trecuta in portofoliul MAPN, asa cum vrea Bolojan. Atunci sa nu se mai vaite armata ca nu are cine sa le ofere produse si servicii de calitate, atata timp cat ea intretine, dezvolta….. apoi comanda si plateste ceea ce doreste sa primeasca. Se pare ca intr-un final ceva bani se aloca pentru aparare si industria miltara. Uniformizarea este cheia evitarii falimentului total. + Management performant, nu ocnasii tributari de la partid, incapabili, instalati sa faca si ei o spaga si pentru un post caldut.
Dar haide sa fim seriosi, fabrica din Craiova este tributara tehnologiei invechite si a pasivitatii conducatorilor care au coordonat-o. Numai la noi se poate ca Institutul de proiectari sa nu fie tot una cu fabrica, iar aceasta din urma sa nu fie una si aceeasi cu centrul de testari. De noaptea mintii. Precum la ME si MAPN. Asa intelegeti si rezultatele.
A….si inca ceva. Au aplicat camuflajul F 16 Carpathian Ghost. Arata bine, trebuie sa reconoastem. Urmeaza sa cumpere Iris T pentru ele si is numai bune de ‘parada’.
In contextul marilor investitii militare ar avea sansa sa o cumpere cineva. Fix cum au facut italienii cu Piaggio.
Babaiatule, mare e gradina.
Adica 316 si 330, LICENTE, nu autohtone, intra in calcul.
Am zis conceptie/fabricatie, autohton, de la zero.
Mai baga o cafea, poate te trezesti.
nenea APV-stul,mai usurel cu nesimtirea si tupeul stiu ca voi astia „specialii” va credeti importanti, dar mai usor ca nu ai facut scoala cu mine ca sa-mi dai note. Si mai umbla putin la vocabular ca-ti iese din gura.
Invata putina inginerie, orice proiect industrial finalizat are 2 componente:
– proiect de executie (design)
– proiect de industrializare (toata infrastructura, fluxuri tehnologice, controale calitate etc).
Ca de obicei, gandesti atehnic, sa faci niste schite, teste si probe pe modele 1:1 sau la scara (gen IAR 95) este in cel mai fericit caz 10% din proiect.
Eu cand am spus „proiect bun si viabil” m-am referit la proiectul de industrializare si rentabilitatea sa economica, IAR 316 fiind chiar exportat.
In rest, e plina lumea de concepete pe hartie esuate sau din care pierzi sute de milioane (ca in cazul de fata).
Si ca sa explic mai pe intelesul tau de APV-ist, de banii bagati in proiectele IAR93 si IAR99, se intra in proiectul SU25 (ceasca a refuzat) si cumparam trainele de la cehoslovaci de umpleam.
Ambele avioane au suferit de problema anticului turbojet anemic si gurmand, avionicii de anii ’60, dar chiar si cu astea, caracteristicite aerodinamice erau modeste, totul plecand in special de la profilul aripilor. La 93 au incercat si postcombustia, dar a fost mai mare esecul, consuma in draci si dezechilibra.
Ca fiabilitate, Mig 21 era Rolls iar IAR93 Jiguli, IAR99 a venit aproape pe final, nu sunt date.
Dintre noi 2 cred ca tu ar trebui sa te trezesti, pare ca te-a luat valul national-ceausist si deja ajungi sa predai inginerie aerospatiala privind pe cer.
Vb cand a iesit 99, si btw ii spunea Soim de atunci, eu asa il stiu de la inceput. L-am vazut zburand inainte de 89.
La fel cum lui 93 i se spunea Vulturul neoficial, la sarbi era clar Orao, la noi nu am vazut pe hartie, in presa, Vulturul, oricum aparea f f rar, fotografiat sa nu se inteleaga nimic.
Mai era Pampa de la argentinieni. L 159, nu, a fost mai tarziu, dupa 90.
Deci aveai Alpha Jet, Hawk, MB-339, L-29, L-39, Iskra. Primele 2 inutil sa comparam, alta liga.
Sarbii mai aveau Galeb, vechi, au scos Super Galeb, alt avion, nu doar acelasi sub alta denumire, asta e comparabil.
Pt cei care au rabdare sa citească!
https://www.aviatiamagazin.com/headline/modernizarea-avioanelor-iar-99-din-nou-intarziata-fabrica-cere-inca-derogare-mapn-aplica-penalizari/?fbclid=IwY2xjawJA6iZleHRuA2FlbQIxMQABHU1zOP2uTJgWPF8MLvqg_kNqnZt6UgIMIorNdZYyZBe-eWfVNa3T5FKxTA_aem_7A_nuW2B1Z8eDhy0r7t7lQ
„Conform aceluiași comunicat de presă aflăm că omologarea configurației IAR-99 SM și, implicit, recepția primelor avioane este întârziată de versiunea finală a softului pentru avioane. Practic, cei de la Avioane Craiova au subcontractat acest serviciu probabil din lipsă de specialiști, iar firma care trebuie să livreze versiunea finală și agreată a softului pentru IAR-99 SM nu face acest lucru.”
O chestie cam sensibila ca s-o arunce cineva oficial, asa, in presa. Softul, la el ma refer. ALIS, who the fck is ALIS?
Probabil furnizorul software-ului este tot firma care furnizează avionica, dar habar am, recunosc.
Ori poate e vreo combinație, de nu i-au numit, că de israelieni au mai zis că n-au livrat la timp.
Poate e cineva celebru, vreo firmă de-a lui Sebastian Ghiță:)
ce rusine! urla romanashii ca sa facem sa dregem pe aici arme, dar ce sa vezi, nu are cine. oricum… ce cauta paparuda aia la iar? mu*sta draq!
Dacă la Craiova au fost construite, deci mai au planurile, motoare mai au de la IAR – 93, se mai pot asambla încă vreo câteva avioane, cât să iasă de o escadrilă?
si componentele cine le livreaza pentru asamblare?
EMAG
ADR- Da, bre, n-am facut liceul agricol, sa fim colegi.
Nu intelegi lucruri militare elementare.
E blog militar, pt „apvisti” si simpatizanti, vorbeste cu astia care va credeti ca platiti „pensiile speciale” si va informati de pe wiki despre tehnica, nu ma intereseaza ce aiureli compui.