Adica nu doar noi ne putem mandri cu longevitatea MIG-urilor 21!
Fortele Aeriene Spaniole (Ejército del Aire) au sarbatorit 50 de ani de serviciu a avionului F-5 Freedom Fighter pe 12 noiembrie 2020.
Avioanele F-5 spaniole au fost construite sub licenta de la Northrop de acordata Construcciones Aeronuticas SA (CASA) si au ajuns pentru prima data la Baza Aeriana Talavera la Real pe 12 noiembrie 1970, unde au fost repartizati la „Escuela de Reactores” (Jet School), denumita ulterior Ala 23 de Instrucción de Caza y Ataque (Scoala de Lupta si Atac).
Avioanele F-5 spaniole au fost construite sub licenta de la Northrop de acordata Construcciones Aeronuticas SA (CASA) si au ajuns pentru prima data la Baza Aeriana Talavera la Real pe 12 noiembrie 1970, unde au fost repartizati la „Escuela de Reactores” (Jet School), denumita ulterior Ala 23 de Instrucción de Caza y Ataque (Scoala de Lupta si Atac).
Pentru aceasta aniversare, Ala 23 a prezentat un SF-5M, serie AE.9-10/23-04, cu o deriva decorata special care arata un 50 auriu cu silueta unui F-5 pe un fundal negru, subliniat de culorile steagului spaniol si numele F-5 Freedom Fighter, în timp ce pe varful cozii figura anii 1970-2020 pe fond alb.
Initial, au sosit 34 de aparate F-5B cu două locuri, numite local CE.9, care au inlocuit T-33 Shooting Star și F-86 Sabre si au fost ulterior completate cu 18 avioane F-5A (C.9) și 18 RF-5A (CR.9) cu un singur loc, care au fost atribuite mai intai Ala 21 la Morón de la Frontera Air Base.
Primele SF-5B livrate de Casa/Northrop in 16 iunie 1969 catre Fortele Aeriene Spaniole (sursa aici)
Astazi mai sunt doar 19 F-5B functionale, modernizate in jurul lui 2000 la standardul SF-5M (cabina similara cu cea a T-38C Talon) si probabil vor fi in uz pana in 2027/2028.
F-5 Freedom Fighter a fost important pentru industria aerospatiala spaniola, fiind primul avion din aceast clasa construit integral in Spania. In peste 50 de ani F-5 spaniole au zburat peste 170 000 de ore, instruind peste 1.000 de piloti. In Ala 23au fost incluse recent programe si sisteme de realitate virtuala pentru antrenamentul pilotilor, pentru a completa simulatoarele de zbor avansate deja in serviciu.
SF-5B in formatie (sursa aici)
Airbus au anuntat acum o luna initierea programului AFJT (Airbus Flexible/Future Jet Trainer), destinat sa inlocuiasca in inventarul spaniol atat F-5 cat si CASA C-101 Aviojet in rolul lor de antrenament al Fortelor Aeriene Spaniole la orizont 2027 – 2028.
AFJT este conceput ca un sistem integrat de traineri multi-rol, oferind mediu de instruire live-virtual-constructiv (LVC) si capacitatea de a emula performantele aeronavelor Eurofighter Typhoon si F/A-18 Hornet. Dezvoltarea AFJT are la baza cerintele Fortelor Aeriene Spaniole, primul zbor fiind planificat de Airbus pentru 2025, insa guvernul spaniol nu a finantat inca proiectul.
AFJT este conceput ca un sistem integrat de traineri multi-rol, oferind mediu de instruire live-virtual-constructiv (LVC) si capacitatea de a emula performantele aeronavelor Eurofighter Typhoon si F/A-18 Hornet. Dezvoltarea AFJT are la baza cerintele Fortelor Aeriene Spaniole, primul zbor fiind planificat de Airbus pentru 2025, insa guvernul spaniol nu a finantat inca proiectul.
Marius Zgureanu
Surse:
Citeste si:
spania nu e client F35 ?
Nu,
Ar putea fi interesati pentru inlocuirea Harrier, vreo 12 bucati B-uri.
Au inceput sa pregateasca inlocuirea primelor 20 F/A-18 din insulele Canare cu E/F Typhoon:
https://www.defensenews.com/global/europe/2019/06/12/spains-military-still-has-eyes-for-the-f-35-despite-european-fighter-push/
https://www.thedrive.com/the-war-zone/37165/spain-to-buy-more-eurofighter-typhoons-to-replace-aging-f-a-18-hornet-fighter-jets
Mai au inca 64 de Viespi de inlocuit… pana in 2030 le trebuie o noua optiune iar FCS in care au intrat cu francezii ar putea oferi ceva viabil abia prin 2035-2040.
Spania își va cumpăra Eurofighter și asociat
la programele Franco germane care doresc construirea unui avion multirol de generația 6 și a unui nou tanc care sa înlocuiască actualele tancuri Leclerc și Leopard din dotarea tarilor producătoare.
Avion relativ frumos , poate cel mai frumos avion american la acea vreme, mie-mi pare ca privit de sus ceva din linia lui a fost transplantata la F18 dar poate mi se pare mie……..dar nu la fel de frumos ca MiG 23 care cu toate ca avea geometrie variabila si alte minunatii nu a fost la fel de fiabil ca F5.
Da , spaniolii au inca in dotare de 50 de ani acest aparat, dar coloana vertebrala a aviatiei lor nu se mai bazeaza de mult pe acesta pe cand noi inca ne bazam pe MIG21……asta-i realitatea trista.
Da, atat F-18 cat si JAS-39 au preluat cate ceva de la el… trecand prin F-20 Tigershark:
https://www.rumaniamilitary.ro/f-5-tiger-ii-si-cele-9-vieti-ale-sale
https://www.rumaniamilitary.ro/f20f5g-tigershark-o-varianta-interesanta-pentru-fortele-aeriene-romane
flogger frumos?…..cu adevrat frumusetea se afla in ochiul privitorului.
Ți-am dat și eu o inimioara pt felu in care ai spus ce ai spus si da e adevărat , frumusetea e in ochiul privitorului , spre exemplu mie-mi plac blondele hai maxim saten deschis cu ochii verzi?
Păi F-5 e, într-un fel, „strămoșul” lui F-18. Northrop a folosit soluțiile aerodinamice pentru acest avion la proiectul Yf-17 și urmașii lui. Mai e un avion care la care s-au folosit soluții aerodinamice de la F-5 și anume MiG-29. Sovieticii au fost foarte impresionați de agilitatea acestui avion și au studiat temeinic cîteva avioane primite din Vietnam iar rezultatul studiilor lor le-au folosit în timpul proiectării MiG-29, în special la aripă.
Și elvețienii încă mai au în serviciul operativ, aparate F5.
Ar fi fost interesanta o confruntare aeriana între un F5 și Mig21, având ambele la manșa, piloți la fel de bine instruiți, ca să vedem care este mai bun.
Daca luam doar performantele, F5 nu prea are sanse. Vit max 1700km/h vs 2150 km/h migul. Vit asc. la fel 175 m/sec vs 235 m/s.
la manevrabilitate cred ca sta mai bine decat MIG-ul si la sarcina acrosata. In plus, pare mai iertator, putand fi folosit pentru scoala de piloti, ca si fratele sau dedicat T-38 Talon, pe cand MIG-ul te ingoapa daca nu esti putin atent.
JL-9 ar fi fost probabil ceva mai apropiat de F-5…
Sigur.
http://aces.safarikovi.org/victories/ethiopia-1977-1978.html
Etiopia vs. Somalia, anii 70, F5 a zburat fulgii MiG-ului 21, AIM 9.
Iran vs. Iraq, rezultate amestecate, a avut în fața și MiG-uri, și avioane occidentale.
S-a făcut, atât americanii cât și sovieticii le-au comparat prin anii 60-70. Rezultatele sunt publice de muuulți ani!
P.S. Pe scurt F-5E-ul un adversar serios pentru MiG-21. Mic, solid, la fel de agil, cu avionica mai bună, cu raza de acțiune aproape dublă. I-a pus pe sovietici pe gânduri.
https://m.defenseromania.ro/romania-s-a-razgandit-continuam-modernizarea-iar-99-dar-ramanem-cu-o-singura-escadrila-de-f-16_607106.html. Na belea ca nici f16 1980 nu mai luam speram sa nu ramanem cu marea forta aeriana 17f16 restu mig 21?poate au luat in calcul achizitia fratelui mai mare F35 ?????
mda, or sa treaca direct la F-35… film cu prosti.
Mie imi cam suna a saracie, doar continua niste programe in derulare. Si sunt din cele mai putin costisitoare chiar, sub miliardul de euro de platit la fiecare. Nimic nici de corvete daca punem asa problema.
Sarbatori Fericite tuturor!
Sper sa nu fie asa. F35 nu este avionul potrivit pentru noi. Pentru nevoile noastre, se potrivește mai bine F/A 18 E/F decât F35. La o adică, vin americanii la noi cu F35.
Pai punem radar AESA in bot, rachete AMRAAM pe pilonii externi, AIM-9X la capetele aripilor si lansatoare multiple de Brimstone sau JDAM-uri pe IAR-99. De SDB-uri nici nu mai zic Il vedeti asa mic dar io zic ca daca se ‘nierveaza ia si un Exocet sau Taurus sub el. Daca nu merge, ii bagam si postcombustie ca la 93 si o sa poata sa scoata si flacari. Dc sa mai cumparam supersonice straine cand avem avionul nostru national?
pt ca Mapn trebuie sa refaca procedura in stilul asta pt achiztia alteia :https://dlaj.mapn.ro/documents/acts/lege_1569476955.pdf
deci nu vad ce vreti voi sa treaca in program daca nu au ce, deocamnata sunt in proceduri sa achizitioneze echipamente pt modernizarea celei existente
Da, sa mai astepte vreo 5-6 ani tot cu o singura escadrila… si sa faca apoi cate o procedura pentru loturi de 3-5 avioane, poate om termina pana in 2060.
nu cred ca vine primul avion din a 2 escadrila inainte sa termini Campia Turzii de modernizat
Chestiile astea trebuiau prevazute in 2012, cand au actat prima escadrila… astia nu prea stiu ce inseamna sa planifici, sa sincronizezi termenele, etc. Au luat 12, pe urma s-au pus pe modernizat o baza, pe urma s-au mai scarpinat de 5 sa o completeze… Acum au pornit abia modernizarea celei de-a doua baze…
Ce i-a impiedicat pana acum? Fondurile americane?
Sunt dincolo de penibil, in spectrul incredibilului, cu achizitia de F-16.
MZ eu nu stiu nimic sigur ca si tine lucrez cu materialul clientului care la noi inseamna mai mult lipsa de informatii decat informatii sigure ,ce e sigur este ca contractul care priveste escadrila de F16 la campia turzii prevede executie in 67 de luni
https://www.hotnews.ro/stiri-defense-23864129-baza-aeriana-71-campia-turzii-modernizare-extindere-16.htm
daca obiecivul 2 este atins in 2023 macar la final de an probabil a doua escadrila se bugeteaza in 2021 depinzand de ce necesita avioanele respective ca inbunatatiri de facut pt aducere la standard si unde se fac, ca daca se fac la Aerostar si nu necesita multe so bugeta in 2022,acum depinde si de unde le iau ca parca erau vreo 7 tari unde au trimis LOR for EDA si daca excludem Portugalia ca cred ca le-am lichidat stocul sau poate nu, ramanem cu restul
Da, corect, cam asta ar fi calendarul pornind de azi incolo, insa e foarte tardiv…
In plus, noi aveam nevoie de inca 2 escadrile, nu una, inainte sa ne gandim poate la o escadrila de F-35 sau suprematie aeriana, a sa nu mai vorbim de sisteme MQ-9 / IAI HERON
sincer eu de la 2021 nu sper decat la un contract clar pt corvete si modernizare fregate si niste elicoptere acatarii pt naval pt alea 4 corvete adica sa stie antisubmarin si antinava cum trebuie ,si sper sa nu balbaie programele care le-au inceput ca pe asta de avioane,in special P5 poate o prinde alta viteza
pai le vrei pe toate.
Si eu… ar mai fi o speranta pentru conturarea/demararea SHORAD + VSHORAD, ca au inceput pregatirile din primavara lui 2020 sau chiar inainte.
pfffff
asta mai inseamna ca o sa mai traga inca niste ani buni de MIG-21 Lancer, cum ziceam, deci ar fi rentat o modernizare limitata pentru ultimele doua duzini sau cate or mai fi active.
Marius,
Anul asta au trecut prin RK vreo 8 bucăți.
O modernizare limitată, la cate avem operaționale, ne lasă cu doar 12-14 aparate gata de zbor, incluse fiind și 16-urile.
Iar „modernizarea” aia poate fi făcută exclusiv cu cei ce au realizat „lancerizarea”…
sa ia structuri proaspete de la nigerieni, sa le lancerizeze. Aia au Bis-uri cu ore putine consumate 🙂
https://www.thedrive.com/the-war-zone/38059/nigerias-mig-21-fighter-jet-force-is-up-for-sale
https://www.africanmilitaryblog.com/2020/12/good-bye-airpower-nigeria-sells-mig-21-fighter-fleet-c-130s-and-falcon-4000
Sigur, și lancerizarea o fac cu piese vintage noi, nu? Ca să fie pe același standard…
Nu e asta soluția.
Nu mai bine închiriază 12 F16 de la americani, niste avioane la capăt de resursă, pe doua lulele, până ne vin alte 16 F16V? Au mai făcut-o și italienii asta cu închirierea.
PS nu știu cum dracu’ ne place noua sa ne punem singuri in colț.
Mig21 este mult mai ieftin, ușor și simplu de exploatat fata de F16. Mai ales pt misiuni de politie aeriana, Mig21 este potrivit pentru noi decât F16.
Strict tehnic vorbind, lăsând deoparte relația politica și militara cu SUA, pentru noi, Gripenul E/F, mai ales, ar fi fost mult mai potrivit fata de F16, fie el și block70/72.La o adică, as fi preferat F/A 18 E/F din aceleași motive pt care finlandezii și elvețienii l-au luat în calcul și au ignorat F16.
E mai ieftin de exploatat pentru că există Aerostar și l-am avut în dotare cu sutele.
La cât de puțin sta in aer, chiar și cu rezervoare suplimentare,e puțin pretabil unui serviciu de politie aeriană.
Nu înțeleg de ce amintești de Gripen, e un drum închis. Dintr-o grămadă de motive.
Problema la noi e că au cumpărat prea puține F16, cu pipeta.
Pentru misiuni de politie aeriana, Mig21 este ok. Am amintit Gripen E/F pt ca exista. Știu ca a ieșit din calcul, încă din anul. 2007,doar din considerente politice.
Sigur, Sorine!
Cine sunt eu sa te contrazic?
Dănăilă îți spune ceva ca nume?
E fost pilot de MiG și șef de Stat Major…
„Poliţia aeriană cu MIG-21 este o mascaradă” – afirmația a fost făcută într-o emisiune radio…
Total de acord cu Priam,Mig 21 trebuiau deja retrase,vs Su 30/35 nu au nici o sansa,asa cum T55 AM vs T72 B3 e o gluma ,F16 MLU datorita AMRAAM au picioare cat de cat,in ciuda handicapului dat de radar outdated,insa tot peste Lancer,ideal minim 18 F16V si poate spre 2030 18 F35 A ,18 pt ca au disponibilitate scazuta fata de F16 ,bineinteles cuplat cu Nasams si C4ISR
Altfel poti lua Himars degeaba,mai bine luau 18 F16V de bani total program Himars inclusiv radare….fara o forta aeriana decenta si un sistem modern AA integrat ne uitam ce se intampla in Armenia,Siria unde fiecare face ce vrea,daca nu ai controlul spatiului aerian esti “sitting duck “
jeneralii si amiralii sa iasa la numar
si stelele pe umar….ca fac si poezie.
Marius Zgureanu, te credeam om onest , am postat și eu un comentariu, de ce nu apare, dacă nu e ok sa mai postez aici atunci nicio problema nu mai postez.
Mulțam!
Pentru ca esti la asteptare…si stii lucrul asta!
Asa ca astepti sa te vada cineva.
men,nu intelegi ca avem IP identic….nu te cenzureaza nimeni,da vina pe mine.
De fapt tu ai intrat in belea din cauza lui Serghey…el era de ceva timp pus la racoare…a fost baiat rau.
Știu, foarte rău, așa ca iertare c-am fost rău ???
Presedintele Romaniei se va intalni cu cel al MODOVEI .
o ideie ce mi-a scantait ,multi nu vor acepta alti vor zice da alti nu dar ea merita incercata DECAT sa incercam sa facem o unire fortata sa facem din MOLDOVA un mic ELDORADO Al europei de EST o tara dar cu foarte foarte multa inteligenta si o coordonare buna sa facem din ea un refugiu o putere A ROMANIEI o sora mai mica a acestei tari dar total renascuta stiuu este nebunie ar zice unii dar asa putem acuma ajuta Moldova si asta multumita fratilor nostrii din ALIANTA
Eldorado, Eldorado, doar dacà va fi pusà în aplicatie vorba cà „Românul face din kkat bici” dar va trebui un bici de aur.
Cât despre unirea cu fratii nostrii de peste Prut, e visul meu umed, se va realiza dar numai cu vointà si inteligentà, cele douà Germanii au reusit desi aveau mult mai multà opozitie. Si banu’ a contat si fereastra istoricà.
Pana nu rezolvam problemele aici nu vom putea realiza acest deziderat, noi nu suntem in stare sa forțam o regionalizare măcar pe model polonez cu comasarea județelor și creșterea puterii administrative a municipiilor ( justiție, spital , școala , taxe locale, Înmatriculări auto etc) ar fi cel mai ușor mod fără a fi nevoie de modificarea Constituției, conducerea județului fiind un fel de guvern local …..România funcționează după legea din 68 a lui Ceașca încă…..o alta problema ar justiția care pt unii e muma pt alții ciuma , nicicum nu reușește sa-și găsească calea.
Cu toate ca mi-ar plăcea , bunicul din partea tatălui fiind basarabean cu familia strămutată din zona Odesei lângă Bălți , nu cred ca avem capacitatea administrativă și la celelalte capitole sa ducem acest vis la bun sfârșit …..dar repet ca mi-ar plăcea!
nu exista presedintele MOLDOVEI, ci al REPUBLICII MOLDOVA!
Jumatate din vechea Moldova medievala face parte din Romania.
https://ro.wikipedia.org/wiki/Baia,_Suceava
https://ro.wikipedia.org/wiki/Siret
https://ro.wikipedia.org/wiki/Suceava
https://ro.wikipedia.org/wiki/Ia%C8%99i
cum facuram de ramaseram noi cu capitalele si altii ne acuza ca le-am furat tara
https://www.legion-etrangere.com/mdl/page.php?id=553&block=33&fbclid=IwAR0-O3IIPdFtZj9IUGpxqzUAHciOZaJSNayhsKhOyE3US8z_MvzEn1KL9Ig
LT(REZ) – recrutarea rezervistilor pentru Legiunea Straina. Poate iau exemplu si ai nostri.
E frustrant si sper ca anul asta care vine sa existe mai multe posturi si pentru cadre militare rezervisti voluntari. Asta ar fi 1. 2 sper ca recrutarea sa fie facuta in mod diferit. Adica daca esti pregatit din punct de vedere fizic, medical si iei toate probele de concurs sa nu fi lasat sa pleci acasa pe considerent ca nu sunt posturi pentru tine. Sa faca in asa fel incat fiecare persoana care doreste sa devina rezervist voluntar sa primeasca un post, sigur ca da, in functie de capacitatea sa, de diplomele pe care le are, de parcursul profesional etc.
An nou fericit!!
An nou fericit!
esti Offtopic la articolul despre F-5.
Iertare Marius dar daca te uiti atent ultimilile posturi in majoritate is offtopic, si noi ca oamenii, tu vb de F5 noi o tot dam cu ce ne doare?.
Sa nu fiu si io total offtopic,
Stiu ca ai militat cumva pt F20 ca o varianta de offset , probabil ar fi ajutat ca trainer atat aviatia militara dar ar fi revitalizat cumva si industria aeronautica, dar astea-s duse si demult apuse, acum tre sa privim inainte dar sa nu mai fim prosti.
Sa nu mai fim prosti ar insemna sa recuperam in cat mai scurt timp ceea ce n-am facut bun si la timp, aici cred ca are dreptate cel mai mare pretin al meu de pe acest site, priam, inchiriate la greu C/D-uri cu resursa limitata pana la 4-5 ani , de preferat ar fi doua escadrile extinse, adica vreo 34 de bucati, timp in care sa pregatim infrastructura pt doua escadrile noi de F35, modernizare facilitati aeroportuare, stocuri de munitie (de preferat utilizabile si de F16 si de F35), pregatire piloti etc…..si daca Dumnezeule nici in rastimpul asta nu reusim sa o punem de o aviatie decenta atunci sa ne lasam dreaqului de meserie ca nu-i de noi.
Deci , concluzionez, inchirierea de F16 de la americani la ora actuala e cea mai buna solutie, nu merita sa ingropam bani in niste gioarse de 100 de ani ca va fi dificil apoi sa renuntam la ele, macar sa ingropam bani in F35 cand or fi mai ieftine si cu toate bubele trecute.
de ce sa inchiriezi daca poti sa cumperi? Italienii au inchiriat pana au primit altceva, nu F-16. Ni stim ca vrem F-16.
Daca telul tau in viața e sa te alegi cu o alta escadrilă de A/B-uri in 5 ani, da, nu închiriezi. Eu cred că e cazul sa mergem mai sus, 16V sau F35. La primul nu cred că ar începe livrarile mai repede de 2025, stau alții la coadă.
Alternativa e simplă, vom avea 34-36 de A/B-uri pentru minim 20 de ani, începând in cel mai bun caz de acum, ne vom gândi să le înlocuim când alții vor face MLU la V-uri.
La noi stop-gapul e perpetuu.
PS am o întrebare, tu spui la mișto de cumpărat carcase de prin Africa, nu?
pai in aia 5 ani vei avea 34 de f16 cand bulgarii vor avea 3-4 in curte si infrastructura modernizata pt ele pt mai sus trebuie bani si avem nevoie de multe ,stai sa vezi la a treia escadrila cand o sa apara in peisaj tancuri mli senilate si alte acareturi submarine npr elicoptere de atac plus tre sa tragi cu intretinere la ce cumperi
pai daca acolo am ajuns cu logica, dupa ce in 2013-2014 ziceau ca nu mai sunt F-16 disponibile?
Sa inchiriezi F-16 ca pe urma sa cumperi tot F-16…
Eu sunt de parere ca F-16 nou nu prea mai meriTa acum, daca faceau asta acum 10 ani alta era discutia. Hai, maxim o escadrila de nou…
Cumperi V-uri. Sau 35-uri. Nu A/B urî, de care sa tragi încă 20 de ani.
Iar V la noi in zona încă nu are rival, și poate face tot ce ne dorim.
Pt ca F16 second nu prea mai gasim iar targetul e F35 nu?….perspectiva la americani e ca F35 sa faca di tati, nu vrem noi sa avem un avion care sa faca asta?…..pt ei F16 e trecutul la fel si pt celelealte aviatii care-l utilizeaza, de ce la noi ar fi altfel, acum is de acord cu George care spunea ca nu merita banii block70 , mai bine folosesti caricioplane mai midlle raport pret/performante si apoi sa faci un upgrade serios nu unul gradual si niciodata suficient.
Ce crezi ca ar fi mai ieftin, cautate prin gunoaie niste noutati de A/B 83-84′ duse la MLU pe nu stiu unde si duoa care sa ke faci upgrade pe la nu stiu ce sisteme o data la 3-4 ani sau sa iei direct niste C/D uri de la americani poate si cu AESA dar pe care americanii sa ti le doneze pe motiv de expirare resursa in 4-5 ani?… apoi da frate, apucate la alea si le fa MLU sa le mai folosesti inca vreo 10 ani .
Deci hai cu F35 odata ca multi dintre noi saracii in functie de varsta vb lui George s-ar putea sa nu-l prinda niciodata , da io vreau sa-l prind .
Pt ca F16 second nu prea mai gasim iar targetul e F35 nu?….perspectiva la americani e ca F35 sa faca di tati, nu vrem noi sa avem un avion care sa faca asta?…..pt ei F16 e trecutul la fel si pt celelealte aviatii care-l utilizeaza, de ce la noi ar fi altfel, acum is de acord cu George care spunea ca nu merita banii block70 , mai bine folosesti caricioplane mai midlle raport pret/performante si apoi sa faci un upgrade serios nu unul gradual si niciodata suficient.
Ce crezi ca ar fi mai ieftin, cautate prin gunoaie niste noutati de A/B 83-84′ duse la MLU pe nu stiu unde si duoa care sa ke faci upgrade pe la nu stiu ce sisteme o data la 3-4 ani sau sa iei direct niste C/D uri de la americani poate si cu AESA dar pe care americanii sa ti le doneze pe motiv de expirare resursa in 4-5 ani?… apoi da frate, apucate la alea si le fa MLU sa le mai folosesti inca vreo 10 ani .
Deci hai cu F35 odata ca multi dintre noi saracii in functie de varsta vb lui George s-ar putea sa nu-l prinda niciodata , da io vreau sa-l prind .
E drept că italienii au închiriat.
Dar cu multi ani in urma. Și costa. 816 milioane euro ( de atunci , 2002) pentru 45.000 ore de zbor și fără să includă pregătirea personalului și cumpărarea armelor din dotarea celor 38 F- urilor in varianta ADF. Adică exclusiv vânătoare aeriană. Nimic din alte capacități .
Problema românească , NU sunt bani pentru mai multe achiziții în paralel.
Ori mai cumperi o baterie HIMARS , ori mai platesti rata la Patriot. Nu ai de unde sa mai scoți și banii pentru 4 corvete și alte 15 avioane.
Iar la o noua escadrila, trebuie prevăzut și necesarul anual de funcționare.
Nu sunt bani sa zbori cu 30 F – 16 și să menții 45 piloți de efuri la standardul NATO.
Nu sunt și gata.
Da, Stefan, tocmai că e un exemplu bun.
Daca vrei altele, mai noi, ungurii și cehii au Gripenurile lor luate în leasing.
Eu nu vreau să mă gândesc că mai tragem de 21 încă 5 ani, și că dotarea ulterioară va fi la nivelul unor A/B-uri pe care nimeni nu le mai utilizează. Că ieșim cu 21 la SU27, caz din acest an.
Bani s-ar găsi, dar și aici problema e legata de felul în care sunt cheltuiți, acel return of investition rate, la nivelul economiei, și particular pe achizițiile MApN…
Iertare Ștefan, dar in cât timp crezi ca am găsi/revitaliza vreo 34 de celule ( sa ai destule pt disponibilitate chiar canibalizare) aduse la un standard care sa fie ok la data la care le recepționerzi, optimist vorbind 4-5 ani?…..
Dacă facem azi un plan ca la carte, explicat americanilor exact ca un plan de bussines cu credite dacă se poate chiar de la ei pt doua escadrile complet echipate cu tot ce însemna pr F35 care sa între in dotare peste 4-5 ani iar între timp sa utilizezi F16 c/d din stocul lor , n-ar fi asta un ajutor cu adevărat frățesc dar pe bani in care nicio parte n-ar avea de pierdut bă dimpotrivă?.
Eu nu cred ca americanii stau in banii noștri și așa presiunile in UE vor fi extrem de mari peste câțiva ani pt cumpărarea de armament made in UE ceea ce pana la urma e și normal……cine știe, peste câțiva ani va apărea demonstratorul european , poate și cel coreean dar și cel japonez deci concurenta pt F35 va fi serioasă, n-ar fi ok sa le antamam de pe acum sa avem motiv sazicem pas celorlalți?…..eu cred ca polonezii așa au făcut, nu sunt contra UE pt ca sunt parte dar nici nu au incredere in grangurii mari ai Evropei garabnic buni negociatori cu rușii cu ceea ce nu e a lor