Daca nu-l aduc si pe-al 6-lea luna asta, ma duc la metrou la Pacii si ciocanesc IAR-ul ala care sta in batz. Gasesc eu un ciocan geologic sau de zidarie pe vreundeva ca sa-i dau forma.
Apropos, a primit Aerostar Bacau dreptul & tehnica pentru a face mentenanta pentru F-16?
Sa speram ca va primi dreptul pentru a mesteri F-urile cand va fi cazul unor revizii majore pe modelul companiei portugheze care ne-a revitalizat avioanele. Dar banuiesc ca un anumit grad de mentenanta se va practica si in baza Fetesti.
In revista Cer Senin nr 1/2016 la pagina 30 in partea de sus arata poza unui hangar de mentenanta pentru avioanele F-16 nou construit. http://www.roaf.ro/ro/cer_senin/arhiva/2016/cersenin_1/index.html
Asa ca ne raman 8 aeronave posibile pentru urmatorul lot de 6:
15122
15126
15127
15128
15138 (dubla, a zburat ieri la Ziua Portilor Deschise la BA5 „Monte Real”)
15139 (dubla)
…si „backups”
15130 (si acesta a zburat ieri)
15131
_____________ *editat
Conform lui Jorge Ruivo (desi nu are confirmare inca, dar imi promise ca va cauta), e posibil ca 15122 si 15131 sa ramana in Portugalia.
André Carvalho: ”26 was also visible yesterday in romanian colours, albeit without the engine. And 30 was flown by a romanian pilot in the morning wave.”
Deocamdata pe asa-zisul Sniper nu stii sce armament poate fi integrat si cu ce cost… si nici radarul nu clar definit, ca sa nu vorbim de restul avionicii. Ce era prevazut in 2000 pt. Sniper, nu mai e valabil acum… Ar fi pacat sa-i instalezi tot radarul si armamentul de Lancer… In fine, calcaiul lui Ahile ramane la MIG-29 motorul… mancacios, nefiabil si cu trena fumigena insemnata 🙂
La F-16 A/B MLU stim ce e inclus pana la Tape 6.2R…
La capacitate de carat munitii si raza de actiune, stim ca F-16 e superior.
MIG-29 Sniper+ ar fi ceva dedicat mai degraba apararii aeriene, cu raza de actiune relativ scurta. F-16 ar fi mai multirol.
pai asta era eterna discutie… poate nu imposibil pt. GE F404, Eurojet EJ200, 89kN sau derivati, dar care ar fi fost costurile?
Ai aici o tabela cu 4 motoare cat de cat apropiate ca si caracteristici de Klimov RD-33 http://www.rumaniamilitary.ro/mig-29-sniper-cea-mai-simpla-solutie
Ce stim sigur… https://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Mirage_F1
„As an upgrade program for the SAAF, Aerosud, a South African aero-engineering concern, equipped a Mirage F1 with a Klimov RD-33 engine, the same engine used in the MiG-29. Dubbed the „SuperMirage” F1, it holds the distinction of being the first Western aircraft to perform a display at the MAKS Airshow in Moscow”
Deci compatibil cu SNECMA Atar 9K-50(de pe Mirage F1) si compatibil si cu SNECMA M-53 (de pe Mirage 2000, un motor robust si relativ usor de intretinut, cu putine piese in miscare) https://en.wikipedia.org/wiki/Snecma_M53
M53, in versiunea cea mai noua:
M53-P2 – powered later Mirage 2000C models and used to upgrade earlier models [8]
Dry thrust: 64.7 kN (6,600 kgp / 14,500 lbf)
Afterburning thrust: 95.1 kN (9,700 kgp / 21,400 lbf)
Un mig29 cu motor de mirage f1 merita vazut si facut. Si era si ieftin. Ne dadeau israelieni planurile la motor gratis, ca au sublarit si ei la mirage la un moment dat. Una din caracteristicile care le apreciez la mig, sunt trapele de aer. Care se pot inchide si se deschid cele superioare. Pt decolarea de pe piste improvizate, a se citi pamant. Cu f16 mai nexam din astea.
cum sa merite facut, era tot axial ca pe mig 21
klimoavele de pe mig29 bune rele cum erau o generatie mai noua
trapele alea de aer de la 29 nu cred se pot monta la axial care e foarte „delicat” la prizele de aer, conul de la 21 e ideal pentru asa ceva
da Marius
„As an upgrade program” au pus klimovul pe mirage f1
sa faci invers e downgrade asta ziceam
m53 e turbofan – poti incerca cu prizele de aer rusesti pentru decolarea de pe aratura cum are 29
atarul insa – uite-te si la mirage f1 cum are prizele
Klimovul scrie la tine ca l-au lungit si i-au repozitionat niste subsansamble ca sa incapa – cam ce a facut GE cu 414 replacementul pentru Kaveri ca sa le incapa in avionul-minune al indienilor
Si marea „gaselnita” care a facut ca doar doua celule sa primeasca Klimovul a fost ca la rd-33 din anii 80, ca si la cele foste ale noastre, dupa fiecare 500 de ore motorul se da jos si se trimite in Rusia, de unde vine inapoi cine stie cand si cum
Daca rusii dadeau cuiva local licenta de reparatie si un stoc confortabil de piese – turbofanul chiar rd33 e mult mai economic decat batranele atar, cred ca isi converteau toata flota
da Marius asa e
Eurojetul ala ar fi la fix in mig29 (adica nu fix ca ar ramane loc, i-ai putea mesteri la nacele (vine eroul si explica imediat cum trebuie mesterit acolo), sectiunea frontala ar fi mai mica, motorul e mai economic si fara fum si muuuult mai fiabil si mai longeviv
si fiind asamblat din bucati in 4 tari – una din ele tot l-ar da
Ideea e – de ce nu au facut-o polonezii ? care aveau celule bune de mig29 si know-how local in intreprinderile lor sa repare mig29
Si au preferat sa caute klimoave cu putine ore de canibalizat la tarile din jur (gen romania)
Daca ar fi fost un program comun – cu cele ale noastre, inca 4 de la bulgari, ce mai sunt la sloveni, poate maghiarii – poate ca ar fi meritat – cu un cost aditional sa mai aduci la zi electronica, railurile stil Lancer sa poti lansa si rachete est si vest, etc
Desi daca la 10 mil de euro e un f16 cu 4000 de ore resursa ramasa, cum au vandut portughezii si cum au vandut si iordanienii de exemplu – nu merita
Mig29 clasic fara FBW tot o sa aiba sarcina utila mai mica, consum mai mare decat un avion cu fbw si analogic cum sunt f16-le noastre
Rusilor le-ar merita la smt care e cu fbw si mai rafinat aerodinamic decat 29-le clasic asa un upgrade de asta de motor, la ei e si intr-un numar care sa justifice programul – da sper sa nu le dea prin cap politrucilor sa aprobe asa c
Pai polonezii au ramas cu RD-33 din probabil mai multe motve:
1. Deja cand le-au primit, motoarele erau deja usor „tunate” de nemti, fiind mai fiabile si doar putin de tot mai neperformante, ceea ce nu afecta caracteristicile tehnico-tactice.
2. Ulterior, dupa 2002 au vrut sa cumpere dublul cantitatii de F-16, ceea ce ar fi dus probabil si la inlocuirea MIG-29, deci nu mai era cazul sa le modernizeze decat minimalist;
3. Numarul mic de aparate si proiectia MApN-ului lor dupa 2020 probabil nu mai justifica montarea unor motoare noi, cu resursa de peste 5000 de ore pe structuri care incep sa treaca de jumatatea vietii. La ale noastre nu era cazul, resursa structurilor fiind aproape intacta/noua.
ba da cum sa nu – eurojetul de exemplu ala germano-italiano-spniolo cine or fi cred ca asa vazut din avion ar fi cel mai usor
Si ca sa ii pastrezi centrajul – si la sniper si la iar93, injinerul roman e inovativ si le-a facut amandorura lest de plumb – ma rog in 2016 poate ca nu ar mai ajunge la lucruri de astea tiganesti gen plumb in avion ori ca n-ai socotit bine de la inceput ori ca ai scos ceva echipamente rusesti grele din el si asta a fost solutia rapida
Dar daca ar fi fost stocate ca lumea, daca ar fi fost mai multi utilizatori de mig 29 care sa imparta costurile, daca ar fi facut asta acuma 20 de ani, poate poate cine stie
Cel mai bun exemplu ca nu merita sa faci asa ceva cred ca sunt polonezii care au inca mig29, sunt in relatii bune cu germanii si ar fi putut avea acces la motoarele de la eurofighter fara nici o opreliste – ei au preferat sa gaseasca pe la fraieri gen romania klimoave cu ore putine care sa le dezmembreze si sa le inspecteze cum face aerostarul cu axialele de la mig21 – in loc sa inlocuiasca motoarele sovietice cu alt model
alex uite ce zic pe f-16 net – la tape6.2 inca au mai contribuit si altii nu doar americanii, abia de la 6.5 incolo e treaba exclusiv americana
aim120d – australienii au deja drept ca nu pe f16
M6.5 tape
From this tape onwards there will be a difference between the European numbering sequence and the US. Funding for the M-tapes was extended through the years up untill number M6. The normal succession would mean an M7 would be next. This will be the case for the US (with their F-16s lasting untill well into the 2030s). Since the European F-16s are much older and reaching the end of their lifespan (2020-2030) it was difficult to convince them to extend funding for more updates to the F-16s. Specifically the Netherlands and Norway weren’t eager since they already opted to replace the F-16 with the F-35 with fleet introduction starting in 2019 and F-16 phase out around 2024). Much of the updates found in tape M6.5 will be the same as tape M7.
Pe astea luate de noi e posibil sa aplici programul SLEP (care parca adauga 4,000 de ore in plus) si de asemenea sa le aduci la standard V?
Pana la urma dupa ce au trecut prin MLU cam cate ore au disponibile de fapt?
au trecut toate prin slep
e prima parte din MLU, le dezechipeaza complet, le verifica si repara structura, apoi le monteaza agatatoarele pentru noile cablaje,
si abia apoi incepe MLU
slep le extine viata pana la 8000 de ore
Nu exista ceva foarte bine definit ca numar de ore, sistemul rusesc (cum suntem noi obisnuiti) e cu numar fix de ore – la 500 de ore inlocuiesti turbina de exemplu la mig29 – e „on time”
cel vestic e mai flexibil – sunt verificari si se inlocuieste „on demand”
astea luate din desert si trecute prin slep pentru noi – s-ar putea sa aiba pana la 5000 de ore
Alea luate de la portughezi – trebuie scazut si numarul de ore care le-au zburat ei
razvan pe bune ?
asta ar fi tare dezmagitor
dublele or sa fie odata cele mai forjate ca avioane de scoala
si in caz de doamne fereste – uite ca acuma israelienii si-au luat doar f15D din ajutor american, shoufele lor sunt duble
La prietenii de langa noi – la samalioatele gen su34 si-au pus amandoi pilotii unul langa altul nu in tandem
su30 sm, mki etc doi in tandem
adica intr-un conflict modern daca nu ai in spate avioane de suport care sa bage lanterna in ochi la oponenti etc – doua perechi de ochi si doua creierashe sunt de preferat
Daca era dupa mine toate VipeRele noastre achizitionate ar fi trebuit sa fie duble, chit ca-s ceva mai vizibile pe radar. Avem prea putine.
S-ar fi castigat foarte mult la ore de zbor si mentenanta.
MiG-29, 9.12 cum le-am avut noi, bimotor, sarcină utilă 3.500 kg, poate folosi doar armament aer-sol nedirijat, electronică nu prea fiabilă, resursă mică la motoare. F-16 MLU, monomotor, sarcină utilă 7.700 kg, aer – sol de toate felurile. Așa că saltul este mare, F-16 chiar e un avion multirol, ceea ce MiG-29 abia acum încearcă să fie.
Bro’ hai sa nu fim rai cu prietenii de peste vale ca saracii fac si ei ce pot, nu cu ei trebuie sa ne facem bencimarchingu(!) ca-s jumate cat noi si n-au clinciuri cu rusii. Daca am face ceva sa moara polonezii de ciuda ar insemna ceva.
E poate mai complicat sa stabilim daca F16 RoAF din 2016 e peste sau sub MiG29 pentru Romania in 1990. E pe acolo dar nu de tot.
F16 de acum pentru RoAF trebuie sa fie un inceput sau o incalzire. Tinta ar fi cel putin ce are Polonia daca nu mai mult. Doar vrem.sa ne asiguram securitatea energetica a noastra si a altora cu resurse din Marea Neagra. Pencare trebuie sa o putem apara.
Ma refeream la chestia ca faceau misto de noi cu F-uri la mana a 2 a. Ei pana acum nu au fost in stare sa ia nimic , de fapt nu cred ca mai zboara ceva . In ceea ce priveste MIG 29 tot la mana rusilor or sa fie daca vor sa puna cateva pe linia de plutire . Ucrainienii pana in final nu cred ca o sa le dea nimic . Pana la urma de ce nu si-ar moderniza avioanele lor .
Daca o sa luam si a 2 a escadrila cred ca o sa-si faca seppuku .
Mda,araboii cumpara tehnica moderna si dau cu ea de pamant,noi avem personal uman foarte bun si le dam toate piesele din muzee,am avut MIG 29 nou si ne.am batut joc de ele,daca continuam cu Israelul programul Sniper…dar nu lasa ca tot sh este mai bun sa tot bagam bani in ele sa le aducem la standardele actuale,cum dracu ungurii ‘calaresc’bijuteriile alea de Gripen si noi nu?
Urat camuflaj …cine o fi fost ”pandelu ”de la vacsatorie de o aprobat schema asta cred ca habar n-are de ce inseamna camuflaj . Si inca din 3 culori ! Polonesjii il au din 2 culori si tot arata a camuflaj .
Asta se chema camuflaj facut pe degeaba pt. tari tara bananiere . Sa ai 3 culori si sa-l faci mult mai vizibil decat cu 1 culoare …
Se vede si in poza a 2-a cum sare in ochi din cauza plasarii culorii deschise total aiurea [unde din contra, trebuia culoare inchisa si simetriei celorlalte pete.
La niste oameni de pe un forum din anglia le placea camuflajul, comparativ cu ce vedeau le LanceR-e.
Urat nu-i, dac acuma doar pilotii care il folosesc stiu daca e sau nu eficient (in functie de relief sau de cer, ma gandesc si eu).
Acum ce e drept ca nu e cel mai fericit camuflaj. Dar ideal ar fii sa nu ajunga inamicu sabiti aprecieze culoarea, ca ramai fara *somaliot*. Mie personal imi place stilul nou de la ucrainieni, asa pixelat. Zici ca suntbtancuri chinezesti, pe alte culori bineinteles.
Mai ales cand vor pune cocardele pe deriva si pe/sub aripi (eu initial am crezut, la un alt articol s-a si discutat, ca vor fi low visibility)
Va arata insa misto de vizibil cu tricolorul 🙂 :
daaa , cu cocaredele va striga de la 5 km ca a cui e ha ha ha .
Pe ampenajul vertical e o idee , daca ar fi pastrat ceva din ce e acolo si pe ansamblu , ar fi fost chiar fain…asa , ampenajul e de la Hollywood iar ansamblul de la bolly-ud
Se vad clar care sunt cele ptr. noi, in poza cu avioanele aliniate pe pista.
Cred ca au vopsit cocardele si le-au acoperit cu un autocolant.
Sper sa nu faca invers, adica sa puna autocolant cu cocarda, sa le falfaie cum le falfaia la tancuri, la exercitiul din Germania.
Ce frumos ar fi fost sa fie toate ci poza 2/4 ale noastre ca sa le aducem mai repede.
Acuma 1: chiar au portughezii toate cele 12 avioane si mai ciocanesc la ele? Sau inca mai sunt pe drum din desertul amerlocilor?
Si 2: noi cati piloti am trimis la formare 12 sau mai multi?
Nu ai cum sa trimiti 12 piloti ca nu are fiecare avion doar un pilot. Plus ca unele sunt cu dubla comanda.Au mers o transa de piloti si mecanici si dupa mai merg inca unii.
Si apoi pilotii astia si mecanicii plecati in SUA si in Portugalia, se intorc acasa ca si instructori pentru ceilalti. In fapt programul de implementare al aeronavei F 16 in Romania, nu se va incheia in primavara, atunci cand ele vor deveni operationale, ci mult mai tarziu. Atunci cand toti cei de al RoAf care vor utiliza F 16, vor fi complet pregatiti sa o faca. Cred ca pana la pregatirea a 100% din baze mai trece ceva apa pe Dunare. 🙂
Nu înțeleg cum puteți compara avioanele rusești cu cele americane și sa spuneți că f16 e ,, tot acolo” cu un mig 29 dacă sunt produse în aceeași perioadă. Așa se încurajau sovieticii, adevărul e că sunt la fel cum sunt la fel o Lada și un Ford din același an. Dacă te gândești numai la faptul ca ambele au motoare, roți și volan, da, sunt la fel. Dacă americanii aveau cea mai mică apăsare ca rușii sunt la nivel cu ei, duduiau fabricile de f22 și poate de f23.
Subscriu Adi C, exemplu ,cea mai puternica bomba nucleara o are rusu’, americanii nici macar nu se sinichisesc, oricum in caz de rasboi nimeni nu scapa. dar in rest la armate diferenta e uriasa, Eagle vs. Bear, asa ca de ce trebuie sa ai scula mare Big Monster Cock daca nu te ajuta in practica de zi cu zi ci mai mult incurca ?! ha hah
Stau si ma minunez in ce hal ne-au adus imbecilii care ne conduc….
Ne bucuram precum copii prin anii ’70 – ’80 cand primeau cate o masinuta de la varul din Germania sau Israel, la care se deschideau usile eventual capota si care avea „suspensie”, si pe care o luau la lustruit cu guma de sters pentru ca avea zgarieturi si mai dadeau cu „carioca” pe unde mai sarise vopseaua…
S-au tocit tastaturi la cat de „3rd hand” sunt si ca au radar mai slab ca la Sniper sau chiar Lancer si cate si mai cate, iar acum suntem fericiti ca se intuieste cocarda pe vopseaua cea nou si ca e MLU si Tape 5.2R si ce or mai avea.
In sfarsit, sunt ale noastre, sa fie primite si sa ne bucuram de ele! Sper sa fie asa, ca pentru incepatori si ulterior sa luam avioane mai dichisite…
A, da, schema de camunflaj sugereaza zboruri frecvente deaupra marii la joasa si foarte joasa altitudine…
Bre gogu de la cazane, nu te supara, dar cand fata e frumusica dar trebuie musai sa o mariti dar saraca nu are bani de toale sau rujuri bune sa o scoti mireasa, sunt siguri ca accepta maritisul cu unul asa mai cocosat ca altul nu o peteste. Ce vrei draga ?la asa tara care-i vai de mama ei, adica de a noastra ee bun si atat ! In zona doar ucrainenii si ungurii stau mai bine. Important sa le mentinem cum trebuie si sa vina transa a 2 -a si cel mai important sa avem mentenanta buna cu costuri competitive.
Aoleu, nene Gogule, cand eram racan la aviatie in Bacau venea un ticalos de civil dimineata pe la 3-4 si punea o pancarta in gardul unitatii cu inscriptia „Atentie, cad MIG-uri” – de vreo 5 ori. Asa l-am si prins, si l-am escortat la comandament, unde i s-a explicat eroarea credintei sale. Dar asta nu a oprit avioanele sa faca nazuri. Vezi ca nu te potrivesti cu restul, toti optimisti. Eu nu-s chiar convins – de, statul cu nasul spre avioane si cu ochii pe piloti, zic si eu ca un avion la mana a 3-a nu va merge chiar cum trebe, indiferent cata vopsea torni pe el. Dar asta avem, pilotii asta vor ridica in aer, ca a zbura e mai important decat optiunea de arat ogorul cu agregatul zburator. Cinste pilotilor, specie aparte.
Sunt foarte bune si ar fi perfecte daca ar fi 48. Talonul cu care se antreneaza amerlocii se poate achizitiona ( ma gandesc la mai mult decat antrenament si este peste 99 )
Talonul nu prea este pregatit pentru lupta, dar F 5E este, iar un F 20 ne-ar prinde si mai bine mai ales daca ar fi fabricat pe la noi. Ma gandesc la F 20 ca la un avion de masa, F 16 ca avion multirol, F 15 ca avion de suprematie (in numar mai mic) si ceva F 35 (in viitor) pentru ce stie el sa faca.
Până acum știm de:
15123
15124
15125
15129
15137 (dubla)
Care-i al 6-lea?
Daca nu-l aduc si pe-al 6-lea luna asta, ma duc la metrou la Pacii si ciocanesc IAR-ul ala care sta in batz. Gasesc eu un ciocan geologic sau de zidarie pe vreundeva ca sa-i dau forma.
Apropos, a primit Aerostar Bacau dreptul & tehnica pentru a face mentenanta pentru F-16?
Fata de intretinerea F 16 la Aerostar nu s-a anuntat nimic oficial, inca.
Nu, dar probabil va fi subcontractat pe modelul Bechtell, sa fie echitabil: americanii cu banii, romanii cu munca.
Sa speram ca va primi dreptul pentru a mesteri F-urile cand va fi cazul unor revizii majore pe modelul companiei portugheze care ne-a revitalizat avioanele. Dar banuiesc ca un anumit grad de mentenanta se va practica si in baza Fetesti.
In revista Cer Senin nr 1/2016 la pagina 30 in partea de sus arata poza unui hangar de mentenanta pentru avioanele F-16 nou construit.
http://www.roaf.ro/ro/cer_senin/arhiva/2016/cersenin_1/index.html
Conform spuselor lui Jorge Ruivo, care ma contacta cu cateva minute in urma, al 6-lea e 15121.
„The first”.
Asa ca ne raman 8 aeronave posibile pentru urmatorul lot de 6:
15122
15126
15127
15128
15138 (dubla, a zburat ieri la Ziua Portilor Deschise la BA5 „Monte Real”)
15139 (dubla)
…si „backups”
15130 (si acesta a zburat ieri)
15131
_____________
*editat
Conform lui Jorge Ruivo (desi nu are confirmare inca, dar imi promise ca va cauta), e posibil ca 15122 si 15131 sa ramana in Portugalia.
La 15126, site-ul de mai jos zice ceva cu livrare 2016… de fapt cam la toate zice, nashpa.
http://www.f-16.net/aircraft-database/F-16/airframe-profile/1312/
Despre 15130 si 15131, cica ar ajunge la noi
http://www.f-16.net/aircraft-database/F-16/airframe-profile/1398/
http://www.f-16.net/aircraft-database/F-16/airframe-profile/1352/
15122 tot la portughezi ar ramane
http://www.f-16.net/aircraft-database/F-16/airframe-profile/1248/
Poate mr. Jorge stie mai bine daca viziteaza baza mai des, ca vorbesc si oamenii aia de acolo si stiu pt cine le fac.
André Carvalho: ”26 was also visible yesterday in romanian colours, albeit without the engine. And 30 was flown by a romanian pilot in the morning wave.”
15130, sursa: http://forum.apeapt.com/viewtopic.php?f=10&t=6954&start=20
o fi ele a/b dar sunt un salt major pentru noi.
se incepe o noua pagina in istoria reactiva romaneasca.
Nu un salt major, am mai fost la nivelul ăsta când aveam Mig-29.
Am fost peste cu mig29 ca si avion in sine, la electronica e un pic peste lancer. Dar f16 nu mai sunt a/b, sunt mlu.
e peste ambele soimul mlu(electronica,motoare,senzori,etc.)
Pai nu era LanceR-ul mai bun pe radar si electronica? Sau varianta asta 5.2R e a MLU e miezu? 🙂
PS Intre varianta asta de F 16 si MIG 29 Sniper al nostru, care-i superior?
Deocamdata pe asa-zisul Sniper nu stii sce armament poate fi integrat si cu ce cost… si nici radarul nu clar definit, ca sa nu vorbim de restul avionicii. Ce era prevazut in 2000 pt. Sniper, nu mai e valabil acum… Ar fi pacat sa-i instalezi tot radarul si armamentul de Lancer… In fine, calcaiul lui Ahile ramane la MIG-29 motorul… mancacios, nefiabil si cu trena fumigena insemnata 🙂
La F-16 A/B MLU stim ce e inclus pana la Tape 6.2R…
La capacitate de carat munitii si raza de actiune, stim ca F-16 e superior.
MIG-29 Sniper+ ar fi ceva dedicat mai degraba apararii aeriene, cu raza de actiune relativ scurta. F-16 ar fi mai multirol.
Ms pentru precizari. Si inca o intrebare, era posibila integrarea altui motor pe MIG 29? In special occidental , ca din alea chinezesti mai bine nu! 🙂
pai asta era eterna discutie… poate nu imposibil pt. GE F404, Eurojet EJ200, 89kN sau derivati, dar care ar fi fost costurile?
Ai aici o tabela cu 4 motoare cat de cat apropiate ca si caracteristici de Klimov RD-33
http://www.rumaniamilitary.ro/mig-29-sniper-cea-mai-simpla-solutie
Ce stim sigur…
https://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Mirage_F1
„As an upgrade program for the SAAF, Aerosud, a South African aero-engineering concern, equipped a Mirage F1 with a Klimov RD-33 engine, the same engine used in the MiG-29. Dubbed the „SuperMirage” F1, it holds the distinction of being the first Western aircraft to perform a display at the MAKS Airshow in Moscow”
Deci compatibil cu SNECMA Atar 9K-50(de pe Mirage F1) si compatibil si cu SNECMA M-53 (de pe Mirage 2000, un motor robust si relativ usor de intretinut, cu putine piese in miscare)
https://en.wikipedia.org/wiki/Snecma_M53
M53, in versiunea cea mai noua:
M53-P2 – powered later Mirage 2000C models and used to upgrade earlier models [8]
Dry thrust: 64.7 kN (6,600 kgp / 14,500 lbf)
Afterburning thrust: 95.1 kN (9,700 kgp / 21,400 lbf)
Un mig29 cu motor de mirage f1 merita vazut si facut. Si era si ieftin. Ne dadeau israelieni planurile la motor gratis, ca au sublarit si ei la mirage la un moment dat. Una din caracteristicile care le apreciez la mig, sunt trapele de aer. Care se pot inchide si se deschid cele superioare. Pt decolarea de pe piste improvizate, a se citi pamant. Cu f16 mai nexam din astea.
cum sa merite facut, era tot axial ca pe mig 21
klimoavele de pe mig29 bune rele cum erau o generatie mai noua
trapele alea de aer de la 29 nu cred se pot monta la axial care e foarte „delicat” la prizele de aer, conul de la 21 e ideal pentru asa ceva
sudafricanii le-au schimbat intre ele, deci erau cat de cat compatibile.
da Marius
„As an upgrade program” au pus klimovul pe mirage f1
sa faci invers e downgrade asta ziceam
m53 e turbofan – poti incerca cu prizele de aer rusesti pentru decolarea de pe aratura cum are 29
atarul insa – uite-te si la mirage f1 cum are prizele
Detalii aici despre sud-africani cu Klimov…
http://www.rumaniamilitary.ro/pe-dos
Klimovul scrie la tine ca l-au lungit si i-au repozitionat niste subsansamble ca sa incapa – cam ce a facut GE cu 414 replacementul pentru Kaveri ca sa le incapa in avionul-minune al indienilor
Si marea „gaselnita” care a facut ca doar doua celule sa primeasca Klimovul a fost ca la rd-33 din anii 80, ca si la cele foste ale noastre, dupa fiecare 500 de ore motorul se da jos si se trimite in Rusia, de unde vine inapoi cine stie cand si cum
Daca rusii dadeau cuiva local licenta de reparatie si un stoc confortabil de piese – turbofanul chiar rd33 e mult mai economic decat batranele atar, cred ca isi converteau toata flota
doar ca in cazul invers, RD33-> F404/ EJ200/SNECMA M-53 P2 (si nu anticul ATAR), deci nu trebuia miscat nimic sa incapa.
Si punctul 2, nu avem nici o speranta sa primim piese, menetnanta sau variante mai noi de RD33, asa ca doar vesticele se pot folosi, la o adica.
da Marius asa e
Eurojetul ala ar fi la fix in mig29 (adica nu fix ca ar ramane loc, i-ai putea mesteri la nacele (vine eroul si explica imediat cum trebuie mesterit acolo), sectiunea frontala ar fi mai mica, motorul e mai economic si fara fum si muuuult mai fiabil si mai longeviv
si fiind asamblat din bucati in 4 tari – una din ele tot l-ar da
Ideea e – de ce nu au facut-o polonezii ? care aveau celule bune de mig29 si know-how local in intreprinderile lor sa repare mig29
Si au preferat sa caute klimoave cu putine ore de canibalizat la tarile din jur (gen romania)
Daca ar fi fost un program comun – cu cele ale noastre, inca 4 de la bulgari, ce mai sunt la sloveni, poate maghiarii – poate ca ar fi meritat – cu un cost aditional sa mai aduci la zi electronica, railurile stil Lancer sa poti lansa si rachete est si vest, etc
Desi daca la 10 mil de euro e un f16 cu 4000 de ore resursa ramasa, cum au vandut portughezii si cum au vandut si iordanienii de exemplu – nu merita
Mig29 clasic fara FBW tot o sa aiba sarcina utila mai mica, consum mai mare decat un avion cu fbw si analogic cum sunt f16-le noastre
Rusilor le-ar merita la smt care e cu fbw si mai rafinat aerodinamic decat 29-le clasic asa un upgrade de asta de motor, la ei e si intr-un numar care sa justifice programul – da sper sa nu le dea prin cap politrucilor sa aprobe asa c
Pai polonezii au ramas cu RD-33 din probabil mai multe motve:
1. Deja cand le-au primit, motoarele erau deja usor „tunate” de nemti, fiind mai fiabile si doar putin de tot mai neperformante, ceea ce nu afecta caracteristicile tehnico-tactice.
2. Ulterior, dupa 2002 au vrut sa cumpere dublul cantitatii de F-16, ceea ce ar fi dus probabil si la inlocuirea MIG-29, deci nu mai era cazul sa le modernizeze decat minimalist;
3. Numarul mic de aparate si proiectia MApN-ului lor dupa 2020 probabil nu mai justifica montarea unor motoare noi, cu resursa de peste 5000 de ore pe structuri care incep sa treaca de jumatatea vietii. La ale noastre nu era cazul, resursa structurilor fiind aproape intacta/noua.
ba da cum sa nu – eurojetul de exemplu ala germano-italiano-spniolo cine or fi cred ca asa vazut din avion ar fi cel mai usor
Si ca sa ii pastrezi centrajul – si la sniper si la iar93, injinerul roman e inovativ si le-a facut amandorura lest de plumb – ma rog in 2016 poate ca nu ar mai ajunge la lucruri de astea tiganesti gen plumb in avion ori ca n-ai socotit bine de la inceput ori ca ai scos ceva echipamente rusesti grele din el si asta a fost solutia rapida
Dar daca ar fi fost stocate ca lumea, daca ar fi fost mai multi utilizatori de mig 29 care sa imparta costurile, daca ar fi facut asta acuma 20 de ani, poate poate cine stie
Cel mai bun exemplu ca nu merita sa faci asa ceva cred ca sunt polonezii care au inca mig29, sunt in relatii bune cu germanii si ar fi putut avea acces la motoarele de la eurofighter fara nici o opreliste – ei au preferat sa gaseasca pe la fraieri gen romania klimoave cu ore putine care sa le dezmembreze si sa le inspecteze cum face aerostarul cu axialele de la mig21 – in loc sa inlocuiasca motoarele sovietice cu alt model
OFP M5.2. M6.2 este strict pentru USAF.
Eh, m-a luat valul, a se citi 5.2R 🙂
la aim120C – ati avut articol ca tocma ce au comandat modernizare la c7 inainte sa vina
120D e deja tape 6
alex uite ce zic pe f-16 net – la tape6.2 inca au mai contribuit si altii nu doar americanii, abia de la 6.5 incolo e treaba exclusiv americana
aim120d – australienii au deja drept ca nu pe f16
M6.5 tape
From this tape onwards there will be a difference between the European numbering sequence and the US. Funding for the M-tapes was extended through the years up untill number M6. The normal succession would mean an M7 would be next. This will be the case for the US (with their F-16s lasting untill well into the 2030s). Since the European F-16s are much older and reaching the end of their lifespan (2020-2030) it was difficult to convince them to extend funding for more updates to the F-16s. Specifically the Netherlands and Norway weren’t eager since they already opted to replace the F-16 with the F-35 with fleet introduction starting in 2019 and F-16 phase out around 2024). Much of the updates found in tape M6.5 will be the same as tape M7.
Baietii aia de la f-16.net se bazeaza pe un document similiar cu acesta:
http://www.dtic.mil/descriptivesum/Y2015/AirForce/0207133F_7_PB_2015.pdf
Documentul spune foarte clar ca OFP M6.1, M6.2 si M6.2+ sunt pentru USAF; M6.5 este pentru fortele aeriene partenere.
Pe astea luate de noi e posibil sa aplici programul SLEP (care parca adauga 4,000 de ore in plus) si de asemenea sa le aduci la standard V?
Pana la urma dupa ce au trecut prin MLU cam cate ore au disponibile de fapt?
De fapt cand ma refeream la standard V, vroiam sa zic programul CAPES. Adica similar cu ce vrea sa faca USAF.
au trecut toate prin slep
e prima parte din MLU, le dezechipeaza complet, le verifica si repara structura, apoi le monteaza agatatoarele pentru noile cablaje,
si abia apoi incepe MLU
slep le extine viata pana la 8000 de ore
Nu exista ceva foarte bine definit ca numar de ore, sistemul rusesc (cum suntem noi obisnuiti) e cu numar fix de ore – la 500 de ore inlocuiesti turbina de exemplu la mig29 – e „on time”
cel vestic e mai flexibil – sunt verificari si se inlocuieste „on demand”
astea luate din desert si trecute prin slep pentru noi – s-ar putea sa aiba pana la 5000 de ore
Alea luate de la portughezi – trebuie scazut si numarul de ore care le-au zburat ei
…cu precizarea ca noi nu luam din desert 3 bucati ci portughezii (ca sa-si completeze ce ne vand noua).
Nu?
razvan pe bune ?
asta ar fi tare dezmagitor
dublele or sa fie odata cele mai forjate ca avioane de scoala
si in caz de doamne fereste – uite ca acuma israelienii si-au luat doar f15D din ajutor american, shoufele lor sunt duble
La prietenii de langa noi – la samalioatele gen su34 si-au pus amandoi pilotii unul langa altul nu in tandem
su30 sm, mki etc doi in tandem
adica intr-un conflict modern daca nu ai in spate avioane de suport care sa bage lanterna in ochi la oponenti etc – doua perechi de ochi si doua creierashe sunt de preferat
Daca era dupa mine toate VipeRele noastre achizitionate ar fi trebuit sa fie duble, chit ca-s ceva mai vizibile pe radar. Avem prea putine.
S-ar fi castigat foarte mult la ore de zbor si mentenanta.
@M.Z.
Tape 6.2R??? EU stiam de 5.2 R. S-a schimbat ceva intre timp?
Sorry, acum am vazut mai jos ca ai corectat! 🙂
Se cheama „wishful thinking” 🙂
MiG-29, 9.12 cum le-am avut noi, bimotor, sarcină utilă 3.500 kg, poate folosi doar armament aer-sol nedirijat, electronică nu prea fiabilă, resursă mică la motoare. F-16 MLU, monomotor, sarcină utilă 7.700 kg, aer – sol de toate felurile. Așa că saltul este mare, F-16 chiar e un avion multirol, ceea ce MiG-29 abia acum încearcă să fie.
Arata fain , ca scoase din cutie , sa moara castravetarii de necaz , sa-si bage unghia-n gat . Abia astept sa vad cocarde tricolore pe ele
Bro’ hai sa nu fim rai cu prietenii de peste vale ca saracii fac si ei ce pot, nu cu ei trebuie sa ne facem bencimarchingu(!) ca-s jumate cat noi si n-au clinciuri cu rusii. Daca am face ceva sa moara polonezii de ciuda ar insemna ceva.
E poate mai complicat sa stabilim daca F16 RoAF din 2016 e peste sau sub MiG29 pentru Romania in 1990. E pe acolo dar nu de tot.
F16 de acum pentru RoAF trebuie sa fie un inceput sau o incalzire. Tinta ar fi cel putin ce are Polonia daca nu mai mult. Doar vrem.sa ne asiguram securitatea energetica a noastra si a altora cu resurse din Marea Neagra. Pencare trebuie sa o putem apara.
De fapt, sunt doar o treime cat noi.
Ma refeream la chestia ca faceau misto de noi cu F-uri la mana a 2 a. Ei pana acum nu au fost in stare sa ia nimic , de fapt nu cred ca mai zboara ceva . In ceea ce priveste MIG 29 tot la mana rusilor or sa fie daca vor sa puna cateva pe linia de plutire . Ucrainienii pana in final nu cred ca o sa le dea nimic . Pana la urma de ce nu si-ar moderniza avioanele lor .
Daca o sa luam si a 2 a escadrila cred ca o sa-si faca seppuku .
Cred ca au deja cocardele tricolore, se vede pe deriva un cerc. Probabil sunt acoperite pana vin in tara.
In sfarsit… mai vin si vesti bune 🙂
Mda,araboii cumpara tehnica moderna si dau cu ea de pamant,noi avem personal uman foarte bun si le dam toate piesele din muzee,am avut MIG 29 nou si ne.am batut joc de ele,daca continuam cu Israelul programul Sniper…dar nu lasa ca tot sh este mai bun sa tot bagam bani in ele sa le aducem la standardele actuale,cum dracu ungurii ‘calaresc’bijuteriile alea de Gripen si noi nu?
Urat camuflaj …cine o fi fost ”pandelu ”de la vacsatorie de o aprobat schema asta cred ca habar n-are de ce inseamna camuflaj . Si inca din 3 culori ! Polonesjii il au din 2 culori si tot arata a camuflaj .
Asta se chema camuflaj facut pe degeaba pt. tari tara bananiere . Sa ai 3 culori si sa-l faci mult mai vizibil decat cu 1 culoare …
Se vede si in poza a 2-a cum sare in ochi din cauza plasarii culorii deschise total aiurea [unde din contra, trebuia culoare inchisa si simetriei celorlalte pete.
La niste oameni de pe un forum din anglia le placea camuflajul, comparativ cu ce vedeau le LanceR-e.
Urat nu-i, dac acuma doar pilotii care il folosesc stiu daca e sau nu eficient (in functie de relief sau de cer, ma gandesc si eu).
Acum ce e drept ca nu e cel mai fericit camuflaj. Dar ideal ar fii sa nu ajunga inamicu sabiti aprecieze culoarea, ca ramai fara *somaliot*. Mie personal imi place stilul nou de la ucrainieni, asa pixelat. Zici ca suntbtancuri chinezesti, pe alte culori bineinteles.
Mai ales cand vor pune cocardele pe deriva si pe/sub aripi (eu initial am crezut, la un alt articol s-a si discutat, ca vor fi low visibility)
Va arata insa misto de vizibil cu tricolorul 🙂 :
https://www.facebook.com/roafcersenin/photos/a.514651445396816.1073742274.142190905976207/514664928728801/?type=3&theater
https://www.facebook.com/ForteleAerieneRomane/photos/a.644519395697450.1073742026.153682461447815/644519399030783/?type=3&theater
daaa , cu cocaredele va striga de la 5 km ca a cui e ha ha ha .
Pe ampenajul vertical e o idee , daca ar fi pastrat ceva din ce e acolo si pe ansamblu , ar fi fost chiar fain…asa , ampenajul e de la Hollywood iar ansamblul de la bolly-ud
ampenajul orizontal , scuze
păstrează oarecum schema de vopsire de pe miguri, mie îmi place.
Sa le puna cocardele odata
Si or sa fie cele mai frumoase samalioate f16
Si sa vina acasa – pe borcea sau la campia nu conteaza dar sa fie acasa
Se vad clar care sunt cele ptr. noi, in poza cu avioanele aliniate pe pista.
Cred ca au vopsit cocardele si le-au acoperit cu un autocolant.
Sper sa nu faca invers, adica sa puna autocolant cu cocarda, sa le falfaie cum le falfaia la tancuri, la exercitiul din Germania.
Ce frumos ar fi fost sa fie toate ci poza 2/4 ale noastre ca sa le aducem mai repede.
Acuma 1: chiar au portughezii toate cele 12 avioane si mai ciocanesc la ele? Sau inca mai sunt pe drum din desertul amerlocilor?
Si 2: noi cati piloti am trimis la formare 12 sau mai multi?
*toate din poza 2/4
Nu ai cum sa trimiti 12 piloti ca nu are fiecare avion doar un pilot. Plus ca unele sunt cu dubla comanda.Au mers o transa de piloti si mecanici si dupa mai merg inca unii.
Si apoi pilotii astia si mecanicii plecati in SUA si in Portugalia, se intorc acasa ca si instructori pentru ceilalti. In fapt programul de implementare al aeronavei F 16 in Romania, nu se va incheia in primavara, atunci cand ele vor deveni operationale, ci mult mai tarziu. Atunci cand toti cei de al RoAf care vor utiliza F 16, vor fi complet pregatiti sa o faca. Cred ca pana la pregatirea a 100% din baze mai trece ceva apa pe Dunare. 🙂
42 piloti si 220 mecanici si tehnicieni
Sunt foarte frumoase!
Nu înțeleg cum puteți compara avioanele rusești cu cele americane și sa spuneți că f16 e ,, tot acolo” cu un mig 29 dacă sunt produse în aceeași perioadă. Așa se încurajau sovieticii, adevărul e că sunt la fel cum sunt la fel o Lada și un Ford din același an. Dacă te gândești numai la faptul ca ambele au motoare, roți și volan, da, sunt la fel. Dacă americanii aveau cea mai mică apăsare ca rușii sunt la nivel cu ei, duduiau fabricile de f22 și poate de f23.
Subscriu Adi C, exemplu ,cea mai puternica bomba nucleara o are rusu’, americanii nici macar nu se sinichisesc, oricum in caz de rasboi nimeni nu scapa. dar in rest la armate diferenta e uriasa, Eagle vs. Bear, asa ca de ce trebuie sa ai scula mare Big Monster Cock daca nu te ajuta in practica de zi cu zi ci mai mult incurca ?! ha hah
Stau si ma minunez in ce hal ne-au adus imbecilii care ne conduc….
Ne bucuram precum copii prin anii ’70 – ’80 cand primeau cate o masinuta de la varul din Germania sau Israel, la care se deschideau usile eventual capota si care avea „suspensie”, si pe care o luau la lustruit cu guma de sters pentru ca avea zgarieturi si mai dadeau cu „carioca” pe unde mai sarise vopseaua…
S-au tocit tastaturi la cat de „3rd hand” sunt si ca au radar mai slab ca la Sniper sau chiar Lancer si cate si mai cate, iar acum suntem fericiti ca se intuieste cocarda pe vopseaua cea nou si ca e MLU si Tape 5.2R si ce or mai avea.
In sfarsit, sunt ale noastre, sa fie primite si sa ne bucuram de ele! Sper sa fie asa, ca pentru incepatori si ulterior sa luam avioane mai dichisite…
A, da, schema de camunflaj sugereaza zboruri frecvente deaupra marii la joasa si foarte joasa altitudine…
Bre gogu de la cazane, nu te supara, dar cand fata e frumusica dar trebuie musai sa o mariti dar saraca nu are bani de toale sau rujuri bune sa o scoti mireasa, sunt siguri ca accepta maritisul cu unul asa mai cocosat ca altul nu o peteste. Ce vrei draga ?la asa tara care-i vai de mama ei, adica de a noastra ee bun si atat ! In zona doar ucrainenii si ungurii stau mai bine. Important sa le mentinem cum trebuie si sa vina transa a 2 -a si cel mai important sa avem mentenanta buna cu costuri competitive.
S-a strigat „Bingo!” 😉
Aoleu, nene Gogule, cand eram racan la aviatie in Bacau venea un ticalos de civil dimineata pe la 3-4 si punea o pancarta in gardul unitatii cu inscriptia „Atentie, cad MIG-uri” – de vreo 5 ori. Asa l-am si prins, si l-am escortat la comandament, unde i s-a explicat eroarea credintei sale. Dar asta nu a oprit avioanele sa faca nazuri. Vezi ca nu te potrivesti cu restul, toti optimisti. Eu nu-s chiar convins – de, statul cu nasul spre avioane si cu ochii pe piloti, zic si eu ca un avion la mana a 3-a nu va merge chiar cum trebe, indiferent cata vopsea torni pe el. Dar asta avem, pilotii asta vor ridica in aer, ca a zbura e mai important decat optiunea de arat ogorul cu agregatul zburator. Cinste pilotilor, specie aparte.
Sunt foarte bune si ar fi perfecte daca ar fi 48. Talonul cu care se antreneaza amerlocii se poate achizitiona ( ma gandesc la mai mult decat antrenament si este peste 99 )
Talonul nu prea este pregatit pentru lupta, dar F 5E este, iar un F 20 ne-ar prinde si mai bine mai ales daca ar fi fabricat pe la noi. Ma gandesc la F 20 ca la un avion de masa, F 16 ca avion multirol, F 15 ca avion de suprematie (in numar mai mic) si ceva F 35 (in viitor) pentru ce stie el sa faca.
Sau poate F 35 si IAR 99 TD. Mai degraba asta e viitorul. insa nu foarte apropiat. Peste 2025….
Hai sa vedem ce fel de IAR99TD face INCAS si apoi mai vorbim.
F-35 stie sa inghita fonduri.
Pai ma gandem ca iesim mai ieftin cu Talon sh si avionica si armament si Israel
Daca pilotii nostri , pot a se juca cu MIG 21 in asa mod, sigur F16 le vine manusa.
https://www.youtube.com/watch?v=TUuzVUDYzfc
„1601” si „1602” RoAF, sursa: https://www.facebook.com/groups/721654351265356/
(am lipsit cateva zile cu treaba, scuze daca e repost – 1601 mi s-a parut dubios)