7,2 miliarde de dolari ”estimați” pentru 32 de F-35A? Cea mai mârșavă ”afacere militară” din istoria României!

N-am nimic împotriva dotării RoAF cu F-35A.

V-am avertizat însă că prețul vehiculat pentru mult timp, cel de 6,5 miliarde de dolari, este ”prețul la prima strigare” al DCSA și ar trebui redus cu cel puțin 10%, mergând chiar spre 15-20%, în funcție de cerințe (20% în special dacă e vorba de armament / muniție); aceasta fiind de fapt ”tradiția” de negociere de ani de zile, dovadă fiind contractele publicate pe DSCA cu alte state, inclusiv cu România. ”Cheaper by the dozen”, chiar și cu prețuri post-COVID.

În schimb, acum ne pomenim ca SUA ne consideră nu doar proști ci proștii proștilor din galaxia proștilor!

Acel ”cel puțin 10%” a devenit nu minus… ci plus! 6,5 miliarde plus 10,8% cu aproximație. Deci 7,2 miliarde e acum aruncat pe piață ca fiind estimat ”prețul la prima strigare” (calculat destul de simplu ca medie pentru preconizatul 6,5 miliarde: 100 de milioane pe aparat și încă 100 de milioane pe ”acareturile” aferente, plus alte ”flecușete”)! De ce? Ca ”să ne mulțumim” în final cu 6,5 miliarde de dolari și ce afacere ”bună” am făcut!

Repet, 6,5 miliarde de dolari va fi prețul final deja stabilit (vedeți la sfârșitul anunțurilor DSCA și MApN, postate mai jos).

”Cineva” – unchiu Sam – ne citește.

Nu e prost ăla care cere… ci cel care dă.

_______________

Un F-35A costă cam 85 de milioane de dolari. Pun eu „85 până în 100 de milioane” pentru discuție. 100 de milioane fiind nu numai neverosimil dar și ignorând „cheaper by the dozen”.
Americanii s-au lăudat în ultimii ani că au redus atât de mult prețul de producție al unui F-35A, încât acesta e același cu prețul pentru un nou F-16V (vedeți Bulgaria ca ultim exemplu)!
Eu cam sunt de acord cu ei.

Deci 3,2 miliarde de dolari (maxim!) pentru 32 de F-35A (32×100 milioane) ”goale”.
Până la 6,5 miliarde mai sunt 3.3 miliarde… ceea ce ar însemna la limita ca noi să dăm – ca proștii – ceva mai mult pe training, mentenanță, armament.. decat pe aeronavele în sine! F-35A, noi nouțe! Nu F-16 la mana a 3-a (aviz de comparație cu contractul Romania-Portugalia).

Da, într-adevar, plătești mai mult pentru „aclimatizarea” – mai ales logistică și de mentenanță – cu noul model, vedeți cazul trecerii de la MiG-21 LanceR la F-16 VipeR… dar la numărul ăsta de 32 de F-35A, nu se justifică costul așa de mare pentru „utilități”.
În astfel de cazuri, raportul nu este de 50%-50% (1 la 1) ci mai degrabă incepând de pe la 60-40 și scăzând spre 67-33 (2 la 1). Asta înseamnă (dacă 3,2 miliarde reprezinta 60%) că vreo 1,8 – 2 miliarde (40%) ar fi pentru „acareturi”.
3,2 + 1,8 = 5 miliarde minim (fara rachete)
__

Dar dacă e să calculăm prețul pentru 48 de F-35A?

4,3 – 4,4 miliarde de dolari pentru 48 de bucati de F-35A ”goale”.
De ce nu 4,8 miliarde (48×100 milioane)? Pentru că se aplică principiul „cheaper by the dozen”, la care se adaugă și cel de avantaj economic: de costuri de mentenanță pe vreo 30 de ani, costurile MLU, modernizare, piese de schimb, etc…

Pâna la 6,5 miliarde (minim, fara rachete) mai sunt 2,1 – 2,2 miliarde.
Deci 4,3 miliarde pentru aparate și 2,2 miliarde pentru restul. Adică raportul normal de 2 la 1 între prețul aeronavelor versus training, armament, utilități, etc…

Exemple, avem cazurile Poloniei, Finlandei șamd… privind costuri de achiziție (și prețurile inițiale oferite, care, bineințeles, au scăzut drastic) pentru un număr de vreo 32 de aparate, piese de schimb, armament, logistică…antrenament piloți și personal navigant, etc…ne putem face o idee…

Poloniei i se ceruseră inițial 6,5 miliarde de dolari, pentru 32 de aeronave F-35A, preț redus apoi la 4,6 miliarde dolari:
https://www.rumaniamilitary.ro/sua-departamentul-de-stat-a-autorizat-vanzarea-de-avioane-f-35-catre-polonia
Nota personală de personală… pariez cu oricine ca boii încălțati-înstelați de la MApN pe acest contract s-au uitat și l-au luat ca „șablon” pentru România… uitând însă să vadă reducerea finală a prețului pentru polonezi! 🙂

Elveția, era vorba că plătește pentru cele 36 de F 35A “doar” 5,5 miliarde de dolari (5,3 miliarde euro)… de la o oferta inițială de 6,58 miliarde de dolari pentru 40 de aparate,..

Finlanda pune jos tot cam 9,4 miliarde de dolari (de la oferta inițială de 12,5 miliarde de dolari) – dar pentru 64 de aparate F 35A.

Belgia, care a primit aprobarea în ianuarie 2018 pentru a achiziționa 34 de F-35A pentru un maxim de 6,53 miliarde USD, a plătit la sfârșit aproximativ 4 miliarde de euro (4,4 – 4,5 miliarde USD).

_______________

Iată anunțul DSCA:

WASHINGTON, 13 septembrie 2024 – Departamentul de Stat a luat o hotărâre prin care aprobă o posibilă vânzare militară străină către Guvernul României de aeronave F-35 și echipamente aferente pentru un cost estimat de 7,2 miliarde de dolari. Agenția de Cooperare pentru Securitate a Apărării a eliberat astăzi certificarea necesară notificând Congresul despre această posibilă vânzare.

Guvernul României a solicitat cumpărarea a:

  • treizeci și două (32) de aeronave F-35A Lightning II Joint Strike Fighter Conventional Take Off and Landing (CTOL);
  • treizeci și trei (33) de motoare Pratt & Whitney F135-PW-100 (32 instalate, 1 de rezervă).

Următoarele articole non-MDE vor fi, de asemenea, incluse:

  • AN/PYQ-10 Simple Key Loaders (SKL);
  • Echipamente de identificare prieten sau dușman (IFF), comunicații securizate, navigație de precizie și echipamente criptografice;
  • Cartridge Actuated Devices/Propellant Actuated Devices (CAD/PAD);
  • multi-purpose missile equipment;
  • ammunition and weapons components (pe astea două puncte le-am evidențiat, ghiciți de ce!);
  • echipamente de sprijin și suport pentru aeronave și muniții;
  • suport și echipamente pentru integrare și testare;
  • piese de schimb și reparații, consumabile și accesorii și suport pentru reparații și returnare;
  • ajutoare și dispozitive de instruire și piese de schimb; modificări majore și minore, întreținere și asistență pentru întreținere;
  • sistem informatic integrat;
  • sprijin programare pentru electronic warfare data and Reprogramming Lab;
  • sprijin programare pentru Electronic Combat International Security Assistance Program (ECISAP);
  • sprijin pentru Programul de Îmbunătățire a componentelor pentru motorul de aeronave (CIP);
  • software clasificat și neclasificat și suport pentru dezvoltare, livrare și integrare de software;
  • publicații clasificate și neclasificate și documentație tehnică;
  • instruirea personalului clasificat și neclasificat, precum și echipamente de antrenament;
  • suport pentru transport, ferry și realimentare;
  • facilitati si suport pentru constructii;
  • studii și anchete;
  • Suport logistic pentru antreprenori (CLS);
  • Servicii de inginerie, tehnică și logistică ale guvernului SUA și ale contractorilor;
  • și alte elemente legate de logistică și de sprijin pentru program.

Costul total estimat este de 7,2 miliarde de dolari.

Această vânzare propusă va sprijini obiectivele de politică externă și obiectivele de securitate națională ale Statelor Unite prin îmbunătățirea securității unui Aliat NATO, care este o forță importantă pentru stabilitatea politică și economică în Europa.

Vânzarea propusă va îmbunătăți capacitatea României de a face față amenințărilor actuale și viitoare, echipând-o în continuare pentru a desfășura misiuni de autoapărare și de securitate regională, sporind în același timp interoperabilitatea cu Statele Unite și cu alți membri NATO. România nu va avea nici o dificultate să absoarbă aceste articole și servicii în forțele sale armate.

Vânzarea propusă a acestui echipament și suport nu va modifica echilibrul militar de bază din regiune.

Contractorul principal va fi Lockheed Martin Aeronautics Company, cu sediul în Fort Worth, TX. Cumpărătorul solicită de obicei compensații (nr. – offsets). Orice acord de compensare (nr. – offset agreement) va fi definit în cadrul negocierilor dintre cumpărător și antreprenor.

Implementarea acestei vânzări propuse nu va necesita desemnarea unor reprezentanți suplimentari ai Guvernului SUA sau a contractorilor în România.

Nu va exista niciun impact negativ asupra pregătirii pentru apărare a SUA ca urmare a acestei vânzări propuse.

Descrierea și valoarea în dolari sunt pentru cea mai mare cantitate estimată și valoarea în dolari pe baza cerințelor inițiale. Valoarea reală în dolari va fi mai mică, în funcție de cerințele finale, de autoritatea bugetară și de acordurile de vânzare semnate, dacă și când sunt încheiate.

Toate întrebările referitoare la această propunere de vânzare militară în străinătate ar trebui să fie îndreptate către Biroul pentru Afaceri Politice Militare al Departamentului de Stat, Biroul pentru Afaceri Publice și Congresului, pm-cpa@state.gov.

https://www.dsca.mil/press-media/major-arms-sales/romania-f-35-aircraft

__________

Mulțumim ”sfătuitorilor înstelați” ai MApN-ului!

Care ne arata pisica de 6,5 miliarde de dolari:

https://www.mapn.ro/cpresa/18576_programul-de-inzestrare-a-for%C8%9Belor-aeriene-romane-cu-aeronavele-de-genera%C8%9Bia-a-v-a,-f-35,-in-linie-dreapta

215 comentarii:

  1. Catedrala Mantuirii Neamului ne-a costat pana acum vreo 200 milioane euro.
    Adica un F-35 A „FulgeR” de 100 de milioane plus inca 100 de milioane „cu de toate”.
    🙂
    Ce? Fac si io comparatii hAURiste, ce nu va place?
    Ciolacu ne-a adus la o datorie de 52,1% din PIB.
    Mishteaux!

    *editat (prin adaugare, ma trazni tampenia dupa ce citii comentariul lui Cristian):
    Bre, ba, baieti… voi realizati ca de fapt suntem pe cale sa cumparam F-35 la pretul „cheaper by the dozen” nu a 32 de catedrale… ci 48?!? (cat pt. 3 „escatedrale”…”catredile”…)
    Cate una pe judet si pe sector de Bucuresti, astea-s 47… ne mai ramane una s-o donam Chisinaului!

    27
    • Grecia are aprobat 40 bucati pentru 8,6 miliarde, ianuarie 2024. 215 mil/buc vs 225 mil/buc pentru Romania. Pachetul un pic diferit, nu am avut rabdare sa aprofundez, dar de obicei “The devil is in the details”.
      Preturile sunt similare…

      10
      • Răzvan Mihaeanu

        Nu.
        „Similare” sunt 6,5 miliarde pt. 32 la noi… și 8,6 miliarde pt. 40 la greci.
        Adică preturile la prima strigare, ce vor fi reduse cu 10-15%.

        7,2 miliarde asta de la noi e un fel de prima strigare… a primei strigări. Adaos la… adaos.

        6
        • Alexandru Pădure

          Astea sunt niste speculați,la „prima strigare” autorul articolului este vădit anti…nu știu a ce. Avem nevoie de ele

          5
          • Chiar nu avem nevoie de F-35. In schimb, putem cumpăra din Coreea de Sud FA-50 block II, care costa 40 milioane de dolari pe bucata, așa cum a făcut … Polonia. Avionul coreean este un mini F-16, și este dotat cu avionică, radar de ultimă generație. Performanțele dinamice sunt 90-95% din ce ale unui F-35, însă nu are stealth, care este o mare păcăleala in cazul României care ar trebui sa fie interesata de apărarea teritoriului, nu pentru atac peste granițe. Stealth implica costuri uriașe de întreținere și poate fi contracarat ușor prin avioane de supraveghere de tip AWACS (suedezii vând ceva extraordinar de bun și ieftin, comparativ cu americanii) și prin supraveghere prin satelit. Cred că articolul confunda prostia proștilor cu corupția corupților. Este singura explicație pentru afacerea F-35. Nu pot sa uit cine a spus publicului prima data de această intenție: coruptul de Klaus Iohannis.

            1
            • despre F-35 se vorbeste la nivel politic in Romania de prin 2012-2013.
              FA-50 BlockII este inferior si unui F-16, fiind un trainer la origine. Poti face politie aeriana, insa in lupta contra unor aeronave pursange nu il vad bine. Oare ce aeronave cumpara sud-coreenii pentru lupta?

              F-35 este semnificativ superior unui F-16 si este cea mai performanta platforma de kupta care poate fi cumparata in occident in acest moment.
              Eu as opta pentru o solutie intermediara, initial un numar mai mic de F-35 ( o escadrila? sau maxim 2 duzini) complementat de un numar mai mare de F-16 modernizat la ultimul standard. De aceea ceream sa mai cumparam vreo 2 duzini de F-16 cu ceva mai multa resursa (care ar costa sub 1/10 din pretul tranzactiei actuale de F-35), o parte fiind necesare si la scoala regionala, dupa ce avioanele straine vor fi predate ucrainienilor.
              Apoi, gradual, pe masura ce se retrag F-16, se mai pot cumpara gradual F-35.

              1
    • Ei gata că m-am enervat. Dacă nu plătesc miliardarii României atunci schimbăm comanda. Cumpărăm Suhoaie că e mai ieftin…

      14
    • Aia sunt banii declarați pentru Catedrala Mântuirii Neamului…Ai sa fii surprins dar Catedrala și tot ce ți e de ansamblul ei cu toate interioarele făcute cu tot felul de dracovenii scumpe va ajunge la 500 milioane de Euro.

      10
    • Curând mai avem niște alegeri. Votați încă o dată USL-ul că de data asta sigur va fi altfel.

      1
      • Pai… votati-l!

        Eu sunt cu fraierii pe bune „de dreapta”, in partidulete care nici macar n-au sedii in jumatate din judete. Si nu vorbesc de PNCR si alte bazaconii, oricum Alternativa Dreapta s-a facut de cacao, vrand sa fuzioneze cu astia. 🙂

        Apropo, tie cine iti aduce „schimbarea”?

        2
        • Sau pus de acord toate statele rafale,euroflit sau 35 preturile sunt apropiate doar că 35 este mai bun îl și îl primești mai repede la service nu sunt toyote așa că sa ne coste reparați care cred că sunt pe măsură invizibilitati dar într-un conflict greul îl vor duce avioanele ce pot transporta armament mult adică tot f16

    • Oficialii bucuresteni au ajuns la concluzia ca la capitolul biserici capitala este in urma asa ca grandomania bucuresteana si-a spus cuvantul

      1
    • Pentru Catedrala Mântuirii 200 mil și pentru afacerea Bechtel 2 mld! Și ne-am ales și cu o autostradă-gaură!

  2. 52.1% din PIB e jale mare , o sa doara rau de tot, asa prin primavara lui 2025. Palatul Popilor e OK , ne reprezinta si poate din pomeni adunam inca 100 mil. pentru inca un pasaroi F-35. Partea nasoala a ecuatiei de clasa 8-a , cine dracu vine la Cotroceni? Oricum , cinste programului PSD-ist/PCR -ist de acum 7-8 ani parca , cirmaciului din Cotroceni nu mai are asa multe flexari de muschi ca pe vremuri. Scanind toata gasca mafiota politica de acum nici un vierme , nu se califica sa locuiasca in marul de la cotroceni.Vremuri tulburi far de capat. BNR capusata tot de fantoma preistorica care o conduce , baba fosta PM acum consilier are un job asigurat , toata gloata sugatorilor de beneficii si arginti usor cistigati cocotata acolo sus. SRI si Justitia RO sunt toti pe scena Teatrului National din BUc. regia Sergiu Nicolaescu jucind un spectacol regizat din macabre umbre. MAPN nu vede nu aude la ce zboara pe deasupra. Politia ( da sa traiti , cum sa nu tov . capitan rezolvam…)), iar jandarmeria se antreneza pentru un next 10 August ( nu va mai fi ..ramine istorie). Clasicul PCR (pile cunostinte si relatii) dupa timpul lui Ceasca este acum in RO. 2024 mai acreb ca in anii 1980.
    $$ si EU sunt pe piata asa ca putem sa imprumutam, daca poporul o cere NOI rezolvam doar sa ne votati , caci alta alternativa NU mai aveti, simpli cetateni.
    Avem alta alternativa?

    16
  3. „Elveția, era vorba că plătește pentru cele 36 de F 35A “doar” 5,5 miliarde de dolari (5,3 miliarde euro)… de la o oferta inițială de 6,58 miliarde de dolari pentru 40 de aparate,..”

    „Invizibilul” F-35 este cu cântec.

    Pentru a rezolva problemele de răcire ale motoarelor F135 cauzate de noile caracteristici ale Block 4, elvețienii trebuie să adauge o jumătate de miliard de dolari.
    Ca să nu mai vorbim de costul pe oră de zbor, care a fost de 36 000 de euro la momentul vânzării, a promis să fie de 25 000 de dolari când va fi în exploatare, dar acum este de 50 000 de dolari.

    Desigur, prețul este garantat până la livrare, cu excepția faptului că 2 sau 3 ani mai târziu va trebui să plătiți pentru actualizarea OBLIGATORIE la un preț pe care nu îl cunoașteți. Este genial. Și să repetăm, nu veți avea de ales dacă doriți ca avionul dvs. să continue să zboare.

    După 23 de ani de rapoarte GAO, care nu i-au deranjat deloc pe cei 17 clienți de export, un singur potențial client (Grecia) realizează brusc că există probleme de rezolvat si se mai gândeste…

    Sunt încă fascinat de acest program… Nu voi mai fi în viață de mult timp, când, în 2070, cărțile îi vor spune povestea, dar mi-ar fi plăcut foarte mult să o citesc…

    28
  4. Echivalentul rezervei de aur a Romaniei…we love Ămeuricaaa.

    7
    • S-a dus pretul aurului in sus rau de tot; prin 2019 era la jumate fata de acum (83 000 $ pe kg).
      Cele 103,6 tone ale noastre sunt pe la 8,6 miliarde dolarei acum… cam cat e contractul initial al Greciei pt. 40 de F-35

      6
  5. In Romania functioneaza din plin un tocator de bani numit MApN.
    Toaca 666 milioane euro lunar si cand trece o drona pe deasupra Romaniei se face ca ploua !
    O fi chestie de potenţă sau de insolenţă ?!

    29
    • De-aia cumpărăm armament și echipament, sâ nu se mai întâmple așa ceva. Dar oricum, pe tine te interesează să-ți spui poezia in față clasei, nu să gândești.

      24
      • Se intimpla pentru ca legislatii e invechita. Conform instructiunilor pilotii trebuie sa se apropie si sa indentifice obiectul apoi sa determine daca are intentii rele, sa raporteze si sa primeasca ordin de interceptare. Chestie e ca Shahed 136 este lent si greu detectabil. practic pilotii sunt nevoiti sa il gaseasca apoi sa faca tot ce am spus mai sus, mereu perzind contactul cu el. Acum ar trebui inchis transportul aerian ridicate F 16 si doar sa doboare cum il vad. Si asta e posibil doar in stare exceptionala. Nimeni nu vrea sa doboare vre Cesna care a decolat fara a anunta centrul de reglare al traficului aerian.
        Deci e o problema organizatorica.
        Dar uite o problema care tot e interesanta. O nava trece prin zona exclusiva economica a Romaniei si este atacata cu rachete antinava. Si se face CE?

        8
  6. Stai chill nu te agita. Toate „achizițiilii” astea sunt abureală. Deja suntem cu un picior in criză(Evropa l a băgat și pe al doilea),războiul ukriilor merge satisfăcător spre mizerabil , creșterea preconizată ptr 2024 s a cam dus dracu’, de unde naiba sa ia 7 melearde ptr păsăricile astea??Am o presimțire în genunchiul stâng că pe „eFul șaișpe” îl apucă 2055 in serviciu.😂😂

    12
  7. Pai imprimanta la altex sau pe emag ma costa 250 lei dar ca sa o folosesc imi mai trebuie si top de hartie si tusuri si un telefon sau laptop sau tableta ca sa printez documentele,dar imprimanta costa doar 250 de lei.
    Avioanele din contract in 2025 conorm bugetului Dod pt Usaf costa 32 de bucati 3,776 miliarde de dolari restu sunt costuri ce sunt luate in considerare de Roaf ca are nevoie pt introducerea in serviciu si operarea initiala a aparatului nu le amestecati ca daca ei vroiau sa bage in contract 500 de rachete de fiecare model sa vezi ce bovete pe aici ca ne jecmanesc americanii

    13
    • Mai deunazi, in august… 186 bucati de AMRAAM (si nr. nespecificat de dude)… 592 de milioane $ la prima strigare:
      https://www.dsca.mil/press-media/major-arms-sales/romania-aim-120-advanced-medium-range-air-air-missiles

      Si 300 de Sidewinder (si 40 dude albastrele) la 340,8 milioane de $, in mai:
      https://www.dsca.mil/press-media/major-arms-sales/romania-aim-9x-sidewinder-block-ii-missiles
      ______
      Pe scurt, „la prima strigare”:
      – 1 milion $ Sidewinder-ul;
      – 3 milioane $ AMRAAM-ul.

      8
      • Mie imi dadu asa (pagina 20), ca pretul unui F-35A a crescut astfel:
        2023 – 104,23 milioane per aparat (43 bucati);
        2024 – 110 milioane (48 bucati);
        2025 – 118 milioane (42 bucati).

        In privinta rachetelor (pag. 76-77)… vad ca;
        Sidewinder la ei e vreo 500 000 dolari (619 bucati in 2023; 339 in 2024; 362 in 2025)
        AMRAAM e peste un milion … cu precizarea ca pretul in 2024 e enorm desi cantitatea e mare (625 bucati in 2023; 831 in 2024; 723 in 2025).
        Deci rachetele ni le dau (pardon, „vand”) noua cam dublu la pret.

        9
      • Mie imi fac cu ochiul vreo 3 bucati de E-2D Advanced Hawkeye (pg. 33)
        „Linia de productie poate fi reluata daca sunt comenzi” zice acolo.
        In 2023 au fost ultimele produse, 7 la numar, pret total 1,2 miliarde de dolari… asta vine cam 170 de milioane per aparat.

        6
        • Macar 2-3 buc SH de la SUA….pe model Hercule…

          1
        • Global Eye de la Saab nu doar ca e contemporan ca tehnologie da mai e produs si in Europa. Asta inseamna si costuri indirecte mai mici, ca nu mai sabotam economia europeana umfland deficitul de importuri si alimentand un lobby in State care functioneaza in contradictie cu democratia. Inteleg sa luam de acolo atunci cand e vb de vre-un monopol tehnologic, asa ca in cazul F35, nu vechituri care probabil ar putea fi dezvoltate si produse cu la fel de mult talent chiar si la noi, ca e tehnologie de mai mult de jumate de secol.

          7
          • Sarcasm: E-2D Advanced Hawkeye „e tehnologie de mai mult de jumatate de secol” cum e Patriotul.
            Nu mai vorbi aiureli.

            4
            • Strict pe specificații tehnice se poate compara la fel de bine Patriotul cu SAMPT, ultimul fiind mai nou, necesita mai puțini operatori, se desfășoară mai rapid, are rate succes comparabile și rachetele sunt mai ieftine.

              Patriot are însă avantajul ca e al SUA, care strang mai repede informatii sa-i faca actualizăriledecat europenii iar muniția se produce și ea mai repede. In plus, daca se încing lucrurile ar fi stocuri in Nato suficiente sa nu casam sistemele după două salve.

              1
              • Easy, there. Nu știm cum performeaza SAMPT în teren. La LR SAM-uri e bine să fim puțin sceptici.

                1
                • UA singuri s-au milogit dupa al doilea sistem, pana le-au dat si italienii de la ei, desi din motive de integrare logistica logic ar fi fost sa ramana doar cu Patriot. Nu ma iau dupa statisticile de interceptare, ca datele sunt incomplete si aproape sigur manipulate de propaganda de razboi.

                  Cred ca se fac si in Europa arme destul de bune pentru ce-i nevoie prin zona, problema e cu cantitatile. Avioanele din generatia V sunt deocamdata monopolul SUA, Romania nu are nici infrastructura nici oamenii pentru asa ceva, avem nevoie de ele, asa ca discutia despre pret e irelevanta.

                  2
  8. Ma intreb daca nu este o palarie prea mare pentru noi ….si stai sa vezi cheltuielile de operare pe an….pilotii trebuie sa zboare un anumit barem de ore pe an…In sfarsit , pana in 2031 mai este….Cat despre pretul final vom vedea cand se va semna contractul…

    6
    • Și eu tind sa cred ca financiar, ca și costuri de întreținere si exploatare, F-35 nu este de noi.
      Ne împrumută guvernul american banii ca să îl cumparam, cu dobândă foarte mica însă nu vom avea suficienți bani ca să întreținem, modernizam și exploatam întreaga flota de F-35 care mai mult va sta în hangar iar F-16 va fi folosit cât mai mult posibil.
      F-35 este acum un avion minunat, în aer, insa te rupe la întreținere și exploatare.
      Era mai bine dacă în anii 2007-2009, cumparam aparate Rafale, noi, în versiunea F3 pe care acum le aduceam direct la F4 și puteam sa le folosim pana către anul 2047.Sau F-16 noi, dacă neapărat s-a dorit avion din SUA, ca să fim compatibili cu numeroasa flota de F-16 deja existenta în tarile NATO.

      10
  9. Trenul progresului e costisitor, cine
    s a urcat pe el ( vorbesc de NATO)
    nu poate sa coboara. Cobori, vine
    rusu peste tine

    23
    • Bre, daca voi n-aveati santajul religios si istoric de partea voastra nu va dadeau Americanii gratis nici un ghem de ata.

      22
      • În cazul relației cu SUA, israelienii beneficiază de un puternic lobby din partea foarte influentei comunități evreiești din SUA.

        14
      • + baza strategica a „lumii libere ” intr-o imensa serparie…

        3
      • Daca SUA nu ar fi susținut dezvoltarea economică în Ro nu am fi visat vreodată la F35. Nici măcar la UE sau la patronajul Israelului pentru înzestrare, începând cu avionica mig-urilor.
        Economia și armata sunt parti complementare ale sistemului pt care SUA a investit in Romania ceea ce nu se poate măsura ușor în bani. Susținerea democratiei și anticoruptia sunt doua exemple, fara care ar fi de neimaginat realitatea de azi. Cu cât astea se consolidează cu atât cresc și posibilitățile de cooperare militară.

        Exista însă și o limită, iar asta e identitatea noastră europeană. Din fericire americanii au nevoie de noi cu identitatea asta cu tot, așa că nu am văzut sa abuzeze la nivel centralizat de vulnerabilitatile sistemului românesc așa cum au făcut ocazional diverse firme din SUA.

        12
        • Dupa ’89 SUA a fost un investitor lenes in Romania.
          Ba chiar foarte lenes.
          A inceput sa se ridice doar inainte de criza din 2008.

          7
          • Eu vb de sistemul politic, tu vb de capital. Sunt elemente ale SUA care au obiective și sisteme de control independente, dar care colaborează în măsura în care au avantaje din asta. Politica a pregătit terenul, firmele au început să apară când raportul risc/oportunitate a devenit acceptabil.
            Cu producatorii de armament e aceeași poveste.

            Mai mult, până și în politica SUA e diviziune – spre ex. unii l-au validat pe Ciuca, alții nu vor s-auda de țigănia asta… să nu mai zic de atitudinea față de temele globale. Nu poți compara influenta unei țări cu greutatea SUA cu târguielile între țărișoare balcanice.

            1
      • I_ai dat la temelie!

        1
    • reamintesc, !!! cand o sa dati cu rachete si bombe si avioane …etc …DOAR DIN BUZUNARUL VOSTRU atunci sa vedem cum e cu trenul progresului!
      pe voi v-au atacat cativa baieti in slapi si cu parapante….si a iesit nasol! daca aveau aia o armata de zeci de mii de oameni cu acareturile aferente??? unele tari trebuie sa fac eforturi si sa isi chiverniseasca atent banii pt utilajele militare. nu compara situatiile…..in europa te poti bate cu rusul care se pare ca e greu de oprit chiar daca are tehnica mai slaba! dar iata ca are cantitate!!! voi acolo va bateti cu cine? cu ce armate? nu se baga nimeni in serios peste voi ca stiu ca o incaseaza de la unchiu……
      drept urmare in trenul progresului voi stati la first class …ca sunteti invitati…dar aveti bani de bilet doar pt clasa a doua….

      18
  10. Scuze fratilir, dar va agitati aiurea.
    La orice contract , sau posibilitate de contract ca sa sa ajungi la o estimare realista asupra corectitudnii pretului, trebuie sa cunosti cantitatea armamentului principal, echipamentele conexe si cantitatea si tipul de munitii. Ori in cazul asta concret ,2 din cele 3 variabile sunt necunoscute.
    Poti cumpara 32 de avioane cu servicii conexe si munitia aferenta cu 5 miliarde, le poti cumpara si cu 20. Depinde ce cumperi si in ce cantitati sunt celelalte lucruri in afara de avioane.

    E raspunsul americanilor la cerea noastra. Ori noi aici nu stim ce s-a cerut.
    Daca au comandat munitie in cantitati normale cu atat mai bine. Nici 7 nu mi se pare mult. Mai bine sa o contractezi acum decat sa o faci peste 5 ani la alte preturi, pt ca acum o faci in cantitati farmaceutice.
    Hai sa asteptam contractul, slabe sanse sa il faca public, dar cine stie.
    Deocamdata sa il vedem semnat, sa nu ajunga pilotii sa ne cada cu F16 cum ne cadeau cu Mig 21 ca nu suntem in stare sa intelegem conceptul de durata de viata a echipamentului si tragem de ele pana le cad aripile.

    49
    • „Daca au comandat munitie in cantitati normale cu atat mai bine.”

      Adica? Folosim o generalizare de tip „normale” ca sa ascundem faptul cam cat e nevoie?
      Uita-te putin mai sus in comentarii, e al meu despre preturile cerute pt. cele – cel putin – 300 de Sidewinder si 186 AMRAAM. Poti sa-ti faci o idee a supra pretului si cantitatilor pentru 32 de F-35A , care vor veni la sfantu’ asteapta.

      Nu ma bag la munitie pt. Gatlingul de 25 mm, oricum F-35A cara doar 180 de boabe, un fleac. N 511 ca la F-16 (sau 300 la Harrier si… 412 la Superhornet – Hornetul al vechi putea sa care 580)

      Deocamdata ne bazam pt. comparatie de armament necesar pt. cele 26 de F-16 (hai sa le luam pe toate 49… ca tot vor veni restul pana la sfarsitul anului).
      ____
      „Nici 7 nu mi se pare mult”
      Poate nu cunosti valoarea banului (nu e o insulta ci doar sarcasm). E doar un mizilic, nu? 7 miliarde de dolarei, un fleac…

      9
      • Le folosesti doar aer-aer ?

        Cat despre cantitatile necesare.
        Hai sa fiu putin mai explicit. Normale pt o pregatire pt razboi si nu pt misiuni de politie aeriana.
        Nu exista cifra maxima. Cand ai nevoie de ele e bine sa le ai si sa nu ajungi sa dai din colt in colt cand cer toti.
        Sau poti sa cumperi fara munitie si daca intra astia peste noi, le facem misiuni de escorta ca la drone.

        Si 7 miliarde in 6 ani, da, e un fleac. Cheltuim 10 pe an pe pomeni electorale.
        Mai bine decat sa ajunga in fondul de rezerva al guvernului.
        Cu conditia sa cumpere munitii. Daca apare contractul si e subtire pe partea asta, poti sa fi sigur ca o sa fiu primul care bocesc.
        Deocamdata e prematur.

        34
        • Nu cumparam decat avioanele, in comunicatul DSCA nu apar arme asa cum vedem in aprobarile pentru F 35A ale Poloniei, Cehiei, Finlandei etc. Nu, pretul are legatura doar cu avioanele si restul de pe lista. Rachetele aer-aer sunt contracte separate, asa cum le-a aratat Razvan.
          Cat vom plati pana la urma ramne de vazut, dar parca as paria pe 6,5 miliarde de dolari.

          9
          • Chestia e ca in comunicatul DSCA apar si astea (nici n-am indraznit sa le traduc):
            „- multi-purpose missile equipment;
            – ammunition and weapons components”

            3
            • Am vazut..ciudata formularea, dar tind sa cred ca e vb de munitii.
              Ai o cerere pe care nu am vazut-o. Asta e raspunsul la ea. Din punctul meu de vedere nu are rost sa faci cerere pt un echipament, dar sa nu ceri si munitia pt el.
              Apoi e alta treaba, cand ajungem la contract daca se semneaza un singur contrac,t sau inca unul separat pt munitie.
              Sa speram ca o sa apara LOA si ne lamurim mai mult.

              4
              • Am stat si am verificat, aprobabrea DSCA pt F 35A Romania este destul de unica, in sensul ca cehii, polonezii, finlandezii etc au cam toti trecuta in aprobare si o cantitate mai mare sau mai mica de armament.
                La noi nimic si tare mi-e ca asta-i pretul pentru avioane, munitia va fi obiectul unor contracte separate, pt ca, repet, la toti ceilalti apare si o lista clara cu rachete, bombe, rachete de croaziera etc.
                Expresia „ammunition and weapons components” apare si la altii, dupa lista de armament aprobata.

                4
                • „multi-purpose missile equipment” ma calca pe nervi… pentru ca, logic, dupa scafarlia mea, ar inseamna Sidewinder si AMRAAM, daca ar fi la armament.
                  Ca doar n-o insemna… pilonii de sub aripi?!?

                  3
                • https://www.dsca.mil/search/node?keys=multi-purpose%20missile%20equipment&page=0

                  Sintagma e unicat.
                  Nu apare decat la noi.
                  Sincer nu imi dau seama daca e o chestie inventata acum de americani sau e din engleza a la Ciolacu din cererea noastra.
                  Ciudat oricum.

                  1
                  • Si un pasaj pe care l-am remarcat aproape de final. Nu stiu daca s-a discutat pe tema asta, pare promitator, dar acum depinde si de cine si cum negociaza.

                    „The purchaser typically requests offsets. Any offset agreement will be defined in negotiations between the purchaser and the contractor.”

                    1
                  • S-au adaptat și ei la limbajul de lemn al părții române. Comunica pe același model când vine vorba de Romania. Din păcate!

                    PS. Și cât mai mult la secret, sa nu afle dușmanii secretele militare! 🙁

                    Practic accepta dorința clientului!

                    2
                • George, nici polonezii nu au armament inclus in aprobarea lot din septembtie 2019. Aprobarile pentru Romania si Polonia par foarte asemanatoare, cu preturile din 2024 vs preturile din 2019. Ca diferente, in aditie la ce s-a mentionat deja , remarc absenta “infrared flares” din pachetul Romaniei, dar si sintagme precum “maintenance and maintenance support”,” facilities and construction support” etc.
                  Stiu ca 7.2 miliarde sunt o gramada de bani, dar nu sunt de acord cu Razvan ca e o marsavie, cred ca astea sunt preturile in 2024, post COVID si cu razboiul la usa.

                  4
                • @George GMT

                  Problema e ca …
                  „- multi-purpose missile equipment;
                  – ammunition and weapons components”

                  apar la sectiunea…
                  „The following non-MDE items will also be included”
                  adica
                  „Următoarele articole non-MDE vor fi, de asemenea, incluse:”
                  _____
                  Ce inseamna „non-MDE”?
                  Pai stim ce inseamna MDE:

                  „Major Defense Equipment (MDE)
                  MDE are items of significant military equipment, as identified in Title 22 Code of Federal Regulations, section 121.1, having a nonrecurring research and development cost of more than $50 million or a total production cost of more than $200 million (22 U.S.C. 2794(6)).”

                  Citatul e de la pagina 9:
                  https://comptroller.defense.gov/Portals/45/documents/fmr/archive/15arch/15_definitions_Nov17.pdf
                  ____
                  Definitia MDE o gasim si pe site-ul DSCA:
                  „Any item of Significant Military Equipment on the U.S. Munitions List having a nonrecurring research and development cost of more than $50 million or a total production cost of more than $200 million. Also defined in section 47 (6), Arms Export Control Act.”
                  https://samm.dsca.mil/glossary/major-defense-equipment-mde
                  _________
                  _________
                  MDE = cand e vorba de missiles (Sidewinder, AMRAAM, etc…)
                  non-MDE = pwooola missiles!

                  Vezi pagina 2:
                  https://www.dscu.edu/sites/default/files/2024-04/06-chapter.pdf
                  Citez:
                  „The types of defense articles and services normally sold via Defined Order cases include, but are not limited to, the following:
                  • SME and MDE—includes major end items and weapon systems (e.g., tanks, ships, airplanes, missiles, etc.), and related support requirements to activate and operate an item or system during an initial period of time
                  • Explosives, including munitions
                  • Classified/sensitive articles
                  • Specific services (transportation, aircraft ferrying, etc.)
                  • Technical Data Packages (TDP)…”

                  __________
                  Interesant cum, in februarie 2024, a fost publicat „raportul TIGER Taskforce” – efectiv e vorba de The House Foreign Affairs Committee, chestie bipartizana… in care se recomanda imbunatatiri ale FMS (Foreign Military Sales).
                  Mai bine zis… imbunatatirea vitezi de excutare a termenelor FMS
                  In special… recomandarile privind ajustarea la inflatie (neschimbata din 2003) a notificarilor FMS (MDE-urile sunt luate in catare) catre Congres… zic ei, ar creste viteza cu 11%.
                  Realitatea vitezei trimiterii in Ucraina a echipamentelor si contractele babane cu tari NATO si „prietene” NATO i-au pus pe jar.
                  https://foreignaffairs.house.gov/wp-content/uploads/2024/02/2.7.24-FMS-TIGER-Task-Force-Report-1.pdf

                  1
      • Sunt muniții aer-aer și aer-sol. Hai să vedem ceva detaliat, vă inflamați pe ceva ce nu știți sigur.

        7
  11. Pretul final va fi mai mic dar va depinde și de dotările care se iau pe langa avioane (armament aparatura, simulatoare si alte dotari). Dupa parerea mea vor fi niște bani bine cheltuiți. Poate reușim sa intoarcem și o parte din bănuții astia in economia Ro ….. cum ar fi sa se pregătească un centru de training pt F35 în RO? Sau sa se faca un centru de mentenanță și reparații la noi? Sau cum ar fi sa fie dotate avioanele astea și cu cele necesare pt a cară nucleare? Ar mai exista riscul sa ne atace cineva in acest caz?
    Funcție de ce dotări se doresc (si sunt si americanii de acord sa ne dea) pretul poate sa difere foarte mult. De ex daca iti cumperi un autoturism chel pretul e la jumatate fata de atunci când îl cumperi cu maximul de dotari posibile….cam asa banuiesc ca e și cu avioanele.

    13
  12. In general, sumele aprobate in parlament au fost si cele finale, nu? Preturile care ajung acolo par sa fie cele negociate, nu ce publica DSCA la un an dupa.

    S-au aprobat 6.5 mlrd pt F-35, si atat o sa fie. S-au aprobat ~1 mlrd pt Abrams si din cate stiu ala a fost pretul final si acolo, chit ca DSCA a anuntat 2.5 mlrd mai tarziu. Poate n-ar trebui sa asteptam preturi cu 10-20% mai mici decat ce se aproba in parlament.

    13
  13. Să luăm mai multe, o să ne roage Robinette să dăm câteva Ucrainei și o să ne facem de râs, că nu avem. Eu aș lua doar 6-12, să fie pathfinder pentru F16. Și ca să avem o părere proprie. Și pentru operațiuni speciale gen.

    Suntem țară mică, înconjurată de țări mici, ATACMS ajunge și la Sofia și la Belgrad și la Budapesta. Patriot dă jos și Gripen și block70 și Rafale. La scandal cu Turcia/Ucraina/URSS oricum ne trebuie bodyguard, nici 100 de F35 nu ar fi suficiente.
    Ce tactici putem însuși pentru ca niște duzini de Kinjale să nu le belească vopseaua specială direct prin hangare?

    Sau intrăm în brics și luăm Rafale, J10, oameni serioși. #opulă

    Ce ne trebuie nouă e croaziere, îmi place atitudinea NK de porc spinos.
    Și nu de cei 3 purceluși în fața lupului.

    15
  14. Asta inseamna sa fi partener strstegic(iti da democratie si iti ia tot😭)la fel ca ue (vrei in m.ue datine resursele ca noi va dam… va dam pesta numai la voi in franta,germania nu e a dracului pesta.
    Urmeaza digitalizare ,euro virtual si cind nu v-a mai fi curent stai cu destu in gura,uraaaaa vrem fara vasilina ca ne placeeee

    10
  15. Greu de spus ce sa contractat pe linga cele 32 de F 35. Poate e si cava avans pentru cele aditionale care urmau sa vina mai apoi. Poate ? Oricu tema merita atentie. Da dati sa o abordam civilizat fara isterie sau lasat de balta in exces. Pentru asta noi cei care se intereseaza de tema militara, strategie si tactica si technologie suntem. Ne uitam atent si daca miroase urat face galagie.

    8
  16. Metre, ma gândesc și io ca vreun meleard de coco o fi costat numai pagina de web a Lockheed Martin cu F35 pentru Romania🤔

    4
  17. Nu faceti tumbe ca sigur nu o sa coste 7miliarde pretul final o sa fie intre 6-6.5 max. Asa a fost si la Abrams de 2.5 a ramas tot 1miliard pana la urma si probabil la asta cred ca o sa primim si ceva offset oricum vedem cand semnam restul e cancan.

    11
    • Asta si scrisei in articol (apropo de tumbe, mai cititi si altceva in afara de titlu), ca 6,5 ar trebui sa fie pretul initial, ce trebuie redus… nu 7,2..

      2
      • Eu cred ca evaluarea aprobata de SUA, e valabila si pentru achizitia celor 32 +16 buc ulterioare, practic e un pret maxim la care se poate ajunge. Ca la patriot, am platit 4 sisteme , urmeaza sa platim urmatoarele 3 sisteme… Daca ar fi 48×110=5,28 miliarde, restul acareturile….Asa cred eu ca e tranzactia..

        8
        • Daca e 6,5 miliarde pret final cum spune RM, scadem 5,28 miliarde si ne raman 1,22 miliarde, destul consider eu pentru ce ne trebuie pe langa ele..mai ales ca am comandat separarat rachete de multe sute de milioane…

          1
          • Eu asta am inteles de pe Defence, cand spune „costul multianual programului” {{Costul acestui program multianual, ce va fi derulat strict din bugetul MApN, este de aproximativ 6.5 miliarde USD, dar fără TVA. Programul de înzestrare a Forțelor Aeriene Române cu F-35 a fost aprobat de CSAT iar în prezent se află în ultima fază de documentație, urmând semnarea contractului.

            Derularea achiziției se va face in 2 faze.

            Faza 1: 2 escadrile – 32 de avioane

            Faza 2: 1 escadrila – 16 avioane.

            Prețul de achiziție include: motoare, suport logistic, servicii de instruire, simulatoare de zbor, muniții aer-aer si muniții aer-sol.}} Daca ar fi fost separata ahizitia celor 16 buc,ar fi scris ca la MLI 246 cost, 2,54 miliarde, plus 52 pentru stoc cost 450 milioane. De aceia inclin sa cred ca e pretul max pentru toate cele 48 de buc.

            8
        • Esti optimist, nu gluma. 🙂
          Cam asta zic si eu, fara armament… dar aia „oficial” tot insista pe 32.. asa ca… eu cand vreau sa fluier, fluier… a paguba.

          5
          • Nu are cum…. daca un F35 ar fi max 120×48 buc =5,76 miliarde si tot nu iese. Nu pot fi preturile atat de mari la avioane si ce se mai cumpara. Si scolarizarea care se v a face pentru sa zicem a 32 de piloti si instructori care la randul lor vor instrui, nu poate fi atat de scump. Parerea mea !

            5
            • pai o costa pe romani ceva sa implementeze pt avioanele astea ODIN si ALIS la fortele aeriene romane sau vin fara ,aia care tre sa stie sa le foloseasca o trebui sa faca ceva scoala sau aia care sa umble in aparate sa le mentina, aia de la Aerostar care o trebui sa le repare le-o trebui scule si utilaje le mai trebuie oare si pese de schimb sau se schimba doar motoru 1 la 32 de bucati ca restu nu se uzeaza ,sau noua ne trebuie doar piloti sau si alea o sa fie contract separat

              3
            • Sârbii cumpăra 12 Rafale cu 3 miliarde de dolari. Are cum, nu sunt ieftine.

  18. Cat timp nu știm ce include contractul, și suma finala nu prea are rost sa ne paruim pe subiectul asta.
    Cifra asta e un ceiling price care include costul maximal a tuturor acareturilor solicitate de noi.
    Pare la prima vedere scump, dar pana nu știm prețul final și ce luam de el, nu putem ști dacă am făcut o afacere buna sau nu

    8
  19. Daca astia o sa dea 6,5 miliarde pe 32 de FulgeRica … fara Sidewinder si AMRAAM… dar o sa dea – cumulat – 700 de milioane pe cele 300 Sidewinder si 186 AMRAAM…(„dar sunt pt. F-16, vericule”… „sunteti siguri?”)
    https://www.rumaniamilitary.ro/72-miliarde-de-dolari-estimati-pentru-32-de-f-35a-cea-mai-marsava-afacere-militara-din-istoria-romaniei#comment-593022
    …o sa va fugaresc p’aci de va merg fulgii.

    6,5 + 0,7 = 7,2
    „Coincidenta”

    13
  20. Da, e scump farticule, e scump !
    1. Dar nu stim ce cuprinde contractul, nu e batut in cuie si poate ne fac o scoala ca pt F16 ?!

    2. Pretul e si politic ! Vedem ca nu suntem pt americani nici elvetieni, nici englezi, nici macar polonezi. Suntem cu fundul in doua luntrii , votam ce votam si tinem coada sus !

    3. Pana in 2031 …. mai pierde samaru’ mai moare magaru’ (poate rusu). Gurile rele mai spun ca poate e un deal cu rusii ca sa vanda armament mult,. altfel le dadeau ucrainienilor ce le trebuia in 3 ani si era gata razboiul ! Rusii se aprov si duc razboiul si cu piese vestice (https://www.defenseromania.ro/ce-rol-joaca-microcipurile-americane-in-armele-utilizate-de-federatia-rusa-coreea-de-nord-si-iran_630213.html // https://www.defenseromania.ro/rusia-isi-intretine-avioanele-su-30sm-cu-avionica-din-europa-producatorii-francezi-de-echipamente-sunt-pacaliti-cu-ajutorul-unei-companii-din-kazahstan_630207.html….)

    4. Apoi vezi ca la tratative si negocieri „scoala vietii” de pe u l i t e l e Buzaului(Craiovei, Telemormanului sau Bucurestiului…) nu egaleaza nici pe departe scoala …Wall Street sau West Point sau Bruxelles !

    3
    • Hai sa lasam bocetele astea ,suntem cu catel si purcel in tabara Vestica,am gonit Huawei din tara ,am taiat orice cooperare cu Chinezii, am trimis trupe peste tot ( Irak,Afghanistan).
      Eu sunt pro inarmare de cand ma stiu, nu achiesez la refrenul ” mai bine facem spitale ” ,dar vreau sa fim tratati de US ca un aliat, ca un polonez,ca un finlandez, ca un belgian,vreau preturi de aliat, nu jecmaneala ca si cum am fi Arabia Saudita!

      14
    • Cu fundu-n două luntrii? Bah, să mor, ce tot o bateți cu luntriile voastre….

      Avem treabă cu rușii, cumva? Suntem pro-rusi în sondaje? A ieșit Ciolacu cu vorbe pro-rusesti? Ce morții mei o tot țineți cu luntriile?!

      3
  21. K-21 Boramae.

    N-o să fie chiar top precum F35 dar e mai accesibil și am un feeling că e gândit mai bine și e mai sustenabil decât F35. Coreenii sunt pragmatici, spre deosebire de americani.

    3
  22. Si va ganditi doar la bunurile in sine dar ignorati fraza asta „Implementation of this proposed sale will not require the assignment of any additional U.S. Government or contractor representatives to Romania”

    deci nici o bucata de american nu ne va vizita sa ne ajute sa operam si intretine avioanele si munitia,naspa treaba ca astia tre sa faca scoala si sa scoleasca la randul lor

    1
    • Deci totul trebuie invatat in SUA….Piloti , tehnici , armament , tehnicile de lupta…..cel putin la inceput . Poate dupa o sa avem instructorii nostrii…O sa treaca al dracului de mult timp pana vom vedea pasaroiul asta in Romania si o escadrila macar operationala

      • Stai linistit ! Vor veni instructori din tarile care au deja F35 si vom iesi mai ieftin ! Sunt atatea tari care au F35 si vor opera, ca in 7 ani, astia, se vor lovi de tot felul de probleme si impedimente, astfel ca vom invata din experienta lor.

        6
    • La fel si in cazul cehilor. Depinde ce ceri tu…

    • E cu două tăișuri ce spui tu , poate fi și faptul ca pt implementarea programului costurile cu ,, Implementation” sunt separate.

      • contractul deja prevede implementarea in sculele si ce si ce altceva e descris aici :

        „aircraft and munitions support and support equipment; integration and test support and equipment; spare and repair parts, consumables and accessories, and repair and return support; training aids and devices, and spare parts; major and minor modifications, maintenance, and maintenance support; integrated computer system; electronic warfare data and Reprogramming Lab support; Electronic Combat International Security Assistance Program (ECISAP) software support; aircraft engine Component Improvement Program (CIP) support; classified and unclassified software and software development, delivery, and integration support; classified and unclassified publications and technical documentation; classified and unclassified personnel training, and training gear and equipment ”

        toate astea trebuie sa le foloseasca cineva in Romania ,dar nu americani ca spune clar acolo

    • @Nicu_4 7all
      Zici că sunteți copii…
      Pentru toți cliențiii, și implicit și pentru noi, avioanele nu vor veni imediat în România, ci vor sta cca 2 ani în U.S. of A., până se instruiesc piloții și tehnicii pe ele. S-a mai vorbit despre asta pe aici, și la articolul despre primul 35 polonez, la fel au pățit și turcii, cu 4 35-uri rămase blocate în State.
      Deci, pentru ce să mai vină instructori și subcontractori la noi? Mai ales că acum avem ceva ani de experiență cu întreținerea tehnicii și armamentului de unchiul.
      Mai gândim și noi, înainte să începem să plângem?
      Părerea mea, hâc…
      P.S.
      Despre articol, că era să uit, chiar nu a mai fost demult un articol, Trade mark RoMil, din categoria „nu am mai plâns cam demult, hai să mai stârnim corul”…
      Tot părerea mea, și tot hâc…

      25
  23. Dupa ce auzi ca Franta vinde 12 Rafale Serbiei contra 3 mld si fara cele mai cele rachete Meteor… nu mai pare asa scumpa afacerea F35. Foarte important este si cum sunt platite pentru ca daca avem un scadentar pe 10 ani sau mai mult, 6mld $ azi valoreaza 5 in 10 ani datorita inflatiei.

    8
  24. Ok, ai noștri sunt slabi negociatori și probabil ‘comisionati’, dar sa vedem realitate zilelor noastre. Adică criza politico-militara și cere mare pe piata de armament. Daca mai așteptăm încă 10 ani, le luam duble la preț.

    Sa le mulțumim decidenților politici români care în 20 de ani de NATO nu au făcut nimic. Cu reproșuri speciale marinarului și cu iz de trădare lui Tradiceanu și Vicoras Poanta. Pentru ei o mare _I_

    11
  25. Povestea drobului de sare . De inflație țineți seama în analiza dvs. ? Polonezii au gata primul avion , noi nici nu am negociat și semnat contractul.
    De obicei apreciez analizele dvs. , de data aceasta nu.
    In rest numai de bine.
    P.S. Poate in perspectivă analizați structura dotării Aviației . Avem nevoie numai de aparate tip Formula 1 ? Sau și de aparate de nivel Formula 2 și chiar de Raliu ? Toate sarcinile aviației vor fi pentru F-35 ? Nu cred!
    P.S. 2 Nu am deloc pregătire militară , așa că îmi cer scuze dacă am comis vreo eroare.

    7
    • F-35 este un avion de nișă. Merge excelent pentru SUA fiindcă au și alte lemne pe foc. Israelul nu se înșeală când vrea și F-15.

      Rămân cu părerea părtinitoare că Rafale ar fi fost cea mai bună soluție pentru România.
      Dar sunt și alte interese decât cele strict militare.

      8
      • Faci o listă câte țări din NATO au Rafale și câte din brics/muslimistan?

        8
        • Am spus ca sunt și alte aspecte decât militare.
          Din NATO, trei țări.
          BRICS tot trei (din care două musulmane)
          Indonezia (musulmană) a comandat dar nu este încă echipată, Qatarul dă.

          4
          • Mircea, tu o sa duci până în panzele albe obsesia ta cu Rafale.
            Aia produceți, aia lăudați. Te aștept măcar să treci sa „vinzi” drona nEuron, să ne plictisim și pe alt subiect, mereu spui același lucru „Rafale e cel mai bun, Rafale e cel mai infailibil”, e opinia ta, am înțeles toți. Nu ai recunoscut vreodată vreun flaw, nimic, e perfecțiune. E lumea rea că nu pune botul, da,asta era.
            Daca francezii scoteau un monomotor similar Rafale, rupeau probabil vânzările, Mirageurile așa au fost și bine au făcut, au vrut bimotor de lux, au piata de lux.
            Rafale are meritul că e mult peste porcăria epica EFA, ar trebui sa vă mulțumească macar atat.
            Și după aia te întrebi de ce rade lumea de comedia cu armata UE, tancurile cu 5 viteze înapoi și una înainte și ifosele franceze în materie de capabilități militare.
            Erați coerenți până să vă atârne locomotiva germana după tender.

            4
            • probabil castigau licitatia in urma unui pret surprinzator de mic si aveam si offset la SNC

              4
            • Nu-i vorba de obsesie.
              Probabil că sunt românul civil care cunoaște cel mai bine acest avion și posibilitățile sale.
              Am citit probabil în totalitate toate sursele deschise public despre el și am ocazia să ascult „zgomotele de culoar” de la Dassault.

              În mod curios, Rafale îndeplinește mai multe criterii ale așa zisei a V-a generație decât F-35.
              Are în plus de ultimul supercroaziera și supermanevrabilitatea. În minus, „invizibilitatea pasivă”, deși are SER -ul cel mai mic dintre toate avioanele care nu sunt așa zis „stealth”. Sunt poate povești, dar SPECTRA ar fi capabil de „activ cancellation” a radarului advers.

              Cară mai departe decât F-35 50% de masă de armament mai mult decât el pentru o masă la vid cu 35% mai mică.
              Dassault are bunul simț să nu vâneze tehnologismul cu orice preț și pune cărămidă pe cărămidă pe chestii validate.
              Acuma dacă toată lumea bună nu jură decât pe F-35 și așa zisă a V-a generație, cu toate belele și promisiunile nerespectate de două decenii, asta este.

              4
              • Mai corect ar trebui să spui: sînt românul civil care cunoaște bine ce s-a scris despre avionul ăsta și posibilitățile lui. Ce poate avionul știu doar fabricantul și cei care-l utilizează.

                2
              • tu nu mai esti roman, nu te mai alinta

                3
              • Si intr-o lupta virtuala F 35 vs Rafale cine pe cine vede primul, cine lanseaza primul si cine are sansa cea mai mare sa se intoarca acasa? Daca Meteor nu era de curand integrata pe Rafale F 3-R nici nu mai puneam intrebarea…
                In privinta capabilitatilor de invizibilitate radar, nu cred ca Rafale are ce sa compare cu F 35 si nu numai Rafale ci ori ce alt avion de generatia a 4-a.
                De asemenea am mai multa incredere in super-radarul de pe F 35A.
                Ce sa faca F 35 cu supermanevrabilitatea?! Si tare ma indoiesc ca SECTRA poate face si desface ceva in fata avionicii F 35. Cel putin asa crede restul lumii care cumpara F 35.

                3
                • O sa fiu avocatul lui MirceaS: scopul nu este sa le punem sa se bata intre ele ci contra SU57 si tot neamului lui aerian si terestru. Care provoaca daune mai mari si mai multe intr-un timp mai scurt si apuca sa se si intoarca acasa intreg dintre cele doua? Asta e intrebarea.

                  2
      • Și eu cred ca ar fi fost bine sa cumparam Rafale, în 2007-2009, pe care acum, îl modernizam la standardul F4, îl puteam folosi suficient timp pana ce am fi putut trece de pe Rafale, la avion multirol de generatia 6, cum ar fi proiectul FCAS, de exemplu.

        2
      • Decat Rafale mai bine Eurofighter, decât Eurofighter mai bine F35. Nu zic eu asta ci alții mult mai deștepți.
        Ia ordinea inversa și o să-i găsești pe ăia care au luat Rafale.
        Vrei sa vezi motivele?
        Cât armament poate livra US către Ucraina?
        Cât armament poate livra Germania, Italia, UK și Spania către Ucraina?
        Cât armament poate livra Franța către Ucraina?
        Vorbim aici despre disponibilitate, capacitate de înlocuire, piese de schimb etc
        Pliantele de marketing sunt pentru aia cu petrodolari.

        15
  26. Faceți unu un munte de bine și scrieți mura-n gura un articol cu implicațiile in materie de costuri/logistica ale unui bimotor.
    Avantaje și dezavantaje.
    Ca sa inteleaga toți LA CE PRET VIN AVANTAJELE și dacă din banii aia nu e mai bine sa cumperi monomotoare suplimentare sau armament.
    Că unii au uitat episodul Mig-29 „hangar queen”.

    8
    • Mig 29 era un avion eșuat din start și nu e cazul pentru toate bimotoarele. Mogul avea motoare slabe și carcasa grea. Puțin combustibil și radare și restul electronică depășite. Su 27 construit practic după același model aerodinamic, doar că mai mare, a fost dotat cu motoare mai puternice și radaruri mă de top.
      Rușii nu aveau motoare atît de bune că sa facă un avion monomotor. Mig 21 era prea ușor iar baza elementare al electronicii sovietice nu permitea să creeze radare și calculatoare de bord destul de performanțe și ușoare în același timp. Sau mai jucat cu Mig 23/27 și s-au săturat. Erau foarte defecte.

      12
      • Lui Voian i-a plăcut, pe vremea aia. Că nu se compara cu „Țeava”. Motoarele erau proaste și lipsite de fiabilitate. Plus că au stat pe bretea, aproape la malul marii. A fost și un tun financiar al lui Ghipsulescu etc Am mai spus că au făcut comparație și cu Mig-29 de la vecinii moldoveni, ajuns la noi.
        Nemții au testat in dogfighturi 29le și au găsit puncte forte destule. Am văzut reportaj video din anii 90 cu piloții lor, nu vb de pe wiki.
        Știu destule despre 29, nu-mi mai explica. Am văzut evoluția în zbor a lui Voian, când baga cobra aia, daca știi la ce mă refer.
        Un avion bun dpdv acrobatic, dar cu motoare proaste.

        5
    • bi/mono motor nu are importanta, singurul lucru important este scopul.
      Un bimotor vine cu un cost mai mare pentru ca ai de facut mentenanta la 2 grupuri energetice, dar are si ca avantaj o tractiune superioara pe care o poti folosi in mai multe cai: sa ai o raza de actiune mare prin rezervoare de combustibil mai mari, payload munitie, viteza mare de ascensiune daca folosesti echipamentul in o zona de front.
      Totul depinde de scopul pe care ti-l definesti, dar ca si principiu:
      – Ro nu este o tara in care sa faci mii de km intre alimentari (ca de ex Spania cu F18) si nici nu se propunem sa invadam pe altii,
      – nu avem un conflict iminent in care dorim sa-i bombardam intensiv pe altii cu portavioane aeriene cum este F15 (cum este cazul Israel)
      – viteza ascensionala si tractiunea in dogfight nu prea mai ajuta mult in lumea rachetelor inteligente ce pot fi trase de la +200km.
      Deci cel putin pentru Ro, decizia matura este de monomotor, un echilibru intre performanta si costuri de achizitie/intretinere. Daca te uiti si Turcia care este o forta militara continentala a ales aceeasi abordare cu F16 (de 30 de ani).
      Grecia in schimb a luat si Rafale, are de acoperit distante mari intre insulele sale si totodata vrea sa pastreze o paritate in forta de atac cu Turcia, chiar daca are un numar mai mic de platforme.

      Legat de „clebrul” Mig 29, noi nu prea am avut detalii si dspre fratele sau mai mare Su-27, cu toate ca au motoare diferite Klimov RD-33 (Mig) sau Saturn AL-31 (Su), erau motoare conceptual similare, executate pe aceeasi tehnologie, cu acelasi materiale deci in definitiv la fel de proaste. Mig-urile nostre (planse de multi pe aici) avea interval de revizie motoare de 200 h, dar Su-27 primele modele avea de 100h, cand trebuiau schimbati paletii turbinei. Ceea ce este enorm de putin.
      Totul pleaca din „celebra” tehnologie sovietica/rusa, excelenta pe hartie dar submediocra in practica, fiind primele lor motoare turbofan, pana atunci au fabricat doar turbojet-uri. Intre turbofan si turbojet este o mare diferenta constructiva, practic sunt substantial diferite.
      In era turbinelor cu gaz, sa nu uitam ca au pornit la drum prin un „cadou” al britanicilor
      care le-au dat pe tava un proiect excelent de turbojet, deci au ars ani buni de cercetare. La turbofan nu au mai avut pleasca asta si au plecat de la 0 si de la ce furaciuni au mai facut.
      Diferenta enorma intre turbojet si turbofan este ca la primul fluxul de aer trece practic prin motor, iar camerele de ardere sunt dispuse radial in jurul sectiunii mediane a acestuia, acest motor are o racire mult mai buna pe paletii turbinei finale, deci necesita materiale mai slabe (otel aliat). Acest motor este ineficient energetic deoarece forteaza trecerea fluxului de aer prin turbina, cum era si IAR93 care consuma enorm pentru ce forta de tractiune puteau imprima.
      La turbofan treaba e mai complexa, practiv fluxul de aer trece radial pe exteriorul motorului, iar arderea are loc in o camera de ardere centrala, prin motor trecand doar o mica parte din flxul de aer. Din aceasta cauza are loc o curgere laminara a fluxului principal de aer, deci motorul este mult mai eficient, dar in schimb camera de ardere este mult mai slab racita, din cauza asta paletii turbinei necesita materiale foarte speciale (titan). La ultimul capitol sovieticii si mai nou rusii/chinezii.iranienii etc sunt cu minim 20 de ani in urma vesticilor. Din cauza asta eu intervalele foarte mici de revizie in care schimba turbina. Celebrul fum negru scos de Mig/Su inseamna molecula de hidrocarbura nearsa, deci combustibil in exces fata de cantitatea de aer care a intrat in camera de ardere. Asta arata ca motorul nu are un control eficient al arderii, care in cazul avioanelor occidentale este electronic si a necesitat ani de studii.
      Unul dintre cele mai eficiente turbofan-uri civile este noul P&W ce il gasiti pe Airbus A321 NEO aflat si in flota Wizz, sa te uiti atent sa vezi dimensiunea enorma a ventilatorului fata de dimensiunea motorului.

      19
      • turcii si grecii au avut bimotoare, Phantom, doar ca dupa razboiul rece nu le-au mai inlocuit

        clar ca decizia cu F-16 e rationala insa e greu sa excluzi pe viitor un bi-motor cu avantajele pe care le aduce comparativ cu F-35; ca sa inteleaga si MirceaS ca-l vad cu soparla anti F-35 mai jos, acesta e un bisturiu iar Rafale un satar si uneori e mai bine pentru o tara in prima linie sa aiba de ambele, mai ales in contextul lectiilor razboiului aerian modern unde s-a vazut in Ucraina si Israel nevoia unui avion capabil sa foloseasca mai multe rachete BVR cu raza lunga contra rachetelor de croaziera sau dronelor…pur si simplu un bimotor cu 8 rachete poate face mai mult ca un monomotor

        1
  27. https://www.rid.it/shownews/6721/f-35-anche-la-grecia-ufficializza-l-rsquo-acquisizione-di-20-velivoli

    Grecia primul lot 20 de aparate 3,5 miliarde. Programul complet 8,6 miliarde pentru 40 de aparate plus acareturi.

    „Descrierea și valoarea în dolari sunt pentru cea mai mare cantitate estimată…” 32 + 16?

    5
  28. Am impresia ca acolo intra si pretul de rezervare pentru lotul al 2 lea.
    Sa vedem pret final …

  29. „Nota personală de personală… pariez cu oricine ca boii încălțati-înstelați de la MApN pe acest contract s-au uitat și l-au luat ca „șablon” pentru România… uitând însă să vadă reducerea finală a prețului pentru polonezi! ”

    Pot sa se uite la ce vor ei. Ei nu sunt cei care negociaza Letter of Acceptance si contractul cadru care va fi parafat la final. Asta este treba F-35 Joint Program Office si a atelierul de contractare al Air Combat Command. Astia din urma taie si spanzura; ei decid clauzele, preturile,. timpul de livrare, etc. in urma negocierilor. Iar astia nu sunt aici sa bage bani in buzunarele contractorului principal si a furnizorilor. Ei sunt aici sa negocieze un contract cat mai avantajos pentru client care pana la urma este Uncle Sam. Ii doare pe ei in bascheti ca clientul final este Finlanda, Polonia, Romania, etc. „Boii” tai pot sa se uite cat vor ei in hartii. Nu-i avantajeaza cu nimic, in afara de faptul ca exista o mare probabilitate sa nu inteleaga contractul – daca ar fii sa se bage ei in negocieri, astia de la LM si P&W are alerga cercuri in jurul lor. Asa ca te relaxezi, sudezi un Benson & Hedges si ii astepti pe astia sa-ti puna in fata contractul final si sa-ti indice unde trebuie sa semnezi. Sa vezi ce o sa ne distram cand o sa vina vorba de plata TVA la contractul aferent…

    Deci terminati cu calcule babesti care in final nu te ajuta cu nimic. Atata timp (aproape in perpetuitate) cat contractul va fi secret, poti sa te dai cu curul de pamant cat vrei pentru ca nu o sa intelegi clauzele legate de preturi.

    Meanuail…some food for thought

    Pagina 111. https://www.saffm.hq.af.mil/Portals/84/documents/FY25/FY25%20Air%20Force%20Aircraft%20Procurement%20Vol%20I.pdf?ver=trnnCwkcSenGdKVniZvWHQ%3d%3d

    Pagina 111 si 127. https://www.saffm.hq.af.mil/Portals/84/documents/FY25/FY25%20Air%20Force%20Missile%20Procurement.pdf?ver=L9Em5rUIlWTS_7Fdhr9ypg%3d%3d

    26
    • Alex, cumparam mai scump ca și alții, F-35, sau nu?
      Iarăși s-a făcut o afacere foarte păguboase pentru România, pe banii publici ai românilor?

      4
    • A calculat vreunul din voi, aruncatorilor cu inimioare, inclusiv tu, Alex… ce scrie acolo?
      Pentru ca eu vad clar ca, in afara de pretul aparatelor (airframe, engines), restul (in special Gross/Weapon System Cost) e bulibaseala.
      https://www.heritage.org/military-strength/topical-essays/determining-the-real-cost-the-tools-war

      6,5 miliarde trebuia sa fie pretul initial, nu cel final.
      Ne-ati mai bagat pe gat un adaos la adaos.
      Ca asa-i la piata, nu?

      5
      • Nu ti-a bagat nimeni niciun adaos. Te uiti la comunicatul ala de presa (ca asta este pana la urma) precum cainele-n piftie. Cum nu stim clauzele contractului, sa nu mai vorbim de ce contin aceste clauze, calculele tale sun egale cu fix p _ _ a.Tot insisti ca oamenii aia iti baga pe gat tot felul de adaosuri de parca ei ar fi agenti ai industriei de aparare.

        Gagiul ala inceraca sa-ti explice cum muta DoD banii si ca este posibiltatea de a nu stii costurile reale. Posibil, dar uita sa-ti spuna ca DoD este o organizatie organizata pe orizontala (matrix organization) nu disimilara de General Electric, Airbus, Boeing, etc. unde finantarea vine din diferite bazine de finantare. Aia cu biletele de avion este o prostie. Mai bine dadea un exemplu cum ar sta cu costurile de achizitie si operare a unui A350/B787 versus un P8. Ghici ghicitoare mea? S-ar putea sa aiba aceleasi probleme, iar asta nu ia in calcul ca bunurile de acest fel cumparate de Uncle Sam sunt concepute si fabricate dupa cerintele si standardele lui care din start iti ridica costurile.

        16
        • 5,7 miliarde dolari.
          cinci virgula sapte… miliarde dolari.

          Asta e pretul maxim-maximorum al contractului cu Romania pentru 32 F-35A (cu 192 de Sidewinder si 192 de AMRAAM)… plus restul logisticii si antrenamentului/instruirii pilotilor si personalului navigant.
          Nu te plictisesc ca mi-a dat de fapt 5,655 miliarde doar pe factorii legati de echipamente millitare (sau ca factorii economici m-au dus la 5,4 miliarde si un sfarc)… mi-am bagat picioarele in ea de medie si l-am rotunjit pentru tine la maximul posibil de 5,7.

          Pornind de la contractul initial din 2019 cu Polonia pt. acelasi numar de 32 de aparate (si ignorand „discountul” nebunesc de peste 29%… de la 6,5 la 4,6 miliarde in 2020)…
          … insa tinand cont de evolutia tuturor preturilor echipamentelor militare legate de perioada anilor 2019 – 2024 (aeronave+motoare, rachete samd… din documentele oficiale ale guv. american, din care ai dat si tu un link, doua)
          … si tinad cont si de factorii economici intre 2019-2024, precum scaderea puterii de cumparare, inflatia monedelor americana, poloneza si romaneasca, inflatia generala a celor trei economii… totul invartindu-se – cu un procent in plus sau minus – in jurul numarului „magic” de 23%…

          Romania trebuie „sa primeasca un discount” de cel putin 13% din 6,5 miliarde de dolari (nu 10,8% din 7,2 miliarde).

          Adica 5,7 miliarde.
          Pretul maxim final.
          Pret post-COVID!
          Cu 900 de milioane aproximativ peste polonezi, cam 24% (cresterea intre 2020-2024).
          Da, fac gura pentru 800 de milioane de dolari „discount” din pretul la prima strigare.
          Adevaratul pret la prima strigare, nu 7,2 miliarde de bobarnace pe care sa vi le dati singuri.

          6
  30. Mie mi se pare interesanta(dar nu o vom afla niciodata) acea fraza care este, prezumpriv, inclusa in pret : MAJOR and MINOR modifications…
    Ce se poate intelege din asta(program update in aceiasi bani, modificari conform unor cerinte specifice ale noastre…)?

  31. Businessssss sa tot faci afacere cu românasii👍👍👍 noi nu cumparam ca si bogatii chiar ca „magnatii” PS am si eu niste capace de wc la 10.000 euro🤣🤣🤣

    3
  32. Domnul Mihaianu de la dumneata am un pic de pretenții, ce mama lui proces verbal este ieșirea asta isterică?
    Așteaptă să vezi ce conține pachetul aferent celor 32 de aparate și apoi incepe să vorbești.
    Acum faci valuri exact ca exaltați care urlau că dăm Ucrainei un sistem Patriot de pomană că apoi sa se constate că era vorba de vreo 60 de milioane și vom primi altul în schimb

    24
    • Mi se rupe mie de Patriot.
      Subiectul e F-35 si vad ca multi baieti cam nu prea le au cu banii.

      8
      • Sunt curios cum le ai tu cu banii..adica ai macar asseturi daca nu cash de macar 500,000 euro cum ar avea un roman cat de cat educat la 40 de ani de exemplu msi obtinuti prin munca? Sau esti cu rate, chririe ca josul societatii?

        2
        • Bre, desteptule, tu chiar nu intelegi vrajeala, specula cand o vezi?
          Hai ca ti-o explic eu, babeste, ca nu sunt balconist din ala care nu stie preturile la piata.

          Ma duc la piata.
          Vreau si eu 32 de F-35A, ai tai tot mi-l recomanda, cu cat dai?

          Pai 32 de aparate, fiecare peste 100 de milioane de dolari, asta vine cam 3,2 – 3,3 miliarde, bag dublu pentru acareturi, consumabile de la mine din burta inca 3,2-3,3 miliarde… 6,5 miliarde neicusorule?

          Ce ma?
          Adica iti cumpar un produs pe care il voi folosi in urmatorii 30 de ani si din care vei mulge in prostie la logistica /mentenanta / piese de schimb, pentru ca inflatia pe tine te ajuta, vanzatorul, nu pe mine cumparatorul… si-mi ceri 6.5 din burta, nici un discount, ca la ceilati care au luat inaintea mea, nimic pt. cantitate si utilizare indelungata? Ceva offset?

          Paaai, as putea sa reduc cu 10-15%, poate chiar mai mult.. .dar, fii atent ce-ti fac: iti mai bag un adaos de 10,8%, ajunge la 7,2 miliarde… dar zicem noi ca ti-am facut discount din asta si … pretul e tot 6,5 miliarde… ce zici, faiere? Facem afacerea? Ca oricum la offset sunteti penibili inca din vremea lui Ceausila, nu fac offset cu rosii si castraveti.
          Apropo, multam pentru MK Base si Deveselu si alea-alea.. .stiu, ne-am trezit cam tarziu, n-am vrut sa facem Battle Groups inca de la inceput la voi si polonezi, dar acum, cu razbelu asta la granita… muuuica, ce de bani facem din armament!
          O, salut Xstein! Cum e Taramul Sfant al Laptelui si Mierii?

          Shalom si tie!
          Imi faci si mie un discount de ceva miliarde?

          Iti fac, fratica, cum sa nu, stai sa termin cu goimu privat, cam maraie, ca este cat de cat educat, nu e bugetar.
          ______

          PS – Raftule, nu te tin minte, uite ca eu am investitii de sute de mii de euro, daca tot intrebi.
          Intrebarea e ce ai tu? Baga ceva ,minte acolo…

          9
          • O mica măgărie este și cu Patriotul de donat Ucrainei, ptr că ptr înlocuitorul Gratis(! ), trebuie sa plătim 60 mil de $ ptr transport și asamblare/operaționalizare. Ori e gratuit, ori costa.

            1
        • ai niste standarde rupte din Elvetia, nu altceva. Pai daca ar fi normal sa aiba tot romanu asseturi de 500 de mii =)))

          7
          • O fi Barny „undercover”… cam avea chestii din astea in cap.
            Oricum era sucarit pe mine de cateva luni… pentru „o magarie”.

            4
            • Sau mai bine, e Iancu Guda 🙂
              Doar ala mai are discurs de asseturi de EUR 500k la 40 ani – uitandu-se la el sau altii din bula lui – uitand ca 1.5 milioane de romani lucreaza pe salariul minim pe economie si nu au nicicum de unde pune deoparte un sfant.

              Aroganta specifica celor care ajung cat de cat bine cu banii e specifica celor din prima generatie intr-o societate unde este wild, wild west si inca se face acumulare de capital in stil salbatic.

              9
            • eu sunt asumat… poti verifica
              ____
              *editat de Razvan Mihaeanu prin adaugare
              Tu esti „un magar”. Cand faci pe un admin in felul ala, basca zbierand ca „nu ai fost recunoscut” si ca „banii tai erau buni atunci”… stai matale, urechila, la cutie.

              3
        • Asta e un mod ciudat de a privi valoarea unui om.

          Matale ești măcar listat la bursă? :)))

          9
  33. Eu zic sa privim totul cu calm, sa nu tragem concluzii pripite si sa lansam acuze nefondate…Nu stim tainele afacerii, sunt lucruri care se pot spune si lucruri care nu se pot spune. Eu sper sa-l vad in FARO in viata asta, asteptarea e lunga!

    14
  34. Iarăși a început Corul bocitoarele pe Rumania Military ?😃
    E ciudat cum ne facem harakiri pe un contract ce nu a fost nici măcar semnat, cu atât mai puțin să știm exact de conține. Evident,fiind vorba și de clauze nedesitnste publicului. Îmi amintesc de sinuciderile in direct de pe forum când am fost de acord să donam un sistem Patriot Ukraniei 😃

    19
    • Nu mai, omule, stam capra si luam fara sa comentam, nu?
      Pt. ca asta e rolul unui site militar, sa aplaude.
      Da, sunt unii care „s-au sinucis” cum zici tu, din cauza Patriot. Treaba lor.
      Uite ca eu am problema specifica cu contractul F-35.

      Mai „demonizam” la gramada?

      10
  35. Vasile Băcăuanul

    Totuși, să vină odată, să avem și noi avioane nou construite nu tot sh, ssh, ssssssh,…..

    2
  36. Articol scris fie de un trol.rus,un haurist inficat sau un afon in materie.Sau toate trei.

    6
  37. @RM, suma pare mai mare decât au plătit ceilalți, dar hai sa vedem suma finala. Armamentul american este foarte scump, dar pana acum nu ne-au dat țeapă, nu am plătit mai mult decât alții.

    3
    • Literalmente – inclusiv cu informatiile lui Alex USMC (nu stiu cum naiba nu vede)… pretul de 6.5 miliarde e ala minim „spre 7,2” pentru… 48 de F-35A, nu 32.

      Marea teapa – deja e teapa – o sa fie daca in contract nu sunt incluse Sidewinder si AMRAAM.
      Deja avem cele doua contracte initiale de anul asta pt. 300 Sidewinder (+40 de antrenament) si 186 AMRAAM (numar neprecizat de antrenament)… si astea sunt pentru cele 49 de F-16 (deci informatiile le putem utiliza pt. comparatie cu un posibil contract de 48 F-35A)… totul la preturile din 2024.
      Singura nota ar fi „Sidekick” pt. viitor, adica nu 4 ci 6 AMRAAM carate intern de F-35A.

      E de ajuns sa imparti 300 Sidewinder la 6 (deci 50) … si 186 la 4 (46,5) ca sa ne convingem ca aceste contracte sunt clar pentru cele 49 de F-16 (pe care le vom avea in total a sfarsitul anului 2024).

      Daca e sa calculam doar pentru 32 de F-35A, asta inseamna 6 Sidewinder si 6 AMRAAM pe aparat (6 si nu 4 pt. ca… BVR la F-35A).
      Deci 192 Sidewinder si 192 AMRAAM.
      Pretul maxim-maximorum, initial (asa cum am aratat intr-un comentariu mai sus) e de:
      1 milion pt. Sdewinder
      3 milioane pt. AMRAAM
      ___
      Total = 192 + 576 = 768 de milioane de dolari, repet… maxim.

      Deci…

      32 F-35A x 110 milioane = 3,52 miliarde (maximum) +
      768 milioane rachetele (maximum)
      ___
      = 3,520 + 0,768 = 4,288 miliarde dolari pentru avioane si rachete.
      2,212 miliarde (pana la 6,5 miliarde) ar fi restul.

      „I call this… bullshit!”
      Maximum bullshit.
      Iar fara rachete… Total bullshit.

      12
  38. „Peace through strength” – se pare ca s-a uitat si va trebui reinvatat in cadrul NATO.

    Intrebare 3 e inainte de 5 sau dupa? 😉

    Daca da, atunci ala e cost of doing business cu US

    Nu inteleg de unde mirarea asta:
    1. Ai cooperarea minunata pe parte militara, de intelligence, de pus la dispozitie orice active si oricand iti cere UNQ – exact ca un adevarat yesman.
    2. pe de alta parte ai o clasa politica care numai bullshit le-a servit americanilor + conducere militara obedienta politicienilor, gandire inchistata stil sovietic la nivel strategic si colac peste pupaza ai economie si nivel inalt penetrate si aservite rusilor/serviciilor rusesti
    3. Ne-am facut-o cu mana noastra: RO aloca 2% din PIB pentru inzestrare! RO aloca 2.5% din PIB pentru inzestrare si cand colo ai 1.5% anul trecut executie bugetara.
    Pai nu-i apuca amocul pe americani?
    4. Din suma vehiculata vedeti exact riscul de tara al RO – exact deasupra liniei sub care se afla Turcia

    Concluzie: Put your money where your word is. Baga 2.5% din PIB executie bugetara pana la incheierea contractului cu F35

    oricat de mumos o sa faca militarii ” Culcat! Sezi! Good boy!” in relatia cu americanii sunt anumite lucruri care sunt de neacceptat – sa fim cu curul in 2 luntrii. Ne luam de „fratii” de peste Prut cu suptul de la Moscova si Bucuresti dar noi suntem mai ceva ca ei. 🙂

    Incheiere: „Domnule Geoana, este adevarat ca ati zburat cu avionul lui SOV la Moscova? Ce ati cautat acolo?”

    End of story.

    5
  39. Eu personal sunt liniștit.
    Cu halul în care e bugetul de stat, cu deficitul financiar anual pierdut de sub oricare control, vor cumpăra F 35 când eu personal voi fi președintele Rusiei. 😄
    Pina in 2030, FMI va fi la masa guvernării deoarece NU EXISTA ALT STAT UE care nu reușește să centreze deficitul bugetar planificat chiar de el. Și de ani buni.
    Vedeți euforia grecilor după adoptarea euro și falimentul din 2009.
    Noi nu suntem greci sa ne salveze UE . Că nu avem nici euro ca moneda națională. Deci stați liniștiți și strângeți valuta la ciorap.
    De F 35 se va vorbi mai încolo.

    4
  40. Ni le da cu piloti cu tot.
    Sa moara dujmanii ca ni le permitem, nu ca altii rupti in cur

    3
    • Păi oricum din iu es ei vin cu piloți gata formatati de ei. Și zic formatați, adică îi iau direct din liceu și ii trec prin academia aia mișto a lor. Ca să nu fie vreunul care să greșească aeroportul și să aterizeze mai la Est.

      3
      • Pe F 35 nu se pun proaspăti piloți absolvenți de școală militară.
        Piloții F35 se extrag din masa piloților de F 15 ,16, 18.
        Chiar și așa, acești piloți fac in totalitate curs de trecere pe F 35.
        Acest curs ( in USA ) e obligatoriu pentru toți piloții F 35 din lume.

        2
      • Tu știi ceva, un minim, despre școala româneasca de piloți de vânătoare? Că în capul tau era o loterie și e o loterie și cu piloții vechi, aia de la care au învățat meserie cei noi, că ăștia noi nu s-au născut în străinătate, cum poate ai vrea tu.
        Mare e gradina pixelilor…

  41. Raportul Pentagonului: Forțele Aeriene vor avea doar 25 de F-35 în anul fiscal 2026

    7 septembrie 2024 | De John A. Tirpak

    Se pare că Forțele Aeriene vor avea în dotare doar 25 de avioane F-35 în anul fiscal 2026, conform unui plan inclus într-un raport recent al Pentagonului privind avioanele de luptă. Planul prevede ca, până la sfârșitul deceniului, Forțele Aeriene să aibă în dotare aproximativ 700 de aeronave și să nu achiziționeze niciodată mai mult de 48 de avioane într-un anumit an.

    Raportul de achiziție selectat, care a fost finalizat la 31 decembrie 2023, dar nu a fost autorizat pentru publicare până la 7 august 2024, include un „plan de punere în funcțiune” pentru toate cele trei variante ale F-35. Planul de punere în funcțiune și inventarul Air Force arată că 419 Lightning II se aflau în inventarul serviciului la sfârșitul anului 2023, dar mai multe vor fi adăugate neregulat în fiecare an. De asemenea, serviciul se așteaptă la pierderi de două până la patru F-35 pe an.

    Planul de intrare în serviciu și inventarul F-35A

    2024: 51
    2025: 57
    2026: 25
    2027: 39
    2028: 44
    2029: 47

    Un oficial al Forțelor Aeriene a declarat că cifrele nu ar trebui interpretate ca reflectând cererile bugetare preconizate ale Forțelor Aeriene, ci reflectă „o serie de factori” care afectează viteza cu care avioanele pot fi achiziționate, livrate și absorbite în unitățile F-35 existente și puse în serviciu în noi locații.

    Acești factori includ probabil:

    Cererea Forțelor Aeriene pentru numai 42 de F-35 în bugetul FY2025.

    Faptul că avioanele cu actualizarea Tech Refresh 3 au fost produse, dar nu au fost livrate în cea mai mare parte a anului 2024, până la finalizarea testelor TR-3

    reducerile presupuse ale achizițiilor din partea Congresului în așteptarea corectării diferitelor deficiențe programatice

    dorința serviciului de a amâna achizițiile mai mari până când versiunea Block 4 preferată a avionului este testată și disponibilă

    dificultățile întâmpinate de Lockheed Martin în atingerea ratelor anuale de producție planificate.

    Oficialul a remarcat, de asemenea, că planul datează de la sfârșitul anului 2023 și că programul a suferit ajustări de atunci care nu au fost reflectate în raport.

    Pierderile anuale de uzură preconizate sunt de aproximativ două ori mai mari decât cele preconizate de Marine Corps și Navy pentru flotele lor F-35, care variază de la zero la două pe an.

    Raportul prezintă separat un plan fictiv de achiziții pentru F-35A. Planul Air Force prevede achiziționarea a 42 de aeronave pe an în anii fiscali 2025 și 2026, 47 în 2027 și 2028, apoi 48 pe an până în 2048, cu ultimele 34 de aeronave programate pentru 2049, pentru un total de 1 763.

    În planurile inițiale ale programului, Forțele Aeriene aveau în vedere achiziționarea a între 81 și 110 F-35 pe an, cu scopul de a finaliza producția în anii 2030.

    Forțele Aeriene au solicitat doar 42 de F-35A în cererea de buget pentru anul fiscal 2025, în scădere de la 48 pe an anterior. Oficiali superiori ai serviciului au declarat că cifrele reflectă alte priorități, cum ar fi necesitatea de a dezvolta următoarea generație de avioane de luptă pentru dominație aeriană și avioanele de luptă colaborative asociate și de a cumpăra F-15EX pentru a înlocui F-15C-urile care îmbătrânesc rapid în inventar.

    Planul de achiziții al Corpului Pușcașilor Marini prevede un minim de 13 F-35 pe an în 2025 și 2026 și un maxim de 25 în 2032, care este sfârșitul anului în care este planificată achiziția F-35B, totalizând 353 de aeronave.

    În mod similar, Marina va varia achizițiile sale de F-35C cu capacitate de transport, de la doar 13 în anul fiscal 2025, la 24 în 2029, apoi la 15 în ultimii ani, ajungând la 340 de F-35C în 2035, ultimul an de producție planificată pentru Marină.

    Până la sfârșitul anului fiscal 2029, Corpul pușcașilor marini se așteaptă să aibă 245 de F-35B în serviciu, în timp ce Marina se așteaptă să aibă 219 F-35C; în total, 464 de aeronave, sau aproximativ două treimi din cele 693 de F-35 planificate pentru achizițiile Marinei și ale Corpului pușcașilor marini.

    Împreună cu Forțele Aeriene, serviciile americane intenționează să utilizeze 1 128 de F-35 până la sfârșitul anului fiscal 2029. Cifrele nu includ producția sau punerea în funcțiune pentru partenerii internaționali sau clienții de vânzări militare externe.

    Forțele aeriene au stabilit un obiectiv de 1 763 de F-35 în jurul anului 2005 și nu au mai ajustat această cifră de atunci, în pofida creșterii inventarului chinez de avioane de luptă din a patra și a cincea generație, a proliferării unor amenințări mai letale cu rachete aer-aer și sol-aer în întreaga lume și a dezvoltării unor avioane de luptă mai avansate, precum NGAD.

    Oficialii serviciilor au declarat că sunt conștienți de faptul că reducerea achiziției planificate ar crește instantaneu costul unitar al F-35 pe hârtie, deoarece costurile de dezvoltare și de introducere pe teren ar fi amortizate pe un număr mai mic de aeronave produse. La rândul său, acest lucru ar putea conduce la o încălcare a normelor Nunn-McCurdy și ar putea convinge Capitoliul să nu continue programul.

    https://www.airandspaceforces.com/report-air-force-field-only-25-f-35s-fiscal-2026

    Translated with DeepL.com (free version)

    6
    • Vasile Băcăuanul

      deci nu prea e cireasa de pe tort, nu e supersonic, iar disponibilitatea e pe la 50%. deci de ce dracu il mai luam, daca trebuie mereu gadilat, reglat, rugat si tot zboara cand si cum vor stapanii lui adevarati? A si uitasem, costa si vreo 250 milioane.

      3
    • Chestia asta e copy paste cu ce s a întâmplat cu F104(alt păsăroi revoluționar). Când și au dat seama ce ii poate șoriciul au comandat din ce in ce mai puține. In schimb l au băgat pe gât altora. Iar pe ale lor le au pasat la Garda Națională. Iar prostii au tras de ele(cu pierderi imense de piloți) până în anii 90.

  42. Hunter (Scythia Minor)

    Poate ca partea romana cand a negociat munitia, a cerut si cateva nucleara tactice… De aici si pretul piperat :)))))

    6
  43. Pe de o parte cu 49 f16 esti capabil sa duci o lupta de la egal la egal cu rusii in acest moment. Cu f35 in viitor vei avea suprematie vs rusi.

    Pe de alta parte nu poti sa nu ai un gust amar cand iti vine 6.5 mld dolari, nu intrebari, nu justificari. Iti vine Incicas si iti explica cum a avut el grija de bugetul tarisoarei, parlamentul ridica mana la comanda ca maimutele, in comisii de aparare il ai pe Fifor, deci nu prea poti avea mari asteptari. Daca intrebi „nu ii cam mult?” esti rus/anti nato etc

    6.5 mld dolari este foarte mult pentru Romania in acest moment pentru avioane, chit ca sunt generatia 5.

    Ce facem daca vine o salva la saturatie pe o baza aeriana, fluieram a paguba? Avem apararea stratificata pusa la punct? Speram in stilul nostru ca o sa fie prosti rusii?

    5
    • Exact. Incicas ăla e un personaj de-ala departe de profesionalismul militar. E bun la altele. Păcat că nu s-au făcut politician.

      3
    • superioritate aeriana cu rusii nu vei avea fara AWACS,sateliti si ceva mai multe de Sidewinder/Amraam etc. cu F-16 e ok, nu esti in fundul gol si ai un deterrence decent.

      salva la saturatie pe baza romaneasca cu ce si de unde? n-au existat astfel de salve nici in Ucraina desi realizasera surprinderea si sunt mai aproape; nu zic ca se poate doar ca e asa, o chestie foarte departe de realitatea de azi

      8
  44. toate achizitiile din america sunt un mix geopolitic si militar,latura financiar-economica este aproare deloc discutata si sincer nici nu ma mir.pe scurt ei nu sunt convinsi suta la suta de noi si noi nu facem aproape nimic sa le aratam ca dincolo de gargara si secretomanie mai putem si altceva.cand bati din calcaie fara sa aduci nimic in discutie si o arzi ReSeRist din toti porii esti slab nu numai pentru dusmani dar si pentru aliati.
    ucrainenii au trecut granita spre kursk fara greturi,noi escortam si facem poze dronelor rusesti in spatiul nostru aerian…nuante.
    e buna si normala discutia comerciala a acestor contracte si trebuie motivate aceste preturi in mod modul oficial dar nu cred ca se va face asta,mai degraba mai scapa ceva detalii americanii nu noi.
    in acelasi timp in economia de piata socialist-bugetofaga a romaniei muuuulte cheltuilei ar trebui motivate …canci.

    6
  45. Bun, pomenirea sumei de 7.2 miliarde nu pica grozav.
    Totusi trebuie sa ne gandim ca pana la prima livrare sunt 7 ani in care pretul va creste pentru ca inflatie.
    Chiar la un 2,5% pe an, cat au americanii acum, tot ajungi, cumulat, la un 15-16%, la prima livrare.
    Iar de la prima livrare mai curg 5 ani, cu tot cu inflatie, pana il primesti pe ultimul, asa ca, pe ultimul il iei la o inflatie cumulata de 30-31%.
    Da, au scazut costurile de livrare ptr ca a crescut numarul de aparate comandate dar si asta are o limita, vine presiune de la salarii, de la preturile furnizorilor etc.
    Pana la prima, nu mai zic de ultima livrare, vor aparea upgrade-uri la avion si vom dori varianta cea mai la zi cand le primim.
    Ca se vor plati ceva atentii …… posibil….
    Cred ca trebuie sa ne concentram pe ce vom putea integra in industria noastra de specialitate: incepand de la butelii de aer, cauciucuri, componente hidraulice, dracu’ stie, dar cred ca aici trebuie sa obtinem cat mai mult, fara a abera cu pretentiile.

    8
  46. Hai sa nu fie naivi, că e tendința previzibilă și deja plictisitoare s-o împachetăm frumos.
    A fost proasta negocierea.
    Când n-ai alternativa, by default negocierea pornește în dezavantaj, iar facem alba-neagra cu adevărul?
    Era necesar să luăm și astea, cu taxă de naivitate și cu asta basta.
    Sunt americani, tot ce riscă e sa-si piardă reputația și să incepe sa semene a sovietici, nimic mai mult.
    Sa le vedem odată intrate in dotare, că de vrajeli din taste eu personal sunt satul, marele Carmaci, geniul carpatin samd.

    11
  47. Cererea face pretul. Toti vor avionul acesta si mai e unicitatea. Ce cumperi similar?

    3
    • korekt!! raport GAO feb 2024. rata de disponibilitate a intregii flote F-35A 51%. Rata de disponibilitate ptr orice misiune 30% ptr F-35A si 14,9% ptr F-35B( astea din urma mai vin si ruginite din misiuni,alti bani, alta cheltuiala).mai nasol e ca pe LHA ai intre si 20 de bucati. adica,gata ptr orice misiune,TREI sau UNU !! pe bune, UNIC! MOR DE RAS, NU MAI POT!!

  48. 2 puncte de gandire:
    1. Romania incaseaza cele mai mici taxe in comparatie cu statele EU.
    2. In Romania se petrece cel mai mare procentaj de evaziune din EU.

    Ca rezultat sunt micsorate sursele
    de finantare de echipament militar inclusiv f35.

    • Nu prea o nimeriși! Deloc! Pe primul loc(ca valoare) e Macaronia. Apoi Teutonia,Galia, britii, ibericii și,surpriza Polonia. Noi,abia pe 12. Ca procent din GDP no.1 Malta. Pe 2 Cipru,3 Letonia,4(surpriza) Suedia. Noi codași pe penultimul loc.Date luate de pe EUTAX Observator. Mondial,campioni la evaziune aliatul strategic(multe sute de miliarde💰💰). Așa că noi jucam in Liga Piticilor.

      1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *