F 35A pentru Romania

Programul de dotare cu avioane de generatia a V-a F 35A a Fortelor Aeriene Romane pare sa fi prins viteza si conform tuturor surselor din piata, o semnare a contractului este iminenta in toamna acestui an.

In principiu este asteptat acordul final al guvernului american fata de cererea facuta de guvernul de la Bucuresti. Achizitia este una de tip guvern-guvern, nu implica offset sau alte tipuri de implicare a industriei romanesti.

Pretul oficial este in acest moment 6,5 miliarde de dolari pentru primele 32 de aparate, urmand ca mai tarziu sa mai fie comandate inca 16 unitati. Cel mai probabil ca Bucurestiul va semna pentru F 35A Block 4 (varianta matura a F 35A) si conform unor surse americane, primul F 35A romanesc ar putea sa iasa pe portile uzinei in anul 2028 si ar trebui sa ajunga in tara in 2030.

Pretul nu include doar aparatele in sine ci si suport logistic, pregatire piloti/tehnicieni, piese de schimb si evident un pachet de armament. Cele 6,5 miliarde de dolari, fara TVA, reprezinta suma maxima aprobata de parlament, dar pretul final negociat cu americanii este de asteptat sa fie ceva mai mic.

Deocamdata nu stim exact cand vor sosi toate cele 32 de aparate, dar MApN are de gand sa inceapa retragerea F 16 MLU prin 2034, iar ultimul aparat ar fi sa fie trecut in rezerva in anul 2040. Astfel incat putem specula ca Fortele Aeriene se asteapta ca in 2034 sa aiba deja o escadrila completa sau aproape completa de F 35A, iar la orizontul anului 2040 F 35A sa fie complet operational si toate cele 32 de aparate in dotare.

Daca insa ar fi sa speculam un pic am putea sa spunem ca RoAF va trage de F 16MLU atat timp cat aceste avioane vor dispune de resursa de zbor, pentru ca ar fi ilogic sa treci in rezerva avioane care inca pot indeplini misiuni de lupta si pentru care ai inca piese de schimb (si vor fi destule), piloti si tehnicieni.

Intentia este ca totalul de F 35A sa ajunga la 48 de aparate, dar discutia pentru urmatoarele 16 unitati va fi probabil deschisa atunci cand primele doua escadrile se vor apropia de numarul nominal de aparate.

Programul F 35A in Romania a demarat in 2019, atunci cand guvernul de la Bucuresti a trimis guvernului american o Letter of Request (LOR) pentru Price and Availability, cerand practic informatii si conditii de achizitie prin FMS. In octombrie 2023 parlamentul a aprobat cumpararea primelor 32 de aparate.

In noiembrie 2023 a fost trimisa catre Washington Letter of Offer and Acceptance (LOA), document prin care Romania si-a oficializat optiunea ferma de a cumpara 32 de F 35A.

Pentru ca avioanele pot fi cumparate cand ai bani, dar pilotii sunt mult mai greu de obtinut, Bucurestiul s-a alaturat programelor de pregatire al pilotilor – Euro-NATO Joint Jet Pilot Training (ENJJPT) inca din 2017 si NATO Flight Training Europe (NFTE) din 2021. In acelasi timp Fortele Aeriene Romane folosesc si filiera americana pentru pregatirea pilotilor de F 16 – Air Force Security Assistance Training Squadron (AFSAT), iar centrul de pregatire al pilotilor de F 16 deschis la baza aeriana de la Fetesti tocmai ce a scos prima grupa de piloti romani. Deocamdata pilotii nostri se pregatesc pentru F 16.

Din punct de vedere legislativ, Ministerul Apararii de la Bucuresti a publicat pe 28 august proiectul de lege pentru achizitia celor 32 de avioane, o lege care permite guvernului sa semneze contractul si sa achizitioneze aparatele prin FMS, semn ca americanii isi vor da in curand, in mod oficial, aprobarea pentru achizitie. In acest proiect de lege, MApN explica si ce are de gand sa faca cu flota de F 16MLU, cand este ea programata pentru retragere si care sunt conditiile generale ale achizitiei. Mai stim si ca personalul care va lucra la F 35A va avea un spor de 50%, iar asta indica probabil faptul ca militarii se tem sa nu piarda tehnicieni si ingineri dupa efectuarea pregatirii.

De mentionat ca F 35A va fi primul avion de lupta nou achizitionat de catre RoAF dupa MiG 29. Sa fie intr-un ceas bun si sa ne ajute Dumnezeu sa le vedem pe toate in Tara, si cand o veni vremea sa le retragem sa fie tot atatea aparate ca atunci cand le-am cumparat.

PS De bagat la cap ar fi ca in acest moment Bucurestiul asteapta doar aprobarea Washingtonului si este gata sa semneze, iar cu americanii nu avem emotii – a existat un foarte puternic lobby pentru F 35 in Romania, Lockheed Martin avand deja o pagina dedicata Romaniei.

GeorgeGMT

124 de comentarii:

  1. Să ne fie cu noroc! Sper să ne bucurăm curând de încheierea contractului…F-35 este un păsăroi frumos și potent, îi vin perfect cocardele tricolore. ROAF în secolulu XXI și mai departe!

    37
  2. Felicitari si noroc. 🇹🇩🇹🇩🇹🇩
    Acest buget include facilitati terestre adecvate? Hangare intarite,
    etc,….

    19
  3. Fara cocarde ca te vede potrivniku pe radar…probabil vor fi inscriptii ROAF si numarul de ‘ inmatriculare” cu aceiasi vopsea speciala dar nuante diferite. Nici cele poloneze nu au cocarde color

    13
  4. Foarte optimiști și hotatâți pe subiectul ăsta ca și în cazurile patriot-himars…
    Fratele F35B poate fi o variantă pentru noi?
    Oare va primi nume de botez personalizat cum s-a întămplat în Israel,Polonia ?….declar lista cu nume de botez deschisă.

    11
  5. ,,De mentionat ca F 35A va fi primul avion de lupta nou achizitionat de catre RoAF dupa MiG 29. Sa fie intr-un ceas bun si sa ne ajute Dumnezeu sa le vedem pe toate in Tara, si cand o veni vremea sa le retragem sa fie tot atatea aparate ca atunci cand le-am cumparat”
    Da si eu spun sa fie intr-un ceas bun. Ca sa fie ceasul buna este necesar sa lucram pentru ca presedintele care va veni si parlamentarii care vor fi sa fie buni patrioti si oameni echilibrati cu mintea si faptele. Ca pana acum ca sa ma exprin cu o eleganta maxima doar niste epigoni si minime exceptii.

    16
  6. Strict DPDV tehnic, dinintre toti vecinii nostri, noi vom fi cei mai capabili pe domeniul aviatie. Este clar ca Serbia cu Rafale este in top, dar totusi este alta generatie de avion. Bulgaria cu F 16 Viper(si el top), Ungaria cu Gripen C/D, Ucraina cu F 16 A/B MLU, iar Moldova cu porumbei voiagiori, nu reprezinta motive de grija in comparatie cu F 35. Nici macar rusii cu ale lor pasari pe Marea Neagra, nu cred ca au sanse intr-o confruntare directa cu F 35. Sa auzim de bine si in timp. Parca eu unul ma legam la cap direct cu toate 48, nu pe bucati. Asa scoteam un pret mai bun si puteam apela si la acel imprumut de 12 mld euro oferit de americani. Le plateam in rate fara sa afecteze prea mult bugetul actual. Idem cu Arrams si ce mai vrem de la ei. Oricum restul vin din SK si alte tari. Alea de la buget!

    27
    • 32 F35 vs 12 rafale sârbești, 35 f35 vs 16 f16v bulgărești, 32 f35 vs 14? Gripen maghiare. Chiar dacă achizițiile merg greu, dar dacă o ținem tot asa, chiar am putea spune prin 2030-2035 ca suntem pol de securitate regional. Ceilalți vecini nu prea se înghesuie cu achizițiile.

      25
    • Uitati de greci care au avioane plenty…si turcii fara F35 deocamdata dar cu o grada de F16

      2
      • Pe aia nu i-am luat in calcul, ci doar vecinii fizici + rusnacii. Clar Grecia este peste noi, nici nu ar avea cum avandu-i pe turci cu sula in coastele lor de 100 de ani. Si asa, ce nu are Grecia, este industria de aparare. Ca de altfel industrie in general. Dar asta-i alta poveste!

        10
    • Nu ne-am legat la cap, de la început, cu 48 de aparate, cred eu, din următoarele considerente:
      1.Din motive financiare-prețul de achiziție al avioanelor, instruirii personalului tehnic si navigant pentru F-35 și obișnuirii cu exploatarea lui F-35.
      2.Cand vor fi comandate celelalte 16 aparate F-35, în acel moment, F-35 va suferi modificări poate chiar majore, la carcasa cât și la avionica, asa ca cele 16 aparate vor fi mai moderne și performante ca și primele 32 care vor fi și ele modernizate la avionica însă nu și la celulă.

      21
  7. „Daca insa ar fi sa speculam un pic am putea sa spunem ca RoAF va trage de F 16MLU atat timp cat aceste avioane vor dispune de resursa de zbor, pentru ca ar fi ilogic sa treci in rezerva avioane care inca pot indeplini misiuni de lupta”

    Cu meapeneu și politicienii nu aș merge pe logică…..
    polacii zboară Mig 15 de fun, noi am tăiat tot, inclusiv IAR93.

    Chiar daca F35 e miez, sunt puține.
    Ar trebui avut în vedere și înlocuirea F16 cu un avion similar(tot măcar 48 buc), aici suedezul îmi pare o soluție.Sunt în Nato, după F16 nu ar fi așa greu de implementat.
    Cantitatea rămâne o calitate.

    11
    • Nu prea cred. F 35 îndeplinește aceleași funcții că F 16 de avion multirol. Am avea nevoie de ceva mai serios că F 15 EX sau Eurofighter. F 22 nu ar fi râu da nu se vinde. Și o fi cell mai bun avion de vînătoare dar la capitolul cost eficienta e un ratat. De aia nu se mai produce și se cumpără noi F 15.

      7
      • F35 indeplineste mult mai mult, informeaza te

        8
      • Mai degraba este nevoie de un avion low cost de tipul FA 50, pentru training intensiv al pilotilor la costuri mici si politie aeriana. Dar o rezolva astia la noi in doi timpi si trei miscari. Adica…trag de F 16 pana nu mai au de ce sa traga, precum la MIG-uri. Asta pentru politie aeriana. Iar pentru training tocmai ce moderniezat primul IAR 99. Au anuntat deja ca si Soimul va avea soarta celui standard, ajungand la varianta SM, insa intr-un stadiu ulterior modernizarii primului lot. Si la cate motoare au pe stoc dupa retragerea IAR 93, o duc mult si bine avioanel elea…..mult peste F 16. Gata, te-am lamurit si cu dorinta de F 15! 🙂

        10
    • Daca tin de contractul de ofp 6.6 o sa intinda de f16 cat tine

      4
    • Personal io nu ced ca vom arunca chiar instant F16, asa ca n-ai de ce sa-ti faci griji……sa vedem noi F35 in tara in numerele pe care le vom comanda.

      3
  8. La radio au anuntat ceva cum ca am primi mai repede F35. In dimineata aceasta, la stirile Rock Fm. Clasic, au spus doar „Romania va primi mai repede avioanele F35 decat era anticipat” si apoi au dat in balarii ca e modern, cat costa, ca a fost achitat .
    O fi doar o bombita de presa, o fi real nu stiu. Om fi fost bagati in fata din cauza Patriot-ului?

    4
  9. Frate, ce tot ii dati zor cu RoAF? Ce limba se vorbeste in Romania? De ce vi se pare rusinos sau nepotrivit sa spunem si sa scriem pe avioane FAR ? Lasati dracu’ snobismul. ca nu ne vor aprecia aliatii anglo saxoni mai mult !

    16
  10. 32 de F35, si cu atat mai mult 48, vor trebuie sa aiba pregatiti vreo 100 de piloti care vor trebui sa zboare anual vreo 200 de ore fiecare, nu? La 50,000 USD per hour, bugetul zburarii F35 ca sa tii in viata pilotii 🙂 va bate spre 1 mld USD anual. Este bugetata pe undeva, cumva si aceasta suma? Evident, asta este cheltuiala operationala anual, nu include si investitia in trainingul initial.

    4
  11. De unde 100 de piloti la 32 de avioane?! In ce tara? Media este in jurul a 1,5 piloti, maximum 1,7 per avion. 1,5×32=48 de piloti…

    12
    • Ok, atunci ce spui, 48, este numarul minim. Maxim ar fi 1.7×48, deci 82. Asta ar insemna undeva intre 500 milioane si vreo 800 milioane USD. Sunt in vreun proiect de buget ? Nu spun ca sunt multi/putini bani, ma intreb doar daca sunt prevazuti undeva.

      2
      • Ai idee cat costa ora de zbor pe F 16? Cel putin 25 de mii de euro si vom avea 49 de avioane, adica echivalentul a 25 de F 35A. Sumele necesare operarii avioanelor sunt trecute in bugetul MApN si nu sunt publice.
        Pe de alta parte, nu toata lumea isi permite 1,5 piloti per avion, sunt destule cazuri de tari bogate care se descurca cu procente mai mici, de 1,2-1,3 etc.
        Banii sunt multi si azi pe F 16, C 27J, C 130. Zbori cat iti permite buzunarul.
        Pe de alta parte si francezii folosesc un sistem mixt: o parte din ore pe supersonic, o parte pe subsonic/simulator.

        15
        • Ok, multumesc ! Cu mentiunea ca nu mi se pare sanatos sa te bazezi pe filozofia ‘Zbori cat iti permite buzunarul’. Nu iti iei bemveu ca sa cumperi pe urma benzina cu sticla de Cola.

          10
  12. In sfarsit , in sfarsit , o achizitie de impact!
    Sa indraznim, curaj…Tomahawk , nuke…

    9
  13. Bun , bun , sa fie primite !

  14. F-16 am vazut. Misto. Abia astept F-35 ul.

    1
  15. Să dea Domnul !

    Eu ași fi preferat Rafale, dar merge și F-35, oricum sunt singurele avioane care au fuziune de date, nici F-22 nu o are și Eurofighter-ul o bâjbâie.

    Problema este costul orei de zbor (45.000 €), și o disponibilitate cam dubioasă.
    Sunt sceptic și cum ar ține la ritm de luptă intens, este o domnișoara cam simandicoasă.

    4
  16. În 2034 cumpărăm F 16 cu an de fabricatie 2010, iar cele expirate le facem drone sinucigașe, cu o tonă de bombe si restul combustibil cred ca se duc la 3-4 mii km

    1
    • Sa fie într-un ceas bun. Nu știu dacă nu ar fi mai bine ca în loc de inca 16 buc F32 sa ne gândim sa cumpărăm inca 32 sau 48 de avioane mai ieftine de zburat si care sa poata cara mai mult armament…Gripen sau F16 noi sau chiar un bimotor (F15 ori EF). În caz de deranj poți trimite la înaintare cateva F35 ca sa detectezi tintele și din spate lansezi rachetele de pe alte avioane.

      • F-35 este centru de comanda pt toate armele unei tari. Nu este doar avion.
        Ce zici tu de alte avioane gen4, aici ar trebui sa ne facem noi sub licenta local sau sa bagam drone la greu cu jet propulsion

        1
        • ”Ce zici tu de alte avioane gen4, aici ar trebui sa ne facem noi sub licenta local sau sa bagam drone la greu cu jet propulsion”
          Unde si cu cine sa facem asta?….Da ar fi optim sa fabricam intern avioane de generatia 4 dar ma tem ca nu e chiar usor si cred ca e mai ieftin sa cumparam pt a creste numarul inca 1-2-3 escadrile de F16 (chiar si SH de la tarile care le scot din dotare) deoarece avem si tot ce ne trebuie pt ele iar mai tarziu ar putea eventual fi transformate in drone. Poate niste drone eventual am putea fabrica…..sau poate sa transformam Migurile si IAR-urile scoase din serviciu in drone… In ce priveste fabricarea de avioane de la 0, nici tari mult mai mari ca noi si cu industria militara mai dezvoltata nu pot sa faca intern avioane echivalente cu un F16. Cel mai bun exemplu este Turcia care incearca sa cumpere si nu prea are de unde avioane gen 4. La turci este Kaan dar impresia mea e ca 90% din performantele minunatului KAAN care bate si F35 si F22 si nave klingoniene si interceptoarele din Razboiul Stelelor sunt minciuni gogonate dar in realitate nu e destul de bun nici sa inlocuiasca F16 din dotare ca altfel nu s-ar mai milogi rutcii de toata lumea sa le vanda avioane gen4 ci si-ar inlocui flota existenta cu Kaan-uri…cam la fel ca si cu povestea celui mai performant submarin fabricat vreodata, tot turcesc bineinteles….Astia baga gogosi la fel de mari si atunci cand incearca sa iti prezinte Rahatul turcesc si atunci cand isi prezinta tehnica militara de ”ultima generatie”…Nici rusii cred ca nu ii bat la ”gogosi”.

  17. Felicitari, Romania!

    Amu cu stirea asta buna, am niste intrebari, ca nu ma prea pricep decat la FT si UAVuri…
    Acu cativa ani am vazut un interviu cu Falcoi si vb de un necesar RoAF de 110-120 avioane. Cam mult?
    Ce credeti ca ar putea completa cele 3 escadrile de F35?
    Ce inseamna 110-120? 7-8 escadrile? Care este nr standard per escadrila NATO? Noi a em 16/escadrila, altii au 18. Nu ma refer la cea redusa de 12, ci standard.
    Dronele de insotire ar fi o varianta sa ajungi la 110-120? Future muzic…
    Multumesc!

    • Spre 120 fuse inventarul necesar pentru modernizarea MIG-21 Lancer… care avea picioare scurte din toate punctele de vedere.

      La F-16 inventarul necesar e ceva mai redus, s-a mai discutat pe aici, inclusiv niste articole pentru dezbatere, unde spre 4 escadrile, incluzand si ceva capacitati de scoala, ar fi o situatie mai confortabila:
      https://www.rumaniamilitary.ro/fortele-aeriene-romane-planuri-si-capacitati

      La sosirea F-35 am putea pastra inca o vreme 1-2 escadrile de F-16 pentru misiuni mai simple… si mai ieftine.
      https://www.rumaniamilitary.ro/formarea-pilotilor-ucraineni-de-f-16-in-romania

      2
    • nr acesta de avioane,indiferent de tip,cred,e considerat minimul necesar ptr acoperirea geografica a ,intregii tari,la fel si nr de tancuri,care se presupune ca ar trebui sa fie in numar de 3000,ptr submarine,doar in marea neagra,este estimat ca nr necesar ar fi de 3,desi politrucii nostri tembeli sunt de acord sa cumpere doar 2,basca nr de fregate,corvete,etc,am citit candva un articol mai vechi pe net cam care ar fi nr real necesar ptr fiecare arma in parte raportat la suprafata si geografia tarii….pana si nr soldatilor la noi cred ca e cam mic chiar si ptr timp de pace…250.000. logic cred ar fi mai simplu ca in caz de razboi(atac) sa ai echipamentele cat mai aproape de zona atacaulu,decat sa le transferi din partea cealalta a tarii asta necesita si timp si costuri in plus…parerea mea

  18. Oare hunii ce zic acuma???🤣😂Aaaa vine F 35 la romanu il dam jos imediat cu prastia🤷🏻‍♂️😁😁😱😱

    6
    • Păi ungurezii par fericiți…Tocmai le-a venit primul Millenium, asteapta in viitor inca 4 Grifoane…

      • Oricum ungurii stiu ca nu au ce face decat daca vom fi atacati de rusi…ei sunt oportunisti asa cum au fost tot timpul, singuri nu fac mare lucru dar daca in schimbul unui pupic sub coada, Putin le va da niste bucatele din tarile vecine ar fi super fericiti.Ei momentan spera sa castige rusia in UC si sa capete si ei Transcarpatia, apoi vor astepta ca rusii sa ajunga sa atace Romania si sa se aleaga cu cat mai mult teritoriu…..cred ca le-ar placea tare sa primeasca toata Transilvania. Pana atunci vor pune bete in roate cat de mult pot atat in Nato cat si in UE. De asta spun ca tarile care au politici opuse NATO si UE ar trebui sa fie scoase din cele doua organizatii. Pana cand nu se rezolva aceasta problema cele 2 organizatii (NATO si EU) sunt bolnave si expuse pericolului de a nu putea lua nici o masura in nici o problema importanta …..nu atata timp cat o tara mituita de Putin are drept de veto.

        2
  19. F-35 poate si pe autostrada, nu vad insa Rafale

    https://www.youtube.com/watch?v=kKbgtixpfIc&t=98s

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *