Programul de dotare cu avioane de generatia a V-a F 35A a Fortelor Aeriene Romane pare sa fi prins viteza si conform tuturor surselor din piata, o semnare a contractului este iminenta in toamna acestui an.
In principiu este asteptat acordul final al guvernului american fata de cererea facuta de guvernul de la Bucuresti. Achizitia este una de tip guvern-guvern, nu implica offset sau alte tipuri de implicare a industriei romanesti.
Pretul oficial este in acest moment 6,5 miliarde de dolari pentru primele 32 de aparate, urmand ca mai tarziu sa mai fie comandate inca 16 unitati. Cel mai probabil ca Bucurestiul va semna pentru F 35A Block 4 (varianta matura a F 35A) si conform unor surse americane, primul F 35A romanesc ar putea sa iasa pe portile uzinei in anul 2028 si ar trebui sa ajunga in tara in 2030.
Pretul nu include doar aparatele in sine ci si suport logistic, pregatire piloti/tehnicieni, piese de schimb si evident un pachet de armament. Cele 6,5 miliarde de dolari, fara TVA, reprezinta suma maxima aprobata de parlament, dar pretul final negociat cu americanii este de asteptat sa fie ceva mai mic.
Deocamdata nu stim exact cand vor sosi toate cele 32 de aparate, dar MApN are de gand sa inceapa retragerea F 16 MLU prin 2034, iar ultimul aparat ar fi sa fie trecut in rezerva in anul 2040. Astfel incat putem specula ca Fortele Aeriene se asteapta ca in 2034 sa aiba deja o escadrila completa sau aproape completa de F 35A, iar la orizontul anului 2040 F 35A sa fie complet operational si toate cele 32 de aparate in dotare.
Daca insa ar fi sa speculam un pic am putea sa spunem ca RoAF va trage de F 16MLU atat timp cat aceste avioane vor dispune de resursa de zbor, pentru ca ar fi ilogic sa treci in rezerva avioane care inca pot indeplini misiuni de lupta si pentru care ai inca piese de schimb (si vor fi destule), piloti si tehnicieni.
Intentia este ca totalul de F 35A sa ajunga la 48 de aparate, dar discutia pentru urmatoarele 16 unitati va fi probabil deschisa atunci cand primele doua escadrile se vor apropia de numarul nominal de aparate.
Programul F 35A in Romania a demarat in 2019, atunci cand guvernul de la Bucuresti a trimis guvernului american o Letter of Request (LOR) pentru Price and Availability, cerand practic informatii si conditii de achizitie prin FMS. In octombrie 2023 parlamentul a aprobat cumpararea primelor 32 de aparate.
In noiembrie 2023 a fost trimisa catre Washington Letter of Offer and Acceptance (LOA), document prin care Romania si-a oficializat optiunea ferma de a cumpara 32 de F 35A.
Pentru ca avioanele pot fi cumparate cand ai bani, dar pilotii sunt mult mai greu de obtinut, Bucurestiul s-a alaturat programelor de pregatire al pilotilor – Euro-NATO Joint Jet Pilot Training (ENJJPT) inca din 2017 si NATO Flight Training Europe (NFTE) din 2021. In acelasi timp Fortele Aeriene Romane folosesc si filiera americana pentru pregatirea pilotilor de F 16 – Air Force Security Assistance Training Squadron (AFSAT), iar centrul de pregatire al pilotilor de F 16 deschis la baza aeriana de la Fetesti tocmai ce a scos prima grupa de piloti romani. Deocamdata pilotii nostri se pregatesc pentru F 16.
Din punct de vedere legislativ, Ministerul Apararii de la Bucuresti a publicat pe 28 august proiectul de lege pentru achizitia celor 32 de avioane, o lege care permite guvernului sa semneze contractul si sa achizitioneze aparatele prin FMS, semn ca americanii isi vor da in curand, in mod oficial, aprobarea pentru achizitie. In acest proiect de lege, MApN explica si ce are de gand sa faca cu flota de F 16MLU, cand este ea programata pentru retragere si care sunt conditiile generale ale achizitiei. Mai stim si ca personalul care va lucra la F 35A va avea un spor de 50%, iar asta indica probabil faptul ca militarii se tem sa nu piarda tehnicieni si ingineri dupa efectuarea pregatirii.
De mentionat ca F 35A va fi primul avion de lupta nou achizitionat de catre RoAF dupa MiG 29. Sa fie intr-un ceas bun si sa ne ajute Dumnezeu sa le vedem pe toate in Tara, si cand o veni vremea sa le retragem sa fie tot atatea aparate ca atunci cand le-am cumparat.
PS De bagat la cap ar fi ca in acest moment Bucurestiul asteapta doar aprobarea Washingtonului si este gata sa semneze, iar cu americanii nu avem emotii – a existat un foarte puternic lobby pentru F 35 in Romania, Lockheed Martin avand deja o pagina dedicata Romaniei.
GeorgeGMT
Să ne fie cu noroc! Sper să ne bucurăm curând de încheierea contractului…F-35 este un păsăroi frumos și potent, îi vin perfect cocardele tricolore. ROAF în secolulu XXI și mai departe!
Steagul o sa fie arborat in carlingă,pe exterior neavand voie sa strice din acoperirea stealth
În fața sau în spatele carpetei cu răpirea din Serai?
Felicitari si noroc. 🇹🇩🇹🇩🇹🇩
Acest buget include facilitati terestre adecvate? Hangare intarite,
etc,….
sunt hanagare pentru ele, stai linistit
Nu orice hangar merge
De aia a zis pentru ele. Avem
Or sapat hangare sub Piatra Secuiului, cu tunel direct la pista din Luna… 😉
Fara cocarde ca te vede potrivniku pe radar…probabil vor fi inscriptii ROAF si numarul de ‘ inmatriculare” cu aceiasi vopsea speciala dar nuante diferite. Nici cele poloneze nu au cocarde color
Foarte optimiști și hotatâți pe subiectul ăsta ca și în cazurile patriot-himars…
Fratele F35B poate fi o variantă pentru noi?
Oare va primi nume de botez personalizat cum s-a întămplat în Israel,Polonia ?….declar lista cu nume de botez deschisă.
Numai daca americanii vor accepta
implementatii romanesti in aparat.
Daca au sa refuze, ramane acelasi.
Nu cred că “botezul” e strict legat de particularități tehnice .
F35B e varianta ca Harrier. Ce ai nevoie? Ai purtator de elicoptere?
F35B
https://www.forcesnews.com/news/what-you-need-know-about-f-35b#:~:text=The%20F%2D35B%20Lightning%20is,the%20UK%27s%20F%2D35B%20aircraft.
Si Israelul s-a gandit la F 35B, dar deocamdata vad ca nu s-a concretizat nimic. Ofera avantajul ca poate decola de pe piste foarte scurte si poate ateriza efectiv oriunde, mai ales daca ai bazele aeriene sub foc.
Dezavantajele insa sunt marisoare: raza scurta, capacitate de transport arme redusa, intretinere complexa, rata de disponibilitate redusa.
Dar ideea are o anumita logica.
Eu personal banuiesc ca avem dar
n au admis public, asta din alte motive.
La C nu v-ați băgat încă ?!
La F22 , ce te roade ?
nimic,astept sa-mi dai un link wiki si despre raptor acum…
Acum serios, daca Romania ne v a
construi un portavion la Mangalia,
Mangalia v a fi salvata si atunci, primind
portavionul, Israel v a comanda doua
escadrile de F35 C neaparat🥳
da’ voi aveti?
Haiducii.
Cocalarii
Dacă polonii au ales ,,Husar”, noi am avea ,,Roșior”, varianta noastră la arma cavaleriei
Tepes, ca inteapa😉
Hultani
F-35 Bulihari
“The Impaler”
Musai „Vampir” sau „Dracula” 😁
,,De mentionat ca F 35A va fi primul avion de lupta nou achizitionat de catre RoAF dupa MiG 29. Sa fie intr-un ceas bun si sa ne ajute Dumnezeu sa le vedem pe toate in Tara, si cand o veni vremea sa le retragem sa fie tot atatea aparate ca atunci cand le-am cumparat”
Da si eu spun sa fie intr-un ceas bun. Ca sa fie ceasul buna este necesar sa lucram pentru ca presedintele care va veni si parlamentarii care vor fi sa fie buni patrioti si oameni echilibrati cu mintea si faptele. Ca pana acum ca sa ma exprin cu o eleganta maxima doar niste epigoni si minime exceptii.
Strict DPDV tehnic, dinintre toti vecinii nostri, noi vom fi cei mai capabili pe domeniul aviatie. Este clar ca Serbia cu Rafale este in top, dar totusi este alta generatie de avion. Bulgaria cu F 16 Viper(si el top), Ungaria cu Gripen C/D, Ucraina cu F 16 A/B MLU, iar Moldova cu porumbei voiagiori, nu reprezinta motive de grija in comparatie cu F 35. Nici macar rusii cu ale lor pasari pe Marea Neagra, nu cred ca au sanse intr-o confruntare directa cu F 35. Sa auzim de bine si in timp. Parca eu unul ma legam la cap direct cu toate 48, nu pe bucati. Asa scoteam un pret mai bun si puteam apela si la acel imprumut de 12 mld euro oferit de americani. Le plateam in rate fara sa afecteze prea mult bugetul actual. Idem cu Arrams si ce mai vrem de la ei. Oricum restul vin din SK si alte tari. Alea de la buget!
32 F35 vs 12 rafale sârbești, 35 f35 vs 16 f16v bulgărești, 32 f35 vs 14? Gripen maghiare. Chiar dacă achizițiile merg greu, dar dacă o ținem tot asa, chiar am putea spune prin 2030-2035 ca suntem pol de securitate regional. Ceilalți vecini nu prea se înghesuie cu achizițiile.
Uitati de greci care au avioane plenty…si turcii fara F35 deocamdata dar cu o grada de F16
Pe aia nu i-am luat in calcul, ci doar vecinii fizici + rusnacii. Clar Grecia este peste noi, nici nu ar avea cum avandu-i pe turci cu sula in coastele lor de 100 de ani. Si asa, ce nu are Grecia, este industria de aparare. Ca de altfel industrie in general. Dar asta-i alta poveste!
Grecia e de admirat din acest punct de vedere. A avut intotdeauna o aviatie serioasa si o marina la fel. Nu mi dau seama de unde platesc toate astea dar uite ca pot.
Ar putea fi o lectie si pentru noi modelul Greciei.
Turism si marina comerciala.
Grecia și-a construit singura Leopard 2 HEL la uzina Metka totusi.
Nu ne-am legat la cap, de la început, cu 48 de aparate, cred eu, din următoarele considerente:
1.Din motive financiare-prețul de achiziție al avioanelor, instruirii personalului tehnic si navigant pentru F-35 și obișnuirii cu exploatarea lui F-35.
2.Cand vor fi comandate celelalte 16 aparate F-35, în acel moment, F-35 va suferi modificări poate chiar majore, la carcasa cât și la avionica, asa ca cele 16 aparate vor fi mai moderne și performante ca și primele 32 care vor fi și ele modernizate la avionica însă nu și la celulă.
@Vlad
Bun raționament. Bravo! 👍🏻
Asta a fost sifteaua in Israel:
https://www.forcesnews.com/news/israel-becomes-first-country-use-f-35-stealth-fighter-combat
Si, cum s a desfasurat proiectul in Israel
https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II_Israeli_procurement
„Daca insa ar fi sa speculam un pic am putea sa spunem ca RoAF va trage de F 16MLU atat timp cat aceste avioane vor dispune de resursa de zbor, pentru ca ar fi ilogic sa treci in rezerva avioane care inca pot indeplini misiuni de lupta”
Cu meapeneu și politicienii nu aș merge pe logică…..
polacii zboară Mig 15 de fun, noi am tăiat tot, inclusiv IAR93.
Chiar daca F35 e miez, sunt puține.
Ar trebui avut în vedere și înlocuirea F16 cu un avion similar(tot măcar 48 buc), aici suedezul îmi pare o soluție.Sunt în Nato, după F16 nu ar fi așa greu de implementat.
Cantitatea rămâne o calitate.
Nu prea cred. F 35 îndeplinește aceleași funcții că F 16 de avion multirol. Am avea nevoie de ceva mai serios că F 15 EX sau Eurofighter. F 22 nu ar fi râu da nu se vinde. Și o fi cell mai bun avion de vînătoare dar la capitolul cost eficienta e un ratat. De aia nu se mai produce și se cumpără noi F 15.
F35 indeplineste mult mai mult, informeaza te
Mai degraba este nevoie de un avion low cost de tipul FA 50, pentru training intensiv al pilotilor la costuri mici si politie aeriana. Dar o rezolva astia la noi in doi timpi si trei miscari. Adica…trag de F 16 pana nu mai au de ce sa traga, precum la MIG-uri. Asta pentru politie aeriana. Iar pentru training tocmai ce moderniezat primul IAR 99. Au anuntat deja ca si Soimul va avea soarta celui standard, ajungand la varianta SM, insa intr-un stadiu ulterior modernizarii primului lot. Si la cate motoare au pe stoc dupa retragerea IAR 93, o duc mult si bine avioanel elea…..mult peste F 16. Gata, te-am lamurit si cu dorinta de F 15! 🙂
Daca tin de contractul de ofp 6.6 o sa intinda de f16 cat tine
Sa vedem ce-o insemna acest standard 6.6…
pai nu ai ce contracta pt ca nu ai avioane sa le bagi in program ca doar a 2 a escadrila e deabia jumate deci nu ai cum sa o bagi pe prima in program probabil de la jumatea lui 2025 o sa inceapa sa contracteze si piese pt programul ala
Personal io nu ced ca vom arunca chiar instant F16, asa ca n-ai de ce sa-ti faci griji……sa vedem noi F35 in tara in numerele pe care le vom comanda.
La radio au anuntat ceva cum ca am primi mai repede F35. In dimineata aceasta, la stirile Rock Fm. Clasic, au spus doar „Romania va primi mai repede avioanele F35 decat era anticipat” si apoi au dat in balarii ca e modern, cat costa, ca a fost achitat .
O fi doar o bombita de presa, o fi real nu stiu. Om fi fost bagati in fata din cauza Patriot-ului?
Surse americane spuneau ca primul aparat ar fi sa fie in 2028, sta doi ani in State pt pregatirea pilotilor si apoi ajunge in tara – procedura standard pt toti clientii de F 35A. Mai repede de atat ar fi viteza luminii.
Iar din multiple surse romanesti, inclusiv comisia pt aparare din parlament, se aude ca si restul de 3 baterii de Patriot (+cea de-a patra donata Ucrainei) ar ajunge mai devreme, era discutia ca cea de cincea baterie sa vina dupa 2027.
Revin putin la subiect. Cehia nu s-a inscris inaintea noastra la F35? Intreb pentru ca ei vor primi in 2032 adica teoretic dupa noi conform articolului.
Cehia nu e pilon de stabilitate ca Elvetia estului 😜
https://lelombrik.net/147405
Sa te audă Dumnezeu ! Bine ar fi sa vina mai repede..!
Eu am auzit ieri la Digi la un preambul al știrilor dar ulterior nu am prins deloc știrea
Frate, ce tot ii dati zor cu RoAF? Ce limba se vorbeste in Romania? De ce vi se pare rusinos sau nepotrivit sa spunem si sa scriem pe avioane FAR ? Lasati dracu’ snobismul. ca nu ne vor aprecia aliatii anglo saxoni mai mult !
Nu te mai stresa, și site-ul oficial e tot roaf.ro
https://www.roaf.ro/
Stiu, cu atat mai mult am motiv de stresare, ca sa nu mai zic cat de fracturat este englisul vorbit si scris de cei mai multi dintre aviatorii din ‘RoAF’.
Ai dreptate cu RoAF vs FAR, dar te inseli in cazul pilotilor nostri. Cu totii sunt bine educati si vorbesc limba engleza foarte bine.
Ca sunt bine educati nu ma indoiesc. Ca sa vorbeasca insa americaneza foarte bine ar trebui sa lucreze vreo doi ani la o baza In State. Vezi ca si ucrainienii se lovesc de problema asta.
Pilotii militari romani vorbesc engleza de pe bancile Academiei, iar absolut toi pilotii de F 16 au trecut prin State. Si de unde pana unde doi ani?!
Si eu vorbeam engleza de pe bancile liceului, ca sa constat cand am ajuns in State ca habar n-aveam. 🙂
Comunicatia cu f35 e in mare parte
digitala. E nevoie de engleza cam de
nivel Warcraft🙂
Mai bine zi cati dintre pilotii israelieni sunt nascuti, crescuti in State.
None
Am stiut ca o sa iasa un bun suflet ca tine
care ar contesta faptul ca sunt nascuti
in Israel. Nici unu n a venit din US si sunt/au fost asi 😉 Apasa linkul
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Israeli_flying_aces
Si cine a luat rusii la bataie ?
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Rimon_20
Mai sunt o mulțime și născuți prin Rusia, Bielorusia…😄
Actuala generatie de piloti au inceput sa invete engleza cam din clasa 1 uni chiar mai devreme, au avut contact permanent cu limba basca pregatire de specialitate in academie si pe la ce cursuri s-au mai dus, evident in engleza. predate de vorbitori de engleza. In general nivelul de cunoastere a limbii engleze in cam toata armata romana e mult peste cel de acum 20-30 de ani, lucrurile exceland in aviatie si dupa in marina.
Pune si tu o.virgula ca mi-ai innodat neuronii – au avut contact permanent cu limba basca. Stateam sa ma gandesc cand draq i am trimis si in Spania ? 🤣
Aceeași primă reacție am avut și eu
#metoo
😂😂😂 La Guernica?
Nici spaniolii nu au contact permanent cu limba basca. 🙂
Nici cu catalana
Ce treaba au bascii?
😁
de fapt,cred ca vor sa evite confuzia in engleza cu britanicii…in engleza ar fi romanian air force…englezii royal air force..prescurtat ambele ar iesi….RAF:))))))))))))))
Ca sa nu mai zic ca site-ul este roaf dar in el scrie Fortele Aeriene Romane !
Si inca ceva: nu le-a spus nimeni celor din Directia Simboluri 🙂 a RoDoD (guess what 🙂 ) ca acvila romaneasca de pe stema are (ar trebui sa aiba!) Coroana Romaniei pe cap? Chestie elementara…
@La Reyna
– https://www.defense.ro/foto/album4
Dacă te uiți în albumul ” Însemne heraldice”, le vezi pe toate fără coroană.
În schimb, în albumul ” 2019 II” apar toate cu coroana.
În 2010 am participat la întocmirea documentației de atribuire a însemnelor heraldice și ecusoanelor pentru un batalion nou înființat, și știu că cerința pentru acvilă a fost „fără coroană”.
Probabil s-o mai fi schimbat ceva ]ntre timp…
P[rerea mea, hâc…
Acvila nu a a avut coroana pana cand Regele nu s-a impacat cu Iliescu, chit ca specialistii in heraldica ii spusesera lui I.I. ca acvila cu coroana nu este un simbol regal ci unul al suveranitatii Romaniei. Nu l-au putut convinge pana cand nu s-a convins ca MS nu voia sa dea nicio lovitura de stat.
Din 2016 e legea care a modificat heraldica cu incepere de la 1 ian 2019
https://www.juridice.ro/621515/de-la-data-de-1-ianuarie-2019-nu-mai-este-permisa-folosirea-stemei-romaniei-fara-acvila-incoronata.html
👍👍👍
Navy RO interzice intrarea din strainatate,
adica sunt ultra secreti. Ce au de ascuns?
Fregatele ? 😄
Cred că știu că-i monitorizează unii 😛
Au vazut ce prietenos esti cu monitoarele si ti-au trantit usa in nas.
Monitoare Top Secret 😃
Pai da
Si, din cauza mea au dublat cantitatea
de pereti etansi la monitoare, de frica
sa nu i scufunde, nu numai ca au trecut
prin sita intrarile la sit.😂
delfinul
@Dov
Interesant…🤣🤣🤣
De unde ne scrii tu, Ursule?
Dar sincer, nu vrăjeli.😁
Părerea mea, hâc…
In general din/prin Israel. Cateodata
prin tunneling. Ce ai crezut?😋
Vezi pe unde te aruncă tunnelingul ăla.
Se întâmplă să știu că pe proxy-urile care „păzesc” site-urile alea se actualizează foarte des lista de ip-uri/clase de ip-uri banate. 😉
Părerea mea, hâc…
N am probleme, sunt de la lucru
sigure. Navy.ro fac asta poate
din rusine ?🙄
Stai lejer Reyna, că au fost suficiente c#$&e bătrâne prin strutructuri care sa bage romgleza prinsa rapid după rusă, vezi și rangerii, eod etc.
Vezi și moda deja veche cu „urși”, „lupi”, „șoimi” samd.
Aia a pornit din Angola, dar inspirata de la alții, evident.
32 de F35, si cu atat mai mult 48, vor trebuie sa aiba pregatiti vreo 100 de piloti care vor trebui sa zboare anual vreo 200 de ore fiecare, nu? La 50,000 USD per hour, bugetul zburarii F35 ca sa tii in viata pilotii 🙂 va bate spre 1 mld USD anual. Este bugetata pe undeva, cumva si aceasta suma? Evident, asta este cheltuiala operationala anual, nu include si investitia in trainingul initial.
60-70…cei mai importanti cetateni romani 😉
F-35 e un fel de marcare a teritoriului pt US, il primesc doar cei care conteaza 😀
Bine zis !
De unde 100 de piloti la 32 de avioane?! In ce tara? Media este in jurul a 1,5 piloti, maximum 1,7 per avion. 1,5×32=48 de piloti…
Ok, atunci ce spui, 48, este numarul minim. Maxim ar fi 1.7×48, deci 82. Asta ar insemna undeva intre 500 milioane si vreo 800 milioane USD. Sunt in vreun proiect de buget ? Nu spun ca sunt multi/putini bani, ma intreb doar daca sunt prevazuti undeva.
Ai idee cat costa ora de zbor pe F 16? Cel putin 25 de mii de euro si vom avea 49 de avioane, adica echivalentul a 25 de F 35A. Sumele necesare operarii avioanelor sunt trecute in bugetul MApN si nu sunt publice.
Pe de alta parte, nu toata lumea isi permite 1,5 piloti per avion, sunt destule cazuri de tari bogate care se descurca cu procente mai mici, de 1,2-1,3 etc.
Banii sunt multi si azi pe F 16, C 27J, C 130. Zbori cat iti permite buzunarul.
Pe de alta parte si francezii folosesc un sistem mixt: o parte din ore pe supersonic, o parte pe subsonic/simulator.
Ok, multumesc ! Cu mentiunea ca nu mi se pare sanatos sa te bazezi pe filozofia ‘Zbori cat iti permite buzunarul’. Nu iti iei bemveu ca sa cumperi pe urma benzina cu sticla de Cola.
Problema cu bemveu’ asta zburator e ca daca nu il iei cand ai sansa, posibil sa nu ai de unde’l lua cand te arde mai tarziu…
In sfarsit , in sfarsit , o achizitie de impact!
Sa indraznim, curaj…Tomahawk , nuke…
Nuke: Ha,ha,ha,ha un fost președinte al Ro chicoteste!..
Bun , bun , sa fie primite !
F-16 am vazut. Misto. Abia astept F-35 ul.
Să dea Domnul !
Eu ași fi preferat Rafale, dar merge și F-35, oricum sunt singurele avioane care au fuziune de date, nici F-22 nu o are și Eurofighter-ul o bâjbâie.
Problema este costul orei de zbor (45.000 €), și o disponibilitate cam dubioasă.
Sunt sceptic și cum ar ține la ritm de luptă intens, este o domnișoara cam simandicoasă.
Israel’s ability to keep the vast majority of its F-35s flying during high-tempo operations against Hamas is opening eyes in the Pentagon.
The Adir’s performance in Israel is “absolutely outstanding,” Air Force Lt Gen. Michael Schmidt, Program Executive Officer and Director of the F-35 Lightning II Program, testified before a House Armed Services Committee subcommittee. ”Their mission-capable rates are high. Their full mission capable rates are high.”
https://www.twz.com/israels-f-35i-combat-experience-is-providing-lessons-for-future-pacific-fight
Am scris asta ieri despre potentialul
pilotilor israelieni si felul de operare
al avioanelor incepand cu f15 urmand cu
f16 si la urma f35 care la toate Israel a facut sifteaua de first kill.😉
Si …lungimea nu conteaza, ci ce faci
cu ea 🤣
În 2034 cumpărăm F 16 cu an de fabricatie 2010, iar cele expirate le facem drone sinucigașe, cu o tonă de bombe si restul combustibil cred ca se duc la 3-4 mii km
Sa fie într-un ceas bun. Nu știu dacă nu ar fi mai bine ca în loc de inca 16 buc F32 sa ne gândim sa cumpărăm inca 32 sau 48 de avioane mai ieftine de zburat si care sa poata cara mai mult armament…Gripen sau F16 noi sau chiar un bimotor (F15 ori EF). În caz de deranj poți trimite la înaintare cateva F35 ca sa detectezi tintele și din spate lansezi rachetele de pe alte avioane.
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_X-32
F-35 este centru de comanda pt toate armele unei tari. Nu este doar avion.
Ce zici tu de alte avioane gen4, aici ar trebui sa ne facem noi sub licenta local sau sa bagam drone la greu cu jet propulsion
”Ce zici tu de alte avioane gen4, aici ar trebui sa ne facem noi sub licenta local sau sa bagam drone la greu cu jet propulsion”
Unde si cu cine sa facem asta?….Da ar fi optim sa fabricam intern avioane de generatia 4 dar ma tem ca nu e chiar usor si cred ca e mai ieftin sa cumparam pt a creste numarul inca 1-2-3 escadrile de F16 (chiar si SH de la tarile care le scot din dotare) deoarece avem si tot ce ne trebuie pt ele iar mai tarziu ar putea eventual fi transformate in drone. Poate niste drone eventual am putea fabrica…..sau poate sa transformam Migurile si IAR-urile scoase din serviciu in drone… In ce priveste fabricarea de avioane de la 0, nici tari mult mai mari ca noi si cu industria militara mai dezvoltata nu pot sa faca intern avioane echivalente cu un F16. Cel mai bun exemplu este Turcia care incearca sa cumpere si nu prea are de unde avioane gen 4. La turci este Kaan dar impresia mea e ca 90% din performantele minunatului KAAN care bate si F35 si F22 si nave klingoniene si interceptoarele din Razboiul Stelelor sunt minciuni gogonate dar in realitate nu e destul de bun nici sa inlocuiasca F16 din dotare ca altfel nu s-ar mai milogi rutcii de toata lumea sa le vanda avioane gen4 ci si-ar inlocui flota existenta cu Kaan-uri…cam la fel ca si cu povestea celui mai performant submarin fabricat vreodata, tot turcesc bineinteles….Astia baga gogosi la fel de mari si atunci cand incearca sa iti prezinte Rahatul turcesc si atunci cand isi prezinta tehnica militara de ”ultima generatie”…Nici rusii cred ca nu ii bat la ”gogosi”.
Felicitari, Romania!
Amu cu stirea asta buna, am niste intrebari, ca nu ma prea pricep decat la FT si UAVuri…
Acu cativa ani am vazut un interviu cu Falcoi si vb de un necesar RoAF de 110-120 avioane. Cam mult?
Ce credeti ca ar putea completa cele 3 escadrile de F35?
Ce inseamna 110-120? 7-8 escadrile? Care este nr standard per escadrila NATO? Noi a em 16/escadrila, altii au 18. Nu ma refer la cea redusa de 12, ci standard.
Dronele de insotire ar fi o varianta sa ajungi la 110-120? Future muzic…
Multumesc!
Spre 120 fuse inventarul necesar pentru modernizarea MIG-21 Lancer… care avea picioare scurte din toate punctele de vedere.
La F-16 inventarul necesar e ceva mai redus, s-a mai discutat pe aici, inclusiv niste articole pentru dezbatere, unde spre 4 escadrile, incluzand si ceva capacitati de scoala, ar fi o situatie mai confortabila:
https://www.rumaniamilitary.ro/fortele-aeriene-romane-planuri-si-capacitati
La sosirea F-35 am putea pastra inca o vreme 1-2 escadrile de F-16 pentru misiuni mai simple… si mai ieftine.
https://www.rumaniamilitary.ro/formarea-pilotilor-ucraineni-de-f-16-in-romania
Multam fain!
nr acesta de avioane,indiferent de tip,cred,e considerat minimul necesar ptr acoperirea geografica a ,intregii tari,la fel si nr de tancuri,care se presupune ca ar trebui sa fie in numar de 3000,ptr submarine,doar in marea neagra,este estimat ca nr necesar ar fi de 3,desi politrucii nostri tembeli sunt de acord sa cumpere doar 2,basca nr de fregate,corvete,etc,am citit candva un articol mai vechi pe net cam care ar fi nr real necesar ptr fiecare arma in parte raportat la suprafata si geografia tarii….pana si nr soldatilor la noi cred ca e cam mic chiar si ptr timp de pace…250.000. logic cred ar fi mai simplu ca in caz de razboi(atac) sa ai echipamentele cat mai aproape de zona atacaulu,decat sa le transferi din partea cealalta a tarii asta necesita si timp si costuri in plus…parerea mea
Oare hunii ce zic acuma???🤣😂Aaaa vine F 35 la romanu il dam jos imediat cu prastia🤷🏻♂️😁😁😱😱
Păi ungurezii par fericiți…Tocmai le-a venit primul Millenium, asteapta in viitor inca 4 Grifoane…
Oricum ungurii stiu ca nu au ce face decat daca vom fi atacati de rusi…ei sunt oportunisti asa cum au fost tot timpul, singuri nu fac mare lucru dar daca in schimbul unui pupic sub coada, Putin le va da niste bucatele din tarile vecine ar fi super fericiti.Ei momentan spera sa castige rusia in UC si sa capete si ei Transcarpatia, apoi vor astepta ca rusii sa ajunga sa atace Romania si sa se aleaga cu cat mai mult teritoriu…..cred ca le-ar placea tare sa primeasca toata Transilvania. Pana atunci vor pune bete in roate cat de mult pot atat in Nato cat si in UE. De asta spun ca tarile care au politici opuse NATO si UE ar trebui sa fie scoase din cele doua organizatii. Pana cand nu se rezolva aceasta problema cele 2 organizatii (NATO si EU) sunt bolnave si expuse pericolului de a nu putea lua nici o masura in nici o problema importanta …..nu atata timp cat o tara mituita de Putin are drept de veto.
F-35 poate si pe autostrada, nu vad insa Rafale
https://www.youtube.com/watch?v=kKbgtixpfIc&t=98s