Iranul nu mai viseaza la Suhoi 35S

Si este de mirare atat timp cat ani la rand Teheranul a fost cu ochii pe supersonicul rusesc iar odata cu incalzirea dramatica a relatiilor dintre cele doua “mari democratii” – Iranul si Rusia, exportul avioanelor Su 35S catre Teheran a fost invocat si parea o afacere batuta-n cuie.

Astfel, in luna mai 2024 presa iraniana scria ca este o chestiune de timp (foarte scurt) pana cand cele 24 de Su 35S destinate initial Egiptului, ar trebui sa ajunga in Iran. Mai apoi stirea a fost retractata si ministerul apararii de la Teheran a explicat ca este interesat de avioane Yak-130 si elicoptere de atac Mi-28N. Atata tot.

Ba ca lucrurile sa fie si mai clare, surse oficiale iraniene au explicat cu rabdare ca au de gand sa sustina dezvoltarea locala a unui avion supersonic multirol si nu importul Su 35S din Rusia. Cu toate acestea, Teheranul pare a avea memoria scurta, pentru in noiembrie 2023, ministrul adjunct al apararii – Mehdi Farhi, declara exact opusul si anume ca tara sa va cumpara din Rusia Yak-130, Mi-28N si Su-35S.

Dar timpul a trecut si nu s-a auzit nimic. Intre timp rusii, ramasi pe cap cu avioanele Su 35S deja fabricate pentru egipteni le cauta o noua casa, lucru care pare destul de dificil de obtinut. Dar conform unor surse algeriene, tara lor ar fi foarte interesata de achizitia avioanelor rusesti.

S-a speculat ca Rusia nu ar mai fi dispusa sa le vanda tinand cont de razboiul din Ucraina, dar avioanele nu au ajuns in dotarea fortelor aeriene, iar pe de alta parte Su-35S nu a suferit pierderi mari in lupta, precum, sa spunem, “fratele” Su 34, macelarit de anti-aeriana ucraineana.

Iar daca ne uitam la ce avioane are Iranul in dotare este foarte clar ca exista o nevoie majora de modernizare. In acelasi timp, relatiile dintre Moscova si Teheran nu au fost niciodata atat de bune, iar exportul de arme iraniene catre rusi ar putea sa fie un lucru de ajutor pentru importul Su-35S, dar lucrurile par a fi un pic intunecate, in sensul ca Beijingul a intrat pe fir si ofera Iranului propriul sau multirol – J-10C, aceeasi oferta precum cea facuta si acceptata de Cairo.

Relatiile dintre China si Iran sunt foarte bune, cele doua tari semnand in 2021 un parteneriat strategic pe 25 de ani si privind lucrurile din aceasta perspectiva, oferta chinezasca ar putea sa ia fata celei rusesti. 24-36 de J-10C ar putea ajunge in Iran, dar trebuie sa avem rabdare, cert este ca rusii isi gasesc din ce in ce mai greu clienti pentru sistemele lor de arme, iar Iranul sta cu ochii pe ce se intampla in Liban si Fasa Gaza si pe bataia sora cu moartea pe care protejatii sai din Hamas si Hezbollah si-o iau cu stoicism de la israelieni.

Pentru ca ritmul infernal in care Israelul ii transforma in martiri pe liderii Hezbollah face sa existe deja o mare problema de cadre de conducere.

GeorgeGMT

15 comentarii:

  1. ‘Pentru ca ritmul infernal in care Israelul ii transforma in martiri pe liderii Hezbollah face sa existe deja o mare problema de cadre de conducere.’

    La TV spuneau ca i-au informat israelienii pe iranieni sa nu le dea prin gand sa faca ce au facut in Aprilie, ca acum nu vor mai avea sansa de atunci. Pare-se ca persanii stau pe burta ca-i apa mica si nu se mai agita prea tare. Poate ca s-au prins ca le dau evreii momeala sau pur si simplu simt ca le fuge pamantul de sub picioare, dar pare ca le-a disparut tupeul. Cred ca barbosul de la Teheran are fricile lui si nici buncarul lor nu-i prea zdravan! 🙂

    5
  2. O întrebare : piloții de pe Su-35 cum se orientează? Tot cu Garment-ul lipit de bord cu scotch?

    4
  3. Cred ca pe langa socul pe care l-au simtit ca urmare a atacului asupra Hezbolah, Iranul are si o divergenta majora de directie.Desi s-a spus ca presedintele nu prea are putere, alegerea lui Pezeshkian arata ca in societatea iraniana exista si un curent moderat, care se manifesta cu siguranta si in centrele de putere.
    dar Dov ne-at putea lamuri mai bine

    3
    • Interesant e că au trecut de președinți de limba azeră la unul de origine armeană. Sa nu-si creeze unele probleme interne. Azerii din Iran având unele tendințe separatiste, mult mai temperate totusi fata de curzi sau baluci.

    • 70% din populatia din Iran sunt contra regimului ayatulelor. Conditiile de trai sunt neacceptabile
      pt majoritatea populatiei. Sunt si multe secte acolo si din motivele astea Israel are multi colaboratori care usureaza actiuni diversioniste contra regimului. Poporul iranian iubeste israelul si americanii si sunt in asteptare de multi ani sa scape
      de regim. In timpul sahului am mers si eu cu un tanker acolo. Mi a placut atitudinea prietenoasa a populatiei care este intelectuala si pro occident.

  4. Garmin, nu Garment.

    3
  5. tinand cont de vechimea avioanelor iraniene si de numarul relativ redus (pt ca nu cred ca mai zboara multe Phantom sau F-14), iranienii ar trebui sa cumpere cu doua maini avioane.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_Republic_of_Iran_Air_Force

    americanele si mirage-urile ar fi de inlocuit, la ce vechi e parcul de avioane nu prea ii vad sa stea sa aleaga.

    Nu vad de ce n-ar cumpara si Su-35 si J-10 ca de bani nu duc lipsa si sunt categorii diferite.

    Suhoiul e bimotor, pentru distante mari iar Iranul e o tara mare si in ciuda unui radar PESA are tot ce-i trebuie pentru astfel de misiuni CAP. Desi rusii au un radar AESA, se pare ca acesta deocamdata e doar pt Mig-35 si Su-57

    J-10C e un multirol cu AESA chinezesc, are armament modern dar pentru a acoperi un spatiu asa mare precum al Iranului cred ca e nevoie si de un bimotor.

    • le pot lua pe ambele de la chinezi. se zice ca J-16 este chiar mai bun decat SU-35. dar ar fi o tampenie. daca iau acum J-10 pe pariu ca in 2-3 ani primesc si J-20.Chinezii deja au aproape 300, musai trebe sa incerce sa il exporte.deja se zice ca au ajuns la o productie de 100/an.

    • ” …. ca de bani nu duc lipsa …. ”

      m-ai facut curios de unde a aparut afirmatia asta

    • Cu motoare americane, britanice sau franceze nu prea conteaza bimotor ca sunt foarte reliabile.
      Acelea rusesti/chinezesti nu prea…

  6. Iranu nu prea are de ales. Evenimentele din Israel si imprejurimile sale arata clar ca tot felul de arme improvizate gen drone shahed, rachete balistice din fier vechi si tevi de canalizare cit si barcutile cu trotil si valuri de sinucigasi care cata cel mai scurt drum catre Alah si 70 de Gurii, merg doar contra unor profani militari. iar un razboi cu o forta ca Armata israelului trebui dus cu arme conventionale „normale”.
    Acum despre avioane. Iranu nu are alta obtiune de cit China. Rusia lucreaza la greu(nu ca ar putea multe) ca sa suplineasca proprieele pierderi. Plus ca cu aderarea Finlandei si Suediei la NATO, situatia pentru ei sa agravat deci au nevoie de mai multa aviatie de cit isi inchipuiau. Plus antireclama din Ukraina. Relatiile dintre Rusia si Iran par definitiv stricate in urma comunicatului noului presedinte al Iranului cum ca Iranu acuza Rusia de agresiune contra Ukrainei si nu recunoaste teritoriile ocupate de rusii ca parte a Rusiei. Plus mai apareau in trecut zvonuri cum ca Iranul livra indirect munitii Ukrainei prin Sudan. Ca si cum Sudanul dispunea de stocuri de munitii de calibru sovietic doar ca nu atat de mari cit sa livrat. Si atunci de unde ? Pai e Sudanu ceva prieten cu Iranu si iaca na. De fapt e acelasi lucru pe care il face Turcia care face bani si isi promoveaza interesuri pe ambele forte aflate in conflict.
    Si cine ar mai putea livra avioane Iranului? Din producatori au ramas doar chinezii. Apropo de citeva zile se zvoneste ca Azerbaijanul a cumparat tot de la chinezi JF 17, cam 30 de buc. cu 1.6 miliarde de USD. China poate propune o gama larga de avioane: J 10, JF 17, J 11 si J31.

    3
  7. Urmeaza sa vedem in ce masura au inteles sau nu mulahii, sa nu mai sprijine ruzzia.

    • Pai nu prea mai au multe porti deschise …e cam penurie de fecioare and counting Multi vad zilele astea fata lui Allah si a Profetului..Cat despre chinezariile zburatoare tare curios sunt sa le vad la lucru intr-un conflic , asa real deal…de cele rusesti ne-am cam convins

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *