Olandezii au spus “adio” F 16MLU

F 16MLU si F 35A apartinand KLu

Pe 26 septembrie, KLu – Koninklijke Luchtmacht, sau intr-o limba mai normala – Fortele Aeriene Regale Olandeze – au retras ultimul F 16MLU din serviciul operational si le-au trimis la stocare. Cel mai probabil ca majoritatea aparatelor F 16 olandeze vor ajunge in Ucraina, dar nu asta-i stirea.

Informatia care ne intereseaza pe noi tine de faptul ca olandezii au declarat F 35A – Full Operational Capability (FOC), adica aeronavele sunt apte sa desfasoare intreaga gama de misiuni de lupta necesare fara restrictii.

Primul F 35A olandez a fost livrat cu cinci ani in urma si astazi 40 (din cele 52 comandate) sunt in Olanda. Ba mai mult decat atat, olandezii s-au hotarat sa suplimenteze numarul de F 35A cu sase unitati, atingand un numar total de 58 de aparate operationale.

Si toate acestea in conditiile in care F 35A nu si-a atins inca intregul potential, mai are pana sa ajunga la Block 4, dar pare sa-si faca treaba suficient de bine incat comenziile sa curga in continuare.

Revenind la F 16, olandezii au operat de-a lungul timpului 213 avioane, incepand cu 1979, din care 36 au fost pierdute in accidente impreuna cu 15 piloti. Avioanele lor au executat misiuni deasupra Beneluxului, in razboiul din Yugoslavia, Afganistan, Libia sau impotriva ISIS.

Ba mai mult decat atat, guvernul olandez a folosit F 16 impreuna cu sisteme IR pentru supravegherea digurilor pentru depistarea punctelor slabe din acestea, avioanele putand oferi informatii importante in privinta saturarii cu apa a respectivelor structuri.

La data retragerii din activitate, Olanda detine 42 de avioane F 16MLU in stare de zbor, iar acestea se vor imparti astfel: 18 vor ajunge in Romania la European F-16 Training Center [EFTC], primele deja au sosit, iar restul de 24 vor fi donate direct Ucrainei.

Acum si noi romanii ne putem increde ca olandezii stiu ce fac si daca ei au declarat F 35A gata de lupta, desi aparatele lor sunt inferioare celor pe care Romania le va primi, atunci putem si noi sa fim increzatori ca viitoarele F 35A romanesti isi vor face treaba.

De remarcat ca a fost nevoie de cinci ani de la primul avion livrat pana la atingerea Full Operational Capability, perioada in care batavii s-au bazat pe 24 de aparate F 16MLU.

GeorgeGMT

 

P.S.

Si mai trebuie remarcate cateva aspecte suplimentare cu privire la tara noastra:

  1. daca vrem sa pastram scoala europeana de antrenament si dupa ce aeronavele olandeze sunt cedate ucrainenilor, avem nevoie de o alta escadrila de F-16 la mana a doua.
  2. Avand in vedere ca inca nu am semnat contractul, ca trecerea pe F-35 va dura si la noi cel putin 5 ani si ca probabil vom receptiona cele 3 escadrile pe un interval de aproximativ 10 ani, ar fi nevoie de prelungirea duratei de viata operationala a celor 3 escadrile de F-16
  3. Chiar si dupa trecerea pe F-35, pentru a putea forma si mentine piloti cu un numar semnificativ de ore de zbor pe supersonic si avea si capacitati de politie aeriana si alte misiuni care nu necesita sau fac prea scumpa utilizarea F-35, ar trebui pastrat un nucleu complementar de aparate F-16 distribuit intre scoala de zbor si escadrilele active.

Cumuland aspectele de mai sus rezulta ca ar mai trebui achizitionata cel putin o escadrila extinsa (24) de aparate F-16 cu suficienta resursa si o rezerva de structuri pentru canibalizare.

Daca actualele aeronave ale tarilor nordice si Benelux (de vazut ce fac si belgienii cu cele 30 de aeronave promise din totalul de 52) vor fi transferate Ucrainei, surse posibile pentru necesarul nostru ar ramane portughezii si eventual americanii.

3 comentarii:

  1. Decât să mai tragem de ceva ce, și acum, e cam depășit nu mai bine ar merge F35 combinat cu ceva precum M-346, T7 Red Hawk sau T50 Golden Eagle care să aibă rol de trainer (în vreun deceniu o să cam trebuiască să renunțăm și la IAR), atac la sol și suport pentru F35 și, nu în ultimul rând, avion de poliție aeriană când nu e vorba de misiuni deasupra Mării Negre: avioane de linie cu care s-a pierdut comunicarea, avioane cu amenințări cu bomba, etc. Costul ar fi mai mic decât să faci pregătire piloților pe F16.

    1
    • T 50 GE costa un pic mai puțin că F 16 fiind mult mai inferior. De fapt plus o escadrila de F 16 modernizate la standartul Blok 70 ar fi benefica.

    • un F-16 chiar si vechi are o valoare combativa mai mare ca orice trainer, subsonic sau supersonic.

      un avion nou are si costuri de integrare si pregatire, la F-16, odata cu existenta centrului de antrenament aici, se mai reduce povara plus ca inveti lucruri noi de la operatorii experimentati.

      parerea mea e ca vom avea nevoie de un al doilea avion, de linia a doua, chiar si dupa ce va fi operational F-35 iar F-16 noi; va depinde si evolutia razboiului din Ucraina, ce va fi peste 10 -15 ani

      IAR-99 modernizat pentru trecerea pe F-16 va mai fi folosit 10-15 ani asa ca nu vad o nevoie de trainere pana prin 2035 si la momentul ala M346, RedHawk vor fi vechi.

      T-50 e alta clasa, e supersonic, s-ar putea ca evolutia variantelor viitoare sa-l faca o solutie in loc de F-16, mai ales ca e preconizat sa poata lansa si rachete de croaziera

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *