F 16MLU si F 35A apartinand KLu
Pe 26 septembrie, KLu – Koninklijke Luchtmacht, sau intr-o limba mai normala – Fortele Aeriene Regale Olandeze – au retras ultimul F 16MLU din serviciul operational si le-au trimis la stocare. Cel mai probabil ca majoritatea aparatelor F 16 olandeze vor ajunge in Ucraina, dar nu asta-i stirea.
Informatia care ne intereseaza pe noi tine de faptul ca olandezii au declarat F 35A – Full Operational Capability (FOC), adica aeronavele sunt apte sa desfasoare intreaga gama de misiuni de lupta necesare fara restrictii.
Primul F 35A olandez a fost livrat cu cinci ani in urma si astazi 40 (din cele 52 comandate) sunt in Olanda. Ba mai mult decat atat, olandezii s-au hotarat sa suplimenteze numarul de F 35A cu sase unitati, atingand un numar total de 58 de aparate operationale.
Si toate acestea in conditiile in care F 35A nu si-a atins inca intregul potential, mai are pana sa ajunga la Block 4, dar pare sa-si faca treaba suficient de bine incat comenziile sa curga in continuare.
Revenind la F 16, olandezii au operat de-a lungul timpului 213 avioane, incepand cu 1979, din care 36 au fost pierdute in accidente impreuna cu 15 piloti. Avioanele lor au executat misiuni deasupra Beneluxului, in razboiul din Yugoslavia, Afganistan, Libia sau impotriva ISIS.
Ba mai mult decat atat, guvernul olandez a folosit F 16 impreuna cu sisteme IR pentru supravegherea digurilor pentru depistarea punctelor slabe din acestea, avioanele putand oferi informatii importante in privinta saturarii cu apa a respectivelor structuri.
La data retragerii din activitate, Olanda detine 42 de avioane F 16MLU in stare de zbor, iar acestea se vor imparti astfel: 18 vor ajunge in Romania la European F-16 Training Center [EFTC], primele deja au sosit, iar restul de 24 vor fi donate direct Ucrainei.
Acum si noi romanii ne putem increde ca olandezii stiu ce fac si daca ei au declarat F 35A gata de lupta, desi aparatele lor sunt inferioare celor pe care Romania le va primi, atunci putem si noi sa fim increzatori ca viitoarele F 35A romanesti isi vor face treaba.
De remarcat ca a fost nevoie de cinci ani de la primul avion livrat pana la atingerea Full Operational Capability, perioada in care batavii s-au bazat pe 24 de aparate F 16MLU.
GeorgeGMT
P.S. (Marius Z.)
Si mai trebuie remarcate cateva aspecte suplimentare cu privire la tara noastra:
- daca vrem sa pastram scoala europeana de antrenament si dupa ce aeronavele olandeze sunt cedate ucrainenilor, avem nevoie de o alta escadrila de F-16 la mana a doua.
- Avand in vedere ca inca nu am semnat contractul, ca trecerea pe F-35 va dura si la noi cel putin 5 ani si ca probabil vom receptiona cele 3 escadrile pe un interval de aproximativ 10 ani, ar fi nevoie de prelungirea duratei de viata operationala a celor 3 escadrile de F-16
- Chiar si dupa trecerea pe F-35, pentru a putea forma si mentine piloti cu un numar semnificativ de ore de zbor pe supersonic si avea si capacitati de politie aeriana si alte misiuni care nu necesita sau fac prea scumpa utilizarea F-35, ar trebui pastrat un nucleu complementar de aparate F-16 distribuit intre scoala de zbor si escadrilele active.
Cumuland aspectele de mai sus rezulta ca ar mai trebui achizitionata cel putin o escadrila extinsa (24) de aparate F-16 cu suficienta resursa si o rezerva de structuri pentru canibalizare.
Daca actualele aeronave ale tarilor nordice si Benelux (de vazut ce fac si belgienii cu cele 30 de aeronave promise din totalul de 52) vor fi transferate Ucrainei, surse posibile pentru necesarul nostru ar ramane portughezii si eventual americanii.
Decât să mai tragem de ceva ce, și acum, e cam depășit nu mai bine ar merge F35 combinat cu ceva precum M-346, T7 Red Hawk sau T50 Golden Eagle care să aibă rol de trainer (în vreun deceniu o să cam trebuiască să renunțăm și la IAR), atac la sol și suport pentru F35 și, nu în ultimul rând, avion de poliție aeriană când nu e vorba de misiuni deasupra Mării Negre: avioane de linie cu care s-a pierdut comunicarea, avioane cu amenințări cu bomba, etc. Costul ar fi mai mic decât să faci pregătire piloților pe F16.
T 50 GE costa un pic mai puțin că F 16 fiind mult mai inferior. De fapt plus o escadrila de F 16 modernizate la standartul Blok 70 ar fi benefica.
un F-16 chiar si vechi are o valoare combativa mai mare ca orice trainer, subsonic sau supersonic.
un avion nou are si costuri de integrare si pregatire, la F-16, odata cu existenta centrului de antrenament aici, se mai reduce povara plus ca inveti lucruri noi de la operatorii experimentati.
parerea mea e ca vom avea nevoie de un al doilea avion, de linia a doua, chiar si dupa ce va fi operational F-35 iar F-16 noi; va depinde si evolutia razboiului din Ucraina, ce va fi peste 10 -15 ani
IAR-99 modernizat pentru trecerea pe F-16 va mai fi folosit 10-15 ani asa ca nu vad o nevoie de trainere pana prin 2035 si la momentul ala M346, RedHawk vor fi vechi.
T-50 e alta clasa, e supersonic, s-ar putea ca evolutia variantelor viitoare sa-l faca o solutie in loc de F-16, mai ales ca e preconizat sa poata lansa si rachete de croaziera
„la momentul ala M346, RedHawk vor fi vechi”…. M346 sa zicem, dar RedHawk nici vorba, nici macar nu e in productie, mai dureaza cam 2 ani pana incepe productia, ca sa nu ma zic ca RedHawk este Open Architecture, avionul este ca un puzzle, conceput special sa fie modificat si imbunatatit in timp…
Un pic offtopic. Poate organizarea mai eficienta a formatiilor de lupta aeriana ar trebui modificata in grupuri de lupta avand in centru cate un f35 si o grupare de avioane supersonice mai vechi (f16, IAR sau altele ) capabile sa poata cara cat mai multe rachete dar controlate de f35 … efectul f35 va fi mult sporit putand lansa mult mai multe rachete decat poate duce singur . (ceva similar cu carier grup din marina in care fiecare portavion este insotit de vasele de sprijin ) .
IAR nu-i supersonic.
Și nici nu cară mult.
F35 si F22 vor fi insotite de drone din motive de costuri si de protectie suplimentara. Valkyrie e un proiect, dar mai sunt si altele in derulare.
https://youtu.be/QVGSZb5SBC0?si=K5WKFB_pIJNJnSCc
Da, din mai multe motive zic de ceva vreme acelasi lucru, dar cate doua F-35 pe escadrila de F-16. Insa cu livrarea imediata a celor 6 F-35. Motivele?
– Inceperea devreme a antrenamentelor in aceasta configuratie, cu coordonare F-35;
– Deterenta acum, in caz ca rusul se misca rapid;
– Protectie SUA certa, tinand cont de tehnologia implicata.
Ca strategi, americanii ar fi trebuit sa aiba in vedere zona asta in egala masura cu Polonia, mai ales ca prezentam aceleasi vulnerabilitati in raport cu pozitia actuala a trupelor ruse (cica suntem nod important, insa nu suficient echipat). Cumva, pare ca si-au facut altfel calculele (si ma duc cu gandul la cum il joaca pe Israel in raport cu amenintarea nucleara din partea Iranului).
Altfel e oabla, ca lucrurile se misca foarte rapid (cand va vad cu planificarile pe zeci de ani, ma apuca damblaua). Parca am fi in acelasi esalon cu Ucraina la dotari si obiective (sa zic si de Turcia?)… Tare imi este teama ca nu e nici un parca.
Poate vom vedea mai clar dupa alegeri – si aici, si dincolo. Pentru ca acum vorbim de ciorile de pe gard. :-/
asta ar fi trebuit sa faca saab cu gripen, sa faca cumva sa fie in network cu f35 si s-ar fi vandut altfel. poate acu ca sunt in nato
da trebe 2 ca sa dansezi tango, daca nu cu gripen, poate cu f16
Centrul de pregatire F 16 de la Fetesti se poate si tebuie sa se transforme in Centru de pregatire pentru F35. Are sens sa continui ce ai inceput. Nici macar nu trebuie sa cauti prea multe argumente, le ai deja si le poti prezenta cu sens americanilor si occidentalilor.
Nu ziceau astia din Mapn acum circa o saptamana ca o sa tragem de F16 pana in 2040?
,,Compania Pratt & Whitney a primit un contract în valoare de 1,31 miliarde de dolari la 30 septembrie pentru a continua procesul de modernizare pentru motorul F135 destinat avioanelor de luptă F-35. Dacă programul se desfășoară conform așteptărilor, primul motor operațional ar trebui să intre în funcțiune în 2029.
Actualizarea este concepută pentru a îmbunătăți durabilitatea motorului și pentru a oferi putere sporită și capacități de răcire pentru upgrade-urile Block 4 și viitoarele îmbunătățiri ale avionului de luptă F-35, în toate cele trei variante ale sale.
„Acest contract este esențial pentru continuarea acestui program”, a declarat Jill Albertelli, președinte al diviziei de motoare militare Pratt & Whitney. „Acesta ne permite să continuăm lucrările în faza de reducere a riscurilor.”
În iulie, Pratt & Whitney a finalizat verificarea preliminară a designului ECU F135, marcând o etapă importantă în alinierea dintre companie și F-35 Joint Program Office privind îmbunătățirea designului. Peste 700 de ingineri și manageri de program lucrează acum cu normă întreagă la program pentru a asigura pregătirea viitoare a motorului.”-Defense România
Aparatele F-35 fabricate pentru noi, vor fi construite înainte de anul 2029.Asta înseamnă că le vom primi cu actualul motor și plăti, suplimentar, cum este și firesc, viitorul motor, dacă vom dori un motor fiabil pentru avioanele noastre F-35.
Și eu cred ca ar trebui sa mai cumparam avioane F-16.Macar 24 de aparate C/D, cu multa resursa de zbor, dacă se poate, din stocul de rezerva al SUA , aduse la standardul block 70/72, pe care la le putem folosi pana în anul 2050, mai ales pentru misiuni de Poliție aeriana.
Având în dotare F-16 și centru de instruire pentru acest avion, nu se justifica sa cumparam alt avion.Cum ar fi Gripen E/F, folosit pentru misiuni de Poliție aeriana.
Dacă se renunța de tot la F-16, după anul 2040, și vom avea nevoie de un avion pentru linia 2.In special pentru Poliție aeriana, Gripen E/F ar fi perfect pentru asa ceva.
Nu înțeleg de ce polonezii nu au cumpărat Gripen E/F în loc de avioane sud coreene.Drept este ca în acel moment, Suedia nu era tara membra NATO iar avioanele sud coreene au și ele, ca și Gripen, multe componente americane, foarte multe identice cu cele de pe F-16.
Eu cred ca raspunul e foarte simplu de ce au luat din Koreea. Vin mult mai repede, cooperare industriala, finantare asigurata ca parte a unui pachet mult mai mare de armament luat din Koreea. Cat de repede puteau livra suedezii? Posibil sa aiba majoritatea aparatelor koreene in batatura pana venea primul aparat suedez.
Eu zic ca au gandit bine polacii. In mod evident o sa avem nevoie de un aparat de suport pt F-35. daca nu mergem in continuare pe F-16, ceea ce mi se pare cea mai buna solutie, Golden Eagle e o solutie buna si pt noi.
odată cu stand by-ul generației șase modernizarea motorului 35’ ului merge înainte într-o treaptă superioară …
Nu, avioanele noastre nu vor sosi inainte de 2029. Primul avion va fi livrat in 2031 daca contractul se semneaza anul acesta. EU zic sa iti mai verifici sursele.
In plus, cand vom avea de primit 48 de aparate pe parcursul a cel putin 10 ani incepand cu 2031, nu o sa ne livreze nimeni versiunea veche. Pur si simplu ar fi o problema logistica majora pentru LM sa fabrice simultan doua versiuni ale aceluiasi aparat timp de +10 ani.
„Aparatele F-35 fabricate pentru noi, vor fi construite înainte de anul 2029” WHAT???? Nici vorba de asa ceva domnu…. noi nici macar nu am semnat contractu pentru F35, iar primele avioane sunt asteptate sa ajunga in Romania prin 2034-2035. F35 pentru Romania va fi mai mult ca sigur in varianta Block 4. Pratt and Whitney au anuntat ca vor fi gata cu motoru prin 2028-2029 iar la scurt timp vor incepe testele pentru block 4, probabil ca productia in varianta block 4 va incepe undeva prin 2032. Motorul este cam singura componenta care tine pe loc versiunea block 4, mai sunt niste modificari ale compartimentului de armament iar restul doar software, care in mare parte va veni cu TR3 refresh….
F-16 Viper noi-noute cu dubla comanda
Contractul cadru de 6,5 miliarde de $ pt f16 block 70 expira in 2026 ,nu stim daca se va mai prelungi dupa aceea perioada,in teorie nu, pt ca Usaf a optat pt OFP 7.2 ca sa compenseze productia de F 35,si deja aia care au optat pt modelul ala de avion au contractat deja
numai vești bune pentru “”admiratorii” lui….
Contractul pentru F35, plus ce vom mai plati pentru urmatoarele baterii Patriot, plus SHORAD-VSHORAD, plus tancuri, plus MLI, plus nave (le va veni si lor randul) ne va stoarce de bani pe niste ani multisori, probabil 15-20.
In cazul asta, Vipere si Gripene si alte asemenea devin vise erotice.
Clar trebuie suplimentat stocul de F16 SH.
Pentru functia de weapon truck, as arunca un ochi si la numeroasele A10 pe care americanii le vor retrage in perioada urmatoare.
Sunt subsonice dar nu trebuie sa zboare in formatie cu F35.
In plus, au atu-ul foarte important ca pot decola/ateriza aproape oriunde, spre deosebire de F16 si F35 care au nevoie de piste bine intretinute.
Pai USAmericanii nu au dat….pana acum A-10 Thunderbold 2 la export. Crezi ca o vor face de acum incolo chiar si invechite?
MAPN.Ro ar trebui sa adune cat de multe poate F-16 Falcon posibil pt FARo/ArmRo pt a forma inca 2 escadrile in afara de cele 3 prevazute a cate 16 avioane/escadrila, pt Centrul de pregatire de la Fetesti si pt piese de schimb, chiar daca incepand cu sa zicem 2030 cel mai devreme ArmRo va avea in dotare pt inceput 32 F-35 A Lightning 2.
In timp IAR-99 B SoiM va trebui inlocuit, cel mai bun si mai la indemana ar fi F/A-50 Golden Eagle care ar putea fi produs impreuna cu Polonia sub licentza daca ar vrea sud-koreeni. Dar vine tare din urma T-7 A Red Hawk.
Parerea mea este ca pt ArmRo si FARo ar trebui si 40 F-15 E Strike Eagle sh pt suprematie aeriana achizitionate pe modelul celor 32 F-16 AB MLU 6.5 Block 15 Falcon din Norvegia, care vor opera in timp impreuna cu F-35 A Lightning 2 in ArmRo/FARo. Credetzi ca numai de dispperatzi polonezii vor F-15 EX Eagle 2?
Pe viitor cu sud-koreeni s-ar putea produce sub licenta si achizitiona KF-21 Boramae, avion de care ar fi interesati si…..polonezii, deci tot o colaborare pt productie romano-polono-sud koreeana. Bine toate astea daca vor fi bani si vointza politica de la GuvRo!!!
Din cate stiu, la nivel de Congres, se poarta discutii sa livreze Iordaniei aparate A10.
Speram ca pana primim avioanele sa nu fim ocupati de tovarasi.Ar fi corect ca SUA sa acorde prioritate statelor din prima linie.
Nu merita luat alt avion în afara de F16 pe lângă F35. Avem deja tot ce ne trebuie pt F16 + scoala de pilotaj și orice altceva am lua ar fi mai scump de zburat și întreținut decat F16. Dacă suntem băieți deștepți luam acum încă 2 sau 3 excadrile de la cei care renunță la ele cu cateva sute de milioane de dolari si pe o parte le modernizam la blok 70 iar pe restul sa le tinem pt piese de schimb. In caz de scandal acestea ar fi in curtea noastra gata de a fi folosite si la momentul asta fac fata
fara probleme zburatoarelor rusesti. Eventual pe viitor avioanele cu putina resursa de zbor ar putea fi transformate în drone de însoțire pt F35,….ca si weapon carier. Deasemenea asa cum s-a spus cred ca în următorii 20 de ani vor putea fi folosite și pt misiuni mai simple care nu justifica folosirea unui avion ca F35 unde costul orei de zbor e dublu fata de F16. Și deasemenea datorita avionicii foarte asemănătoare cu cea de pe F35 aceste avioane ar fi utile și pt antrenarea piloților de F35.
Poate renunță Qatar la espadrila lor de F – 16 făcută special pentru ei. Oricum au prea mult armament.
Pt orice tara care deține doar F35 se pot ivi unele probleme:
1. E foarte costisitor de zburat și întreținut și dacă nu ai alta varianta orice misiune o faci doar cu el chiar dacă cerințele acelei misiuni nu justifica trimiterea unui F35.
2. F35 poate cară prea puține arme în compartimentele interne și în caz de război nu cred ca ar fi foarte eficient singur. Ar fi mult mai bine sa ai excadrile mixte de F35 și F16 care s-ar completa reciproc foarte bine. F35 poate zbura în zone înțesate de antiaeriana dar numai cu 4 rachete în compartimentele interioare iar F16 poate sta în spate în afara razei AA inamice și sa se bazeze pe senzorii F35 pt lansarea rachetelor.
3. Disponibilitatea pieselor de schimb la F35 este de tot rasul la momentul asta dar asta sa speram ca se va rezolva în următorii ani.
Poate daca am da si noi comanda de F16, noi, la ultimul standard, vreo 24-36 bucati, ca si bulgarii, ar iesi mai ieftin si am avea avioane de care sa fim siguri ca mai zboara si dupa 2040, macar o parte.
La momentul asta, char nu are send sa mai achizitionam altceva decit F16.
Am putea sa trimitem piloti la training in US sau Olanda – daca au loc – pentru viitorul F35, macar 6-10 piloti sa fie apti de F35 in 2-3 ani.
Ne trebuie un aparat cit de cit usor de intretinut si destul de ieftin de zburat.
Daca nu ne-am orientat pina acum spre Grippen, care era destul de ieftin si nu necesita mentenanta scumpa, acum stam sa vinam iar ceva SH … ca banii care trebuiau sa se duca pe nave – iar ma enervez, deja aveam corvetele construite acum de Damen – s-au dus pe altele, cei 2-3% pentru dotarea armatei nu s-au concretizat … restul achizitiilor – MLI, tanc-uri, APV-uri inca se dicuta si se bate pasul pe loc … la 4×4 ne-am impotmolit cu aia turceasca, netestata – sper ca se va anula achizitia, e pacat sa iti omori oamenii cu buna-stiinta cu un vehicul netestat .
In plus, ar trebui sa ne orientam spre vanatori de drone, care sa fie alipiti la unitatile de blindate, sa ajute la protejarea tancurilor si MLI-urilor…ca elicoptere de atac nema, nici de transport nu se intrevade nimic – ar trebui sa luam Sikorski de la polonezi, ca tot le fac sub licenta.. si noi le facem mentenanta aici … dar gindire la Ciuca & co … nema.
Toti se vad presedinti, nici unul nu promite sa dea dronele care intra in spatiul nostru aerian jos .. ca merge si asa… mai bine ridicam F16 sa le insoteasca, pieredm combustibil aiurea. In loc sa luam/fabricam Skyranger 30 pe sasiu de Piranha5 sau echivamente, sa le distribuim prin toata zona de delta si la marea Neagra, si sa dam jos orice trece pe teritoriul nostru, ai nostrii ca brazii nici ca se gindesc … numai shit-brain la armata si aparare … si politic.
In loc sa bage tara in datorii pentru ridicarea unei armate puternice, idiotii de la noi toaca banii pe cleintela politica, pomeni electorale, ajutoare sociale, slariati la stat – votanti, campanii electorale populiste si propriile afaceri.
Pe noi ne apara NATO … asta da balarie. Nici nu ai pe cine vota, toti sint o apa s-un pamint. Nici unul nu are coloana, toti sint aserviti…fiecare se gindeste doar pentru el.
Spor la vot si sanatate. Sa cumparam F16 cit mai repede, eventual noi, sa fie bine si de viitor.
Un mic addon ..
Mai exista si F-15EX, ca optiune, bimotor, cara armamment la greu, multirol, interceptor, pedigree.
Nu stiu comparativ cu F16 si F35 pretul, dar ma gindesc ca cu cit sint mai multe comenzi, cu atit mai scade pretul. Nu stiu nici ca termen de livrare cam cit ar dura, dar ar fi un bun avion, asta daca 24-36 de avioane ar iesi cit 24-36 de F16.
Si as transforma vechile mig21 in drone de atac supersonice … anti-nava eventual, ca la viteza erau cele mai bune. Sau drone de insotire pentru F16, decoy. E pacat sa nu folosesti resursele pe care le ai… mai ales ca avem destule inca apte de zbor – asta daca nu le-au dus la fier vechi.
Stie cineva pe unde sint depozitate sau daca mai exista in RO? Ca nu cred ca le-am exportat …