Ceremonie comună de începere a debitării și punere a chilei pentru Nava Multifuncțională a Marinei Portugheze, la Șantierul Naval Damen Galați

Pe 3 octombrie, Grupul Damen Shipyards a organizat o ceremonie comună de începere oficială a debitării și punere a chilei la Șantierul Naval Damen Galați. Evenimentul a marcat simultan două etape semnificative în construcția unei nave multifuncționale pentru Marina Portugheză.

Evenimentul a fost găzduit de Jan-Wim Dekker, Directorul Comercial al Grupului Damen, și a avut ca invitați de onoare pe Ministrul portughez al apărării naționale, Nuno Melo, și pe șeful Statului Major al Marinei Portugheze, amiralul Gouveia e Melo. Invitații de onoare au asistat la debitarea și punerea chilei navei.

Contractul pentru navă a fost semnat de cele două părți în noiembrie anul trecut, în urma unui proces de licitație. Proiectul este finanțat de Mecanismul de Redresare și Reziliență (RRF) a Uniunii Europene, care face parte din NextGenerationEU (pachetul de redresare economică pentru sprijinirea statelor membre UE afectate de pandemia de COVID-19).

Amiralul Gouveia e Melo a declarat: „Această navă, cu un concept inovator dezvoltat de Marina Portugheză, este multifuncțională și integrează componente aeriene, de suprafață și subacvatice. Este capabilă să îndeplinească o gamă largă de misiuni, inclusiv cercetare și experimentare științifică în domeniul dronelor și roboticii, precum și asistență în cazuri de urgență și dezastre. ”

Nava multifuncțională face parte din gama de nave de tip suport a Grupului Damen. Gama, cuprinsă între 7000-9000 de tone, aplică soluții standard testate acolo unde este posibil pentru a asigura o construcție rapidă, fiabilă și rentabilă.

Luând în considerare conceptul prezentat de Marina Portugheză, Damen a cooperat îndeaproape cu aceasta în dezvoltarea unei nave care să îndeplinească cerințele specifice. Nava, NRP Dom João II, oferă o versatilitate de neegalat, cu capabilități care includ cercetare științifică și tehnologică, căutare și salvare, ajutor de urgență, precum și siguranță maritimă și monitorizare a mediului și a condițiilor meteorologice.

Având în vedere importanța tot mai mare a dronelor și tehnologiei autonome în ajutorul de urgență și supraveghere, nava multifuncțională este capabilă să transporte și să lanseze Vehicule Subacvatice Fără Pilot (UUV), Vehicule de Suprafață Fără Pilot (USV) și Vehicule Aeriene Fără Pilot (UAV). Pentru acestea din urmă, nava dispune de un heliport de 96 x 11 metri.

Nava de 107 metri dispune de 650m2 de spațiu pe punte, potrivit pentru transportul până la 18 TEU-uri. La nevoie, aceasta poate găzdui sisteme modulare specifice misiunii, cum ar fi spitale, camere hiperbarice și echipamente ROV.

Pentru a facilita explorarea oceanelor și cercetarea, Nava Multifuncțională va fi dotată cu facilități de laborator de ultimă generație și cazare pentru personalul științific.

Damen

8 comentarii:

  1. Hi
    Cu toate ca anunta la asta ca un vas versatil, eu am impresia ca e un
    vas nedecis, cam destramat. Totusi
    are mult loc fapt care faciliteaza tot
    felul de aranjamente dupa lansare.
    Personal, mie nu mi place.

    3
  2. foarte utila pentru zona de ocean Atlantic din largul coastelor portugheze si pana spre insulele Azore si Madeira, pentru supraveghere; poate lua si elicopterele AW101, vad ca nu e mentionat in articol

    1
    • Depinde ce incarcare suporta puntea superioara. Trebuie de vazut
      caracteristicele si calculatiile statice la fel cum curbele de stabilitate.

  3. Acum câteva zile era discuția despre cele două LCS pe care să le achiziționăm.
    Mă gândesc că s-ar preta foarte bine la utilizarea că transportor de drone.
    Rampa spate și hangarul de sub punte pot găzdui și lansa 15-20 de drone gen Măgura V,asta ar însemna două sau trei grupuri de atac așa cum le folosesc ucraineni acum.
    Iar hangarul pentru elicopter poate fi dotat din proiect pe lângă elicopter cu drone cu decolare verticala.
    Ar fi un mare plus pentru forțele navale

  4. Cam ce PIB raportat pe cap de portughez furajat are Portocalia? Parcă cam apropiat de ăla de la Rromânica? Păi atunși, undi-i banii cari îi mâncaț’, uăi?
    Pî Sî mi-a plăcut grimasa amiralului Panait când a fost întrebat de corvete, în hala de la Damen.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *