Ceremonie comună de începere a debitării și punere a chilei pentru Nava Multifuncțională a Marinei Portugheze, la Șantierul Naval Damen Galați

Pe 3 octombrie, Grupul Damen Shipyards a organizat o ceremonie comună de începere oficială a debitării și punere a chilei la Șantierul Naval Damen Galați. Evenimentul a marcat simultan două etape semnificative în construcția unei nave multifuncționale pentru Marina Portugheză.

Evenimentul a fost găzduit de Jan-Wim Dekker, Directorul Comercial al Grupului Damen, și a avut ca invitați de onoare pe Ministrul portughez al apărării naționale, Nuno Melo, și pe șeful Statului Major al Marinei Portugheze, amiralul Gouveia e Melo. Invitații de onoare au asistat la debitarea și punerea chilei navei.

Contractul pentru navă a fost semnat de cele două părți în noiembrie anul trecut, în urma unui proces de licitație. Proiectul este finanțat de Mecanismul de Redresare și Reziliență (RRF) a Uniunii Europene, care face parte din NextGenerationEU (pachetul de redresare economică pentru sprijinirea statelor membre UE afectate de pandemia de COVID-19).

Amiralul Gouveia e Melo a declarat: „Această navă, cu un concept inovator dezvoltat de Marina Portugheză, este multifuncțională și integrează componente aeriene, de suprafață și subacvatice. Este capabilă să îndeplinească o gamă largă de misiuni, inclusiv cercetare și experimentare științifică în domeniul dronelor și roboticii, precum și asistență în cazuri de urgență și dezastre. ”

Nava multifuncțională face parte din gama de nave de tip suport a Grupului Damen. Gama, cuprinsă între 7000-9000 de tone, aplică soluții standard testate acolo unde este posibil pentru a asigura o construcție rapidă, fiabilă și rentabilă.

Luând în considerare conceptul prezentat de Marina Portugheză, Damen a cooperat îndeaproape cu aceasta în dezvoltarea unei nave care să îndeplinească cerințele specifice. Nava, NRP Dom João II, oferă o versatilitate de neegalat, cu capabilități care includ cercetare științifică și tehnologică, căutare și salvare, ajutor de urgență, precum și siguranță maritimă și monitorizare a mediului și a condițiilor meteorologice.

Având în vedere importanța tot mai mare a dronelor și tehnologiei autonome în ajutorul de urgență și supraveghere, nava multifuncțională este capabilă să transporte și să lanseze Vehicule Subacvatice Fără Pilot (UUV), Vehicule de Suprafață Fără Pilot (USV) și Vehicule Aeriene Fără Pilot (UAV). Pentru acestea din urmă, nava dispune de un heliport de 96 x 11 metri.

Nava de 107 metri dispune de 650m2 de spațiu pe punte, potrivit pentru transportul până la 18 TEU-uri. La nevoie, aceasta poate găzdui sisteme modulare specifice misiunii, cum ar fi spitale, camere hiperbarice și echipamente ROV.

Pentru a facilita explorarea oceanelor și cercetarea, Nava Multifuncțională va fi dotată cu facilități de laborator de ultimă generație și cazare pentru personalul științific.

Damen

40 de comentarii:

  1. Hi
    Cu toate ca anunta la asta ca un vas versatil, eu am impresia ca e un
    vas nedecis, cam destramat. Totusi
    are mult loc fapt care faciliteaza tot
    felul de aranjamente dupa lansare.
    Personal, mie nu mi place.

    13
    • Dacă era în dotarea marinei 🇮🇱 erai fiert pe el. Ne făceai creierii praștie că ce magnific și nemaipomenit de extraordinar este !!

      59
    • Ursule, aștept cu interes sa vad cum înghesuiți voi toate alea pe un deplasament de 600 tdw.😊
      La portughezi le trebuie spațiu mare ca le folosesc și la mutat mobila, organizat meciuri de minifotbal și parca văd că fac și un teren de golf cu trei găuri măcar😉

      13
    • 18 TEUri ce inseamna:
      18 containere de 6m lungime si 20
      de tone greutate, vasazica 18×20= 360
      tone. Ramane intrebarea cat poti incarca
      pe metru patrat pe puntea superioara.
      Mai multe detalii o sa primim cu timpul.

      4
      • Si dupa socoteala mea, puntea nu tine
        un King Stallion

        https://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_CH-53K_King_Stallion
        Pacat

        3
        • Pai daca puntea la vitoarea nava a Marinha Portuguesa nu ar tine un CH-53 K King Stallion e cam nashparlie situatia deoarece aceasta nava se vrea si de transport iar US Marine Corps folosesc tipul asta de elicopter si care sigur vor interactiona cu portughezii in cadrul NATO pt diverse tipuri de misiuni si King Stallion va trebui sa aterizeze pe aceasta nava.
          Misho articol.Felicitari! Dar este in stilul celor de a ne baga unghiile in gat, cum de ce pt unii se poate, culmea cu resurse din Romania, cel putin mana de lucru, iar pt FNRo nu se poate pt ca nu se multumesc la shpaga si comisioane politrucii romani aflati vremelnic la putere in Romania!!!

          5
        • Dovule,de ce ai pune un CH-53 de 33tone pe o navă de 110 m făcută să care drone?? Crezi că e LDA murican?? Dacă ai nevoie sa cari ceva in caz de dezastru natural,etc poți să o faci și cu un NH90 sau Cougar de 9tone. Ne mai revenim și noi după 🚀🚀🚀💥💥 persane ?? Repet vorba lui nea Iancu : Fii bărbată Zoe!

          4
  2. foarte utila pentru zona de ocean Atlantic din largul coastelor portugheze si pana spre insulele Azore si Madeira, pentru supraveghere; poate lua si elicopterele AW101, vad ca nu e mentionat in articol

    10
  3. Acum câteva zile era discuția despre cele două LCS pe care să le achiziționăm.
    Mă gândesc că s-ar preta foarte bine la utilizarea că transportor de drone.
    Rampa spate și hangarul de sub punte pot găzdui și lansa 15-20 de drone gen Măgura V,asta ar însemna două sau trei grupuri de atac așa cum le folosesc ucraineni acum.
    Iar hangarul pentru elicopter poate fi dotat din proiect pe lângă elicopter cu drone cu decolare verticala.
    Ar fi un mare plus pentru forțele navale

    8
    • Daca vrei sa le transformi in drone carriers, clasa Independence ar fi mai potrivita decat Freedom.

      6
    • Mai aruncati un ochi pe google si voi inainte sa vorbiti, sa confirmat acum cateva zile ca vom cumpara 2 OPV care vor fi construite in RO, momentan nu au spus cu cine, pe langa asta mai cumparam 3 fregate noi… da ai vazut bine, 3 fregate NOI si continua cu programul corveta europeana tot 4 dar astea o sa incepa productia prin 2028-2029 in cel mai optimist scenariu… si se mai aud discutii ca daca merge bine achizitia de OPV si marina este multumita de ele vor mai cumpara 2 dar asta e mai mult la nivel de zvon, nu e confirmat….

  4. Cam ce PIB raportat pe cap de portughez furajat are Portocalia? Parcă cam apropiat de ăla de la Rromânica? Păi atunși, undi-i banii cari îi mâncaț’, uăi?
    Pî Sî mi-a plăcut grimasa amiralului Panait când a fost întrebat de corvete, în hala de la Damen.

    14
  5. Stati mai ashe: Ai nostri sunt vizionari – Asteapta sa ajunga in productie metalul hidrofob si atunci o sa comande vase NESCUFUNDABILE – sa le dea gauri cu cate racheta vor rusii caci tot va pluti 😉

    Asta inseamna sa ai grija de banutii contribuabililor si gospodarirea lor cu responsabilitate. 😉

    https://www.youtube.com/watch?v=V_qwoubJK5c

    7
  6. Asta-i vas civil?

  7. Este cumva a României?! A fabricat această navă o companie românească, nu este olandeză, România a oferit doar forță de muncă ieftina atât. Deci de ce atâta Tam -Tam ,miniștri și televiziuni,ziare ,on-line?! Ca eu nu prea înțeleg?!

    4
    • Să reformulăm:

      Este o ocazie de a marca expertiza românească în construcții navale moderne, oportunitatea de a aplica și dezvolta know-how-ul gălățean în domeniu și asigurarea proiectelor într-o unitate de producție românească cu locuri de muncă cu bună și înaltă calificare, pentru profesioniștii români.
      Se marchează și atragerea investițiilor pentru producție din partea deținătorului capitalului și asigurarea continuității unor capabilități strategice în domeniu, care să sprijine efortul de apărare în ca de nevoie.

      Iată, ți-am îmbunătățit puțin mesajul.

      9
    • pe vremea lu ceasca cumparau tot felul de licente cu banii jos si dupa aia amortizarea era cu produse agricole. evident ca importai si competenta daca surubareai un bac 1-11

      nava asta e platita de altii, competenta vine la pachet, si fiind pt portugalia nu au ce sa scufunde rusii in prima noapte de dregoste

      intrebarea e de ce primeste Portugalia nave pe bani europeni si Romania nu

      oricum, o chestie tare ca Romania construieste nave pt tara fostului imperiului oceanic Portugalia

      1
  8. Ce canta Ciuca cand era prim-ministru :
    „Aho aho copii si frati,
    Nave noi nu mai pupati !”

    11
  9. Tot la ceremonia asta s a zis ca vrem 3 fregate, 2 opv si 4 corvete in , va tineti bine? 20 de ani 😂

    Stiu ca dureaza ceva sa faci o nava dar puteau sa faca cele 4 corvete europene in paralel cu restul:
    Opv la damen, fregate la francezi….in 20 de ani se termina razboiul in ucraina, ne ataca rusii, ii bate de doua ori si ne pregatim de urmatorul razboi……

    https://m.defenseromania.ro/romania-cumpara-nave-noi-doua-opv-uri-cu-caracteristici-apropiate-de-corvete-si-trei-fregate-programele-o-prioritate-pentru-marina_630530.html

    12
    • marina ucraineana a disparut in prima zi. cea rusa e pe cale de disparitie, desi au aparare antiaeriana si aviatie.

      da RUMIL scheauna dupa corvete zilnic

      1
  10. Sper ca Armata și ministri de finante sa aibe intelepciune la fel ca alte instituții de stat intr-o lume cu deficit si in schimbare sa găsești resurse si mentii locuri de munca !!!! O mai buna coordonare intre mediul privat si de stat iar armata sa devina si ea creator de locuri de munca o data cu crearea de comenzii pentru inarmare fabrici textile se inchid in loc sa fie folosite ca creatori de locuri de munca comenziii de haine militare etc scolile sa aibe uniforme proprii o lege in care fiecare scoala sa aibe uniforme scolare in felul acesta in fiecare an vor genera locuri se munca si comenzii !!! Locale !!!! Cop sa fie nu doar tradatori !!!

    1
  11. Stiu ca e off topic dar nu avem “permiteti sa raportez” recent.

    1000 de bucati cobra2 4×4
    Sa vedem timpul de livrare acum.

    https://m.defenseromania.ro/compania-otokar-confirma-vanzarea-a-1-059-de-vehicule-blindate-cobra-ii-catre-romania_630538.html

    1
  12. Bravo gălățenilor, macar țin steagul santierelor navale romanesti la locul lui, adică sus.
    Cu o floare…

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *