Oare francezii mai cred in steaua FCAS?

Poate mai cred dar isi iau masuri de siguranta, sa aiba totusi ce sa tina in serviciul operativ daca programul FCAS va avea intarzieri si, pe cale de consecinta, pluseaza cu ce au prin curte, sperand la mai bine.

Nu discutam acum despre viitorul incert al avionului de generatia a VI-a franco-germano si spaniol ci despre gaselnita de marketing a celor de la Dassault. Pentru ca marketing pare a fi atat timp cat Rafale nu este un avion de generatia a V-a oricata electronica noua i-ai pune pe el, iar drona stealth care ar trebui sa insoteasca avionul exista doar la stadiul de prototip zburator, este drept ca daca discutam despre nEUROn atunci prototipul are la active peste 100 de zboruri, tehnologia fiind destul de maturata.

Pe de alta parte, cele doua, Rafale si drona, nu se cunosc atat de bine pe cat s-ar parea, in acest moment avionica actuala neavand nici in clin nici in maneca cu un astfel de concept, in acelasi timp conlucrarea intre un avion non-stealth si o drona stealth nu face chiar atat de mult sens pe cat ar parea pentru ca daca vezi avionul pe radar poti sa presupui ca si drona ar fi prin imprejurimi.

Daca in materie de avioane stealth europenii au fix zero experienta, francezii mai au ceva de care sa se lege si anume programul nEUROn, demarat in 2003 si care a dus la constructia unei drone stealth cu cala interna pentru arme, subsonica.

Daca lucrurile sunt sau nu viabile in punctul de vedere al tehnologiei, daca Rafale, asa cum este el astazi, poate suporta o modernizare care sa-l faca sa ramana performant si dincolo de 2030, intr-o Europa dominata de F 35A si de viitorul Tempest britanico-japonez, ramane de vazut.

Cert este ca francezii au de gand sa modifice cea mai mare parte din avionica actuala, cu radarul in frunte si in primul rand viitorul F5 va fi dotat cu viitoarea racheta cu incarcatura nucleara ASN4G. Insa lucrurile sunt complicate si intreg sistemul informatic si electric al aparatului va fi modificat pentru a sustine prelucrarea unei cantitati de date net superioare celei actuale.

In privinta rolului dronei, acesta va fi acela de a lucra in tandem cu avionul in cadrul misiunilor de tip SEAD. Ambitia este ca Rafale sa fie operational pana prin 2060, ceea ce pare cam exagerat: “forces us to show a certain requirement for this aircraft (Rafale F5) in terms of ambition so that its penetration capacity remains credible at least until 2060″.

Cert este ca francezii si germanii nu se inteleg intre ei si ambele programe comune sunt intr-un impas monstruos: viitorul avion de generatie a VI-a si viitorul tanc european. Vorbesc mult dar pare ca fiecare si-a luat gandul de la cele doua “viitoare” si exploreaza solutii alternative bazate pe propriile puteri.

Un lucru nu foarte incurajator pentru Europa. De altfel un alt program extrem de important dezvoltat de Paris si Berlin si-a dat obstescul sfarsit atunci cand germanii au renuntat sa mai dezvolte impreuna cu francezii un avion dedicat patrularii maritime si luptei anti-submarin si au decis sa-si inlocuiasca flota de P-3C Orion cu americanul P-8A Poseidon, lasandu-i pe francezii sa se descurce cum or sti in privinta inlocuirii Atlantique ATL2, avionul francez dedicat luptei anti-submarin.

Programul comun – Maritime Airborne Warfare System (MAWS) – a fost lansat de cele doua tari in 2017, iar in 2021 Berlinul a cumparat Poseidonul. End of Story. Acum a cumparat F 35A.

GeorgeGMT

8 comentarii:

  1. Pai daca vor francezii sa vada daca cuce avionul ala pana in 206, sa invete de la romani la LaneR-ul. Sigur ca se poate, dar oare merita?! As inclina sa spun ca nu!

    Anyway…………pana Europa nu isi da mana dpdv militar, nu va exista nicun avion european performant, tot de la americanii vor cumpara.

  2. FCAS sau nu vedeti sloganul si bagati in cap 🙂:

    „F16 nu merge fara M16”

    Asta merge si chiar daca ridici nivelul avionului si nivelul armei.

  3. Daca ar fi cred ceva atunci as crede ca vina e la germani. Mai precis controlul la export.

    Ma gandesc ca asta e principalul impediment in FCAS si viitorul tanc european.

    Nu m-ar mira sa ii vad pe francezi demarand un FCAS de capul lor.

    • Vina e la francezi ca vor sa fie sefi peste toate si sa fie totul facut de ei dar cu banii altora.

      Nemtii au acceptat pana si sa fie ambarcat desi nu au port-avioane si sa care nucleare desi n-au nici d’alea.
      Francezii au strambat tare din nas la motor si la impartirea industriala.

      Francezii au facut aceiasi manevra si la Eurofighter si au iesit din programul ala.

      Motivul oficial e ca Dassault nu vrea sa dea nemtilor si spanilor acces la partile tehnologice cu care vine ei in program. Ceea ce e o mega prostie. Motivul real e ca Dassault si restul companiilor franceze vor sa produca totul singure. Ceea ce nu inteleg si nici nu le pasa e ca franta nu are banii pentru un asemenea proiect. Asa ca se vor multumi cu un proiect mai mic si cu un avion mai putin capabil pentru francezi.

      Exact ce a fost si rafale. Un avion plin de compromisuri de a iesit un avion multirol care nu exceleaza in nimic desi original cerintele erau fix ale lui Eurofighter, adica un vanator. Au coborat cerintele de la un F15 la un F16 si acum Dassault vrea sa repete schema.

      Vine acum Mircea si face crize la ce spun dar asta e realitatea. Norocul francezilor a fost ca a picat razboiul rece si ca multirol sa dea o bomba vs babuni a devenit mai important decat vanator vs sovietice.

      Singurul mare avantaj al lui rafale a fost ca l-au putut moderniza mult mai usor decat au fost capabili aia din eurofighter sa se puna de acord sa il modernizeze.

      2
      • Vezi ca in cazul Eurofighter piatra de moara legata de gatul proiectului a fost fix Germania si pretentiile avute.

        De cumparat si dezvoltat au tot taiat dar de produs ca si procent au tot cerut. Ca sa nu mai zicem ca au tot taraganat si blocat dezvoltarea de numa numa. EF a iesit cu cel putin 5 ani mai tarziu decat trebuia fix di cauza nemtilor.

  4. Vor face nada! E joc de glezne ptr „prostime” să arate că Europa e unita ,Europa face și drege,bla bla bla. Teutonia și Galia nu au colaborat vreodată pe proiecte importante ptr armatele lor(un trainer,un cargo,un shorad au mers,nu era ceva esențial ). Ptr că după Mondialele de secolul trecut(pierdute de teutoni) au rămas nește chestii teritoriale care sigur îi râcâie pe ăia. Și galii știu asta deși se pupa când se întâlnesc. Așa că tanc sau păsăroi gen VI in comun,never forever. Iar la ăilalți(briti+vikingi+samurai) își vor băga muricanii codița. Deja se vaită că NGAD ul o să fie prea scump. Vor lăsa ei meleardele 💴💷samurailor și britilor sa curgă in altă direcție ?? Nope !!

  5. Greșeala francezilor este că s-au inhăitat cu germanii.
    Ar trebui să procexeze cum au făcut americanii, să invite natiunile detinatoare de Rafale la un lrogram viitor. Sa cotizeze cu ceva banuti so apoi sa le dea de lucru. O asamblare, o vopsire etc.
    Sau sa se alieze cu suedezii care au si ei experienta si sa faca impreuna unul de generatia a 6-a. Germanii parcă nu mai sunt ce au fost…

  6. Airbus a anuntat ca da afara 2500 de lucratori, mai ales din domeniul spatial (Ariane a pierdut in fata lui XSpace), dar si din domeniul militar.

    La fcas se lucreaza tare, adica sunt discutii grele.
    Oricum din start era prevazut ca Avionul fcas sa fie facut de Dassault deci nu strica cistigarea unei experiente stealth.
    Scandalul e legat de americani, fcasul ar trebui facut fara amis pt a avea libertate de miscare, export, insa fara tehnica americana nu prea merge. Nici sistemul Galileo, gpsul european nu e prea grozav.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *