Oare francezii mai cred in steaua FCAS?

Poate mai cred dar isi iau masuri de siguranta, sa aiba totusi ce sa tina in serviciul operativ daca programul FCAS va avea intarzieri si, pe cale de consecinta, pluseaza cu ce au prin curte, sperand la mai bine.

Nu discutam acum despre viitorul incert al avionului de generatia a VI-a franco-germano si spaniol ci despre gaselnita de marketing a celor de la Dassault. Pentru ca marketing pare a fi atat timp cat Rafale nu este un avion de generatia a V-a oricata electronica noua i-ai pune pe el, iar drona stealth care ar trebui sa insoteasca avionul exista doar la stadiul de prototip zburator, este drept ca daca discutam despre nEUROn atunci prototipul are la active peste 100 de zboruri, tehnologia fiind destul de maturata.

Pe de alta parte, cele doua, Rafale si drona, nu se cunosc atat de bine pe cat s-ar parea, in acest moment avionica actuala neavand nici in clin nici in maneca cu un astfel de concept, in acelasi timp conlucrarea intre un avion non-stealth si o drona stealth nu face chiar atat de mult sens pe cat ar parea pentru ca daca vezi avionul pe radar poti sa presupui ca si drona ar fi prin imprejurimi.

Daca in materie de avioane stealth europenii au fix zero experienta, francezii mai au ceva de care sa se lege si anume programul nEUROn, demarat in 2003 si care a dus la constructia unei drone stealth cu cala interna pentru arme, subsonica.

Daca lucrurile sunt sau nu viabile in punctul de vedere al tehnologiei, daca Rafale, asa cum este el astazi, poate suporta o modernizare care sa-l faca sa ramana performant si dincolo de 2030, intr-o Europa dominata de F 35A si de viitorul Tempest britanico-japonez, ramane de vazut.

Cert este ca francezii au de gand sa modifice cea mai mare parte din avionica actuala, cu radarul in frunte si in primul rand viitorul F5 va fi dotat cu viitoarea racheta cu incarcatura nucleara ASN4G. Insa lucrurile sunt complicate si intreg sistemul informatic si electric al aparatului va fi modificat pentru a sustine prelucrarea unei cantitati de date net superioare celei actuale.

In privinta rolului dronei, acesta va fi acela de a lucra in tandem cu avionul in cadrul misiunilor de tip SEAD. Ambitia este ca Rafale sa fie operational pana prin 2060, ceea ce pare cam exagerat: “forces us to show a certain requirement for this aircraft (Rafale F5) in terms of ambition so that its penetration capacity remains credible at least until 2060″.

Cert este ca francezii si germanii nu se inteleg intre ei si ambele programe comune sunt intr-un impas monstruos: viitorul avion de generatie a VI-a si viitorul tanc european. Vorbesc mult dar pare ca fiecare si-a luat gandul de la cele doua “viitoare” si exploreaza solutii alternative bazate pe propriile puteri.

Un lucru nu foarte incurajator pentru Europa. De altfel un alt program extrem de important dezvoltat de Paris si Berlin si-a dat obstescul sfarsit atunci cand germanii au renuntat sa mai dezvolte impreuna cu francezii un avion dedicat patrularii maritime si luptei anti-submarin si au decis sa-si inlocuiasca flota de P-3C Orion cu americanul P-8A Poseidon, lasandu-i pe francezii sa se descurce cum or sti in privinta inlocuirii Atlantique ATL2, avionul francez dedicat luptei anti-submarin.

Programul comun – Maritime Airborne Warfare System (MAWS) – a fost lansat de cele doua tari in 2017, iar in 2021 Berlinul a cumparat Poseidonul. End of Story. Acum a cumparat F 35A.

GeorgeGMT

65 de comentarii:

  1. Pai daca vor francezii sa vada daca cuce avionul ala pana in 206, sa invete de la romani la LaneR-ul. Sigur ca se poate, dar oare merita?! As inclina sa spun ca nu!

    Anyway…………pana Europa nu isi da mana dpdv militar, nu va exista nicun avion european performant, tot de la americanii vor cumpara.

    2
  2. FCAS sau nu vedeti sloganul si bagati in cap 🙂:

    „F16 nu merge fara M16”

    Asta merge si chiar daca ridici nivelul avionului si nivelul armei.

    1
  3. Daca ar fi cred ceva atunci as crede ca vina e la germani. Mai precis controlul la export.

    Ma gandesc ca asta e principalul impediment in FCAS si viitorul tanc european.

    Nu m-ar mira sa ii vad pe francezi demarand un FCAS de capul lor.

    1
    • Vina e la francezi ca vor sa fie sefi peste toate si sa fie totul facut de ei dar cu banii altora.

      Nemtii au acceptat pana si sa fie ambarcat desi nu au port-avioane si sa care nucleare desi n-au nici d’alea.
      Francezii au strambat tare din nas la motor si la impartirea industriala.

      Francezii au facut aceiasi manevra si la Eurofighter si au iesit din programul ala.

      Motivul oficial e ca Dassault nu vrea sa dea nemtilor si spanilor acces la partile tehnologice cu care vine ei in program. Ceea ce e o mega prostie. Motivul real e ca Dassault si restul companiilor franceze vor sa produca totul singure. Ceea ce nu inteleg si nici nu le pasa e ca franta nu are banii pentru un asemenea proiect. Asa ca se vor multumi cu un proiect mai mic si cu un avion mai putin capabil pentru francezi.

      Exact ce a fost si rafale. Un avion plin de compromisuri de a iesit un avion multirol care nu exceleaza in nimic desi original cerintele erau fix ale lui Eurofighter, adica un vanator. Au coborat cerintele de la un F15 la un F16 si acum Dassault vrea sa repete schema.

      Vine acum Mircea si face crize la ce spun dar asta e realitatea. Norocul francezilor a fost ca a picat razboiul rece si ca multirol sa dea o bomba vs babuni a devenit mai important decat vanator vs sovietice.

      Singurul mare avantaj al lui rafale a fost ca l-au putut moderniza mult mai usor decat au fost capabili aia din eurofighter sa se puna de acord sa il modernizeze.

      13
      • Vezi ca in cazul Eurofighter piatra de moara legata de gatul proiectului a fost fix Germania si pretentiile avute.

        De cumparat si dezvoltat au tot taiat dar de produs ca si procent au tot cerut. Ca sa nu mai zicem ca au tot taraganat si blocat dezvoltarea de numa numa. EF a iesit cu cel putin 5 ani mai tarziu decat trebuia fix di cauza nemtilor.

        3
        • Nu a fost deloc fix acelasi lucru.

          Germania a vrut sa reduca din capabilitatile avionului ca murise urss si ei trebuiau sa bage bani in reunificare. Ceilalti nu au vrut sa reduca nimic si pana la urma germania a cedat si au scos EF.

          Deci Germania si cand s-a cacait a facut. Franta a plecat cu totul din program.

          Si e cam euronat sa zic Franta nu vrea, companiile franceze nu vor in realitate. Vor sa faca ele tot chiar daca asta inseamna ca Franta primeste un avion mai slab. Totul sub pretexte nationaliste…desi programe comune au fost cacalau. Multe de succes.

          5
      • « Francezii au facut aceiasi manevra si la Eurofighter si au iesit din programul ala »

        Franczii nu au ieșit din programul ăla fiindcă nici nu au intrat.
        Erau discuții preliminare.

        Iar motivul, pe lângă faptul ca se dorea impunerea unui design german și unui motor britanic, era necesitatea pentru francezi de a deține un vector cu capacitate de penetrație nucleară și de un avion ambarcat.

        « Exact ce a fost si rafale. Un avion plin de compromisuri de a iesit un avion multirol care nu exceleaza in nimic desi original cerintele erau fix ale lui Eurofighter, adica un vanator. Au coborat cerintele de la un F15 la un F16 si acum Dassault vrea sa repete schema. »

        Inexact stimabile.
        De la început Rafale a fost conceput ca multirol, ba chiar omnirol după nomenclatura franceză.
        Era destinat să înlocuiasca Super-Etandard, Mirage IV, Jaguar, Mirage 2000C, Mirage 2000D, dintre care numai unul este vânător.
        Confunzi cu Typhoon care era inițial un vânător, trecut cu chiu cu vai la multirol.

        9
        • „Iar motivul, pe lângă faptul ca se dorea impunerea unui design german și unui motor britanic, era necesitatea pentru francezi de a deține un vector cu capacitate de penetrație nucleară și de un avion ambarcat.”

          Si pentru ca nu li s-a dat coordonarea programului. Cotele industriale se puteau negocia dar coordonarea a fost ceva ce francezii n-au fost dispusi sa renunte.

          „Inexact stimabile.
          De la început Rafale a fost conceput ca multirol, ba chiar omnirol după nomenclatura franceză.”

          Inainte de conceptia lui Rafale cerintele fortelor aeriene erau pentru un vanator si fortele navale pentru un multirol usor. Mai intreaba colegii mai batrani. De aia si erau in discutiile alea cu EF. Dassault la vreme aia era capabila industrial si tehnic sa le faca un vanator dar cand li s-a spus cat costa au schimbat placa si s-au uitat spre ceva mai f16 impreuna cu Marina. Am dat exemplul cu f15,f16 fix pentru ca ala e exemplul care l-am auzit la cineva care a fost implicat in toata treaba asta intr-o conferinta intr-o universitate europeana.

          Abia apoi e cum spui tu destinat sa inlocuiasca toata pletora aia de avioane.

          Poftim si de pe net.

          In the late 1970s, the French Air Force and French Navy were seeking to replace and consolidate their existing fleets of aircraft. In order to reduce development costs and boost prospective sales, France entered into an arrangement with the UK, Germany, Italy and Spain to produce an agile multi-purpose „Future European Fighter Aircraft” (which would become the Eurofighter Typhoon). Subsequent disagreements over workshare and differing requirements led to France’s pursuit of its own development programme. Dassault built a technology demonstrator which first flew in July 1986 as part of an eight-year flight-test programme, paving the way for the go-ahead of the project. The Rafale is distinct from other European fighters of its era in that it is almost entirely built by one country, involving most of France’s major defence contractors, such as Dassault, Thales and Safran.

          …..

          In the mid-1970s, the French Air Force (Armée de l’Air) and French Navy (Marine Nationale) had separate requirements for a new generation of fighters to replace those in or about to enter service. Because their requirements were similar, and to reduce cost, both services issued a common request for proposal. In 1975, the country’s Ministry of Aviation initiated studies for a new aircraft to complement the upcoming and smaller Dassault Mirage 2000, with each aircraft optimized for differing roles.

          https://www.europeanairshows.co.uk/aviation-anniversaries/july/dassault-rafale-first-flight

          1
          • Nu știu ce-mi povestești.
            Cat despre bătrâni, sunt departe de a zbengui pe plaiuri într-un picior cu o floare la ureche, din păcate.

            Eu le știu de la botul calului, n-am nevoie de referințe din surse anglo-saxone.
            Rafale, cel definit prin prototipul C001 era din start conceput ca multirol.
            Iar avioanele pe care le-am enumerat au fost toate, fără excepție, înlocuite cu Rafale, fără ca acestuia să i se aducă modificări, ci doar îmbunătățiri.
            Ce mai bună demonstrație ca nu a fost destinat să fie numai vânător.

            4
            • Nu e adevărat!! Singurul multirol pe planeta asta este F-35! Atât! Dovada? A înlocuit A-10! Nu l a înlocuit ?? Dar pe F-16? Nici pe ăsta?? A trimis la fer vechi F/A-18! Nu l a trimis? Dar EA-6B? A murit de bătrânețe și l a înlocuit EA-18G care e de fapt un F/A-18 pe care îl inlocuia ăsta micu’? Sunt confuz!! Dar AV-8 l a înlocuit? Parțial color,mai sunt aproape 100,in ritmul asta in vreo 8 ani scapă de ele. Bingo !! E clar ,e multirol 😂😂😂

              6
            • Nu asta am scris. Am scris despre cerintele fortelor armate nu de dassault si care au fost ecenimentele pana la rafale.

              2
      • Rafale este peste Eurofighter ca manevrabilitate , fapt pe care il gasiti pe net , chiar si ca avionica, si are un cost mai redus pe ora de zbor.. Este cam singurul multirol adevarat din Europa. Dovada este si succesul la export .
        Pe EUROFIGHTER nu il vrea mai nimeni la export ( austriecii s-au fript cu el ) iar tarile producatoare dau comenzi cat sa nu moara linia de productie, avionul european fiind si mult mai scump decat Rafale.

        2
  4. Vor face nada! E joc de glezne ptr „prostime” să arate că Europa e unita ,Europa face și drege,bla bla bla. Teutonia și Galia nu au colaborat vreodată pe proiecte importante ptr armatele lor(un trainer,un cargo,un shorad au mers,nu era ceva esențial ). Ptr că după Mondialele de secolul trecut(pierdute de teutoni) au rămas nește chestii teritoriale care sigur îi râcâie pe ăia. Și galii știu asta deși se pupa când se întâlnesc. Așa că tanc sau păsăroi gen VI in comun,never forever. Iar la ăilalți(briti+vikingi+samurai) își vor băga muricanii codița. Deja se vaită că NGAD ul o să fie prea scump. Vor lăsa ei meleardele 💴💷samurailor și britilor sa curgă in altă direcție ?? Nope !!

    4
    • Mult stimate și onorabile Strumpf Grinchevici, trebuie sa recunosc spasit și sa îți dau dreptate, Su57 si J20 sunt cele mai tari aeronave din generația 5 din lume, desi sunt sigur ca ai date ca deja îndeplinesc cu brio criteriile pentru generația 6. Asta este, când spui documentat și argumentezi adevărul suprem, nu te pot contrazice😉

      23
  5. Greșeala francezilor este că s-au inhăitat cu germanii.
    Ar trebui să procexeze cum au făcut americanii, să invite natiunile detinatoare de Rafale la un lrogram viitor. Sa cotizeze cu ceva banuti so apoi sa le dea de lucru. O asamblare, o vopsire etc.
    Sau sa se alieze cu suedezii care au si ei experienta si sa faca impreuna unul de generatia a 6-a. Germanii parcă nu mai sunt ce au fost…

    1
    • Germania nu mai susține nici EF2000. S-ar pus total la dispoziția partenerului de peste ocean. Nici tehnologie nu are să producă ceva elemente importante (motor, avionică, radar). Probabil că rulmenți și trenul de aterizare, in rest…
      Păcat că Europa se lasă depășită fara drept de apel de China, SUA și chiar Rusia cam in toate domeniile de apărare. Semiconductori au abandonat, aviația militară doar din gură. Până și Turcia proiectează un avion de generația a V-a. Corea a făcut și primul zbor. Europa visează să sară direct la generația 50 că, după cum s mișcă lucrurile vor sari și de generația a VI-a.
      Peste 29 de ani Europa va fi renumită pentru o puternică industrie textilă și a pielăriei și încălțămintei.

      2
      • Acesta este un narativ foarte cunoscut și relativ de succes creat în laboratoarele de la Kremlin, prinde la oameni cu educație deficitară și probleme financiare.
        Dacă ești de buna credință ce propui damboviteanule ca să remediem situația?

      • fa-ti temele inainte sa spui prostii

        ASML Holding N.V. (NASDAQ:ASML), Arm Holdings plc (NASDAQ:ARM), si NXP Semiconductors N.V. (NASDAQ:NXPI) sunt firme europene

        fara ASML nu prea poate face nimeni, cauta sa vezi de ce 🙂

        2
  6. Airbus a anuntat ca da afara 2500 de lucratori, mai ales din domeniul spatial (Ariane a pierdut in fata lui XSpace), dar si din domeniul militar.

    La fcas se lucreaza tare, adica sunt discutii grele.
    Oricum din start era prevazut ca Avionul fcas sa fie facut de Dassault deci nu strica cistigarea unei experiente stealth.
    Scandalul e legat de americani, fcasul ar trebui facut fara amis pt a avea libertate de miscare, export, insa fara tehnica americana nu prea merge. Nici sistemul Galileo, gpsul european nu e prea grozav.

    8
  7. « Pentru ca marketing pare a fi atat timp cat Rafale nu este un avion de generatia a V-a oricata electronica noua i-ai pune pe el »

    Nici F-35 nu este. Nu are suoermanevrabilitate nici supercroaziera, conform definiției noțiunii marketing ale celei a 5a generații.

    Lui F-22 îi lipsește fuziunea de date.

    În schimb, deși nu este complet « stealth », Rafale are elemente de « furtivitate » pasivă (derivă este de exemplu făcută în materiale « transparente » radar, și nu numai ea, plus « zvonurile »de « active cancellation » a radarului advers sunt din ce în ce mai credibile.

    8
    • Prima si cea mai importanta caracteristica a unui avion de generatia a V-a este profilul radar extrem de redus care reiese din proiectarea aparatului, iar la acest capitol Rafale n-are nici o treaba cu nimic sau are destul de putina.
      Rafale – „deși nu este complet « stealth », este departe de complet, extrem de departe..
      Supermanevrabilitatea n-are nici o legatura cu a V-a generatie pt ca avionul a fost gandit sa fie stealth tocmai pentru a putea ataca de la distanta si a nu fi detectat. Ca F 22 este supermanevrabil, alta discutie, F 35 nu a fost p[roiectat sa lupte cu tunul de bord.

      Una este ca un avion sa aiba unele caracteristici moderne generate de progresul tehnologic si cu totul alta sa fie proiectat din start la alt nivel. Nu mai discutam despre motoare.

      5
      • Sunt definițiile marketing pentru a V-a generație. Nu eu le-am inventat. Inclusiv supermanevrabilitatea și supercroaziera (care F-35 nu le are) și fuziunea de date (care F-22 nu o are).

        Caracteristicile SER (suprafață echivalentă radar) sunt doar estimate, pentru toate avioanele, datele nu sunt publice.
        Totusi, pentru Rafale, șeful lui Dassault s-a lansat în afirmația că ar avea „talia radar” a unei vrăbiuțe, și Trappier nu este un tip care vorbește degeaba. Asta ar face din Rafale cel mai „invizibil” dintre avioanele care nu sunt așa zise „invizibile”.

        Cet despre motoare, Rafale are un sistem de injecție de răcire în jetul reactorului, tocmai pentru a reduce semnătură termică. Iar F-35, cu un singur motor, are o semnătură termică din spate mai mare decât Rafale cu ale lui două motoare.
        Și în afară de supercroazierà și capacitatea de a zbura la mare altitudine, nimic nu leagă de motoare generația V.

        3
        • Rafale este un avion de generatioa a IV indiferent cum il marcheteaza seful Dassault. Supermanevrabilitatea o au toate avioanele de generatia 4. Nu stiu si nici tu nu sti care este cel mai invizibil avion de generatia a 4.

          Cert este un lucru, F 35, F 22 etc au fost proiectate din start ca avioane de genertia a V-a, Rafale este unul de G IV de care se trage acum prin modernizari succesive, asa cum face toata lumea. Vezi F 15 EX, F 16V, ET 2000 Block IV. Atat si nimic mai mult.

          5
      • total incorect! Supercroaziera si supermanevrabilitatea sunt caracteristici ale generatiei a 5-a conform cu definitia USAF. Ca F 35 nu a iesit chiar asa este alta chestie.
        F 22 este singurul avion de generatia a 5-a fara compromisuri, fuzuinea de date este inclusa inmid life update.

        2
  8. « Daca in materie de avioane stealth europenii au fix zero experienta… »

    Dacà prototipul Rafale C 001 diferă așa de mult față de demonstratorul Rafale A, este ca ministrul apărării francez al epocii a cerut expres lui Dassault ca noul avion să aibă caracteristici « stealth ». Am văzut pilonul pe care era cocoțat o machetă a jumătății față a rafale și unde se făceau teste în condiții reale ale unui radar terestru pentru detecția avionului.
    Iar chiar americanii au folosit marea cameră anechroidica de la ONERA.

    6
    • Demostrator sub forma de macheta vs F 117, B-2, F 22 si F 35, toate operationale? Asa si germanii aveau ceva experienta in materie de stealth in WW2, tehnologia de baza nefiind, la nivel teoretic, ceva cu totul nou, dar de la teoria de macheta si pana la un avion perfect operational este cale lunga.

      2
      • Nu ai înțeles.
        Nici măcar nu era un demonstrator, ci o macheta (neîntreagà) la scara 1:1 pentru a testa forma și învelișul definitiv pentru a reduce semnătură radar.

        3
      • Rafale are anumite caracteristici ale aeronavelor stealth (muchii „serate”, aliniere a planurilor), fara a avea pretentia de avion „stealth”, ci „low observable”. Deasemenea, Dassaultare ceva experienta suplimentara di prograumul nEuron, drona militara dezvoltata cu SAAB; care SAAB avea, deasemenea, concept stealth propriu pentru generatie noua de avion militar; in germania era, parca, DASA cu Lampirydae si, ulterior, cu defunctul Eurotrainer 2000 Mako, si el low observable. Oricum, FCAS, in masura in care a aparut in medium public, arata asa cum ar fi de asteptat sa arate un avion de generatia a 5-a/a 6-a; si, considerand nivelul de dezvoltare al avionicii de pe Rafale, este plauzibil ca firmele franceze sa aiba capacitatea de a produce avionica pentru generatia a 5-a, daca nu a 6-a…

        1
  9. Situatia nu este neaparat similara intre FCAS si MGCS
    Apartitia dronei care urmeaza sa fie fabricate de Dassault, probabil va ridica o problema suplimentara(francezii avand interesul ca drone sa zboare in tandem cu FCAS, lucru care pe nemti e foarte posibil sa nu ii intereseze si sa nu doreasca sa il finanteze)
    Pe de alta parte Eurofighter tocmai ce au anuntat ca vor disponibiliza ca 2500 de persoane. Totusi atat Tornado cat si Typhoon, pe langa toate dificultatile avute au reliefat doua avantaje majore: faptul ca mai multe tari sunt dotate cu aparate similare (more or less), si output-ul (nici un program national dezvoltat individual de fiecare din participantii la aceste proiecte nu ar fi fost capabil sa produca un numar atat de mare de aparate – pt curiosi : Organisational Complexity of the Eurofighter Typhoon Collaborative Supply Chain
    https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10242694.2021.1987022#abstract )
    Daca nemtii au alternative la FCAS (pot oricand sa comande F35), francezii nu prea au alte alternative la MGCS sau la o colaborare stransa cu nemtii
    BTW Robi: Rafle este probabil cel mai bun multirol (depinde de tara si doctrina militara a tarii respective). Nu este perfect (de, asta e problema cand vrei briceag elventian, nu poti excela in nici un domeniu insa le poti face mai putin bine pe toate), si are dezavantaje fata de F15 daca le compari (in special raza de actiune fara rezervoare largabile si MTOW) insa Rafale are multe avantaje fata de F15 tocmai la versatilitate (genul de munitii: antinava, nucleare, rachete de croaziera, bombe dirijate, si rachete A-A potente).

    18
    • „a drone sa zboare in tandem cu FCAS, lucru care pe nemti e foarte posibil sa nu ii intereseze si sa nu doreasca sa il finanteze)”

      Gresit, insasi simburele FCAS e legat de unu avion „director” insotit de o armata de drone de diferite categorii si cu diferite functiuni. Nemtii chiar sustin aceasta idee. Si din start s-a convenit ca Dassault sa se ocupe de avion, iar nemtii, eventual spaniolii si cine o mai intra in program de restul.
      Si inca ceva, din cei 2500 de disponibilizati la Airbus, cei mai multi sunt din programul spatial.

      2
      • Sehr geehrte Herr Calomfirescu, eu zic ca ceea ce am scris nu este gresit deloc. Stiu ce presupune intreg proiectul FCAS, si daca pentru avionul de gen.6 si motoarele acestuia, francezii sunt liderii de proiect (Dassault si Safran), pentru partea de Remote Carriers, leader este Airbus in secundar cu MBDA (https://www.mbda-systems.com/2022/12/12/scaf-statement-en-2/ ) si Satnus (grup de firme format din GMV, Sener Aeroespacial si Tecnobit-Grupo Oesía). Ca si workhorse pentru testarea diferitelor tehnologii a fost si este utlizat Do-DT25 (https://www.airbus.com/sites/g/files/jlcbta136/files/2021-09/MUT%20Datasheet.pdf )
        O drona conceputa si realizata de Dassault integral (chiar daca isi are sorgintea in proiectul european nEUROn), si dedicata Rafale F5, complica situatia daca francezii vor dorii ca SCAF/FCAS sa poata conlucra si cu aceasta drona, ea superpozandu-se exact peste pilonul 3 unde contractorul principal este Airbus (https://mediaassets.airbus.com/pm_38_602_602504-mjdkhvh31p.pdf )

        11
        • @iat, am scris despre FCAS cu 5 ani in urma https://la-neamtu-tiganu.blogspot.com/search?q=FCAS daca nu ma insel a fost preluat si pe aceasta platforma!

          Ma autocitez „Ce este de fapt acest FCAS? De fapt nu e un singur avion, e mai degraba o organizare formata din mai multe avioane, incl mai vechi, care actioneaza coordonat. In acest sistem urmeaza sa se mai dezvolte u nou avion, un fel de „commander” si o puzderie de drone de diferite categorii care insotesc aceste avioane, sunt conduse de ele, dar ar avea posibilitatea sa actioneze si de sine statator.”

          2
      • si apropos de unde sunt cei 2500 care vor fi disponibilizati: din divizia de aparare si spatiala (Rüstungs- und Raumfahrtsparte) care are o pondere de cca 12% din totalul cifrei de afaceri a Airbus

        2
    • Airbus a concediat 2500 de oameni de la divizia de sateliti, care nu merge prea bine. Partea de avioane merge excelent, extraordinar cea de avioane de pasageri.
      Deci nu prea are cum sa afecteze decizia asta FCAS, mai ales ca financiar Airbus sta foarte bine

      2
  10. Unde au fost nemtii in aeronautica pana la sfarsitul WW2 si unde sunt azi…Acum incearca, poate, si prin francezi, sa-si revina.
    Un exemplu de inginerie pe paine cu Horten
    https://www.youtube.com/watch?v=x-EzlsLCUy0&t=367s

    2
  11. Adevarul e ca daca folosesti diferentiak
    toate sunt destul de exacte.

    2
  12. parerea mea e ca nevoia unui avion nou european nu e tocmai stringenta, poate in 2040 cu actualele Rafale, Typhoon sau Gripen in linia a doua.

    rusii n-au scos nimic nou care sa le faca fata si sunt masiv in urma cu multiplicatorii de forta, nu au experienta misiunilo SEAD sau a misiunilor complexe in general, sunt obisnuiti ca in Siria, 2-4 avioane si fara opozitie

    nu au castigat superioritatea aeriana, doar o suprematie locala bazata pe lovituri la sol de la peste 50km de front, lansare de rachete de croaziera sau pe rachete AA cu raza lunga de actiune, unele greu manevrabile (ce e pe MIG-31, am uitat cum ii zice) dar indeajuns de periculoase cat sa faca imposibile intiativele ucrainiene

    ce se intampla acum deasupra Ucrainei imi aminteste de razboiul dintre Iran si Irak mai degraba decat de campaniile US in Orientul Mijlociu sau in Vietnam

    estimez ca 50% din fortele aeriene franceze, germane, italiene si spaniole ar curata cam intr-o luna trupele rusesti din Ucraina, fara pierderi semnificative, munitie sa aiba dar ar trebui si un SEAD dedicat in prima faza gen Growler sau un avion invizibil F-35, pana mai cureti din SAM-uri ca sa mai minimalizezi din pierderi; asta fara Gripen si F-urile tarilor mai mici

    asa ca raportat la pericolul proxim, nu pare necesar un avion nou in urmatorii 10 ani, mai degraba dupa 2040. dronele care se fac acum ar putea fi integrate si cu cele vechi, mai dobandesti experienta asa, mai inveti etc.

    e bine ca britanicii/italienii/japonezii lucreaza la Tempest, ca uite americanii si europenii iau mici pauze, unii cu FCAS altii cu NGAD, macar face cineva ceva si e bine ca nu-s toate ouale in acelasi cos

    Mai urgent pare Pacificul pentru ca e asa o mare necunoscuta China si ce pot avioanelor lor noi; au ceva BVR cu raza lunga noi, comparabile cu Meteor (ceva mai capabila ca AMRAAM) dar observand capabilitatile rusesti, un nou avion nu e o nevoie presanta

    14
  13. Trebuie un avion nou. SU-57 exista. N-o fi el la același nivel de stealth si nici produs în cantitățile dorite de rusi dar în perspectiva de 10 15 ani lucrurile se pot schimba. Iar un avion nou înseamnă producție undeva peste 10-15 ani.

    2
    • pai si eu ce-am zis? in jur de 2040. suntem la 2 luni de 2025.

      2
      • Pentru 2040 FCAS e deja în întârziere. În 2040 Europa trebuie sa aibă firme care sa domine decisiv o forță cu 150-200 de Su-57 dublate 200-300 de Su-30/35 și cu noi modele de rachete AA.
        Dacă vor supraviețui catastrofei din Ucraina, russi își vor fi învățat lecția și vor veni cu stocuri mult mai nări de arme inteligente, pentru ca aici au gâfâie ica din primele zile.
        Noroc cu F-35, cumpărat inclusiv de Germania. Dar F-35 depindexde bunavointa americanilor, care pot oricând sa închidă robinetul și sa te lase cu ele la sol.
        De aceea europenii au nevoie de în avion (și sisteme de armament) proprii care sa nu depinda de SUA.

        4
        • ajungem iar la boala de dinainte de 2022 cand orice arma ruseasca era speritoarea maxima iar cobra lui Pugaciov tinea loc de senzori si bvr

          eu n-am vazut Su-57 pana acum in razboiul din Ucraina, ma indoiesc ca e operational sau a fost folosit in prima linie si oricum daca ar fi folosit, tot nu va fi stealth (motoare) si tot avionica in serviciu o va folosi.

          Su-30/35 sunt cunoscute, niciunul nu e superior Eurofighter sau Rafale si o sa se chinuie si cu Gripen. F-35 e basca, nici nu e nevoie in afara de SEAD

          cu ce sa faca avioane noi? singura sansa e sa le dea chinezii jucarii noi ca rusii vor avea nevoie de cel putin 10 ani de eradicat coruptie ca sa poata sa-si reconstruiasca industria aviatica…si chiar daca o reconstruiesc, o sa fie greu cu accesul la procesoare ultima generatie…de pilda.

          asa ca nu e nimic intarziat, unde vad eu o intarziere e dotarea cu drone a armatelor europene, productia de drone in general de toate categoriile si de munitii..si e prea putina artilerie

          5
          • este intarziat pt ca nu va fi state of the art va fi ce americanii dau altora la comun prin 2040 cu blocurile de update si upgrade la F35 adica ce e Rafale acu, indiferent cat se rahatesc unii lipsa de fonduri crasa cu care se confrunta franta o tine in urma de aia are nevoie de germania dar nu vrea sa cedeze tehnologie pt banii aia si atunci europa are ce are adica nimic si ia de la americani cand are nevoie de cele mai noi sisteme,dovada Germania a cumparat ce a avut nevoie, F35 ,iar unii viseaza armata europeana ,astea sunt unele din magariile care tre rezolvate pt ca UE sa fie un tot iar francezii la faza asta sunt o piedica

            1
            • Cand ai o marfa pentru care ai muncit ai dreptul sa iti negociezi pretul si conditiile de vanzare. Dassault e chiar producatorul marfii, nu vre-un tigan de Obor, care ciordeste legumele crescute de altii sau le aduce de la turci.
              Daca nu exista concurenta nu-i opreste nimic sa ceara.
              Daca UE are nevoie de avioane produse local, pe termen scurt trebuie sa cedeze iar pe termen lung sa plateasca pentru dezvoltarea unei piete suficient de diverse, incat sa existe premize pentru negocieri corecte. Cine stie la ce scoruri s-ar fi ajuns fara aia trei mari producatori din State… iar forta economica a UE – SUA sunt comparabile.

              1
              • marfa nu exista , aia au realizat si nemtii de au cumparat de la unii F 35 inteleg ca francezii marseaza pt a isi realiza obiectivele pe asazisa independenta europeana dar cu ce ii ajuta pe nemti sa schimbe dependenta de sua cu dependenta de franta ,cel putin la aia cu sua proiectele comune functioneaza ,la aia cu franta nu,pana francezii nu realizeaza ca atunci cand nu ai bani nu ai cu ce sa faci nu o sa vezi nimic o sa vedem un dassault care o sa ramana la nivelul actual ,sau uitam ca Armée de l’Air et de l’Espace plateste o gramada de bani DOD pt drone Male pe care nici airbus nici dasault nu sunt capabili sa le construiasca https://www.defense.gouv.fr/air/actualites/reaper-premiere-campagne-tir-gbu-12-france

  14. Adevărata caracteristica a generației 6- „game changing” care va schimba air defense- va fi laserul. FCAS și GCAP sunt gen 5 că vor veni doar cu o alternativa la F35/F22. Iar până când le vor lansa europenii foarte probabil SUA va scoate un nou/future Block la F35 că sa își păstreze avansul.

    Dacă n are laser nu e 6..și e greu de crezut că europenii vor implementa așa ceva.. DEȘI UK (si Italia că e și Leonardo in proiect) sunt cu DragonFire acolo..nu cunosc țările din FCAS să aibă cercetare avansată pe laser (o fi secret) dar puțin probabil să vina cu ceva nou fata de F35 prea curând.
    De fapt SUA de aia poate și o scalda cu al lor NGAD că nici ei nu au inca un laser capabil..vezi acest articol chiar de azi:

    https://nationalinterest.org/blog/buzz/us-military-freaking-out-why-lasers-aren’t-magic-bullet-against-hypersonic-missiles-207436

    • FCAS si Tempest vor aduce inerent ceva in plus fata de F-35, indiferent ce block o sa fie, pentru simplu fapt ca-s bimotoare.

      pur si simplu sunt alta clasa si au alte roluri. nu tine de lasere generatia ci mai degraba de posibilitatea de a fi insotit avionul de diverse alte asset-uri

      • E ca și cum ai spune că Mirage si Typhoon nu concurează cu F16 că s bimotoare și ăla e mono. Au fost comandate pur politic..nu tehnologic. In India (programul MRCA) le-au pus pe toate la testare (și bimotor și monomotor) și până la urmă tot politic au comandat (cu scandal..cateva Rafale-uri până să refacă tender-ul..vezi MRFA unde tot politic vor comanda).
        Iar F35 e multirol nu? Eu comentam la alt articol că nu îl vad potrivit pe CAS dar toată lumea pe RoMil e entuziasmata că și gătește!
        Dar programul US Navy FA/XX pregătește oricum un urmaș mai economic al lui F22-bimotor (și probabil de data asta disponibil și la export).
        Posibil sa deviem dar F35 este un F16 evoluat stealth…de aici marile probleme cu C-ul lui Navy..F35 a fost gândit pt USAF.
        Lockheed Martin nu știu să facă avioane de vânătoare.. poate rachete spațiale dar fighter jets se știe istoria lor..F104 „coșciug cu aripi”.
        La competiția câștigata de General Dynamics (GD) cu F16 au fost 5 proiecte..LM au fost imediat descalificați că proiectul lor era din alt film..îți recomand să îl cauți să vezi cum arara.
        Dacă nu preluau divizia de aerospace a lui GD nici acuma nu făceau mare brânză.
        Daca sunt deștepți Navy va comanda o evoluție stealth a lui F18 bimotor..făcut de Boeing și Northrop Grumman (cei care au făcut F18/F17 Cobra). Posibil sa se alieze contra LM. Și va avea SUA și bimotor pe export.
        In orice caz GCAP/Tempest și FCAS u vor fi cum sunt azi F16/F18 fata de Mirage/Typhoon..adica extrem de scumpe dar fără sa ofere de diferența performante pe măsură.
        Adică un F16V Block 70/72 și F18 Super Hornet E/F goale sunt azi cam 70-80 mil $.
        Un Rafale F4 sau Typhoon Tranche 4 sunt 125-150 mil $..
        Se justifica diferența?
        Cam așa vor fi și FCAS/GCAP..dacă F35 este acum 200 mil $ atunci alea vor fi 250-300..
        Repet..se vor cumpăra politic…cu scandaluri de corupție (vezi Austria cu Typhoon)..nu că F35 n au avut și ei (vezi Belgia)..
        Deviem dar calitatea pe militar e cam al 14-lea criteriu..nici neutra Elveție nu cumpără pe bune..a se vedea cazul Gripen..
        Sunt super fan defense UE dar nu vad cum ar putea veni europenii cu ceva care sa rivalizeze oferta SUA..sunt realist.
        In primul rand spuneam.. dezbinarea..faptul că toți în UE fac apologia industriei europene de apărare..dar toți trag doar pt ei și comanda masiv de la SUA.. Germania a comandat F35 sta sa comande și Spania..
        Uita te la toate proiectele așa zis europene.. egalitate egalitate dar nu pt căței.. nimeni nu vrea egalitate..sunt cei mari orgolioșii.. Franța si Germania..și cei de mana a 2-a.. Italia Spania, Suedia etc..in afara de proiectele comune +puține oricum) cat a cumpărat Germania armament din Europa? Au cumpărat de la italieni avioane G91 și au zis că s proaste și le au făcut vânt Portugaliei..atât. Chiar si la proiectele comune își customizeaza tot cu ale lor..vezi elicopterul Tiger de și-au băgat tunul lor..rachetele lor etc. Dar Franța? Îmi vin in minte doar BVS urile suedeze atât.. excepția confirma regula nu? In schimb cat au cumpărat Italia sau Spania în istoria lor de la Germania și Franța? La greu..probabil mai mult decât de la ei..putina reciprocitate dacă vrem sa fim in aceeași barcă..dacă s așa perfecți de ce au mereu nevoie de parteneri? Spunea cineva pe bună dreptate..ei sa le facă dar pe banii altora..

        4
      • Deocamdata sunt niste subiecte de negociere intre niste guverne ,si cam atat ngad si alalalt american sunt proiecte deja bugetate chiar si partial pe piese de DoD deci probabilitate mare de realizare la astia la cum merg negocierile, scot americanii stargazer contra invaziei extraterestre pana se hotarasc astia sa faca probe la fcas si tempest

        1
    • Ce fel de stealth e ala care afiseaza laserul ca o lanterna in noapte ?

      1
  15. Ramanand strict la FCAS (și GCAP) sunt proiecte sa dea de lucru industriei locale..nu vor aduce nimic revoluționar.. părerea mea. Ce speră ei e să prindă comenzi de la statele care nu cumpără de la americani..

    Deci FCAS va vinde unde acum se vinde Rafale iar GCAP unde se vinde Typhoon (excluzând evident țările participante).

    Dacă e să luăm statele din G20 si din Golf (cu bani) văd așa:

    FCAS e posibil sa fie comandat de India, Africa de Sud, Indonezia, Qatar, Emiratele Unite.. poate Argentina, Egipt (daca dau chix avioanele chineze)..tari care are în trecut au avut avioane Dassault.

    GCAP posibil de Austria, Brazilia, Arabia Saudită, Kuweit, Oman.. poate Turcia (dacă da chix Kaan îl)..

    Și dacă F35 se dovedește a fi un horror pe costuri de mentenanță (cum se prefigurează) ambele speră la operatorii actuali (sau viitori) ai F35..Australia, Canada, etc

    Sunt proiecte in primul rand cu caracter comercial..oricât de performante vor fi produsele americane întotdeauna vor fi state care nu le vor comanda..din rațiuni politice..și europenii speră să umple acest gol și evident că le trebuie un produs comparabil cu ce e acum pe piata..

    Logic era un proiect comun european..dar întotdeauna sunt unii mai „egali” decât alții și de aia nu se înțeleg. Franța e de apreciat pt ce a reușit singura de a lungul timpului..sa scoată avioane performante (Suedia și mai și!) dar de la succese s au și umflat in pene de nu mai accepta și pe alții în horă..cu asemenea orgoliu nu vad bine FCAS u..Eurotank u..Eurofregata..

    3

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *