Polonia isi va moderniza flota de F 16

Astfel toate cele 48 de aparate F 16 C/D Block 52+ vor fi aduse practic la standardul F 16 Block 70, lista de achizitii asociate programului de modernizare (Midlife Upgrade) fiind destul de impresionanta.

Dar si mai impresionat este pretul solicitat in prima instanta de americani: 7,3 miliarde de dolari. Sa te ia cu ameteala…

Avioanele poloneze au inceput sa soseasca in tara in 2006, iar in 2009 ultimul F 16 polonez a ajuns acasa. De atunci si pana acum polonezii au fost feriti de accidente, nici un aparat F 16 nefiind pierdut, ceea ce este lucru mare.

Ce solicita Varsovia sa cumpere, lista completa o gasiti AICI, dar ramane totusi problema pretului enorm. Nu discutam despre achizitia de noi avioane, nici macar de vreun pachet de armament, polonezii cumpara doar cele necesare pentru modernizarea flotei de F 16 si am senzatia ca anumite sisteme vor fi montate si pe cateva avioane FA-50 sud-coreene, dar in principiu, chiar daca suma finala va fi mai mica, tot avem in fata o caravana de carute cu bani. Conform unor surse din presa poloneza, s-ar putea ca modernizarea sa vizeze si cresterea resursei de ore de zbor. Se stie deja ca F 16 C/D Block 50/52  vine din fabrica cu opt mii de ore, dar in cadrul operatiunilor de Midlife Upgrade, resursa poate creste la zece mii de ore, sau chiar mai mult.

In acest context, suma de 6,5 miliarde de dolari pentru 32 de F 35A pare ceva mai rezonabila, chiar daca pe lista noastra nu sunt (repet acest lucru) anumite sisteme absolut necesare. Poate ca sunt pe vreo lista secreta, poate, dar ramane un fapt ca preturile la armament au sarit pur si simplu in aer, odata cu cresterea masiva a cererii.

Macar din acest punct de vedere, americanii si europenii care au de-a face cu industria de aparare ii pot multumi sincer piticului-dictator de la rasarit, ca si pasnicilor conducatori ai Chinei.

Intr-o ordine de idei paralela, constatam ca in cazul Poloniei nu se vede inca fundul sacului si Varsovia continua sa faca achizitii scumpe si foarte consistente fara a da semne de oboseala.

In cazul nostru, asteptam cu nerabdarea semnarea contractului pentru cele 32 de F 35A.

Viitorul fortelor aeriene poloneze arata cam asa: F 16 Block 70/72 – 48 de aparate, FA-50 Golden Eagle” – 48 de unitati, 32 de F 35A si inca 32 de avioane de superioritate aeriana cu doua motoare, cel mai probabil Boeing F-15EX Eagle II.

Si ca lucrurile sa fie si mai simple, Varsovia se gandeste foarte serios sa cumpere si elicoptere grele de transport, discutia fiind in jurul CH-47F Chinook de la Boeing, desi polonezii opereaza deja elicoptere grele AW 101. Nu cred ca mai trebuie amintit aici de cele 96 de elicoptere de atac AH-64E Apache proaspat comandate pentru aproximativ 10 miliarde de dolari.

GeorgeGMT

59 de comentarii:

  1. Sincer, nu prea văd logica. F-16, chiar în varianta block 70, va fi depășit în curând. Singurul avantaj este că nu așteaptă după ele, le au deja în curte și le modernizează treptat.
    Însă de banii ăia luau lejer încă 32 de F-35, cu toate avantajele, avioane stealth de generația V, uniformizarea flotei…
    Polonezii vor avea patru tipuri de avioane de luptă, fiecare în cantități mici. Asta înseamnă o logistică complicată, patru centre de pregătire a piloților, deci patru escadrile cam ocupate cu asta, mentenanța înfiorătoare.
    Germanii, englezii, italienii, spaniolii merg pe varianta cu câte două tipuri de avioane în înzestrare.
    Mă rog, banii lor, distracția lor…

    12
    • O alta treaba nasoala pentru Polonia esta ca majoritatea acestor contracte de inzestrare sunt facute cu imprumuturi de la americani si coreeni si multa lume pe aici nu stie asta…… O sa plateasca polonezii si peste 2,3 generati pentru imprumuturile astea.

      1
      • Da, asta-i nasol! Unii se imprumuta pentru a se apara de expansionismul rusesc, altii pentru pensii si salarii. Asta e, fiecare cat si cum poate/vrea!

        14
  2. Au și pachet de armament. JASSM uri și alte rachetute. 56 de radare AESA,tot atâtea suite AEW și conducere a focului parcă. Oricum,prețul este imens. 150 meleoane per orătanie 🐓🐓. No problem mai bagă nește datorii la catastif. Că cam așa intri in elita G7. Ai datorii dă trilioane, ești eligibil.

    4
  3. Aoleu, avuseși dreptate. JASSM urile alea sunt 3 și sunt dă exercițiu. Și bombițele 8 și tot dă exercițiu. Pe bune,ăștia se țăcăniră complet? Mămică,cât va costa peste douajdeani mlu izarea F35?? Un sfert de meleard păsăroiul??

    3
  4. You have to see the forest, not the individual trees…

    1. A coherent, complementary system is being built, using machines that are already owned or purchased and are being delivered. I mean the F-16, FA-50PL or F-35A.

    2. The cost of the F-16 modernization package includes an investment in the Polish defense industry as part of the offset.

    3. The final price will be much lower, I estimate it at 60% of the initial price.

    4. As part of the work being carried out, all these machines will complement each other, allowing for the optimization of operating and training costs in peacetime.

    A few links:

    https://dziennikzbrojny.pl/aktualnosci/news,1,12086,aktualnosci-z-polski,zgoda-na-modernizacje-mlu-polskich-f-16

    https://defence24.pl/sily-zbrojne/fa-50-z-czesciami-i-uzbrojeniem-od-f-16-analiza

    https://defence24.pl/sily-zbrojne/fa-50-naprowadza-himarsy

    https://defence24.pl/sily-zbrojne/fa-50-gap-filler-wyzwanie-ktore-bylo-potrzebne-analiza

    18
    • Your money, you show…
      But:
      1. you’ll have 4 types of aircraft, in small amounts (2-3 squadrons each), you’ll need 4 training centers (with one squadron for each center), 4 maintenance facilities, 4 logistical centers, 4 different type of ground teams in your air bases.
      2. US didn’t offer to much in industrial offset, see your country, dozens of billions spent on US weapons, very little offset.
      3. The final price will be more than 100 million US$/aircraft, for a 4th generation aircraft.
      4. Germany, UK, Spain, Italy are going on no more than two type of aircrafts, France with one. Only US can really afford to use multiple types of aircrafts, but even them are thinking to to simplify the aircraft fleet in their three components, USAF, US Navy, US Marine Corps.
      But as I sad, your money, your show 🙂

      7
    • What’s the reason to have F16 and FA 50? Logistic costs are ignored. Polish decisions makers are a bit ( at least ) coocoo. No offense. You buy coreean stuff just because you got a credit line from SK?

      2
      • Asa e…. majoritatea acestor contracte de inzestrare sunt facute cu imprumuturi de la americani si coreeni si multa lume pe aici nu stie asta…… O sa plateasca polonezii si peste 2,3 generati pentru imprumuturile astea.

  5. Stau sa ma gandesc cat costa sa operezi o asemenea flota…Baietii cred ca au gasit pestera lui Alibaba…In sfarsit…tara mai mare , dublu populatiei decat noi, dublu si la PIB , oameni seriosi pusi pe treaba . Si sa nu uitam banii cheltuiti pe fortele terestre plus ca au comandat 3 sau 4 fregate la englezi daca nu ma insel….

    11
    • Majoritatea acestor contracte de inzestrare sunt facute cu imprumuturi de la americani si coreeni si multa lume pe aici nu stie asta…… O sa plateasca polonezii si peste 2,3 generati pentru imprumuturile astea.

  6. „de banii ăia luau lejer încă 32 de F-35”

    Posibil, dar de ce ? E mult prea riscant, pt ca daca suplimentezi, deja te duci cu livrarile spre 2040.
    Poate ca ne scapa niste amanunte esentiale.
    Cum ar fi ca se intrevede o prabusire a Ucrainei, un Trump care e posibil sa puna umarul la dezintegrarea NATO sau macar la slabirea lui, si ca polonezii se asteapta la un scenariu extrem de grav in urmatorii 5 ani si nu peste inca 15. Poate s-au prins ca nu mai e timp.
    Toata lumea se fixeaza ca sunt 48 de kit-uri pt 160 mil bucata.
    De fapt sunt 60, care dupa ceva luare in calcul a ce mai e pe acolo, plus o reducere de pret, obisnuita cand discutam de un pret maxim. Si discutam totusi de Polonia. Tot ce se poate ca pe langa reducerea normala, sa mai primeasca inca o reducere doar pt comenzile facute deja in State si ceva compensare pt livrarile catre Ucraina.
    Mai aproape de adevar ar fi cam 100 mil pt 1 kit. O suma insa suficient de mare incat putem sa fim siguri ca cele 12 kit-uri suplimentare nu sunt pt tinut in depozite sau pt montare pe bucatele pe FA 50. Ci mai mult ca sigur ca baietii sunt deja in discutii sa mai cumpere ceva avioane second hand pe care sa le aduca la acest standard. Si discutam deja de un orizont spre 2030 in care or sa aibe 60 de F16 plus 32 F35. Probabil si cu livrarea terminata la cele 48 FA 50.

    F15 nu cred. Dureaza prea mult sa primesti ceva asa de rapid. Dar pe restul poti pune baza.
    Si chiar cred ca o sa iasa cu cafteala in viitorul nu foarte indepartat.

    https://www.contributors.ro/de-ce-n-a-ocupat-armata-ucraineana-transnistria-pana-acum/
    Am mai postat acest link, dar de data asta un comentariu care mi-a atras atentia si care ar putea sa explice destul de bine ce se intampla pe la noi si diferenta de mentalitate intre noi si polonezi. Atat la varf cat si in populatie.

    14
    • „Romania nu va lovi niciodata militar. Aici trebuia incheiata propozitia. ” Fara aprobarea NATO ” – in afara de faptul ca e in plus, e si comica. Romania nu loveste, ea se loveste. Romania furata este la pamint din punct de vedere militar. Cum sa atace ? Cu ce sa atace ? Pe cine sa atace ea si de ce? Pe unde sa o ia si incotro ? Ceea ce vedem in Ucraina este razboi adevarat; Ucraina, consiliata si pregatita de la pierderea Crimeei a avut la dispozitie 7-8 ani sa isi faca cit de cit temele; pregatita, cu 40 de milioane de oameni si doldora de arme, de abia face fata. In Romania, alianta politico-interlopa a desteptilor de partid si de stat post 90, cocotata in fruntea tarii ca paduchele, a sifonat miliarde de euro, a distrus infrastructura economica si militara, a dus la emigrarea a 5 milioane de oameni , a indatorat Romania pina in vecii vecilor si asteapta cu speranta vremuri cel putin la fel de bune, indiferent ca pupa costumul englezesc sau rubasca rusa. Cu Vestul sau cu Estul, baietii o vor aduce din condei, ca se pricep. Si avem si istoric. Ucrainienii au folosit 7 ani ca sa se pregateasca militar, ai nostri ii vor folosi ca sa o dam cotita. Ca vor sti sa stirneasca flacari nationaliste care sa ne scoata din UE ( dupa ce mai papa niste bani din PNRR ) , ca vor umple toate haznalele lor media de patriotism revolutionar care sa ne scoata din „ghearele imperialistilor”, ca vor declansa vinatori de vrajitoare si vor ” stigmatiza ” abaterile ” tefeliste si useriste, asta deja se vede. ” Dusmanul ” este deja ales si la indemina. Alegerile nu vor face decit sa confirme gradul mare de incultura al populatiei, care pune cu incredere si constant umarul la esuarea propriului sau stat. Incultura si miopia romanului simplu care se lasa laudat, mintit si capusat, sint adevaratele noastre vulnerabilitati si sint evidente. Ingrijite si mentinute (cu dragoste de popor) de catre alesii natiei, daca sint aduse in discutie sint considerate ofense la adresa neamului. Laudele si impaunarile insa, aranjate frumos pe tichia de margaritar, cuplate cu un discurs pozitiv, jovial si linistitor- iliescian, sint reteta sigura si verificata. La ce s-or mai chinui unii sa mai spuna adevarul de atita vreme si degeaba, asta nici dracu nu stie.”

      Comentariul de care ziceam.

      21
      • Daca nu iti place in Romania breee, mai bine te duci tu frumos in Germanistan, Francistan, Anglistan, Belgistan, Swedistan etc si ne scutesti de prostia ta…. Tu probabil esti alt culegator de sparanghel in Germanistan sau portocale in Spanistan.

    • Acum să nu crezi că modernizarea unui F-16, cu prelungirea resursei de zbor, se face peste noapte…va dura mulți, foarte mulți ani, cam cât livrarea unui avion nou.
      Avantajul este că le zboară deja, au piloți pregătiți, scot câte unul-două din serviciu și le modernizează câteva luni. Asta este partea plină a paharului.
      Partea goală este următoarea:
      1. F-16, cu o amprentă radar mare, va fi depășit în deceniul care urmează.
      2. Polonezii au F-16, FA-50, vor avea F-35 și caută un bimotor, deci patru tipuri diferite de aeronave, patru centre de pregătire a piloților, patru centre de mentenanță, patru echipe diferite de tehniciceni la sol, patru lanțuri logistice pentru motoare și piese de schimb.
      3. Mă îndoiesc sincer că aceste kituri de upgrade la F-16 block 70/72 se potrivesc la FA-50. Ar trebui reproiectat avionul și nu se merită investiția pentru 48 de avioane.
      4. Dacă cumpără încă o escadrilă de F-16 în uz, go to punctul 1.

      1
      • 4 tipuri de avioane intretinere nu i problema pentru Polonia, tara destul de tehnocrata si motivata. Ei tiu bine minte de WWII.

        3
        • este o problemă, ai patru tipuri de avioane în câte 2 sau 3 escadrile, deci cantități mici.

          Pentru asta ai nevoie de patru centre de pregătire a piloților, deci scoți din uz 4 din 10 escadrile, câte plănuiesc, ai nevoie de patru tipuri de tehnicieni la sol, ai nevoie de patru centre de mentenanță, patru tipuri de lanțuri logistice (motoare, piese de schimb, stocuri…).

          În plus, trecerea la Block 70/72 se face în acele țări care nu au acces la F-35, gen Taiwan, sau luate de noi de țări care, la fel, nu pupă bilet pentru F-35. Bulgaria și Slovacia sunt excepții, sincer nu știu ce a fost în capul lor…

          Restul aliaților care au acces la F-35, gen Norvegia, Olanda, Danemarca, Israel, Belgia, scot din uz F-16 și îl înlocuiesc treptat cu F-35, nu mai stau să bage bani într-un avion depășit.

      • Nu peste noapte, dar muult mai rapid decat sa mai astepti inca 32 de F 35 cand inca nu au inceput livrarile pt primele.
        Plus ca se merge exact pe intentia americanlor de a moderniza si ei F16 mai vechi pe care le au. Asta vine la pachet cu o crestere a capacitatilor de productie.
        Multe din ce fac polonezii au sens daca presupui ca se pregatesc de razboi. Si inca in viitorul destul de apropiat.
        Cu bimotorul, nu e exclus sa traga frana de mana. Deja au 3 tipuri, nu cred ca se vor arunca la inca unul. Deocamdrata nu e nici un contract si ce discutii sunt, sunt mai mult la stadiul de intentie si nu la ceva concret.

        3
    • articolul asta e cu directie spre electoratul moldovenesc acum inainte de turul 2, e fix un fel de „Ba pe-a mă-tii!” la propaganda ruseasca, uite ce se intampla daca castiga un pro rus, o sa aveti razboi. e mai putin realist in rest

      acum, concret, cam care ar fi castigul Romaniei daca ar ocupa Transnistria, la ce ne foloseste noua sau Moldovei? mai ales ca aia stau cuminti acolo, nu misca in front, doar gagauzii fac scandal dar tinand cont de ce inseamna numele lor in romana nu ma mir, atat pot ei, sunt ca un caine de ala poșetar care latra cat il tii in brate, daca-l pui jos se pune cu roatele-n sus

      ce sa facem noi in Transnistria, de ce sa escaladam conflictul aiurea? Chiar crezi ca armata romana nu s-ar putea ocupa de rusii pacificatori de acolo si nistrenii aciuati pe langa ei? ar fi o chestiune de zile, hai o saptamana, mai ales cu ucrainienii in spate

      10
    • Articolul ala e plin de fantezie, ca si multe dintre comentarii. Daca iese Stoianoglo vom avea parte de un moment Dodon 2 si atat. N-o sa atace Ucraina Transnistria, n-o sa intre Romania sau NATO cu trupe in republica Moldova ca sa il dea jos pe gagauz. Oricum nu cred ca iese Stoianoglu – pentru ca omul cheie va fi din nou ca si data trecuta Renato Usatii, alunecos rau individul si in combinatii cu multe servicii dar care din nou s-a pozitionat spre Maia, chiar daca un pic mai discret ca in 2020.
      Privitor la atacarea Belarusului de catre Polonia – vorbim de o fantezie si mai si. Polonezii se pregatesc pentru ce va urma dupa incheierea lucrurilor in Ucraina, e adevarat. Logic ca nu vor sa ramana cu fundul gol in astfel de vremuri si ca vor sa traga cat se poate in primul rand vrabia din mana in loc sa astepte dupa cioara de pe gard.
      Sunt 2 scenarii posibile in zona lor care vor destabiliza situatia: un atac hibrid in Tarile Baltice sau „Anschlussul” Belarusului de catre Rusia. Pentru primul e necesara o interventie directa acolo, pentru cel de-al doilea avem tambalaul clasic de granita cu Ivan, printre care si sicanele din spatiu aerian unde nu ai nevoie si nici nu este indicat sa faci du-te vino cu dotarile de lux gen F35 pentru a raspunde la toate provocarile.

      5
    • De ce ar vrea Trump dezintegrarea NATO cand in NATO isi vinde USA cele mai multe arme made in USA?

      Trump este un businessman, mai bine faci bau-bau, bad putin, 2gdp NATO countries si intorci banii cu lopata vezi 7.3 mld pt kituri f16, rad aia de la lockheed de ii doare burta de sumele estimate si fraierii care le platesc, ce sa ii faci daca te-ai prins in hora, marchezi banul.

      4
      • Cum zicea nenea ala : „you sweet summer child”.

        „De ce ar vrea Trump dezintegrarea NATO” ? – ca asa vrea muschii lu Vlad si Xi, care ii sponsorizeaza campania electorala.

        6
      • Posibil sa ne lamurim destul de curand. Chit ca vrem sau ca nu.
        E stransa rau si desi nu vreu sa castige maimutoiul, un Trump la WH combinat cu un covrigar la Cotroceni si un gagauz prin Chisinau, nu arata deloc bine. Mai ales pt unii care au bagat 1.6% in aparare anul trecut.
        Sper sa iesim cu bine la mal, dar nu prea vad cum, daca intram cu adevarat pe scenariul asta.
        Inarmarea asta poloneza mi-ar fi sunat tare bine si pe la noi.
        Chestia care ma irita cu adevarat e ca cu tot puhoiul asta de achizitii al polonezilor, tot noi suntem aia cu deficitul mai mare. Ai nostri zici ca se pregatesc sa spele putina.

        5
        • dar cu o americă dominată economic de china ce faci?

          3
          • dar cu o americă dominată economic si politic de rusia si china ce faci?

            4
          • hai sa terminam cu tampenia asta ca US va fi dominata economic de China si Trump e ala in stare sa schimbe situatia, sunt pur si simplu fantezii dpdv economic chiar si pentru viitor, nu neaparat numai pe termen mediu sau lung; problema Chinei e ca are cash si n-are ce face cu el si atunci subventioneza produse ieftine..care insa sunt ieftine si proaste, deja nu mai vorbeste nimeni de Temu ca avand vreo sansa vreodata sa se apropie de Amazon…si ce euforie era acu cateva luni cu magazinele astea online chinezesti; firmele private de acolo nu se pot credita decat de la statul chinez, desi ei ar vrea si altfel dar deocamdata nu se poate;

            scenariul de cosmar e ala in care China e in criza si recurge la un razboi ca sa justifice intern situatia precara dpdv economic si criza demografica.

            despre alegerile americane da, sunt foarte stranse, nu-s vreun fan al democratilor dar Trump ar insemna inca 4 ani de scandal si stagnare; sper insa ca erorile din ultimele zile (ultima e cu Musk taietor de joburi de la stat) sa duca la iesirea acestui clown din viata politica.

            nu-s vreun fan Harris dar mi se par usor infantile reactiile astea cu pocire de nume sau etichetare facila

            2
  7. Hmm, ef-urile poloneze au deja minim 15 ani și probabil si-au consumat jumătate din resursa. Acum eu ca un habarnist în aviație socotesc cam asa: își tuneaza un vehicul sh cu 160 de milioane de coco. Bulgarii pe care îi socotesc mulți cei mai fraieri din parcare primesc pentru 200 de milioane platforme noi la ultimul standard. Oare ce ar spune un samsar auto despre cele doua afaceri?🤔

    8
  8. „Intr-o ordine de idei paralela, constatam ca in cazul Poloniei nu se vede inca fundul sacului si Varsovia continua sa faca achizitii scumpe si foarte consistente fara a da semne de oboseala.”

    Second $2 Billion U.S.-Poland Foreign Military Financing Direct Loan Strengthens NATO
    https://www.state.gov/second-2-billion-u-s-poland-foreign-military-financing-direct-loan-strengthens-nato/

    South Korea lining up banks to help finance $22 billion arms sale to Poland
    https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/south-korea-lining-up-banks-help-finance-22-billion-arms-sale-poland-2023-11-03/

    Poland on track to face ‘explosion’ of public debt, Commission, expert warn
    https://www.euractiv.com/section/politics/news/poland-on-track-to-face-explosion-of-public-debt-commission-expert-warn/

    Poland leads NATO on defence spend – but can it afford it?
    https://www.reuters.com/world/europe/poland-leads-nato-defence-spend-can-it-afford-it-2024-10-23/

    4
    • Sa speram ca sunt cativa finantisti prin guvernarea poloneza care si au facut bine calculele, pt noi ar fi nasol din punct de vedere geopolitic ca polonezii (aliatii nostri naturali) sa colapseze economic, chiar daca pe motiv de inarmare…

    • Bingo, uite un baiat destept, informat…..

  9. Când vezi lista polonezilor, nu poți decât sa ii apreciezi și să speri și tu la mai bine. Poate după alegeri…poate vreodată!

    4
    • ești sigur că este de apreciat? pare mai mult o bulimie
      1. trei tipuri de tancuri grele
      2. un număr enorm de lansatoare de rachete, vreo 600 de HIMARS (nici măcar americanii nu au atâtea), plus 300 de lansatoare sud-coreene, cu alte rachete
      3. patru tipuri de avioane
      de celelalte nu mai zic…
      Păi numai la Himars trebuie să înființeze 12 brigăzi și o singură salvă îi costă 360 de milioane de dolari, asta în condițiile ideale în care au tot timpul 3.600 de ținte de lovit (asta dacă nu le folosești pe post de katiușe, ceea ce ar fi o tâmpenie)

      5
      • Nu la modul in care fac achizitiile ma refeream, ci la faptul ca pun intr-adevar osul la bataie si portofelul pe tava pentu tot ce-i ma bun. Clar achizitiile par intr-un fel de Indian Style asa….multe si pestrite, dar macat vor ce-i mai bun. Problema pe langa cele expuse de tine, tine si de economie. Pare ca se duc spre razboiul rece ca procent din PIB cheltuit pentru aparare, dar poate vor sa se faca vecini cu RPC pe viitor! 🙂

        Ca-n bancul ala cu Ceausescu si Judetul Argentina! 🙂

        1
      • 600 HIMARS…. aia e doar propaganda electorala, nu o sa vada ei 600 himaras nici cand o face plopu mere….. nici nu aere locked martin cum sa livreze atatea himars, ei nu produc nici 100 pe an, iar polonezi sunt printre ultimii din Europa care au cumparat himars. Noi am cumparat in 2018 si nici pana acum nu aveam toate cel 3 batalioane si mai sunt foarte multe tari inainte Poloniei care au semnat pentru himars. Locked Martin pur si simplu nu au capacitate de productie, plus ca aramata americana are prioritate la achiziti iar americani au solocitat cateva sute de himars sa inlocuiasca pe cele donate Ucrainei si sa isi mareasa nr de batalioane pentru o posibila confruntare cu China. Polonezi o sa fie norocosi daca o sa vada primul himars din contract in 2040 si chiar si 2040 e foarte optimist….

  10. Seamănă mai mult a panica. 4 tipuri de avioane. Dintre care trei tipuri au același rol. FA 50 este un castrat F16 din toate punctele de vedere.
    Ori știe Varșovia ceva ce nu știm noi. Oare poate socot mai real posibilă încercare a Rusiei sa taie un coridor spre Kaliningrad?
    Mă mai întreb, oare cînd vom opera și noi niste bimotoare de cucerire a supremației in aer. Și cînd ne vom dota flota cu radare zburătoare că sa folosim pe deplin toate atuurile lui F 35?

    7
  11. foarte bine fac polonezii, un Viper va continua sa fie competitiv si relevant multi ani de acum incolo; unde ramane in urma e vectorul BVR cu raza lunga, AMRAAM -ul s-ar putea sa pierda teren in urmatorii ani iar JATM din cate stiu nu e preconizata sa fie folosita si pe F-16.

    rusii nu cred ca au ceva de nivelul PL-15 sau nu au inca, asta fiind amenintarea pentru care e dezvoltat JATM-ul

    AMRAAM-ul va ramane relevant mai degraba pentru angajamentele mid range unde un radar AESA iti da un avantaj sa tragi primul, cam asta cred ca e gandirea din spatele deciziei polonezilor

    ramane insa problema duelurilor de la distanta mare unde deocamdata doar Meteor si PL-15 sunt campionii; cele rusesti ori sunt prea mari (R-37 pt tinte tip AWACS) ori nu-s inca in productie (K-77)

    Meteor ramane unica prin propulsia ramjet si are avantajul unic al reglarii puterii motorului, dandu-i o flexibilitate tactica cam peste orice altceva si pare sa aiba cel mai mare no escape zone (60km)

    De aia cred ca polonezii se vor uita atent si la propunerea Eurofighter pentru avion de superioritate aeriana

    5
  12. Dubios rău. De ce ai moderniza Block 50 la preturile astea, când ai pe conducta F-35?
    Din câte știu eu USAF nu modernizeaza F-16, se uita doar spre viitor.

    1
    • „de ce ai moderniza Block 50 la preturile astea”
      Nu stii ce intra in pretul asta. Lista aia contine doar informatiile publice, nu tot pachetul.
      Nu vor sa astepte 15 ani pana cand F35-urile incept sa ajunga si dupa aia inca niste ani pana cand toata flota e oprationala.
      E bine sa ai un mix de avioane, nu tragi aiurea de F35, daca nu ai neaparat nevoie.
      Nu stim ce contine offsetul la afacerea asta.

      4
      • durata medie de livrare a unui F-35 de pe linia din Forth Worth este de 4 ani, nu 15 ani.
        iar din experiența contractelor din ultimii ani, americanii nu oferă nimic la offset, doar mentenanță. poate ceva implicare industrială, minoră, la comenzi uriașe, de peste 10 miliarde de dolari…

        2
        • Daca tu faptul ca realizezi singur in baza unui offset turela pt rosomak si borsuk cu sisteme optice si stabilizare electrica raytheon sub licenta e nimic cam te inseli

          1
  13. Arsenie Breahnă

    Costul poate fi mai mic, acesta e un contract-cadru; în plus, așa cum s-a mai spus, nu știm exact ce include pachetul. Dar da, judecând strict contabilicește, chiar și 60% din valoarea vehiculată e mult – însă față de ce anume e mult? Polonezii sunt pățiți grav de prea multe ori ca să se joace cu focul de la est, așa că dacă o cheltuială oricât de intensă îi va salva, orice cost e mic.

    Ar fi grozav „ai noștri” să ia lecții de îndată de la decidenții polonezi – și mă refer în general la planificarea militară, nu doar la modernizările F16.

    Așadar, nu i-a păcălit nimeni pe polonezi așa cum unii insinuează. Polonezi sunt oameni serioși, am toată încrederea că decizia lor este corectă, inclusiv financiar. Dar… libertatea costă! Am vizitat puțin Polonia și am rămas cu amintiri foarte bune. O parte din ele, însoțite de imagini, le puteți parcurge aici:

    https://calatoriifestinalente.wordpress.com/2019/11/13/europa-centrala-partea-intai/

    3
    • multumesc pt link, f interesant

      1
      • Arsenie Breahnă

        Eu îți mulțumesc pentru lectură, Steppenwolf. Proiectul meu inițial a fost să vizitez și cimitirele militare românești din Slovacia si cât mai multe locuri emblematice din Europa Centrală având legătură cu ai noștri în campania WW2 din vest. Am avut o vreme potrivnică iar cu motocicleta trebuie să te supui naturii și lui Dumnezeu… dar cu voia acestuia, trag nădejde ca în viitor să pot vizita în întregime ce mi-am propus.

        Privind polonezii – ca imagine generală a țării cât și privind comportamentul, am admirație și respect. Și am simțit aceeași atitudine din partealr.

        2
  14. Suma e enorma, grecii si taiwanezii si-au modernizat avioanele la vreo 25-30milioane dolari/bucata. Realistic, ar trebui sa se invarta la 1,6-18 miliarde.

  15. Politica de înarmare poloneză derivă cu siguranță din niste modele generate de politică lor externă legata, cel mai probabil, de idealurile lor naționale.
    Să nu uităm că WWII a început cu Polonia într-un rol foarte nefericit și chiar înfrângerea Germaniei nu a putut rezolva suferință Poloniei. Harta Poloniei stă „hăis” peste cea Europeană, are ca vecini chiar pe Belarus și pe Puțin (prin enclava Kaliningrad), vecinătatea unei Lituanii modeste că forța militară… plus un nedorit colaps al UA.
    Fără o forță militară semnificativă nici o țara nu poate juca în liga mare a politicii externe.

    1
  16. ce dau jos polonezi de pe f16 ale lor, cumpara mapn second hand ,pentru ale noastre f16,tot sunt peste ale noastre.asta e diferenta dintre doua tari una condusa de vechea securitate (russia) si una care a facut curatenie …

  17. Nu vedeti ce se intampla aici?

    De ce au 4 tipuri de MBT (Leopard, Abrams, Black Panther, T72).. pe langa al lor PT-91..idem si la avioane.. si la UAV-uri..?

    In schimb la restul armelor au concepte proprii (Borsuk, Krab) sau licente (Patria-Rosomak etc)..doar 1 model..

    Polonia doreste sa-si dezvolte propria industrie de armament..cu concepte proprii..sa intre in liga celor mari..sa vanda si ei cu plus valoare mare cum face acum SUA/Lockheed..de umfla preturile pe fondul cererii foarte mari..

    Ei vad FCAS..GCAP..vor si ei sa fie parteneri cu drepturi egale..au asimilat tehnologie la chestii mai usurele gen MLI, SPH.. dar la MBT jet fightere altfel sta treaba..numai avand toate produsele de varf de pe piata si operandu le pt ani de a lungul intelegi exigentele unui sistem..

    Mie mi se pare prea mare coincidenta..

    Iar pe termen scurt probabil si-au facut un calcul pragmatic.. Degeaba cumperi ultimul racnet daca ai timp de asteptare foarte lung fara sa includem intarzierile de rigoare horror inerente.. Asa ca nu se leaga de cap cu un singur furnizor.. Se gandesc ca in caz de nevoie e riscant sa stai doar in Lockheed..sa ai si Boeing.. Hanwha..

    Timpul va demonstra daca am dreptate..parca vad ca nu se opresc la Apache-uri la elicoptere de atac..tot asa mai comanda un tip.. (am citit de tatonari sau interes pt AW-249 Phoenix)..

    Si sa ne punem putin in papucii lor.. Nu inteleg ce ne impresioneaza atat de mult tari precum Polonia care baga cu carul bani in inzestrare?

    Orice tara o poate face.. In loc de the usual 1-2 % din buget, strangi cureaua si aloci 5..6..etc..fiecare dupa cum reuseste sa-si controleze contribuabilii..si ca sa-i faci sa accepte le oferi niste pomeni electorale.. Sa observati ca merg mana n mana.. Nu poti mari bugetul la aparare daca nu umfli si niste pensii..salarii de bugetari..

    A facut-o Grecia si a intrat in criza..se stie..

    Cum bine a postat Robi link urile ca si in Polonia se pregateste de ceva..

    Dar adevarata smecherie e sa vinzi tu altora.. Sa obtii plus valoare.. Ar fi interesant o statistica daca SUA mai mult vinde armament sau mai mult cumpara..

    In orice caz cand vinzi iti amortizezi costurile.. Polonezii inteleg ca nu pot sustine acelasi ritm mult timp.. Ca la fotbal cu Fair Play ul financiar.. Cumperi sezoane la randul de sute de milioane cei mai scumpi jucatori (vezi Barca.. PSG.. Man City.. Juventus etc).. dar vine si nota de plata si UEFA zice ca tre sa mai si vinzi ca sa ai balanta ok..altfel intri in criza..s a vazut la Barcelona..

    Asa si pe armament.. Ca sa eviti o astfel de criza.. Polonia se gandeste la partea de amortizare.. aspira la a deveni producator.. Cele mai stabile cluburi de fotbal pe plan financiar nu sunt cele care castiga trofee tot timpul.. Alea au o groaza de „gauri”.. datorii (vezi combinatiile lui Juventus)..ci cele care vand jucatori sa-si echilibreze bugetul (vezi balantele la Atalanta, Brighton)

    E doar o conjunctura asta cu situatia actuala..pe termen lung trebuie sa sustii toate investitiile facute anii astia cu razboi..altfel vine nota de plata.. Polonia isi face calcule..tre sa si vanda..

    Au deja incercari.. vezi Borsuk ul..si le trebuie calitate.. Sunt foarte departe la alte categorii de arme dar primul pas asta e..sa intelegi ce face un MBT lider de piata..sau un jet fighter..cum functioneaza.. P

    Emblematic este si contra exemplul.. Noi.. Romania.. Azi se implinesc 50 de ani de la primul zbor IAR-93 Vultur.. concept propriu..

    Si Romania a mai avut..si Bizonul.. Si Jderul.. Dar se poate spune ca au fost programe de succes? Cine a mai cumparat aceste arme in afara de noi? (in conditiile in care Romania lui Ceausescu avea piata de desfacere in Africa.. Asia etc).. Nici aia n au vrut armele noastre.. Pt ca nu erau de nivel de export..si nici noi nu se poate spune ca am fost multumiti..ce rata de operabilitate au avut? Au fost casate avioane cu 0 ore de zbor..

    Noi visam sa facem MBT uri sau avioane de vanatoare in conditiile in care NU STIAM CE INSEAMNA UN MBT SAU UN AVION DE LUPTA!

    Pt ca rusii ne taiasera de la produse moderne si ne dadeau doar de generatie depasita..pe fondul politicii se stie.. a lui Ceausescu..

    Idem licente..am facut reverse engineering la multe chestii.. Tractorul Universal.. Tramvaiele VxA.. Dar dupa? Am mai stiut sa facem ceva cu ele? Au ramas incremenite in copii..modernizare din parti ca n am inteles cum functioneaza..iti iese o data..copy paste-ul.. Apoi mai greu.. In anii 90 incercam sa vindem acelasi tractor copiat in anii 50..

    Parerea mea ca nu poti avea industrie daca sari niste etape.. Polonezii o iau incet..vor sa inteleaga si F-16..si F-15..pana sa aiba pretentia sa aspire in viitor la un loc in FCAS.. GCAP.. Eurotank u..chestia asta dureaza decenii.. Vezi Coreea de Sud.. Cumpara de la americani de zeci de ani dar abia recent au dezvoltat produse comparabile..

    Noi am sarit sa facem OZNuri dar aveam avioane cu elice.. Cam asa ceva.. Tre sa rumegi pana sa inghiti..altfel te ineci.. Cand ne-au dat rusii MIG-29 n am stiut ce sa facem cu ele.. erau prea avansate pt noi.. Ceilalti din blocul CAER le aveau de ceva ani.. Ai sarit de la bicicleta la TIR sau masina de curse.. Evident ca nu ne a iesit IAR-95 Spey ul in conditiile astea..iar MIG-29 le-am tras pe dreapta.. A fost emblematic..

    Polonezii impusca mai multi iepuri cu varietatea asta.. Ai tehnologie de la mai multe firme..se poate traduce prin retehnologizare de linii de productie..mentenanta etc.. (a se vedea ca au F-16 si cu motoare F100 Pratt&Whitney si F-110 de la GE).. Nu depinzi de un singur furnizor in caz ca urgenta.. Poti compara sistemele ca sa stii pt produsul tau ce e mai bine in viitor.. Cumperi de la cat mai multe state (SUA, Coreea, Germania, Italia etc) ca sa poti influenta si relatiile cu aceste tari (economic..diplomatic).. Personalul devine mai performant..se obisnuiesc sa lucreze cu mai multe sisteme.. E dovedit ca mai multe tipuri de operatiuni impulsioneaza crrativitatea.. E win-win-win..la infinit..

    In fata acestor castiguri paleste faza cu costurile de mentenanta mai mari daca ai opera 1 singur tip de avion..tanc etc

    Nu in ultimul rand ce mai cred eu.. Polonia bate fierul cat e cald.. O data ce se termina razboaiele va fi mult mai greu sa aplice toate planurile astea..cum s-a intamplat la sfarsitul Razboiului Rece de s-au inchis atatea fabrici de armament..s au cancelat programe de inzestrare.. Se stie c a fost o cadere imensa..

    In pace (si pana la urma se vor termina si razboaiele astea) iti vine contribuabilul si iti cere „unt”.. spitale scoli etc..nu va mai accepta asa usor miliardele astea date doar pe modernizare..

    Ei acumuleaza acum cat mai mult ca nu stiu cand mai „pupa”.. Credeti ca SUA dadea atatea din casa daca nu era razboiul? Americanii sunt constienti ca trebuie sa isi intareasca aliatii..si ofera multe.. Offset..transfer de tehnologie pana la un punct.. Poate tineti minte cum se anulau programele de inzestrare din anii 90..motivatiile Congresului: relatiile cu dusmanii s-au imbunatatit si ne vedem pusi in fata unei noi realitati..aliatii ne concureaza la inovatie..URSS u picase si tarile din NATO scoteau armament pe banda rulanta ca pierdusera monopolul pietei interne si incercau sa supravietuiasca sa vanda altora..export..si isi pastrau armele pt ei americanii..vezi F22..Patriot u multi ani l au tinut doar pt ei..

    Pt mine nu e surpriza ca Polonia vrea varietate si nu cantitate..si pe alte domenii sunt forta..uitati va in Romania.. Orice vrei sa cumperi ai si alternativa poloneza.. Eu am renovat si evident am incercat sa cumpar ceva mai bun (suntem prea saraci sa cumparam ieftin).. si cei de la magazinele de bricolaj imi recomandau la greu produse poloneze..calitate comparabila cu Germania.. Italia..dar la pret mai scazut.. Logica abordarea! Si pe armament ar putea gasi o nisa pe pret ca articolul bine spune ca scorurile au explodat..un F16 Block 70/72 low cost credeti ca n-ar avea cerere? Urmasul lui F22 se anunta un monstru ca pret.. 300 mil $ de bucata.. Cine vine cu tehnologie cat de cat comparabila la pret mai mic da lovitura..

    O sa ziceti ca sunt vise ca cei mici sa se ia la tranta cu colosii.. Dar uitati va ce schimbari in ultimele decenii..sa luam pe jet fightere..

    In timpul Razboiului rece aveai 3-4 de unde alege.. SUA, Rusia/URSS ma rog.. Franta si UK.. Omit altii care faceau preponderent doar pt piata interna gen Suedia, Italia, China..

    Azi ai cel putin dublu..Turcia, Coreea de Sud, China, India, Pakistan (JF-17)..se pregatesc posibil Brazilia, Indonezia (parteneri in Boramae), Arabia Saudita, nu e exclus un nou Lavi la Israel.. Japonia, Italia, Spania au si ei pretentii.. Citeam de Spania ca in programele astea comune de inzestrare (gen Eurofighter, Eurocopter) nu aveau partener ce sa propuna.. Nu aveau cercetare.. Intre timp au pe toate palierele.. Indra pe electronica/avionica/radar, ITP Aero pe motoare.. Se stie de Escribano.. Uro Vamtac etc.. Companii fara mare istoric..Spania nu insemna mare lucru pe defence.. mult timp consumator ca si noi si polonezii (de la Franta, Germania, SUA etc).. Dar uitati acum: partener probabil cu drepturi egale in FCAS..M-10 Booker e pe platforma de Ascod.. Polonezii de ce ar fi mai prejos?

    Adio vremuri cu bipolarism SUA vs URSS..

    Acum Polonia..totusi tara mica.. Sa devina big player si ei.. Cine ar fi crezut si de Turcia? Si de ce nu sa inverseze rolurile.. Uitati SUA ce masiv cumpara de la altii..daca iei toate tenderele/programele de inzestrare e plin de tehnologie din afara: urmatorul SPH, MLI, chiar MBT.. Polonia spera sa vanda intr o zi SUA.. poate parea fantezista teoria dar e doar primul pas.. Timpul va demonstra…la ei au politicieni care chiar inteleg ce inseamna asta cu „primul pas” ..nu k la noi doar slogan.. de urmarit in anii ce vin concepte poloneze pe armament.. Parerea mea ca vom vedea tot mai multe si pe arme tot mai complexe.. Pt ca vor „rumega” toata tehnologia asta „state of the art” si o vor intelege..

    Si sa ramanem in oglinda.. Parca vad ca noi facem cu F-35 urile cum am facut cu MIG-29 urile..vor sta mai mult prin hangare ca nu ne vom putea permite costurile de mentenanta operare..o sa gasim scuze ca de obicei.. Ca la footbal..n am avut centre de juniori..cum zice Hagi hahaha.. Nu am avut scoli de piloti..piese de schimb..hangare dedicate.. Idem. Abrams-urile..la noi se prabusesc podurile sau nici nu avem infrastructura..dar cumparam tanc cu 15 tone mai greu decat actulul! Nici la parada de 1 Dec nu o sa ne putem lauda cu ele ca se strica asfaltul de pe strazile asfaltate k podul de la Braila de „prieteni” sau cumetrii ai partidului..

    .. in concluzie.. Orice fraier poate cu noroc sa-si cumpere Ferrari sau yaht..dar putini isi permit sa si le foloseasca cum trebuie.. Operabilitate optima.. Asa sa le tinem sa facem selfie ruginesc in garaj.. Si mai putini sunt cei care cumpara sa emuleze tehnologia sa aspire sa rivalizeze ei cu Ferrari.. Cam asa vad eu pe termen lung diferenta dintre Polonia si Romania..polonezii cumpara dar si vor dezvolta arme proprii (sau vor participa la programe pan-statale gen FCAS etc..de pe pozitii EGALE sau importante)..ca sa si amortizeze investiiile..noi doar consumeristi..piata de desfacere pt altii si maxim sa ne laudam de 1 dec sa mai obtinem voturi ca „ia uite ce investitii s au facut in mandatul lui X sau Y”.. De folosit mai putin..ca se strica si nu dau bine la parada..

    Parerea mea.. (si scuzati de postarea lunga..dar chiar sunt de invidiat polonezii..)

    2
  18. Toată epopeea asta inventata cu Polonia e doar un complex de inferioritate care deja trece în sfera patologicului. O obsesie
    Telenovela a fost băgată in „news” inițial de un istoric militar propășit pe acolo și cum la noi nu prea a avut nimeni curiozitatea să meargă la fata locului, că nu e loc de citybreak și shopping, se bazează pe auzite și citite in presă și uichi.
    De cunoscut Armata Poloneza înainte de 89 nu vorbesc, că tot uichi e baza.
    Nu mai spun că unul dintre șefii lor FOS a fost agent rus, ca bineînțeles stie altcineva de aici mai bine, chiar daca n-a auzit niciodată de caz.
    Macar mai citiți de Jaruzelski, aia găsiți pe uichi. Și de băiatul ăla picat cu aeroplanul, ca și acolo au infrant.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *