Francezii au pus ochii pe cativa potentiali clienti…

Bangladeshienii…

Si nu de ieri de azi ci inca din 2017, atunci cand guvernul local – din motive stiute doar de el – a lansat o cerere de oferta la nivel mondial pentru 8+4 avioane de lupta multirol cu doua motoare. Suma discutata era in jurul a 2,5 miliarde de euro.

De atunci si pana acum nu s-a intamplat mare lucru cu exceptia faptului ca onorabili cetateni ai Bangladeshului au fugarit-o pe premiera in functie de 15 ani, doamna Sheikh Hasina pana in India.

Dar in zilele din urma francezii si-au pus iarasi in cap sa le ia banii celor din Golful Bengal, o tara renumita pentru saracia ei dincolo de orice imaginatie pentru un european. Dar daca intentia francezilor de a le vinde Rafale este de inteles, banii sunt bani, logica pentru care o tara precum Bangladeshul doreste sa cumpere asa ceva este mai greu de inteles.

Chengdu F-7BG

Tara asiatica nu are dusmani naturali, este practic o anexa a Indiei si mai are granita cu Biramania astfel incat nevoia unor forte aeriene ultra-moderne nu se intrevede la orizont oricat de paranoic ai fi.

Si atunci la ce sa le foloseasca opt sau 12 Rafale?

Conform presei franceze, planurile “perfidului Hexagon” prevad livrarea rapida a patru avioane Rafale F-3R aflate deja in dotarea fortelor franceze (ca oricum nu au suficiente avioane) si mai apoi incat opt bucati Rafale F-4.

Ca sa ne facem o idee, astazi dotarea fortelor aeriene locale este compusa, pe parte de avioane de lupta, din cateva MiG 29 si ceva mai multe clone chinezesti ale MiG 21 – Chengdu J-7 si nimeni nu stie exact care este nivelul real de pregatire al pilotilor, cate avioane chiar mai zboara etc.

Dar tinant cont de situatia economica si sociala a tarii, sa te arunci sa cumperi un avion precum Rafale, scump si scump de operat, in conditiile in care nu ai niciun inamic cu care sa te lupti, nu pare lucru serios.

Dar cele doua parti sunt se pare in negocieri avansate. Nu se stie cum va plati tara asiatica avioanele, munitia si restul hangararelor (daca ne uitam cat au platit indienii ne ia cu ameteala), poate reusesc sa-i convinga pe cocosii galici la un troc cu tricouri de vara, produs la care Bangladesh este in top 3 mondial…

 

Brazilienii…

Si au mai pus ochii francezii si pe brazilieni cu o oferta unica dar un pic ilogica.

Astfel Parsiul a oferit Braziliei un pachet mai mare cuprinzand: 24 de Rafale, 50 de elicoptere Airbus H 145M, 36 de obuziere auto-propulsate CESAR si un submarin Scorpene suplimentar celor patru deja contractate.

De asemenea Parisul ar fi gata sa ofere Braziliei un sprijin ceva mai substantial in dezvoltarea submarinelor cu propulsie nucleara, program la care brazilienii lucreaza de ceva ani.

Ilogica nu este intreaga propunere, elicopterele, obuzierele etc sunt fiecare pe bucatica lui, dar sa convingi Brazilia sa cumpere Rafale, in conditiile in care tara sud-americana este partener in dezvoltarea si producerea Gripen E/F, este lucru mare si nu vad ce ar oferi in plus Rafale fata de Gripen E/F, in conditiile in care E/F-ul este la zi cu tehnologia si, fata de Rafale, poate folosi atat sisteme de arme si rachete europene cat si americane, ceea ce este o diferenta de luat in seama.

Daca brazilienii chiar sunt interesati de Rafale ramane de vazut, cert este ca francezii vin cu oferta si avionul in buzunar oricui cred ei ca are banii necesari, cazul Serbiei fiind unul extrem de elocvent.

PS Ar mai fi de precizat ca si Peru are o oferta de la Paris care vizeaza tot Rafale…

GeorgeGMT

7 comentarii:

  1. Despre motive la Bangladesh.
    1. Prestigiu reflectat prin parada anuala, de ziua națională.
    2. Când vine insurgența, ai cu ce.
    3. Of Banfladeshul clientul fidel al Indiei dar, încet încet China își extinde sfera de influenta acolo. Trebuie sa ai ceva cu care sa descurajezi China sa-puna un portavion în coasta ta și sa dicteze regelui după cum ii vine.
    Asa vad eu lucrurile privind dinspre Europa. Cultura Bangladeshiana ar putea genera alte motivații, ce mie îmi scăpa.

    1
  2. Și, da, pentru Rafale principala problema e una logistica.
    Specificitatea armamentului, aproape exclusiv francez, cuplata cu o industrie militara relativ slaba cantitativ prezintă vulnerabilitate majora în caz de conflict prelungit. Francezii pur și simplu nu pot susține aprovizionarea de unii singuri.

    1
  3. Cand s-au opus intrarii Braziliei in Nato pe motiv ca nu sunt geografic in Atlanticul de Nord au dat dovada de mare inteligenta politica. Sunt disperati sa vanda ceva oricui. Scorpenele alea romanesti mai stie cineva ceva de ele?

    1
  4. Maestre, bangladeshienii, era sa vărs cafeaua pe mine, sună a cardassieni, cred ca bengalezi este mai potrivit, no offence sau offense🙂
    Pe de alta parte ca expert în toate ce mă aflu, inclusiv în economie… Oare s-a gândit cineva de la onor ministerul sa încerce pe 29 nov. sa cumpere de black friday U.S. niște acareturi gen F 35 la 90%reducere?🤔 Nici măcar lui Dov nu i-a trecut prin cap, când văd ce preț dau pe noile F15😊

    2
    • Ce ai cu Dov ?🙄
      200 de milioane de dolari bucata nu
      este mult fata de ce da F15 IA.
      14 tone de armament + 2000 de km
      fara realimentare de combustibil si
      plus comunicatie perfecta cu sistemele F35, e rau ? Cum spun bastinasii romani🙂 Un pasaroi inzestrat 😃😃🙃

  5. Apropo de Bangladesh, povestea un marinar ca pe vapor se urcau copii, adolescenti ca sa fure si marinarii reclamau la politia locala. Raspunsul a fost sa-i arunce peste bord cand ii prind , in apele care colcaiau de crocodili. Cand le spuneau ca o sa-i manance crocodilii daca fac asta, politistii doar au ridicat din umeri la modul „si ce daca”. Cam asta e atmosfera in zona aia

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *