Euronaval 2024 partea I: Thales

Am reusit sa ma eliberez cateva ore de dimineata pentru a face un tur al Euronaval in ultima zi a expozitiei.

Chiar in dreptul intrarii in hala expozitiei trona standul Thales, cu care vom si incepe, fiind standul unde am stat cel mai mult prin amabilitatea celor care m-au invitat acolo.

Incepem cu interfata Tacticos, propusa si noua in oferta corvetelor Damen dar si ca o posibilitate pentru modernizarea fregatelor si NPR-urilor. Aceasta era prezentata alaturi de sistemele de senzori radar si optici dar si de statiile de armament pe care le poate interconecta :

Aparuta la inceputul anilor 1990 in prima sa varianta, sistemul de management al luptei Tacticos este un standard recunoscut la nivel global, fiind instalat pe peste 130 de platforme diferite, ultimele contracte castigate fiind cele pentru fregatele britanice Type 31, fregatele poloneze Miecznik si fregatele germane F126. CMS-ul faciliteaza comanda sistemelor integrate ce pot fi centralizate la o singura consola: gestiunea senzorilor, a contramasurilor si armamentului ambarcat, supravegherea si colectarea informatiilor, centralizarea situatiei tactice, planificarea si executia operatiunilor (de la mod manual la unul complet automat). Bineinteles, in functie de repartitia functiilor la bordul navei, console configurate si dedicate anumitor misiuni pot exista.

Datorita arhitecturii deschise si modularitatii, sistemul evolueaza permanent adaugand functionalitati si fiind configurabil in functie de profilul misiunii dorite de clienti. Un numar foarte mare de senzori, sisteme de bruiaj si contramasuri si sisteme de armament figureaza ca deja integrate in baza de date a CMS-ului Tacticos (se pare ca polonezii vor beneficia pentru Miecznik de integrarea propriei variante de CAMM-ER).

Sisteme integrate in Tacticos pana in 2017 (sursa MaxDefense Philippines)

Daca in oferta corvetelor romanesti figurau radarele Thales NS-200 pentru Sigma10514/Damen, respectiv (probabil) NS-100 pentru Gowind2500/Naval Group, in poza de mai sus este surprins si radarul compact NS-50, prevazut a fi folosit pe nave compacte, cel mult corvete corvete, pentru clasa poloneza Miecznik acesta fiind folosit ca un radar secundar pentru SM 400 Block 2. Pe Miecznik, NS-50 este integrat cu un sistem IFF TSA 6000 si complementat de un sistem IRST 360° de tip Artemis si un radar de angajare de tip STIR 1.2 EO Mk2.

Si acum o mica paranteza despre aceasta familie de radare…

Radarul AESA multifascicul in doua axe 4D in banda S (E/F) de tip NS-100 (Naval Smarter) are o raza de detectie instrumentata aeriana de 280km respectiv 80km la suprafata, putand ghida sisteme de rachete antiaeriene cu raza medie, NS-100 are o inaltime/latime de 3,3 x 3,1m si o masa de pana la 1,6 tone deasupra catargului. Acest model de radar a intrat in serviciu in 2017 si este un derivat rotativ al Sea Master 400 (SM 400) hibridizat cu functiile unui SMART-S (Signal Multibeam Acquisition Radar for Targeting) – radar de urmarire a tintelor si conducere a tragerii.

NS-200 are o masa si dimensiuni similare cu NS-100, insa beneficiind de un numar mai mare de elemente de emisie/receptie (densitate crescuta) si o tehnologie mai noua GaN a acestora, raza de detectie instrumentala aeriana creste la 400km (putand urmari pana la 1000 de tinte), pastrand distanta de detectie de 80km pentru tintele de suprafata.

Derivatul compact AESA 4D in banda X (I/J) NS-50 are o raza de detectie instrumentala aeriana de 180km respectiv 80km la suprafata, fiind recomandat pentru ghidarea sistemelor antiaeriene cu raza scurta. Masa totala deasupra catargului este de pana la 750kg iar dimensiunea antenei este 2,5×2,5m.

Ca si fratele sau mai mare, NS-50 este scalabil ca numar de elemente active in functie de configuratia misiunii si poate detecta si aeronave de mici dimensiuni (drone, obiecte zburatoare cu viteza redusa) si asigura iluminarea lor pentru tragere. In mod de lucru intens, viteza de rotire se poate dubla (pana la 60 rpm), la fiecare rotire cu 180° a antenei putand realiza 3 baleieri datorita capacitatii de orientare a fascicului fata de perpendiculara fatetei antenei.

Mai jos sunt vizibile in captura de ecran configuratiile specifice de senzori, de la stanga la dreapta: FDI, Miecznik si configuratia de fregata antisubmarin (olandeza si belgiana):

Chiar daca familia de radare NS-50/100/200 pot face si urmarirea si iluminarea tintei, aceasta functionalitate este complementara si se realizeaza cu anumite limitari ale functiei principale de detectie. Acest fapt plus necesitatea de a urmari si ilumina simultan multiple tinte din directii diferite fac necesara complementarea cu radare de urmarire si iluminare dedicate, asa cum este si STIR / SWALLOW Tracking and Illuminating (1.2 EO Mk2 in ultima sa versiune Thales) – cu raza instrumentala de pana la 120km in banda I respectiv 36km in banda K:

M-am interesat apoi de sistemele antidrona, unde una dintre piesele centrale era munitia FZ123 despre care am scris si in aceasta vara cu ocazia Eurosatory, integrata in FZ275 / LGR 70mm respectiv 68mm.

Ultima evolutie a dezvoltarii se refera la un motor cu raza extinsa a acestei lovituri, adaugand aproximativ 1 km in raza de actiune in tragere antiaeriana, respectiv pana la 2 km in plan orizontal, rezultand o altitudine/distanta maxima 3,5/5km. Evident, lovitura cu raza extinsa va fi mai scumpa decat cea standard, la fel si in cazul utilizarii unei versiuni ghidate laser in locul celei standard neghidate.

Reamintesc ca acest sistem se doreste un palier intermediar de distanta si cost  intre loviturile artileristice si cele MANPAD (Startstreak/LMM).

Si pentru ca suntem la capitolul anti-UAV, Thales au fost notificati de DGA-ul francez acum 1 an pentru a dezvolta prima faza a sistemului PARADE, destinat protectiei antidrona in zona urbana pe perioada jocurilor olimpice. La testele din aprilie anul acesta sistemul se pare ca a subperformat cu privire la numarul de amenintari detectate si la distanta de detectie a acestora. Aceasta este doar o prima faza a unui program de 350 mil.$ care se intinde pe 11 ani.

De remarcat ca Thales au deja in portofoliu sistemul EAGLESHIELD CUAS de cativa ani, sistem destinat protectiei aeroporturilor civile si altor locatii de mare valoare.

 

Ajungand si la drone, vedeta standului era mini-UAS-ul portabil Toutatis:

cu o raza de actiune de 10km, o masa de pana la 4kg, din care sarcina utila reprezinta 1kg, o viteza de pana la 100km/h si o autonomie maxima de 45 de minute.

Alaturi de el erau afisate UAV-urile cu decolare verticala Grizzly si Schiebel, integrate cu solutii Thales.

Povestea vizitei la standul Thales se opreste aici… restul vizitei la Euronaval in partea a doua.

 

Marius Zgureanu

 

2 comentarii:

  1. Nu-i asa ca v-ati impiedicat de Tilvar pe acolo? Apropos, vreun romanas ceva la expozitie ,in afara de dvs.?

    2
  2. Multumesc pentru articol

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *