Si desi – dupa executia bugetara din 2023 – 2024 nu parea un an iesit din comun dpdv al inzestrarii Armatei Romane, pana acum a fost ceva deosebit similar perioadei 2017 (sistemele Patriot) – 2019 (HIMARS). Evident ca perla coroanei anului 2024 este semnarea contractului pentru primele 32 de aparate de generatia a V-a F 35A.
Se vorbea de mult timp despre F 35A si, ca sa fim seriosi, prea putini dintre noi chiar credeau ca este o discutie serioasa, pana cand lucrurile au accelerat brusc si s-a ajuns la semnare. Este poate cel mai important eveniment din istoria de dupa 1989 a Fortelor Aeriene Romane, primul avion de lupta nou si o crestere cu totul substantiala a capacitatii de lupta.
Atunci cand vom avea prima escadrila operationala va fi un eveniment exceptional de important pentru noi si vom detine in sfarsit o reala forta aeriana, ultra-moderna si capabila sa descurajeze orice agresiune.
Trebuie sa recunosc ca daca in cazul Patriot am fost cu totul exuberant, in cazul F 35A am ramas un pic fara cuvinte, repet a nu stiu cat oara ca chiar nu ma asteptam, desi speram.
In sfarsit, bine ca am vazut contractul semnat pentru ca nu va mai trece mult timp si vom intra in linie dreapta cu pregatirile pe care trebuie sa le facem acasa. Un lucru dificil va fi selectionarea de piloti si tehnicieni pentru ca pregatirea bazelor este deja in curs. Sa ne amintim ca Baza Aeriana 71 Campia Turzii se afla deja intr-un amplu proces de extindere si modernizare, de crestere a capacitatii operationale.
Baza Aeriana 71 beneficiaza de un program major de modernizare si extindere, care a demarat in 2023 si se va incheia in 2028. Costul total este de +334 milioane de euro.
In cazul Bazei Aeriene 57 Mihail Kogalniceanu se afla si ea intr-un si mai amplu proces de modernizare si extindere masiva. Aici discutam despre o “super-baza” aeriana, se va realiza inca o pista de decolare-aterizare, plus alte lucrari foarte importante. Noua pista va fi data in folosinta in 2027, iar prima etapa a modernizarii va fi gata in 2030. Doar ca intregul program de modernizare si extindere al MK este mult mai impresionant si are o valoare aprobata de aproximativ 2,5 miliarde de euro si se intinde pe 20 de ani.
Cea de-a treia baza aeriana, 86 Borcea, ei bine, aici lucrurile sunt probabil cele mai avansate: pista a fost modernizata, sistemele electronice pentru gestionarea traficului sunt noi, s-au construit hangare moderne si deocamdata Baza 86 Borcea este cea mai moderna baza aeriana romaneasca. S-au investit bani si in Baza Aeriană de Instruire și Formare a Personalului Aeronautic „Aurel Vlaicu” de la Boboc tot la nivel de infrastructura.
Tragand linie si adunand, Fortele Aeriene au in derulare programe ample de modernizare si extindere a bazelor aeriene principale, neexistand probleme, din acest punct de vedere, cu primirea in dotare a F 35A.
Problema va fi personalul pentru ca Romania este angajata intr-o lupta pe doua fronturi.
Pe de o parte noi inca integram F 16MLU in structura noastra de lupta, mai avem de primit multe avioane din Norvegia, iar la sfarsitul lui 2025 vom avea in curte 49 de F 16MLU. Mai apoi va demara programul de modernizare a intregii flote la stadardul M 6.6 (nu stim exact care va fi standardul si ce implica el), dar problema noastra este ca va trebui sa facem rost rapid de macar 1,5 piloti per avion, iar asta inseamna cam 75 de ofiteri, plus personal tehnic suficient pentru intretinerea unui numar foarte mare de avioane (chiar nu stiu cand am avut noi ultima data 49 de avioane de lupta operationale) si n-am integrat bine F 16MLU ca din 2029 vom incepe trecere pe F 35A. iar la orizontul anului 2035 s-ar putea sa avem operationale pe langa cele 49 de F 16MLU si cel putin 16 F35, adica avem nevoie de o „galagie” de piloti si de personal tehnic pentru o flota activa foarte mare. Ceea ce sa fim sinceri reprezinta o problema dificiala dar extrem de placuta…
In acest moment, FAR isi pregateste pilotii pentru F 16MLU la un adevarat “foc automat”: deja primii patru pilotii romani de F 16 au absolvit cursurile de la Borcea din cardul Centrului European de pregatire pe F 16 deschis aici si care foloseste avioane donate de Olanda, presupunem ca o alta promotie este in pregatire. Mai sunt pregatiti piloti romani in Portugalia si Statele Unite, astfel incat Fortele Aeriene isi pregatesc pilotii in trei facilitati diferite, concomitent, dar sa nu uitam ca aici nu discutam despre soferi de T.I.R.-uri ci despre piloti de lupta pe supersonic.
In privinta pregatirii personalului tehnic de la sol, aici avem un acord cu norvegienii. Se depun eforturi colosale pentru asigurarea personalului tehnic si navigant dar chiar si asa suntem la limita cu timpul.
Iar acest tur de forta este unul epic si necesita nu numai o finantare pe masura (lucru care se poate rezolva) dar si un personal suficient de numeros (iar aici pot aparea probleme). Una peste alta, va fi dificil dar pana la urma sa tot avem astfel de dileme pentru ca sunt doar o dovada a unei normalitati dupa care tanjeam de multa vreme.
PS Si daca stam sa ne gandim, putem observa ca exista sanse suficient de mari ca prin 2030 si ceva, cand primele F 35A vor deveni operationale, sa avem macar un pilot care sa-si fi inceput cariera la mansa unui MiG 21 Lancer (generatia a 3a), sa fi facut trecere pe F 16MLU (generatia a 4a) si sa zboare dupa 2030 la bordul unui F 35A (generatia a 5a). Un pilot care atunci cand va iesi la pensie chiar va avea ce sa povesteasca, o istorie vie a Fortelor Aeriene Romane.
PPS Si evident ca va trebui sa stam cu “ochiul si timpanul” pe MApN si orice alte surse externe sa ne dumirim ce mai cuprinde lista de achizitii aprobata odata cu cele 32 de F 35A. Sper sa avem destule surprize placute, nu atat la nivel de sisteme de arme ci mai ales la nivel de dotare al avioanelor. De exemplu, tare mi-ar place ca F-urile noastre sa aiba integrata deja (asa cum vor avea F 35urile finlandeze) rachete anti-nava JSM. Tare mult mi-ar place sa stiu asta.
Acum ne scuturam un pic de bucuria acestei vesti si observam ca in 2024 s-au semnat si alte contracte foarte importante:
- Achizitia a 54 de obuziere pe senile K9 Thunder. Artileria romana are mare nevoie de obuziere moderne, auto-propulsate si aici era punctul nostru vulnerabil, pentru ca deocamdata avem in dotare doar obuziere tractate calibrul 152mm, cu raza redusa. O achizitie foarte, foarte importanta.
- Continuam sa cumparam rachete aer-aer pentru numeroasele avioane pe care le vom avea in propietate. Sa nu uitam ca in 2026 FAR vor dispune de 49 de avioane de lupta si de aici incolo ai nevoie de munitie. Astfel incat s-a continuat cu cumparaturile de rachete AIM-9X2 Sidewinder – 300 de bucati, care se vor alatura celor deja comandate si AIM-120 C8 AMRAAM – 186 de unitati care se vor alatura si ele stocului deja comandat si livrat (?).
- Tot la capitolul rachete, dar anti-aeriene de aceasta data, Bucurestiul a anuntat oficial ca se alatura programului de achizitie in comun pentru sistemele AA cu raza scurta Mistral 3. Suma anuntat oficial este una destul de mare: 622 milioane de euro pentru 231 de sisteme, o cifra care ar conta cu adevarat.
- Cele patru radare AN/MPQ-64 F1 Sentinel. Nu avem inca un contract semnat, sau nu stim daca exista asa ceva, dar ele vin sa intareasca capacitatea de detectie impotriva tintelor care zboara la altitudini mici si foarte mici cu amprenta radar foarte redusa.
- Evident, semnarea contractului pentru cele 54 de tancuri Abrams este si ea extrem de importanta. Nu stim cand a fost semnat dar in documentele MApN asa apare: semnat.
- Achizitia celor 200 de rachete anti-aeriene Patriot PAC 2 GEM T din Germania, in valoare de un milliard de euro. Aici discutam despre un orizont de livrare dupa anul 2027, dar comanda in sine este foarte binevenita.
- Dronele kamikaze Switchblade 300/600. Contract semnat, dronele vor fi livrate pana in 2026. Se stie ca MApN dorea un anumit numar de Switchblade 600 si 25 de sisteme de Switchblade 300.
- Achizitia celor doua elicoptere navale Airbus H 215M pentru lupta impotriva tintelor de suprafata. Nu stiu exact cand s-a semnat contractul dar ele vor veni.
- Achizitia din Germania a 100 de bucati (aproximare personala) de drone de supraveghere Vector – Mini UAS clasa I, 22 de astfel de sisteme dorea MApN.
- Si nu trebuie uitata nici supriza AAV-7A1, transportoare amfibii pe senile pentru infanteria marina. Aici surpriza vine de la numarul de unitati dorite – 65 de unitati, care vor fi livrate in paralel cu tancurile Abrams: 2026-2027. Desi aici avem o mica neintelegere, documentele MApN vorbesc de 65 de bucati, dar aprobarea parlamentului vizeaza doar 44 de transportoare. O fi vorba despre o achizitie in doua etape.
Din ceea ce-si propusese MApN sa semneze in 2024 au mai ramas in coada de peste, dupa stiinta noastra, semnarea contractului pentru modernizarea celor trei nave purtatoare de rachete (NPR) si cumpararea unui numar suplimentar de rachete sol-sol cu bataie mare ATACMS.
Sumarizand, putem sa ne felicitam: 2024 a fost un an foarte bun pentru modernizarea Armatei Romane, mai ales la nivelul fortelor aeriene si celor terestre, ramane acum sa speram ca si 2025 va fi la fel si vom vedea cat mai curand o decizia in privinta lansarii competitiei pentru viitoarea Masina de Lupta a Infanteriei, un program care ar fi trebuit lansat inca din 2023. Sau poate se va merge pe o solutie de tip guvern-guvern desi este greu de crezut, dar mai de dorit.
GeorgeGMT
F 35 a indulcit enorm de mult situatia.
Eu consider ca programul SHORAD/VSHORAD este al doilea ca importanta dupa F 35 si sper sa avem vesti bune cat mai curand.
Eu din comunicatul pus la dispozitie aici pe site inteleg ca contractul ptr F35 include si suport tehnic si intretinere(macar partial) dar si modernizare.
Poate cineva sa confirme si eventual sa dea niste detalii cu privire la asta?
Cumpara versiunea 3.5 si apoi modernizam la v4? Sau lual direct v4 si modernizare dupa aia?
Nu trebuiau puse pe lista si vehiculele 4×4 Cobra Otokar? Contractul se pare ca a fost semnat in octombrie…..
Ei bine, am uitat de Otokar.
Poate ar trebui ca proiectele pentru modernizarea marinei sa fie prevazute si aprobate prin legi separate, care sa nu mai poata fi manipulate de functionarii din minister. Pana acum programele navale au fost doar declarate, dar cand s-a pus problema trecerii la realizarea lor au fost amanate, anulate, uitate, altfel spus sacrificate. Am avut programul de corvete ca si facut, de doua ori, dar au gasit modalitatea de a le anula. Nu s-au investit decat sume derizorii pentru reparatii superficiale. Credeti ca doua elicoptere si doua dragoare sunt suficiente ca sa-i punem pe rusi la punct ?