Britanicii la rascruce…

Un Eurofighter Tranche 1 in Insulele Falkland

Practic, Royal Air Forces trebuie să aleagă între F 35A și Eurofighter. Britanicii au nevoie de avioane de luptă moderne, mai ales dacă ținem cont că RAFul își retrage vechile Eurofighter Tranche 1 (30 de aparate) în martie 2025 – 26 de unități, și restul de patru, staționate în Insulele Falkland, vor zbura până în 2027.

Așa că, una peste alta, RAF pierde 30 de avioane fără să aibă un plan de  a pune ceva în loc și de aici încolo apar îngrijorări cu privire la reducerea prea drastică a numărului de avioane de lupta.

Asta dacă guvernul britanic va oferi și fondurile necesare, pentru că deocamdată discutăm doar la nivel pur academic, nu există planuri oficiale pentru înlocuirea celor 30 de Eurofighter Tranche 1.

Dar discuțiile sunt libere și nu costă nimic, așa că britanicii sunt împărțiți în două tabere (ne referim mai ales la cei interesați de domeniu, militari, ceva politicieni, jurnaliști militari), dar toată lumea este de acord că trebuiesc cumpărate măcar 24 de avioane noi, pentru că până să vină Tempest mai curge apă pe Tamisa.

Dacă în privința necesității achiziționării de noi avioane există un consens binevenit, în privința modelului, lucrurile sunt mai neclare.

Cei mai “globalizati” la minte, sau poate doar mai realiști, sustin că Marea Britanie trebuie să facă și ea pasul către F 35A. Poate va întrebați despre ce pas poate fi vorba când Regatul Unit este partener de Nivel 1 în programul JSF, dar lucrurile sunt nuanțate și până acum britanciii au comandat doar varianta F 35B pentru cele două portavioane ale Royal Navy.

Despre F 35A încă nu s-a pus problema și britanicii sunt printre puținii europeni care nu sunt la coadă la F 35A sau deja în posesia avioanelor, nu ne referim aici la țări cu un specific aviatic mai special, precum Franța sau Suedia, dar în rest, Europa va fi dominată de F 35A în cadrul forțelor aeriene.

Britanicii mai naționaliști, pun economia în față tehnologiei și susțin că Eurofighter ar trebui, evident, să fie alegerea logică, atât timp cât este un avion fabricat în Regat și care odată comandat da de lucru la mii de supuși ai Regelui, plătește taxe către stat etc. Well, spun susținătorii Typhoon, n-o fi el de generația a V-a, n-o fi stealth dar măcar este al nostru și murim cu el în brațe.

Evident că argumentația este mult mai complexă de atât și pe lângă avantajele economice ale Eurofighter, mai există și considerente care privesc viitorul industriei aerospațiale britanice, mai ales în cadrul programului Tempest. Dacă Eurofighter nu mai primește comenzi se vor pierde locuri de muncă, forță de muncă calificată, lucruri despre știm cu toții că greu le mai pui la loc.

Susținătorii F 35A arată diferențele între cele două aparate, promovează superioritatea clară a F 35A față de Typhoon, invocă faptul că achiziția aparatului american ar ajută la omogenizarea flotei cu Royal Navy și ale ei F 35B, că avioanele generației a V-a sunt viitorul și că la război nu mergi doar cu patriotismul economic în rucsac, bine ar fi să ai și cea mai bună armă.

Deocamadata lucrurile sunt, așa cum spuneam, la nivel strict academic, în Regat nu există în acest moment un program oficial care să vizeze înlocuirea măcar parțială a celor 30 de avioane ce vor fi retrase în curând, dar ar fi de remarcat că și restul țărilor membre în consorțiul Eurofighter au trecut exact prin aceeași dilema.

Italia a rezolvat-o punând banii jos. Peninsularii au cumpărat atât F 35A – pentru forțele aeriene cât și F 35B pentru cele două portavioane ale lor, dar în același timp au comandat și Eurofighter Tranche 4 – 24 de unități pentru a înlocui cele 27 de Tranche 1 care vor fi retrase.

Germania, similar cu italienii: comandă pentru F 35A – mai ales ca înlocuitor pentru Panavia Tornado și comenzi semnificative pentru Eurofighter Tranche 4 care să înlocuiască aparatele Tranche 1.

Spania este fermă: Eurofighter Tranche 4 și probabil că în viitor câteva F 35B pentru portavion, dar despre F 35A doar se discuta deocamdată.

Ori în acest context doar britanicii nu au ordonat noi aparate Eurofighter ci doar s-au mărginit să-și modernizeze avioanele avute deja în dotare (T2 și T3) și de aici discuțiile în contextul în care, repet, nu există nimic oficial despre vreo intenție de înlocuire a celor 30 de Eurofighter Tranche 1 retrase de la zbor și cel mai probabil că insularii se vor alege doar cu discuțiile, șansa ca guvernul să aloce bani pentru Eurofighter/F 35A sunt destul de firave, iar RAF va trebui să facă ce-o ști și să-și mai reducă încă o dată capacitatea de luptă.

 

GeorgeGMT

15 comentarii:

  1. UK daca are un pic de creier o sa cumpere typhoon mai ales ca au investit si in radar separat. Argentina nu va veni cu nimic care sa bata typhoon in urmatoarele decenii.

    4
    • Invizibilitatea radar data de f35 nu este un moft
      Ci presupune o creștere semnificativă a capacității de lupta pt ca presupune o scădere a posibilității de detectare de care inamic

      Întrebare întrebătoare, este de preferat un avion de lupta pe care orice inamic îl vede pe radar venind, cu vreo 100 km înainte sau mai mult, sau un aparat cu tehnologie stealth ?
      Industria interna e importanta
      Dar daca industria interna nu poate e preferabil sa iei un produs competitiv si care sa aibă capacitate de lupta pt razboiu de mâine nu pt razboiu insulelor Falkland din urma cu multe zeci de ani

      1
      • Aceleasi comentarii facute vis a vis de Rafale vs. F 35 sunt valabile si la Typhoon mai ales la Typhoon T1. Deci sunt prea vechi si au arhitectura prea invechita in standardul T1 ca sa merite bagati bani in ele sa le modernizeze la ultimul standard. Pe de alta parte F 35A inca nu are multe chestii rezolvate si inca nu se lauda cu o buna disponibilitate de misiune. In acest context Typhoon T1 ar putea fi modernizat marginal si mentinut in flota ca solutie de stop gap ca 30 de avioane nu le vei avea oricum de azi pe maine.
        Asa cum a scris Robi mai sus ar fi o prostie sa nu cumpere inca o transa de Typhoon cu AESA mai ales la cati bani au bagat in dezvoltarea separata a lui.
        Ideal ar fi un mix cu 24 de F 35A + Typhoon -uri noi inca 24 dar asa inseamna cresteri ale capacitatii de lupta a RAF si guvernele baga succesiv banii in protectie sociala si ajutorul imigrantilor de pe alte continente care nu aduc insa plus valoare economiei UK-ului.
        Doar ca idee soft-ul de integrare si arhitectura intre Rafale, Typhoon, si Gripen puteau fi facute pornind de la aceeasi arhitectura cu mici particularitati dar toti europenii le-au vrut diferite fiindca fuck logic….si uite asa avem mai multe radare AESA care se pun pe Typhoon in functie de ce tara a finantat cercetarea si dezoltarea sa nu ami vorbesc de Rafale care este total alt avion la capitolul avionica.
        EU si UK sunt paradisul birocratilor fara viziune unitara si cu interese disjuncte deocmdata.

        1
      • Deciziile sunt luate de politicieni.

        1
        • E adevărat deciziile le i-au politicienii
          Totuși, intr-o tara normala aceste decizii politice sunt motivate
          Ca sa știe si neuronu alegătorului ce se întâmpla cu banii
          Intr-o tara bananiera deciziile la înzestrare se i-au de cine trebuie si nu sunt motivate in nici in fel

          Totuși, pt linia a II-a de arac EF/T este un aparat foarte bun, ca si Rafale, F18, etc – toate aparate superioare F16
          Bimotoru supersonic de suprematie aeriana nu a murit, rolul sau doar s-a schimbat

  2. Mai e o variantă. Britii știu ce ii „poate pielea” juniorului și nu vor să lase apărarea regatului pe „mana lui”. B ul l au luat dă nevoie pă motiv de cele două altețe regale. Și alt vtol pe planetă nu mai este.

  3. Pina decid ce sa cumpere, au intrat englezii in probe cu noua casca vizor dedicata piloților de Typhoon. Adică cu STRIKER II.

    https://www.rid.it/shownews/7114/prove-in-volo-su-typhoon-per-il-nuovo-casco-striker-ii

    Care se zice că e undeva la egalitate omologul sofisticatei căști folosite de piloții F 35.

    Oricum. Trebuie băgat la cap : F 35 nu va fi singur cuc. In tarile din Europa va zbura alaturi de Typhoon ani buni. Cel puțin pina in 2040.
    Când cică alternativa europeană la Eurofighter Thyphoon va devenii realitate.
    Pina atunci de reținut că Thyphoon e o amenințare mortala pentru Sukhoi 27 și variantele lui.
    Su 57 mai are pina devine combat ready. Si în număr suficient.

    • corect, evreii au folosit F35A pentru penetrarea si neutralizarea apararii AA dupa care au venit F15 si F16.
      Omologul european ar fi F35 A/B, Rafale/Typhoon/Tornado si F16/Gripen/Mirage, diferenta fiind ca europenii vor avea numere ce efectiv pot inunda orice adversar cu exceptia US.
      Intreb din nou, cu cine ne pregatim sa ne batem? Cu 200-300 SU-uri mai moderne si inca atatea vechituri din era sovietica?

      3
  4. as zice ca mai degraba iau F-35 pentru ca Trump …

    dar bine ar fi sa le ia pe ambele si sa mai suplimenteze numarul ca 100 avioane de lupta cat au acum e cam putin pentru o tara ca UK

    2
    • din contra, Europa se departeaza de US sau viceversa.
      in 2022 europenii au invatat ca rusii sunt neseriosi.
      in 2025 isi vor reaminti ca americanii fiind intre 2 oceane, pot deveni izolationisti.
      Dupa fiecare etapa isi cresc gradul de independenta militara. Un UE musculos va fi al treilea pol militar pe langa China si US (economic sunt deja).

      3
  5. 99,99% vor da drumul la Tranche 4. Typhon nu este de gen 5, dar este mai mult decat suficient impotriva rablelor rusesti. Scopul aliatilor europeni este sa recupereze ecartul tehnologic fata de americani, sa nu uitam ca F35 este mai intai o platforma de realitate augmentata si pe urma un avion cu capabilitati stealth optimizate. Teoretic pot face din Tranche 4 o platforma IT intermediara.
    Italia, Germania Olanda, si Belgia au luat F35A pentru nuclearele americane. UK si Franta juaca in alta liga, ei au vectori proprii in special pe sub-uri.
    Asa poate intelegem cu totii de ce F35 a fost refuzat cu inversunare turcilor si cum l-au primit cehii, polonezii, finlandezii si noi (adica tari de proximitate 1.
    Europenii au bani si tehnologie de prima mana, toata problema era de vointa.
    De teama rusilor europenii investeau deja in armata (numai Bundeswehr a primit anul trecut ~100 mld USD), dar la cum se comporta noua conducere americana, in +4 ani vom avea o Europa cu muschi.
    La armament clasic rusii deja sunt depasiti cu cel putin 3:1, fara sa socotim Ucraina. Singurul lor avantaj raman nucleare. Se gandeste cineva ce ar rezulta din sutele de tone de plutoniu si miliardele de euro occidentale & specialistii ucrainieni in rachete intercontinentale si arme atomice?

    8
  6. incerc sa vad lucrurile strict din perspectiva financiara
    daca vor lua F35A, exista comonalitate si nu prea (certificarile personalului de zbor si auxiliar vor trebui refacute, nu doar daca trec de la EF la F35A, ci chiar daca trec de la F35B la F35A)
    daca iau insa EF T4, nu doar ca isi pastreaza destul de multi britanici locurile de munca insa si costurile de operare, mentenanta (nu doar cu mana de lcuru ci si cu SDV-stica, piese de schimb, training, etc) sunt teoretic mai mici.
    da, EF T4 nu este F35A, insa in principiu ei nu ar mai avea nevoie de F35A : in cazul unui conflict, au restul europenilor suficiente incat sa poata suporta misiunile destinate acestui tip de avion. Nu au necesitatea de a dedica avioanele pt lovituri nucleare (ca nemtii), iar pt restul misiunilro de lupta, pot utiliza EF T4, la care vor putea ulterior si face upgrad-uri c costuri mai reduse
    momentan vor trebui sa bage inca bani sa poata completa escadrilele de F35B pt ambele portavioane (cred ca prima comanda a fost pt 48 de bucati din 74 total necesare plus eventual inca unul sa inlocuiasca avionul scufundat in Mediterana). Din cate retin inca nici acestea nu sunt certe insa calculele erau cam nerealiste (se asteptau ca doar 20% din flota de F35B sa fie „blocata”pt mentenanta, insa ma indoiesc cca vor reusii sa ajunga la 80% disponibilitate pt F35B care are solicitari mult diferite fata de F35A, si doar gandidu-ma la temperaturile la care este supus la aterizare verticala (jet blast), la complexitatea angrenajelor pt zbor la pct fix (hovering), la uzura datorata mediului marin, samd)
    probabil vor trebui sa-si regandeasca si dimensionarea flotei de avioane cisterna daca vor opta pentru F35A (consumurile difera, la fel si autonomia celor doua tipuri de avioane)
    logistica si dotarea bazelor de pe care ar utiliza F35A, ar trebui revazuta (alti bani, alta distractie)
    daca ma uit insa cum si-au fact harcea parcea flota navala…te poti astepta la orice de la briti

    4
  7. Dacă Marea Britanie scoate din uz 30 de Eurofighter Typhoon, atunci cea mai logică alegere de înlocuire ar trebui să fie, fie Eurofighter Tranche 4/5, fie F-35A, în funcție de rolul dorit.
    1. Eurofighter Typhoon Tranche 4/5
    Avantaje:
    Continuitate logistică (utilizează aceleași piese, armament, infrastructură ca celelalte Typhoon aflate în serviciu).
    Performanțe excelente în interceptare și poliție aeriană (viteză mare, rază mare de acțiune).
    Ideal pentru misiuni în Falkland, unde supremația aeriană este critică.
    Tranche 5 (dacă va fi produs) ar integra electronica de generație 4.5+, aproape de F-35 în termeni de senzori și avionică.
    Dezavantaje:
    Nu are stealth, deci mai puțin eficient în medii contestate.
    Cost per unitate destul de mare.
    2. F-35A Lightning II
    Avantaje:
    Stealth → avantaj major în conflicte moderne.
    Integrare perfectă cu alte avioane NATO și cu F-35B deja utilizate de Marea Britanie.
    Senzori avansați (radar AESA APG-81, sistem de fuzionare a datelor).
    Costuri mai mici de întreținere pe termen lung comparativ cu Typhoon.
    Dezavantaje:
    Viteză și rază de acțiune mai mici decât Typhoon, ceea ce îl face mai puțin ideal pentru poliție aeriană de lungă durată (ex. Falkland).
    Nu poate transporta atâtea arme în configurație stealth.
    Dependență de SUA pentru întreținere și upgrade-uri software.
    Ce alegere e mai bună pentru Marea Britanie?

    Pentru poliție aeriană și patrulare constantă (inclusiv Falkland) → Eurofighter Tranche 4/5 este alegerea logică, datorită vitezei, razei mari de acțiune și continuității logistice.

    Pentru viitor și operațiuni stealth în conflicte moderne → F-35A ar fi mai potrivit, dar nu ideal pentru poliție aeriană pe timp de pace.
    Cea mai echilibrată soluție ar fi achiziția de Eurofighter Tranche 4 sau 5 pentru patrulare și interceptare, iar F-35A doar pentru misiuni de atac și luptă aeriană în medii contestate.
    Și România va avea nevoie, după ce va retrage din dotare, actualele F-16, raportandu-ne la ce tehnologii exista acum, de un avion monomotor, de generatia 4.5, nou, pentru asigurarea misiunilor de poliție aeriană, pe timp de pace.Poate ca la orizontul anului 2040, vor exista drone hipersonice, pilotate si de A.I., pe langa factorul uman, cu raza lunga de actiune, capabile sa efectueze cu brio, si misiunile de poliție aeriană, asa ca nu vom mai avea nevoie de un avion monomotor , de generatia 4.5.In 15 ani, cu ajutorul A.I. în cercetare, fata de până acum, tehnologiile vor evolua foarte repede.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *