Britanicii la rascruce…

Un Eurofighter Tranche 1 in Insulele Falkland

Practic, Royal Air Forces trebuie să aleagă între F 35A și Eurofighter. Britanicii au nevoie de avioane de luptă moderne, mai ales dacă ținem cont că RAFul își retrage vechile Eurofighter Tranche 1 (30 de aparate) în martie 2025 – 26 de unități, și restul de patru, staționate în Insulele Falkland, vor zbura până în 2027.

Așa că, una peste alta, RAF pierde 30 de avioane fără să aibă un plan de  a pune ceva în loc și de aici încolo apar îngrijorări cu privire la reducerea prea drastică a numărului de avioane de lupta.

Asta dacă guvernul britanic va oferi și fondurile necesare, pentru că deocamdată discutăm doar la nivel pur academic, nu există planuri oficiale pentru înlocuirea celor 30 de Eurofighter Tranche 1.

Dar discuțiile sunt libere și nu costă nimic, așa că britanicii sunt împărțiți în două tabere (ne referim mai ales la cei interesați de domeniu, militari, ceva politicieni, jurnaliști militari), dar toată lumea este de acord că trebuiesc cumpărate măcar 24 de avioane noi, pentru că până să vină Tempest mai curge apă pe Tamisa.

Dacă în privința necesității achiziționării de noi avioane există un consens binevenit, în privința modelului, lucrurile sunt mai neclare.

Cei mai “globalizati” la minte, sau poate doar mai realiști, sustin că Marea Britanie trebuie să facă și ea pasul către F 35A. Poate va întrebați despre ce pas poate fi vorba când Regatul Unit este partener de Nivel 1 în programul JSF, dar lucrurile sunt nuanțate și până acum britanciii au comandat doar varianta F 35B pentru cele două portavioane ale Royal Navy.

Despre F 35A încă nu s-a pus problema și britanicii sunt printre puținii europeni care nu sunt la coadă la F 35A sau deja în posesia avioanelor, nu ne referim aici la țări cu un specific aviatic mai special, precum Franța sau Suedia, dar în rest, Europa va fi dominată de F 35A în cadrul forțelor aeriene.

Britanicii mai naționaliști, pun economia în față tehnologiei și susțin că Eurofighter ar trebui, evident, să fie alegerea logică, atât timp cât este un avion fabricat în Regat și care odată comandat da de lucru la mii de supuși ai Regelui, plătește taxe către stat etc. Well, spun susținătorii Typhoon, n-o fi el de generația a V-a, n-o fi stealth dar măcar este al nostru și murim cu el în brațe.

Evident că argumentația este mult mai complexă de atât și pe lângă avantajele economice ale Eurofighter, mai există și considerente care privesc viitorul industriei aerospațiale britanice, mai ales în cadrul programului Tempest. Dacă Eurofighter nu mai primește comenzi se vor pierde locuri de muncă, forță de muncă calificată, lucruri despre știm cu toții că greu le mai pui la loc.

Susținătorii F 35A arată diferențele între cele două aparate, promovează superioritatea clară a F 35A față de Typhoon, invocă faptul că achiziția aparatului american ar ajută la omogenizarea flotei cu Royal Navy și ale ei F 35B, că avioanele generației a V-a sunt viitorul și că la război nu mergi doar cu patriotismul economic în rucsac, bine ar fi să ai și cea mai bună armă.

Deocamadata lucrurile sunt, așa cum spuneam, la nivel strict academic, în Regat nu există în acest moment un program oficial care să vizeze înlocuirea măcar parțială a celor 30 de avioane ce vor fi retrase în curând, dar ar fi de remarcat că și restul țărilor membre în consorțiul Eurofighter au trecut exact prin aceeași dilema.

Italia a rezolvat-o punând banii jos. Peninsularii au cumpărat atât F 35A – pentru forțele aeriene cât și F 35B pentru cele două portavioane ale lor, dar în același timp au comandat și Eurofighter Tranche 4 – 24 de unități pentru a înlocui cele 27 de Tranche 1 care vor fi retrase.

Germania, similar cu italienii: comandă pentru F 35A – mai ales ca înlocuitor pentru Panavia Tornado și comenzi semnificative pentru Eurofighter Tranche 4 care să înlocuiască aparatele Tranche 1.

Spania este fermă: Eurofighter Tranche 4 și probabil că în viitor câteva F 35B pentru portavion, dar despre F 35A doar se discuta deocamdată.

Ori în acest context doar britanicii nu au ordonat noi aparate Eurofighter ci doar s-au mărginit să-și modernizeze avioanele avute deja în dotare (T2 și T3) și de aici discuțiile în contextul în care, repet, nu există nimic oficial despre vreo intenție de înlocuire a celor 30 de Eurofighter Tranche 1 retrase de la zbor și cel mai probabil că insularii se vor alege doar cu discuțiile, șansa ca guvernul să aloce bani pentru Eurofighter/F 35A sunt destul de firave, iar RAF va trebui să facă ce-o ști și să-și mai reducă încă o dată capacitatea de luptă.

 

GeorgeGMT

2 comentarii:

  1. UK daca are un pic de creier o sa cumpere typhoon mai ales ca au investit si in radar separat. Argentina nu va veni cu nimic care sa bata typhoon in urmatoarele decenii.

    3
  2. as zice ca mai degraba iau F-35 pentru ca Trump …

    dar bine ar fi sa le ia pe ambele si sa mai suplimenteze numarul ca 100 avioane de lupta cat au acum e cam putin pentru o tara ca UK

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *