Știri militare

Chinook pentru Japonia NSM pentru Danemarca Patria pentru Slovenia

Japonia este consecventă

Și merge în continuare pe mâna Boeing, comandând primele CH-47JA Block II Chinook. 17 bucăți vor fi, cel mai probabil, asamblate de Kawasaki și vor intra în dotarea forțelor terestre nipone. CH-47 este un elicopter folosit intens mai ales de forțele terestre, dar și de forțele aeriene, până în prezent fiind produse local în jur de 100 de aparate, 50 dintre ele fiind în continuare operaționale.

Cu această comandă, Japonia intră în clubul operatorilor de CH-47F Block II, alături de Statele Unite, Marea Britanie și Germania. Dacă în cazul primelor trei țări varianta F Block II nu face nimic altceva decât să înlocuiască elicoptere Chinook mai vechi, pentru germani este o premieră, până acum Berlinul operând o flota maricica (110 unitați inițial) de elicoptere grele CH-53G Sea Stallion, dar când a venit vremea înlocuirii lor, Lockheed Martin cu al sau CH-53K King Stallion a pierdut în favoarea Boeing.

Ce fac japonezii cu CH-47 nu este chiar greu de explicat dacă ținem cont că Japonia este de facto un arhipelag, din care patru insule principale, necesitatea unui elicopter greu de transport fiind ușor vizibilă aici.

Și dacă tot am făcut vorbire de CH-53, de remarcat că măcar pe palierul elicopterelor grele de transport militare, Boeing îi ia fața lui Lockheed, atât timp cât vânzările CH-47 merg destul de bine, flota de CH-47 la nivel mondial este substanțială, în timp ce CH-53K nu se vinde mai deloc, singurii doi clienți fiind infanteria marina americană și israelienii.

Evident că ambele elicoptere sunt extrem de scumpe atât la achiziție cât și în timpul vieții lor operaționale.

 

Danemarca schimbă Harpoon-ul pe NSM

Guvernul danez a ajuns la un acord G2G cu guvernul norvegian în urma căruia Kongsberg va livra rachete anti-navă NSM pentru marina daneză. Nu se cunoaște numărul de rachete avute în vedere dar ceea ce se știe aproape sigur este că primele NSM vor înlocui bateriile de coastă daneze dotate cu versiuni mai vechi ale Harpoon donate încă din 2022 Ucrainei.

Dar aceasta pare a fi doar prima fază a unui contract mai mare, pentru că danezii au de gând să lase la vatră și rachetele Harpoon aflate la bordul navelor de luptă. Astfel, fregatele clasei  “Iver Huitfeldt” sunt programate ca în curând să intre la modernizare (MLU) și este cunoscut faptul că rachetele NSM vor fi montate la bordul lor.

De asemenea și viitoarele nave din clasele Danish Patrol Ships și Thethis-class să fie dotate tot cu NSM, sub forma unor lansatoare modulare – The Cube – ale companiei SH Defence.

În competiție cu Kongsberg a mai fost RBS-15 Mk3+, dar racheta norvegiană  a castigat pentru câteva motive: faptul că NSM este o rachetă larg răspândită în NATO, prețul mai mic decât al RBS-15 și termenul de livrare mai scurt.

Cert este că NSM face legea în NATO și nimeni nu mai prinde contracte în fața scandinavei…

 

Slovenia ar putea alege (din nou) Patria 8×8

În zilele noastre, pe 13 februarie, Slovenia și Finlanda au semnat o scrisoare de intenție privind o posibilă achizitie de către Ljubljana a transportoarelor blindate Patria AMV XP 8×8. Deocamdată discutăm doar despre o intenție, nimic angajant, nu avem un contract semnat.

Până acum Patria AMV XP 8×8 a fost cumpărat de Slovacia și Japonia, deși transportorul este pe piata în varianta XP de ceva ani.

Dar revenind la istorie, Patria și slovenii au împreună o istorie zbuciumată. Astfel, în iunie 2006 s-a semnat un contract pentru livrarea către armata slovenă a 135 de tranportaore blindate Patria 8×8 pentru 278 milioane de euro.

Dar lucrurile au degenerat si acuzatiile de dare și luare de mită au explodat atât în Finlanda cât și în Slovenia. În mai 2008, poliția finlandeză face arestări și reține două persoane bănuite că au dat mită pentru câștigarea unor contracte în Slovenia și Egipt.

Peste foarte puțin timp, la o televiziune finlandeză apare un documentar în care este acuzat de luare de mită chiar premierul Sloveniei…

Și ca să scurtăm povestea, procurorii din ambele țări au făcut percheziții, s-au făcut acuzații, dar într-un final nimeni n-a făcut închisoare pe diferite motive, inclusiv unii sloveni care au tulit-o în Canada.

Contractul cu Patria a fost renegociat în 2012 și s-a conchis să fie terminat dupa ce fuseseră livrate 30 de transportoare și cu asta basta. De atunci și pană acum Slovenia nu a mai cumpărat transportoare blindate cu excepția altor câteva Patria AMV XP, pentru completarea unui batalion de cercetare.

Astfel că după 19 ani de la semnarea contractului buclucaș, cele două țări și-au făcut curaj și incearcă iarăși marea cu degetul, poate de data asta au mai mult noroc și ori că fac lucrurile la modul serios fără șpagă, ori că speră că de această dată să nu mai fie prinși și tăvăliți prin presă.

Este de așteptat că numărul de vehicule să fie în jur de 100 de unități.

GeorgeGMT

2 comentarii:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *