Japonia este consecventă
Și merge în continuare pe mâna Boeing, comandând primele CH-47JA Block II Chinook. 17 bucăți vor fi, cel mai probabil, asamblate de Kawasaki și vor intra în dotarea forțelor terestre nipone. CH-47 este un elicopter folosit intens mai ales de forțele terestre, dar și de forțele aeriene, până în prezent fiind produse local în jur de 100 de aparate, 50 dintre ele fiind în continuare operaționale.
Cu această comandă, Japonia intră în clubul operatorilor de CH-47F Block II, alături de Statele Unite, Marea Britanie și Germania. Dacă în cazul primelor trei țări varianta F Block II nu face nimic altceva decât să înlocuiască elicoptere Chinook mai vechi, pentru germani este o premieră, până acum Berlinul operând o flota maricica (110 unitați inițial) de elicoptere grele CH-53G Sea Stallion, dar când a venit vremea înlocuirii lor, Lockheed Martin cu al sau CH-53K King Stallion a pierdut în favoarea Boeing.
Ce fac japonezii cu CH-47 nu este chiar greu de explicat dacă ținem cont că Japonia este de facto un arhipelag, din care patru insule principale, necesitatea unui elicopter greu de transport fiind ușor vizibilă aici.
Și dacă tot am făcut vorbire de CH-53, de remarcat că măcar pe palierul elicopterelor grele de transport militare, Boeing îi ia fața lui Lockheed, atât timp cât vânzările CH-47 merg destul de bine, flota de CH-47 la nivel mondial este substanțială, în timp ce CH-53K nu se vinde mai deloc, singurii doi clienți fiind infanteria marina americană și israelienii.
Evident că ambele elicoptere sunt extrem de scumpe atât la achiziție cât și în timpul vieții lor operaționale.
Danemarca schimbă Harpoon-ul pe NSM
Guvernul danez a ajuns la un acord G2G cu guvernul norvegian în urma căruia Kongsberg va livra rachete anti-navă NSM pentru marina daneză. Nu se cunoaște numărul de rachete avute în vedere dar ceea ce se știe aproape sigur este că primele NSM vor înlocui bateriile de coastă daneze dotate cu versiuni mai vechi ale Harpoon donate încă din 2022 Ucrainei.
Dar aceasta pare a fi doar prima fază a unui contract mai mare, pentru că danezii au de gând să lase la vatră și rachetele Harpoon aflate la bordul navelor de luptă. Astfel, fregatele clasei “Iver Huitfeldt” sunt programate ca în curând să intre la modernizare (MLU) și este cunoscut faptul că rachetele NSM vor fi montate la bordul lor.
De asemenea și viitoarele nave din clasele Danish Patrol Ships și Thethis-class să fie dotate tot cu NSM, sub forma unor lansatoare modulare – The Cube – ale companiei SH Defence.
În competiție cu Kongsberg a mai fost RBS-15 Mk3+, dar racheta norvegiană a castigat pentru câteva motive: faptul că NSM este o rachetă larg răspândită în NATO, prețul mai mic decât al RBS-15 și termenul de livrare mai scurt.
Cert este că NSM face legea în NATO și nimeni nu mai prinde contracte în fața scandinavei…
Slovenia ar putea alege (din nou) Patria 8×8
În zilele noastre, pe 13 februarie, Slovenia și Finlanda au semnat o scrisoare de intenție privind o posibilă achizitie de către Ljubljana a transportoarelor blindate Patria AMV XP 8×8. Deocamdată discutăm doar despre o intenție, nimic angajant, nu avem un contract semnat.
Până acum Patria AMV XP 8×8 a fost cumpărat de Slovacia și Japonia, deși transportorul este pe piata în varianta XP de ceva ani.
Dar revenind la istorie, Patria și slovenii au împreună o istorie zbuciumată. Astfel, în iunie 2006 s-a semnat un contract pentru livrarea către armata slovenă a 135 de tranportaore blindate Patria 8×8 pentru 278 milioane de euro.
Dar lucrurile au degenerat si acuzatiile de dare și luare de mită au explodat atât în Finlanda cât și în Slovenia. În mai 2008, poliția finlandeză face arestări și reține două persoane bănuite că au dat mită pentru câștigarea unor contracte în Slovenia și Egipt.
Peste foarte puțin timp, la o televiziune finlandeză apare un documentar în care este acuzat de luare de mită chiar premierul Sloveniei…
Și ca să scurtăm povestea, procurorii din ambele țări au făcut percheziții, s-au făcut acuzații, dar într-un final nimeni n-a făcut închisoare pe diferite motive, inclusiv unii sloveni care au tulit-o în Canada.
Contractul cu Patria a fost renegociat în 2012 și s-a conchis să fie terminat dupa ce fuseseră livrate 30 de transportoare și cu asta basta. De atunci și pană acum Slovenia nu a mai cumpărat transportoare blindate cu excepția altor câteva Patria AMV XP, pentru completarea unui batalion de cercetare.
Astfel că după 19 ani de la semnarea contractului buclucaș, cele două țări și-au făcut curaj și incearcă iarăși marea cu degetul, poate de data asta au mai mult noroc și ori că fac lucrurile la modul serios fără șpagă, ori că speră că de această dată să nu mai fie prinși și tăvăliți prin presă.
Este de așteptat că numărul de vehicule să fie în jur de 100 de unități.
GeorgeGMT
Cand s a incheiat acordul de achizitie ?
https://www.defensenews.com/global/mideast-africa/2021/02/25/israel-chooses-to-buy-lockheeds-ch-53k-over-boeings-ch-53/
https://www.rumaniamilitary.ro/israel-a-ales-ch-53k
Apropo de cazul Patria..oare să nu fi fost o chestie din asta și în România?
Oare doar in portul Constanta sa avem corupție la nivel înalt în România?
Întrebare retorică..oare daca se iau la puricat toate contractele de înzestrare de după 89..om găsi ceva de genul asta?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Patria_case
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Agusta_scandal
https://en.m.wikipedia.org/wiki/2013_Indian_helicopter_bribery_scandal
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Al-Yamamah_arms_deal
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lockheed_bribery_scandals
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cunningham_scandal
Salut, am gasit un material care e prezentat in mai multe publicatii, dar oare se vor axa si pe corvete?
https://stirileprotv.ro/divers/romania-se-inarmeaza-mapn-cumpara-nave-de-patrulare-sisteme-antiaeriene-si-drone-de-ultima-generatie.html
Iar daca, s-ar renunta la scutul de la Deveselu, Aegis,nu ar putea MAPN sa faca o licitatie pt sistemul antiaerian THAAD??
Ai mai postat comentariul ăsta și ți s-a răspuns la fel : dacă vrei THAAD produs numai în SUA, numai de o firmă, faci licitație pentru ce?
Am trecut pe lângă IAR Brașov, lângă mai este o hală de care atârnă un banner pe care este desenat un 215. Muncitorii erau relaxați pe afară, la o țigară, poate două. Pierdere de timp și resurse. Chiar nu mai este nevoie de rotatoare în armată? Vechiturile alea de Puma stau în aer că le ține dragostea de țară?
au aparut info despre un nou contract, 3 sisteme de drone V-BAT (12 drone in total), unul primit donatie de la americani, urmatoarele doua cumparate de Romania
https://en.wikipedia.org/wiki/Shield_AI_MQ-35A_V-BAT
https://hotnews.ro/romania-se-inarmeaza-cu-un-nou-tip-de-drone-la-marea-neagra-primul-sistem-vine-anul-acesta-modelul-a-fost-folosit-deja-in-ucraina-1909775
par destul de versatile, poate ar merita un articol
interesant e ca se pare ca-s luate pentru fortele navale si au si capabilitati de aterizare/decolare pe verticala (ceea ce le face folosibile de pe nave) . In Ucraina au fost folosite la achizitia de tinte pentru Himars si cercetare, au fost rezistente la bruiajul rusesc si se pare ca exista si o compatibilitate cu sistemul ReDrone israelian ce urmeaza sa vina,
s-au luat ceva drone in ultimul timp, Bayraktar, Vector de la QuantumSystems Germania, Switchblade 300 si 600 dar apar si unele chinezesti in lista si nu inteleg ce cauta acolo
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_equipment_of_the_Romanian_Armed_Forces
La Armata lu Romania nici un plan ca sa se inlocuiasca cele in total 60 helicioptere IAR-330 Puma in diferite variante. Este singura categorie de armament a lui ArmRo pt care kanci program de inzestrare.
Oferte sunt o gramada pe piatza pt toate categoriile de helicoptere. Alea 2 H-215 M pt FMRo sunt decat 2 picaturi intr-o baltoaca.
Da ar avea nevoie si ArmRo de macar 12 CH-47 F Chinook, 24 UH-60 Black Hawk, 24 UH-1 Y Venom, 24 AH-1 Z Viper, pt ultimile 2 era un fantomatic RFI, 24 H-135 M, 12 H-225 M si 24 H-215 M. Iar pt FNRo macar 6 H-215 M (2 acum +inca 4). Nu shtiu cate din cele 60 elicoptere IAR-330 Puma mai pot fi modernizate.
Ce o fi in capocul decidentzilor din MAPN.Ro in privintza elicopterelor ArmRo?
probabil ca Pumele vechi mai pot fi modernizate si intretinute inca o perioada de timp, chiar si prin canibalizare.
dar nu avem nevoie de atatea elicoptere si de atatea tipuri si avand in vedere ce am vazut in Ucraina (e.g. elicopterele de atac mai degraba sunt eficiente in aparare) si virajul american spre izolare/Pacific, avand si Airbus aici, cred ca mi se pare clara alegerea mai ales daca putem negocia ceva intretinere aici a tot ce e produs de Airbus.
o forta de H145 (deja in dotare la inspectoratul pentru situatii de urgenta) si H215M (relativ cunoscut local) ar fi rezonabila si mai ieftina . singura problema pe care o vad in colaborarea cu Airbus e ca doar NH90 e configurat pentru misiuni antisubmarin, in rest nu prea au nimic pe nisa asta
SMURD și IGAv folosesc varianta 135
https://aviatie.mai.gov.ro/aeronave_dotare.html
https://smurd.ro/unitati/interventii-aeromedicale/
ha! eram ferm convins ca-s H145, asa ochiometric de la distanta, caci n-am verificat niciodata
intr-adevar, pentru H145 ar fi nevoie de ceva investii suplimentare pentru a se face mentenanta aici, daca vor dori germanii
Legat de elicoptere.Alea de atac sunt pt aparare,cum ai zis.Si nu sunt toti cu umbrela AA cum ar trebui sa aiba rusii.
O escadrila per divizie ar fi ok .
Dar nu doar la tras dupa T 55,ca de astea mai au rusii.Poti trage dupa alde Shahed,cum fac UA.
Legat de transport.Faza e ca mereu ai ceva mult de carat.
La Mariupol s-au tinut varegi si pt ca au primit ceva provizii pe calea aerului.
Sa fie cat de multe.
De preferat de la noi de la Ghimbav.
Oare ne-ar fi necesare si elicoptere de transport greu?
Catari aerieni sunt necesari si pentru activitati in sprijinul civililor la cate o inundatie sau alte nevoi deci niciodata nu sunt prea putini
eh, rataram nitelus niste AW101 Merlin la ISU…
https://www.rumaniamilitary.ro/oferta-completa-pentru-elicoptere-medii-grele
AW101 Merlin mi se pare ca era perfect pentru noi, mai ales ca se preta si pentru elicopter naval, e scula calumea, are variante anti-nava/anti-submarin, ariborne early warning etc
probabil ca relieful nostru e mai „prietenos” pentru elicoptere, pot zbura jos printre dealuri si munti si sunt in felul asta mai protejate ca in spatiile larg deschise din Ucraina.
dar ideea e ca noi vom fi langa zona de A2/AD ruseasca (sau macar aia era ideea inainte de atacul din 2022) si n-ar fi tocmai util sa ai multe elicoptere…ma uit si la finlandezi, au NH-90 (spre diferenta de norvegieni par multumiti) si niste MD500 usoare…si cam atat. dar da, la ei e alta situatie avand granita aia imensa cu Rusia.
H145 cu Spike si multirol cum sunt ele ar fi chiar utile la o gramada de chestii, am mai zis ca la elicopterul asta singurul lucru care nu-mi place e ca-l au sarbii si ungurii..deja
H215M nu stiu cat mai e de actual dar parca ar merita lansarea productiei la Brasov, oarecum asemanator cu Pumele si deja sunt doua pe teava pentru fortele navale; in rest suplimentat cu H225M si H175 daca e nevoie de ceva mai capabil, cand o fi perfectionata partea de zbor la temperaturi f mici/ploaie cu gheata si de urmarit daca vreunul dintre astea e antisubmarin. Si cam asta e, ii asteptam pe americani degeaba.
Pentru vanatoare de drone, cred ca si Socat-ul ar mai face ceva cu tunul acela de bord, H145 ar putea lua mitraliere pe piloni, H215 cele pe lateral…ar merge
H145 ==> H135M?
https://www.rumaniamilitary.ro/h145-vs-h135-si-restul-optiunilor
https://www.rumaniamilitary.ro/h135m-pe-cand-se-juca-cu-ghepardul
mi-aduc aminte articolele, totusi asta micu’ n-are sistemele cele mai noi, gen HForce si stii ca la noi nu prea se umbla cu subtilitati sa le alegem noi cum trebuie, se ia cam de pe raft..de aia cred eu ca H135 nu prea are sanse.
HFORCE se instaleaza cam pe orice…
H135 are deja integrat alt sistem, SAWS (Stand Alone Weapon System)… s-ar putea ca cele 2 sisteme sa aibe o baza comuna.
e-te:
https://sldinfo.com/2016/06/the-hforce-helicopter-weapons-suite/
https://www.militaryperiscope.com/weapons/artilleryguns/aircraft-guns/stand-alone-weapon-system-saws/overview/
„Stand-Alone Weapon System (SAWS) is a modular, multimission kit designed to be integrated with light and medium helicopters built by Eurocopter, such as the AS 550, EC 635, EC 645, AS 565, AS 532 and the EC 725”
https://www.defenceweb.co.za/aerospace/aerospace-aerospace/airbus-helicopters-advancing-hforce-helicopter-weapons-suite/
„Eurocopter, as Airbus Helicopters was known at the time, developed the Stand Alone Weapon System (SAWS) system for helicopters in conjunction with South Africa’s Advanced Technologies and Engineering (ATE – now Paramount Advanced Technologies), and benefitted from SAWS and Gazelle experience to create HForce (Gazelles have been fitted with HOT and Mistral missiles and rockets, gun pods etc.).”